Økonomikurs
Økonomistyring
Vest-Agder
Du har valgt: Kristiansand
Nullstill
Filter
Ferdig

-

3 treff ( i Kristiansand ) i Økonomistyring
 

Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Viktigheten av økonomistyring. Ulike selskapsformer, likviditetsbudsjett og resultatbudsjett, balansen, resultatregnskap, posteringer og grunnleggende regnskapsføring, bi... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Obligatoriske øvingsarbeider. 8 (av 10) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Det gis flere enn 8 øvinger, men de 8 som blir godkjent må dekke et bredt spekter av temaene som gjennomgås. Nærmere opplysninger gis ved kursstart. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Tor Atle Hjeltnes Eksamensdato: 06.12.13 / 09.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- redegjøre for kort ulike selskapsformer- redegjøre grunnleggende regler for merverdiavgift- redegjøre for grunnleggende billagsbehandling- forklare innhold i lønnsberegning samt regler for reiseregninger- redegjøre for vurdering og verdsettelse av balanseposter- forklare begreper som faste kostnader, variable kostnader og totale kostnader- redegjøre for viktige momenter i forbindelse med investeringer FERDIGHETER:Kandidaten kan:- sette opp et resultatbudsjett og likviditetsbudsjett- sette opp et resultatregnskap og en balanse- postere transaksjoner til konto debet/kredit- føre lønn og reiseregning- beregne en del grunnleggende økonomiske nøkkeltall- beregne ulike kostnadsarter- beregne nåverdi og internrente GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten kan- se viktigheten av kunnskap om, og forståelse, av økonomisk styring i en bedrift Innhold:Viktigheten av økonomistyring. Ulike selskapsformer, likviditetsbudsjett og resultatbudsjett, balansen, resultatregnskap, posteringer og grunnleggende regnskapsføring, bilagsbehandling, lønn, reiseregning, verdivurdering, kostnads- og inntektsanalyse, investeringer, nåverdi og internrente.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Økonomisk styring og regnskap 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettbasert kurs 7 timer 4 000 kr
Kurset er spesielt relevant for de som er regnskapsprodusenter, og utarbeider perioderegnskap. [+]
For å styre et selskaps drift, likviditet og soliditet på en effektiv måte er perioderegnskapet den viktigste informasjonskilden for både små og mellomstore foretak. God regnskapsførerskikk (pkt. 5.7.4) har bestemmelser om regnskapsførers periodiske regnskapsrapporter til kunden. For at de rapportene som utarbeides periodisk skal ha størst mulig verdi for brukeren, krever dette for det første innarbeidelse av vesentlige periodiseringer knyttet til inntekter, avsetninger og vurderinger av balanseposter ved periodens utgang. Dersom dette ikke gjøres, vil perioderegnskapet ha liten eller ingen verdi utover det å være en rapport for merverdiavgift og andre offentlige avgifter. For det andre vil dette kunne sette den som utarbeider perioderegnskapet bedre i stand til å gi gode råd og ikke minst kunne identifisere tidligst mulig eventuelle problemer – «røde flagg» (faresignaler) – med selskapets lønnsomhet og likviditet. Dette er spesielt viktig i økonomiske nedgangstider og bidrar til økt verdi av regnskapsprodusentens tjenester.   Kursinnhold Hvorfor utarbeide mer informative perioderegnskap?  Økt brukerverdi   Identifisere hvorfor man tjener/taper penger?  Hva bør vektlegges i den løpende rapporteringen?  Periodisering av inntekter og kostnader    Vurdering av vesentlige balanseposter  Oppfølgning av prosjekter Verktøy og rutiner for oppfølging/fremdriftsplan Utarbeidelse av rapporter og kvalitative vurderinger  - Avdeling- og produkt/tjeneste rapporter  - Effektiv bruk av budsjetter - «Ambition to Action»  - Forslag til forbedringer  Identifikasjon av «røde flagg» i perioderegnskapet   «Resultatutjevning»: «En pest og plage»   Avverge farer og kriser  Lønnsomhets- og likviditetsproblemer  Vesentlige avvik i nøkkeltall Ikke reelle transaksjoner   Regnskapsfører:   Regn 7 t   Revisor:   Regn 7 t [-]
Les mer
1 dag 3 700 kr
Misfornøyde kunder grunnet feil og avvik i leveransen skaper kostnader og frustrasjoner. Kurset fokuserer på å få redusert uønskede avvik i leveransen til kundene. [+]
   Andersen Kompetanse tilbyr bedriftsopplæring og kurs innen relevante og spennende områder som økonomi, innkjøp, enøk, kvalitet og kuldeteknikk. Øk din bevisstgjøring på kundefokus og kvalitet, meld deg på vårt nye spennende kurs innen kvalitets faget. Forskning viser at 10-20% av bedriftens omsetning forsvinner i tap i form av feil og avvik. Ved å ‘gjøre tingene riktig første gangen’ vil feilkostnadene falle umiddelbart. Bedrifter og organisasjoner som fokuser på kvalitet har mindre feil og avvik, og derved betydelig lavere feilkostnader, samt ytterst få misfornøyde kunder. I vårt daglige virke arbeider vi mot å levere et produkt til kunden, enten det er en vare eller tjeneste i henhold til avtalt kvalitet, pris og tid. Likevel sliter mange bransjer med kostbare avvik der sluttproduktet ikke er iht. avtale.  Kunden kan være både internt i bedriften eller ekstern som sådan. Avvik skaper i tillegg til økonomiske tap frustrasjoner, ekstraarbeid, unødige reklamasjoner og tapt ressursbruk. Ved å øke din bevisstgjøring på kvalitet gjennom alle ledd i bedriftens prosess fram mot sitt sluttprodukt, vil bedriften kunne redusere sine feilkostnader. Dette gir økende lønnsomhet, mer fornøyde kunder og ikke minst et bedre arbeidsmiljø for den enkelte arbeidstaker Kursleder skjener blant annet til kvalitetsstandarden ISO 9000 serien og internkontrollforskriften som begge legger føringer hvordan kvalitet kan oppnå   Hvilke nytteverdi vil kurset gi meg og min arbeidsgiver:  Å ‘gjøre tingene riktig første gangen’ er meget lønnsomt for bedriften, og medarbeidere med fokus på kvalitet legger forholdene til rette for minimalt med feil og avvik, og derved reduseres feilkostnader betydelig.      Kurset tar for seg følgende hovedpunkter på en praktisk måte: -  hva menes med kvalitet, har vi samme oppfatning av dette som kundene -  linken mellom HMS og levert kvalitet til kunden -  hvorfor har vi avvik og uønskede hendelser, og hvordan redusere disse -  har vi virkelig nok fokus på våre kunder -  medarbeideren vår, juvelen som må settes i høysetet  Kurset anbefales på det sterkeste, meld deg på. Få redusert unødige kostnader. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;