MEDARBEIDERSKAP
Nordens ledelsesmodell [+]
Medarbeiderskap er et begrep i tiden, som alle synes har en positiv klang, men hva betyr det egentlig?
Meningsinnholdet som legges i det spenner over et vidt spekter: ansvarliggjøring, selvledelse, arbeidsmoral, medbestemmelse og medvirkning. Arbeidsglede er også et begrep som ofte blir nevnt i samme åndedrag. Vi så denne forvirringen tidlig på 2000-tallet og bestemte oss for å bidra til en opprydding i begrepsbruken, slik at det ble mulig å snakke om godt og dårlig medarbeiderskap med samme klarhet som vi har vært vant til å snakke om godt og dårlig lederskap.
TeamWorks definisjon av Medarbeiderskap
Medarbeiderskap handler om hvordan vi forholder oss til arbeidsoppgavene, til arbeidskollegaene og til arbeidsgiveren. Vi må ha oppmerksomhet på alle disse tre hjørnestenene samtidig. Det er ikke tilstrekkelig å være god på bare ett område. En dyktig fagperson med primadonna-nykker, en munter kollega som ikke er opptatt av oppgaven, eller "talsmannen" som konstant utfordrer besluttninger og ledelsen, utøver ikke godt medarbeiderskap.
Medarbeiderskap er videreføringen av det som har vært omtalt som Den Skandinaviske Ledelsesmodellen, som er preget av gjennsidig tillit, ansvarlighet og liten maktdistanse. Denne ledelsesmodellen er en viktig årsak til at Norden er blitt verdens mest velfungerende samfunn, med et næringsliv som er konkurransedyktig på verdensmarkedet, til tross for at vi er lønnsledende. Det er også grunnen til at vi har en meget effektiv offentlig sektor. I Norden antar vi at folk flest er til å stole på, og vi føler en forpliktelse til å vise oss tilliten verdig. Sammen med arbeidsglede og engasjement, og et forpliktende samspill mellom leder og medarbeidere er dette suksessoppskriften for en god og effektiv arbeidsplass. Dette er medarbeiderskap.
Hvordan utvikle godt medarbeiderskap
Det er lettere sagt enn gjort å få til gode, åpne samtaler om de viktige temaene. De fleste har en så hektisk hverdag at det er vanskelig å få tid til snakke sammen. og det er ofte vanskelig å komme frem til hva man skal prate om. Gode samtaleverktøy er helt avgjørende. TeamWork har i 30 år jobbet med å utvikle verktøy og medarbeiderundersøkelser som hjelper ledere til å utvikle sin enhet, med beskjeden bruk av felles tid, og lite behov for ekstern bistand
OM INSTRUKTØREN
Vibeke C. Hammer får eksepsjonelt gode tilbakemeldinger fra sine deltakere. Tilnærmet 90% gir henne 10 på en skala fra 1 til 10. Over 1000 personer har valgt å ta kurs hos henne.
Hun har en bred og dyp forståelse for menneskelige mekanismene som fremmer og hemmer våre prestasjoner. Tidligere arbeidet hun som leder for forretningsutvikling i næringslivet, oHun er sertifisert i medarbeiderskap gjennom Teamwork. Vibeke er utdannet i kognitiv terapi hos Norsk Kognitiv forening og tatt coach, Kommunikologi i Sverige, hypnoterapi og Lightning Process instruktør utdannelse i London, samt teknisk og økonomisk utdannelse fra Norge.
Nå deler hun sin kunnskap i en håndgripelig strukturert tilnærming, slik at du kan lære å få det bedre med en gang.
[-]
Les mer