Vanligvis vil CTRL + + tastene kunne brukes for å øke størrelsen, og CTRL + - for å redusere den.
Har du hjul på musen, kan du bruke CTRL sammen med hjulet for å justere størrelsen. På Mac kan du bruke CMD + + og CMD + -.
Musikk er kilde til glede og mening, til læring og personlig vekst, til sosial tilhørighet, identitet og mellomkulturell forståelse. Denne erkjennelsen er knyttet til både musikk som egenartet kunst og kulturform og til musikk som grunnlag for sosial samhandling, helse og rehabilitering.
Norsk musikkliv er et finmasket nettverk av aktører innenfor frivillig, offentlig og privat virksomhet. Frivillige musikkaktiviteter utgjør en vesentlig del av dette nettverket, noe som gjør det vanskelig å snakke om frivillig musikkaktivitet uten samtidig å snakke om kulturskoler, dirigenter, solister og en lang rekke andre profesjonelle medspillere.
I spennet mellom de lokale musikkaktivitetene og en helhetlig nasjonal musikkpolitikk finner vi et bredt spekter av aktører som hver på sin måte ivaretar deler av det lokale musikklivets interesser. Musikkens studieforbund er en av mange aktører som arbeider for utvikling i og av lokalt musikkliv og musikkaktivitet. Samarbeid og nettverksbygging, internt i forhold til egne medlemsorganisasjoner, og eksternt i forhold til andre aktører, er en viktig arbeidsmetode.
Musikkens studieforbund har opplæring innen musikkområdet som hovedfokus og arbeider for å legge til rette for medlemsorganisasjonenes opplærings- og studiearbeid i og utenfor det organiserte musikklivet. Opplæring utgjør sammen med organisering og formidling de viktigste arbeidsoppgavene for de fleste lokale frivillige musikkaktiviteter. For Musikkens studieforbund er det viktig å bidra til gode opplevelser gjennom kvalitativ god opplæring tilpasset den enkeltes nivå og behov. Opplæringen knytter seg både til musikkopplæring og til kvalifisering av ledere og tilretteleggere. Det er også viktig å bidra til at resultatet av opplæringen formidles til flere enn de involverte gjennom ulike konserter og arrangementer. Samtidig vil konserten i seg selv være en viktig læringsarena for de involverte.
Kvalitativ god opplæring er avhengig av gode kurs, gode instruktører og gode samarbeidspartnere. Dette krever at det også settes fokus på samarbeid og nettverk, på økonomi og politikk. Handlingsprogrammet favner på en og samme tid både musikklivets behov for opplæring og oppfølging, aktørenes behov for møteplasser og samspill og studieforbundets rolle som faglig og politisk utviklingsaktør.
Forbedring av eksisterende, og utvikling av nye, tilbud krever et kontinuerlig fokus på utvikling og fornying. Handlingsprogrammets fokus er nettopp det som skal gjøres i tillegg til den daglige forvaltning og administrasjon. Utfordringene knytter seg både til selve opplæringen i form av gode tilbud til eksisterende og nye grupper, og til egnede lokaler for opplæring og formidling. Et vellykket utviklingsarbeid forutsetter kunnskap om lokalt musikklivs problemer og utfordringer.