Opplever du fastlåste situasjoner og vedvarende gnisninger blant dine medarbeidere? En av fem arbeidstagere har sykmeldt seg som følge av dårlig arbeidsmiljø og ledelse. Konflikter på arbeidsplassen er en kilde til økt sykefravær, turnover, og produktivitetslekkasjer. Mange ledere skygger unna når det gjelder som mest. Selv om det er de ansatte som bærer ansvaret for å håndtere sine egne konflikter, så har lederen et overordnet ansvar for arbeidsmiljøet.
Sunne organisasjoner holder kurs 8. mai i hvordan du kan håndtere krevende relasjoner og sviktende kommunikasjon på arbeidsplassen. Du lærer blant annet om dette:
Når bør du gripe inn? Når bør man holde seg unna og la de involverte ordne opp selv?
Hva handler konflikten egentlig om?
Er det noens adferd eller organisatoriske ting som er kilde til konflikten?
Når kan det være nyttig å involvere en nøytral tredjepart?
Hvem bør man i så fall involvere (ledelse/verneombud/HR/tillitsvalgt/andre)?
Hvilke behov har vi på arbeidsplassen, og hvordan møtes vi motstridende behov?
Hvilke vanlige fallgruver er det verdt å unngå?
Hvordan hindre at konflikten eskalerer, uten å være unnvikende?
Konflikt mellom to vs konflikt mellom grupper. Ulik dynamikk, ulike løsninger?
Hvordan skape gode retningslinjer for håndtering av konflikter på arbeidsplassen?
Kurset gir en grundig innføring i hvordan ledere og ledergrupper konstruktivt kan håndtere konflikter på et tidlig tidspunkt, med og mellom medarbeidere.
Du får konkrete verktøy for å skape en sunn samhandlingskultur og et godt beredskapssystem for eventuelle konflikter.
Kursform: Kurset har én kursdag. Fyldig kurshefte følger med, der det også inngår nyttige tester og refleksjonsoppgaver. Kurset er et samarbeid mellom Sunne organisasjoner og HMS Norge.
Når: 8. Mai 2019.
Kursavgift: 3.400.
For mer info:
[email protected] [-]