Alle kategorier
Du har valgt: Administrasjon og HR
Nullstill
Filter
Ferdig

-

4 900 kr
Personalforum vår 2020 - vårens oppdatering innenfor personalområdet [+]
Har du personalansvar eller jobber innen HR? Er du tillitsvalgt, leder eller mellomleder? Jobber du med revisjon, regnskap eller lønn? Da er det viktig at du har kjennskap til rammene for arbeidsgivers styringsrett, har en oversikt over arbeidstakers rettigheter og nye regler innenfor personalområdet.På Personalforum møter du våre mest engasjerte og erfarne jurister som brenner for å dele sin kunnskap innenfor fagområdet.  Spennende tema denne våren   Kan arbeidstaker fritt reise utenlands med sykepenger etter praksisendring hos NAV?  Kan arbeidsgiver forskjellsbehandle ansatte, når er det diskriminering? Kravet til reelt stillingsomfang for fast ansettelse. Hva skal stå i arbeidsavtalen? Hva er fleksibel arbeidstid - hvordan påvirker dette retten til overtidsbetaling? Hvilke rettigheter har nyansatte arbeidstakere til sykepenger? Hold deg oppdatert på personalområdet - delta på Personalforum vår og høst! Delta på kurs i Oslo eller via online sendinger fra din arbeidsplass.  Agenda: Nyheter Sykepenger under utenlandsopphold EU/EØS Varsling Nye regler fra 1. januar 2020 IA-avtalen - Tilskudd til ekspertbistand Hvem kan få ekspertbistand? Hvilke utgifter blir dekket? Bruk av opplysninger fra a-ordningen for obligatorisk tjenestepensjon i privat sektor Fast og midlertidig ansettelse  Når kan arbeidstaker ansettes midlertidig? Hva skjer dersom arbeidstaker er ulovlig midlertidig ansatt?  Krav til fast ansettelse? Reelt stillingsomfang Hva skal arbeidsavtalen inneholde? Minimumsvilkår i aml. § 14-6 Ferie Hvem fastsetter og bestemmer tiden for ferie? Når kan arbeidstakere motsette seg å avvikle ferie? Fastsettelse av ferie i særlige situasjoner Foreldrepermisjon Sykdom Militæret Oppsigelse Arbeidstid/overtid Alminnelig arbeidstid Når er det overtid? Hva har arbeidstaker krav på i overtidskompensasjon? Er det forskjell på overtid i hverdagen og i helger? Hva er fleksibel arbeidstid? Har arbeidstaker fortsatt rett til overtidsbetaling? Gjennomsnittsberegning av arbeidstid  Diskriminering - når kan det forskjellsbehandles? Forbud mot diskriminering  Hvilke diskrimineringsgrunnlag har vi i norsk rett? Lønn/lønnsøkning -  permisjoner/sykdom Generelle og individuelle lønnstillegg Lønnsendring - justering av sykepenge-/foreldrepengegrunnlaget? Avtale om full lønn Kompensasjon av reiseutgifter Full lønn under sykdom/foreldrepermisjon Ferie Prosentsats Ekstraferie til enkelte i bedriften? Bruk av egenmelding Utvidet rett til egenmelding Inndragelse av egenmeldingsretten   Når har arbeidstaker rett på sykepenger fra arbeidsgiver? Hvordan informere ansatte? Nyansatte Personalhåndbok  Arbeidsavtale  Grunnvilkår når har arbeidstaker rett til sykepenger? Arbeidsgiverperioden Er det alltid arbeidsgiverperiode  Vilkår for arbeidsgivers plikt til å utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden  Forskuttering Maksperiode med sykepenger - har arbeidstaker vært syk før ansettelse? Med forbehold om endringer. Alle deltagere mottar elektronisk dokumentasjon i forkant av kurset. Etter gjennomført kurs mottar du kursbevis og blir bedt om å gi din evaluering av kurset. Kurset inngår i avtale om kursabonnement.   [-]
Les mer
1 dag 5 900 kr
Vil du sikre en god avslutning av arbeidsforholdet for begge parter? [+]
Vil du sikre en god avslutning av arbeidsforholdet for begge parter? Gode ledere godtar ikke dårlig behandling av ansatte i en nedbemanning, feil i avslutning av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver. De fleste virksomheter opplever å måtte si opp medarbeidere på et eller annet tidspunkt. Dette kurset tar utgangspunkt i opphør av arbeidsforhold/stillingsendring med bakgrunn i virksomheten. Uansett årsak til nedbemanning, må arbeidsgiver gjennomføre en ryddig og korrekt prosess, som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Måten en bedrift gjennomfører omstilling, nedbemanning og oppsigelse på sier mye om ledelsen i bedriften. Gode ledere godtar ikke dårlig behandling av ansatte i en nedbemanning. Ikke nok med det, feil i avslutning av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver!Kan du gjennomføre nedbemanning og oppsigelse på en forsvarlig måte, vil du sikre en god avslutning av arbeidsforholdet for begge parter. Utbytte Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre endringsprosessene og oppsigelse på en forsvarlig måte, både juridisk, økonomisk og mellommenneskelig. Hensikten er at alle parter opplever at det er en ryddig prosess både for arbeidsgiver, dem som må gå og dem som blir igjen. Overblikk over kurset Vi følger et nedbemanningscase fra A – Å, fra beslutning om oppsigelse, kommunikasjon, de formelle kravene, involvering av tillitsvalgte til endelige nye avtaler er signert Nedbemanning er et minefelt. Det er derfor nødvendig å gå igjennom viktige områder som: Status arbeidsmarked og nedbemanning i Norge nå Kjennetegn for vellykket omstilling og nedmanning Formaliteter, plikter og rettigheter Arbeidsgivers forhold og bakgrunn for omstilling, viktigste krav og begreper Hvilke utfordringer kan vi møte i de ulike fasene i prosessen, hvordan håndterer vi disse Alternativ til oppsigelse  Involvering, kommunikasjon, informasjon og drøfting Spesielle forhold, virksomhetsoverdragelse Arbeidsgivers styringsrett - Hva kan arbeidsgiver gjøre? Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement Krav til saklighet, utvelgelseskriterier (inkludert kvalifikasjoner som utvelgelseskriterium) Forhandlinger Hvordan "lukke" prosessen Veien videre: ivaretakelse av dem som blir igjen, bevare arbeidsmiljø, omdømme og oppnå gode resultater fremover Kursholdere Advokat Ole Mikkelsen og HR-ansvarlig Helen von Quillfeldt, Virke Kursform Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling. Målgruppe Ledere og personer med personalansvar. [-]
Les mer
Sentrum 1 dag 5 750 kr
03 May
07 Jun
06 Sep
Kurset har en praktisk tilnærming til det å gjennomføre en utvelgelsesprosess. Vi har fokus på intervjumetoder og intervjuteknikker. Kurset vil gjøre deg raskt bed... [+]
UTDRAG AV KURSINNHOLD: FORBEREDELSER • Rollen som rekrutterer og betydningen av gjennomføring av profesjonelle prosesser• Hvorfor vi velger feil (psykologi og feilkilder)• Hvordan forbedre prosessen (strukturet kompetansebasert rekrutteringsmetodikk)• Utarbeidelse av stillingsanalysen• Kompetansebegrepet i rekrutteringsprosessen• Bruk av kompetansekravene til å velge rekrutteringsmetode• Rekrutteringsmetodikk UTVELGELSESPROSESSEN • Feilkilder og fallgruver i utvelgelsesprosessen• Ulike utvelgelsesmetoders egnethet (validitet og reliabilitet)• Bruk av kompetansekravene fra stillingsanalysen i utvelgelsesprosessen• Vurdering og kategorisering av søknader• Riktig og feil bruk av magefølelse/intuisjon i utvelgelsen• Bruk av bakgrunnssjekk INTRODUKSJON TIL BRUK AV TESTVERKTØY • Valg av testverktøy• Feilkilder ved bruk av tester• Betydning av validitet, reliabilitet, korrelasjon og normgrupper• Evnetester• Personlighetstester, BIG5/FFM INTERVJUET • Intervjutyper• Intervjuteknikk• Forberedelse til intervjuet• Gjennomføring av intervju• Dårlige spørsmålstyper i intervjuet• Gode spørsmålstyper i intervjuet• Oppbygging av spørsmålssekvens• Intervjueradferd• Uformelle intervju• Førstegangsintervju• Dybdeintervju• Strukturert kompetansebasert intervju• Kompetansebasert vurdering av kandidaten • Forberedelse og gjennomføring av referanseintervjuet KANDIDATSAMMENLIGNING OG UTVELGELSE • Vurdering og bruk av kompetanser i kandidatvurderingen• Sammenligning av kandidaters kompetanse• Betydning av kompetansegap• Valg av kandidat MÅLGRUPPE HR-medarbeidere som ønsker å bygge opp kompetanse innenfor rekruttering og utvelgelse Ledere som selv ønsker å gjennomføre gode utvelgelsesprosesser,  For deg som vurderer en karriere innenfor fagområdet rekruttering & utvelgelse. BEGERNSET ANTALL DELTAKEREDet er begrenset antall deltakere på hvert av disse kursene. Dette er for å sikre en optimal dialog og individuell tilpasning til den enkelte deltakers behov og situasjon gjennom kurset. METODEKurset gjennomføres med en kombinasjon av teori, forelesning, og individuelle oppgaver. Praktisk gjennomføring av en utvelgelsesprosess står i fokus. Vi gir deg verktøy, hjelpemidler og maler som du kan bruke med en gang i prosessen. KURSLEDEREAlle våre kursledere har lang og bred operativ erfaring fra ledende stillinger i næringslivet. Dette kurset ledes av en erfaren bedriftsrådgiver som arbeider med rekruttering, search og utvelgelse til daglig Ta kontakt hvis du ønsker tilbud på bedriftsinternt kurs. PRAKTISKE OPPLYSNINGERKurset gjennomføres i Raad Gruppens kurslokaler og går over 1 dag fra kl. 08.30-16.00. Kurset kan også gjennomføres som et bedriftsinternt kurs eller workshop. [-]
Les mer
7 timer 3 400 kr
Dagskurs i forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen [+]
Opplever du fastlåste situasjoner og vedvarende gnisninger blant dine medarbeidere? En av fem arbeidstagere har sykmeldt seg som følge av dårlig arbeidsmiljø og ledelse. Konflikter på arbeidsplassen er en kilde til økt sykefravær, turnover, og produktivitetslekkasjer. Mange ledere skygger unna når det gjelder som mest. Selv om det er de ansatte som bærer ansvaret for å håndtere sine egne konflikter, så har lederen et overordnet ansvar for arbeidsmiljøet. Sunne organisasjoner holder kurs 8. mai i hvordan du kan håndtere krevende relasjoner og sviktende kommunikasjon på arbeidsplassen. Du lærer blant annet om dette: Når bør du gripe inn? Når bør man holde seg unna og la de involverte ordne opp selv? Hva handler konflikten egentlig om? Er det noens adferd eller organisatoriske ting som er kilde til konflikten? Når kan det være nyttig å involvere en nøytral tredjepart? Hvem bør man i så fall involvere (ledelse/verneombud/HR/tillitsvalgt/andre)? Hvilke behov har vi på arbeidsplassen, og hvordan møtes vi motstridende behov? Hvilke vanlige fallgruver er det verdt å unngå? Hvordan hindre at konflikten eskalerer, uten å være unnvikende?                        Konflikt mellom to vs konflikt mellom grupper. Ulik dynamikk, ulike løsninger? Hvordan skape gode retningslinjer for håndtering av konflikter på arbeidsplassen? Kurset gir en grundig innføring i hvordan ledere og ledergrupper konstruktivt kan håndtere konflikter på et tidlig tidspunkt, med og mellom medarbeidere. Du får konkrete verktøy for å skape en sunn samhandlingskultur og et godt beredskapssystem for eventuelle konflikter. Kursform: Kurset har én kursdag. Fyldig kurshefte følger med, der det også inngår nyttige tester og refleksjonsoppgaver. Kurset er et samarbeid mellom Sunne organisasjoner og HMS Norge. Når: 8. Mai 2019. Kursavgift: 3.400. For mer info: jorgen@sunneorg.no [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til Excel , makroprogrammering og utviklingsmiljøet i Excel, sentrale objekter, objekthierarkiet i VBA, funksjoner og prosedyrer, hendelser og knapper, enkle... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende kunnskaper i programmering Innleveringer: 8 av 12 øvinger er obligatorisk. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 3-timers individuell skriftlig eksamen. Ansvarlig: Jostein Lund Eksamensdato: 04.12.13         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet Kontorautomasjon skal studenten ha følgende læringsutbytte: KUNNSKAPER:Studenten kan:- forklare funksjonen til sentrale objekter i Excel- forklare oppbygningen av objekter i objekthierarkiet til VBA- beskrive forskjellen mellom funksjoner og prosedyrer FERDIGHETER:Studenten kan:- automatisere oppgaver ved å spille inn makroer i Excel- lage og endre på makroer ved hjelp av utviklingsmiljøet i Excel- benytte innebygde og lage egendefinerte funksjoner- starte en oppgave basert på en hendelse eller en knapp i regnearket- lage kode som genererer grafikk og diagrammer- importere og eksportere data til og fra regnearket- bruke pivottabeller for å generere rapporter GENERELL KOMPETANSE:- Studenten får en forståelse av fordelene med automatisering av oppgaver i et regneark. Innhold:Introduksjon til Excel , makroprogrammering og utviklingsmiljøet i Excel, sentrale objekter, objekthierarkiet i VBA, funksjoner og prosedyrer, hendelser og knapper, enkle brukergrensesnitt, grafikk og diagrammer, import og eksport av data, pivotobjekter, praktiske eksempler.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Kontorautomasjon 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettundervisning
Hjelp medarbeiderne dine til å bedre sine norskferdigheter! [+]
Trenger din bedrift kompetanseheving?   Sliter dere med kommunikasjonen på grunn av språkbarrierer?   Hvert år deler Kunnskapsdepartementet ut over 200 millioner kroner til kompetanseheving på arbeidsplassen.  Opplæringen heter Kompetansepluss, og gis gjennom kurs som gjennomføres for den enkelte bedrift. Sammen med Briga AS kan din bedrift søke om midler til opplæring. Vi gjør søknadsarbeidet, gjennomfører opplæringen og har all kontakt med Kompetanse Norge.    Hva er Kompetansepluss? Kompetansepluss er en offentlig tilskuddsordning som gjennom opplæring i grunnleggende ferdigheter skal bidra til at ansatte medarbeidere får nødvendig kompetanse til å mestre krav og omstilling i arbeidslivet. Opplæringen kan også være et ledd i veien mot fagbrev. Det er bedriftens behov som er styrende for valg av fag. Les mer om Kompetansepluss her: https://www.kompetansenorge.no/Kompetansepluss/hva-er-kompetansepluss/   Hva er «grunnleggende ferdigheter»? Norsk for minoritetsspråklige Digitale ferdigheter Lesing og skriving Regning Muntlige ferdigheter   Disse ferdighetene er en forutsetning for å kunne delta aktivt i morgendagens arbeids- og samfunnsliv. https://www.kompetansenorge.no/Grunnleggende-ferdigheter/hva-er-grunnleggende-ferdigheter/   Hvilke resultater gir kursene for bedriften? BEDRE KONKURRANSEEVNE GJENNOM ØKT JOBBMESTRING, BEDRE TRIVSEL OG LAVERE SYKEFRAVÆR! Kursene bidrar til høyere jobbengasjement og mer aktiv deltakelse i arbeidsprosesser og møter, samt bedre forståelse av sikkerhetsinstrukser og arbeidsrutiner. Dette fører til: BEDRE RESSURSBRUK FÆRRE FEIL OG LAVERE SVINN BEDRE ARBEIDSMILJØ Vi erfarer dessuten at kursene ofte øker motivasjonen for ytterligere kompetanseheving, som fagbrev og jobbrelaterte sertifiseringer. Hvem kan søke? Ordningen gjelder virksomheter i ulike størrelser i alle bransjer over hele landet.   Annet du kanskje vil vite: Opplæringen finansieres av Kompetanse Norge, som er underlagt Kunnskapsdepartementet Opplæringen ivaretar anbefalte smittevernhensyn og er i hovedsak nettbasert. Vi kan også gjennomføre kurs ute i bedriften Opplæringen arbeidsrettes gjennom bruk av bedriftens egne rutiner, arbeidsprosesser og kvalitetssystemer. Da opplever de ansatte opplæringen som relevant og motiverende Godt kvalifiserte og erfarne instruktører sørger for motivasjon og god progresjon Briga AS tar hånd om søknadsprosess, rapportering og revisjon, samt all kontakt med Kompetanse Norge Gjennomføringsansvaret fra A til Å er vårt, og bedriften din får en fast kontaktperson fra oss som følger opp gjennom hele prosessen Briga er forhåndsgodkjente tilbydere av Kompetansepluss-kurs, og har gjennomført disse kursene siden 2014 - fra smågrupper for små bedrifter, til prosjekter for store konsern. Dette kan vi! Du kan derfor trygt velge oss som samarbeidspartner i kompetansehevingen av medarbeiderne dine.   Hvordan søke? Dersom dette er aktuelt for din bedrift, tar du ganske enkelt kontakt med en av våre drevne medarbeidere på området. Ring Amna Wasim på 47 309 350, eller send en e-post til wasim@briga.no. Du kan også fylle ut vårt kontaktskjema https://www.briga.no/#kontakt Da kontakter vi deg omgående, besvarer spørsmål og avklarer bedriftens behov. Vi tar oss deretter av resten av søknadsprosessen, og så er vi i gang. Velkommen!   Søknadsfristen for 2021/2022-prosjekter er 30.november 2020 [-]
Les mer
Nettstudier 6 500 kr
I dette emnet, lærer du å registrere en konflikt, før det er for sent, og se hvilket stadium konflikten befinner seg på. [+]
I dette emnet, lærer du å registrere en konflikt, før det er for sent, og se hvilket stadium konflikten befinner seg på. Kurset gir innsikt i metoder, og redskap for konfliktløsning. Dette hjelper deg til å velge det redskapet som passer best til den aktuelle konflikten. Målet er å skape en vinn-vinn-situasjon, slik at alle partene i konflikten føler at de har vunnet. Bli mer aktiv i konfliktløsningen, i stedet for bare å være en passiv tilskuer mens konflikten vokser alle rammede parter over hodet. Konflikter betyr tap av tid, ineffektivitet og ubrukte muligheter. Det er derfor viktig å få snudd samarbeidsproblemer til å bli positive og problemfattige situasjoner - både for deg selv og for bedriften du jobber i. Du skal ikke avfinne deg med konflikter og vanskelige personer. Ved å gjøre noe med saken, vil du som oftest få positive erfaringer som er verdt å ta med seg både på jobben og hjemme. Mange års forskning på konflikthåndtering, gjør det mulig å gi både ledere og ansatte innsikt i, og forståelse av, hvilke redskap de kan bruke for å løse konflikter på en konstruktiv måte.   Karrieremuligheter   Ledelse – konflikthåndtering er en del av lederoppgaven Veileder – for grupper i ulike sektorer innen privat- og offentlig næring Prosjektledelse – konflikthåndtering er et sentralt verktøy for å nå målene innenfor rammene i et gitt prosjekt.     [-]
Les mer
1 dag
Få kunnskap om hvordan konflikter oppstår, utvikler seg og, gjennom praktiske øvelser, hvordan de kan forebygges og håndteres. [+]
Formål med kurset: Gi deltakerne kunnskap om hvordan konflikter oppstår, utvikler seg og, gjennom praktiske øvelser, hvordan de kan forebygges og håndteres. Deltakerne vil få god kjennskap til kommunikasjonens betydning og praktiske råd for å forebygge og håndtere konflikter. Kurset er praktisk rettet og basert på nær dialog mellom kursleder og deltakere.  Varighet 1 dag Kursinnhold: Kommunikasjon mellom mennesker – grunnleggende trekk- referanserammer, interesser og behov- vet vi – eller tror vi?- ulike handlingsmønstre Hvordan kommunisere hensiktsmessig? Kommunikasjon – i medgang og motgang- konfliktforståelse, -forebygging og –håndtering- ikkevolds-kommunikasjon i praksis Positive og negative kontraster – hvorfor blir vi provosert? Den vanskelige motparten- Hersketeknikker – hvordan håndtere det? Atferds- og motivasjonsmønstre Konfliktforebygging og -håndtering i eget styre og/eller organisasjon- Praktiske kommunikasjonsregler og -råd [-]
Les mer
1 dag 6 500 kr
Dette er kurset for deg som jobber med salg, kundeservice, sentralbord eller resepsjon. Kurset tar for seg alle aspekter ved å betjene selve inngangsporten til din bedrif... [+]
Dette er kurset for deg som jobber med salg, kundeservice, sentralbord og resepsjon. Kurset tar for seg alle aspekter ved å betjene selve inngangsporten til din bedrift og fokuserer bl.a. på kundekontakt og service, og hvordan man kan motivere seg til å yte forventet service til en hver tid, og i en hver situasjon. Videre arbeider vi med endringer i rollen som kundeservicearbeider og jobber med det viktige førsteintrykket både på telefon og ”over disk”.    NÅR KUNNE DU SIST SKRYTE AV GOD SERVICE? Kundeservice-kurset Legendary Service®  lærer ledere og virksomhetens ansikt utad hvordan du konsekvent kan levere ideell service som vil holde på dine interne og eksterne kunder og skape et konkurransefortrinn for din virksomhet.   VERDIEN AV EN SERVICE-KULTUR Kunder skaper business . Bedrifter som gir god kundeservice, vet at deres medarbeidere og forholdene de bygger med sine kunder er virksomhetens viktigste eiendeler. De bygger en service-kultur, og anerkjenner at kundeservicen starter med hvordan ansatte behandler hverandre internt og hvordan dette tas videre til eksterne kunder. De gir de ansatte mulighet til å ta initiativ, løse problemer og overgå kundens forventninger, noe som resulterer i økt kundeloyalitet, engasjement, innovasjon og salg.   ØK KUNDELOJALITETEN Tilfredse kunder kommer tilbake for å kjøpe mer og anbefaler virksomheten til sine venner og familie.   REDUSER KOSTNADENE FOR SALG Å forstå kundens behov og ønsker kan resultere i betydelige besparelser ved å skaffe seg og beholde glade kunder.   SKAP HENVISNINGER Engasjerte kunder blir dine største fans og genererer veldig god muntlig eller "ordet sprer seg" reklame, spesielt med dagens sosiale medier.   TILBAKEMELDINGER OG INNOVASJON Kunder er din største kilde til tilbakemeldinger for å bidra til forbedringer og generere innovative løsninger for å dekke deres behov.   GI LEGENDARISK KUNDESERVICE Vi vet at å levere god kundeservice er viktig for suksessen til virksomheten din, men å skape en service-kultur kan være en utfordring. Vårt Legendary Service-treningsprogram lærer dine medarbeidere hvordan du konsekvent leverer eksepsjonell service som gjør at du beholder kundene dine og skaper et reell konkurransefortrinn for virksomheten din.   Kursavgiften inkluderer: - Kursmateriell - Lunsj - Kaffe/te /frukt gjennom dagen     [-]
Les mer
Nettstudier 11 000 kr
Front Office Management oversatt til norsk er resepsjonsledelse. Vi definerer hotellets resepsjon som selve nervesenteret i et hotell. Det er vanligvis en gjests første o... [+]
Front Office Management oversatt til norsk er resepsjonsledelse. Vi definerer hotellets resepsjon som selve nervesenteret i et hotell. Det er vanligvis en gjests første og siste kontakt med hotellets ansatte.  Arbeidsplassen preges av kommunikasjon med forskjellige type gjester, med medarbeidere i avdelingen og med medarbeidere fra alle øvrige avdelinger. Videre er arbeidsoppgaver av regnskapsmessig karakter, markedsføring og ledelse sentrale. Emnet tar utgangspunkt i hvordan et fullservicehotell er organisert og behandler alle arbeidsoppgaver det forventes at en leder i resepsjonen på et fullservicehotell behersker.  Hvis du foretrekker å ha læreboken Hotel Front Office Management 5th Edition som e-bok, kan du kjøpe den her. I så fall trenger du ikke bestille papirboken fra Haugenbok.no.   [-]
Les mer
Nettkurs 1 750 kr
Få oversikt over regler og plikter i forbindelse med sykepenger og sykefravær [+]
Sykefravær skaper ofte utfordringer og ekstra kostnader for virksomheten,  og når en ansatt er syk oppstår det spørsmål vedrørende fraværet, retten til sykepenger og arbeidsgivers plikt til å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden. Mange arbeidsgivere velger i tillegg å påta seg forpliktelser utover lovens krav, f.eks ved å forskuttere sykepenger til den ansatte.Kurset er delt opp i korte videoer og kan enkelt benyttes som et oppslagsverk.  Dette nettkurset gir deg en innføring i: Grunnvilkårene for arbeidstakers rett til sykepenger Arbeidsgivers betalingsforpliktelser i arbeidsgiverperioden Kravet til gyldig dokumentert fravær Bestemmelser om hvordan sykepengene skal beregnes Nettkurset er oppdatert i henhold til de nye reglene for sykepenger som ble innført 01. januar 2019. Vi gir deg også en nødvendig oppdatering på hva som skjer i den digitale prosessen. Kurset består av 26 korte videoer med ulike tema VILKÅR FOR RETT TIL SYKEPENGER   Vilkår for rett til sykepenger (01:19)   Medlemskap i folketrygden (03:19)   Opptjening (08:36)   Inntektsvilkåret (04:14)   Arbeidsuførhet (07:15)   Dokumentasjon (13:41)   Oppholdsvilkåret (02:16)   Alder (2:01) INKLUDERENDE ARBEIDSLIV   Inkluderende arbeidsliv - IA (03:59) ARBEIDSGIVERPERIODEN   Arbeidsgiverperiode (00:54)   Beregning av arbeidsgiverperiode (04:16)   Meldeplikt (03:02)   Flere korte fravær (03:02)   Ny arbeidsgiverperiode (03:27)   Fritak for arbeidsgiverperiode (06:13)   Tvist om sykepenger i arbeidsgiverperioden (02:42) BEREGNING AV SYKEPENGER   Beregning av sykepenger (01:37)   Hovedregel for beregning (05:55)   Unnntak - kort arbeidsforhold (01:25)   Unntak - Varig lønnsendring (04:28)   Lovlig fravær uten lønn (5:19)   Timelønnede - skiftende arbeidsperiode (01:50)   25% regelen (03:43) INNTEKTER I SYKEPENGEGRUNNLAGET   Sykepengegrunnlaget (05:31) INNTEKTSMELDING   Digital inntektsmelding (09:08) REFUSJON   Refusjon av sykepenger (08:51) Praktisk informasjon Når vi har mottatt din bestilling vil du motta en e-post med påloggingsinformasjon til ditt nettkurs.  I nettkursportalen vil du finne oversikt over alle dine nettkurs, tilhørende dokumentasjon, mulighet for utskrift av kursbevis, samt status for gjennomføring av kurset. Presentasjonen som benyttes kan lastes ned. Nettkurset inneholder en avsluttende test som du må gjennom for å kunne skrive ut kursbevis. [-]
Les mer
Nettstudier 10 300 kr
Kurset er godkjent av Det Norske Veritas (DNV GL), og kvalifiserer deg til å gå opp til sertifiseringseksamen hvis du ønsker det. [+]
Det å skulle ansatte rett person, på rett sted til rett tid er av de mest utfordrende og kompliserte oppgavene en leder kan ha. Det er samtidig også en av de mest interessante.Kurset ‘Rekruttering og utvelgelse i praksis’ omfatter hele ansettelsesprosessen fra A-Å, og inneholder verktøy, maler og hjelpemidler du kan ta i bruk når du rekrutterer for egen virksomhet eller hvis du skal støtte andre i prosessen som rådgiver. Kurset er godkjent av Det Norske Veritas (DNV GL), og kvalifiserer deg til å gå opp til sertifiseringseksamen hvis du ønsker det. Bestått eksamen gir deg DNV GL – sertifikatet som sertifisert rekrutterer. Dette er et kvalitetsstempel i markedet og dokumenterer dine relevante kunnskaper innenfor fagområdet. Kurset er utviklet i samarbeid med konsulentfirmaet Raad Gruppen AS   Kurset passer for: HR-leder eller HR-medarbeider som ønsker å bygge opp kompetanse innenfor fagområdet rekruttering og utvelgelse . Ledere med personalansvar som selv skal ansette egne medarbeidere, og ønsker å gjennomføre rekrutterings- og utvelgelsesprosesser med høy kvalitet. Alle som ønsker å tilegne deg kompetanse for en karriere innenfor fagområdet rekruttering og utvelgelse        Nivå: Yrkesrettet utdanning         Studietid:   Du kan bruke inntil 6 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart:   Studiet har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger:   4         Pris: Pris 10 300,- Studiemateriell:    Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering:   Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering:   Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Nettstudier 12 måneder 32 kr
Resepsjonsledelse er en fagskoleutdanning for alle som har ambisjoner om å arbeide i produksjonen og ledelse av primært resepsjonen i et hotell, men mangler f... [+]
Resepsjonsledelse er en fagskoleutdanning for alle som har ambisjoner om å arbeide i produksjonen og ledelse av primært resepsjonen i et hotell, men mangler formell bakgrunn. Dette gjelder både de som søker seg mot denne type stillinger så vel som medarbeidere som ønsker å kvalifisere seg for et internt opprykk. Utdanningen fokuserer på arbeidsoppgaver som ledelse, økonomistyring og markedsføring, revenue management og front office management. [-]
Les mer
1 dag 3 900 kr
Kurset skal gi deltakerne kunnskap om gjeldende regelverk og hvilke krav som stilles til arbeidsplasser der ansatte kan bli utsatt for vold og trusler, samt konsekvenser ... [+]
Arbeidsmiljøloven pålegger virksomheter å sørge for opplæring av ansatte som har et arbeid hvor man kan utsettes for vold og trusler. Det skal gis nødvendig opplæring og øvelse i forebygging og håndtering av vold- og trusselsituasjoner, samt i bruk av eventuelt sikkerhetsutstyr. Det er arbeidsgivers ansvar at opplæring og øvelse gjentas og tilpasses vesentlige endringer i risikovurderingen og ellers når det er nødvendig. Kurset skal gi deltakerne kunnskap om gjeldende regelverk og hvilke krav som stilles til arbeidsplasser der ansatte kan bli utsatt for vold og trusler, samt konsekvenser dette kan få på en arbeidsplass. Kurset skal også hjelpe deltakerne til å foreta en risikovurdering av egen arbeidsplass og sette i verk tiltak basert på denne. Innhold- Hva er vold og trusler- Hvem utøver vold og trusler- Hvorfor utøver noen vold- Hvem utsettes for vold og trusler- Lover og regler- Hvem gjør hva (leder, verneombud tillitsvalgte, ansatte, AMU)- Risikofaktorer- Risikovurdering- Forebygging- Avvik og avvikshåndtering- Oppfølging etter en vold og trussel situasjon Praktisk informasjon: Kurset avholdes over 1 dag, kl 9-16, for øvrig sørger Trygg Kurs AS for alt nødvendig utstyr for gjennomføringen av kurset. Pris: Oppgitt pris er per deltaker og inkluderer kursmateriell, lunsj og utstedelse av kompetansebevis. [-]
Les mer
Vil du videreutvikle deg som leder eller medarbeider, starte for deg selv, finne ut hva som motiverer og inspirerer deg eller hvordan skal du skal markedsføre deg selv? [+]
Karriereutvikling  -  karrierecoaching   Ønsker du: å gjøre noe nytt? å videreutvikle deg i jobben din? å starte for deg selv? å finne ut hva som gjør at du mistrives på jobb? å fokusere på det som motiverer og inspirerer deg? å være offensiv i omstillingsprosessen på jobb? å markedsføre og selge din kompetanse og unikhet? Da kan du med stor fordel benytte karrierecoaching. Hvis du er dyktig nok til å klare å leve av en jobb du mistrives eller er utrygg i, er du skarp nok til å klare det på annen måte. Du trenger ikke bli hvor du er og være ulykkelig. Dersom du gjør det bra på ett område, vil du gjøre det bedre i et arbeid du liker. Karrierecoaching hjelper deg til å finne din plass. Coaching setter fokus på nåtid og fremtid.Coaching er løsnings- og mulighetsorientert.Coaching har som grunntanke at det er deg selv som har ressursene.Coaching hjelper deg til å aktivisere og oppdage alle dine muligheter.Coaching gir deg nye handlemåter og bidrar til at du utnytter ditt fulle potensial  For at du skal oppnå et godt resultat setter karrierecoaching fokus på: Erkjennelse av nå-situasjonen Hva ønsker du, og hva hindrer deg i å nå dine ønsker? Hva er dine styrker og hvordan utnytte ditt fulle potensiale? Hva er din jobbmotivasjon? Hvordan utvikle mestringsstrategier for endring? Hva er mot og hvordan finne ditt mot? Hvordan finne dine verdier? Hvordan skape nok trygghet og utholdenhet i utrygt terreng til at endring er mulig? Hvordan finner du riktig posisjon – å være velgende kontra å være offer? Hvordan selge deg selv – skrive søknad – hva er viktig i intervjuet? Form: En- til –en coaching med gode spørsmål, øvelser, oppgaver. Varighet: 8 x a 1,5 time over ca 3-6 mnd. Ved behov: telefon- og mail kontakt mellom hver time. [-]
Les mer