Maritime kurs og shipping
Du har valgt: Sikkerhetskurs for skipsoffiserer
Nullstill
Filter
Ferdig

-

34 treff i Sikkerhetskurs for skipsoffiserer
 

3 dager 10 000 kr
Videregående sikkerhetsopplæring oppdatering for maskinoffiserer (IMO80 rep) Etter kurset skal deltakerne ha repetert/oppdatert sin kompetanse i å: &b... [+]
Videregående sikkerhetsopplæring oppdatering for maskinoffiserer (IMO80 rep) Etter kurset skal deltakerne ha repetert/oppdatert sin kompetanse i å: • Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-   båt under og etter utsetting. • Betjene motor på en redningsfarkost. • Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering   skipet. • Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder   kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler. • Gi førstehjelp til overlevende. • Lede brannslokkings -operasjoner om bord på skip. • Organisere og lære opp brannlag. • Inspisere og vedlikehold anlegg og utstyr for branndeteksjon  og brannslokking. • Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide  rapporter om disse. • Gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord. MÅLGRUPPE: Maskinoffiserer FORKUNNSKAP: Gyldig Videregående Sikkerhetsopplæring (IMO 80). VARIGHET: 24 timer (3 dager) INNHOLD: Tabell A-VI/2-1 RedningsfarkosterTabell A-VI/3 Ledelse i brannslokking.Tabell A-VI/4-1 Medisinsk førstehjelp Obligatorisk deltakelse i undervisningen. Bestått slutt test i henhold til STCW kodens tabeller. [-]
Les mer
4 dager 13 300 kr
Etter kurset skal deltakerne ha repetert/oppdatert sin kompetanse i å: • Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord- båt under og etter ut... [+]
Etter kurset skal deltakerne ha repetert/oppdatert sin kompetanse i å: • Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord- båt under og etter utsetting. • Betjene motor på en redningsfarkost. • Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet. • Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler. • Gi førstehjelp til overlevende. • Lede brannslokkings -operasjoner om bord på skip. • Organisere og lære opp brannlag. • Inspisere og vedlikehold anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking. • Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse. • Gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord. • Generell sykepleie • Sykdomslære • Medikamenter og medisinsk utstyr, Intravenøs væskebehandling, • Praktiske øvelser i medisinsk behandling MÅLGRUPPE: Dekksoffiserer som skal repetere/oppdatere sin vidergående sikkerhetsopplæring og medisinsk behandling.. FORKUNNSKAP: Gyldig videregående sikkerhetskurs (IMO 80) VARIGHET: 32 timer (4 dager) INNHOLD: Tabell A-VI/2-1 Redningsfarkoster Tabell A-VI/3 Ledelse i brannslokking Tabell A-VI/4-1 Medisinsk førstehjelp Tabell A-VI/4-2 Medisinsk behandling   Obligatorisk deltakelse i undervisningen. Bestått slutt test i henhold til STCW kodens tabeller. [-]
Les mer
Bodø 3 dager 14 500 kr
22 Apr
27 May
24 Jun
Oppdateringskurs for dekks- og maskinoffiserer, samt andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. [+]
Oppdateringskurs for dekks- og maskinoffiserer, samt andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, VI/3 og VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/2, A-VI/3 og A-VI/4 og tabeller A-VI/2-1,A-VI/3 og A-VI/4-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter, brannledelse og medisinsk førstehjelp. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp. Redning:Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis)Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis)Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis)Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern:Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis)Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis)Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori)Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp:Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
10 dager 25 850 kr
Videregående sikkerhetsopplæring for skipsoffiserer Kursnavn Videregående sikkerhetsopplæring for skipsoffiserer Godkje... [+]
Videregående sikkerhetsopplæring for skipsoffiserer Kursnavn Videregående sikkerhetsopplæring for skipsoffiserer Godkjenninger STCW (IMO) Varighet 10 dager (80 timer) Målgruppe Skipsoffiserer (dekk og maskin) , både i nasjonale og internasjonale farvann Krav til forkunnskap Skal ha gjennomgått grunnleggende opplæring og sikkerhetsopplæring eller instruksjon i samsvar med avsnitt A-VI/1 i STCW - koden, og skal tilfredsstille relevante krav til kompetanse som er fastsatt i samme avsnitt. Hovedmål Organisere og lede evakuering fra skip ved hjelp av tilgjengelig evakuerings- og nødutstyrOpptre som leder for brannvern- lete og redningslag ombordGi kunnskap og ferdigheter som kreves for å kunne administrere og ta ansvar for medisinsk og førstehjelp situasjoner. Innhold Tabell A-VI/2 1 Minstekrav til kompetanse for redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter (IMO modellkurs 1.23)Tabell A-VI/3 1 Minstekrav til kompetanse i ledelse av brannslokking. (IMO modellkurs 2.03)Tabell A-VI/4 1 Minstekrav til kompetanse i medisinsk førstehjelp. (IMO modellkurs 1.14) Eksamen Skriftlig test med alternative svarvalg   Meld deg på kurset til redusert pris via online booking. [-]
Les mer
3 dager 13 100 kr
Redningsfarkoster/ Brannledelse/ Medisinsk førstehjelp [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til oppdatering av sikkerhetsopplæring for dekks-, maskin-, og elektrooffiserer som skal tjenestegjøre i sertifikatpliktige stillinger ombord i passasjer- og lastefartøy eller flytende offshoreinnretninger.   Dekksoffiserer må i tillegg gjennomføre oppdatering av kompetanse i medisinsk behandling.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 24 timer fordelt på 3 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må før kursstart kunne fremlegge en av følgende: Dokumentasjon på gyldig videregående sikkerhetsopplæring (dvs ikke eldre enn 5 år). Dokumentasjon på 12 måneders effektiv fartstid siste 5 år i sertifikatpliktig stilling.   INNHOLD: STCW A-VI/2-1 Redningsfarkost STCW A-VI/3    Ledelse av brannslokking STCW A-VI/4-1 Medisinsk førstehjelp   [-]
Les mer
Bodø 10 dager 28 900 kr
10 Jun
13 Jun
Kurs for dekks- og maskinoffiserer, samt andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner om bord på skip. [+]
Kurs for dekks- og maskinoffiserer, samt andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. MÅL:Deltakerne skal etter endt kurs kunne:Ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting. Betjene motor på redningsfarkost. Ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt. Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler.Lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip. Organisere og lære opp brannlag. Inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking. Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse.Gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord. FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 kodens avsnitt A, tabell VI/2 - 1 Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter, tabell VI/3 Brannledelse og tabell VI/4 - 1 Medisinsk førstehjelp. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning:Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis)Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis)Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis)Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern:Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis)Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis)Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori)Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp:Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 27 290 kr
21 May
03 Jun
Videregående sikkerhetsopplæring (IMO 80) [+]
Videregående sikkerhetsopplæring (IMO 80). Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW regel A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. Opplæringen skjer ved bruk av e-læring, klasseromsundervisning, praktiske øvelser og praktisk demonstrasjon. Obligatorisk deltakelse i undervisningen og bestått slutt test i STCW A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. Kurset vil gå Mandag til Fredag.  Krav til forkunnskaper er gyldig ferdighetssertifikat for grunnleggende sikkerhetskurs eller tidligere gjennomført grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk. Hvis kompetansen er utgått må det dokumenteres 12 måneders fartstid opparbeidet før 31.12.2016. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på videregående sikkerhetskurs. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Gravdal 24 timer 14 500 kr
22 Apr
27 May
02 Sep
MÅL: Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. Gyldig i 5 år. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, VI/3 og VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/2, A-VI/3 og A-VI/4 og tabeller A-VI/2-1,A-VI/3 og A-VI/4-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter, brannledelse og medisinsk førstehjelp. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp. Redning:Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis)Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis)Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis)Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern:Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis)Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis)Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori)Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp:Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord [-]
Les mer
10 dager 32 200 kr
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer, og dessuten andre i beredskapsfunksjoner på ski... [+]
MÅL: Deltakerne skal etter endt kurs kunne: ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting betjene motor på redningsfarkost ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt bruke innretningertil å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler gi førstehjelp til overlevende lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip organisere og lære opp brannlag inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord MÅLGRUPPE: Kurset er rettet mot alle skipsoffiserer og andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. VARIGHET: 10 dager - 80 timer REPETISJONSFREKVENS: Minst hvert 5 år gjennom et godkjent oppdateringskurs INNHOLD: Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Opplæringen består av tre deler. Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse for redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter (tabell A-VI/2-1) Spesifikasjon av minstrekrav til kometanse i ledelse av brannslokking (tabell A-VI/3) Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse i medisinsk førstehjelp (tabell A-VI/4-1) MYNDIGHETSKRAV: FOR 2011-12-22 nr 1523: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk §9 (2) [-]
Les mer
3 510 kr
Dette er første trinn på veien mot en utdannelse som dekkoffiser [+]
Fordypning dekkPå denne linjen vil du få både teoretisk og praktisk kunnskap i sjøfartsfagene. VG 1 TIP + VG2 Maritime fag + 2 års lærlingtid vil gi deg fagbrev som matros. Deretter kan du søke deg videre på 2-årig maritim teknisk fagskole. Etter endt maritim teknisk fagskole er du ferdig utdannet til skipsoffiser; Styrmann. Elevene på VG2 nivå får godkjent sikkerhetskurs for skip og offshore.  Fordypning maskinEtter VG2 kan du fortsette med 2 års læretid og så løse fagbrev som motormann. Etter at du har fått fagbrev kan du fortsette på 2-årig teknisk maritim fagskole. Fullført teknisk maritim fagskole gir utdannelse som skipsoffiser; Maskinist. Elevene på VG2 nivå får et godkjent sikkerhetskurs for skip og offshore.  Vi legger opp til at du skal få en spesielt god anledning til både teori og praksis i og med at vi er på et skoleskip. Som elev på VG2 maritime fag vil du få god anledning til praksis med maskin- og brovakttjeneste ombord. Du vil også lære om alle andre rutiner på et skip. VG 2 undervisningenVi har klasserom, elektrolab og verksteds-hall i vårt skolebygg på land. I tillegg så vil du få mye av undervisningen direkte i maskinrommet og på broen om bord. Fordypning dekk får god innføring i bruken av alle tekniske instrumenter som finnes på broen på M/S Gann. De siste årene har skoleskipet spesielt investert i nye tekniske hjelpemidler på broa. Bl.a elektroniske karter. Så mye som mulig av opplæringen og praksis vil skje om bord i skoleskipet. Hver dag har du, som elev, plikter og ansvar om bord. Du vil også være ansvarlig for brann og vaktrunder, som går på turnus blant alle elevene. Når vi er ute på tokter vil du få gå brovakter og maskinvakter sammen med skipets offiserer. [-]
Les mer
Nettkurs 2 990 kr
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass. [+]
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass.Hvilken rolle, oppgave og ansvar arbeidsgiver, arbeidstaker, arbeidsmiljøutvalget, verneombudet, bedrifthelsetjenesten og arbeidsmiljøutvalget har.Du vil få god kunnskap innen helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Gjennomføre en enkel risikovurdering av fysiske, psykiske og organisatoriske forholdIdentifisere viktige fysiske arbeidsmiljøfaktorer for å redusere og forebygge skader og ulykkerHvordan få et godt arbeidsmiljø med tanke på ergonomi, støy og inneklima og du vil få en innføring og orientering om arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og regler. [-]
Les mer
Nettkurs 2 990 kr
I henhold til Arbeidsmiljølovens § 6-5 og 7-4 skal arbeidsgiver sørge for at verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre ... [+]
I henhold til Arbeidsmiljølovens § 6-5 og 7-4 skal arbeidsgiver sørge for at verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre vervet på forsvarlig måte. Verneombudskurset dekker alle elementer arbeidstilsynet krever at arbeidsgiver/leder setter seg inn i. Kurset er også tilfredsstillende som opplæring for representanter for AMU. [-]
Les mer
2 dager
Gi den enkelte de grunnleggende, ved forskrift pålagte kunnskaper om verne- og miljøarbeid. Økt forståelse for lover, rettigheter og plikter, skal sikre den enkelte til s... [+]
Målgruppe: Verneombud, Medlemmer av Verne- og Miljøutvalg, Offiserer og Ledere   Innhold: Lover og Forskrifter. Forebyggende Helse. Sikkerhet,Plikter og Ergonomi. Ansvar. Psykososiale forhold. PVU. Vernetjenesten. Demonstrasjon av kompetanse: Bestått skriftlig kunnskapstest. [-]
Les mer
Oppgradering Dekksoffiserer (STCW) Ved fullf ørt kurs skal deltakerne ha kunnskaper og ferdigheter for å håndtere en        &n... [+]
Oppgradering Dekksoffiserer (STCW) Ved fullf ørt kurs skal deltakerne ha kunnskaper og ferdigheter for å håndtere en          Skipsoffiserer (Dekk og Maskin) som skal repetere sin sikkerhetsoppl   med pustelunge” IMO-80 Videreg F O R K U N N S K A P     V A R I G H E T   3 dager (24 timer) Minimum 12 m   I N N H O L D   Tabell A-VI/2-1 Redningsfarkoster Tabell V1/3 Ledelse i brannslokking. Tabell A-VI/4-1 Medisinsk f     ørstehjelp (Maskinoffiser)   Tabell A-VI/4-2 Medisinsk behandling (Dekksoffiser) åneder fartstid i mønstringspliktig stilling i løpet av de siste 5 år ående Sikkerhetsopplæring for offiserer æring hvert   femte år. Kurset er godkjent etter de krav Sjøfartsdirektoratet har satt i instruks/veiledning rundskriv 06/2003. Kurset er også godkjent som repetisjon av Olf grunnleggende sikkerhetskurs dersom man i tillegg tar kurset "Helikopterevakuering uønsket hendelse ombord.   M Å L G R U P P E [-]
Les mer
3 dager 10 450 kr
På forespørsel
MålgruppeSkipsoffiserer (Nautisk og maskin/teknisk) som forholder seg til avtalen for offshore servicefartøyer som utfører oppdrag på norsk sokk... [+]
MålgruppeSkipsoffiserer (Nautisk og maskin/teknisk) som forholder seg til avtalen for offshore servicefartøyer som utfører oppdrag på norsk sokkel, skal repetere sin sikkerhetsopplæring hvert femte år. Kurset er godkjent etter de krav Sjøfartsdirektoratet har satt i instruks/veiledning rundskriv 06/2003. Kurset er også godkjent som repetisjon av olf grunnleggende sikkerhetskurs.Ekskulsiv HelikopterevakueringKrav til forkunnskapVideregående Sikkerhetsopplæring for offiserer HovedmålVed fullført kurs skal deltakerne ha kunnskaper og ferdigheter for å håndtere en uønsket hendelse ombord. InnholdTabell A-VI/1-1 Personlige redningsteknikker og A-VI/2-1 RedningsfarkosterTabell A-VI/1-2 og V1/3 Forebyggende brannvern og brannslukking, ledelse av brannslokking.Tabell A-VI/1-3 Grunnleggende førstehjelp og A-VI/4-1 Medisinsk førstehjelpTabell A-VI/4-2 Medisinsk behandling (Bare nautisk personell) EksamenSkriftlig test med gitte svaralternativ. Praktisk test.. [-]
Les mer