Maritime kurs og shipping
Du har valgt: Sikkerhetskurs for skipsoffiserer
Nullstill
Filter
Ferdig

-

34 treff i Sikkerhetskurs for skipsoffiserer
 

2 dager
Gi den enkelte de grunnleggende, ved forskrift pålagte kunnskaper om verne- og miljøarbeid. Økt forståelse for lover, rettigheter og plikter, skal sikre den enkelte til s... [+]
Målgruppe: Verneombud, Medlemmer av Verne- og Miljøutvalg, Offiserer og Ledere   Innhold: Lover og Forskrifter. Forebyggende Helse. Sikkerhet,Plikter og Ergonomi. Ansvar. Psykososiale forhold. PVU. Vernetjenesten. Demonstrasjon av kompetanse: Bestått skriftlig kunnskapstest. [-]
Les mer
3 dager
På forespørsel
Hovedmål:Etter fullført kurs skal deltakerne:Være kvalifisert til å lede brannslokkingsoperasjoner om bord på skip, herunder organisere og ... [+]
Hovedmål:Etter fullført kurs skal deltakerne:Være kvalifisert til å lede brannslokkingsoperasjoner om bord på skip, herunder organisere og lære opp brannlag Ha kunnskap om inspeksjon og vedlikehold av anlegg / utstyr for branndeteksjon og brannslokking. Være kvalifisert til å undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse   Innhold:- Brannteori - ledelse- Praktiske øvelser- Strategi og taktikk - brann- Kommunikasjon   Demonstrasjon av kompetanse: Skriftlig Kunnskapstest.   Målgruppe:Dekksoffiserer/Maskinoffiserer, Medlemmer av brannlag, offshoreForkunnskaper: Grunnleggende sikkerhetsopplæring.   [-]
Les mer
Oppgradering Dekksoffiserer (STCW) Ved fullf ørt kurs skal deltakerne ha kunnskaper og ferdigheter for å håndtere en        &n... [+]
Oppgradering Dekksoffiserer (STCW) Ved fullf ørt kurs skal deltakerne ha kunnskaper og ferdigheter for å håndtere en          Skipsoffiserer (Dekk og Maskin) som skal repetere sin sikkerhetsoppl   med pustelunge” IMO-80 Videreg F O R K U N N S K A P     V A R I G H E T   3 dager (24 timer) Minimum 12 m   I N N H O L D   Tabell A-VI/2-1 Redningsfarkoster Tabell V1/3 Ledelse i brannslokking. Tabell A-VI/4-1 Medisinsk f     ørstehjelp (Maskinoffiser)   Tabell A-VI/4-2 Medisinsk behandling (Dekksoffiser) åneder fartstid i mønstringspliktig stilling i løpet av de siste 5 år ående Sikkerhetsopplæring for offiserer æring hvert   femte år. Kurset er godkjent etter de krav Sjøfartsdirektoratet har satt i instruks/veiledning rundskriv 06/2003. Kurset er også godkjent som repetisjon av Olf grunnleggende sikkerhetskurs dersom man i tillegg tar kurset "Helikopterevakuering uønsket hendelse ombord.   M Å L G R U P P E [-]
Les mer
Nettkurs 2 990 kr
I henhold til Arbeidsmiljølovens § 6-5 og 7-4 skal arbeidsgiver sørge for at verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre ... [+]
I henhold til Arbeidsmiljølovens § 6-5 og 7-4 skal arbeidsgiver sørge for at verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre vervet på forsvarlig måte. Verneombudskurset dekker alle elementer arbeidstilsynet krever at arbeidsgiver/leder setter seg inn i. Kurset er også tilfredsstillende som opplæring for representanter for AMU. [-]
Les mer
Nettkurs 2 990 kr
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass. [+]
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass.Hvilken rolle, oppgave og ansvar arbeidsgiver, arbeidstaker, arbeidsmiljøutvalget, verneombudet, bedrifthelsetjenesten og arbeidsmiljøutvalget har.Du vil få god kunnskap innen helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Gjennomføre en enkel risikovurdering av fysiske, psykiske og organisatoriske forholdIdentifisere viktige fysiske arbeidsmiljøfaktorer for å redusere og forebygge skader og ulykkerHvordan få et godt arbeidsmiljø med tanke på ergonomi, støy og inneklima og du vil få en innføring og orientering om arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og regler. [-]
Les mer
3 510 kr
Dette er første trinn på veien mot en utdannelse som dekkoffiser [+]
Fordypning dekkPå denne linjen vil du få både teoretisk og praktisk kunnskap i sjøfartsfagene. VG 1 TIP + VG2 Maritime fag + 2 års lærlingtid vil gi deg fagbrev som matros. Deretter kan du søke deg videre på 2-årig maritim teknisk fagskole. Etter endt maritim teknisk fagskole er du ferdig utdannet til skipsoffiser; Styrmann. Elevene på VG2 nivå får godkjent sikkerhetskurs for skip og offshore.  Fordypning maskinEtter VG2 kan du fortsette med 2 års læretid og så løse fagbrev som motormann. Etter at du har fått fagbrev kan du fortsette på 2-årig teknisk maritim fagskole. Fullført teknisk maritim fagskole gir utdannelse som skipsoffiser; Maskinist. Elevene på VG2 nivå får et godkjent sikkerhetskurs for skip og offshore.  Vi legger opp til at du skal få en spesielt god anledning til både teori og praksis i og med at vi er på et skoleskip. Som elev på VG2 maritime fag vil du få god anledning til praksis med maskin- og brovakttjeneste ombord. Du vil også lære om alle andre rutiner på et skip. VG 2 undervisningenVi har klasserom, elektrolab og verksteds-hall i vårt skolebygg på land. I tillegg så vil du få mye av undervisningen direkte i maskinrommet og på broen om bord. Fordypning dekk får god innføring i bruken av alle tekniske instrumenter som finnes på broen på M/S Gann. De siste årene har skoleskipet spesielt investert i nye tekniske hjelpemidler på broa. Bl.a elektroniske karter. Så mye som mulig av opplæringen og praksis vil skje om bord i skoleskipet. Hver dag har du, som elev, plikter og ansvar om bord. Du vil også være ansvarlig for brann og vaktrunder, som går på turnus blant alle elevene. Når vi er ute på tokter vil du få gå brovakter og maskinvakter sammen med skipets offiserer. [-]
Les mer
Nettkurs 5 990 kr
Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeide, i henhold til minimumskrav i STCW kodens... [+]
SSO (Ship Security Officer) nettkurs Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Krav til forkunskap: For å kunne delta på kurset må deltaker ha 12 måneders fartstid som offiser. Læremål:Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 11 timer e-læring Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   [-]
Les mer
2 dager 7 200 kr
Ship Security Officer kurs [+]
Ship Security Officer kurs, SSO - 2 dager OBLIGATORISK etter 1/7 2009 NMU AS holder kurs for personell som skal tjenestegjøre som SSO om bord på skip eller flyttbare innrettninger. Etter 1/7-09 må personell inneha \"Certificate of proficiency\" dette er et sertifikat som utstedes av Norges Maritime Utdanningssenter etter gjennomført og bestått kurs. ISPS er IMOs internasjonale kode for sikkerhet og terrorberedskap på skip og i havneterminaler I tillegg til Obligatorisk SSO kurs, så holder vi også CSO og PFSO - henholdsvis 2/1 dags kurs. Målgruppe: 1)Port Facility Security Officer - PFSO (Sikkerhetssjef) Den person som er utpekt som ansvarlig for utvikling, implementering, revisjon og vedlikehold av PFSP styringssystemer i en havn, og fungerer som kontaktperson med den som er ansvarlig for security i et rederi. 2)Company Security Officer - CSO 3)Ship Security Offiser - SSO Bakgrunnskunnskap for SSO deltagere: Kursdeltagere MÅ ha minst 12 måneders effektiv fartstid som offiser.Dokumentasjon på effektiv fartstid må sendes inn før kursoppstart. NMU AS vil ikke utstede \"Certificate of proficiency\" hvis kursdeltager har mindre enn 12 måneders effektiv fartstid.  Issuing of Certificate of Proficiency   Hvis det ønskes mer inngående kjennskap til kurset, vennligst kontakt skolen på tlf 33 07 12 20 eller post@nmu.asDenne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen for mer informasjon. [-]
Les mer
2 dager 7 590 kr
Hovedmålet med kurset er å friske opp deltakernes kunnskap om ulike nødsituasjoner somkan oppstå på skip, og gjøre dem i stand til &... [+]
Hovedmålet med kurset er å friske opp deltakernes kunnskap om ulike nødsituasjoner somkan oppstå på skip, og gjøre dem i stand til å ivareta sin egen, sine kollegers og passasjerenssikkerhet. Det legges stor vekt på det forebyggende arbeidet gjennom fokus på godearbeidsrutiner og holdninger i forhold til de regler og prosedyrer som gjelder, slik at riktige tiltakkan iverksettes for å unngå skader på mennesker, materiell og miljø Målgruppe – Sjøfolk som skal tjenestegjøre med plikter i en beredskaps- eller sikkerhetsfunksjon om bord. Kurset er også godkjent som repetisjon av OLF grunnleggende sikkerhetskurs dersom man i tillegg tar kurset ¿Helikopterevakuering inkl. pustelunge¿ (1 dag) Krav til forkunnskap – STCW Grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk (IMO 60), samt minimum 12 måneders fartstid i mønstringspliktig stilling i løpet av de siste fem år.   Eksamen – Bestått skriftlig test med gitte svaralternativ. Praktiske øvelser må gjennomføres tilfredsstillende. Krav til skiftlig test: 75 % korrekte svar. [-]
Les mer
2 dager 9 100 kr
Fiskere opptatering [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fiskere som skal oppdatere sin sikkerhetskompetanse iht STCW-F eller forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 20 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Sikkerhetsopplæring iht STCW-F skal oppdateres hvert 5. år. Sikkerhetsopplæring iht forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere skal repeteres minimum hvert 8. år.   ØNSKET FORKUNNSKAP: Kursdeltager må dokumentere tidligere gjennomført sikkerhetsopplæring for fiskere.   INNHOLD: STCW A-VI/1-1 Personlige redningsteknikker STCW A-VI/1-2 Forebyggende brannvern og brannslokking STCW A-VI/1-3 Grunnleggende førstehjelp STCW A-VI/1-4 Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø   ANNET: Kurset er ekvivalent med oppdatering av sikkerhetsopplæring for sjøfolk. [-]
Les mer
3 dager 10 000 kr
Videregående sikkerhetsopplæring oppdatering for maskinoffiserer (IMO80 rep) Etter kurset skal deltakerne ha repetert/oppdatert sin kompetanse i å: &b... [+]
Videregående sikkerhetsopplæring oppdatering for maskinoffiserer (IMO80 rep) Etter kurset skal deltakerne ha repetert/oppdatert sin kompetanse i å: • Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-   båt under og etter utsetting. • Betjene motor på en redningsfarkost. • Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering   skipet. • Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder   kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler. • Gi førstehjelp til overlevende. • Lede brannslokkings -operasjoner om bord på skip. • Organisere og lære opp brannlag. • Inspisere og vedlikehold anlegg og utstyr for branndeteksjon  og brannslokking. • Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide  rapporter om disse. • Gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord. MÅLGRUPPE: Maskinoffiserer FORKUNNSKAP: Gyldig Videregående Sikkerhetsopplæring (IMO 80). VARIGHET: 24 timer (3 dager) INNHOLD: Tabell A-VI/2-1 RedningsfarkosterTabell A-VI/3 Ledelse i brannslokking.Tabell A-VI/4-1 Medisinsk førstehjelp Obligatorisk deltakelse i undervisningen. Bestått slutt test i henhold til STCW kodens tabeller. [-]
Les mer
3 dager 10 450 kr
På forespørsel
MålgruppeSkipsoffiserer (Nautisk og maskin/teknisk) som forholder seg til avtalen for offshore servicefartøyer som utfører oppdrag på norsk sokk... [+]
MålgruppeSkipsoffiserer (Nautisk og maskin/teknisk) som forholder seg til avtalen for offshore servicefartøyer som utfører oppdrag på norsk sokkel, skal repetere sin sikkerhetsopplæring hvert femte år. Kurset er godkjent etter de krav Sjøfartsdirektoratet har satt i instruks/veiledning rundskriv 06/2003. Kurset er også godkjent som repetisjon av olf grunnleggende sikkerhetskurs.Ekskulsiv HelikopterevakueringKrav til forkunnskapVideregående Sikkerhetsopplæring for offiserer HovedmålVed fullført kurs skal deltakerne ha kunnskaper og ferdigheter for å håndtere en uønsket hendelse ombord. InnholdTabell A-VI/1-1 Personlige redningsteknikker og A-VI/2-1 RedningsfarkosterTabell A-VI/1-2 og V1/3 Forebyggende brannvern og brannslukking, ledelse av brannslokking.Tabell A-VI/1-3 Grunnleggende førstehjelp og A-VI/4-1 Medisinsk førstehjelpTabell A-VI/4-2 Medisinsk behandling (Bare nautisk personell) EksamenSkriftlig test med gitte svaralternativ. Praktisk test.. [-]
Les mer
4 dager 10 900 kr
Denne opplæringen dekker kravene til opplæring av instruktører/lærere som skal undervise i STCW-konvensjonsfag [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring av instruktører/lærere som skal undervise i STCW-konvensjonsfag i henhold til STCW A-I/6 og A-I/8 og IMO modellkurs 6.09.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 40 timer fordelt på 4 dager. Dette inkluderer hjemmearbeid mellom kursdag 2, 3 og 4, totalt 8 timer.   REPETISJONSFREKVENS: Det er ikke krav til oppdatering av instruktørkurs.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Ingen særskilte krav til forkunnskaper.   INNHOLD: Innsikt i bakenforliggende regelverk og standarder, nasjonalt og internasjonalt Forståelse og innsikt i pedagogisk teori og metode Effektiv planlegging og gjennomføring av opplæring Nye måter å drive undervisning på Repetisjon av undervisningsteknikker Undervisningstrening og gruppeøvelser [-]
Les mer
3 dager 13 100 kr
Redningsfarkoster/ Brannledelse/ Medisinsk førstehjelp [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til oppdatering av sikkerhetsopplæring for dekks-, maskin-, og elektrooffiserer som skal tjenestegjøre i sertifikatpliktige stillinger ombord i passasjer- og lastefartøy eller flytende offshoreinnretninger.   Dekksoffiserer må i tillegg gjennomføre oppdatering av kompetanse i medisinsk behandling.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 24 timer fordelt på 3 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må før kursstart kunne fremlegge en av følgende: Dokumentasjon på gyldig videregående sikkerhetsopplæring (dvs ikke eldre enn 5 år). Dokumentasjon på 12 måneders effektiv fartstid siste 5 år i sertifikatpliktig stilling.   INNHOLD: STCW A-VI/2-1 Redningsfarkost STCW A-VI/3    Ledelse av brannslokking STCW A-VI/4-1 Medisinsk førstehjelp   [-]
Les mer
4 dager 13 300 kr
Etter kurset skal deltakerne ha repetert/oppdatert sin kompetanse i å: • Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord- båt under og etter ut... [+]
Etter kurset skal deltakerne ha repetert/oppdatert sin kompetanse i å: • Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord- båt under og etter utsetting. • Betjene motor på en redningsfarkost. • Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet. • Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler. • Gi førstehjelp til overlevende. • Lede brannslokkings -operasjoner om bord på skip. • Organisere og lære opp brannlag. • Inspisere og vedlikehold anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking. • Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse. • Gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord. • Generell sykepleie • Sykdomslære • Medikamenter og medisinsk utstyr, Intravenøs væskebehandling, • Praktiske øvelser i medisinsk behandling MÅLGRUPPE: Dekksoffiserer som skal repetere/oppdatere sin vidergående sikkerhetsopplæring og medisinsk behandling.. FORKUNNSKAP: Gyldig videregående sikkerhetskurs (IMO 80) VARIGHET: 32 timer (4 dager) INNHOLD: Tabell A-VI/2-1 Redningsfarkoster Tabell A-VI/3 Ledelse i brannslokking Tabell A-VI/4-1 Medisinsk førstehjelp Tabell A-VI/4-2 Medisinsk behandling   Obligatorisk deltakelse i undervisningen. Bestått slutt test i henhold til STCW kodens tabeller. [-]
Les mer