Telemark
Du har valgt: Åmdals Verk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettkurs 6 måneder 9 800 kr
Nettkurs for deg som skal ta privatist eksamen i Barne- og ungdomsarbeider. Få hjelp til å skrive en god eksamen! [+]
Kurset åpnes 1. mai, og kan forhåndskjøpes til 20% rabatt.   Kurset retter seg mot den teoretiske tverrfaglige eksamen som er satt opp juni og desember hvert år. Nettskolen er bygget på plattformen til Assistentpøven Innhold:Nettskolen er bygget opp med 11 bolker, der du selv bestemmer i hvilket tempo du vil jobbe. Det er lagt opp til 4 innleveringer i løpet av kurset. Oppgavene vil bli rettet av en lærer og du vil bli godt fulgt opp i løpet av kurset. Det blir særlig lagt vekt på å lære å skrive gode eksamensoppgaver. Litteratur:Kurset er bygget på Cappelen Damms Vekstserie som består av 3 bøker.Yrkesutøvelse, Kommunikasjon og Samhandling og Helsefremmende Arbeid. Det har kommet nye utgaver av bøkene enne sommeren, men det går også fint å bruke «gammel» versjon som kan kjøpes brukt.Mer informasjon her.Det er også mulig å bruke bøker fra andre forlag Eksamen:Du melder deg selv opp for å ta eksamen som privatist, vi hjelper deg. Oppmeldingen skjer via nettsiden privatistweb.no. For eksamen i juni er det oppmelding i januar og for eksamen i desember er det oppmelding i september. Dette er en 5 timers skriftlig eksamen og koster 1114 kroner. Fagprøven:Du må ha minst 5 års relevant praksis fra fagområdet. Hvis du mangler deler av praksisen kan du skaffe denne samtidig med eller etter at du har tatt kurset hos oss. Det er fagopplæringskontoret eller yrkesopplæringsnemnda i ditt hjemfylke som vil avgjøre om praksisen kan godkjennes. Støtte ifra Lånekassen og fagforening:Kurset er Lånekassegodkjent og du kan også søke støtte via fagforeningen.   [-]
Les mer
Oslo 5 dager 30 000 kr
24 Jun
23 Sep
02 Dec
his is a five-day course designed to help students prepare to plan, configure, and verify the implementation of complex enterprise switching solutions for campus environm... [+]
This is a five-day course designed to help students prepare to plan, configure, and verify the implementation of complex enterprise switching solutions for campus environments using the Cisco Enterprise Campus Architecture. Labs are an important feature of this course with 2 different types of labs being used to aid learning, discovery labs are instructor guided labs through which students explore new topics in an interactive way, the challenge Labs are designed to test students understanding of the topics being taught and to provide vital hands-on practice. After you complete this course you will be able to: Describe the hierarchical campus structure, basic switch operation, use of SDM templates, PoE, and LLDP Implement VLANs, trunks, explain VTP, implement DHCP in IPv4 and IPv6 environment, and configure port aggregation Implement and optimize STP mechanism that best suits your network - PVSTP+, RPVSTP+, or MST Configure routing on a multilayer switch Configure NTP, SNMP, IP SLA, port mirroring, and verify StackWise and VSS operation Implement First Hop redundancy in IPv4 and IPv6 environments Secure campus network according to recommended practices   Basic Concepts and Network Design Analyzing Campus Network Structure Comparing Layer 2 and Multilayer Switches Using Cisco SDM Templates Implementing LLDP Implementing PoE Campus Network Architecture Implementing VLANs and Trunks Introducing VTP Implementing DHCP Implementing DHCP for IPv6 Configuring Layer 2 Port Aggregation Spanning Tree Implementation Implementing RSTP Implementing STP Stability Mechanisms Implementing Multiple Spanning Tree Protocol Configuring Inter-VLAN Routing Implementing Inter-VLAN Routing Using a Router Configuring a Switch to Route Implementing High Availability Networks Configuring Network Time Protocol Implementing SNMP Version 3 Implementing IP SLA Implementing Port Mirroring for Monitoring Support Verifying Switch Virtualization First Hop Redundancy Implementation Configuring Layer 3 Redundancy with HSRP Configuring Layer 3 Redundancy with VRRP Configuring Layer 3 Redundancy with GLBP Configuring First Hop Redundancy for IPv6 Campus Network Security Implementing Port Security/li> Implementing Storm Control/li> Implementing Access to External Authentication/li> Mitigating Spoofing Attacks/li> Securing VLAN Trunks Configuring Private VLANs   [-]
Les mer
Oslo 5 dager 28 000 kr
19 Aug
30 Sep
This course looks at the fundamentals required in the planning, implementation and operation of a Cisco Wireless Lan network. [+]
This course is designed to help provide students with the knowledge and hands on practice required to enable them to design, install, configure, monitor and conduct the basic troubleshooting tasks of a Cisco WLAN in an SMB or Enterprise installations. As this is associate level course the advanced features of the Cisco WLAN networks solutions will not be covered in depth. After attending this course you should be able to: Understand the basic RF priciples and characteristics Understand WLAN security methods and access with differing client devices Define the Cisco WLAN architecture and the underlying infrastructure used to support it Implement a Centralized wireless access network using AireOS or IOS-XE wireless LAN Controllers Implement a Converged wireless access network using IOS-XE convertged access switches adb wireless LAN controllers Implement small and remote access wireless networks using FlexConnect, Autonomous or Cloud architectures Perform basic WLAN maintenance and troubleshooting Describe the requirements for a WLAN design Wireless Fundamentals Explain Wireless Fundamentals Describe RF Principles Understand RF Mathematics Describe Antenna Characteristics Describe the Basics of Spread Spectrum Describe Wireless Media Access Describe Wireless Governance Discovery Lab 1: Practice RF Math Discovery Lab 2: Calculate EIRP and Choose the Correct Antenna Discovery Lab 3: Explore the RF Spectrum Discovery Lab 4: Analyze Wireless Frames Security and Client Access Describe Wireless Security Components Explain 802.11 Security Explain 802.1X/EAP Framework Describe EAP Authentication Describe WPA and WPA2 Security Provide Guest Access Native Operating Systems for WLAN Connectivity Configure Smart Handheld Clients Discovery Lab 5: Review Centralized Authentication Define the Cisco Wireless Network Architecture Define Cisco Wireless Network Deployment Options Define One Management Define One Policy Define the Cisco One Network Mobility Architecture Concepts Optimize RF Conditions and Performance for Clients Describe Layer 2 Infrastructure Support Describe Protocols Used in Wired Infrastructure to Support Wireless Implement Centralized Wireless Access Initialize a Centralized WLC Describe AP Initialization Explore Additional WLC Features Implement IPv6 in a Cisco Wireless Environment Configure Client Access Implement Roaming in the Centralized Architecture Discovery Lab 6: Initialize a Centralized WLAN Deployment Implement Converged Wireless Access Initialize a Converged WCM Describe AP Connectivity Explore Additional Wireless Features Configure Client Access Implement Roaming in the Converged Architecture Implement Small and Remote Wireless Access Overview of the FlexConnect Architecture Overview of the Autonomous Architecture Overview of the Cloud Architecture WLAN Maintenance and Troubleshooting Describe Wireless Maintenance Explain Troubleshooting Tools Describe Troubleshooting Methodology WLAN Design Predictive WLAN Design Process WLAN Site Survey Process [-]
Les mer
Nettkurs 10 timer 1 995 kr
Videobasert grunnleggende kurs i oljehydraulikk der målet er å gi kunnskap som reduserer antall problemer og forlenger levetiden på hydrauliske komponenter. [+]
Det er et stort gap mellom mengde hydraulikk i industrien og undervisning i faget på norske skoler. Meningen med dette kurset er å gi en grunnleggende forståelse av komponenter, system og energi. Målet er at deltakeren forstår hva som skal til for å ha maskiner uten problemer og med komponenter som varer lenge. På nettsiden kan du se eksempelvideoer. www.oljehydraulikk.no [-]
Les mer
Spesialtilpass kurs for din bedrift. Bestem innhold og tid på emnene du velger. [+]
Kursopplegget inneholder fem hovedmoduler inneholdende flere kurs. Du kan velge innen én hovedmodul eller på tvers av modulene.   Hovedmodulene er: Overflatebehandling  Sveising / lodding / inspeksjon Metaller / testing av metaller Kjemikaliehåndtering Plast og kompositter   Kontakt Hege Krogh for mer informasjon om de enkelte kursene i modulene.   tlf 982 90 270 hege.krogh@ti.no       [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 1 255 kr
Fokuset i dette kurset vil derfor være hvordan man kan bli mer rådgivende. [+]
Rådgivning for økonomer (E-kurs) Som regnskapsfører og revisorer opplever vi at digitalisering av data tar over manuelle arbeidsprosesser i større og større grad. Arbeidsoppgaver som tidligere var tidkrevende tar nå mye kortere tid. Hvilke konsekvenser vil dette få for oss økonomer? Det er ingen tvil om at den kunnskapen vi har om kundene gjennom regnskapet og dialogen med dem gir en unik mulighet til å bruke vår kompetanse til andre formål enn selve bokføringen. Fokuset i dette kurset vil derfor være hvordan man kan bli mer rådgivende. Gjennom eksempler og kundedialog vil vi vise hvordan du kan ta de første stegene mot å bli den foretrukne sparringspartner for kunden. Eksemplene beskriver steg for steg hvordan du kan komme i rådgivningsposisjon og belyse områder som du kanskje pr. i dag ikke forbinder med tradisjonell rådgivning. Innhold Hva er rådgivning Rådgivning innen «pengestrøm og rutiner» Kredittid på kunder og leverandører Varelager Offentlige avgifter Anleggsmidler Rådgivning innen «personal og lovverk» Ansettelseskontrakter Lønnsoppgjør Arbeidsmiljølovens krav Verktøy for oppfølging av ansatte Rådgivning innen «skatt og rådgivning» Endringer i lovverket Bransjespesifikke krav Kundeeksempler - hvordan komme i rådgivningsposisjon   Kursnivå: Grunnleggende   Autorisasjon Regnskapsfører: 1 time annet Revisor: 1 time annet   Kursholder(e) Sticos  [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Eksterne og interne trusler mot informasjonssikkerheten, sikre tjenester, beredskapsplaner, rutiner for drift og forvaltning av IT-systemer og tjenester, anskaffelsespros... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Øvinger: 7 av 10 må være godkjent.  Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Bjørn Klefstad Eksamensdato: 06.12.13 / 09.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- redegjøre for rammefaktorer og rutiner knyttet til drift og vedlikehold av IT-systemer- liste opp ressurser vi kan bruke knyttet til drift og vedlikehold av IT-systemer- forklare en generell prosedyre for innkjøp av IT-utstyr og IT-tjenester- redegjøre for ulike sikringstiltak for å beskytte våre datasystemer mot eksterne og interne trusler FERDIGHETER:Kandidaten kan:- kommunisere med og forstå brukernes behov knyttet til bruken av IKT-tjenester- kartlegge det generelle trusselbildet for en IKT-bedrift- gjennomføre en risikoanalyse på et generelt grunnlag basert på en standard fremgangsmåte og prioritere og innføre relevante tiltak for å redusere risikoverdien for kartlagte trusler GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan formidle fagstoff både skriftlig og muntlig- kan søke etter og anvende relevant fagstoff for å belyse en gitt problemstilling Innhold:Eksterne og interne trusler mot informasjonssikkerheten, sikre tjenester, beredskapsplaner, rutiner for drift og forvaltning av IT-systemer og tjenester, anskaffelsesprosedyrerLes mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget   Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Systemforvaltning 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Nettkurs 10 timer 990 kr
SRC/VHF Nettkurs for personell i Offshornæringen og fritidsbåtbrukere. Kurs på nett - enkelt og lettfattelig! Avslutt med eksamen hjemme i stua! [+]
Ta VHF-kurs på internett! (SRC-sertifikatet)   For å bruke maritim VHF må du ha VHF/SRC-sertifikatet. Med VHF Nettkurs lærer du deg hele pensum enkelt og lettfattelig via et moderne nettkurs – alt foregår på internett. Kurset er krydret med en mengde animasjoner, videoer og hundrevis av oppgaver. Når kurset er ferdig tar du eksamen hjemme i stuen. Verre er det ikke.   Mer om VHF Nettkurs Ta kurset når du har tid i eget tempo via internett. Du får tilgang med det samme du melder deg på, og har ubegrenset personlig tilgang i 12 måneder. Kurset er et moderne nettkurs – oppdatert med de seneste endringer. Kurset består av 10 moduler med testoppgaver etter hvert kapittel. I tillegg finnes det flere VHF test-eksamener inkludert i kurset. Du er ikke helt på egenhånd – og kan stille spørsmål til dyktige faglærere gjennom mail og et forum i kurset. Båtførerprøven.com AS er en godkjent kursarrangør av Telenor Maritim Radio. Kurset følger pensumkrav i henhold til læreplanene til Telenor Maritim Radio. Kurset er det samme enten man er fritidsbåtbruker eller skal bruke dette Offshore. Mer om VHF/SRC Eksamen Eksamen kan tas over internett hjemme. Det vil være noen avkryssningsoppgaver og noen "praktiske" oppgaver på en VHF simulator. Alt dette kan du gjøre hjemme i stuen. [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 1 990 kr
For deg som ikke nødvendigvis er leder eller verneombud i bedriften, men likevel ønsker å dokumentere din kompetanse innen HMS. [+]
Stadig flere bedrifter har økt fokus på HMS for å oppnå økt lønnsomhet, trivsel og omdømme. Kunnskap om hvordan arbeidsmiljø, ledelse og organisasjonsutvikling henger sammen, er nøkkelen for å oppnå en bedre arbeidsplass. Vi har mange års erfaring i bransjen og har gjennom årene utdannet og hjulpet flere tusen fornøyde ledere, verneombud og andre med å komme i gang med det kontinuerlige HMS arbeidet i sin bedrift. I tillegg har vi selv ledererfaring og vet at ikke alle ledere har hverken tid eller råd til å reise bort i 2-3 dager og delta på dyre kurs på flotte konferansesenter.  Derfor tilbyr vi nødvendig HMS opplæring for ledere som e-læring gjennom vårt nettbaserte HMS kurs. Ta kurset når og hvor det passer deg. HMS kurset forholder seg til de til en hver tid gjeldende regler og retningslinjer gitt av Arbeidstilsynet. Nettkurset har to deler: Teori del  Vi har organisert lover, veiledninger, forskrifter og offentlige nettisder på en oversiktlig måte slik at det blir enklere å sette seg inn materialet. Materialet kan også brukes som referanse eller oppslagsverk senere. Praksis del Den praktiske delen, eller "eksamen", er en nettbasert kunnskapstest som verifiserer at du har tilstrekkelig kunnskap innen HMS. Hva får du? Når kunnskapstesten er bestått, utsteder vi gyldig kursbevis. I tillegg får du en rekke dokumenter og maler for bruk i HMS arbeidet. På denne måten får du en god start på HMS arbeidet i din bedrift! HMS kurset vårt har følgende mål: Gi  kunnskap om hvordan det skal arbeides systematisk med helse-, miljø og sikkerhet i virksomheten. Bidra til at man blir i stand til å se, tenke og handle på en slik måte at helse, miljø, sikkerhet og velferd blir ivaretatt i virksomheten. Bidra til at man ser verdien av et velfungerende helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Bidra til at helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet blir integrert i planleggings- og beslutningsprosesser i virksomheten, herunder også omstillingsprosesser. Sette deg i stand til aktivt å bruke arbeidsmiljøloven og dens forskrifter for å fremme en kontinuerlig forbedring av helse, miljø og sikkerhet i virksomheten. Gi kunnskap om arbeidsmiljøfaktorer som kan ha innvirkning på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og arbeidsmiljøet i egen virksomhet. Bidra til at godt helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid gjennom dialog, medvirkning og partssamarbeid. [-]
Les mer
80 000 kr
Godkjent utdanningstilbud for mennesker som ønsker å jobbe med barn som har særskilte behov. [+]
Fagskoleutdanningen Barn med særskilte behov er et NOKUT-godkjent utdanningstilbud som deltidsstudium over 2 år. Utdanningen skal gi personell med videregående opplæring fra helse- og oppvekstfag mulighet til å styrke sin kompetanse for å møte nye utfordringer innen barne- og ungdomsarbeid. En fagskoleutdanning innen oppvekstfag er et viktig bidrag for å tilføre den etterspurte kompetansen i fagfeltet.Fagskoleutdanningen skal utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy faglig og etisk kompetanse innen oppvekstfagene med gode kunnskaper og ferdigheter om barn og unges situasjon i dagens Norge og aktuelle utfordringer som vi står overfor. Studentene skal etter endt utdanning blant annet ha kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori, om ulike observasjons- og kartleggingsverktøy og hvordan legge til rette for læring og utvikling på ulike alderstrinn. Videre skal studentene kunne kartlegge faglige problemstillinger, identifisere og vurdere behov for tiltak, og iverksette helsefremmende og pedagogiske aktiviteter for barn og unge med særskilte behov. Forståelse for de yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder i arbeidet med barn og unge som har særskilte behov og deres familier er også sentralt. Kunnskap om lærevansker, atferdsvansker, fysisk og psykisk funksjonshemming, sosiale og emosjonelle vansker, barn og unge med minoritetsbakgrunn og barn og unge i risikosituasjoner er viktige tema i utdanningen.    OPPTAKSKRAV 1. Fullført videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget 2. Det kan søkes opptak på bakgrunn av realkompetanse 3. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet   FINANSIERING Under forutsetning om finansiering, kan studenter som oppfyller følgende krav kan få studiet finansiert fra Utdanningsdirektoratet: 1. Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget eller dokumentert realkompetanse minimum 5 år fra arbeid med barn i alderen 0-6 år og 2. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet Bøker/materiell betales av den enkelte student.   GJENNOMFØRING ·  Stedbasert lærerstyrt undervisning èn kveld pr. uke ·  10 uker praksis ·  Undervisningen foregår i AOF sine lokaler sentralt i Oslo ·  AOF Norge legger vekt på å bruke undervisningspersonale som arbeider nært med de ulike fagområdene til daglig for at studiet skal bli best mulig og mest mulig praksisnært   FAGINNHOLD Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanninger i oppvekstfag1a. Arbeidsformer og metoder i studiet1b. Oppvekstfagene i samfunnet1c. Etikk1d. Kommunikasjon og samhandling1e. Sosiologi og psykologi1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren Emne 2: Pedagogikk og didaktikk2a. Pedagogikk2b. Didaktikk Emne 3: Helsefremmende og forebyggende arbeid3a. Helsefremmende og forebyggende arbeid3b. Fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet Emne 4: Barn og unge med spesielle behov4a. Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov4b.Atferdsvansker4c.Lærevansker4d.Fysisk og psykisk funksjonshemming4e.Psykiske og sosiale vansker4f. Migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker4g. Barn i risikosituasjoner Emne 5: Fordypning i barn med særskilte behov   EKSAMEN Etter fullført og bestått eksamen utstedes det vitnemål. Fagskoleutdanningen er godkjent for lån i Lånekassen. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 1 semester 25 000 kr
Course is divided in four phases: Phase one is a rapid introduction to - and an overview of basis issues in OM. This will establish a common foundation for main topics. P... [+]
Course is divided in four phases: Phase one is a rapid introduction to - and an overview of basis issues in OM. This will establish a common foundation for main topics. Phase two is within following main topics as example: - Theory of Constraints - Lean Management - Supply Chain/ Value Chain- Modeling tools for workflows Main topics may change from semester to semester. This part will consists of lectures and interactive Group work involving presentation of selected topics. The work is combined with essays in Phase three. Phase three involves CASE-work in groups where the groups are expected to use suitable methods in analysis of real organizations and companies in assignments provided. Contacts to suitable companies/organizations will be done based on the needs. The topics for analysis and essays can be selected based on specific interests/benefits to the company where the students are employed. Phase four is final delivery of 3 essays and exam. Exam is oral based on questions from the course made available 3-4 weeks before exam. Topics are from part 1-3. Student draws 3-5 questions one by one, answer the questions, and get additional questions within or related to the same topic. Even if many cases and issues will come from industry, the methods and focus in this course are just as applicable for service industry, shops, health sector, tourism etc. [-]
Les mer
Bedriftsintern
Ønsker du å omsette salgsmål til resultater? Vil du lære hvordan du gir kunden 1. klasses service? Har du kompetanse du trenger som selger? "Si det så det selger" g... [+]
Si det så det selger! - salg og kundebehandling   Si det så det selger» er for deg som jobber med salg, forhandling og konflikthåndtering – du vil oppleve at du kommuniserer med gjennomslagskraft og blir enda bedre til å skape gode relasjoner.  Kommunikasjon og kontaktskapende evner.  Du lærer deg hvordan du:  skaper et godt førsteinntrykk skaper tillit kommer på bølgelengde med kunden er interessert i stedet for interessant bedre forstår kundens situasjon og modell av verden skaper gode relasjoner kommuniserer med gjennomslagskraft  Den motiverte selger  salgsprosessen selgerrollen hva skaper motivasjon? hvilken kompetanse må en selger ha for å lykkes? avslutte salg oppfølging  Positivt salg  selvledelse – hvordan motivere seg selv gode mål – å sette (salgs)mål med mening fra visjon til virkelighet – hvordan omsette salgsmål til resultater effektiv salgsplanlegging – bruk av tid som ressurs  Si det så det selger arrangeres som en workshop med interaktiv deltakelse og skreddersys til den enkelte bedrift. som bedriftsinternt kurs.   [-]
Les mer
4 dager 13 900 kr
Dette er et kurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 32 timer fordelt på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må minimum ha gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk, samt grunnleggende opplæring i redningsfarkost for å kunne delta på dette kurset. Dokumentasjon i form av gyldig kursbevis må fremlegges før kursstart.   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer
Målsetningen med opplæringen er at den som gis opplæring får mulighet til å tilegne seg teoretiske og praktiske kunnskaper om fallsikring og riktig bruk av redningsm... [+]
Målsetting Målsetningen med opplæringen er at den som gis opplæring får mulighet til å tilegne seg teoretiske og praktiske kunnskaper om fallsikring og riktig bruk av redningsmidler, redning av fritt hengende person, redning av personell over åpen sjø, tank, båretransport, nedfiring samt behandling av personell etter fallulykke Emneliste Innledning Repetisjon fra grunnleggende fallsikring og redning Regelverk Utstyrskjennskap Bruk av personlig verneutstyr Risikovurdering Teoretisk gjennomgang av redningsøvelsene - Planlegging og risikovurdering av redning - Grunnleggende førstehjelp - Redningsinnsats m/friskluftsutstyr - Redning av fritt hengende person - Redning fra tanker/trange rom - Redning over åpen sjø - Nedfiring / heising av person - Stabilisering av person - Kunnskap om hengetraume Praktisk eksamen Teoretisk eksamen Avslutningsprøve En praktisk prøve og en teoretisk prøve min. 20 spørsmål Kompetansebevis / sertifikat Et kursbevis vil bli utstedt til hver kandidat som har gjennomført og bestått opplæringenKursbeviset vil inneholde informasjon om opplæringssted, kursinnhold, dato for gjennomføring, kandidatens navn og fødselsdato og være signert av daglig leder/kurs koordinator [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 2015 år
Universitetet i Stavanger (UiS) i samarbeid med Psykiatrisk divisjon ved Stavanger Universitetssykehus, tilbyr nå en ny utdanning innen psykisk helse. Dette er en erfarin... [+]
I løpet av det siste tiåret har det skjedd betydelige endringer i behandling og forståelse av mennesker med psykiske lidelser. Med begrepet «relasjonell behandling» har den humanistiske psykiatrien fått et gjennombrudd nettopp på et relasjonelt nivå. Forskning innenfor emnet har resultert i metode og teori som har stor verdi i arbeidet med pasienter som hemmes av sviktende evne til kommunikasjon og kontakt med andre mennesker. Gjennom mange års klinisk erfaring med disse metodene, har relasjonell behandling blitt en viktig del av det psykiske fagfeltet. Den erfaringsbaserte kunnskapen som tilegnes gjennom klinisk praksis har lett for å forbli «taus kunnskap» hos den enkelte terapeut. Å bringe den erfaringsbaserte kunnskapen fram i en tilgjengelig form er et hovedfokus i denne erfaringsbaserte mastergraden. Hvem passer utdanningen for? Fagpersoner med bachelor eller tilsvarende innen helse-/sosialfag og som arbeider miljøterapeutisk eller individualterapeutisk med personer med psykiske lidelser  i 1. eller 2. linjetjenesten. Miljøterapeutisk fordypning: Passer for miljøterapeuter med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. I tillegg kreves minimum tre år praksis i klinisk arbeid med pasienter med alvorlig psykisk lidelse. Individualterapeutisk fordypning: Passer for personer med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. Studiet retter seg først og fremst mot personer som i minimum tre år har jobbet individualterapeutisk. Studiet er også åpent for kommunalt ansatte som har behov for denne type utdanning i sitt arbeidsforhold.Emnenes oppbygging Master i relasjonsbehandling er bygd opp som et studie over tre år (6 semestre) med følgende emner, der 20 timer prosessveiledning pr semester, er integrert i emnene: Psykodynamisk tenking og forståelse (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnet gir en innføring i utviklingstrekk, grunnleggende begreper og teorier innen psykodynamisk tenkning. Det blir lagt særlig vekt på menneskesyn, verdisyn og holdninger ut fra psykodynamisk forståelse. Pasient- og terapeuterfaringer er sentralt. Hvordan forstå og bruke relasjonen miljøterapeutisk? (30 studiepoeng over to semestre - miljøterapeutisk fordypning): Emnet gir en fordypning i ulike relasjonelle aspekt knyttet opp mot miljøterapeutisk arbeid. Viktige fokusområder er indre psykologiske og ytre sosiale prosesser i relasjonelt arbeid. Relasjonelle faktorer, forståelse og tilnærming som fremmer bedringsprosesser vektlegges. Hvordan forstå og bruke relasjonen Individualterapeutisk? Overføring og motoverføring. (20 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gjennomgår faser i et behandlingsforløp hvor bevaring av en god arbeidsallianse er det bærende prinsipp. Pasientens subjektive opplevelse av sine plager er utgangspunktet for intervensjonene. Diagnostisk utredning og forståelse. Individual-terapeutiske verktøy (10 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gir en gjennomgang av diagnosesystemet ICD-10. Det nye diagnosesystemet DSM-5 vil bli belyst. Diagnostiske utredningsverktøy og bruken av disse vil bli undervist i og trent på. Positive og negative erfaringer med å ha fått en diagnose vil bli belyst gjennom erfaringsinnspill og teoretisk undervisning. I gruppeveiledning vil fokus være utredning og diagnostisering av egne pasienter. Samspillets og samhandlingens betydning for bedringsprosesser (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnets fokus vil være på virksomme relasjoner, styrking av pasientens relasjonskompetanse, helhetlig omsorg og individuelle ressurser/styrke. Samhandling på ulike nivå er et gjennomgripende tema. Pasientens/brukerens erfaringer er et sentralt utgangspunkt. Masteroppgave: Emnet består av metodeseminarer og en skriftlig oppgave tilsvarende 30 studiepoeng. Se semesterplan her. Organisering av undervisning Studiet er modulbasert og tilrettelagt for deg som er i fullt arbeid. Antall samlinger vil variere fra emne til emne, men vil i hovedsak ha tre samlinger à to dager per semester + veiledning. Undervisningen er obligatorisk. Studiet vil bruke It's learning som kommunikasjonsplattform. Mer informasjon vil bli lagt ut her.  Undervisningssted Undervisningen vil foregå ved Stavanger Universitetssykehus og Universitetet i Stavanger.Praksis i studiet Det forutsettes også at studentene er i relevant klinisk praksis under hele utdanningen, enten individualterapeutisk eller miljøterapeutisk ut fra studieretning som velges. Forelesningstidspunkt Forelesningene foregår på dagtid. Ca 9-16.Eksamen Det arrangeres en avsluttende eksamen med bokstavkarakterer etter hvert emne. Eksamenstype vil variere fra emne til emne. Det vil i tillegg være en bruk av obligatoriske oppgaver og prosjektoppgaver som studentene kan arbeide med hjemme.Pris Pris vil variere fra emne til emne. Prisen per studiepoeng er kr 1.800,-.  Semesteravgift og innkjøp av pensumlitteratur kommer i tilllegg.Søknadsfrist Søknadsfrist er 2. august 2015. Kontaktpersoner: Faglig ansvarlig Inge Joa, førsteamanuensis E-mail: inge.joa@sus.no Administrativt kontakt og opptak Karsten Tillerli, UiS EVU Dir. tel. 51833046, mobilnr. 40478378 E-mail: karsten.tillerli@uis.noMed forbehold om endringer. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.