Alle kategorier
Du har valgt: Administrasjon og HR
Nullstill
Filter
Ferdig

-

79 treff i Administrasjon og HR
 

Nettstudie 12 500 kr
Dette nettstudiet tar for seg hele rekrutteringsprosessen fra A-Å, og er utviklet i et samarbeid mellom Raad Gruppen AS og NKI Nettstudier. [+]
Å ansette rett person, på rett sted til rett tid, er kanskje den vanskeligste oppgaven en leder for en virksomhet har. Dette nettstudiet er utviklet i et samarbeid mellom Raad Gruppen AS,  NKI Nettstudier og DNV. Kurset er oppdatert i henhold til DNV's nye standard pr. 2019. Kurset ´Rekruttering og utvelgelse i praksis´ omfatter hele ansettelsesprosessen fra A-Å, og inneholder maler og hjelpemidler som du kan bruke med en gang i arbeidet ditt. Dette nettstudiet er utviklet i et samarbeid mellom Raad Gruppen AS og NKI Nettstudier. NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Studienhet1: Forberedelse til ansettelsesprosessenFokus på etikk, lover og regler, samt utarbeidelse av detaljert stillingsanalyse og definisjon av kompetansekravene for stillingen Studienhet2: RekrutteringsmetodikkFokus på metoder basert på kompetansekravene for å tak i de riktige kandidatene via annonsering, bruk av sosiale medier, databaser og direkte markedssøk. Studieenhet3: UtvelgelsesprosessenFokus på metoder for å velge ut den riktige kandidatene, med bl.a. strukturert kompetansebasert intervjuteknikk og bruk av arbeidspsykologiske testverktøy. Les mer om kursinnholdet her:www.nettstudium.no [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 5 000 kr
Hvordan håndtere utagerende adferd i et arbeidsmiljøperspektiv? [+]
Det er mange yrkesgrupper som utsettes for utagerende atferd i løpet av arbeidshverdagen fra bruker, klienter, pårørende eller miljøet rundt. Det betyr ikke at vi skal akseptere vold og/eller trusler om vold men ha kunnskap og ferdigheter til å håndtere disse situasjonene slik at man blir tryggere på seg selv og sine omgivelser. Hva har jeg lov til å gjøre og hva ikke? Hva sier Arbeidsmiljøloven og forskrifter om dette? Hva sier opplæringsloven/helse og omsorgstjenesteloven? Hva når brukers/pasient/klients/kundens og ansattes rettigheter oppleves å være i konflikt med hverandre? Hvem og hvordan settes grensen for hvor langt den ansatte skal strekke seg? Er det opp til den enkelte ansatte i den enkelte situasjonen ut ifra egne vurderinger? Har din virksomhet behov for et mer tilpasset opplegg kommer vi gjerne til dere. Ta i så fall kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for informasjon og tilbud. [-]
Les mer
5 900 kr
Kurs i gjennomføring av oppsigelse og avskjed på en forsvarlig og riktig måte. Feil i opphør av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver! [+]
Kurs i gjennomføring av oppsigelse og avskjed på en forsvarlig og riktig måte.Feil i opphør av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver! Mange virksomheter må hvert år betale erstatning til medarbeidere fordi avslutningen av arbeidsforholdet ikke ble håndtert riktig. De fleste virksomheter opplever å måtte si opp en arbeidstaker en eller annen gang pga forhold hos den enkelte. Som eksempel kan nevnes: Manglende resultater fra medarbeideren, fravær, samarbeidsproblemer eller rusmisbruk. Uansett årsak må arbeidsgiver gjennomføre en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, - både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Den største utfordringen finner vi ofte der lederen ikke tar tak i utfordringen og stadig utsetter den "vanskelige" samtalen. Utbytte Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre oppsigelse og avskjed av arbeidstaker på en forsvarligmåte uten unødige kostnader og støy. Dette er viktig for den ansatte, deg som leder, arbeidsmiljøet og omdømme. Overblikk over kurset Arbeidsgivers plikter gjennom hele ansattreisen: ved rekruttering og mottak av nyansatte, opplæring og oppfølging samt oppsigelse Arbeidsgivers styringsrett: Omplassering, advarsel og suspensjon Ulike årsaker til oppsigelse – arbeidstakers forhold: Sykdom, alder, samarbeidsproblemer, manglende resultat, oa Grunnlaget for avskjed Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement Hvordan gjennomføre en god prosess: Formkrav, dokumentasjon, drøftelsesmøte og begrunnelse, skriftlighet.  Hvordan gjennomføre den "vanskelige samtalen" Forhandlinger og prosessuelle forhold Kursholder Advokat Ingrid Schønning, Virke og HR-ansvarlig Helen von Quillfeldt, Virke Kursform Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling. Målgruppe Ledere og personer med personalansvar.   Omtale - Praktisk og konkret kurs med stor nytteverdi- Svært nyttig kurs som tok for seg et bredt spekter med situasjoner som kan oppstå i aarbeidet. Hadde høye forventninger til kurset - som ble innfridd til det fulle.- Mye om nedbemanning.- Veldig godt fornøyd med kurset. God innføring i lover og regler, Spennende og viktig tema.- Veldig godt og matnyttig kurs. Det ble presentert enkelt og forståelig. Meget fornøyd med dagen. [-]
Les mer
Nettkurs 30 minutter 149 kr
Energipauser er små, korte, pauser man kan ta i løpet av arbeidshverdagen. Et lite innslag av selvpleie – eller kanskje selv-optimalisering? [+]
Energipauser er små, korte, pauser man kan ta i løpet av arbeidshverdagen. Et lite innslag av selvpleie – eller kanskje selv-optimalisering? En liten pause nå kan føre til en langt mer effektiv arbeidsdag, for vi presterer best når vi spiller på lag med oss selv. Økt blodsirkulasjon. Et lite mentalt avbrekk. Muligheten til å være til stede i egen kropp ... Godt for hjernen, og godt for kroppen, for de henger sammen de to, kropp og sinn, en del av en helhet – en helhet vi tar med oss hvor enn vi går, også på arbeidsplassen. Derfor disse energipausene: En invitasjon til å huske på seg selv. Ivareta redskapet, om du vil. Verktøyet. For, som det sies: Godt verktøy er halve jobben.    Mer om kurset  Fysioterapeut og personlige trener Marie S. Fosland inviterer her kursdeltageren til å bli med på noen enkle, men effektive, øvelser. Øvelsene blir forklart og vist av Marie, de tar liten plass, og krever hverken forkunnskaper eller utstyr. Det er tenkt at man kan gjøre dette ved siden av skrivepulten, gjerne flere ganger gjennom dagen. Om man sitter i et kontorlandskap med flere, hvorfor ikke gjøre dette sammen? Om man ønsker mer private omgivelser kan man selvfølgelig ta med seg kurset på mobiltelefonen og spille det av i ro og mak.    Hvem passer kurset for?  Alle med en kropp – selv om noen av øvelsene kan være utfordrende om man har nedsatt funksjonsevne. Men pausen er nyttig, uansett funksjonsnivå.    Hva sitter man igjen med etter å ha deltatt på kurset?  Kurset er et praktisk orientert kurs. Deltageren vil etter fullførelse av dette kurset ha lært flere enkle, men nyttige, øvelser som deltageren kan bruke i hverdagen. Deltageren vil også ha fått en påminnelse om samspillet mellom kropp og sinn, og viktigheten av å ivareta begge deler.    Kurset består av fire korte leksjoner, hvor hensikten er å jobbe med sirkulasjon, styrke, og balanse. Som konsekvens av å vende fokuset inn mot kroppen vil man også oppleve avspenning og mental avkobling. De områdene som gis oppmerksomhet i kurset er:    Hofter og bein  Rygg  Skuldre og nakke  Balanse og koordinasjon    Hvordan gjennomføres kurset?  Kurset gis som digital læring, og kursdeltager vil bli gitt tilgang til en læringsportal hvor kursdeltager selv styrer tid og tempo for gjennomføring. Undervisningen består av fire leksjoner. Leksjonene er videobaserte, med en kort støttetekst.    Krav til forkunnskaper  Kurset har ingen krav til forkunnskaper.    Visste du at ...  Korte pauser på arbeidsplassen kan, blant annet, bidra til: økt fokus, bedre presisjon (færre feil), redusert stress og irritabilitet, bedre beslutninger, økt produktivitet og kreativitet, revitalisert motivasjon, og forbedret læring og hukommelse.*    * Psychology Today: How Do Work Breaks Help Your Brain? (2017)  Workplace Health and Safety: The Importance of Employee Breaks (2016)    Alternativ 2  Korte pauser på arbeidsplassen kan, blant annet, bidra til:*   økt fokus  bedre presisjon (færre feil)  redusert stress og irritabilitet  bedre beslutninger  økt produktivitet og kreativitet  revitalisert motivasjon  forbedret læring og hukommelse    * Psychology Today: How Do Work Breaks Help Your Brain? (2017)  Workplace Health and Safety: The Importance of Employee Breaks (2016)  [-]
Les mer
Webinar 3 timer 2 490 kr
09 Sep
19 Nov
Sykefraværsforebygging og oppfølging av sykmeldte oppleves for mange som en utfordrende og tidkrevende del av det å være leder. Hva kan du som leder gjøre for å forebygge... [+]
Hva kan du som leder gjøre for å forebygge sykefraværet på arbeidsplassen? Hvordan kan du som leder best følge opp sykmeldte ansatte? Hvordan kan du som leder best spille på lag med de andre rollene i sykefraværsarbeidet? Sykefraværsforebygging og oppfølging av sykmeldte oppleves for mange som en utfordrende og tidkrevende del av det å være leder. Sykefravær er en naturlig del av arbeidslivet og vil oppstå på alle arbeidsplasser og kan føre til både redusert produktivitet og økte kostnader. Noe av sykefraværet er påregnelig, men mye av sykefraværet kan reduseres og her spiller du som leder en viktig rolle. Gjennom dette kurset vil du få økt kompetanse og flere verktøy som vil kunne hjelpe deg som leder til å forstå, forbygge og håndtere sykefraværet på arbeidsplassen på en god måte. I kurset vil du lære mer om hvilke tiltak som kan settes i gang for å forebygge sykefravær på arbeidsplassen, hva du som leder kan gjøre for å følge opp sykmeldte ansatte på en best mulig måte og hvordan du kan samarbeide best mulig med de andre rollene i sykefraværsarbeidet. Målet er å skape trygge ledere med god kompetanse i forebygging og oppfølging av sykefravær som igjen kan bidra til å styrke de andre rollene på arbeidsplassen slik at man sammen kan jobbe mot målet om redusert sykefravær. Gjennom praktiske eksempler, erfaringsutveksling og begrepsavklaring vil vi belyse hva man som leder kan gjøre og hvordan man kan unngå ulike feller når man jobber med sykefravær.   SENTRALE TEMAER Begrepsavklaring og statistikk Hvilke faktorer påvirker sykefraværet Leders rolle i sykefraværsforebygging Tilrettelegging og oppfølging av sykmeldte Den sykmeldtes rolle og medvirkningsplikt De ulike aktivitetene i sykefraværsoppfølgingen De ulike partens rolle i sykefraværsarbeidet   FOR HVEM? Ledere med personalansvar. [-]
Les mer
3 timer 2 990 kr
Kurs i arbeidsmiljølovens bestemmelser. Reglene om arbeidstid er kompliserte. For en arbeidsgiver er det viktig å kjenne til arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeid... [+]
Flere saker har havnet i media fordi medarbeidere har følt seg utnyttet og jobbet mer enn lovens bestemmelser tilsier. I andre tilfelle kan manglende kunnskap føre til høyere lønnsutbetaling enn det arbeidsavtalen tilsier.   Vil du lære mer om arbeidsmiljølovens bestemmelser? Vi tilbyr et tre timers innførings- og oppfriskningskurs i arbeidsmiljølovens kapittel 10 om arbeidstid.   Utbytte av kurset Etter kurset vil du være i stand til å vurdere om egne arbeidstidsordninger er innenfor lovens bestemmelser. NB! Kurset går ikke igjennom turnusspørsmål. Overblikk over kurset Alminnelig arbeidstid Pauser og hviletid Overtid og merarbeid Gjennomsnittsberegning Natt-, søn- og helgedagsarbeid Rett til redusert arbeidstid Rett til fleksibel arbeidstid Kursholdere Rådgiverne Mette B. Persson og Anita Hegg, Virke Kursform Kurset gjennomføres som et seminar med en kombinasjon av forelesning, diskusjoner og erfaringsdeling. [-]
Les mer
Oslo 1 dag 6 850 kr
27 Aug
24 Sep
29 Oct
Kurset har en praktisk tilnærming til det å gjennomføre en utvelgelsesprosess. Vi har fokus på intervjumetoder og intervjuteknikker. Kurset vil gjøre deg raskt bed... [+]
UTDRAG AV KURSINNHOLD: FORBEREDELSER • Rollen som rekrutterer og betydningen av gjennomføring av profesjonelle prosesser• Hvorfor vi velger feil (psykologi og feilkilder)• Hvordan forbedre prosessen (strukturet kompetansebasert rekrutteringsmetodikk)• Utarbeidelse av stillingsanalysen• Kompetansebegrepet i rekrutteringsprosessen• Bruk av kompetansekravene til å velge rekrutteringsmetode• Rekrutteringsmetodikk UTVELGELSESPROSESSEN • Feilkilder og fallgruver i utvelgelsesprosessen• Ulike utvelgelsesmetoders egnethet (validitet og reliabilitet)• Bruk av kompetansekravene fra stillingsanalysen i utvelgelsesprosessen• Vurdering og kategorisering av søknader• Riktig og feil bruk av magefølelse/intuisjon i utvelgelsen• Bruk av bakgrunnssjekk INTRODUKSJON TIL BRUK AV TESTVERKTØY • Valg av testverktøy• Feilkilder ved bruk av tester• Betydning av validitet, reliabilitet, korrelasjon og normgrupper• Evnetester• Personlighetstester, BIG5/FFM INTERVJUET • Intervjutyper• Intervjuteknikk• Forberedelse til intervjuet• Gjennomføring av intervju• Dårlige spørsmålstyper i intervjuet• Gode spørsmålstyper i intervjuet• Oppbygging av spørsmålssekvens• Intervjueradferd• Uformelle intervju• Førstegangsintervju• Dybdeintervju• Strukturert kompetansebasert intervju• Kompetansebasert vurdering av kandidaten • Forberedelse og gjennomføring av referanseintervjuet KANDIDATSAMMENLIGNING OG UTVELGELSE • Vurdering og bruk av kompetanser i kandidatvurderingen• Sammenligning av kandidaters kompetanse• Betydning av kompetansegap• Valg av kandidat MÅLGRUPPE HR-medarbeidere som ønsker å bygge opp kompetanse innenfor rekruttering og utvelgelse Ledere som selv ønsker å gjennomføre gode utvelgelsesprosesser,  For deg som vurderer en karriere innenfor fagområdet rekruttering & utvelgelse. BEGERNSET ANTALL DELTAKEREDet er begrenset antall deltakere på hvert av disse kursene. Dette er for å sikre en optimal dialog og individuell tilpasning til den enkelte deltakers behov og situasjon gjennom kurset. METODEKurset gjennomføres med en kombinasjon av teori, forelesning, og individuelle oppgaver. Praktisk gjennomføring av en utvelgelsesprosess står i fokus. Vi gir deg verktøy, hjelpemidler og maler som du kan bruke med en gang i prosessen. KURSLEDEREAlle våre kursledere har lang og bred operativ erfaring fra ledende stillinger i næringslivet. Dette kurset ledes av en erfaren bedriftsrådgiver som arbeider med rekruttering, search og utvelgelse til daglig Ta kontakt hvis du ønsker tilbud på bedriftsinternt kurs. PRAKTISKE OPPLYSNINGERKurset gjennomføres i Raad Gruppens kurslokaler og går over 1 dag fra kl. 08.30-16.00. Kurset kan også gjennomføres som et bedriftsinternt kurs eller workshop. [-]
Les mer
Oslo 2 dager 12 850 kr
27 Aug
24 Sep
29 Oct
Dette er et kurs som har til hensikt å gi kursdeltakeren grundig innføring i de emnene som det stilles krav til for å bli sertifisert rekrutterer av DNV. [+]
Kurset gir en grundig innføring i emner knyttet til DNV's standard for rekrutteringspersonell. Kurset er oppdatert i henhold til DNV's nye standard pr. 2019. Formålet med sertifiseringen er at et upartisk sertifiseringsorgan skal kunne bekrefte at en person har relevante forkunnskaper og dokumentert kompetanse iht.DNV GLs standard for sertifisering av rekrutteringspersonell. Videre at denne kompetansen opprettholdes i sertifikatperioden. Intensjonen med ordningen er at man på en forutsigbar måte sikrer et minimumsnivå for utøvelsen av faget. DNV GL sertifikatet er et kvalitetsstempel i markedet som dokumenterer relevante kunnskaper og sikrer at du som har den minimumskompetansen som kreves for å drive med rekruttering. Blant annet vil standardiseringen kunne bidra til: * Generell kompetanseheving i bransjen.* Sikre intervjuobjektet en etisk og profesjonell behandling* Kvalitetssikring av kompetanse ved ansettelse av rekrutteringspersonell* Forenkling ved valg av ekstern rekrutteringsleverandør* Objektiv dokumentasjon av kompetanse for rekrutteringspersonellet* Økt treffsikkerhet og økonomisk gevinst for rekrutterende virksomhet Mer informasjon om sertifiseringsordningen finner du på DNV GLs nettsider. (Se https://www.dnvgl.no/services/rekrutteringspersonell-52250) Kostnader tilknyttet sertifiseringen kommer i tillegg til kursavgiften. KURSLEDEREAlle våre kursledere har lang og bred operativ erfaring fra ledende stillinger i næringslivet. Dette kurset ledes av en erfaren bedriftsrådgiver som arbeider med rekruttering og utvelgelse til daglig. NB! Innholdet i dette kurset kan du også finne i nettstudiet "Rekruttering & Utvelgelse i Praksis" som vi har utviklet i samarbeid med NKI Nettstudier. Dette er et kurs som har opppstart hver dag hele året når det passer best for deg. Du finner mer informasjon om om det her: http://www.nettstudium.no [-]
Les mer
Nettkurs 6 timer 990 kr
Her kan du bestille Avonova konferansen i opptak. [+]
Her kan du bestille Avonova konferansen i opptak.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Varsling på arbeidsplassen: Hvem kan varsle, og hva betyr det for arbeidsgiver? [+]
Varsling på arbeidsplassen     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Dette kurset er nyttig for deg som er leder i en virksomhet, enten mellomleder med personalansvar, eller som sitter i styret og/eller ledelsen med ansvar for rutiner og oppfølging av varslinger.    Kurset gir en grundig innføring i varslingsregelverket. Vi går gjennom hva som faktisk utgjør et varsel – og hva som faller utenfor – og hvilke rettigheter og plikter varsler har. Vi vil også gå gjennom arbeidsgivers aktivitetsplikt, herunder hvor grundige undersøkelser som kreves.   Kursinnhold: Varsling i arbeidsmiljølovens forstand  Varslervern Aktivitetsplikt for arbeidsgiver  Interne retningslinjer Oppfølging av innkommet varsel Oppfølging av omvarslede Kort om EUs varslingsdirektiv   [-]
Les mer
1 dag 6 500 kr
Dette er kurset for deg som jobber med salg, kundeservice, sentralbord eller resepsjon. Kurset tar for seg alle aspekter ved å betjene selve inngangsporten til din bedrif... [+]
Dette er kurset for deg som jobber med salg, kundeservice, sentralbord og resepsjon. Kurset tar for seg alle aspekter ved å betjene selve inngangsporten til din bedrift og fokuserer bl.a. på kundekontakt og service, og hvordan man kan motivere seg til å yte forventet service til en hver tid, og i en hver situasjon. Videre arbeider vi med endringer i rollen som kundeservicearbeider og jobber med det viktige førsteintrykket både på telefon og ”over disk”.    NÅR KUNNE DU SIST SKRYTE AV GOD SERVICE? Kundeservice-kurset Legendary Service®  lærer ledere og virksomhetens ansikt utad hvordan du konsekvent kan levere ideell service som vil holde på dine interne og eksterne kunder og skape et konkurransefortrinn for din virksomhet.   VERDIEN AV EN SERVICE-KULTUR Kunder skaper business . Bedrifter som gir god kundeservice, vet at deres medarbeidere og forholdene de bygger med sine kunder er virksomhetens viktigste eiendeler. De bygger en service-kultur, og anerkjenner at kundeservicen starter med hvordan ansatte behandler hverandre internt og hvordan dette tas videre til eksterne kunder. De gir de ansatte mulighet til å ta initiativ, løse problemer og overgå kundens forventninger, noe som resulterer i økt kundeloyalitet, engasjement, innovasjon og salg.   ØK KUNDELOJALITETEN Tilfredse kunder kommer tilbake for å kjøpe mer og anbefaler virksomheten til sine venner og familie.   REDUSER KOSTNADENE FOR SALG Å forstå kundens behov og ønsker kan resultere i betydelige besparelser ved å skaffe seg og beholde glade kunder.   SKAP HENVISNINGER Engasjerte kunder blir dine største fans og genererer veldig god muntlig eller "ordet sprer seg" reklame, spesielt med dagens sosiale medier.   TILBAKEMELDINGER OG INNOVASJON Kunder er din største kilde til tilbakemeldinger for å bidra til forbedringer og generere innovative løsninger for å dekke deres behov.   GI LEGENDARISK KUNDESERVICE Vi vet at å levere god kundeservice er viktig for suksessen til virksomheten din, men å skape en service-kultur kan være en utfordring. Vårt Legendary Service-treningsprogram lærer dine medarbeidere hvordan du konsekvent leverer eksepsjonell service som gjør at du beholder kundene dine og skaper et reell konkurransefortrinn for virksomheten din.   Kursavgiften inkluderer: - Kursmateriell - Lunsj - Kaffe/te /frukt gjennom dagen     [-]
Les mer
1 dag 5 900 kr
Vil du sikre en god avslutning av arbeidsforholdet for begge parter? [+]
Vil du sikre en god avslutning av arbeidsforholdet for begge parter? Gode ledere godtar ikke dårlig behandling av ansatte i en nedbemanning, feil i avslutning av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver. De fleste virksomheter opplever å måtte si opp medarbeidere på et eller annet tidspunkt. Dette kurset tar utgangspunkt i opphør av arbeidsforhold/stillingsendring med bakgrunn i virksomheten. Uansett årsak til nedbemanning, må arbeidsgiver gjennomføre en ryddig og korrekt prosess, som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Måten en bedrift gjennomfører omstilling, nedbemanning og oppsigelse på sier mye om ledelsen i bedriften. Gode ledere godtar ikke dårlig behandling av ansatte i en nedbemanning. Ikke nok med det, feil i avslutning av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver!Kan du gjennomføre nedbemanning og oppsigelse på en forsvarlig måte, vil du sikre en god avslutning av arbeidsforholdet for begge parter. Utbytte Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre endringsprosessene og oppsigelse på en forsvarlig måte, både juridisk, økonomisk og mellommenneskelig. Hensikten er at alle parter opplever at det er en ryddig prosess både for arbeidsgiver, dem som må gå og dem som blir igjen. Overblikk over kurset Vi følger et nedbemanningscase fra A – Å, fra beslutning om oppsigelse, kommunikasjon, de formelle kravene, involvering av tillitsvalgte til endelige nye avtaler er signert Nedbemanning er et minefelt. Det er derfor nødvendig å gå igjennom viktige områder som: Status arbeidsmarked og nedbemanning i Norge nå Kjennetegn for vellykket omstilling og nedmanning Formaliteter, plikter og rettigheter Arbeidsgivers forhold og bakgrunn for omstilling, viktigste krav og begreper Hvilke utfordringer kan vi møte i de ulike fasene i prosessen, hvordan håndterer vi disse Alternativ til oppsigelse  Involvering, kommunikasjon, informasjon og drøfting Spesielle forhold, virksomhetsoverdragelse Arbeidsgivers styringsrett - Hva kan arbeidsgiver gjøre? Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement Krav til saklighet, utvelgelseskriterier (inkludert kvalifikasjoner som utvelgelseskriterium) Forhandlinger Hvordan "lukke" prosessen Veien videre: ivaretakelse av dem som blir igjen, bevare arbeidsmiljø, omdømme og oppnå gode resultater fremover Kursholdere Advokat Ole Mikkelsen og HR-ansvarlig Helen von Quillfeldt, Virke Kursform Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling. Målgruppe Ledere og personer med personalansvar. [-]
Les mer
Nettkurs 6 350 kr
Dette er et kurs som har til hensikt å gi kursdeltakeren grundig innføring i de emnene som det stilles krav til for å bli sertifisert rekrutterer av DNV GL. [+]
Kurset gir en grundig innføring i emner knyttet til DNVs standard for rekrutteringspersonell. Formålet med sertifiseringen er at et upartisk sertifiseringsorgan skal kunne bekrefte at en person har relevante forkunnskaper og dokumentert kompetanse iht.DNVs standard for sertifisering av rekrutteringspersonell. Videre at denne kompetansen opprettholdes i sertifikatperioden. Intensjonen med ordningen er at man på en forutsigbar måte sikrer et minimumsnivå for utøvelsen av faget. DNV sertifikatet er et kvalitetsstempel i markedet som dokumenterer relevante kunnskaper og sikrer at du som har den minimumskompetansen som kreves for å drive med rekruttering. Blant annet vil standardiseringen kunne bidra til: * Generell kompetanseheving i bransjen.* Sikre intervjuobjektet en etisk og profesjonell behandling* Kvalitetssikring av kompetanse ved ansettelse av rekrutteringspersonell* Forenkling ved valg av ekstern rekrutteringsleverandør* Objektiv dokumentasjon av kompetanse for rekrutteringspersonellet* Økt treffsikkerhet og økonomisk gevinst for rekrutterende virksomhet Mer informasjon om sertifiseringsordningen finner du på DNVs nettsider. (Se https://www.dnv.no/services/rekrutteringspersonell-52250) Kostnader tilknyttet sertifiseringen kommer i tillegg til kursavgiften. KURSLEDEREAlle våre kursledere har lang og bred operativ erfaring fra ledende stillinger i næringslivet. Dette kurset ledes av en erfaren bedriftsrådgiver som arbeider med rekruttering og utvelgelse til daglig. NB! Innholdet i dette kurset kan du også finne i nettstudiet "Rekruttering & Utvelgelse i Praksis" som vi har utviklet i samarbeid med NKI Nettstudier. Dette er et kurs som har opppstart hver dag hele året når det passer best for deg. Du finner mer informasjon om om det her: http://www.nettstudium.no Du finner mer informasjon om kurset her: https://www.raad.no/informasjon-rekrutteringskurs-dnv-gl-raad-academy/ [-]
Les mer
3 dager 12 800 kr
Grundig innføring i de ulike sider ved rekrutteringsprosessen og er aktuelt for alle som arbeider med rekruttering. DNV GL har valgt HR Norge som samarbeidspartner innen.... [+]
Kurset gir en grundig innføring i ulike sider ved rekrutteringsprosessen og er aktuelt for alle som arbeider med rekruttering. DNV GL har valgt HR Norge som samarbeidspartner innen sertifisering av rekrutteringspersonell. DNV GL sertifikatet er et kvalitetsstempel i markedet som dokumenterer relevante kunnskaper og kompetansen som kreves for å drive med rekruttering. Intensjonen med standardiseringen er å kvalitetssikre utøvelsen av rekrutteringsfaget. Mer informasjon om sertifiseringsordningen finner du på DNV GLsnettsider. Kostnader tilknyttet sertifiseringen kommer i tillegg til kursavgiften. Kurset dekker blant annet: Hvordan gjennomføre en kost-/nytteanalyse for rekruttering Hvordan gjennomføre en jobbanalyse og omsette denne til en stillingsbeskrivelse Redegjøre for forhold knyttet til etikk, habilitet og integritet i rekrutteringsprosessen Kjenne til relevante lover og forskrifter relatert til rekruttering Etablere og følge rutiner for administrasjon og behandling av søknader Kjenne til de ulike seleksjonsmetoder, herunder velge relevante metoder tilpasset stillingens kravspesifikasjon Praktisk bruk av ulike seleksjonsmetoder:              biodata intervju arbeidspsykologisk testing arbeidsprøver referanseintervju Redegjøre for praktisk gjennomføring av evaluering av rekrutteringsprosessen Demonstrere forståelse for utøvelse av egen rolle som rekrutterer [-]
Les mer
Webinar 1 dag 4 990 kr
18 Nov
Kurs i medarbeidersamtalen er et verktøy for å utvikle dine ansatte og arbeidsplassen. Gjennom medarbeidersamtalen kan du som leder hjelpe medarbeiderne til å forstå hvil... [+]
Kurs i medarbeidersamtalen er et verktøy for å utvikle dine ansatte og arbeidsplassen. Gjennom medarbeidersamtalen kan du som leder hjelpe medarbeiderne til å forstå hvilke mål og forventninger som ligger til stillingene deres, og gjennom dialog kan leder og medarbeider finne gode løsninger på hvordan målene kan realiseres. Gjøres dette på en god måte, kan du heve prestasjonskulturen og lønnsomheten i din bedrift.   Mer om kurset Lær hvordan du kan bruke medarbeidersamtalen til å utvikle gode lagspillere! Gjennom en blanding av forelesning, dialog og praktiske øvelser vil du i dette kurset lære teori om medarbeidersamtalen som lederverktøy, og om kommunikasjon og samtaleteknikk: Hvordan etablere tydelige forventninger til dine medarbeidere Enkle grep som bidrar til større drivkraft, arbeidsglede og motivasjon Kommunikasjon og teorien om mennesketyper Hvordan skape respekt, trygghet og tillit Hvordan håndtere kritikk og negativ tilbakemelding Gevinsten er medarbeidere som yter sitt beste, er mer effektive og fornøyde, og bidrar til et godt arbeidsmiljø: De deler med hverandre, jobber som et lag, og arbeidsmiljøet vil preges av en god energi. For hvem? Kurset passer for alle ledere med personalansvar.   [-]
Les mer