Alle kategorier
Du har valgt: Administrasjon og HR
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Bedriftsintern 1 dag 5 500 kr
24 Sep
15 Oct
05 Nov
Dette kurset er for ledere eller HR-medarbeidere som er ansvarlig for, eller deltar i, rekrutteringsprosesser, og som ønsker å utvikle sin kompetanse på området [+]
Mål for kurset Dette kurset er for ledere eller HR-medarbeidere som er ansvarlig for, eller deltar i, rekrutteringsprosesser. Det har som mål å bidra til kompetanseutvikling på en måte som gjør at kursdeltakerne kan gjennomføre rekrutteringsprosesser med høy kvalitet og treffsikkerhet. Med kurset får du blant annet kunnskap om…. - Hvordan lage bedre stillingsanalyser og unngå feilansettelser- Hvordan forberede og gjennomføre strukturerte intervju- Hvordan velge ut den beste kandidaten- Hvordan gjennomføre effektive prosesser som også bidrar positivt til virksomhetens  omdømme Det legges stor vekt på kompetansebasert metodikk i hele kurset, og vi benytter DNV Business Assuranse standard (ONO-2-5-Rekrutt-i1) til kompetansekrav for rekrutteringspersonell som referanse. Raad Gruppen er godkjent kursleverandør innenfor rekruttering og utvelgelse av DNV Business Assuranse (Det Norske Veritas). Kurset er i tillegg basert på godt utprøvet metodikk og verktøy som Raad Gruppen også benytter i egne rekrutteringsprosesser for våre oppdragsgivere. Kursinnholdet er vårt forslag til kursinnhold for et 1-dags kurs, men innholdet kan enkelt tilpasses med skreddersøm til din virksomhets situasjon og behov. Last ned kursbrosjyre fra : www.raad.no/kurs. KURSINNHOLD (kan tilpasses til virksomhetens behov og situasjon) Slik lager du en jobbanalyse* Beskrivelse av interne og eksterne rammebetingelser for stillingen* Forventede resultater på kort– og lang sikt* Ressurssituasjon for å nå resultatene* Hvilke oppgaver må utføres i stillingen for å nå resultatene * Kompetansemodellen* Beskrivelse av person– og kompetansekrav for å starte rekrutteringsprosessen Slik administrerer du søkere og søknadene profesjonelt* Søknadsmottak og registrering* Håndtering av henvendelser fra potensielle kandidater, pr. telefon og e-post.* Retningslinjer for profesjonell håndtering av kandidaten gjennom prosessen Innledende vurdering av søknadene* Vurdering av søknadsbrevet* Vurdering av CV og attester* Riktig og feil bruk av magefølelse og intuisjon iprosessen* Fallgruver ved den første vurderingen av søknadene Gjennomføring av 1. intervju* Gjennomføring av 1. intervju* Definisjon av formålet med det første intervjuet* Forberedelse av og planlegging av intervjuet* Gjennomføringen av intervjuet* Hvordan vurdere kandidaten på bakgrunn av intervjuet* Fallgruver i den første vurderingen av kandidaten Gjennomføring av dybdeintervju* Planlegging og forberedelse til dybdeintervju* Hvordan skape en god og trygg ramme* Utarbeidelse av kompetansebasert intervjuguide* Ulike tilnærminger til kandidaten* Spørreteknikker* Hva kan vi ikke spørre om, lover og regler ?* Fallgruver og feilkilder Slik sjekker du referanser* Målsetting ved referansesjekk* Hvem ønsker vi referanser fra* Referanseintervjuet* Utarbeidelse av intervjuguide* Gjennomføringen av referanseintervjuet* Hva skal vi alltid spørre om ?* Fallgruver og feilkilder Innføring i bruk av testverktøy* Innføring i psykologiske testverktøy, sertifisering* Evnetester* Personprofiltester* Andre testverktøy* Hvordan vektlegge testresultatene i utvelgelsen* Fallgruver og feilkilder ved bruk av testverktøy Hvem skal vi velge og hvorfor ?* Hvordan sammenligne kandidater* Hvordan forholde seg til kompetansegap Alle våre kursledere har lang og bred operativ erfaring fra ledende stillinger på ulike nivåer i næringslivet. Dette kurset ledes av en erfaren bedriftsrådgiver som arbeider med rekruttering og utvelgelse til daglig. [-]
Les mer
Nettbasert kurs 2 timer 1 490 kr
Formålet med dette kurset er å gi innsikt i reglene om når arbeidstaker eller arbeidsgiver rettmessig kan avslutte arbeidsforholdet [+]
Oppsigelse og avskjed (E-kurs) Kurset omhandler reglene om oppsigelse og avskjed for arbeidsgivere og arbeidstakere som fullt ut omfattes av arbeidsmiljølovens regler om opphør av arbeidsforhold. Kunnskap om reglene kan bidra til å redusere potensiale for konflikt, og dermed de økonomiske og menneskelige belastningene som ofte følger med slike. Formålet med dette kurset er å gi innsikt i reglene om når arbeidstaker eller arbeidsgiver rettmessig kan avslutte arbeidsforholdet, og hvilken fremgangsmåte som må følges i slike tilfeller. Kurset er relevant for dem som arbeider med arbeidsrett/personal. Innhold Arbeidstakers avslutning av arbeidsforhold Form Bindingstid Fantegang Tilbakekall og tilsidesettelse Arbeidsgivers adgang til å ensidig endre arbeidsavtalen Avslutning av arbeidsforhold pga arbeidstakers forhold Forskjell på oppsigelse og avskjed Suspensjon Advarsel Sykefravær Ugyldig fravær Manglende eller utilfredsstillende arbeidsutførelse Prøvetid Oppnådd aldersgrense Forhold ved arbeidstaker som aldri kan være oppsigelsesgrunn Oppsigelse på grunn av arbeidsgiver eller virksomhetens forhold Utvelgelse Annet passende arbeid Saksbehandling Drøftelser med tillitsvalgte Melding til NAV Omstillingsloven Individuelle drøftelsesmøter Krav til form og innhold Attest   Varighet 2 timer.   Autorisasjon Regnskapsfører: 2,5 timer rettslære Revisor: 2,5 timer annet Kursholder(e) Synne Ekevold [-]
Les mer
5 timer 7 500 kr
Opplegget vil passe for alle typer ledere som ønsker å få en ensartet og trygg praksis i håndtering av personalkonflikter. Les mer:https://www.de... [+]
Konflikthåndtering må ikke baseres på talent og/eller flaks, men derimot på godt lederskap der kunnskap om riktig saksbehandling og valg av metode i slike saker avgjør utfallet. Problemet er ofte at ledere eller organisasjonen ikke har utarbeidet de retningslinjer eller har de prosedyrer som er nødvendig for riktig saksbehandling. Gjentatte ganger «løses» konflikter på feil måte og konflikten eskalerer og fører til store menneskelige belastninger i stedet for å finne sin løsning.  I tillegg utsettes både den enkelte leder og organisasjonen som helhet seg for å bli å anklaget for mangelfull saksgang og påfølgende rettslige etterspill.  Målgruppe Opplegget vil passe for alle typer ledere som ønsker å få en ensartet og trygg praksis i håndtering av personalkonflikter. Mellomledere samt leder bør delta på samme samling dersom det er mulig.  Målsetting for kurset Opplegget tar utgangspunkt i den enkelte arbeidsplass sine ønsker og behov, men har som mål at retningslinjer, prosedyrer og fremgangsmåter som er etablert er gjort kjent og forstått til fulle, slik at leder opplever trygghet i sin rolle «når ledelsen utfordres» ved konflikter. Dersom retningslinjer og prosedyrer ikke er utformet på arbeidsplassen kan vi tilby prosedyre-workshop slik at disse kommer på plass.  [-]
Les mer
Lær deg enkle teknikker for å komme i bedre kontakt med dine medarbeidere og lær deg gode spørsmål og lær deg å lytte både til det som blir sagt og ikke sagt. [+]
Om du er blant dem som opplever at du ikke alltid når fram til dem du skal snakke med eller at du ønsker en enda bedre relasjon til dine medarbeidere, ligger nøkkelen til et godt forhold i kommunikasjonen. Så er også kommunikasjon uendelig mye mer enn ord og ordvalg, selv om det også er viktig.   På dette kurset vil du lære noen enkle teknikker for å få folk til å slappe bedre av sammen med deg, hvordan du lettere kan nå fram og føle at dere er på bølgelengde. Vi vil også jobbe med språk så du blir bedre til å stille de gode spørsmålene. Du vil få trening i å lytte etter det som blir sagt mellom linjene så du kan fylle inn og stille enda mer presise spørsmål. Dette vil du lære: - hvordan du kan møte dine medarbeidere/medmennesker slik at de lett får tillit til deg - trening i å lytte til og observere den du snakker med - gode spørsmål som kan avsløre og løse opp i begrensende tankemønstre - kunnskap om personlighetstyper slik at du kan møte hver enkelt på best mulig måte. Det vil være undervisning gjennom litt teori  og mest øvelser – det er gjennom å erfare du virkelig lærer og får et godt grunnlag du kan jobbe videre med. Et kurs vil gi deg et godt grunnlag, og om du virkelig ønsker å bli dyktig, er individuell oppfølging smart. Det vil si at vi treffes med jevne mellomrom for å snakke om hva som fungerer og hvor du trenger å jobbe mer. Ved å gjennomgå om de samtalene du har, vil vi finne ut hva som skal til for å bli en enda bedre samtalepartner for dine medarbeidere og hvordan du kan hente ut enda mer av deres potensial. [-]
Les mer
Kurs/Workshop for å utvikle retningslinjer og prosedyrer for å forebygge konflikter, trakassering og mobbing https://www.deanpartner.no/prosedyrekurskurs [+]
Kurs/Workshop for å utvikle retningslinjer og prosedyrer for å forebygge konflikter, trakassering og mobbing https://www.deanpartner.no/prosedyrekurskurs [-]
Les mer
Nettbasert kurs 1 time 590 kr
I dette kurset får du en gjennomgang av hvilke rettigheter og plikter IA-virksomheter har, en trinnvis oversikt over de rettigheter og plikter både arbeidsgiver og arbeid... [+]
Oppfølging av sykemeldte arbeidstakere for IA-bedrifter (E-kurs) Sykefraværsarbeid og oppfølging av sykemeldte arbeidstakere er et aktuelt tema i alle virksomheter, både for arbeidstakere og arbeidsgiver. Kurset belyser en rekke problemstillinger. Hvilke rettigheter og plikter har jeg hvis jeg blir syk? Hvilke plikter og rettigheter har arbeidsgiver? Hvordan skal vi jobbe for å forebygge og hindre videre utvikling av sykefravær? Hvordan skal vi få til gode rutiner for sykefraværsoppfølging både på system- og på individ nivå? I dette kurset får du en gjennomgang av hvilke rettigheter og plikter IA-virksomheter har, en trinnvis oversikt over de rettigheter og plikter både arbeidsgiver og arbeidstaker har, fra første fraværsdag. I kurset får du en trinnvis oversikt over de rettigheter og plikter både arbeidsgiver og arbeidstaker har, fra første fraværsdag og gjennom det første året med sykefravær. Dette er illustrert gjennom praktiske eksempler og en tidsakse som følger sykefraværsforløpet det første året. Kurset gir en oversikt over regelverket, i tillegg gis det anbefalinger og informasjon om hvordan rutiner for sykefraværsarbeidet kan utarbeides i virksomheten. NB! Dette e-kurset er ment for IA-bedrifter. Hvis du ikke er en IA-bedrift, ser du på dette e-kurset isteden. Innhold Sykefraværsarbeid på systemnivå Sykefraværsarbeid på individnivå Arbeidsgivers ansvar Arbeidstakers ansvar Tidsaksen- sykefraværsoppfølging det første året   Varighet 40 min.   Autorisasjon Regnskapsfører: 1 time rettslære Revisor: 1 time annet Kursholder(e) Aina Kregnes og Camilla Hoskelsen [-]
Les mer
6 timer
Fra 1. august 2017 innskjerpes opplæringslova kapittel 9a, og med dette stilles det enda større krav til skolens håndtering og oppfølging av mobbing. [+]
Fra 1. august 2017 innskjerpes opplæringslova kapittel 9a, og med dette stilles det enda større krav til skolens håndtering og oppfølging av mobbing. Samtidig viser tall fra elevundersøkelsen 2016 at 6,3 % av elevene blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. Over 40 % av disse svarer at ingen voksne vet om mobbingen.   Vi inviterer til et dagskurs hvor vi tar for oss følgende temaer:   - Nulltoleranse mot mobbing i praksis - Hele skolens ansvar og elevenes deltakelse - Aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt - Hvordan avdekke digital mobbing? - Fylkesmannen som klageinstans - Det kontinuerlige og systematiske arbeidet mot mobbing   Personalomsorg har utviklet nytt planverk for håndtering av mobbing, i henhold til innskjerpingene i opplæringslova kapittel 9a. Dette blir utdelt til kursdeltakerne. Det blir lagt opp til oppgaver og erfaringsutveksling underveis.   Trygve Ebbesvik er kursholder. Han er daglig og faglig leder i Personalomsorg AS, som har utviklet kriseplaner for norske skoler i mange år. Trygve har lang og bred erfaring i håndtering av kriser og psykososiale utfordringer, både i skole og næringsliv. Han er anerkjent for sine konkrete og handlingsrettede kurs, har skrevet Kriseperm for grunnskolen, og er fagansvarlig for Kriseportalen.no. [-]
Les mer
Nettbasert kurs 1 time 790 kr
I dette kurset får vite mer om hvordan du som leder kan bidra til å forebygge seksuell trakassering i arbeidsmiljøet [+]
Seksuell trakassering - for leder - NYTT KURS! (E-kurs) Høsten 2017 startet en verdensomspennende grasrotkampanje i sosiale media, kalt metoo, som betyr «meg også». Personer som var blitt utsatt for seksuell trakassering ble oppfordret til å dele sin historie under emneknaggen metoo. Kampanjen satt seksuell trakassering på dagsorden, og har gjort mange bevisst på at seksuell trakassering er mer utbredt enn en har vært klar over, også i arbeidslivet, på tvers av sektor og bransje. Dette må ta slutt. Seksuell trakassering er etter norsk lov forbudt. Sticos har et nettkurs om seksuell trakassering for deg som er leder for arbeidstakere omfattet av arbeidsmiljøloven. Innhold I dette kurset får du vite mer om: hva seksuell trakassering og kampanjen metoo er hvordan du som leder kan bidra til å forebygge seksuell trakassering i arbeidsmiljøet konsekvenser av seksuell trakassering hvordan du som leder kan tilrettelegge for at ansatte rapporterer hvis det forekommer seksuell trakassering i arbeidsmiljøet hvordan håndtere mottak av varsel håndtering av varsel, herunder hva som kjennetegner seksuell trakassering som ligger til arbeidsgivers ansvarsområde gjengjeldelse om den som er blitt utsatt for seksuell trakassering kan ha krav på oppreisning og erstatning   Varighet 0,5 timer.   Autorisasjon Regnskapsfører: 0,5 timer rettslære Revisor: 0,5 timer annet   Kursholder Synne Ekevold [-]
Les mer
2 dager 6 300 kr
Arbeidsmiljøsenteret arrangerer dette kurset som omhandler teknikker, metoder og verktøy for forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen. [+]
Kurset "Meglingsmetodikk tilpasset arbeidsplassen" gir deg svar på mange spørsmål. Kurset omhandler hvordan man kan forebygge og håndtere konflikter på arbeidsplassen. I tillegg til en teoretisk og metodisk innføring, består kurset av ulike praktiske øvelser.     Vi vil underveis i kurset bli kjent med ulike kommunikasjonsverktøy innen løsningsfokusert tilnærming (LØFT) og meglingsverktøy  for den vanskelige samtalen. Vi vil i kurset også vise til hva som er loven krav til arbeidsmiljøet, saksgang og rutiner for konflikthåndtering. . Kurset egner seg godt som bedriftsintern opplæring, det vil da bli tilpasset bedriftens ønsker og behov. Ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for tilbud og informasjon. Faglig innhold: Hva er god kommunikasjon på arbeidsplassen? Kan konflikter forebygges? Hva gjør vi når kommunikasjonen går feil? Konfliktdefinisjon og konflikthåndtering utfra et psykologisk og juridisk perspektiv Hvordan gjennomføre en «den vanskelige samtalen» Hva betyr det å være en upartisk 3. person i konflikter. Roller og rolleforståelse Når kan, og når kan ikke megling brukes?   Arbeidsmiljøsenteret ble stiftet i 1936 og har lang erfaring med å bistå virksomheter i arbeidet med å få et best mulig arbeidsmiljø. [-]
Les mer
Nettstudier 10 300 kr
Dette nettstudiet tar for seg hele rekrutteringsprosessen fra A-Å, og er utviklet i et samarbeid mellom Raad Gruppen AS og NKI Nettstudier. [+]
Å ansette rett person, på rett sted til rett tid, er kanskje den vanskeligste oppgaven en leder for en virksomhet har. Kurset ´Rekruttering og utvelgelse i praksis´ omfatter hele ansettelsesprosessen fra A-Å, og inneholder maler og hjelpemidler som du kan bruke med en gang i arbeidet ditt. Dette nettstudiet er utviklet i et samarbeid mellom Raad Gruppen AS og NKI Nettstudier. NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Studienhet1: Forberedelse til ansettelsesprosessenFokus på etikk, lover og regler, samt utarbeidelse av detaljert stillingsanalyse og definisjon av kompetansekravene for stillingen Studienhet2: RekrutteringsmetodikkFokus på metoder basert på kompetansekravene for å tak i de riktige kandidatene via annonsering, bruk av sosiale medier, databaser og direkte markedssøk. Studieenhet3: UtvelgelsesprosessenFokus på metoder for å velge ut den riktige kandidatene, med bl.a. strukturert kompetansebasert intervjuteknikk og bruk av arbeidspsykologiske testverktøy. Les mer om kursinnholdet her:http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/rekruttering-og-utvelgelse-i-praksis2#innhold [-]
Les mer
Nettbasert kurs 6 måneder 1 499 kr
K-KODER er kommunenes og fylkeskommunenes arkivnøkkel. Bli kjent med regler for bruk av K-KODER og få trening i valg av koder. Bedre og raskere valg. [+]
NYTT NETTKURS med løpende oppstart    Nettkurs i bruk av K-KODER K-koder er en arkivnøkkel med emnekoder som brukes for å beskrive innholdet i kommunenes og fylkeskommunenes forskjellige saksprosesser. Kurset innleder med en innføring i hva er hvorfor vi har K-koder (bruk og nytteverdi) oppbygging av K-koder (struktur/logikk) Hoveddelen av kurset består av Innføring i regler for bruk av kodene: Felleskoder, fagkoder og tilleggskoder. Forskjellige øvelser gjennom hele kurset som gir trening i å velge gode arkivkoder som beskriver innholdet i saksmappene. Kursets temaer er Bli kjent med K-koder (K-koder og e-arkiv m.m.) Fellesklassene Fagklassene Tilleggskoder Bruk av alle kodene Unntak, tips og info Interaktivt nettkurs Framdriften i kurset er avhengig av din aktivtet for å klikke fram informasjon, eksempler og tips. Underveis må du løse oppgaver for  å kunne gå videre i kurset. Kurshefte Som kurshefte brukes den trykte kursutgaven av K-koder 2016-2019. Alle trykte utgaver fra 2016-2019 og 2012-2015 kan benyttes. (Kurset er på bokmål) Pris uten kurshefte Kr. 1.499,- pr. deltaker (1-5 deltakere) Kr. 1.199,- pr deltaker (6-19 deltakere) Kr.    799,- pr deltaker (fra 20 deltakere) Pris for kurshefte Kr. 429,- pr stk. Bestilles ved påmelding. “K-KODER Kommunenes arkivnøkkel - Kursutgave 2016-2019” bokmål (Kommuneforlaget) Antall deltakere I Januar ble kurset overført til vår nye kursplattform. Fra januar til mars 2018 har 49 deltakere meldt seg på og er igang med nettkurset. Deriblant en stor gruppe fra kommunene i Oppland og Hedmark. [-]
Les mer
1 semester 59 800 kr
Du vil få en bred kompetanse som gjør deg til en ettertraktet medarbeider i lønns- og personalavdelinger i privat og offentlig sektor. [+]
Lønnsmedarbeider Utdanningen passer for deg som ønsker å jobbe med lønn og personaladministrasjon. Du vil få en bred kompetanse som gjør deg til en ettertraktet medarbeider i lønns- og personalavdelinger i privat og offentlig sektor. I tillegg til kompetanse på lønn og lønnssystemer vil du få god forståelse for personaladministrasjon og lovverket som regulerer fagområdet. Jobbmuligheter Gjennom utdanningen får du en allsidig kompetanse innenfor lønn og personal, og vil være kvalifisert for et bredt spekter av jobber innenfor lønnsområdet. Etter endt utdanning kan du jobbe med lønnskjøringer og personalbehandling, og kan ha ansvar for lønns- og personalbehandling i små og mellomstore bedrifter. Målsettingen for Treider Fagskoler er å tilby deg en oppdatert, effektiv og fremtidsrettet utdanning innenfor lønns- og personalarbeid som gjør deg godt rustet for arbeidslivet. Etter endt utdanning kan du jobbe som lønnsmedarbeider, HR-medarbeider eller i en kombinasjon av disse. Lovbestemmelser og avtaleverk Emnet er en innføring i lovverket som griper inn i Lønnsmedarbeiderens arbeidsfelt og gir et bilde av hvilke krav som stilles til utførelse av det daglige arbeidet samt pliktig rapportering til offentlige myndigheter. Følgende lover er relevante: Arbeidsmiljøloven Skattebetalingsloven Folketrygdloven Ligningsloven Skatteloven I tillegg til dette vil det bli vektlagt hvordan avtaleverket mellom partene i arbeidslivet fungerer og hva de ulike avtalene inneholder. Arbeidstakerorganisasjoner (eks. LO) og arbeidsgiverorganisasjoner (eks. NHO) er naturlige diskusjonsgrunnlag i denne sammenheng. Temaer som gjennomgås i faget er: Hovedavtaleverket Tariffavtaler Overenskomster Arbeidsavtaler Arbeidsrett med organisasjonsteori Emnet gir deg kunnskap innen rettigheter og plikter i arbeidslivet der vi setter arbeidsrettsreglene i sammenheng med lovverket. Relevante emner i faget er: Rettigheter og plikter i arbeidslivet Arbeidsmiljøet Permisjoner og permittering Opphør av arbeidsforhold Virksomhetsoverdragelse Tilsyn og tvister Kollektive arbeidskonflikter Emnet har også et fokus på organisasjonsteori. Lønnsarbeidet er en av mange funksjoner i en bedrift eller organisasjon, og utgjør en del av bedriftens totale personalforvaltning. Organisasjonsteorien inndeles i tre hovedtema: organisering og personalforvaltning, ledelse og kultur og HMS. Lønns- og personalarbeid Emnet fokuserer på praktisk lønnsteori og ser på hvordan lønnsarbeidet reguleres i lover og forskrifter. Da disse er i stadig endring, vektlegger vi arbeidsmetoder som til enhver tid setter deg i stand til å holde deg oppdatert. Lønn og skatt Trekkplikten Lønnsinnberetning Arbeidsgiveravgift Lønnsutbetalinger Pensjon Naturalytelse Godtgjørelse Tariffavtaler Refusjoner Oppfølging av sykemeldte Trekk i lønn Årsoppgaver Lønnssystem I dette emnet lærer du å anvende de markedsledende programmene Visma Lønn og Huldt & Lillevik Lønn til de daglige arbeidsoppgavene en lønnsmedarbeider har. Eksempler er registrering av ansatte, lønns- og arbeidsavtaler, utgiftsgodtgjørelse, naturalytelse, reiseregninger, overtidstimer, pensjonsordninger, fravær, permisjoner og innsending av personopplysninger til Altinn. Målet er at du skal kunne sette lønnsteorien inn i en praktisk sammenheng. I de fleste bedrifter er lønnssystemet integrert med regnskapssystemer og andre programmer. På denne måten blir lønnsmedarbeiderens arbeidsoppgaver en del av bedriftens helhetlige økonomi- og personalsystemer. Semesteroppgave Semesteroppgaven er tverrfaglig og omhandler bruk av lønnsprogram. Oppgaven er omfattende og skal gjenspeile de utfordringene du vil møte i arbeidslivet. Gjennom arbeidet med oppgaven vil du få bruk for kompetansen du har tilegnet deg gjennom undervisningen i de ulike fagområdene. [-]
Les mer
4 timer 2 990 kr
Vi inviterer til et kurs der vi ser på grenser og arbeidsmiljø, men også konkrete prosedyrer og tiltak for å forebygge og håndtere seksuell trakassering i egen organ... [+]
Mange har i det siste stått frem i media og fortalt om seksuell trakassering på jobb. Saker som kan være vanskelige å si ifra om, og utfordrende å håndtere. Og omfanget synes å være stort: I Statens arbeidsmiljøinstitutts undersøkelse oppgir 123 000 norske arbeidstakere, både kvinner og menn, at de opplever seksuell trakassering flere ganger i måneden. Vi inviterer til et kurs der vi ser på grenser og arbeidsmiljø, men også konkrete prosedyrer og tiltak for å forebygge og håndtere slike uønskede hendelser i egen organisasjon. Noen temaer:  • Hvor går grensen for seksuell trakassering? • Når går trakasseringen fra å være personalsak til politisak? • Etiske retningslinjer og hvordan vi skal ha det på arbeidsplassen • Hva sier lovverket om arbeidsgivers og arbeidstakers ansvar? • Prosedyrer for rapportering og håndtering • Felles forståelse blant de ansatte og ledere som tar ansvar   Personalomsorg AS har utarbeidet praktiske prosedyrer for håndtering av seksuell trakassering på arbeidsplassen. Disse vil bli utdelt til kursdeltakerne.   Kurset passer for ledere med personalansvar, verneombud og tillitsvalgte.   KursholderTrygve Ebbesvik er daglig leder i Personalomsorg AS, og har utdanning som teolog, megler og innen organisasjon og ledelse. Han er ekspert på håndtering av kriser og konflikter, og har i snart 20 år jobbet som konsulent for næringslivet, forsvaret og offentlige virksomheter med konflikt- og krisehåndtering, arbeidsmiljø og utvikling av personalledere. Spesielt er han kjent for sin evne til å håndtere vanskelige situasjoner ved hjelp av en praktisk tilnærmingsmåte som ivaretar alle involverte. Trygve er anerkjent for sine konkrete og praktiske kurs, ispedd lun humor og stort engasjement. Deltakerne gir tilbakemeldinger om svært godt utbytte, og en inspirerende foredragsholder som gir mye av seg selv og sin lange erfaring.   MER INFORMASJON OG PÅMELDING   [-]
Les mer
Nettbasert kurs 7 timer 1 995 kr
På dette kurset lærer du reglene for retten til sykepenger og foreldrepenger. Hvilke krav stilles til både arbeidsgiver og arbeidstaker? [+]
Sykepenger og foreldrepenger (E-kurs) Hvilke rettigheter og plikter har de ansatte ved sykefravær og foreldrepermisjon? Hvordan beregnes arbeidsgiverperioden og hva er arbeidsgivers betalingsansvar? Hva gjelder ved barns eller barnepassers sykdom? På dette kurset lærer du reglene for retten til sykepenger og foreldrepenger. Hvilke krav stilles til både arbeidsgiver og arbeidstaker? Du får en grundig gjennomgang av reglene for riktig beregning av sykepenger og foreldrepenger. Du får også en gjennomgang av hovedpunktene i oppfølgingsløpet ved sykefravær, samt en gjennomgang av reglene for uttak av foreldrepermisjonene for både mor og far. Innhold Generelle vilkår for sykepenger og foreldrepenger Kan arbeidsgiver nekte å betale sykepenger? Forslag om nye regler i forhold til A-melding Sykepengegrunnlag Arbeidsgiverperiode Egenmelding Refusjon av sykepenger Særregler for sykepenger ved yrkesskade Foreldrepermisjon Graderte foreldrepenger Utsettelse av foreldrepengeperioden Ferie og foreldrepermisjon   Vi gjør oppmerksom på at dette nettkurset er filmet i et klasserom med kursdeltakere tilstede. På grunn av hensynet til personvern, er spørsmål fra salen klippet vekk eller lyd tonet ned.   Varighet 7 timer.   Autorisasjon Regnskapsfører: 7 timer rettslære Revisor: 7 timer annet   Kursholder(e) Erik Engeland [-]
Les mer
Lær å forebygg og ta tak i konflikter, sånn at du og dine medarbeidere får en optimal arbeids hverdag hvor det skapes resultater. [+]
Uhåndterte konflikter på arbeidsplassen er et voksende problem i flere bedrifter. Små uenigheter som i utgangspunktet kunne vært løst  ved å ta tak i problemet,  får vokse seg store og uoverkommelig. Konflikter på arbeidsplassen tapper ansatte og ledelse for energi og flytter fokus bort fra arbeidsoppgavene. Ved siden av de åpenbare negative konsekvensene av å jobbe i et dårlig psykososialt arbeidsmiljø, gjør det også bedriften mindre lønnsom.Derfor er det viktig å sette inn tiltak tidlig. Bedrifter med tydelig fokus på kommunikasjonsformer, ansvar og konflikthåndtering, vinner også i form av bedre arbeidsmiljø og høyere effektivitet. En arbeidsplass der de ansatte kjenner sine egne grenser, tar ansvar for egne følelser og vet hvordan de skal kommunisere, er en god arbeidsplass!Kan man læres opp til dette? Ja visst! Sett av en dag med fokus på konflikthåndtering, kommunikasjon og grensesetting, og bli guidet av en utdannet konflikthåndterer. Eier og daglig leder i KAS Company, Kari-Anne Søreng, er utdannet konflikthåndterer og er etter mer enn 20 år i faget en ledende profil innen fagfeltene kommunikasjon, konflikthåndtering, hersketeknikker og møteforberedelser med mer. KAS Company tilbyr foredrag, seminarer og andre kurs der hun bruker sin gode formidlingsevne og kompetanse innen alle disse områdene til å nå fram til sitt publikum på en klar og tydelig måte.   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.