Alle kategorier
Du har valgt: Vest-Agder
Nullstill
Filter
Ferdig
Bedriftsintern
Vårt kurs i Grunnopplæring - Maskiner og redskap handler om tema som: Arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser. [+]
  Kurset kommer innom de nye forskriftene, ansvar, risikoanalyse, bruksanvisning, miljøvern, faresymboler, hygiene, verneutstyr, sikkerhetsdatablad, vedlikehold, kontroll og andre viktige sikkerhetsinstrukser. Kurset vil sørge for en grunnleggende opplæring i lover og forskrifter, slik at du ikke behøver å gå så grundig gjennom dette teamet i alle våre kurs i dokumentert opplæring for maskiner og redskap. [-]
Les mer
Bedriftsintern 6 timer 30 000 kr
Praktisk kurs i klarspråk - verktøyet du trenger for å gjøre komplekse tekster forståelige. [+]
Hva er klarspråk? Hvorfor er klarspråk viktig? Hvordan når vi ut til mottakerne våre? Hvordan skaper vi struktur og sammenheng i tekst? Dette er bare noen av spørsmålene du vil få svar på i løpet av kursdagen.  Våre kursholdere har undervisningserfaring fra Universitetet i Oslo, hvor de har har hatt emneansvar for fagene "klarspråk" og "tekst og kommunikasjon". De har også holdt en rekke kurs og foredrag i klarspråk for både offentlige og private aktører.  En god tekst er en tekst som fungerer slik den skal, og for å få den til å fungere slik den skal må vi ha kunnskap. Vi må vite hvem vi skriver til og hva de lurer på. Vi må vite hvilke tekstlige virkemidler vi skal ta i bruk for å forklare best mulig. Vi må vite hva som er tekstens hovedmål, men også hva som er målet med de ulike avsnittene. Dessuten må vi vite noe om hva leseren må kunne for å lese teksten relevant. Gode tekster er ikke bare tilpasset leserens forståelse, de øker også leserens forståelse underveis.  Våre kurs er utarbeidet med en overbevisning om at vi lærer bedre når vi tenker enn når vi pugger. I kursene legger vi derfor den teoretiske hovedekten på bakgrunnen for og formålet med klarspråk. Kurset legger opp til mye praktisk arbeid med egne tekster, der deltakerne selv utforsker hvilke språklige virkemidler som kan bidra til å gjøre tekster mer klarspråklige.  I løpet av kursdagen vi du lære mer om: Klarspråk Hvordan vi finner fram til leseren Tekstens kontekst Struktur og sammenheng i tekst   [-]
Les mer
6 timer 5 500 kr
Formelle krav ved ansettelseprosesser, prøvetid etc. [+]
Tema for kurset Arbeidsmiljøloven har inngående reguleringer av forholdet mellom ansatte og arbeidsgivere. I forbindelse med ansettelsesprosesser er det mange viktige juridiske aspekter som skal ivaretas så som avtale om prøvetid, prestasjonsforventninger, forståelse av bedriftens mål og interne arbeidsmåte og bedriftskultur. ¨ Hvordan dette kommer til uttrykk i stillingsannonser, arbeidsavtale, intervju og stillingsinnplassering, har stor betydning for hva arbeidsgiver kan kreve av den ansatte i stillinga, herunder muligheten til å kunne omplassere vedkommende eller avslutte arbeidsforholdet. Dette dersom den ansatte viser seg å underprestere og/eller ikke passer i stillinga. Arbeidsmiljøloven gir alle ansatte et sterkt stillingsvern. Bevisbyrden for at det er saklig grunn for oppsigelse eller omplassering ligger på arbeidsgiver. Det er mange juridiske fallgruber for arbeidsgiver frem til en vellykket ansettelse eller oppsigelse av arbeidstaker har funnet sted. Dagskurset gir en oversikt over i de mest sentrale emnene i loven med særlig fokus på reglene om ansettelse og senere mulighet for omplassering og/eller oppsigelse av ansatte som viser å ikke passe i den stillinga de er blitt ansatt i. Kurset gir innføring i de grunnleggende reglene knyttet til ansettelser og senere rett til omplassering og oppsigelse pga. underprestasjon og/eller manglende tilpasning til stillinga.    Oversikt – kursinnhold - læringsutbytte ● Etter fullført kurs skal deltakerne være i stand til å forstå de grunnleggende regler knyttet      til fremgangsmåten ved ansettelse og omplassering/oppsigelse. ● Samt hva som kan danne grunnlag for senere om omplassering og/eller oppsigelse ● Hvordan arbeidsgiver under tilsettingsprosessen sikrer seg nødvendig spillerom for senere omplassering/oppsigelse.   Deltema: ● Prosedyrebeskrivelser for gjennomføring av ansettelsesprosesser iht. Arbeidsmiljølovens krav.  ● Strategier under tilsettingsprosesser for økt handlingsrom for arbeidsgiver til senere omplassering/oppsigelse når arbeidstaker viser seg å underprestere og/eller ikke klarer å tilpasse seg stillinga og/eller arbeidsgivers forventninger ● Forskjellen på omplassering og oppsigelse, og de ulike prosedyrene som her må følges. ● Innholdet i kravet til at «annet passende arbeid» i AML. § 15-7 skal være avklart før oppsigelse besluttes ● Kravet om «saklig grunn» for oppsigelse og omplassering. ● Endringsoppsigelser ● Arbeidsgivers styringsrett   Hem kan delta? Alle som arbeider med personalspørsmål samt andre som kommer i berøring med arbeidsrettslige problemstillinger i sitt arbeid.   Varighet og pris 6 timer inkludert lunsj og pauser. Pris inkluderer kursmateriell, varm lunsj, kursbevis og kaffe/te. [-]
Les mer
Nettkurs 5 timer 2 100 kr
Nettbasert e-læringskurs fra Veritech AS er den meste effektive måten å få kunnskap om standarden på. Ta kurset på din PC i det tempo som passer deg. [+]
Kurset bygger på mer enn 13 års erfaring med nettbaserte e-læringskurs innen ISOs standarder for ledelsessystemer.  Faglig ansvarlig for kurset er Magnus Robbestad i Veritech som: Har mer enn 20 års erfaring som «ISO» revisor. Er godkjent som kursholder for internasjonale sertifiseringsordninger som IRCA og EOQ. Deltar i standardiseringsarbeid og er leder for den norske ISO 9001 komiteen. Har ført et 50 talls bedrifter frem til akkrediter sertifisering Har bistått sertifiseringsorganer med oppnåelse av akkreditering. Holder årlig mer enn 20 kurs innen ledelsesstandarder for Standard Online. Mål for kurset er at du skal få en grunninnføring for å bli i stand til å etablere, implementere og vedlikeholde et ledelsessystem for kvalitet. Du skal samtidig få kunnskap til å inneha rolle(r) som øverste leder, kvalitetsleder, prosesseier eller andre relaterte funksjoner som inngår i ledelsessystemet for kvalitet. Om kurset Kurset tar deg gjennom standarden med temaer, leksjoner, kontrollspørsmål og praktisk eksempler. Eksempelsamlingen kan lastes ned og brukes som arbeidshefte ved gjennomføringen av kurset Kurset er interaktivt, det vil si at du blir testet med kontrollspørsmål og avsluttende eksamen. Kurset kan repeteres og eksamen kan tas på nytt hvis du ikke består ved første forsøk. Underveis i kurset kan du stille spørsmål som besvares av kursansvarlig i Veritech AS. Kursinnhold Lederskap Risikobasert tilnærming Prosesskartlegging Prosesstyring Kvalitetsstyring Kontinuerlig forbedring Kvalitetsleders rolle Test og eksamen Kurset tilfredsstiller krav i ISO 9001 til forventet grunnkompetanse om standarden. Kursbeviset kan du skrive ut når du har bestått eksamen. Det er ikke krav til forkunnskap for dette kurset. Referanser Veritech as har i mer enn 13 år levert nettbaserte e-læringskurs til mer en 100 bedrifter i Norge herav: Standard Norge, ABB, Statkraft, Luftfartstilsynet, Norsk Akkreditering, Nemko Certification AS, Intertek Moody, Teknologisk institutt, Arbeidstilsynet, Relacom, YIT, Caverion, Bergen Kommune, Oslo Kommune, Nimi, DNB, Avinor, Bane Energi, Komplett Group, Statens Jernbanetilsyn, Ringnes, Teekay Production m.m   Gode tilbakemeldinger: Ringnes Fabrikker har benyttet Veritech,s interaktive e-læringskurs i forbindelse med kompetanseheving ved sertifisering av samtlige bryggerier i henhold til ISO 9001 og ISO 14001. Kursene er svært kostnadseffektive sammenlignet med tradisjonelle kurs og er samtidig tilgjengelige for repetisjon når vi måtte ønske. Kursenes faglige innhold og praktiske eksempler har gitt den læreeffekt vi har hatt behov for i dette prosjektet. For de som benytter e-læring for første gang må man ta i betraktning at det kreves en viss pc kunnskap for å gjennomføre kursene. Vi anbefaler gjerne Veritechs interaktive e-læringskurs. Alf Dagfin Haukeli Kvalitetsdirektør Ringnes Fabrikker   "Selv om jeg kjenner ISO standardene godt og har lang erfaring med kvalitetsarbeid faller E-learning kursene med eksamener for de 2 ISO standardene ISO 9001 og ISO 14001 samt OHSAS18001 godt inn bedriftens opplæringsarbeid. Kursene er brukervennlige, lette å forstå/mer konsentrert enn standardene og du bruker ikke mer tid enn nødvendig for å forstå standardene. Etter min mening husker man også bedre når man jobber interaktivt i læreprosessen. Tar man også kursavgifter, reise/oppholdstid- og kostnader i betraktning er gevinsten totalt sett for bedriften betydelig. Jeg vil derfor absolutt anbefale flere bedrifter/enkeltpersoner å ta disse kursene i sitt kvalitetsarbeid.     Jan Røed Logistikk- og kvalitetsdirektør i Moeller Electric AS   Bestill kurset nå - Ikke vent med få kompetansen om den nye ISO 9001:2015 standarden. Kurset er tilgjengelig første virkedag etter bestilling og kurset er tilgjengelig i 6 måneder.  [-]
Les mer
Nettkurs 2 semester 29 700 kr
Utdanningen kvalifiserer deg til å ivareta sentrale oppgaver som personalutvikling, administrasjon og lønnsberegning. Dette gir deg en rekke yrkesmuligheter, uavhengig ..... [+]
Utdanningen kvalifiserer deg til å ivareta sentrale oppgaver som personalutvikling, administrasjon og lønnsberegning. Dette gir deg en rekke yrkesmuligheter, uavhengig av bransje og sektor. Utdanningen er NOKUT-godkjent som fagskoleutdanning og gir deg 30 fagskolepoeng.   Du oppnår Nivå: Fagskoleutdanning Antall Fagskolepoeng 30 Program Lønns- og personalskolen - 10D - 7 Krav til deg Krav til forkunnskaper/praksis Fullført videregående skole, fagbrev eller erfaring i forbindelse med jobb, kurs, frivillig arbeid og verv innen ulike organisasjoner. Send enten vitnemål fra videregående skole, fagbrev eller fyll ut skjema for realkompetanse. Krav til utstyr Det kreves at du har tilgang til: en vanlig PC med Windows operativsystem og Internet Explorer programmene Microsoft Word og Excel OBS - Excel fullversjon brukes i tilknytning til Huldt & Lillevik lønnssystem  Opptakskrav Annet kompetansegrunnlag   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger 4 Eksamen Eksamen Det avholdes to eksamener: Personal modul 1, er en individuell 4 timers hjemmeeksamen som dekker fagene: Personaladministrasjon Yrkes- og arbeidslovgivning Konflikter på jobben. Personal modul 2, er en skriftlig, individuell 1 døgns hjemmeeksamen som forutsetter tilgang til pc, Huldt & Lillevik lønn, Huldt & Lillevik Juridisk Atlas, Word, Excel og Internett. Eksamen dekker fagene: Personal Naturalytelser og utgiftsgodtgjørelser Lønn All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 29 700,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 1 750,- 1 eksamen á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Lånekasse Godkjent for lån / stipend i lånekassen. Finansiering Du kan velge mellom kortbetaling, faktura på totalbeløpet, avdragsordning eller annen betaler. Dette velger du i bestillingen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Nettkurs 4 timer 1 750 kr
Lovbefalt HMS-kurs for ledere, praktisk og pedagogisk. Mer enn 2000 deltakere. Nettbasert og med support og oppfølging. [+]
HMS-nøkkelen, HMS for ledere Lovbefalt kurs som gir deg grunnleggende HMS-kunnskap på en effektiv og pedagogisk måte.   Du vil lære om følgende tema:  Modul 1: ArbeidsmiljøModul 2: Rammevilkår – regelverket Modul 3: RisikohåndteringModul 4: Systematisk HMS-arbeid, InternkontrollModul 5: Ergonomi /Kravet til vurdering om fysisk aktivitet   Kvalitet og pedagogikk - Kurset er utviklet i henhold til krav i Arbeidsmiljøloven 3-5 og med tilhørende retningslinjer.- Kurset benytter teknologi fra Didac, en av landets ledende aktør innen helhetlig interaktiv læring.- Kurset har en lav brukerterskel og inneholder tekst, tale, bilder, kontrollspørsmål og arbeidsoppgaver.- Kurset presenteres gjennom tale, tekst, praktiske oppgaver og ulike skjema for bruk i egen virksomhet.    Gjennomføring Kurset gjennomføres på 4 - 5 timer. I tillegg er det lagt opp til ulike arbeidsoppgaver som kan gjennomføres i virksomheten. Du styrer selv fremdriften, og tar du en pause vil systemet huske hvor du var når du senere starter opp igjen.  Ved gjennomført kurs vil du få kursbevis.   FYLL UT SKJEMAET FOR MER INFORMASJON ELLER PÅMELDING   Bilde fra sekvens i nettkurset   Bonus! HMS Norge legger vekt på at HMS-arbeidet skal være en kontinuerlig prosess. Som kursdeltaker får du derfor ett års medlemskap i Forum for HMS-ansvarlige. Medlemskapet innebærer at du bl.a. får oppdatert din kunnskap gjennom webinarer, elektroniske skjema, support. Du binder deg ikke til noe medlemskap utover dette gratisåret. [-]
Les mer
Nettstudier 24 uker 21 000 kr
Dette kurset fører til Certified Digital Marketing Specialist - Strategy and Planning sertifiseringen. [+]
Strategy and planning is an essential aspect to digital marketing. A scoped, measured and achievable digital strategy along with a coherent plan for your organization can significantly reduce spend and increase return from your marketing efforts.   Designed by the Digital Marketing Institute, this industry aligned certification will boost your credibility and help you stand out from the crowd as you become a specialist. This certification has been designed by experts, to create experts.   THERE ARE TEN MODULES IN THIS PROGRAM: Introduction to Digital Strategy and Planning Traditional Communications Digital Communications Digital Display Advertising Social Customer Service Budget Personnel Risks and Reputation Analytics Strategy formulation and Plan Module Descriptions: INTRODUCTION TO DIGITAL STRATEGY AND PLANNING The Introduction to Digital Strategy and Planning module introduces the key concepts in digital communication. You will learn ways to develop a measured, achievable and well- considered strategy to cater for your digital marketing needs. TRADITIONAL COMMUNICATIONS This module explores communications before digital marketing became widespread. You will examine how communications have developed over time, the limitations of traditional channels and how digital channels can be integrated with traditional methods to achieve greater results. DIGITAL COMMUNICATIONS The digital communications module builds upon the traditional communications module and explores the digital approach to audience engagement. You will be shown how digital communications are measurable and affords you the opportunity to analyze and develop your digital marketing strategy as it grows. DIGITAL CHANNELS This module explores both the advantages, disadvantages and suitability of various channels available to anyone looking to develop a digital marketing campaign. You will know SEO, PPC, email marketing, social media marketing and digital display advertising amongst other concepts so you have the knowledge to implement them as part of a digital marketing strategy. SOCIAL CUSTOMER SERVICE The Social Customer Service module investigates social customer service, peer to peer communities and how online technologies can prove critically important to not only maintaining but also growing your business online. BUDGET This module looks at a crucial aspect of maintaining a budget as part of your wider digital strategy and planning. You will understand cost effective channels and how strong analytics can support cases for increased investment in digital channels. PERSONNEL The Personnel module explores the team you build as they will be responsible for implementing and maintaining digital marketing strategies. You will learn about the new roles and responsibilities associated with digital marketing and how to overcome the challenges these create for Human Resource departments. RISKS AND REPUTATIONS This module details the risks which have developed alongside the growth of digital marketing. You will also be able to distinguish the importance of reputation in digital marketing, both for companies and brand, and how this reputation can be monitored. ANALYTICS The Analytics module examines the opportunity for measurement, reporting and analysis with digital marketing. You will look at the key terms and concepts associated with analytics to ensure you have a deep understanding of its capabilities. Above all you will be introduced to KPIs and how to employ these as part of your analytics. STRATEGY FORMULATION AND PLAN This module ties all the strands of the specialist certification together. You will understand the best practice for implementing a digital marketing strategy and be able to take what you have learned to put together a coherent plan for your organization or business.   TRYKK HER FOR Å BESTILLE [-]
Les mer
Nettkurs 6 uker 9 800 kr
Supereffektiv, jobbrelatert, og interaktiv 'nett-pakke' designet for travle ledere. Lær å kommunisere så folk blir med i endringer/prosjekter. [+]
"Kurskonseptet er utrolig smart. Læring, øving og veiledning hånd-i-hånd" Margrete Eiken, Quality manager, NOAH "Selv som erfaren prosjekt- og endringsleder har jeg lært nye metoder som gjør meg bedre rustet til å unngå motstand og forsinkelser. Bra opplegg. Nyttig coaching. Anbefales sterkt!" - Linda Berglund, Doc. Manager, PHARMAQ AS Lær å kommunisere så folk blir med i endringer/prosjekter.  Supereffektiv, jobbrelatert, og interaktiv 'nett-pakke' designet for travle ledere. Du lærer å kommunisere effektivt og motiverende så folk blir med. Unngå motstand, misforståelser, og konflikter som forsinker prosjektet.  Finn ikke opp hjulet på nytt! Bruk spesifikk kommunikasjon på strategiske milepæler i endringen/prosjektet. Hi6 Project &Change Supporter er et unikt kurskonsept, som hjelper travle ledere i hverdagen, med å drive endringer og prosjekter #Fåfolkmed.   "Opplegget fungerte mye bedre enn jeg fryktet. En skeptiker er omvendt til ambassadør. Fleksibelt. Mye bra informasjon. Nyttig med webinarer. Et meget godt opplegg" - Terje Ulltang, Teknisk sjef, NOAH   [-]
Les mer
Nettkurs 1 950 kr
Kurset dekker kravene om teoretisk opplæring for de som skal montere, demontere, endre og kontrollere stillas over 9 meter. [+]
Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA) er en bransjeforening i Byggenæringens Landsforening, og tilbyr gjennom Byggenæringens nettskole en rekke e-læringskurs for bygge- og anleggsnæringen. Alle som skal bruke, bygge, demontere eller kontrollere stillas er pålagt å ha dokumentert teoretisk og praktisk opplæring. Dette kurset er bygget på krav i Forskrift om utførelse av arbeid, kapittel 17, som omhandler montering, demontering og endring av stillas. Dette kurset forutsetter at du har gjennomført stillaskurs del 1. Til sammen dekker disse kursene kravene til teoretisk opplæring for stillas over til 9 meter, og tilsvarer kravene i Forskrift om utførelse av arbeid § 17-2 -17-4 om teoretisk opplæring. I tillegg er det krav om 72 timer praktisk opplæring under tilsyn av kvalifisert person, ref. Forskrift om utførelse av arbeid § 17-2 - 17-4. For å gjennomføre kurset trenger du boka "Kurs i stillasmontering", som kan kjøpes fra Gyldendal Forlag. Innhold Kurset inneholder følgende temaer Innledning Risiko ved arbeid i høyden Montering, endring og demontering Rør og kobling Vindkrefter, beregning for vindkrefter og forankring Sikkert arbeid i høyden, risikovurdering og fallsikring Diverse stillaskonstruksjoner Beregninger   Kurset avsluttes med en sluttest. [-]
Les mer
Etter endt kurs skal eleven gjennomføre en teoretisk prøve for å vise at han/hun har tilstrekkelige kunnskaper om oppbygging, konstruksjon, komponentlære, løftediagr... [+]
MålsettingEtter endt kurs skal eleven gjennomføre en teoretisk prøve for å vise at han/hun har tilstrekkelige kunnskaper om oppbygging, konstruksjon, komponentlære, løftediagrammer, sertifiseringsregler,kontrollprosedyrer, sjekklister, forskrifter, standarder og instruksjonsbøker som kreves som grunnlag for kontrollgruppe G8 Lastebilkraner.EmnelisteInnledning Oppbygging og konstruksjon Komponentlære Rammer og påbygg Hydraulikk Ståltau Løftetabeller og løftediagrammer Sertifiseringsregler Kontrollprosedyrer Sjekklister Forskrifter/standarder Instruksjonsbøker Stabilitetsberegninger Øvingsoppgaver EksamensprøveAvslutningsprøveTeori eksamen ca. 30 spørsmålKompetansebevis / sertifikatEt kursbevis vil bli utstedt til hver kandidat som har gjennomført og bestått opplæringen. Kursbeviset vil inneholde informasjon om opplæringssted, kursinnhold, dato for gjennomføring, kandidatens navn og fødselsdato og være signert av daglig leder/kurs koordinator. [-]
Les mer
Nettkurs 1 290 kr
Vårt sikkerhetskurs i bruk av farlig håndverktøy tilfredsstiller kravene til dokumentert opplæring i henhold til Forskrift om utførelse av arbeid §10-2, Forskrift o... [+]
Kurset gir deg en grunnleggende forståelse av de lover og regler som gjelder for den som skal bruke farlige håndverktøy, samt de som skal lede arbeid med slikt utstyr. Det tar for seg generell bruk av ulike typer verktøy, hvilke faremomenter som verktøyene kan medføre, samt hvordan man går frem i forhold til vedlikehold og kontroll. Kurset går detaljert gjennom de forskjellige typene personlig verneutstyr som er påbudt og hvorfor disse skal benyttes. Oppbygging Lovgivning Generelt om arbeidsutstyr Sager Pistoler Vinkelslipere Drill og bormaskin Førstehjelp Nettkurset er fleksibelt og praktisk – og gir deg mulighet til å ta kurset på en måte som passer deg. Du kan gjerne dele opp kurset i flere omganger, slik at dette passer best for din situasjon. Ved å dokumentere praksis, sammen med teoretisk gjennomgang i kurset, tilfredsstiller det kravene som stilles for dokumentert opplæring. For å motta kompetansebevis, må følgende være godkjent: Teoretisk eksamen bestås i kurset Dokumentasjon på praktisk opplæring sendes inn Dokumenter for utfylling gis i kurset.   Kurset finnes på http://www.instantkurs.no [-]
Les mer
8 900 kr
Lær deg å kommunisere bedre. Meld deg på retorikk-kurs! [+]
Retorikk grunnkurs   Albert Einstein sa en gang: Hvis du ikke kan forklare det enkelt, forstår du det ikke godt nok. Dette kurset gir deg en innføring i de klassiske retoriske virkemidlene for å vite hvordan du kan spisse og forenkle ditt budskap,styrke din gjennomslagskraft og øke din troverdighet. Enten du skal overbevise, underholde, undervise, informere, lede et møte eller holde en selskapstale, vil du ha stort utbytte av å lære noen retoriske grep for å bevisstgjøre og forbedre din formidling. Mål • Å øke dine kommunikasjonsferdigheter• Å forstå med hvilke virkemidler du kan påvirke mottakeren • Å bevisstgjøre hvordan du framstår• Å finne den rette balansen mellom fakta, følelser og tillit• Å skape den gode dialogen med publikum Innhold Innføring i de 7 grunnprinsippene• Forberedelse og planlegging av et innhold• Argumentasjon og bevisførsel• Hvordan orkestrere innholdet• Hvordan finne det rette språket• Hvordan huske det du skal si• Gester, kropp og stemme• Hvordan analysere det du har framført Den gode balansen• Etos: hvordan skape tillit• Patos: hvordan appellere til følelsene• Logos: hvordan appellere til fornuften• Analyse • Spørsmålsmetoden Kurset vil være en blanding av teori og praksis. Alle deltakerne vil få muligheten til å framføre to presentasjoner hver med grundige tilbakemeldinger. Maks antall: Åtte stykker [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 850 kr
Kurset behandler grundig de formelle krav til fakturaens innhold og har en detaljert gjennomgang av de lovpålagte krav som stilles til fakturaen [+]
Fradragsrett for inngående merverdiavgift (E-kurs) Alle som konterer bilag må ta stilling til hvordan den inngående merverdiavgiften skal behandles og dette kurset gir en praktisk gjennomgang av de betingelser som må være tilstede før inngående merverdiavgift kan fradragsføres.   Kurset behandler grundig de formelle krav til fakturaens innhold og har en detaljert gjennomgang av de lovpålagte krav som stilles til fakturaen. I forhold til kravet om angivelse av selger i faktura gjennomgås krav til kjøpers aktsomhet.   Også de materielle vilkårene for fradragsføring av inngående merverdiavgift gjennomgås. I denne delen av kurset drøftes kravene til relevans og tilordning ved gjennomgang av en rekke sentrale høyesterettsdommer som omhandler temaet.   Avslutningsvis gjennomgås reglene om avskåret fradragsrett, med særlig fokus på personkjøretøy, utgifter til kost og servering, naturalavlønning, representasjon, anskaffelse av varer og tjenester til utdeling som gaver eller i reklameøyemed, fast eiendom som dekker bolig eller velferdsbehov, samt anskaffelse av kunst og antikviteter.   Ved gjennomgang av de enkelte temaene blir det gitt praktiske eksempler og korte konkrete spørsmål hvor kursdeltaker må ta stilling til realistiske problemstillinger underveis. Innhold Introduksjon Formelle krav Materielle krav Avskåret fradragsrett   Varighet 1 time.   Autorisasjon Regnskapsfører: 1 time skatt/avgift Revisor: 1 time skatt Kursholder(e) Reidun Mæhlum [-]
Les mer
80 000 kr
Ønsker du deg videreutdanning innen språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen? Utdanningen gjennomføres som et deltidsstudium over 2 år og gir... [+]
AOFs fagskoleutdanning innen språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen, er en praktisk rettet utdanning som gir en dagsaktuell kompetanse som blir mer og mer etterspurt i sektoren. Utdanningen skal gi innsikt, erfaring, refleksjon og trygghet i å arbeide med språk på bakgrunn av ulike morsmål som finnes i en barnehage. Flerkulturell kompetanse overfor de man møter i arbeid med barna som foreldre, tospråklige barnehagemedarbeider og samfunnet/nærmiljøet barna vokser opp i, er viktig for å forstå helheten og utviklingen hos barna.     OPPTAKSKRAV 1. Fullført videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget 2. Det kan søkes opptak på bakgrunn av realkompetanse 3. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet.    Organisering av utdanningen Utdanningen tilbys som deltidsstudium over 2 år. Studiet organiseres med undervisning en kveld per uke. Studiet er bygget opp av fem emner hvorav siste emnet er fordypning parallelt med praksis.   Faginnhold Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanningene i oppvekstfagEmne 2: Pedagogikk og didaktikkEmne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet i barnehagenEmne 4: Flerkulturell kompetanseEmne 5: FordypningPraksis   Eksamen og sluttkompetanse Etter fullført og bestått eksamen og praksis, utstedes vitnemål. Fullført fagskoleutdanning gir 60 fagskolepoeng.   Finansiering Under forutsetning om finansiering, kan studenter som oppfyller følgende krav kan få studiet finansiert fra Utdanningsdirektoratet: 1. Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget eller dokumentert realkompetanse minimum 5 år fra arbeid med barn i alderen 0-6 år og 2. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet Bøker/materiell betales av den enkelte student.   [-]
Les mer
2 250 kr
Vi er ett sertifisert opplæringsfirma, som tilbyr dokumentert sikkerhetsopplæring på norsk, polsk og engelsk. TAG Bygg har lang erfaring og meget gode referanser. [+]
Dokumentert opplæring i henhold til Arbeidsmiljøloven, Maskinforskriften og Forskrift for utførelse av arbeid. Du lærer om arbeid i høyden, og hvilket utstyr du skal benytte deg av. For å kunne bruke en personløfter kreves det dokumentert opplæring i henhold til forskriftene og Arbeidsmiljøloven. Det er arbeidsgivers ansvar at alt personell som arbeider med personløftere skal ha dokumentert opplæring. Personløfter under jord modul A7 Klasse A: Tilhenger montert, eller manuelt flyttbarKlasse B: SelvgåendeKlasse C: Bilmonterte GjennomføringVi gjennomfører kursets teoridel som dagskurs eller ettermiddagskurs. Teorikurset avsluttes med en prøve. Praksisen gjennomføres vanligvis med at eleven opparbeider praksis etter kurset. Det er med andre ord ikke nødvendig å gjennomføre kursets praksisdel med instruktør på kurs. Kursets innhold:- AML, forskrifter, ulykker- Oppbygging/konstruksjon av personløftere- Oppstilling og bruk av personløfteren- Sikkerhetsbestemmelser- Hydraulikk/sikkerhetsventiler- Mekanikk/stabilitet- Elektrisitet/avstand til kraftlinjer- Sertifisering- Ferdselslære- Vedlikehold- Signaler - Kunnskapskontroll/øvingsoppgaver- Avsluttende prøve Referanser:Mitt firma har gjennomført flere kurs hos TAG Bygg AS, og erfaringene har kun vært gode. Kunnskapsrike, pålitelige, løsningsorienterte og hyggelige kursholdere som kan anbefales. Øyind Jansen i Øyvind Jansen AS Vi har benyttet Tag Bygg AS til å kurse våre ansatte tidligere, og vi anser Tag Bygg AS v/ Tadeusz Grabowski som en ryddig og profesjonell aktør som tilfredsstiller våre behov. Steen Lund AS og Ditt Mannskap vil fortsette å bruke Tag Bygg AS ved senere anledninger da vi er godt fornøyd med produktet de leverer. Slawomir Sordyl, Avdelingsleder Steen Lund AS [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.