Administrasjon og HR
Du har valgt: Buskerud
Nullstill
Filter
Ferdig

-

62 treff ( i Buskerud ) i Administrasjon og HR
 

Nettkurs 4 timer 549 kr
Å miste jobben er noe av det vanskeligste man kan oppleve. Å stå der alene, uten den kunnskap og erfaring som trengs å lykkes med å få jobbe i dagens jobbmarked, kan være... [+]
Opplev den transformasjonen som kommer med å mestre kunsten av jobbsøking og karriereendring i dette kurset ledet av Vigdis Lamberg, daglig leder i Karriereakademiet. Å miste jobben eller søke nye karriereveier kan være utfordrende, men med riktig veiledning kan du navigere i dagens komplekse jobbmarked med suksess. Dette kurset vil guide deg gjennom alle stegene i jobbsøknadsprosessen, fra å kartlegge din kompetanse til å utmerke deg i jobbintervjuer. Lær om effektive CV-strategier, hvordan skrive overbevisende søknader, og teknikker for å sikre lønnen du fortjener. Vigdis Lamberg, med over 20 års erfaring i å hjelpe mennesker med å få jobb, vil dele sin dyrebare innsikt og teknikker som har hjulpet over 10.000 personer i å sikre sine drømmejobber.   Innhold: Kapittel 1: Introduksjon Kapittel 2: Kompetansesalg Kapittel 3: Suksesshistorier Kapittel 4: Nettverkskartlegging Kapittel 5: Ikke-utlyste stillinger Kapittel 6: CV-er som virker Kapittel 7: Skrive søknader Kapittel 8: Intervjuet som gir deg jobben   Varighet: 4 timer og 37 minutter   Om Utdannet.no: Utdannet.no tilbyr noen av landets beste digitale nettkurs. Tjenesten fungerer på samme måte som strømmetjenester for musikk eller TV-serier. Våre kunder betaler en fast månedspris og får tilgang til alle kursene som er produsert så langt. Plattformen har hatt en god vekst de siste årene og kan skilte med 30.000 registrerte brukere og 1,5 millioner videoavspillinger. Vårt mål er å gjøre kompetanseutvikling moro, spennende og tilgjengelig for alle – og med oss har vi Innovasjon Norge og Forskningsrådet. [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 33 000 kr
Praktisk ledelse er en fleksibel og moderne lederutdanning som dekker viktige fagområder som en leder forventes å ha forståelse for. [+]
Dette er en utdanning for deg som er leder i dag og ønsker faglig påfyll, eller for deg som ønsker å ha et godt utgangspunkt for å jobbe som leder i fremtiden. Utdanningen gir deg solid innsikt i digitalt lederskap, selvledelse, relasjonsledelse, organisasjon- og ledelse, økonomi og markedsføring. Utdanningen er praktisk rettet med fokus på praktiske lederverktøy.   Praktisk ledelse er en fleksibel og moderne lederutdanning som dekker viktige fagområder som en leder forventes å ha forståelse for. Studiet gir 30 studiepoeng og er fordelt mellom fem emner: Digitalt lederskap og selvledelse Organisasjon og ledelse Økonomi Markedsføring Relasjonsledelse Moderne ledelse stiller høyere krav til formell utdanning og kunnskap om hvordan å lede forskjellige typer personer i forskjellige settinger. Denne utdanningen er fremtidsrettet og formaliserer kunnskapen din, noe som gir gode muligheter for å få lederstillinger og forfremmelse.   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i skriving av CV med Tonje Brattås. Lær hvordan du fremhever egne prestasjoner og kvalifikasjoner. [+]
 Kurs i skriving av CV med Tonje Brattås. Lær hvordan du fremhever egne prestasjoner og kvalifikasjoner.  Skrive titler og undertitler som fenger Bruke nøkkelkvalifikasjoner til å fremme dine beste kvalifikasjoner Strukturere tidligere stillinger og studier Hva du kan droppe i en CV Tilpasse CV-en til stillingen og din nye arbeidsgiver Få jobbintervju med en god CV! Dette kurset passer for deg som har erfaringer fra studier og arbeidsliv, og som ønsker å klatre videre på karrierestigen. Kurset passer også for deg som ikke er på utkikk etter en ny jobb akkurat nå, men som ønsker å lære mer om deg selv og egne kvalifikasjoner. Spilletid: ca. 40 minutter   Leksjoner Introduksjon til CV Suksess! CV-mal som fanger oppmerksomhet Slik skriver du titler og undertitler som fungerer Skal jeg ha bilde i CV-en, eller ikke? Hvordan pirre arbeidsgivers nysgjerrighet med nøkkelkvalifikasjoner? Slik setter du opp arbeidserfaring i CV Slik setter du opp utdanning i CV Kurs, verv, språk og digitale ferdigheter Siste finpuss på CVen din - tilpass den til stillingen du søker på [-]
Les mer
Webinar 4 timer 3 990 kr
Kurs i sykefravær [+]
Kurs i sykefravær [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 33 000 kr
Resepsjonsledelse er en fagskoleutdanning for alle som har ambisjoner om å arbeide i produksjonen og ledelse av primært resepsjonen i et hotell, men mangler f... [+]
  Resepsjonsledelse er en fagskoleutdanning for alle som har ambisjoner om å arbeide i produksjonen og ledelse av primært resepsjonen i et hotell, men mangler formell bakgrunn. Dette gjelder både de som søker seg mot denne type stillinger så vel som medarbeidere som ønsker å kvalifisere seg for et internt opprykk.    Resepsjonsledelse i hotellnæringen innebærer å ha ansvar for oppgaver som reservasjon av overnatting, mottak og registrering av gjester, salg av varer og tjenester, vedlikehold av gjestenes betalingsinformasjon samt koordinering av hotellets ulike avdelinger og funksjoner for å gi de besøkende et best mulig opphold. Denne utdanningen lærer deg terminologien, modellene og arbeidsverktøyene du trenger for å lede og administrere alle disse oppgavene. Utdanningen gir deg opplæring i grunnleggende emner som ledelse, økonomi og markedsføring samt det mer bransjespesifikke emnet revenue management. Emnet front office management gir deg en solid innføring i de ulike oppgaver som inngår i ledelsen av en hotellresepsjon. Merk deg at selv om utdanningen har hotellresepsjonen som utgangspunkt, så vil mye av det som læres her kunne overføres til resepsjonsledelse i andre bedrifter og organisasjoner. Du starter med emnet Ledelse, økonomi og markedsføring.   [-]
Les mer
Nettstudie 10 300 kr
Kurset er godkjent av Det Norske Veritas (DNV GL), og kvalifiserer deg til å gå opp til sertifiseringseksamen hvis du ønsker det. [+]
Det å skulle ansatte rett person, på rett sted til rett tid er av de mest utfordrende og kompliserte oppgavene en leder kan ha. Det er samtidig også en av de mest interessante.Kurset ‘Rekruttering og utvelgelse i praksis’ omfatter hele ansettelsesprosessen fra A-Å, og inneholder verktøy, maler og hjelpemidler du kan ta i bruk når du rekrutterer for egen virksomhet eller hvis du skal støtte andre i prosessen som rådgiver. Kurset er godkjent av Det Norske Veritas (DNV GL), og kvalifiserer deg til å gå opp til sertifiseringseksamen hvis du ønsker det. Bestått eksamen gir deg DNV GL – sertifikatet som sertifisert rekrutterer. Dette er et kvalitetsstempel i markedet og dokumenterer dine relevante kunnskaper innenfor fagområdet. Kurset er utviklet i samarbeid med konsulentfirmaet Raad Gruppen AS   Kurset passer for: HR-leder eller HR-medarbeider som ønsker å bygge opp kompetanse innenfor fagområdet rekruttering og utvelgelse . Ledere med personalansvar som selv skal ansette egne medarbeidere, og ønsker å gjennomføre rekrutterings- og utvelgelsesprosesser med høy kvalitet. Alle som ønsker å tilegne deg kompetanse for en karriere innenfor fagområdet rekruttering og utvelgelse        Nivå: Yrkesrettet utdanning         Studietid:   Du kan bruke inntil 6 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart:   Studiet har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger:   4         Pris: Pris 10 300,- Studiemateriell:    Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering:   Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering:   Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
7 timer 3 400 kr
Dagskurs i forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen [+]
Opplever du fastlåste situasjoner og vedvarende gnisninger blant dine medarbeidere? En av fem arbeidstagere har sykmeldt seg som følge av dårlig arbeidsmiljø og ledelse. Konflikter på arbeidsplassen er en kilde til økt sykefravær, turnover, og produktivitetslekkasjer. Mange ledere skygger unna når det gjelder som mest. Selv om det er de ansatte som bærer ansvaret for å håndtere sine egne konflikter, så har lederen et overordnet ansvar for arbeidsmiljøet. Sunne organisasjoner holder kurs 8. mai i hvordan du kan håndtere krevende relasjoner og sviktende kommunikasjon på arbeidsplassen. Du lærer blant annet om dette: Når bør du gripe inn? Når bør man holde seg unna og la de involverte ordne opp selv? Hva handler konflikten egentlig om? Er det noens adferd eller organisatoriske ting som er kilde til konflikten? Når kan det være nyttig å involvere en nøytral tredjepart? Hvem bør man i så fall involvere (ledelse/verneombud/HR/tillitsvalgt/andre)? Hvilke behov har vi på arbeidsplassen, og hvordan møtes vi motstridende behov? Hvilke vanlige fallgruver er det verdt å unngå? Hvordan hindre at konflikten eskalerer, uten å være unnvikende?                        Konflikt mellom to vs konflikt mellom grupper. Ulik dynamikk, ulike løsninger? Hvordan skape gode retningslinjer for håndtering av konflikter på arbeidsplassen? Kurset gir en grundig innføring i hvordan ledere og ledergrupper konstruktivt kan håndtere konflikter på et tidlig tidspunkt, med og mellom medarbeidere. Du får konkrete verktøy for å skape en sunn samhandlingskultur og et godt beredskapssystem for eventuelle konflikter. Kursform: Kurset har én kursdag. Fyldig kurshefte følger med, der det også inngår nyttige tester og refleksjonsoppgaver. Kurset er et samarbeid mellom Sunne organisasjoner og HMS Norge. Når: 8. Mai 2019. Kursavgift: 3.400. For mer info: jorgen@sunneorg.no [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 42 500 kr
Utdanningen gir deg kunnskap om statsrett og forvaltningsrett, sentrale lover som Grunnloven, forvaltningsloven og offentleglova, saksbehandlingsregler og arkiv. [+]
Denne fagskoleutdanningen er rettet mot deg som ønsker en jobb der du deltar i beslutningsprosesser for arbeidsgiver. Utdanningen retter seg primært mot saksbehandling i offentlig forvaltning og gir deg kunnskap om både statsrett og forvaltningsrett, sentrale lover som Grunnloven, forvaltningsloven og offentleglova, saksbehandlingsregler og arkiv.   På fagskoleutdanningen saksbehandler lærer du å vurdere om offentlige vedtak oppfyller kravet til forsvarlig saksbehandling i henhold til forvaltningsloven. Du lærer også om habilitet og taushetsplikt, samt hvordan forvaltningen skal legge til rette for at partene skal kunne ivareta sitt eget beste og prosesser ved klagebehandling. Du vil lære og forstå verdien av juridisk metode ved løsning av juridiske spørsmål, samt få innblikk i hvordan kommunikasjon påvirker din rolle som saksbehandler. Studiet gir deg også nødvendig kompetanse innen bruk av bransjerelevante programvarer samt kjennskap til saks- og arkivsystem. Sistnevnte er en forutsetning for å kunne arbeide med saksbehandling i offentlig forvaltning. Forelesere er jurister og advokater med faktisk bakgrunn som saksbehandlere. Dette er helt nødvendig for at du som student på best mulig måte skal få knyttet sammen det teoretiske med de praktiske sidene ved å saksbehandle.   [-]
Les mer
Nettkurs 12 000 kr
Abonnement på e-læring - kurs når det passer deg [+]
Abonnement på e-læring - kurs når det passer deg Behovet for å holde seg oppdatert går i takt med stadig nye digitale arbeidsoppgaver. Kompetanseheving er derfor vesentlig når arbeidsoppgaver/-metoder endres. Vi har utarbeidet en rekke komplette kurs som e-læringskurs. Abonnementet gir tilgang til eksisterende kurs, oppdaterte kurs og nye kurs vi stadig utvikler. Med Norkarts nye e-læringsportal får du tilgang til et bredt kursutvalg som er relevant for deg i ditt arbeid. Med et abonnement på våre e-læringskurs har du mulighet til å heve din kompetanse innen fagområdene du ønsker umiddelbart, og du kan gjennomføre kursene i ditt eget tempo. Vi tilbyr personlig abonnement som gir tilgang for én bruker, og bedriftsabonnement som gir tilgang til alle brukere i kommune.  Personlig abonnement koster kr 12.000,- per år.    Dersom du ønsker å kjøpe personlig abonnement bestiller du det direkte i skjemaet. Du får abonnementskode til påmelding av alle våre e-læringskurs etter påmeldingen.   Oversikt over alle tilgjengelige e-læringskurs.   *Abonnement fornyes automatisk ved årsskifte og må sies opp før 1. oktober.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Varsling på arbeidsplassen: Hvem kan varsle, og hva betyr det for arbeidsgiver? [+]
Varsling på arbeidsplassen -  Nettkurs (live)    Dette kurset er nyttig for deg som er leder i en virksomhet, enten mellomleder med personalansvar, eller som sitter i styret og/eller ledelsen med ansvar for rutiner og oppfølging av varslinger.    Kurset gir en grundig innføring i varslingsregelverket. Vi går gjennom hva som faktisk utgjør et varsel – og hva som faller utenfor – og hvilke rettigheter og plikter varsler har. Vi vil også gå gjennom arbeidsgivers aktivitetsplikt, herunder hvor grundige undersøkelser som kreves.   Kursinnhold: Kurset vil i hovedsak ta opp relevante problemstillinger om: Varsling i arbeidsmiljølovens forstand  Varslervern Aktivitetsplikt for arbeidsgiver  Interne retningslinjer Oppfølging av innkommet varsel Oppfølging av omvarslede Kort om EUs varslingsdirektiv   [-]
Les mer
Webinar 1 dag 4 990 kr
Kurs i medarbeidersamtalen er et verktøy for å utvikle dine ansatte og arbeidsplassen. Gjennom medarbeidersamtalen kan du som leder hjelpe medarbeiderne til å forstå hvil... [+]
Kurs i medarbeidersamtalen er et verktøy for å utvikle dine ansatte og arbeidsplassen. Gjennom medarbeidersamtalen kan du som leder hjelpe medarbeiderne til å forstå hvilke mål og forventninger som ligger til stillingene deres, og gjennom dialog kan leder og medarbeider finne gode løsninger på hvordan målene kan realiseres. Gjøres dette på en god måte, kan du heve prestasjonskulturen og lønnsomheten i din bedrift.   Mer om kurset Lær hvordan du kan bruke medarbeidersamtalen til å utvikle gode lagspillere! Gjennom en blanding av forelesning, dialog og praktiske øvelser vil du i dette kurset lære teori om medarbeidersamtalen som lederverktøy, og om kommunikasjon og samtaleteknikk: Hvordan etablere tydelige forventninger til dine medarbeidere Enkle grep som bidrar til større drivkraft, arbeidsglede og motivasjon Kommunikasjon og teorien om mennesketyper Hvordan skape respekt, trygghet og tillit Hvordan håndtere kritikk og negativ tilbakemelding Gevinsten er medarbeidere som yter sitt beste, er mer effektive og fornøyde, og bidrar til et godt arbeidsmiljø: De deler med hverandre, jobber som et lag, og arbeidsmiljøet vil preges av en god energi. For hvem? Kurset passer for alle ledere med personalansvar.   [-]
Les mer
Webinar 3 timer 2 490 kr
29 Oct
28 Nov
21 Jan
Sykefraværsforebygging og oppfølging av sykmeldte oppleves for mange som en utfordrende og tidkrevende del av det å være leder. Hva kan du som leder gjøre for å forebygge... [+]
Hva kan du som leder gjøre for å forebygge sykefraværet på arbeidsplassen? Hvordan kan du som leder best følge opp sykmeldte ansatte? Hvordan kan du som leder best spille på lag med de andre rollene i sykefraværsarbeidet? Sykefraværsforebygging og oppfølging av sykmeldte oppleves for mange som en utfordrende og tidkrevende del av det å være leder. Sykefravær er en naturlig del av arbeidslivet og vil oppstå på alle arbeidsplasser og kan føre til både redusert produktivitet og økte kostnader. Noe av sykefraværet er påregnelig, men mye av sykefraværet kan reduseres og her spiller du som leder en viktig rolle. Gjennom dette kurset vil du få økt kompetanse og flere verktøy som vil kunne hjelpe deg som leder til å forstå, forbygge og håndtere sykefraværet på arbeidsplassen på en god måte. I kurset vil du lære mer om hvilke tiltak som kan settes i gang for å forebygge sykefravær på arbeidsplassen, hva du som leder kan gjøre for å følge opp sykmeldte ansatte på en best mulig måte og hvordan du kan samarbeide best mulig med de andre rollene i sykefraværsarbeidet. Målet er å skape trygge ledere med god kompetanse i forebygging og oppfølging av sykefravær som igjen kan bidra til å styrke de andre rollene på arbeidsplassen slik at man sammen kan jobbe mot målet om redusert sykefravær. Gjennom praktiske eksempler, erfaringsutveksling og begrepsavklaring vil vi belyse hva man som leder kan gjøre og hvordan man kan unngå ulike feller når man jobber med sykefravær.   SENTRALE TEMAER Begrepsavklaring og statistikk Hvilke faktorer påvirker sykefraværet Leders rolle i sykefraværsforebygging Tilrettelegging og oppfølging av sykmeldte Den sykmeldtes rolle og medvirkningsplikt De ulike aktivitetene i sykefraværsoppfølgingen De ulike partens rolle i sykefraværsarbeidet   FOR HVEM? Ledere med personalansvar. [-]
Les mer
Nettkurs 30 minutter 1 290 kr
God kommunikasjon er en ferdighet som er grunnleggende for et godt arbeidsmiljø - både på medarbeider og ledernivå. I kurset får du innsikt i kommunikasjonsmåter som både... [+]
God kommunikasjon er en ferdighet som er grunnleggende for et godt arbeidsmiljø - både på medarbeider og ledernivå. I dette kurset får du innsikt i kommunikasjonsmåter som både forebygger og demper konflikter på arbeidsplassen. Du vil lære om prinsipper, kjøreregler og metoder for å bli bevisst din egen kommunikasjon, og få økt forståelse for det store spekteret av potensielle «feller» når det kommer til kommunikasjon.       Mer om kurset    De fleste av oss eksponeres for konflikter i hverdagen – både i privatlivet og på jobben.  Dette kurset gir deg verktøy som forebygger ugunstige konfliktsituasjoner, øker din egen konfliktforståelse og som støtter god tilbakemeldingskultur og et godt ytringsklima.      Hvem passer kurset for?  Medarbeidere og ledere i virksomheter som anser kommunikasjon som vesentlig for egen resultatoppnåelse og et godt arbeidsmiljø.     Hva sitter man igjen med etter å ha deltatt på kurset?  Kurset består av 14 korte leksjoner hvor hver leksjon tar for seg en kommunikasjonsregel. Kurset vil gjøre deg  mer oppmerksom på egen adferd og ditt handlingsrom knyttet til kommunikasjon, uenigheter og konflikter.     Eksempler på temaer:    Forskjell på god og dårlig kommunikasjon  Tydelig vs. utydelig kommunikasjon   Hvordan ta ansvar i en konfliktsituasjon   Hvordan unngå at en konflikt eskalerer    Hvordan gjennomføres kurset?    Kurset gjennomføres som digital læring, hvor kursdeltager får tilgang til en læringsportal der deltager selv styrer tid og tempo for gjennomføring. Undervisningen består ulike moduler, hvor den enkelte modul er bygget opp av flere videoleksjoner. Hver leksjon tar for seg en kommunikasjonsregel og deler nyttig informasjon og refleksjon knyttet til regelen.    Krav til forkunnskaper  Kurset har ingen krav til forkunnskaper.    [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 26 450 kr
Denne utdanningen kvalifiserer deg til å jobbe innen praktisk og moderne kontorarbeid, uavhengig av bransje og sektor. [+]
Denne utdanningen kvalifiserer deg til å jobbe innen praktisk og moderne kontorarbeid, uavhengig av bransje og sektor.   Kontormedarbeider gir deg teoretisk og praktisk kunnskap om service- og kundebehandling, arkivering, regnskap, fakturering og rutiner knyttet til møtevirksomhet. Kurs i bruk av PC-verktøy inngår som viktige elementer, tilpasset dagens krav til en effektiv og kunnskapsrik kontormedarbeider. Gjennom utdanningen lærer du hvordan du opptrer smidigere, tryggere og mer effektivt på arbeidsplassen. Du blir bevisst på å utvikle dine individuelle ferdigheter, samtidig som du skal fungere i et godt samarbeid med dine kolleger. Du får kunnskap om endringsprosesser i arbeidslivet og lærer hvordan du og dine kolleger kan bidra til at slike prosesser fører til læring og utvikling på arbeidsplassen.   Vi tilbyr også studier i juridisk kontormedarbeider som fagskole, se mer informasjon på NKI.no.    [-]
Les mer
Vil du videreutvikle deg som leder eller medarbeider, starte for deg selv, finne ut hva som motiverer og inspirerer deg eller hvordan skal du skal markedsføre deg selv? [+]
Karriereutvikling  -  karrierecoaching   Ønsker du: å gjøre noe nytt? å videreutvikle deg i jobben din? å starte for deg selv? å finne ut hva som gjør at du mistrives på jobb? å fokusere på det som motiverer og inspirerer deg? å være offensiv i omstillingsprosessen på jobb? å markedsføre og selge din kompetanse og unikhet? Da kan du med stor fordel benytte karrierecoaching. Hvis du er dyktig nok til å klare å leve av en jobb du mistrives eller er utrygg i, er du skarp nok til å klare det på annen måte. Du trenger ikke bli hvor du er og være ulykkelig. Dersom du gjør det bra på ett område, vil du gjøre det bedre i et arbeid du liker. Karrierecoaching hjelper deg til å finne din plass. Coaching setter fokus på nåtid og fremtid.Coaching er løsnings- og mulighetsorientert.Coaching har som grunntanke at det er deg selv som har ressursene.Coaching hjelper deg til å aktivisere og oppdage alle dine muligheter.Coaching gir deg nye handlemåter og bidrar til at du utnytter ditt fulle potensial  For at du skal oppnå et godt resultat setter karrierecoaching fokus på: Erkjennelse av nå-situasjonen Hva ønsker du, og hva hindrer deg i å nå dine ønsker? Hva er dine styrker og hvordan utnytte ditt fulle potensiale? Hva er din jobbmotivasjon? Hvordan utvikle mestringsstrategier for endring? Hva er mot og hvordan finne ditt mot? Hvordan finne dine verdier? Hvordan skape nok trygghet og utholdenhet i utrygt terreng til at endring er mulig? Hvordan finner du riktig posisjon – å være velgende kontra å være offer? Hvordan selge deg selv – skrive søknad – hva er viktig i intervjuet? Form: En- til –en coaching med gode spørsmål, øvelser, oppgaver. Varighet: 8 x a 1,5 time over ca 3-6 mnd. Ved behov: telefon- og mail kontakt mellom hver time. [-]
Les mer