Vanligvis vil CTRL + + tastene kunne brukes for å øke størrelsen, og CTRL + - for å redusere den.
Har du hjul på musen, kan du bruke CTRL sammen med hjulet for å justere størrelsen. På Mac kan du bruke CMD + + og CMD + -.
DET SOSIALE LIV SOM LÆRINGSARENA
Det sosiale liv i skolesamfunnet er en integrert del av læringsprosessen. Det inngår i en pedagogisk struktur som knytter internatlivet sammen med undervisningsopplegget og din egen personlige utvikling. I arbeidet med å skape et minisamfunn på skolen, møter vi også de utfordringer som skaper problemer i storsamfunnet. I forsøket på å nærme oss et mindre autoritært samfunn vil det kreves mer av deg enn du er vant til, fordi du blir medansvarlig for hele samfunnet døgnet rundt. Læringsprosessen er avhengig av din vilje til å gå inn i en avklaringsprosess på en konstruktiv måte, til nytte både for den enkelte og for fellesskapet. Gjennom hele livet går vi inn og ut av ulike grupper. I et skolesamfunn må vi forholde oss både til formelle og uformelle grupper. I ei gruppe får vi ulike roller som gir oss mulighet til å bruke gruppeprosessen til vekst og utvikling. I skole-samfunnet er en lærer alltid tilgjengelig som tilsynslærer og veileder.
GRUPPEPROSESS
Generelt vil skolesamfunnet være preget av gruppeprosesser, der både formelle og uformelle grupper vil virke inn på resten av skolesamfunnet. I timene vil vi prøve å synliggjøre det som skjer i gruppa, sette ord på/bevisstgjøre, og ta opp de tema som dukker opp underveis. Vi vil arbeide med å få et trygt klima i gruppene, dvs. et klima hvor åpenhet og ærlighet er mulig. I en gruppe vil det utvikles ulike relasjoner. Her må alle være villige til å se på, og ta ansvar for hvordan de enkelte relasjonene utvikles. Et selvutviklingsarbeid har som mål å gjøre oss til levende, aktive, ansvarlige og frie mennesker. Det forutsetter samhandling med andre mennesker, og at vi gir dem de samme mulighetene. Dette kan innebære både forsakelse, økt selvdisiplin og innsnevring av handlefrihet. Vår egen personlige utvikling knyttes på denne måten sammen med ønsket om et samfunn som arbeider for en bærekraftig utvikling.
ETIKK OG SELVUTVIKLING
Det er viktig å merke seg at folkehøgskolen er en pedagogisk institusjon og ikke en institusjon som driver medisinsk behandling eller terapi. Grunnleggende etiske retningslinjer er viktig, fordi alle lever tett sammen og deltar i en utviklingsprosess. I ditt arbeid med selvutvikling er det viktig at du selv bestemmer hvor sterk prosess du vil ha, at du selv tar opp det du vil arbeide med i et tempo som passer din egen utvikling.
RUSFRITT MILJØ
For å bli elev hos oss må du ha tatt en klar beslutning om å arbeide aktivt for å fremme et rusfritt miljø og bidra med holdningsskapende arbeid mot rus. Det har svært mye å si både for deg selv og skolemiljøet at det er rusfritt. Rus er helt uforenlig med den åpenhet og tillit som trengs for å lage et miljø som gjør det mulig å arbeide med selvutvikling.
ALKOHOL OG NARKOTIKA
Det er totalforbud mot å oppbevare eller bruke alkohol på skolens område eller komme beruset til skolen. Vi krever at du ikke bruker noen form for narkotiske stoffer fra skolen starter til skoleåret er avsluttet. Dette gjelder også i hjemreisehelger og ferier.