Østfold
Du har valgt: Malakoff
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Oslo Trondheim Og 2 andre steder 1 dag 5 900 kr
21 Aug
24 Aug
09 Sep
Et kurs for de som vil komme i gang med Power BI. [+]
Målgruppen er personer som bruker Excel som en del av jobben (økonomer, regnskapspersonell, personalledere, salgsledere, marketsføringsledere osv). Dette kurset tar for seg Power BI Service og Power BI mobile. Det blir kun en kort visning av Power BI Desktop.   Innhold: Power BI Service Kom i gang med Power BI Service Power BI elementer Datasett Rapporter Instrumentbord Koble til data Lage rapporter Lesevisning Utformingsvisning Rask innsikt Visualiseringer Stolpediagram Linjediagram Tabell og matrisediagram Kart Speedomenter Osv Lage instrumentbord Fliser Deling Bruk av naturlig språk Deling av instrumentbord Power BI Mobile Visning på Ipad/Iphone Visning av instrumentbord Power BI Desktop En oversikt over desktopprogrammet Lage rapporter Publisere rapporter     [-]
Les mer
Nettkurs 14 timer 7 300 kr
10 Aug
15 Sep
Velkommen til web-basert sertifisering i Lean Yellow belt! Vi vil gjennomføre med bruk av webinar + hjemmeoppgaver. Ved påmelding registrerer du en epostadresse og til de... [+]
Velkommen til web-basert sertifisering i Lean Yellow belt! Vi vil gjennomføre med bruk av webinar + hjemmeoppgaver. Kurset har samme omfang og faglige nivå som tradisjonelle klasseromskurs. Aktive digitale arbeidsoppgaver med støtte fra vårt omfangsrike videobibliotek i Kaizen™ Online gjør dette til et produkt, vi både er stolte av og trygge på, at vil gi deg det du trenger for å starte klatre på Lean-modenhetsstigen. Ved påmelding registrerer du en epostadresse og til denne sender vi en link til webinaret i Teams. Webinarene vil inneholde presentasjoner og muligheter for spørsmål underveis. Vi vil i tillegg legge inn korte pauser slik at gjennomføringen oppleves aktiv og levende. I etterkant sender vi en link til eksamen – og du vil oppnå et ettertraktet sertifikat fra Kaizen Institute. På KAIZEN INTISTUTES Digitale Yellow Belt vil du få en innføring i Lean Best Practice, KAIZEN™ metodikken – utviklet gjennom 75 år av Toyota og senere av Kaizen Institute Consulting Group siden 1985. Du vil få en helhetlig forståelse for Lean og hvordan du kommer i gang med lean/kontinuerlig forbedring i ditt eget område. Vår internasjonale Yellow Belt sertifisering vil gjøre at du vil styrke din kompetanse, CV og stilling både i din virksomhet og på arbeidsmarkedet. INNHOLD • Hva er Lean: Opprinnelse, historikk, grunnleggende filosofi • Innføring i Lean Best Practice, KAIZEN™ metodikken • Hva skiller Lean fra tradisjonelle metoder og ledelsesfilosofier • Forståelse av verdiskapende og ikke verdiskapende arbeid (tidstyver og sløsing) • Hvilke resultater kan Lean gi din virksomhet og ditt område? • Innføring i grunnleggende Lean-metoder og beste praksis for daglig forbedring (Daily KAIZEN™) – som; visuell styring, 5S, standardisering, PDCA mm. • Hvordan analysere og forbedre en verdistrøm/prosess: Verdistrømsanalyse og Value Stream Design-prosessen   I denne spesielle tiden ønsker vi å gi de mange arbeidsledige/permitterte en mulighet til å tilegne seg læring som vil gjøre dem bedre rustet for framtidige arbeidsmuligheter, når vi etter hvert kommer gjennom krisen. Vi tilbyr derfor en kursrabatt på 30 % til dere som for tiden er uten jobb. Vi stoler på dere og så lenge det oppgis i påmeldingen, trekker vi fra rabatten automatisk. [-]
Les mer
Nettkurs 10 000 kr
Nettkurs uten samlinger med nettressurser. [+]
Kurset passer for: deg som har design og håndverk vg1 eller formgivingsfag grunnkurs samt fellesfagene/allmennfagene fra vg1 og vg2/grunnkurs og vk-1. deg som har lang praksis i yrket og som ønsker å ta fagprøven (praksiskandidat).   Kursets innhold er: Felles programfag: Aktiviseringsfag - Administrasjonsfag Nettkurs uten samlinger med nettressurser.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:          3 innleveringer Pris:                Felles programfag: Kr. 10.000,- ekskl. lærebøker og eksamensavgift (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i  avdragsgebyr pr. avdrag)   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av mapper til retting. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Det er i alt 3 innleveringer – 1 for hvert fag i tillegg til en tverrfaglig oppgave • Kurset er i tråd med læreplanens kompetansemål.   Det følger med ulike nettressurser som du kan benytte så mye og så ofte du vil.   Lånekassen Utdanningen er godkjent for lån og stipend i Lånekassen. For å få lån omgjort til stipend kreves det at deltaker avlegger privatisteksamen i samtlige fag som utgjør 4 eksamener eller avlegger den teoretiske prøven som inngår i fagprøven.   Eksamensform  Privatisteksamen etter gjeldende regler. Oppmelding elektronisk: www.privatistweb.no Fører frem til fagbrev.   Fagprøven som praksiskandidat: Fagprøven består av en teoretisk del og en praktisk del. Dette gjelder for praksiskandidater – de som har minst 5 års godkjent praksis fra yrket, avlegger teoretisk del av fagprøve i tillegg til den praktiske fagprøven.  Det kreves ikke dokumentert praksis for å avlegge den teoretiske prøven.  For å kunne fremstille seg til den praktiske del av fagprøven kreves det dokumentasjon på 5 års godkjent praksis. Praksis vurderes av fylkeskommunen hvor du bor.   Fagprøven for de som følger skolemodellen (lærlinger): Har du allmennfagene fra ordinær videregående skole, anbefaler vi deg å ta privatisteksamen i samtlige programfag for vg1 og vg2. Du kan da søke lærlingeplass for 2 år. De som er lærlinger må ta eksamen i hvert enkelt fag for vg1 og for vg2 i tillegg til teoretisk og praktisk fagprøve.   Om jobben Som aktivitør skal du legge til rette for kreative aktiviteter for ulike brukergrupper som eldre, psykisk utviklingshemmede og psykisk- eller fysisk funksjonshemmede. Aktivitetene kan for eksempel være husflids- og handverksaktiviteter, fysiske aktiviteter av ulike slag, eller dagligdagse gjøremål.    Målsettingen er å opprettholde eller å forbedre brukernes funksjonsnivå bade fysisk, psykisk og intellektuelt.    Vanlige arbeidsoppgaver for en aktivitør er: • planlegge,lede, gjennomføre aktiviteter • vurdere og dokumentere aktiviteter • utvikle, kvalitetssikre og markedsføre aktiviteter   Personlige egenskaper Som aktivitør bør du være kreativ og ha evne til a finne praktiske løsninger på utfordringer som dukker opp. Kommunikasjon, forståelse og evne til a komme kontakt med ulike typer mennesker er også typiske egenskaper ved aktivitøren. Tillegg må du ha kunnskap om menneskets naturlige utvikling, førstehjelp og enkel sykdomslære.   Hvor jobber aktivitøren? Som aktivitør kan du jobbe i ulike helseinstitusjoner, hjemmebaserte tjenester, kultur- og fritidssektoren, rusomsorgen, skole, SFO, frivillighetssentralen eller i private vernede bedrifter. Som aktivitør jobber du ofte med eldre, psykisk utviklingshemmede, funksjonshemmede, barn, ungdom og andre grupper med behov for rehabilitering.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 1 031 kr
Alle med ansvar for lekeplasser, som kommuner, velforeninger, borettslag eller private eiere, er levende opptatt av sikkerhet. Den som står for den daglige driften, som r... [+]
Alle med ansvar for lekeplasser, som kommuner, velforeninger, borettslag eller private eiere, er levende opptatt av sikkerhet. Den som står for den daglige driften, som rektor, styrer, vaktmester og annet personale, føler ansvar for at barna skal kunne leke sammen under stimulerende og sikre forhold. DELTEMAER 1. VÅR FELLES UTFORDRING Trygg lek på norske lekeplasser 2. VÅR FELLES UTFORDRING Trygg lek på norske lekeplasser (Fortsetter...) 3. BARN OG LEK 4. BARN OG LEK (Fortsetter...) 5. LEKENS FUNKSJON 6. LEKENS FUNKSJON (Fortsetter...) 7. HVOR LEKER BARN 8. NATUREN SOM LEKEGRIND 9. BARN OG ULYKKER 10. BARN OG ULYKKER (Fortsetter...) 11. SKOLEULYKKER 12. STORE KOSTNADER 13. ULYKKER PÅ LEKEPLASSEN 14. HVORFOR SKJER ULYKKENE? 15. ULYKKER I LEKEAPPARATER 16. FALLULYKKER 17. KAN VI FOREBYGGE ULYKKER 18. HVORDAN FOREBYGGE BARNEULYKKENE 19. Ulykkesbildet 20. Hvem har ansvaret? 21. Lover, regler og forskrifter 22. Plan- og bygningsloven 23. Lov om kontroll med produkter og forbrukstjenester 24. Lov om kontroll med produkter og forbrukstjenester (Fortsetter...) 25. Lov om produktansvar 26. Kommunehelseloven 27. Hvor bør lekeplassen ligge? 28. Vær og vind - Terreng 29. Vegetasjon 30. Planleggingstips! 31. Krav til lekeplassutstyr 32. Konstruksjon 33. Fallsikring - Åpninger 34. Vinkler 35. Materialer 36. Materialer (Fortsetter...) 37. Underlag 38. Underlag (Fortsetter...) 39. Sikkerhetssoner 40. Spesielle krav 41. Huske 42. Huske (Fortsetter...) 43. Vipper 44. Refleksjonsoppgave 1 45. Krav til forvaltning, drift og vedlikehold av lekeplasser 46. Krav til forvaltning, drift og vedlikehold av lekeplasser (Fortsetter...) 47. Generelle sikkerhetstiltak 48. Dokumentasjon 49. Ulykker 50. Ettersyn 51. Elementer som må vurderes 52. For å forhindre ulykker bør det foretas en direkte kontroll... 53. "Huskeliste" 54. "Huskeliste" (Fortsetter...) 55. "Huskeliste" (Fortsetter...) 56. Ettersyn av lekeplassutstyr - Rutinemessig visuelt ettersyn 57. Ettersyn av lekeplassutstyr - Lekehus og klatrestativ 58. Ettersyn av lekeplassutstyr - Husker 59. Rutinemessig visuelt ettersyn - Rutsjebaner og sklier 60. Rutinemessig visuelt ettersyn - Vippeutstyr, fjærleker og dumphusker 61. Rutinemessig visuelt ettersyn - Idrettsmateriell benyttet som lekeplassutstyr 62. Rutinemessig visuelt ettersyn - Barn under 36 mnd. 63. Funksjonsettersyn 64. Funksjonsettersyn - Lekehus og klatrestativ 65. Funksjonsettersyn - Husker 66. Funksjonsettersyn - Husker (Fortsetter...) 67. Funksjonsettersyn - Rutsjebaner og sklier 68. Funksjonsettersyn - Vippeutstyr. fjærleker og dumphusker 69. Funksjonsettersyn - Vippeutstyr. fjærleker og dumphusker (Fortsetter...) 70. Funksjonsettersyn - Idrettsmateriell benyttet som lekeplassutstyr 71. Årlig hovedettersyn 72. Refleksjonsoppgave 2 73. Vedlikeholdsprogram - Rutinemessig vedlikehold (Del 1) 74. Vedlikeholdsprogram - Rutinemessig vedlikehold (Del 2) 75. Vedlikeholdsprogram - Rutinemessig vedlikehold (Del 3) 76. Korrigerende vedlikehold 77. 7 smarte tips! [-]
Les mer
Oslo Tønsberg 2 semester 18 900 kr
26 Aug
26 Aug
26 Aug
Matematikk 1PY + 2PY er et praktisk fag hvor du lærer om økonomi, geometri, potens- og sannsynlighetsberegning. [+]
Matematikk 1PY + 2PY er et praktisk fag hvor du lærer om økonomi, geometri, potens- og sannsynlighetsberegning. Matematikk 1PY + 2PY er et av fagene du må ha for å få generell studiekompetanse. Du kan også velge faget for å forbedre karakteren din.  Gjennomføring Kurset gjennomføres på dagtid over to semester. I tillegg til klasseromsundervisning får du tilgang til nettbaserte verktøy som støtte til undervisningen. Eksamen Det er 2 skriftlige eksamener i Matematikk 1PY og 2PY. Eksamensdatoer tildeles via eksamenskontoret. For mer informasjon se privatistweb. Lånekassestøtte Utdanningen er godkjent i lånekassen. Du søker direkte via lanekassen.no. Du må minimum ha 50% studiebelastning pr. semester for å være støtteberettiget i Lånekassen. Om du kun tar et fag vil dette være under 50% studiebelastning. Om du tar flere fag, så ta kontakt med K2 utdanning for å sjekke hvor stor studiebelastningen blir. Når du melder deg på/melder din interesse på de enkelte kursene og skriv i meldingen at du ønsker en vurdering av studiebelastningen på dine valgte kurs. For mer informasjon klikk her. Forkunnskaper Du må ha gjennomført og bestått grunnskole. Krav til utstyr Som deltaker hos K2 må du ha tilgang til pc i undervisningen og under eksamen. [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 3 438 kr
Selv om HMS (helse-, miljø- og sikkerhet) er et innarbeidet begrep og arbeidsmiljøloven stiller krav til arbeidsgiver om HMS opplæring, kan det være vanskelig å komme i g... [+]
Informasjon Selv om HMS (helse-, miljø- og sikkerhet) er et innarbeidet begrep og arbeidsmiljøloven stiller krav til arbeidsgiver om HMS opplæring, kan det være vanskelig å komme i gang. Når Arbeidstilsynet kommer på besøk, når anbud skal utformes eller man skal i forhandlinger med forsikringsselskapet om premiefastsetting er det både nødvendig og lønnsomt å kunne dokumentere hva man faktisk gjør på HMS området. Kurset er i henhold til arbeidsmiljøloven § 3-5 med tilhørende veiledning fra arbeidstilsynet og behandler bl.a.: Nytteverdi av systematisk HMS arbeid Lov og regelverk Ansvar, rolle og oppgaver i HMS arbeidet HMS faktorer Kartleggingsmetoder Dokumentasjon og systematikk [-]
Les mer
Oslo 4 dager 20 000 kr
21 Sep
21 Sep
26 Oct
In this 4 day course you will learn about Microsoft 365 security strategy, data governance and compliance, and Microsoft 365 device management. [+]
This course (together with MS-100) will help you prepare for the new certification: Microsoft 365 Certified Enterprise Administrator Expert. This 4 day course contains of these 3 official Microsoft courses (all courses will be continously updated): MS-101T01: Microsoft 365 Security Management Learn about Microsoft 365 Security Management, including how to manage your security metrics, how to enable Azure AD Identity Protection, how to configure your Microsoft 365 security services, and user Microsoft 365 Threat Intelligence. MS-101T02: Microsoft 365 Compliance Management Learn about Microsoft 365 Compliance Management, including data retention and data loss prevention solutions in Microsoft 365, archiving and retention in Microsoft 365, implementing and managing data governance, and managing search and investigations. MS-101T03: Microsoft 365 Device Management This course introduces you to the world of Microsoft 365 device management - from establishing Microsoft Intune, to enrolling devices to Intune, to monitoring the devices, to controlling what users can do from the enrolled devices by using conditional access policies. If you are already managing devices by using a traditional device management tool such as Configuration Manager, you will be interested to know how you can seamlessly move to modern management, in which devices are managed by Intune, and how you can benefit from new device management capabilities, such as compliance, conditional access, and Windows Autopilot to deploy new devices from the cloud.  [-]
Les mer
Oslo 4 dager 18 000 kr
28 Sep
28 Sep
23 Nov
This four-day instructor-led course provides students who manage and maintain SQL Server databases with the knowledge and skills to performance tune and optimize their da... [+]
After completing this course, students will be able to: Describe the high level architectural overview of SQL Server and its various components. Describe the SQL Server execution model, waits and queues. Describe core I/O concepts, Storage Area Networks and performance testing. Describe architectural concepts and best practices related to data files for user databases and TempDB. Describe architectural concepts and best practices related to Concurrency, Transactions, Isolation Levels and Locking. Describe architectural concepts of the Optimizer and how to identify and fix query plan issues. Describe architectural concepts, troubleshooting scenarios and best practices related to Plan Cache. Describe architectural concepts, troubleshooting strategy and usage scenarios for Extended Events. Explain data collection strategy and techniques to analyze collected data. Understand techniques to identify and diagnose bottlenecks to improve overall performance. Module 1: SQL Server Architecture, Scheduling, and Waits This module covers high level architectural overview of SQL Server and its various components. It dives deep into SQL Server execution model, waits and queues. Lessons SQL Server Components and SQL OS Windows Scheduling vs SQL Scheduling Waits and Queues Lab : SQL Server Architecture, Scheduling, and Waits After completing this module, you will be able to: Describe the SQL Server components and SQL OS Describe the differences between Windows Scheduling and SQL scheduling Describe waits and queues Module 2: SQL Server I/O This module covers core I/O concepts, Storage Area Networks and performance testing. It focuses on SQL Server I/O operations and how to test storage performance. Lessons Core Concepts Storage Solutions I/O Setup and Testing Lab : Testing Storage Performance After completing this module, you will be able to: Describe the core concepts of SQL I/O Describe storage solutions Setup and test I/O Module 3: Database Structures This module covers Database Structures, Data File and TempDB Internals. It focuses on architectural concepts and best practices related to data files for user databases and TempDB. Lessons Database Structure Internals Data File Internals TempDB Internals Lab : Database Structures After completing this module, you will be able to: Describe the internal setup of database structures Describe the internal setup of data files. Describe the internal setup of TempDB Module 4: SQL Server Memory This module covers Windows and SQL Server Memory internals. It focuses on architectural concepts and best practices related to SQL Server Memory Configuration. Lessons Windows Memory SQL Server Memory In-Memory OLTP Lab : SQL Server Memory After completing this module, you will be able to: Describe the components of Windows memory Describe the components of SQL Server memory Describe In-Memory OLTP Module 5: Concurrency and Transactions This module covers Transactions and Locking Internals. It focuses on architectural concepts and best practices related to Concurrency, Transactions, Isolation Levels and Locking. Lessons Concurrency and Transactions Locking Internals Lab : Concurrency and Transactions After completing this module, you will be able to: Explain concurrency and transactions Describe locking Module 6: Statistics and Index Internals This module covers Statistics and Index Internals. It focuses on architectural concepts and best practices related to Statistics and Indexes. Lessons Statistics Internals and Cardinality Estimation Index Internals Columnstore Indexes Lab : Statistics and index Internals After completing this module, you will be able to: Describe statistics internals Explain cardinality estimation Describe why you would use Columnstore indexes and be able to implement one Module 7: Query Execution and Query Plan Analysis This module covers Query Execution and Query Plan Analysis. It focuses on architectural concepts of the Optimizer and how to identify and fix query plan issues. Lessons Query execution and optimizer internals Analyzing query plans Lab : Query execution and query plan analysis After completing this module, you will be able to: Describe query execution and optimizer Analyze query plans and resolve common issues Module 8: Plan Caching and Recompilation This module covers Plan Caching and Recompilation. It focuses on architectural concepts, troubleshooting scenarios and best practices related to Plan Cache. Lessons Plan cache internals Troubleshooting plan cache issues Query store Lab : Plan caching and recompilation After completing this module, you will be able to: Describe plan cache Troubleshoot plan cache issues Describe query store and why you would use it Module 9: Extended Events This module covers Extended Events. It focuses on architectural concepts, troubleshooting strategy and usage scenarios for Extended Events. Lessons Extended events core concepts Implementing extended events Lab : Extended events After completing this module, you will be able to: Describe the core concepts of extended events Implement extended events Module 10: Monitoring, Tracing, and Baselining This module covers tools and techniques to monitor, trace and baseline SQL Server performance data. It focuses on data collection strategy and techniques to analyze collected data. Lessons Monitoring and tracing Baselining and benchmarking Lab : Monitoring, Tracing and Baselining After completing this module, you will be able to: Describe various options for monitoring and tracing Describe various options for benchmarking and baselining Module 11: Troubleshooting Common Performance Issues This module covers common performance bottlenecks related to CPU, Memory, IO, TempDB and Concurrency. It focuses on techniques to identify and diagnose bottlenecks to improve overall performance.Lessons Troubleshoot CPU performance Troubleshoot memory performance Troubleshoot I/O performance Troubleshoot Concurrency performance Troubleshoot TempDB performance Lab : Troubleshooting common performance issues After completing this module, you will be able to: Troubleshoot common performance issues [-]
Les mer
Nettkurs 50 timer 9 790 kr
Har du lang kontorfagligerfaring fra offentlige virksomheter, biblioteker, service- og informasjonssentre eller private bedrifter, men mangler formell kompetanse? [+]
Informasjon Velkommen til VG3 kurs i kontor- og administrasjonsfaget hos AOF   Dette kurset er delt opp i fem moduler: Bedrift administrasjon og HMS Profilering og kommunikasjon Kunnskapsorganisering, personaladministrasjon og økonomi Oppgaveskriving Avsluttende innsendingsoppgave Praksis gir et godt utgangspunkt Som praksiskandidater har dere allerede mye erfaring. Husk at dere allerede kan mye. Dette kurset er bygget opp slik at dere får testet deres kunnskaper, og læreboken vil gi ny kunnskap. Noe av det dere leser kan dere kanskje allerede. Ingenting er bedre enn det. Det viser at dere har lært mye på arbeidsplassen. Nettkurset er laget slik at dere kan lære pensum på en måte som gir et aktivt forhold til læreboken og fagfeltet dere arbeider på. Målet er å gi dere de beste forutsetningene for å bestå den teoretiske eksamen. For at dere skal bestå teorieksamen er det viktig at dere viser at dere klarer å kombinere teori og praksis. Nettkurset er sammensatt for at du skal få best mulig læringsutbytte, og bygger på ulike pedagogiske metoder. Kurset er sammensatt av en kombinasjon av: Tekst (i nettkurset og i læreboken) Øvelsesoppgaver Tankedelingsoppgaver Multiple choice oppgaver Innsendigsoppgaver Du vil underveis i kurset få oppfølging av en nettveileder.   Kurset har et omfang på 50 timer avhengig av dine forkunnskaper og digital kompetanse. I tillegg må du påregne tid til egenstudier og oppgaveløsning. Pensum tar utgangspunkt kontor- og administrasjonsfaget VG3, boken kan du kjøpe her: https://www.fagbokforlaget.no/Kontor-og-administrasjonsfaget/I9788245013412   Finansiering Dersom du er medlem i en fagforening vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LO`s utdanningsfond. Stipendsatsen for fagbrevutdanning hos LO`s utdanningsfond er for tiden kr 10.500. Har du ikke rettigheter i LO`s utadanningsfod har også Fagforbundet og Handel og kontor egne stipendordninger. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon om finansiering.     [-]
Les mer
Oslo 4 dager 20 000 kr
17 Aug
21 Sep
17 Nov
This 4-day course teaches the skills required to design, operate, and maintain your PKI system. [+]
Public Key Infrastructure (PKI) is a core service that facilitates authentication, encryption, and digital signing. This 4-day course teaches the skills required to design, operate, and maintain your PKI system. The training begins with an overview of cryptography and the working principals of algorithms. After gaining an understanding of certificates, you will learn about the considerations for designing a highly reliable Certification Authority structure. Practical implementation examples are given in both Windows and Linux environments. Use-cases show how PKI can be used for, among others, securing websites, encrypting storage, validating executable code, and protecting communication.   Course outline:  Cryptography Basics: Introduction to Cryptography: Symmetric Cryptography Asymmetric Cryptography Hash Functions Security Goals Usage Scenarios Encryption Signing Components of PKI Algorithms, Protocols and Standards DES and 3DES RSA Object Identifiers X.500, X.509 PKCS#10, PKCS# Understanding Certificates Structure and Content Extensions Getting Started with CAs: Using External CAs Self-signed Certificates CA Hierarchy Writing Policies Certificate Policy Certification Practice Statement Windows Server Certificate Security Choosing an Architecture Implementing a CA Hierarchy Certificate Templates Issuing Certificates Certificate Renewal OpenSSL on Linux Maintaining a CA Verifying and Monitoring Backup Certificate Revocation Reasons for Revocation Methods of Revocation Checking Practical Applications: SSL for Web Server Internet Information Services (IIS) Apache (optional) Certificate-based Authentication Authentication User Authentication vs Server Authentication Considering Smart Card Logon Virtual Private Networking (optional) Wi-Fi with 802.1x Encrypting File System (EFS) Local EFS Encryption EFS Within a Domain Recovery Securing E-Mail Certificate Requirements Signing in Outlook Encryption in Outlook Code Signing Time Stamping Signing PowerShell Scripts (optional) Signing Visual Studio Files (optional) Signing Office VBScript Code Other PKI-Enable Applications   [-]
Les mer
Nettkurs 2 dager 8 500 kr
17 Sep
Bli funksjonell og skriv konsis, deklarativ kode med Javas Stream API. Workshopen retter seg primært mot Java-utviklere som vil lære mer om funksjonell programmering, lam... [+]
Workshopen består av et minimum med teori og et maksimum av praktiske øvelser hvor vi lager streams av  Arrays, List, Set, Map og Files - filtrerer, mapper til nye objekter, utfører aggregeringer og konverterer tilbake til nye collections mm. Workshopen vil dekke bl.a. Sette opp en stream, med Stream.of(), IntStream.of() og DoubleStream.of() Konvertere et Array til en stream med Arrays.stream() Konvertere en collection av typen List, Set eller Map til en stream med stream() Filtrere ut verdier med filter() Mappe til nye objekter med map() og flatMap() Sortere med sorted() og ulike typer Comparators Aggregere med reduce() og collect() Behandle hvert element med forEach() og forEachOrdered() Gruppere og telle opp forekomster i hver gruppe med collect() Konvertere tilbake til en collection med collect() Konvertere til et objekt med get() Begrense reultatet med limit() Hente enkel statistikk (min, max, average, sum) med reduce() og collect() og bl.a. summarizingInt() Bruke :: til metodereferanser Lese en fil inn i en stream med Files.lines() Behandle hvert element med forEach() og forEachOrdered [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 4 andre steder 2 dager 12 900 kr
06 Aug
20 Aug
27 Aug
ITIL 4 is built on the established core of best practice in the ITIL guidance. [+]
ITIL 4 provides a practical and flexible approach to move to the new world of digital transformation and embrace an end-to-end operating model for the delivery and operation of products and services. ITIL 4 also provides a holistic end-to-end picture that integrates frameworks such as Lean IT, Agile, and DevOps.   Beskrivelse: The ITIL® (4) Foundation “Pro” is a 2-day classroom room based on the exam specifications specified by AXELOS for the ITIL® (4) Foundation certification. The fundamental objective of this course is to help the participants understand the key concepts of service management and the ITIL 4 service management framework and prepare for the ITIL® (4) Foundation exam. In addition, the “Pro” edition offers a rich learning experience that helps the participants understand ITIL 4 and relate ITIL to their own work environment.  At the end of this course, you will be able to: Understand the key concepts of ITIL service management. Understand how ITIL guiding principles can help an organization to adopt and adapt ITIL service management. Understand the four dimensions of ITIL service management. Understand the purpose and components of the ITIL service value system, and activities of the service value chain, and how they interconnect.   Understand the key concepts of continual improvement. Learn the various ITIL practices and how they contribute to value chain activities   Content: Module 1: Course Introduction Introduction to IT Service Management in the Modern World Introduction to ITIL 4 Case Study: Axle Car Hire Case Study: The CIOs Vision for Axle Exam Details Module 2: Service Management: Key Concepts Value and Value Co-Creation Value: Service, Products, and Resources Service Relationships Value: Outcomes, Costs, and Risks Module 3: The Guiding Principles The Seven Guiding Principles Applying the Guiding Principles Module 4: The Four Dimensions of Service Management Organizations and People Information and Technology Partners and Suppliers Value Streams and Processes External Factors and Pestle Model Module 5: Service Value System Overview of Service Value System Overview of the Service Value Chain Module 6: Continual Improvement Introduction to Continual Improvement The Continual Improvement Model Relationship between Continual Improvement and Guiding Principles Module 7: Overview of ITIL Practices Purpose of ITIL Practices The Continual Improvement Practice The Change Control Practice The Incident Management Practice The Problem Management Practice The Service Request Management Practice The Service Desk Practice The Service Level Management Practice [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 2 andre steder 2 dager 6 900 kr
17 Aug
24 Aug
15 Sep
På kurset lærer du Excel fra grunnen av. Det legges vekt på å få inn rutiner på hvordan tekst, tall, formler og funksjoner legges inn på riktig måte. [+]
Det legges vekt på å få inn rutiner på hvordan tekst, tall, formler og funksjoner legges inn på riktig måte. Formatering av celler og utskrifter er viktige deler av kurset. Vi gjennomgår også bruk av flere regneark i samme arbeidsbok; du skal lære å kopiere og lage formler på tvers.    Overblikk over hva Excel kan brukes til og hvordan Excel “tenker” Bestanddelene av Excel: Celler, kolonner, rader, ark, båndet, verktøylinjen for hurtigtilgang Lagre som andre formater, blant annet som Excel 97-2003-regneark eller som PDF Legge inn tekst og tall, redigere, angre Merke celler, kolonner, rader og hele regnearket; med og uten mus Fylle inn serier (datoer, måneder, kombinasjon tekst/tall) Flytte og kopiere celler og områder Sette inn og slette rader og kolonner Endre alt celleinnhold vs. redigere deler av celle Formler vs. funksjoner (skrive og redigere en formel og en funksjon, bruke funksjonene summer, gjennomsnitt, maks (størst), min og antall) Relativ og absolutt cellereferanse Enkel celleformatering (f.eks. farge, størrelse, justering, valuta, antall desimaler, prosent) Sideformatering (utskriftsformat) (liggende/stående side, skalere, topp- og bunntekst, gjenta overskriftsrader) Arbeide med flere regneark i samme arbeidsbok (sette inn nye ark, slette, flytte, endre navn, merke flere, oppheve merking, gjøre endringer i mange ark på en gang, kopiere ark innenfor samme arbeidsbok, kopiere ark til andre arbeidsbøker, bruk av formler og funksjoner på tvers av regneark, skrive ut merkede ark / skrive ut hele arbeidsboken) Enkel listebehandling (sortering og filtrering) Formatere som tabell   [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 2 850 kr
01 Sep
I dette kurset går vi mer detaljert til verks både mer planlegging og ressurskontroll. [+]
Vi tilpasser kalendere til vårt behov og holder styr på når ressurser er tilgjengelige og til hvilken pris. Vi skreddersyr rapporter og ser på smarte måter å følge opp. Vi lager også enkle maler og makroer. Kursinnhold Håndtere kalendere Avansert planlegging Avansert ressurs og kostnadshåndtering Tilpasning av tabeller og visninger WBA nummerering Rapportbygging Maler og makroer Det er fordelaktig å ha to skjermer - en til å følge kurset og en til å gjøre det kursholder demonstrerer.Kurset gjennomføres i sanntid med nettundervisning via Teams. Det blir mulighet for å stille spørsmål, ha diskusjoner, demonstrasjoner og øvelser. Du vil motta en invitasjon til Teams fra kursholder. [-]
Les mer
Nettkurs 15 timer 599 kr
AOF Norge tilbyr i samarbeid med Norsk helseinformatikk en kurspakke på nett for deg som jobber med mennesker ved sykehjem, sykehus eller andre institusjoner der pleie er... [+]
Jobber du som pleieassistent? AOF Norge tilbyr i samarbeid med Norsk helseinformatikk en kurspakke på nett for deg som jobber med mennesker ved sykehjem, sykehus eller andre institusjoner der pleie er en viktig arbeidsoppgave.     Kurspakken inneholder flere kurs som er relevante for deg som jobber med eldre og syke mennesker. Du får god innføring i ulike deler av jobben, og lærer om viktige tema fokusområder i ditt arbeid.    Følgende kurs får du tilgang til:  Kurset Innføring i omsorgsyrket:   Kurset gir en innføring for å sikre at pleieassistenter og medhjelpere uten relevant helsefaglig utdanning og erfaring, vet hvilke forventninger som stilles til dem når de trer inn i omsorgsrollen: - Kursdeltakeren får innsikt og kompetanse på hvilke verdier og holdninger som må ligge til grunn og styre helsepersonellets adferd i pasientnært arbeid - Kursdeltakeren får grunnleggende kunnskap om stell og omsorgsoppgaver - Kursdeltakeren får informasjon om at de ikke skal påta seg oppgaver de ikke har kompetanse for, men rapportere og innhente hjelp fra kvalifisert personell når situasjonen tilsier det.   Kurset: Basale smittevernsrutiner Kurset har som formål å sikre og dokumentere at helsepersonell har nødvendig kompetanse om basale smittevernrutiner som skal følges i arbeid med alle pasienter og beskytte helsepersonell og pasient mot kjent og ukjent smitte.   Kurset: Nye koronavirus, innføring og råd til helsepersonell Kurset har som formål er å sikre og dokumentere at pleie- og omsorgspersonell i primærhelsetjenesten har lest og forstått sentral informasjon om utvidede smitteverntiltak i forbindelse med det nye koronaviruset SARS-CoV-2. Det er også et mål at kursdeltakeren skal skal få erfaring med å innhente nødvendig informasjon fra myndighetene, og motiveres til holde seg oppdatert på hvilke råd som gjelder til en hver tid, i deres arbeidssituasjon.   Kurset: Observasjonkompetanse Kurset har som mål å oppøve observasjonskompetanse hos kursdeltakeren. Med observasjonskompetanse mener vi oppmerksom iakttagelse av pasienten i den hensikt å innhente data om helsetilstanden. Hvis en konkret observasjon skal si noe om helsetilstanden til pasienten, må den kobles sammen med fagkunnskap.   Kurset: BHLR Kurset skal gi deltakeren en teoretisk innføring i basal hjerte-lunge redning    Kurset : Legemiddelhåndtering Kurset skal gi deltakeren innsikt og kompetanse på hvilket ansvar som ligger i det å dele ut og håndtere medisiner til pasienter. Du jobber som assistent (medhjelper) i hjemmetjenesten eller ved et sykehjem og skal dele ut medisiner fra multidose og dosett. Hva innebærer det å ha slikt ansvar? Hvilke situasjoner og problemstillinger kan du møte? Hva er viktig å rapportere, og når må du tilkalle hjelp?   NB! Bekreftelse pålogging maks 24 timer. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.