Gründer og etablering
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

5 dager 19 500 kr
Mikrobedrifter har mindre enn 10 ansatte og under kr 20 mill i omsetning. Kurset viser deg de viktigste tingene du må kunne. [+]
Dette kurset er utbytterikt for deg som ønsker å starte din egen mikrobedrift, dvs en bedrift med mindre enn 10 ansatte og en omsetning på mindre enn 20 millioner kroner.   3 kurslærere: Hovedkurslærer er mangeårig daglig leder, ingeniør og har flere års psykologistudier bak seg. Han har  bred erfaring i hva som er viktig når det kommer til bedriftstenking og målsetting. Økonomi og regnskapslærer er siviløkonom og daglig leder for eget regnskapsbyrå. Lover og regler gjennomgås av vår advokat, som også har lang erfaring innen salg.   Før oppstart av din egen bedrift: Før du starter en bedrift må du ha et definert formål og kundegruppe. Målet ditt må være klart og du må også vite hvordan du skal nå målet ditt. Vi hjelper deg til å se hva som må til for at du skal nå målet ditt.   Økonomi: Økonomi er noe av det viktigste i en bedrift og du må vite hvordan du skal arbeid for at du skal komme ut med et overskudd. Lønnsomhet i en bedrift er noe du som bedriftseier må ha klart for deg hele tiden og dette hjelper vår siviløkonom, som også driver eget regnskapsbyrå, deg med.   Hvordan finansiere: Finansiering er viktig og kanskje må du kontakte en bank eller en finasieringsinstitusjon for å finansiere grunnleggende ting, f eks bil. Alle som tenker på etablering er nødt for å ha en god forretningside og denne hjelper vi deg med ved at vi viser deg hvordan du skal gå frem og hvor du evt kan henvende deg. Alle banker og evt leverandører vil kreve en gjennomtenkt forretningside av deg, ellers vil de ikke være med og støtte deg.   Kalkuler riktig pris: Vi viser deg også forretningskalkulasjon og hvordan du skal unngå de typiske fellene ved prissetting og prispolitikk. Lavest mulig pris i en konkurranseutsatt hverdag er ikke alltid det beste valget. Vi skal fortelle deg hvorfor.   Markedsfør din bedrift: Vi gir deg et godt innblikk i salg og markedsføring. Hvilke medier skal du satse på og hvilke skal du ikke kaste bort pengene dine på. Kundeoppfølgingssystemer for PC og litt generelt om bruk av PC, nettbrett eller telefon som verktøy.  Betalingsløsninger er også en del av dette.   Kundebehandling:  Kundebehandling er viktig og vi vil gi deg en rekke tips. Vi vil også gå gjennom et kundeforløp som hjelper deg til å få fornøyde kunder. Vi kan ikke få sagt det ofte nok: Fornøyde kunder er det som booster bedriften din.   Lovverk og regler: Generelt lovverk som gjelder og hvordan du finner frem vil også bli tatt opp og gjennomgått av vår advokat.   Gruppeoppgaver: Vi deler opp grupper hvor deltakerne skal diskutere problemstillinger. Forslag til løsninger presenteres i plenum og diskureres etter presentasjonene.   Hjelp og støtte etter kurset:  Etter kurset vil du ha mulighet for å ha teamet vårt bak deg som støttespillere. Vi kan hjelpe deg videre når du føler at du sitter fast. Alle kan havne i en hengemyr, men da gjelder det å ha gode hjelpere for å komme seg videre. Mer informasjon om dette under kurset. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Kritiske faktorer for å lykkes med entreprenørskap, hva kjennetegner gode ideer og muligheter, mulige strategier for oppstart, markedsmuligheter og markedsføring, innhold... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Obligatoriske øvingsarbeider. 8 av 10 må være godkjent for å gå opp til eksamen. Det gis flere enn 8 øvinger, men de 8 som blir godkjent må dekke et bredt spekter av temaene som gjennomgås. Nærmere opplysninger gis ved kursstart. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 3-timers skriftlig eksamen Ansvarlig: Tor Atle Hjeltnes Eksamensdato: 13.12.13 / 27.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- redegjøre for hva som kjennetegner en lovende forretningsidé- redegjøre for muligheter og utfordringer knyttet til entreprenørskap og Internet- beskrive innholdet og hovedelementene i en markedsplan- beskrive innholdet og hovedelementene i en forretningsplan- redegjøre for de ulike kilder til oppstartsfinansiering, samt fordeler og ulemper knyttet til hver av disse- redegjøre for ulike strategier for motivasjon og ledelse som kan anvendes i entreprenørskap FERDIGHETER:Kandidaten kan:- ta stilling til om en forretningsidé virker lovende- sette opp rammene for en markedsplan- sette opp rammene for delvis å utarbeide en forretningsplan- kunne gjennomføre tiltak for å øke de ansattes motivasjon med utgangspunkt i gjennomgått teori GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har forståelse for betydningen av innovasjon og entreprenørskap Innhold:Kritiske faktorer for å lykkes med entreprenørskap, hva kjennetegner gode ideer og muligheter, mulige strategier for oppstart, markedsmuligheter og markedsføring, innholdet i forretningsplanen, oppstartsfinansiering og venture-kapital, motivasjon og ledelse i entreprenørskap.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Entreprenørskap 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.