Administrasjon og HR
Østfold
Du har valgt: Sarpsborg
Nullstill
Filter
Ferdig
Nettstudier 10 300 kr
Dette nettstudiet tar for seg hele rekrutteringsprosessen fra A-Å, og er utviklet i et samarbeid mellom Raad Gruppen AS og NKI Nettstudier. [+]
Å ansette rett person, på rett sted til rett tid, er kanskje den vanskeligste oppgaven en leder for en virksomhet har. Kurset ´Rekruttering og utvelgelse i praksis´ omfatter hele ansettelsesprosessen fra A-Å, og inneholder maler og hjelpemidler som du kan bruke med en gang i arbeidet ditt. Dette nettstudiet er utviklet i et samarbeid mellom Raad Gruppen AS og NKI Nettstudier. NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Studienhet1: Forberedelse til ansettelsesprosessenFokus på etikk, lover og regler, samt utarbeidelse av detaljert stillingsanalyse og definisjon av kompetansekravene for stillingen Studienhet2: RekrutteringsmetodikkFokus på metoder basert på kompetansekravene for å tak i de riktige kandidatene via annonsering, bruk av sosiale medier, databaser og direkte markedssøk. Studieenhet3: UtvelgelsesprosessenFokus på metoder for å velge ut den riktige kandidatene, med bl.a. strukturert kompetansebasert intervjuteknikk og bruk av arbeidspsykologiske testverktøy. Les mer om kursinnholdet her:http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/rekruttering-og-utvelgelse-i-praksis2#innhold [-]
Les mer
6 timer
Modul 2.... [+]
Omstilling og restrukturering    tar utgangspunkt i at virksomheter opplever sviktende omsetning, kundeflukt, kostnadsøkning eller andre forhold som fører til en hverdag der ledelsen må ta nye grep.   For eksempel ny ledelse / ledelsesform, justere organisasjonen og tilrettelegge for ny målrettet satsning.    Kurset bygger på våre konsulenters erfaringer med omstillingsprosesser i ulike roller som ledere og som konsulenter. Med bakgrunn i ønske om å skape et praktisk rettet kurs, tar vi for oss en del konkrete utfordringer bedriftens ledelse står overfor.    Våre forelesere arbeider også i det daglige med styrekonsulentroller og som bidragsytere for ledere/styrer og virksomheter med deres konkrete omstruktureringsbehov.     Kursinnhold: Omstilling og restrukturering    Innledning:   - bedriftens livssyklus, hvor befinner din bedrift seg nå?   - behov for ny kurs og ny ledelse/ledelsesform   - demoraliserte ledere og redde ansatte   - utfordringer i omstillings- og restruktureringsarbeid   Del 1:- seks av ti endringsprosjekter mislykkes   - gjør det rette grepene   - sentralisering og desentralisering   - informasjon, dialog   - fagforeningen og tillitsvalgtes rolle   - administrasjonen og styrets rolle   Del 2:- oppsigelser – oppsigelsesprosesser (jus og den praktiske vei)   - samarbeid med rekrutteringsselskaper for om- og nedbemanning       Del 3:   - anstrengt likviditet- utilfredse kunder- stive bankfolk- sinte investorer, aksjonærer og irritable styrer- konkurrenter som sirkler omkring       Del 4:   - organisasjonsutvikling – helhetstanke for endrede tider- utviklingstiltak for organisasjoner i endring- selskapets omdømme i vanskelige tider  [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 1 255 kr
I dette kurset gjennomgår vi reglene for rett til fradrag for merverdiavgift på reisekostnader. [+]
Fradrag for merverdiavgift på reisekostnader (E-kurs) I dette kurset gjennomgår vi reglene for rett til fradrag for merverdiavgift på reisekostnader. Utgifter til transport, overnatting og mat til ansatte som er på reise kan utgjøre store beløp. Ta nettkurset og få riktig merverdiavgiftsbehandling på reisekostnader. Innhold Generelle vilkår for rett til fradrag for merverdiavgift (tjenestereise) Begrensninger i fradragsretten (personkjøretøy, velferdstiltak, mat mv.) Utgifter til reiser (transport, overnatting, mat mv.) Reiser mellom hjem og arbeidssted (private reiser) Viderefakturering av reisekostnader Dokumentasjonskrav   Kursnivå: Grunnleggende   Autorisasjon Regnskapsfører: 1,5 time skatt/avgift Revisor: 1,5 time skatterett   Kursholder(e) Beate Rognes [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 835 kr
Arbeidsgiver må forebygge og forhindre seksuell trakassering i eget arbeidsmiljø, et arbeid som forutsetter kunnskap om temaet. [+]
Seksuell trakassering - for leder (E-kurs) I Norge har seksuell trakassering lenge vært forbudt. Grasrotbevegelsen Metoo, som oppfordret personer som hadde blitt utsatt for seksuell trakassering til å stå frem med sin historie, synliggjorde for mange at seksuell trakassering er mer utbredt i arbeidslivet enn det mange har vært seg bevisst, på tvers av sektor og bransje. Seksuell trakassering kan få negative virkninger for den utsatte, i form av psykisk eller fysisk sykdom eller kanskje vedkommende slutter i jobben for å unnslippe trakassøren. Arbeidsgiver må forebygge og forhindre seksuell trakassering i eget arbeidsmiljø, et arbeid som forutsetter kunnskap om temaet. Dette nettkurset er tilpasset deg som er leder for arbeidstakere omfattet av arbeidsmiljøloven, enten i privat- eller kommunal sektor. Innhold I dette kurset får du vite mer om: Hva seksuell trakassering og kampanjen metoo er Hvordan du som leder kan bidra til å forebygge seksuell trakassering i arbeidsmiljøet Konsekvenser av seksuell trakassering Hvordan du som leder kan tilrettelegge for at ansatte rapporterer hvis det forekommer seksuell trakassering i arbeidsmiljøet Hvordan håndtere mottak av varsel håndtering av varsel, herunder hva som kjennetegner seksuell trakassering som ligger til arbeidsgivers ansvarsområde Gjengjeldelse Om den som er blitt utsatt for seksuell trakassering kan ha krav på oppreisning og erstatning   Kursnivå: Grunnleggende   Autorisasjon Regnskapsfører: 0,5 timer rettslære Revisor: 0,5 timer etikk   Kursholder Synne Ekevold [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 935 kr
På forespørsel
Arbeidsgiver er ansvarlig for et godt arbeidsmiljø, men det forutsettes bred medvirking fra arbeidstakerne. Kurset ”Kontorergonomi” gir arbeidsgiver og arbeidstaker felle... [+]
Arbeidsgiver er ansvarlig for et godt arbeidsmiljø, men det forutsettes bred medvirking fra arbeidstakerne. Kurset ”Kontorergonomi” gir arbeidsgiver og arbeidstaker felles kunnskaper og ferdigheter i ergonomiske forhold. Målgruppen er alle som arbeider på kontor og kurset egner seg for ulike gjennomføringsmåter, eksempelvis som selvinstruerende @-læring/nettkurs, bedriftsinterne tilpassede kurs, åpne klasseromskurs eller skreddersøm. AOF Norge og Mintra AS tilbyr nettkurset ”Kontorergonomi” som gir deg grunnleggende kunnskaper og praktiske tips om ergonomiske forhold på kontorarbeidsplassen. Nyttig for en effektiv og frisk arbeidshverdag. Kurset inneholder følgende emner:  Introduksjon Generell ergonomi Kontorergonomi [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 1 255 kr
I dette kurset gjennomgår vi regelverket for enkelte naturalytelser. De naturalytelsene vi ser på er de hvor det har vært en endring i regelverket fra og med inntektsåret... [+]
Utvalgte naturalytelser og opplysningsplikt fra tredjeparter (E-kurs) I dette kurset gjennomgår vi regelverket for enkelte naturalytelser. De naturalytelsene vi ser på er de hvor det har vært en endring i regelverket fra og med inntektsåret 2019. Kurset inneholder også momsbehandlingen av disse naturalytelsene. I tillegg så går vi gjennom reglene for opplysningsplikt når ansatte mottar naturalytelser fra tredjeparter, for eksempel fra arbeidsgivers forretningsforbindelser. Her kommer vi også inn på det med blant annet flybonuspoeng som arbeidstakere opptjener på sine jobbreiser. Innhold Regelverk generelt for naturalytelser Gaver, både fra arbeidsgiver og andre Personalrabatter og rabatter fra andre Fri avis Overtidsmat Opplysningsplikt for ytelser mottatt fra tredjeparter, bl.a. flybonus   Kursnivå: Grunnleggende   Autorisasjon Regnskapsfører: 1,5 time skatt/avgift Revisor: 1,5 time skatterett   Kursholder(e) Marianne Lund [-]
Les mer
5 timer 7 500 kr
Opplegget vil passe for alle typer ledere som ønsker å få en ensartet og trygg praksis i håndtering av personalkonflikter. Avdelingsledere og enhetsledere bør delta ... [+]
Arbeidsmiljøloven slår fast at arbeidsmiljøet også skal være helsefremmende. Lovens formål er å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfull arbeidssituasjon. Luxembourg-deklarasjonen fra 1997 sier at helsefremmende arbeidsplasser arbeider for å forbedre det fysiske og organisatoriske arbeidsmiljøet, fremme aktiv deltagelse og styrke de ansattes faglige og personlige utvikling.  En helsefremmende arbeidsplass fokuserer på organiseringen av arbeidet, friskfaktorer, langtidsfrisk, jobbengasjement, trivsel og arbeidsglede m.m. I praksis handler dette ofte om at ledere og ansatte sammen finner fram til hva som er helsefremmende for dem. [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 1 255 kr
Det er et kurs som vil være nyttig for alle arbeidsgivere og andre som utbetaler lønn. [+]
Arbeidsgiveravgift (E-kurs) Arbeidsgiveravgift er et område som vi opplever at mange arbeidsgivere har spørsmål rundt, både når det gjelder hva som skal være med i avgiftsgrunnlaget, og ikke minst spørsmål rundt valg av sone, spesielt når det gjelder underenheter og ambulerende virksomheter. I tillegg så går vi gjennom særreglene for sektorunntatte aktiviteter og til slutt i kurset har vi litt om innrapportering og innbetaling av arbeidsgiveravgift. Det er et kurs som vil være nyttig for alle arbeidsgivere og andre som utbetaler lønn. Innhold Pliktig til å beregne arbeidsgiveravgift Fritak for arbeidsgiveravgift Arbeidsgiveravgiftsgrunnlaget Satser og soner Fribeløpsordningen Valg av sone Underenheter Ambulerende virksomhet Flytting av virksomhet Sektorunntatte aktiviteter Blandet virksomhet Innrapportering og betaling   Kursnivå: Grunnleggende   Autorisasjon Regnskapsfører: 1,5 time skatt/avgift Revisor: 1,5 time skatterett Kursholder(e) Marianne Lund [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 100 kr
29 Mar
Reglene om beregning av sykepenger endres 01.01.2019. Dette er en stor endring som vil påvirke alle arbeidsgivere i Norge. [+]
Nye regler - beregning og utbetaling av sykepenger Nye regler for beregning av sykepenger - hvordan skal dette gjøres? Korrekt innrapportering av inntekt i a-meldingen - hvorfor blir dette viktigere nå? Korrigering ved feil innrapportering i a-melding  Ny digital inntektsmelding Hva blir nytt Hvordan fylle ut korrekt?   Status - Hva er digitalisert og hva blir digitalisert? Tilganger i altinn Sykmelding Hvordan endre leder? Feil på søknaden om sykepenger - hvordan korrigere? Inntektsmelding Trekkopplysninger Refusjoner Hvordan ha oversikten? Rutiner for varsling Grunnvilkår for rett til sykepenger Hvordan skal sykefraværet dokumenteres for å ha rett til sykepenger? Egenmelding Sykmelding   Fastsettelse av arbeidsgiverperioden Flere korte sykefravær - når slås de sammen til en arbeidsgiverperiode? Når blir det ny arbeidsgiverperiode? Fritak fra arbeidsgiverperioden   Arbeidsgivers styringsrett Hvordan skal en gradert sykmelding avvikles i praksis? Hvilke arbeidsoppgaver har den ansatte krav på?   Oppfølgingsplan og dialogmøter i forbindelse med sykefravær Digital oppfølging av sykmledte Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt og arbeidstakers aktivitetsplikt Ferie og sykdom Når har arbeidstaker rett til å utsette ferien? Rett til sykepenger [-]
Les mer
Nettkurs 1 time
Vi går gjennom de viktigste reglene omkring arbeidsgiverperioden [+]
Arbeidsgiverperioden - GRATIS! (E-kurs) Hvordan kan arbeidsgiver sikre at han ikke betaler mer lønn under sykefravær enn han er nødt til? Vi går gjennom de viktigste reglene omkring arbeidsgiverperioden. Praktiske eksempler ved bruk av kalkulator for beregning av arbeidsgiverperioden. Innhold Kort om arbeidsgiverperioden. Hvordan beregne arbeidsgiverperioden? Eksempler på bruk av Sticos kalkulator for beregning av arbeidsgiverperioden   Kursnivå: Grunnleggende Varighet: 30 min.   Kurset er gratis for alle! Kursholder(e) Hilde Thronæs   Aina Kregnes [-]
Les mer
Deltakerne får kunnskap om hvordan konflikter oppstår, utvikler seg og kunnskap om hvordan de kan forebygges og håndteres. [+]
Formål med prosessen: Behandle en eksisterende konflikt gjennom å starte en strukturert prosess med øvelser som får prosessen i gang, og som bidrar til ønskede resultater. Deltakerne får kunnskap om hvordan konflikter oppstår, utvikler seg og kunnskap om hvordan de kan forebygges og håndteres. Det optimale opplegget er en samling over 3 døgn, med en oppfølgingsdag 6 – 8 uker senere. Med forbehold om variasjoner, forløper en normal prosess omtrent slik:   Varighet 3 døgn   Dag 1: Presentasjon Definisjon av konflikt Konfliktbehandlerens menneskesyn («Dette tror jeg på») Kommunikasjon mellom mennesker – grunnleggende trekk Kommunikasjon – i medgang og motgang- Konfliktforståelse, -forebygging og –håndtering Kommunikasjonsreglene presenteres og aksepteres Øvelse Start av prosessen med utgangspunkt i resultatet av øvelsen De første deltakerne krysser seg ut av konflikten   Dag 2: Prosessen fortsetter… Dagen da grovarbeidet gjøres. Hvis alt går bra er alle plakatene krysset av til kvelds… Øvelser En hyggelig middag sammen!   Dag 3: Prosessen fortsetter hvis noen ikke har krysset seg ut av konflikten Selvvalgt hjemmelekse «Vaksinering mot ny smitte»´   Dag 4 - Oppfølgingsdag: Gjennomgang av hjemmelekse Avslutning av prosessen.´ [-]
Les mer
Nettkurs 950 kr
Både arbeidsgiver, arbeidstaker, sykmelder og NAV har roller i oppfølgingsarbeidet. Det er arbeidsgiver som har hovedansvaret for å tilrettelegge og følge opp sykmeldte a... [+]
I nettkurset Oppfølging av sykmeldte lærer du om de lovpålagte pliktene arbeidsgiver og arbeidstaker har i forbindelse med et sykefravær, og vi ser blandt annet på:  Lovregler som gjelder for oppfølging av sykmeldte Rutiner i bedriften vedrørende oppfølging av sykmeldte Pliktene til arbeidsgiver og arbeidstaker i forbindelse med et sykefravær Agenda Rutine for oppfølging av sykmeldte Oppfølgingsplan  Dialogmøte 1 i regi av arbeidsgiver Dialogmøte 2 og 3 i regi av NAV Legen og bedriftshelsetjenestens rolle  Arbeidstakers plikter Praktisk informasjon Når vi har mottatt din bestilling vil du motta en e-post med påloggingsinformasjon til ditt nettkurs. Du har tilgang til dette nettkurset i seks måneder.  I nettkursportalen vil du finne oversikt over alle dine nettkurs, tilhørende dokumentasjon, mulighet for utskrift av kursbevis, samt status for gjennomføring av kurset. Presentasjonen som benyttes kan lastes ned. Nettkurset inneholder en avsluttende test. For å skrive ut kursbevis må du gjennomføre og bestå testen med 80% riktige svar.   [-]
Les mer
Nettstudier 1 semester 19 500 kr
Dette er utdanningen for deg som ønsker å ta fagbrev som Kontor- og administrasjonsmedarbeider og som har lang praksis innen administrativt arbeid. Dette er en allsidig..... [+]
Dette er utdanningen for deg som ønsker å ta fagbrev som kontor- og administrasjonsmedarbeider og som har lang praksis innen administrativt arbeid. Det er en allsidig utdanning som gir deg mange muligheter innen både bransjer og arbeidsoppgaver.   Du oppnår Nivå: Videregående skole Program Kontor- og administrasjonsmedarbeider - 549 - 52 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Studiet er beregnet for dem som har flere års praksis (praksiskandidat). Praksis kan opparbeides mens du studerer. Har du lite praksis, må du gå som privatist. Se Service- og samferdsel Vg1og Salg, service og sikkerhet Vg2.   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Eksamen Eksamen Eksamen i videregående skole arrangeres normalt to ganger i året over hele landet, ved videregående skoler som har den studieretningen du tar utdanning på. Du må selv melde deg opp til eksamen via www.privatistweb.no eller ved Opplæringsetaten i hjemfylket ditt. Frister for oppmelding varierer, men er vanligvis i januar for eksamen til sommeren og 15. september for eksamen til jul. Eksakt dato for oppmelding, eksamensdato og pris får du ved å kontakte Opplæringsetaten i hjemfylket ditt. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 17 900,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Lånekasse Godkjent for lån / stipend i lånekassen. Finansiering Du kan velge mellom kortbetaling, faktura på totalbeløpet, avdragsordning eller annen betaler. Dette velger du i bestillingen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Nettkurs 1 semester 26 450 kr
Denne utdanningen kvalifiserer deg til å jobbe innen praktisk moderne kontorarbeid, uavhengig av bransje og sektor. Den passer både for deg som ønsker jobb innen konto... [+]
Denne utdanningen kvalifiserer deg til å jobbe innen praktisk moderne kontorarbeid, uavhengig av bransje og sektor. Den passer både for deg som ønsker jobb innen kontorarbeid, og deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse innen fagområdet. Studiet dekker behovet for teoretisk grunnutdanning for kontormedarbeidere.   Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Kontormedarbeider - 345 - 19 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Det stilles ingen spesielle krav til tidligere utdanning, men noe yrkeserfaring er en fordel. Krav til forkunnskaper/praksis Det stilles ingen spesielle krav til tidligere utdanning, men noe yrkeserfaring er en fordel. Krav til utstyr Du må ha tilgang til PC med internettilkobling og Microsoft Office fra 2007-2013 med Word, Excel og PowerPoint.   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Eksamen Eksamen Studiet avsluttes med en 4 timers hjemmeeksamen. Etter fullført studium og bestått eksamen mottar du vitnemål og får tittelen Kontormedarbeider NKI. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 26 450,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 1 750,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 1 570 kr
Kurset omhandler reglene om oppsigelse og avskjed for arbeidsgivere og arbeidstakere som fullt ut omfattes av arbeidsmiljølovens regler om opphør av arbeidsforhold. [+]
Oppsigelse og avskjed (E-kurs) Kurset omhandler reglene om oppsigelse og avskjed for arbeidsgivere og arbeidstakere som fullt ut omfattes av arbeidsmiljølovens regler om opphør av arbeidsforhold. Kunnskap om reglene kan bidra til å redusere potensiale for konflikt, og dermed de økonomiske og menneskelige belastningene som ofte følger med slike. Formålet med dette kurset er å gi innsikt i reglene om når arbeidstaker eller arbeidsgiver rettmessig kan avslutte arbeidsforholdet, og hvilken fremgangsmåte som må følges i slike tilfeller. Kurset er relevant for dem som arbeider med arbeidsrett/personal. Kurset er egnet både for privat sektor og for kommune/fylkeskommune. Innhold Arbeidstakers avslutning av arbeidsforhold Form Bindingstid Fantegang Tilbakekall og tilsidesettelse Arbeidsgivers adgang til å ensidig endre arbeidsavtalen Avslutning av arbeidsforhold pga arbeidstakers forhold Forskjell på oppsigelse og avskjed Suspensjon Advarsel Sykefravær Ugyldig fravær Manglende eller utilfredsstillende arbeidsutførelse Prøvetid Oppnådd aldersgrense Forhold ved arbeidstaker som aldri kan være oppsigelsesgrunn Oppsigelse på grunn av arbeidsgiver eller virksomhetens forhold Utvelgelse Annet passende arbeid Saksbehandling Drøftelser med tillitsvalgte Melding til NAV Omstillingsloven Individuelle drøftelsesmøter Krav til form og innhold Attest   Kursnivå: Grunnleggende   Autorisasjon Regnskapsfører: 2,5 timer rettslære Revisor: 2,5 timer annet   Kursholder(e) Synne Ekevold [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.