IT-kurs
Systemutvikling
Buskerud
Du har valgt: Kongsberg
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Kombinert klasserom og nettbasert 2 år
Bli en 3D-spilldesigner og lær å utvikle kreativt spillinnhold. Studiet gir innblikk i spillbransjens utviklingsprosesser, fra idé til lanseringsklart produkt. [+]
Det første året på 3D spilldesign er identisk med 3D design og animasjon. Du kan likevel søke deg rett inn på dette toårige studiet 3D spilldesign. Du starter med å lære spillprinsipper og teknikker, før du settes på prøve med ditt første spillutkast. Så legges lista høyere, og spillene blir mer avansert. Gjennom studiet har du anledning til å finne ut hvilken rolle hvor du trives og presterer best. Til slutt vil du lage din egen spillprototype. Konseptutvikling Første steg i utviklingsprosessen er kreativ utvikling og produksjon av konsepttegning og produksjonsdesign for spill. Du tar med deg kunnskapen videre og lager din første spillverden. Deretter får du innsikt i flere spillmekanikker, designstrategier, og viktige prinsipper for oppbygningen av gode spillkarakterer. Les mer om 3D spilldesign på Noroff. Studiet er også tilgjengelig på Noroff Nettstudier. [-]
Les mer
5 dager 22 900 kr
This course covers advanced C++ language features and development techniques, to help you get the most out of the language. [+]
K-tech er et kompetansesenter på Kongsberg som startet opp i 2008 med Kongsberg Defence & Aerospace, Technip FMC og GKN Aerospace som våre eiere. Vi er en kursleverandør som tilbyr kvalitetssikrede kurs innenfor en rekke sentrale områder som er etterspurt av industrien i Norge. Beskrivelse: C++ is a powerful and complex language. This course covers advanced C++ language features and development techniques, to help you get the most out of the language. The course also provides thorough coverage of the C++ Standard Library, and explains how to implement OO design patterns and C++ programming idioms to reinforce best practice in your code.  Innhold: Setting the Scene: Recap of C++ and OO features and techniques; ISO C++; Core language additions; Recap of the standard library Copying and Conversions: staticcast, dynamiccast, constcast and reinterpretcast; The mutable keyword; The explicit keyword; User defined conversion operators; Copy construction and assignment Scope and Related Patterns/Idioms: Recap of static class members; The Singleton pattern; Defining nested classes; The Handle/Body idiom; Using namespaces effectively Using Delegation: Recap of association and delegation; The Object Adapter pattern; The Proxy pattern; The Null Object pattern; Defining smart pointers; Lazy loading Overloading the subscript operator: How to overload []; Why to overload []; Creating multi-dimensional containers Template Functions: Overview of template functions; Implementing generic algorithms using template functions Template Classes: Overview of template classes; Specifying multiple type parameters; Using the standard container classes Using Iterators and Algorithms: What is an iterator? Using standard iterators; Creating generic algorithms using iterators; Function objects Exception Handling Techniques: Recap of exceptions; The standard exception class hierarchy; Uncaught exceptions; Strategies for handling exceptions; Exception safety Effective Memory Management: Handling allocation failures; Overriding the new operator to customise memory allocation; Caching; Controlling timing of construction and destruction Reference Counting Techniques:Defining classes that use shared representation objects; Reference-counted strings; Defining smart pointers for garbage collection Inheritance Techniques: Defining interfaces; Multiple inheritance; Virtual base classes; Interface classes; Mixin classes; Runtime type information (RTTI); Private and protected inheritance; The Class Adapter pattern Advanced Template Techniques: Defining non-type template parameters; Defining template adapters; Specifying default template parameters; Specializing templates; Defining trait classes Call-back Techniques: Implementing call-backs using function pointers; The Command pattern; Function objects; Member function pointers   [-]
Les mer
1 dag 8 800 kr
Kursinstruktør Lloyd Roden Loyd har over 30 års er faring fra IT-bransjen. Han har jobbet som utvikler, ledet en uavhengig test gruppe innenfor et programv... [+]
Kursinstruktør Lloyd Roden Loyd har over 30 års er faring fra IT-bransjen. Han har jobbet som utvikler, ledet en uavhengig test gruppe innenfor et programvarehus og har jobbet 10 år i  UK-baserte Grove Consultants som konsulent/partner. I 2011 startet han eget konsulentselskap med software testing som spesialfelt. Lloyd har holdt foredrag på konferanser som STAREAST, STARWEST, Eurostar, AsiaSTAR, Software Test Automation, Test Kongressen, og Unicom m.fl. Lloyd Rodens verdier:"Jeg ønsker at arbeidet som jeg gjør, enten det er i form av rådgivning eller opplæring, må være relevant, praktisk og må gjøre en forskjell for den enkelte samt organisasjonen. Det er viktig for meg at deltakerne på mine kurs forbedrer sine ferdigheter i softwaretesting, og at dette til slutt vil gjenspeile seg i den forbedrede kvaliteten på produktene som leveres av organisasjonen."   Kursinnhold This 1-day workshop is aimed at Test Analysts wanting to improve their skills in test case design techniques. Most testers are familiar with techniques such as boundary value analysis and equivalence partitioning. However, this workshop focuses on two of the more unusual and more complex techniques: Classification Trees and Pairwise Testing. These techniques are often referred to as ""combinatorial techniques"" and will allow the testers to become more efficient with the use of their time in designing and executing specific tests. Learn how to use dependency rules to create efficient test cases within Classification Trees and how to apply both Orthogonal Arrays and Pairwise Algorithms, assessing which of these methods would be best for you. During the workshop you will learn how to use the Classification Tree Editor (a free test case design tool) and also All-Pairs algorithms to generate your pairwise tests.   [-]
Les mer
4 dager 19 900 kr
This course takes a thorough look at all the new features in Angular 4, as well as providing in-depth coverage of everything introduced in Angular 2. [+]
K-tech er et kompetansesenter på Kongsberg som startet opp i 2008 med Kongsberg Defence & Aerospace, Technip FMC og GKN Aerospace som våre eiere. Vi er en kursleverandør som tilbyr kvalitetssikrede kurs innenfor en rekke sentrale områder som er etterspurt av industrien i Norge. Beskrivelse: Angular 4 is a latest version of the Angular library. This course takes a thorough look at all the new features in Angular 4, as well as providing in-depth coverage of everything introduced in Angular 2. Where appropriate, we also highlight related concepts in AngularJS (version 1.x), to help AngularJS developers make the leap into the current Angular library.  What you will learn Angular architectural concepts Creating and testing Angular apps Templates Data binding and forms Dependency injection Pipes Directives and transclusion Routing and navigation Calling REST services Web sockets Angular CLI Angular Universal Testing Innhold: Angular 4 Essentials: Angular 4 vs Angular 2 vs AngularJS; Angular architecture components; Development tools state-of-play TypeScript and ECMAScript 6 Essentials: Overview of TypeScript and ECMAScript 6; Transpilation; Using the TypeScript Playground; Configuring and using the TypeScript transpiler Understanding TypeScript Syntax: Variables and types; Functions; Classes; Generics; Inheritance; Interfaces Creating a Simple Angular Application: Structure of an Angular application; Importing Angular libraries; Angular bundles; Angular components; Templates; Binding expressions; Bootstrapping Angular Data Binding: A closer look at data binding; Two-way data binding; Delayed binding; Applying CSS styles and classes conditionally; Using structural directives; Differences in Angular 4 Pipes: Using built-in pipes; New pipes in Angular 4; Using promises, observables, and the async pipe; Defining custom pipes; Applying pipes programmatically Forms: Template-driven forms; Reactive forms; Dynamic (data-driven) forms; Validation techniques Configuration: A closer look at SystemJS; Loading multiple modules; Configuring SystemJS; Using a package manager Component Hierarchies: Structuring applications; Defining component inputs; Defining component outputs; The mediator pattern Dependency Injection: Overview of dependency injection in Angular; Simple dependency injection; Using the provide() function; A hierarchy of injectors; Global provision; Injection into services; Values and factories Angular Routing: Getting started with routing; The role of routing in Single Page Applications; Route parameters and route data; Defining multiple router outlets; Lazy loading Calling Rest Web Services: Overview of Rest services; Calling Rest services from Angular; Dealing with asynchronous results Web Sockets: Web Sockets concepts; Calling Web Sockets from JavaScript; Using RxJs Observables with Web Sockets Testing Angular Code: Setting the scene for unit testing; Getting started with Jasmine; Using Jasmine to test Angular code Implementing Custom Directives: Attribute directives; Specifying parameters and events; Structural directives; Transclusion Angular CLI: Overview of Angular CLI; Creating a template application; Generating components, services, and other artefacts; AOT vs. JIT compilation; Bundling and tree-shaking Angular Universal: The need for server-side rendering; Creating an Angular Universal application; Build configuration; Implementing a server-side host application For mere informasjon: http://www.glasspaper.no/Hvem-er-du/Utvikler/JavaScript/3269.Angular-4-Development-/?epslanguage=no [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Utvikling av Android-applikasjoner via bruk av emulator. Noen stikkord: Intents, grafiske brukergrensesnitt, lagring av data, bruk av ulike typer filer (for eksempel layo... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: LC191D Videregående programmering eller tilsvarende kunnskaper i objektorientert Java-programmering Innleveringer: Øvinger: 8 av 8 må være godkjent.  Personlig veileder: ja Vurderingsform: Faget vurderes til bestått/ikke bestått basert på 8 innleverte øvingsoppgaver. Ansvarlig: Tomas Holt   Læremål: Forventet læringsutbytte:Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan gjengi livssyklusen til en Android-applikasjon.- kan redegjøre for nødvendige bestanddeler i en Android-applikasjon.- kan gjengi MVC-prinsippet og hvordan dette brukes i forbindelse med Android-applikasjoner. FERDIGHETER:Kandidaten:- kan sette opp utviklingsmiljø og lage applikasjoner for Android-plattformen.- kan bruke emulator for kjøring av applikasjonene.- kan lage grafiske Android-applikasjoner, hvor GUI-komponentene både kan lages via Java-kode og XML-filer.- kan lage Android-applikasjoner hvor data kan lagres i minnet og på permanent lager.- kan benytte Android sin intents-mekanisme.- kan benytte Android-plattformens mekanismer for å lage applikasjoner tilpasset internasjonalisering.- kan lage trådede Android-applikasjoner.- kan lage forbindelsesorienterte nettverksløsninger vha. av Java Socket API'en. GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan bruke API-dokumentasjon og andre ressurser til å skaffe seg nødvendige ferdigheter ved utvikling av funksjonalitet som ikke er dekket i emnet. Innhold:Utvikling av Android-applikasjoner via bruk av emulator. Noen stikkord: Intents, grafiske brukergrensesnitt, lagring av data, bruk av ulike typer filer (for eksempel layoutfiler, bildefiler, xml-filer), nettverksprogrammering, trådprogrammering, spillprogrammering, sensorer (for eksempel kamera og gps), location-based services, internasjonalisering.Les mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Applikasjonsutvikling for Android 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til Windows Phone, live tiles og panorama view, installasjon av nødvendig programvare, Hello World, deployment av applikasjoner på telefonen eller emulator, ... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende erfaring med objektorientert programmering er en fordel. Innleveringer: Øvinger: 6 av 8 må være godkjent. Større eller mindre øvinger tilsvarende 8 øvinger hvor 6 må være godkjent før endelig karakter settes. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Karakter settes basert på et prosjekt som gjennomføres individuelt. Prosjektet gjennomføres mot slutten av emnet. Ansvarlig: Atle Nes         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kjenner til grensesnittet og egenskaper ved Windows Phone- kjenner til ulike programmeringsspråk som kan benyttes ved utvikling av applikasjoner på Windows Phone- kan forklare hvordan en Windows Phone applikasjon publiseres på Marketplace FERDIGHETER:Kandidaten:- kan installere nødvendig programvare på egen datamaskin for å komme i gang med applikasjonsutvikling for Windows Phone- kan utvikle enkle mobilapplikasjoner basert på C# eller VB og XAML (Silverlight)- kan deploye en Windows Phone applikasjon til egen telefon eller til emulator- kan bestemme layout og orientering- kan legge til ulike kontrollere og håndtere hendelser- kan legge til multimedia-elementer- kan utnytte telefonens egenskaper ved hjelp av Windows Phone SDK GENERELL KOMPETANSE:Studenten får en grunnleggende innføring i utvikling av applikasjoner for mobiltelefoner med Windows Phone Innhold:Introduksjon til Windows Phone, live tiles og panorama view, installasjon av nødvendig programvare, Hello World, deployment av applikasjoner på telefonen eller emulator, XAML, layout og orientering, touch og navigasjon, ulike kontrollere og hendelser, multimedia (bilder, lyd og video), Windows Phone SDK, utnyttelse av telefonens egenskaper (GPS, akselerometer, kontaktliste, kamera), publisering av applikasjoner på Marketplace.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Applikasjonsutvikling for Windows Phone 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.   [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
.NET-rammeverket og arkitekturen. Common Language Runtime (CLR). Common Type System (CTS). Klassebiblioteket. Common Language Specification (CLS). Assemblies. Programmeri... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Erfaring med programmering i et objektorientert språk. Innleveringer: Det blir gitt 10 øvinger. 8 må være godkjente for å gå opp til eksamen. Personlig veileder: ja Vurderingsform: individuell skriftlig eksamen, 3 timer. Ansvarlig: Tore Berg Hansen Eksamensdato: 17.12.13 / 20.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten kan forklare:- hva .NET-rammeverket er, dets hensikt og hva det inneholder- begrepene Common Language Runtime, Common Type System og managed code- begrepene Solution, Project og Assembly- hva en webtjeneste er- hvordan datakilder kan aksesseres ved hjelp av ADO.NET- hvordan webapplikasjoner kan lages ved hjelp av ASP.NET FERDIGHETER:Kandidaten:- kan skrive korte programmer i C#, Visual Basic .NET og C++/managed C++ som viser bruk av de sentrale konsepter som klassebiblioteket, ADO.NET og ASP.NET GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- er klar over at .NET rammeverket har styrker og svakheter og at det finnes alternative teknologier Innhold:.NET-rammeverket og arkitekturen. Common Language Runtime (CLR). Common Type System (CTS). Klassebiblioteket. Common Language Specification (CLS). Assemblies. Programmeringsspråkene C#, C++, Visual Basic.NET. Managed code. Web services. ADO.NET. ASP.NET.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Applikasjonsutvikling på .NET-plattformen 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 3 år
Dette bachelorstudiet har hovedfokus på spilldesign og spillutvikling, og forbereder deg på en rekke roller innen underholdningsbransjen og kreative næringer. [+]
Bli en spilldesigner Dette bachelorstudiet fokuserer på underholdningsteknologier og kreative næringer som et kompetansefelt. Det kan brukes på flere områder, blant annet grensesnitt- og interaksjonsdesign, digitale spill, og animasjon. Studiet gir relevant kunnskap om digitale underholdningssystemer som kreves innen ordinære og uavhengige bransjer og næringer. Etter studiet kan du blant annet jobbe i spill- og animasjonsbransjen, eller opprette ditt eget spillselskap. Les mer om bachelor i interaktive medier - spill på Noroff Høyskole. Studiet er også tilgjengelig på Noroff Nettstudier. [-]
Les mer
2 dager 14 900 kr
The training explains in details the mechanisms underlying typical C/C++ security relevant programming bugs – the common security vulnerabilities. [+]
K-tech er et kompetansesenter på Kongsberg som startet opp i 2008 med Kongsberg Defence & Aerospace, Technip FMC og GKN Aerospace som våre eiere. Vi er en kursleverandør som tilbyr kvalitetssikrede kurs innenfor en rekke sentrale områder som er etterspurt av industrien i Norge. Beskrivelse: The training explains in details the mechanisms underlying typical C/C++ security relevant programming bugs – the common security vulnerabilities. The root causes of the problems are explained through a number of easy-to-understand source code examples, which at the same time make clear how to find and correct these problems in practice. The real strength of the course lays in numerous hands-one exercises, which help the participants understand how easy it is to exploit these vulnerabilities by the attackers. Innhold: The course also gives an overview of practical protection methods that can be applied at different levels (hardware components, the operating system, programming languages, the compiler, the source code or in production) to prevent the occurrence of the various bugs, to detect them during development and before market launch, or to prevent their exploitation during system operation. Through exercises specially tailored to these mitigation techniques participants can learn how simple – and moreover cheap – it is to get rid of various security problems. Common security vulnerabilities Buffer Overflow (BOF), stack and heap overflow; array indexing problems, the unicode bug; missing or improper input validation, integer problems, widthness bug, signedness bug, arithmetic overflow, Printf format string bug (PFS), Directory Traversal Vulnerability (DTV); improper use of security features, weak randomness, password management; error handling-related problems; race conditions, Time-of-Checking-to-Time-of-Usage (TOCTTOU) vulnerability, safe signal handling, and many more... Mitigation techniques: Never eXecute (NX bit) access mode of Virtual Memory Management (VMM); Address Space Layout Randomization (ASLR) – PaX, ExecShield; Stack smashing protection (SSP), StackGuard, ProPolice... Exercises: Sexploiting stack overflow – executing shell codes; applying protection techniques (stack smashing protection, non-executable stack and heap, ASLR); circumventing protections with NOP sleding, Return-to-libc attack, Return Oriented Programming (ROP); understanding integer problems; applying mitigation techniques; crafting a printf format attack string – write-what-where (WWW) possibilities; password management; problems of exception-based error handling; exploiting race conditions; and many spot- and-correct-the-bug exercises. For mere informasjon: http://www.glasspaper.no/Hvem-er-du/Utvikler/Secure-Coding/2796.CC---secure-coding/?epslanguage=no [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
NET-arkitekturen. Utviklingsmiljøet. Grunnleggende C#-syntaks. Objektorientert programmering med arv og polymorfi. GUI. Datafiler. Programmering mot databaser. ADO.NET, L... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende objektorientert programmering i for eksempel Java eller C++ Innleveringer: Øvinger: 8 av 11 må være godkjent.  Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, 4 timer. Case-beskrivelser etc. legges ut i ItsLearning 24 timer før. (NB! Eksamensform kan bli endret under forutsetning av at ny teknologi gjør det mulig å arrangere eksamen elektronisk.) Ansvarlig: Grethe Sandstrak Eksamensdato: 05.12.13 / 08.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan gjøre rede for sentrale begreper innen objektorientering- kan konstruere et objektorientert C#. NET-program ut fra en gitt problemstilling- kan finne fram, sette seg inn i og anvende dokumentasjon om .NET Framework library- kjenner til ulike GUI-komponenter og hvordan de brukes i C#-programmer FERDIGHETER:Kandidaten kan:- sette opp programmiljø for å utvikle og kjøre C#. NET applikasjoner på egen pc- kan anvende klasser fra .NET Framework library- lage C#.NET program* med fordeling av oppgaver mellom objekter og der arv og polymorfi benyttes* med grafiske brukergrensesnitt* som kommuniserer med en database via SQL* med LINQ, delegater, templates GENERELL KOMPETANSEKandidaten kan:- kommunisere om objektorientert programmering og databaser med relevant begrepsapparat Innhold:NET-arkitekturen. Utviklingsmiljøet. Grunnleggende C#-syntaks. Objektorientert programmering med arv og polymorfi. GUI. Datafiler. Programmering mot databaser. ADO.NET, LINQ, Templates, Collections.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag C#.NET 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Adresser og pekere, pekere og tabeller, det frie lageret, operator overloading, konstruktører og destruktører, templates, introduksjon til STL, RTTI og exceptions. [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Programmeringserfaring i et eller flere objektorienterte programmeringsspråk Innleveringer: 8 bestemte øvinger kreves godkjent for å få gå opp til eksamen. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 4 timer skriftlig eksamen. Ansvarlig: Else Lervik Eksamensdato: 05.12.13         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kan definere begrepene pekere og referanser og forholdet mellom pekere og tabeller- kan redegjøre for hva konstruktører og destruktører er, og kan forklare når det er nødvendig å lage dem.- kan gjøre rede for «overloading» av operatorer- kan forklare begrepet «templates» og hvordan det brukes- kan forklare behovet for Standard Template Library og hva det inneholder- kan forklare bruken av RTTI og Exceptions FERDIGHETER:Kandidaten:- kan lage programmer i C++ som demonstrerer bruk av pekere, «overloading», templates, RTTI, exceptions og elementer fra Standard Template Library- kan lage programmer i C++ som bruker pekere og det frie lageret på en forsvarlig måte og med nødvendig opprydding GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- er opptatt av at som profesjonell yrkesutøver skal man lage programmer som skal lette arbeidet for andre yrkesutøvere eller generelt være til nytte for folk og samfunn Innhold:Adresser og pekere, pekere og tabeller, det frie lageret, operator overloading, konstruktører og destruktører, templates, introduksjon til STL, RTTI og exceptions.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag C++ for programmerere 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Bedriftsintern 3 dager 14 500 kr
This is a comprehensive course for people not familiar with any other distributed version control system. [+]
Duration 21 hours   Prerequisites Basic knowledge of project development.   Overview This is a comprehensive course for people not familiar with any other distributed version control system. It starts with simple exercises for working in a local repository and finishes with practising working in a team. This course focuses on exercises.   Course Outline Git Basics Introduction to Git Git Repository Recording Changes to the Repository Viewing the Commit History Undoing Things Tagging Git Branching Branching and Merging Brance Management Branching Workflows Remote Branches Rebasing Git on the Server The Protocols Getting Git on a Server Generating SSH Public Key Setting up the Server Public Access Hosted Git (GitHUB) Working with Remotes Distributed Git Distributed Workflows Contributing to a Project Maintaining a Project Git Tools Revision Selection Interactive Staging Rewriting History Debugging with Git (bisect) Submodules Subtree Merging Customizing Git Git Configuration Git Attributes Git Hooks [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Fysiske medier i bruk i lokalnettverk. Nettverkskomponenter. Design av nettverk (nettverk infrastruktur). Trådløse nettverk, design og sikkerhet. Generelt om forskjellige... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: For å kunne gå opp til eksamen må 8 utvalgte øvingsoppgaver være godkjente. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer. Ansvarlig: Arne Bjørn Mikalsen Eksamensdato: 16.12.13 / 19.05.14         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kan gjøre rede for de mest brukte teknologiene for lokalnettverk- kan gjøre rede for teknisk oppbygning av nettverk- kan gjøre rede for ulike nettverkskomponenter, deres virkemåte og bruksområde- kan planlegge og vurdere sikkerhet i lokalnettverk FERDIGHETER:Kandidaten:- kan koble til og konfigurere en datamaskin slik at den fungerer i et nettverk med internettoppkobling- kan opprette brukerkontoer, tildele rettigheter, samt administrere nettverk med en ressursdatabase- kan planlegge, implementere og konfigurere et mindre lokalnettverk GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har kompetanse til selvstendig både å formidle og å ta i bruk sine kunnskaper og ferdigheter innen emnets tema i en driftssituasjon- kan i en praktisk driftssituasjon, forklare og gjøre bruk av sin kunnskap både innen hvert enkelt tema i faget og på tvers av temaene- kan kommunisere med andre om nettverksløsninger Innhold:Fysiske medier i bruk i lokalnettverk. Nettverkskomponenter. Design av nettverk (nettverk infrastruktur). Trådløse nettverk, design og sikkerhet. Generelt om forskjellige typer nettverksoperativsystem. Introduksjon til Active Directory og eDirectory. Prinsipper for konfigurasjon, installasjon, drift og sikkerhet og driftsfilosofi i lokalnettverk. Introduksjon til virtualisering. Driftsmodeller: Fjerndrift eller ASP (Application Service Provider)Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Drift av lokalnettverk 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Installasjon, konfigurering og bruk av epost-tjener og Outlook klient. Bruk av PowerShell for å drifte Exchange server. Installasjon, konfigurering og bruk av SQL-tjener.... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Kunnskaper om Windows server eller gode generelle nettverkskunnskaper eller tilsvarende. Innleveringer: 8 av 12 øvinger må være godkjent. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 3 timers individuell skriftlig eksamen Ansvarlig: Jostein Lund Eksamensdato: 02.12.13 / 05.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- har innsikt i drift av epost- og database-servere- kjenner til løsninger for å eksportere og importere data for epost- og database-servere FERDIGHETER:Kandidaten kan:- installere, konfigurere, drifte og sikre en Exchange epost-server- sette opp og distribuere Outlook til klienter- bruke PowerShell til å automatisere driftsoppgaver i Exchange- installere, konfigurere og drifte en SQL server GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten har:- perspektiv og kompetanse i å velge riktige og tilpassete driftsløsninger- kompetanse i å formidle driftsterminologi, både muntlig og skriftlig Innhold:Installasjon, konfigurering og bruk av epost-tjener og Outlook klient. Bruk av PowerShell for å drifte Exchange server. Installasjon, konfigurering og bruk av SQL-tjener. Utveksling av data mellom løst sammenkoblede systemer. Finne, dele og publisere informasjon. Følgende programvare vil bli gjennomgått som supplement for å belyse den teoretiske gjennomgangen: Microsoft Exchange Server, Microsoft SharePoint Portal Server, Microsoft SQL Server. Nødvendig programvare kan fritt lastes ned.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Drift av MS Exchange og MS SQL Server 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.   [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til HTML5, grunnleggende syntaks og struktur, nye semantiske elementer, dynamiske websider med JavaScript og CSS3, nye skjemaelementer (forms), HTML5 canvas ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende kunnskaper i HTML, CSS tilsvarende emnet IINI1002 Webutvikling 1. Kunnskaper om grunnleggende programmering og helst litt Javascript er en fordel. Innleveringer: Større eller mindre øvinger tilsvarende 8 øvinger, hvor 6 må være godkjent før endelig karakter settes. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Prosjektoppgave som vurderes til bestått/ikke bestått. Karakteren i faget settes på grunnlag av en individuell 4-timers nettbasert hjemmeeksamen. Klageadgang i dette faget gjelder hver enkelt vurderingsdel. Ansvarlig: Atle Nes Eksamensdato: 09.12.13 / 12.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- forstår problemstillinger knyttet til bruk av ikke-standardisert teknologi- har kjennskap til nyttige rammeverk for HTML5 og fallback-løsninger- har kjennskap til problemstillinger knyttet til bruk av ulike medieformater FERDIGHETER:Kandidaten:- kan ta i bruk nye semantiske elementer fra HTML5- kan ta i bruk ny funksjonalitet fra CSS3 og JavaScript på nettstedet- kan ta i bruk nye skjemaelementer og -attributter fra HTML5- kan tegne på et canvas-element med JavaScript- kan legge til multimedia ved hjelp av video- og audio-elementet- kan lage nettsider som tilpasser seg mobile enheter og utnytter egenskaper hos disse- kan bruke lokal lagring til å lagre og hente fram data- kan bruke XMLHttpRequest2 til kommunikasjon med webtjeneren- kan lage en større HTML5-basert webløsning GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- får et overblikk over ny webteknologi som er i ferd med å bli standardisert Innhold:Introduksjon til HTML5, grunnleggende syntaks og struktur, nye semantiske elementer, dynamiske websider med JavaScript og CSS3, nye skjemaelementer (forms), HTML5 canvas til grafikk og tegning, HTML5 video og audio, mobile enheter og device access, lokal lagring av applikasjoner og data, dataoverføring med Web SocketsLes mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag HTML5 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.