Telemark
Du har valgt: Vinje
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Trondheim Ullern 7 timer 1 500 kr
03 Apr
22 Apr
22 Apr
Her vil du lære basic excel ferdigheter [+]
Her vil du lære basic excel ferdigheter [-]
Les mer
7 timer 2 990 kr
08 Apr
14 Apr
Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker får opplæring på systemstillaser med øverste stillasgulv fra to meter og inntil fem meter i standardoppstilling etter lev... [+]
STQ Competence Centre Stillaskurs 2-5 m ihht. kravene i forskrift om utførelse av arbeid, bruk av arbeidsutstyr og tilhørende tekniske krav, kapittel 17. §17-2. Krav til opplæring, demontering, endring og kontroll av stillas med øverste stillasgulv fra 2 meter og inntil 5 meter. I forskriften gjeldende fra 1.1.2016 skal alle som skal bruke, bygge, demontere eller kontrollere stillas over 2 meter (øverste stillasgulv) er pålagt å ha dokumentert teoretisk og praktisk opplæring. Stillaskurset er et kvalitetssikret 15-timer langt teori/praksis kurs i stillasbygging.   Innhold: Planlegging for montering eller endring av stillaser. Sikkerhet ved montering eller endring av stillaser. Tiltak for å redusere fallrisikoen for personer og gjenstander. Tillatte belastninger. Vindforankring. Kontroll av stillas. Gjennomgang av gjeldende forskrifter for stillasbygging og sikkerhet (HMS). Fallsikring og arbeid i høyden Endringer, vedlikehold og ettersyn av stillas Godkjenninger og merking av stilas Krav til prosedyrer Kompetent person I krav til opplæring skal en dekke minimum 3 av følgende 7 typer stillas: 1. Rør og koblingsstillas (Obligatorisk) 2. Systemstillas (Obligatorisk) 3. Knektstillas (Valgfri) 4. Rullestillas (Valgfri 5. Bukkestillas (Valgfri) 6. Trestillas (Valgfri) 7. Hengestillas (Valgfri) Forkunnskaper: Ingen krav til forkunnskaper Gyldighet: Ingen utløpsdato   Kursbevis/sertifikat:   Et kursbevis vil bli utstedt til hver kandidat som har gjennomført og bestått opplæringen. Vi sender kursbevis på epost til deg og evt kurskoordinator.    Praktisk informasjon:    OVERNATTING: Ved kurs i Fosnavåg har STQ hotellavtale med Thon Hotel Fosnavåg. TRANSPORT: STQ har fastpris avtale med Herøy Taxi.   For mer informasjon om våre hotellavtaler, transportavtale o.l, sjekk ut www.stq.no    Avmelding - Avlysning - Betaling   Avbestilling av kurs må skje senest en uke før kursstart. Ved avbestilling etter 1 uke før kursstart blir kurset belastet med 50 %. Ved avbestilling samme dag som kurs/ikke oppmøte, belastes 100 % av kursavgiften. Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs hvis det er færre enn 2 påmeldte, eller på grunn av forhold som ligger utenfor vår kontroll (force majeure). Melding om avlysning som følge av få påmeldte, vil komme innen 5 dager før kursstart vist ikke annet er avtalt Vi tilbyr betalingsløsninger som nettbetaling eller faktura. For betaling med faktura kommer det i tillegg et fakturagebyr på 89,-.   Bedriftsinterne kurs: Når flere medarbeidere har behov for opplæring innenfor samme tema, vil vi anbefale å bestille et bedriftsinternt kurs. Alle våre kurs kan arrangeres bedriftsinternt eller vi kan skreddersy egne opplegg som passer deres behov i forhold til innhold, tid og sted. For mer informasjon om bedriftsinterne kurs, kontakt oss på tlf: 70 30 11 22 eller e-post: course@stq.no Hvorfor ta kurs hos oss? Vi samarbeider og utvikler kurs ilag med flere store aktører innen stillas, fallsikring, gassmåling, kran, simulator osv. for og kunne gi våre kunder et førsteklasses kurs. Vi håndplukker de beste instruktørene innenfor hvert fagområde for å innfri våre kunders forventninger. Våre kursledere skal rangere høyt både når det gjelder faglig kompetanse og pedagogisk fremstilling. Hvert kurs blir nøye evaluert, og bekrefter at våre kursledere leverer på et høyt nivå. Du kan lese mer om våre samarbeidspartnere og sertifiseringer på vår hjemmeside www.stq.no [-]
Les mer
Nettkurs Grefsen 7 timer 3 600 kr
08 May
28 Aug
Grunnet situasjonen i dagens samfunn jobber vi nå med en løsning å gjennomføre dette kurset på nett. Praktisk tilnærming til standarden for Arbeidsmiljø ISO 45001:2018 [+]
Vi tilbyr kurs i praktisk tilnærming til standarden for Arbeidsmiljø ISO 45001:2018. Kurset omfatter systematisk etablering og implementering av standardens krav:• HMS risiko, identifisering, tiltak og evaluering• Samsvar med juridiske krav• Bevisstgjøring av HMS risiko• Gjennomgåelse og revisjonMålgruppe for kurset:Kurset passer for organisasjonens øverste leder, ledere med personalansvar, HMS personell, verneombud o.l.Forkunnskaper:Deltakerne bør ha kjennskap til norske lover og forskrifter som omfatter arbeidsmiljø som:• Arbeidsmiljøloven• Internkontrollforskriften• HMS forskriftene40 timers HMS-kurs eller HMS-kurs for ledere vil kunne tilfredsstille kjennskap til disse lover og forskrifter.Instruktøren fra Ipsum AS er en erfaren rådgiver og revisor, og har jobbet med kvalitet og standarder siden 1994. Instruktøren jobber også som fag- og revisjonsleder og gjennomfører revisjoner som omfatter kvalitet, miljø, risikostyring og arbeidsmiljø i hele Europa på vegne av våre kunder. Ledet sertifiseringsrevisjoner innen ISO 9001 og 14001. Bistått mange og svært ulike virksomheter til å bli sertifisert samt vedlikehold av styringssystemene for kvalitet.Ipsum AS er ett rådgivning og revisjons firma som også leverer nettbaserte styringssystemer for ulike virksomheter.Ipsum AS er ISO 9001 og ISO 14001 sertifisert. Ipsum AS forbeholder seg retten til å flytte eller avlyse kurset ved manglende deltakelse. [-]
Les mer
Nettkurs 10 000 kr
Nettkurs uten samlinger med nettressurser. [+]
Kurset passer for: deg som har design og håndverk vg1 eller formgivingsfag grunnkurs samt fellesfagene/allmennfagene fra vg1 og vg2/grunnkurs og vk-1. deg som har lang praksis i yrket og som ønsker å ta fagprøven (praksiskandidat).   Kursets innhold er: Felles programfag: Aktiviseringsfag - Administrasjonsfag Nettkurs uten samlinger med nettressurser.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:          3 innleveringer Pris:                Felles programfag: Kr. 10.000,- ekskl. lærebøker og eksamensavgift (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i                          avdragsgebyr pr. avdrag)   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av mapper til retting. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Det er i alt 3 innleveringer – 1 for hvert fag i tillegg til en tverrfaglig oppgave • Kurset er i tråd med læreplanens kompetansemål.   Det følger med ulike nettressurser som du kan benytte så mye og så ofte du vil.   Lånekassen Utdanningen er godkjent for lån og stipend i Lånekassen. For å få lån omgjort til stipend kreves det at deltaker avlegger privatisteksamen i samtlige fag som utgjør 4 eksamener eller avlegger den teoretiske prøven som inngår i fagprøven.   Eksamensform  Privatisteksamen etter gjeldende regler. Oppmelding elektronisk: www.privatistweb.no Fører frem til fagbrev.   Fagprøven som praksiskandidat: Fagprøven består av en teoretisk del og en praktisk del. Dette gjelder for praksiskandidater – de som har minst 5 års godkjent praksis fra yrket, avlegger teoretisk del av fagprøve i tillegg til den praktiske fagprøven.  Det kreves ikke dokumentert praksis for å avlegge den teoretiske prøven.  For å kunne fremstille seg til den praktiske del av fagprøven kreves det dokumentasjon på 5 års godkjent praksis. Praksis vurderes av fylkeskommunen hvor du bor.   Fagprøven for de som følger skolemodellen (lærlinger): Har du allmennfagene fra ordinær videregående skole, anbefaler vi deg å ta privatisteksamen i samtlige programfag for vg1 og vg2. Du kan da søke lærlingeplass for 2 år. De som er lærlinger må ta eksamen i hvert enkelt fag for vg1 og for vg2 i tillegg til teoretisk og praktisk fagprøve.   Om jobben Som aktivitør skal du legge til rette for kreative aktiviteter for ulike brukergrupper som eldre, psykisk utviklingshemmede og psykisk- eller fysisk funksjonshemmede. Aktivitetene kan for eksempel være husflids- og handverksaktiviteter, fysiske aktiviteter av ulike slag, eller dagligdagse gjøremål.    Målsettingen er å opprettholde eller å forbedre brukernes funksjonsnivå bade fysisk, psykisk og intellektuelt.    Vanlige arbeidsoppgaver for en aktivitør er: • planlegge,lede, gjennomføre aktiviteter • vurdere og dokumentere aktiviteter • utvikle, kvalitetssikre og markedsføre aktiviteter   Personlige egenskaper Som aktivitør bør du være kreativ og ha evne til a finne praktiske løsninger på utfordringer som dukker opp. Kommunikasjon, forståelse og evne til a komme kontakt med ulike typer mennesker er også typiske egenskaper ved aktivitøren. Tillegg må du ha kunnskap om menneskets naturlige utvikling, førstehjelp og enkel sykdomslære.   Hvor jobber aktivitøren? Som aktivitør kan du jobbe i ulike helseinstitusjoner, hjemmebaserte tjenester, kultur- og fritidssektoren, rusomsorgen, skole, SFO, frivillighetssentralen eller i private vernede bedrifter. Som aktivitør jobber du ofte med eldre, psykisk utviklingshemmede, funksjonshemmede, barn, ungdom og andre grupper med behov for rehabilitering.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 56 timer 9 790 kr
Har du lang kontorfagligerfaring fra offentlige virksomheter, biblioteker, service- og informasjonssentre eller private bedrifter, men mangler formell kompetanse? [+]
Informasjon Velkommen til VG3 kurs i kontor- og administrasjonsfaget hos AOF   Dette kurset er delt opp i fem moduler: Bedrift administrasjon og HMS Profilering og kommunikasjon Kunnskapsorganisering, personaladministrasjon og økonomi Oppgaveskriving Avsluttende innsendingsoppgave Praksis gir et godt utgangspunkt Som praksiskandidater har dere allerede mye erfaring. Husk at dere allerede kan mye. Dette kurset er bygget opp slik at dere får testet deres kunnskaper, og læreboken vil gi ny kunnskap. Noe av det dere leser kan dere kanskje allerede. Ingenting er bedre enn det. Det viser at dere har lært mye på arbeidsplassen. Nettkurset er laget slik at dere kan lære pensum på en måte som gir et aktivt forhold til læreboken og fagfeltet dere arbeider på. Målet er å gi dere de beste forutsetningene for å bestå den teoretiske eksamen. For at dere skal bestå teorieksamen er det viktig at dere viser at dere klarer å kombinere teori og praksis. Nettkurset er sammensatt for at du skal få best mulig læringsutbytte, og bygger på ulike pedagogiske metoder. Kurset er sammensatt av en kombinasjon av: Tekst (i nettkurset og i læreboken) Øvelsesoppgaver Tankedelingsoppgaver Multiple choice oppgaver Innsendigsoppgaver Du vil underveis i kurset få oppfølging av en nettveileder.   Kurset har et omfang på 50 timer avhengig av dine forkunnskaper og digital kompetanse. I tillegg må du påregne tid til egenstudier og oppgaveløsning. Pensum tar utgangspunkt kontor- og administrasjonsfaget VG3, boken kan du kjøpe her: https://www.fagbokforlaget.no/Kontor-og-administrasjonsfaget/I9788245013412   Finansiering Dersom du er medlem i en fagforening vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LO`s utdanningsfond. Stipendsatsen for fagbrevutdanning hos LO`s utdanningsfond er for tiden kr 10.500. Har du ikke rettigheter i LO`s utadanningsfod har også Fagforbundet og Handel og kontor egne stipendordninger. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon om finansiering.     [-]
Les mer
Nettkurs 1 semester 6 000 kr
Dette kurset bruker OSI-modellen som en forklaringsmodell til datakommunikasjon, samt hva som kreves for å koble en pc til et nettverk. [+]
Faglig innhold:Dette kurset innholder OSI-modellen som en forklaringsmodell til datakommunikasjon. En oversikt over ulike lag i OSI-modellen med tilhørende eksempler på protokoller Hva kreves for å koble en pc til et nettverk - Nettverkskonfigurasjon - Ulike typer infrastruktur - Tilkoblinger til Internett Ulike typer enheter som kan kobles til Internett Sikkerhetsaspekter i tilknytning til datakommunikasjon og infrastruktur.Læremål:Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte:KUNNSKAPERStudenten har:- kunnskap om begreper, prosesser, og verktøy som anvendes innenfor datakommunikasjon- kunnskap om grunnprinsipper i lagdelt datakommunikasjon- innsikt i virkemåten til eksempelprotokoller på de ulike lagene i OSI-modellen- innsikt i ulike typer infrastruktur, kommunikasjonsutstyr og overføringsteknologi- bransjekunnskap om sikkerhetsprinsipper i tilknytning til datakommunikasjon og infrastrukturFERDIGHETERStudenten kan:- anvende faglig kunnskap til å analysere konfigurasjonen på egen pc som er koblet til et nettverk- anvende faglig kunnskap til å analysere og videreutvikle eksisterende infrastruktur- kartlegge sikkerhetsutfordringer knyttet til bruk av ulike teknologier inne datakommunikasjon- anvende relevante faglige verktøy- Eks. Wireshark til å fange og analysere datatrafikk- Eks. Ping og Traceroute til å identifisere ulike typer nettverksproblemerGENERELL KOMPETANSEStudenten har:- forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper- utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket- kan bygge relasjoner med fagfeller gjennom aktiv deltakelse i ulike digitale kanaler [-]
Les mer
Nettkurs 48 timer 5 760 kr
Learn French in a fun, efficient and practical way. The Berlitz Virtual Classroom™ (BVC) is live real-time conversational training delivered via Internet. [+]
Berlitz French Group are ideal for those who find it more enjoyable to learn in an environment with other students, yet still want to receive the personalized attention needed to succeed. The combination of live guided conversation and the interactive whiteboard on which the instructor presents materials and students can write, gives the students the benefit of a live classroom with the advantages of the Internet. The PC screen simply replaces the traditional classroom. After the lesson students can review the lesson using the lesson recording and practice by using the various materials available for their program. You will learn French effectively with Berlitz because: Lessons are in French exclusively – Your teacher’s native language is French. We focus on practical language training – You will be given the maximum time to speak French during each lesson. Berlitz courses are relevant to your needs and goals – Therefore maximally motivating. The courses are always made up of a minimum of 2 and maximum of 5 participants Schedule:16 weeks of group instruction (3 – 5 participants) or 13 weeks with a group of 2 participants18:45 – 21:00 Central European Time Free Online Placement Test:Test your language skills in 20 minutes! Free Demo Lesson:Sign up for free demo lesson by clicking on this link See for yourself how the program works: BVC Guided Tour Join your group and experience real results with the conversational Berlitz Method®, and enjoy plenty of individual speaking time with students at your skill level. [-]
Les mer
Nettkurs 6 900 kr
Helsefremmende arbeid HEA er ett av de tre kursene som inngår i Helsefagarbeider på NooA Videregående skole. [+]
Helsefremmende arbeid HEA skal gi kunnskap og forståelse av helseaspektene man kommer bort i som helsefagarbeider. Det handler om hva levevaner, fysisk aktivitet og kosthold betyr for å forebygge sykdom og fremme fysisk og psykisk helse. Videre handler det om å yte profesjonell helsehjelp, pleie, omsorg og aktiviteter som fremmer mestring, helse, trivsel og livskvalitet. Grunnleggende sykepleie er også sentralt i arbeidet. Du skal kunne praktiske hygienetiltak og forebygging av smitte. Videre skal du kunne sammenhengen mellom kroppens oppbygging og funksjoner, samt sykdomslære. Kultur som helsefremmende og mobiliserende tiltak, HMS, førstehjelp og forebygging av belastningslidelser er også områder som skal kunnes.   Studiebelastning: 197 årstimer Finansiering: NooA Videregående er godkjent for lån i Lånekassen. De gir støtte til utdanninger som omfatter minst 50 % av et fulltidsstudium, dvs. at du må ha minst 490 årstimer i skoleåret for å få støtte i et helt skoleår. Du kan også få støtte for mindre enn et skoleår om du tar færre enn 490 årstimer. Fagforbundets medlemmer får refundert 15 % når Fagforbundet bekrefter medlemskapet. Send e-post med navn og medlemsnummer til post@nooa.no. Fagforbundets medlemmer kan også søke om stipend for å delta. Andre fagforeninger kan også ha stipendordninger. Sjekk hjemmesidene eller ta kontakt med din fagforening for mer informasjon. Alle læremidlene inngår i kursprisen: Helsefremmende arbeid HEA: Nettsider med oppgaver for NooA videregående skole: Stig Berthelsen, 2015. Revidert 2019. Målgruppe: Helsefremmende arbeid HEA er for deg som ønsker fagbrev innenfor helsefag. Det er laget for voksne som har interesse for å jobbe med mennesker innenfor praktisk pleie, omsorg og miljøarbeid. Arbeidsplasser for helsefagarbeidere er hjemme hos mennesker som trenger hjelp og pleie (hjemmesykepleien), i sykehjem, på sykehus, i rusomsorgen, innen psykisk helse, i opptrenings- og behandlingssentre og i skolen – med barn som trenger ekstra hjelp.   Tilbakemeldinger og kursbevis: Hver studieenhet har en innsendingsoppgave som læreren kommenterer og vurderer. Når alle innsendingene er bestått, vil du få tilgang til et elektronisk kursbevis. Kursbeviset har sitt eget symbol som vist i bildet og din egen nettadresse. Om du vil, kan du for eksempel dele det med andre på Facebook og LinkedIn. Vi har fått tillatelse til å dele Zeynep Dogans kursbevis som et eksempel. Eksamen: Skriftlig, tverrfaglig eksamen (HEA3102), 5 timer. Du må selv melde deg opp til eksamen som privatist via www.privatistweb.no. Privatisteksamen arrangeres normalt to ganger i året ved videregående skoler. Les mer på våre eksamenssider. Frister for oppmelding er vanligvis 15. januar - 1. februar for eksamen til sommeren og 1. – 15. september for eksamen til jul.  Kursbeskrivelse:  Helsefremmende arbeid HEA er delt opp i følgende emner/studieenheter: Brukeren Symptomer og hygiene Sykdom – Forebygging, hjelp og pleie Sykdommer del Sirkulasjon, respirasjon, fordøyelse og urinsystem Sykdom del II Bevegelsesapparatet, nervesystem og hormonsystem Sykdommer del III Allergi, kreft og psykiske lidelser Hver studieenhet består av: Kompetansemål fra læreplanen Tekst om emnet Bloggoppgaver Tankedelingsoppgaver der du kan dele dine tanker med andre studenter Innsendingsoppgave som karaktersettes og kommenteres av lærer   [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til Excel , makroprogrammering og utviklingsmiljøet i Excel, sentrale objekter, objekthierarkiet i VBA, funksjoner og prosedyrer, hendelser og knapper, enkle... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende kunnskaper i programmering Innleveringer: 8 av 12 øvinger er obligatorisk. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 3-timers individuell skriftlig eksamen. Ansvarlig: Jostein Lund Eksamensdato: 04.12.13         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet Kontorautomasjon skal studenten ha følgende læringsutbytte: KUNNSKAPER:Studenten kan:- forklare funksjonen til sentrale objekter i Excel- forklare oppbygningen av objekter i objekthierarkiet til VBA- beskrive forskjellen mellom funksjoner og prosedyrer FERDIGHETER:Studenten kan:- automatisere oppgaver ved å spille inn makroer i Excel- lage og endre på makroer ved hjelp av utviklingsmiljøet i Excel- benytte innebygde og lage egendefinerte funksjoner- starte en oppgave basert på en hendelse eller en knapp i regnearket- lage kode som genererer grafikk og diagrammer- importere og eksportere data til og fra regnearket- bruke pivottabeller for å generere rapporter GENERELL KOMPETANSE:- Studenten får en forståelse av fordelene med automatisering av oppgaver i et regneark. Innhold:Introduksjon til Excel , makroprogrammering og utviklingsmiljøet i Excel, sentrale objekter, objekthierarkiet i VBA, funksjoner og prosedyrer, hendelser og knapper, enkle brukergrensesnitt, grafikk og diagrammer, import og eksport av data, pivotobjekter, praktiske eksempler.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Kontorautomasjon 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Trusselbildet, styringssystemer, rammer for sikkerhetsarbeidet, sikkerhetsstandardene ISO27001 og 27002, gap-analyse, risikoanalyse, sikkerhetspolicy, ulike sikringstilta... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: IFUD1012 Internett og sikkerhet Innleveringer: Øvinger: 3 av 5 må være godkjent. Vurderingsform: Skriftlig eksamen, 3 timer (60 %). Det gjennomføres 3 obligatoriske større øvingsarbeider gruppevis underveis i kurset. Disse får en midlertidig vurdering/tilbakemelding og kan deretter leveres på nytt til en samlet sluttvurdering som teller 40 % på karakteren. Ansvarlig: Ole Christian Eidheim Eksamensdato: 12.12.13 / 26.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet Informasjonssikkerhetsstyring skal studenten ha følgende samlede læringsutbytter: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan gjøre rede for hva informasjonssikkerhet betyr for en bedrifts økonomi og omdømme- kan gjøre rede for hva standardene ISO 27001 og ISO 27002 inneholder og hvordan de benyttes i sikkerhetsarbeidet- kjenner til prinsippene i Demmings sirkel og kunne redegjøre for betydningen av disse for det kontinuerlige sikkerhetsarbeidet- kjenner til en trinnvis plan for innføring av et styringssystem for informasjonssikkerhet (ISMS) og kunne redegjøre for de kritiske suksessfaktorene i hver av fasene- kan redegjøre for forutsetninger og tiltak for å skape en sikkerhetskultur i en bedrift- kan redegjøre for den trinnvise prosessen frem mot sertifisering av et ISMS eller produkt- kan redegjøre for rollen til målinger og evalueringer i sikkerhetsarbeidet FERDIGHETER:Kandidaten kan:- kartlegge trusselbildet for en konkret bedrift- gjennomføre en risikoanalyse for en bedrift på en strukturert og systematisk måte- innføre tiltak for å redusere risikoverdien for kartlagte trusler som har for høy risikoverdi- velge og utarbeide relevante sikkerhetspolicyer for en konkret bedrift- utarbeide forslag til en organisasjonsstruktur for sikkerhetsarbeidet i en konkret bedrift- analysere behovet for sertifisering av ISMS for en konkret bedrift og gi anbefalinger om veien dit GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten kan:- kommunisere med og forstå brukernes behov- involvere de ansatte i endringsprosesser i bedriften og vite hvilke ressurser/kompetanse disse kan bidra med- involvere eksterne konsulenter i endringsprosesser i bedriften og vite hvilke ressurser/kompetanse disse kan bidra med Innhold:Trusselbildet, styringssystemer, rammer for sikkerhetsarbeidet, sikkerhetsstandardene ISO27001 og 27002, gap-analyse, risikoanalyse, sikkerhetspolicy, ulike sikringstiltak, sikkerhetskultur, sikkerhet i informasjonssystemer, veien til sertifisering, måling og evaluering, kontinuerlig forbedringLes mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Informasjonssikkerhetsstyring 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.   • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til     pedagogiske mestringsmuligheter.   Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:              3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                                 avdrag). Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til pedagogiske mestringsmuligheter.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Hvordan ansatte i barnehage og skole kan bli bedre til å hjelpe barn og ungdom etter kriser og traumer. • Hvordan gjøre hendelsene forståelige og håndterbare slik at hverdagen i barnehagen og skolen blir mest      mulig meningsfull. • Hvordan man aktivt kan ta del i barnets opplevelse av krisen slik at den blir noe barnet kan lære av.   Tema • Barn og ungdom – kriser og traumer • Hva er krisehjelp? • Traumeteorier • De skjulte krisene • Kriser og læring • Krisepedagogikk i barnehage og skole • Krisepedagogisk modell • Pedagogikk og terapi • Krisers innvirkning på læring • Terapeutisk kommunikasjon • Krisepedagogiske metoder • Spenningsreduserende tiltak • Krisepregnende nyheter • Når katastrofen angår oss alle • Sorghåndtering – kunnskapsformidling • Kriseberedskap   Litteratur Krisepedagogikk Magne Raundalen/Jon-Håkon Schultz ISBN 9788215009131 Universitetsforlaget 2006     Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Sandnes 1 dag 900 kr
22 Apr
16 Sep
25 Nov
Om SMART oppvekst: Hva vil kunne skje om alle barn lærer seg ferdighetene i å se alt det som er bra hos seg selv og hos andre? Eller å kunne sette ord på styrker, ... [+]
Om SMART oppvekst: Hva vil kunne skje om alle barn lærer seg ferdighetene i å se alt det som er bra hos seg selv og hos andre? Eller å kunne sette ord på styrker, og vite hvordan disse styrkene kan identifiseres og forstørres hos seg selv og andre? Hva ville skje om alle barn vet hvordan de kan bygge opp livsressurser som fungerer som buffere mot psykiske lidelser som angst og depresjoner?   Gjennom kombinasjonen av Appreciative Inquiry (AI) og Adapted Aggression Replacement Training (AART) ønsker vi å flytte fokus bort fra å prestasjoner og utseende til gode egenskaper. Hvordan kan et felles fokus på styrker skape læringsglede, mestring og trivsel for ALLE? Kursinnhold: Hvordan utvikle et språk om styrker med barn i barnehage og skole? Hvordan kan barn identifisere styrker hos hverandre? Hvordan gjennomføre en styrkebasert foreldresamtale? Hvordan utvikle barns moralske resonneringsevne? Inspirere hverandre til å utvikle det styrkebaserte arbeidet i bhg/skole [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 299 kr
Lær å holde bedre presentasjoner på 1-2-3 med nettkurs fra Utdannet.no [+]
Presentasjonsteknikk handler om å formidle på en engasjerende, pedagogisk og effektiv måte, slik at du får frem ditt budskap og blir forstått, enten du står foran en forsamling, holder en tale i et bryllup, eller deltar i et møte. I dette kurset kommer Birger Landmark til å lære deg presentasjonsteknikker. Kurset dekker temaer som: håndtering av nervøsitet, planlegging av presentasjoner, mottakeranalyse, budskapsutforming, valg av presentasjonsform, riktig bruk av manus + mer. Innhold Du lærer om nærvisøtet Du lærer en pedagogisk modell Du lærer om kommunikasjon Du lærer om oppmerksomhet Du lærer planleggingshjulet Du lærer om tema, mottaker, mål, stoff og form [-]
Les mer
Nettstudier 420 timer 21 250 kr
Vil du studere til ingeniør kan du ta realfagene som en pakkeløsning med videoundervisning hos AOF Oslo og Akershus! [+]
Med AOFs videoundervisning har du mulighet til å velge ditt eget tempo, til å repetere det som er vanskelig og til å "gå på forelesning" når det passer deg. Du kan se forelesningene på iPad, Iphone, Android, nettbrett og pcer. Du kan med andre ord studere hvor du vil, når du vil. Ingeniørpakken Realfagene du trenger er fysikk 1 matematikk R1 matematikk R2 Med disse tre fagene (og generell studiekompetanse) dekker du kravet for å komme inn på ingeniørstudier med kravkode HING og SIVING. Du får også 2 realfagspoeng som er med å øke konkurransepoengene dine. Disse tre fagene utgjør 50% studiebelastning på ett skoleår. Du tar R1 på høsten og R2 på våren, gjerne sammen med fysikk 1. Vil du komprimere jobben kan du ta alle fagene på våren, da er studiebelastningen 100%.  Slik studerer duOpplegget er enkelt og brukervennlig, med videoer som dekker pensum på samme måte som vanlig klasseromsundervisning. I hver uke så finner du et sett av filmer og oppgaverFilmene er laget i et profesjonelt studio av lærere med lang erfaring i videoundervisning. I tillegg til filmene så er det og oppgaver og forskjellige tekster som må jobbes med - avhengig av det enkelte faget. [-]
Les mer
4 timer
Dokumentert sikkerhetsopplæring skal gis dersom bruken av arbeidsutstyret medfører en stor risiko for skade. [+]
Dette kurset starter fortløpende etter behov!   I hht regelverk "Forskrift om utførelse av arbeid" Når du som arbeidsgiver risikovurderer et arbeidsutstyr og finner at dette må brukes med særlig forsiktighet, må du påse at utstyret bare bruke av arbeidstakere som  har dokumentert sikkerhetsopplæring.  Dokumentert sikkerhetsopplæring inebærer at arbeidstakeren har fått kunnskapet om arbeidsutstyrets: oppbygging betjening bruksegenskaper bruksområde vedlikehold kontroll Disse kunnskapene må også kunne dokumenteres. Eksempler på arbeidsutstyr som krever opplæring: arbeidsutstyr for hengende last bærbare kjedesager spikerpistoler hel eller halvautomatiske produksjons-, transport- eller lagringssystemer presser, kantpresser og maskiner betongsager høytrykkspyleutstyr krokløftere sveiseutstyr Tilleggsinformasjon for skogbruk og tjenester tilknyttet skogbruk. Der er dokumentert sikkerhetsopplæring nødvendig for utstyr som for eksempel motorkjedesag, flishugger og utstyr for vedproduksjon.   Formålet med kurset er å gi kursdeltakerne økt kunnskap og bevisstgjøring av sikkerhetstiltak, for å unngå personskader og ulykker på arbeidplassen. Det er ingen krav til forkunnskaper. Kursets varighet er på 4 timer.   Vi har kurs over hele landet. Ta kontakt med Norsk Fagutdanning for å diskurere løsning for dokumentert sikkerhetsopplæring i ditt nærmiljø. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.