Alle kategorier
Du har valgt: Administrasjon og HR
Nullstill
Filter
Ferdig
Hele landet 7 timer 3 400 kr
14 Jan
Dette kurset er for deg som hjelper andre i å løse sine konflikter [+]
Konflikter på arbeidsplassen er en kilde til økt sykefravær, turnover, og produktivitetslekkasjer, som koster norske bedrifter store beløp hvert år. Det kan være konflikt mellom ansatte/avdelinger, konflikter mellom ledere og ansatte, og konflikter internt i ledelsen. Lederes ansvar er å håndtere konflikter til både virksomhetens og de ansattes beste. På hvilket stadie i en gryende konflikt bør ledelsen (evt.) intervenere? (Hvordan) påvirker konflikten bedriftens produktivitet? Hvem «eier» konflikten? Hva handler konflikten om? Uenighet om mål/midler? Roller/posisjon? Verdier? Personlig væremåte? Hvordan hindre at konflikten eksalerer? Hva slags rutiner har ledelsen for håndtering av konflikter på arbeidsplassen? Hvilken rolle bør verneombud og/eller tillitsvalgte spille? Hva slags spilleregler gjelder for ansatte og ledere i bedriften? Hva skaper god samhandlingskultur i en bedrift? Når kan det være nyttig å involvere en nøytral tredjepart? I hvilken grad er konflikten knyttet til uklare roller og ressursfordeling? www.konflikthandtering.no  [-]
Les mer
1 dag 7 300 kr
Konflikthåndtering i arbeidslivet handler om å forstå konfliktens anatomi for å kunne forebygge og mekle. Samtidig som det handler om å ivareta balansen mellom styri... [+]
Hvordan forholder du deg til konflikter og hvordan håndterer du konflikter? Svaret på disse spørsmålene er avgjørende for løsningen og relasjonen videre. Konflikthåndtering i arbeidslivet handler om å forstå konfliktens anatomi for å kunne forebygge og mekle. Samtidig handler konflikthåndtering om å ivareta balansen mellom styringsrett og omsorgsplikt. I konfliktarbeid er målet ikke bare å løse en konflikt, men å ivareta relasjonene, slik at resultater vedvarer og løsninger består. På dette kurset får du virkemidler for konflikthåndtering og lærer praktisk og rettslig forsvarlig personaloppfølging. Gjennom kurset vil balansen mellom hensyn og ansvar behandles både i et relasjonelt og i et rettslig perspektiv. Kursholderne er konfliktmekler og advokat – med hver sin spisskompetanse har de en praktisk tilnærming til konflikt med muligheter og utfordringer. Kurset dekket blant annet: Forebyggende tiltak Konflikttrappen Mekling Spilleregler Omstilling og endringsprosesser Roller, mandat og fullmakter Arbeidsgivers styringsrett Språkets rolle Som deltaker får du en grunnleggende innføring i omstilling og personaloppfølging i et arbeidsmiljøperspektiv, konfliktteori og teknikker for å forebygge og mekle. Kurset passer for HR, ledere og verneombud.     [-]
Les mer
2 dager 6 300 kr
Arbeidsmiljøsenteret arrangerer dette kurset som omhandler teknikker, metoder og verktøy for forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen. [+]
Kurset "Meglingsmetodikk tilpasset arbeidsplassen" gir deg svar på mange spørsmål. Kurset omhandler hvordan man kan forebygge og håndtere konflikter på arbeidsplassen. I tillegg til en teoretisk og metodisk innføring, består kurset av ulike praktiske øvelser.     Vi vil underveis i kurset bli kjent med ulike kommunikasjonsverktøy innen løsningsfokusert tilnærming (LØFT) og meglingsverktøy  for den vanskelige samtalen. Vi vil i kurset også vise til hva som er loven krav til arbeidsmiljøet, saksgang og rutiner for konflikthåndtering. . Kurset egner seg godt som bedriftsintern opplæring, det vil da bli tilpasset bedriftens ønsker og behov. Ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for tilbud og informasjon. Faglig innhold: Hva er god kommunikasjon på arbeidsplassen? Kan konflikter forebygges? Hva gjør vi når kommunikasjonen går feil? Konfliktdefinisjon og konflikthåndtering utfra et psykologisk og juridisk perspektiv Hvordan gjennomføre en «den vanskelige samtalen» Hva betyr det å være en upartisk 3. person i konflikter. Roller og rolleforståelse Når kan, og når kan ikke megling brukes?   Arbeidsmiljøsenteret ble stiftet i 1936 og har lang erfaring med å bistå virksomheter i arbeidet med å få et best mulig arbeidsmiljø. [-]
Les mer
Jessheim Oslo 1 dag 4 kr
13 Dec
08 Jan
Høstens viktigste oppdatering innen lønn og personal Få med deg høstens viktigste oppdateringer slik at du kan avslutte året korrekt, og bli best mulig forberedt til nest... [+]
Regeloppdatering 2018 (teori) Nyheter innen lønn og personalområdet 2018 Reise - dekning av utgifter til mat til ansatte på reise Andre nyheter for 2018 Ny lønnsart for honorar Satser for arbeidsgiveravgift Endringer i rapportering i a-melding Fast ansettelse - presisering av lovendring Foreldrepenger - endrede regler GDPR - innsyn i e-post Nye regler om sykepenger - er du og organisasjonen klar? Nye regler for beregning av sykepenger Fravær i beregningsperioden - hvordan håndteres dette iht. de nye reglene? Hvordan beregne sykepenger til arbeidstaker med varierende inntekt? Refusjon av sykepenger - hvordan sikre korrekt refusjon? Digital sykmelding - varsler og lagring hos NAV og Altinn Innberetning A-melding Ny inntektsmelding til NAV for sykepenger, foreldrepenger etc.  Årsoppgjørsrelaterte temaer/ ofte stilte spørsmål ved årsavslutningen Bil  Skattefrie organisasjoner / grenser Ytelser opptjent i 2018 - utbetalt 2109 Elektronisk kommunikasjon - kort oppdatering Grensen mellom medisinsk behandling og trening vs. velferdstiltak Vi har rapportert feil - hvordan korrigere? Ny høyesterettsdom om arbeidstid og reisetid - hva gjelder nå? Når skal reisetid regnes som arbeidstid? Hvordan skal ansatte kompenseres for reisetid? Foreslåtte regler 2019 Statsbudsjett Naturalytelser Skattekort for utenlandske arbeidstakere   Vi tar forbehold om endringer i agenda.   Kursprisen inkluderer elektronisk kursdokumentasjon, lunsj og bevertning. Overnatting er ikke inkludert - det bestilles individuelt av den enkelte deltaker. Kurs gjennomføres med visning fra kursholders PC. Etter gjennomført kurs mottar du kursbevis og blir bedt om å gi din evaluering av kurset. [-]
Les mer
Nettbasert kurs 1 dag 3 900 kr
Reglene om beregning av sykepenger endres 01.01.2019. Dette er en stor endring som vil påvirke alle arbeidsgivere i Norge. [+]
Nye regler - beregning og utbetaling av sykepenger Nye regler for beregning av sykepenger - hvordan skal dette gjøres? Korrekt innrapportering av inntekt i a-meldingen - hvorfor blir dette viktigere nå? Korrigering ved feil innrapportering i a-melding  Ny digital inntektsmelding Hva blir nytt Hvordan fylle ut korrekt?   Status - Hva er digitalisert og hva blir digitalisert? Tilganger i altinn Sykmelding Hvordan endre leder? Feil på søknaden om sykepenger - hvordan korrigere? Inntektsmelding Trekkopplysninger Refusjoner Hvordan ha oversikten? Rutiner for varsling Grunnvilkår for rett til sykepenger Hvordan skal sykefraværet dokumenteres for å ha rett til sykepenger? Egenmelding Sykmelding   Fastsettelse av arbeidsgiverperioden Flere korte sykefravær - når slås de sammen til en arbeidsgiverperiode? Når blir det ny arbeidsgiverperiode? Fritak fra arbeidsgiverperioden   Arbeidsgivers styringsrett Hvordan skal en gradert sykmelding avvikles i praksis? Hvilke arbeidsoppgaver har den ansatte krav på?   Oppfølgingsplan og dialogmøter i forbindelse med sykefravær Digital oppfølging av sykmledte Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt og arbeidstakers aktivitetsplikt Ferie og sykdom Når har arbeidstaker rett til å utsette ferien? Rett til sykepenger [-]
Les mer
Bedriftsintern
Nedbemanning og omstilling er en tung prosess både for bedriften og de ansatte. Vi bistår alle de involverte partene til å finne viktige og riktige løsninger i en van... [+]
Nedbemanning og omstilling er en svært belastende prosess for både bedriften og de ansatte. Ansatte trenger ofte mye informasjon og tett oppfølging i slike situasjoner. I den samme prosessen så er det viktig at arbeidstaker for en forståelse for hvorfor behovet for omstiling og evt nedbamanning er tilstedet, og hvilke kriterier som benyttes i prosessen. Og ikke minst trenger de bistand til å kunne se hvilke muligheter som ligger forran dem på tross av den prosessen de er inne i.   Hvorfor velge ekstern bistand til denne prosessen: Vi er en uhildet 3 part som kan opptre nøytralt i prosessen Vi tilbyr individuell veiledning med de ansatte ut i fra behovet til den enkelte Individuell kartlegging av kvalifiserte veiledere som har god kjennskap til arbeidsmarkedet Vi ser mulighetene fremfor begrensiningene Individuelle handlingsplaner som raskt gir de ansatte fokus på nye muligheter og holder fokus på det.   Vi kan bistå til rask overgang til annet arbeid: Vi bistår de ansatte med å se hvilke muligheter de har på tross av Individuelle samtaler med arbeidstaker for å kartlegge interesser og ønsker for videre arbeid Kartlegging av nåværende kompetanse i forhold til jobbmuligheter WIE karriereveieldning ved behov for å kartlegge arbeidsønsker/annet type arbeid   Med en slik bistand til de ansatte, vil også bedriften sitte igjen med et godt omdømme. En bedrift som ivaretar sine ansatte på tross av en utfordrende og vanskelig situasjon, beholder sitt gode navn og rykte. [-]
Les mer
8 timer 3 500 kr
Difficult and awkward conversations come in many shapes, sizes and situations. This course offers valuable tips and techniques for managing them as effectively as possibl... [+]
Difficult and awkward conversations come in many shapes, sizes and situations. This course offers valuable tips and techniques for managing them as effectively as possible, giving yourself the best possible chance of getting the results and outcomes you want. We will focus on practical demonstrations and exercises, supported by core communication theory. There will also be the chance to be part of a real-time simulation, carefully facilitated and observed. Once mastered, these skills and techniques will help you make some vital changes in your dealings with others. Delivered by a very experienced British communication and performance coach*, drawing on over 30 years experience in business law, theatre, broadcasting and management consulting.   The Course is led by SAUL CAMBRIDGE MA PgDip. Saul is a very experienced British coach, now based in Norway and a Partner at communications experts, Ergo Ego AS. He has a Masters in Law from Cambridge University, leading to a successful 10-year career as a corporate lawyer, where he became Partner and Head of Corporate in a major UK law firm. He then made a career switch, via The Bristol Old Vic Theatre School in England, into professional acting, mostly in theatre. His coaching career also started at this time and now covers most of his work. He also has a Postgraduate Diploma in Broadcast Journalism, leading to live on-air work with BBC Radio in England. It all adds up to over 30 years colourful experience, every element supporting his work as an expert communication and performance coach.  This Course needs a minimum of 8 participants. If a postponement is necessary due to low numbers, we will of course offer you the next available Course.     [-]
Les mer
3 dager 12 800 kr
Grundig innføring i de ulike sider ved rekrutteringsprosessen og er aktuelt for alle som arbeider med rekruttering. DNV GL har valgt HR Norge som samarbeidspartner innen.... [+]
Kurset gir en grundig innføring i ulike sider ved rekrutteringsprosessen og er aktuelt for alle som arbeider med rekruttering. DNV GL har valgt HR Norge som samarbeidspartner innen sertifisering av rekrutteringspersonell. DNV GL sertifikatet er et kvalitetsstempel i markedet som dokumenterer relevante kunnskaper og kompetansen som kreves for å drive med rekruttering. Intensjonen med standardiseringen er å kvalitetssikre utøvelsen av rekrutteringsfaget. Mer informasjon om sertifiseringsordningen finner du på DNV GLsnettsider. Kostnader tilknyttet sertifiseringen kommer i tillegg til kursavgiften. Kurset dekker blant annet: Hvordan gjennomføre en kost-/nytteanalyse for rekruttering Hvordan gjennomføre en jobbanalyse og omsette denne til en stillingsbeskrivelse Redegjøre for forhold knyttet til etikk, habilitet og integritet i rekrutteringsprosessen Kjenne til relevante lover og forskrifter relatert til rekruttering Etablere og følge rutiner for administrasjon og behandling av søknader Kjenne til de ulike seleksjonsmetoder, herunder velge relevante metoder tilpasset stillingens kravspesifikasjon Praktisk bruk av ulike seleksjonsmetoder:              biodata intervju arbeidspsykologisk testing arbeidsprøver referanseintervju Redegjøre for praktisk gjennomføring av evaluering av rekrutteringsprosessen Demonstrere forståelse for utøvelse av egen rolle som rekrutterer [-]
Les mer
3 timer 790 kr
Halvdagskurs i sykefraværsoppfølging med informasjon om digital sykemelding - for ledere, HR-personell og verneombud. [+]
Kurset inneholder: HVA feiler det folk - arbeidsevne/helseplager STATISTIKK om sykefravær - hvem er mest borte Bedriftsintern-TILRETTELEGGING DIGITAL sykemelding NAV-TILTAK for å få folk i arbeid og beholde arbeid   Vi legger vekt på diskusjoner og deltakernes egne erfaringer med sykefraværsarbeid i egen bedrift. Eksemplene er selvfølgelig anonyme. Hele sykemeldings-arbeidet blir papirløst på nyåret 2018. Dette er en stor fordel - når man først har lært det. Sentralt står den enkeltes «Alt-inn» og «Bank-ID på mobil».   Om Kursholder: Jørn Klepper er bedriftslege og har lang erfaring med sykefraværsoppfølging og bedriftshelse. Han har tidligere gitt ut flere bøker og han vil gjerne dele sin kunnskap med deg. [-]
Les mer
5 timer 7 500 kr
Opplegget vil passe for alle typer ledere som ønsker å få en ensartet og trygg praksis i håndtering av personalkonflikter. Avdelingsledere og enhetsledere bør delta ... [+]
Arbeidsmiljøloven slår fast at arbeidsmiljøet også skal være helsefremmende. Lovens formål er å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfull arbeidssituasjon. Luxembourg-deklarasjonen fra 1997 sier at helsefremmende arbeidsplasser arbeider for å forbedre det fysiske og organisatoriske arbeidsmiljøet, fremme aktiv deltagelse og styrke de ansattes faglige og personlige utvikling.  En helsefremmende arbeidsplass fokuserer på organiseringen av arbeidet, friskfaktorer, langtidsfrisk, jobbengasjement, trivsel og arbeidsglede m.m. I praksis handler dette ofte om at ledere og ansatte sammen finner fram til hva som er helsefremmende for dem. [-]
Les mer
1 dag 3 500 kr
Dagskurs i hvordan forebygge og håndtere uenigheter på jobben. [+]
Kurset holdes som åpne kurs eller som bedriftsinterne kurs alt etter behov. Mål for kurset: Kurset skal være starten på et løp for å skape en kultur der konstruktiv uenighet er sunt og viktig Få forståelse for hvordan uenigheter kan utvikle seg til store uoverkommelige personkonflikter. Bli bedre til å ta i mot kritikk og gi kritikk på best mulig måte. [-]
Les mer
3 timer 2 990 kr
Kurs i arbeidsmiljølovens bestemmelser. Reglene om arbeidstid er kompliserte. For en arbeidsgiver er det viktig å kjenne til arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeid... [+]
Flere saker har havnet i media fordi medarbeidere har følt seg utnyttet og jobbet mer enn lovens bestemmelser tilsier. I andre tilfelle kan manglende kunnskap føre til høyere lønnsutbetaling enn det arbeidsavtalen tilsier.   Vil du lære mer om arbeidsmiljølovens bestemmelser? Vi tilbyr et tre timers innførings- og oppfriskningskurs i arbeidsmiljølovens kapittel 10 om arbeidstid.   Utbytte av kurset Etter kurset vil du være i stand til å vurdere om egne arbeidstidsordninger er innenfor lovens bestemmelser. NB! Kurset går ikke igjennom turnusspørsmål. Overblikk over kurset Alminnelig arbeidstid Pauser og hviletid Overtid og merarbeid Gjennomsnittsberegning Natt-, søn- og helgedagsarbeid Rett til redusert arbeidstid Rett til fleksibel arbeidstid Kursholdere Rådgiverne Mette B. Persson og Anita Hegg, Virke Kursform Kurset gjennomføres som et seminar med en kombinasjon av forelesning, diskusjoner og erfaringsdeling. [-]
Les mer
Bedriftsintern 1 dag
Vi lærer deg å forstå og bruke K-koder, kommunenes arkivnøkkelen, slik at du kan ta raskere og bedre valg av koder. Kurs for intern opplæring på arbeidsplassen. [+]
Privat tagger vi bilder og sorterer egne dokumenter i logiske emnemapper. Vi markerer aktuelle nettsider som favoritter, og kategoriserer kontakter. Hvorfor? For at du selv og andre skal kunne finne fram i informasjonsmengden. Mange av nettsidene du er inne på er bygd opp med noe som heter emnekart. Trenden er helt klar: Man velger emnekoder for å sikre gjenfinning av informasjon. Det er dette en arkivnøkkel også handler om. K-kodenøkkelen dekker kommunenes og fylkeskommunenes ansvarsområder innen egenforvaltning og fagsaker. Hvis din arbeidsplass bruker K-kodenøkkelen, er det viktig å vite hvordan den skal brukes.Er du fortrolig i bruken, gjør du raskere og bedre valg. På kurset vil du bli kjent med oppbyggingen og mulighetene i K-kodene få trening i tankegangen ved valg av koder gjennom oppgaveløsning få ekstraoppgaver i tillegg, hvis du er mer vant med kodene enn de andre få mer innsikt i hvorfor bruke k-koder og konsekvenser ved å ikke gjøre dette i NOARK systemer.   Ta kontakt for avtale om internkurs hos dere! [-]
Les mer
Bedriftsintern
Opplæring i grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving, regning, muntlig, ikt og norsk. Kurset skal bidra til at voksne får nødvendig kompetanse til å mestre krav... [+]
Som en av de største private tilbyderne i Norge, tilbyr Briga AS opplæring av ansatte i en rekke ferdigheter. Kursene skreddersys til bedriftens behov og rutiner. Målet er å gi ansatte grunnleggende ferdigheter i forskjellige fag, og dermed heve kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr kompetansehevende kurs innen disse områdene: Kommunikasjon (lesing/skriving) Digitale ferdigheter Norsk for minioritetsspråklige Regning (matematikk)   Ingen kostnader for bedriften i forhold til gjennomføringen av kurs: Ordningen er et ledd i regjeringens kompetansepolitikk og skal bidra til at voksne får nødvendig kompetanse til å mestre krav og omstilling i arbeidslivet   Fordeler for deg som arbeidsgiver Briga AS tar det hele ansvaret for KPA-kursene fra start til slutt Kvalifiserte kurs instruktører Briga AS sørger for alt av lærermateriell Du forholder deg til EN kontaktperson i Briga AS gjennom hele prosessen Briga AS benytter bedriftens rutiner, prosesser, kvalitetssystemer i opplæringen slik at læringen blir relevant for bedriftens virksomhet. (eksempel kan være bedriftens intern rapporterings rutiner, bruk av intranett e.l.) Tryggere og mer selvstendige arbeidstakere   Fordeler for arbeidstaker Bedre ferdigheter innen skriving, lesing, muntlig kommunikasjon, norsk språk og dataferdigheter Trygghet på egne ferdigheter gir bedre forståelse i forhold til sikkerhetsinstrukser og rutiner Motivasjon til videre kompetanseheving - for eksempel til å ta fagbrev, sertifikater eller andre kurs Økt motivasjon gir mindre sykefravær   Vi har lang erfaring med å gjennomføre denne type kurs. Våre instuktører er høyt utdannet og har erfaring med å gjennomføre kurs i både store og små bedrifter. Vi har gode referanser å vise til. Vi kan tilby kurs over hele landet. [-]
Les mer
Nettbasert kurs 6 måneder 1 499 kr
K-KODER er kommunenes og fylkeskommunenes arkivnøkkel. Bli kjent med regler for bruk av K-KODER og få trening i valg av koder. Bedre og raskere valg. [+]
NYTT NETTKURS med løpende oppstart    Nettkurs i bruk av K-KODER K-koder er en arkivnøkkel med emnekoder som brukes for å beskrive innholdet i kommunenes og fylkeskommunenes forskjellige saksprosesser. Kurset innleder med en innføring i hva er hvorfor vi har K-koder (bruk og nytteverdi) oppbygging av K-koder (struktur/logikk) Hoveddelen av kurset består av Innføring i regler for bruk av kodene: Felleskoder, fagkoder og tilleggskoder. Forskjellige øvelser gjennom hele kurset som gir trening i å velge gode arkivkoder som beskriver innholdet i saksmappene. Kursets temaer er Bli kjent med K-koder (K-koder og e-arkiv m.m.) Fellesklassene Fagklassene Tilleggskoder Bruk av alle kodene Unntak, tips og info Interaktivt nettkurs Framdriften i kurset er avhengig av din aktivtet for å klikke fram informasjon, eksempler og tips. Underveis må du løse oppgaver for  å kunne gå videre i kurset. Kurshefte Som kurshefte brukes den trykte kursutgaven av K-koder 2016-2019. Alle trykte utgaver fra 2016-2019 og 2012-2015 kan benyttes. (Kurset er på bokmål) Pris uten kurshefte Kr. 1.499,- pr. deltaker (1-5 deltakere) Kr. 1.199,- pr deltaker (6-19 deltakere) Kr.    799,- pr deltaker (fra 20 deltakere) Pris for kurshefte Kr. 429,- pr stk. Bestilles ved påmelding. “K-KODER Kommunenes arkivnøkkel - Kursutgave 2016-2019” bokmål (Kommuneforlaget) Antall deltakere I Januar ble kurset overført til vår nye kursplattform. Fra januar til mars 2018 har 49 deltakere meldt seg på og er igang med nettkurset. Deriblant en stor gruppe fra kommunene i Oppland og Hedmark. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.