Ledelse og strategi
Executive MBA (EMBA)
Du har valgt: Rogaland
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Kombinert klasserom og nettbasert 6 dager 23 000 kr
Kurset skal gi deltakerne kunnskaper om utvikling og gjennomføring av kontrakts- og leverandørstrategier. [+]
Innhold Kurset legger vekt på hvordan profesjonelle organisasasjoner i private og offentlig sektor skaper og tilegner seg verdi gjennom bruk av eksterne ressurser i et samarbeid med leverandører. Det passer godt sammen med Strategisk markedsføring, og gir disse en grundig innføring i muligheter og utfordringer i en B-2-B kontekst. Læringsutbytte Kunnskap Etter fullført kurs skal deltakerne ha kunnskap om: - Alternative ressurs- og produksjonsmodeller (marked eller intern organisering) - Ulike kontraktstyper (klassisk, neoklassisk, relasjonell) - Kontrakts prosesser fra forespørsel til kontrakt - Kontrakts relasjoner - Relasjonen som strategisk ressurs Arbeidsformer Samlingsbaserte forelesninger med tre samlinger à to dager. Mellom samlingene må deltakerne arbeide selvstendig og i grupper med oppgaver og cases, gjerne i tilknytning til egen organisasjon. Det legges opp til at studentene er aktive og bidrar med egne erfaringer og/eller problemstillinger.  Hva man står igjen med etter endt kurs er i stor grad bestemt av egen innsats. Vurdering/eksamen For å avlegge eksamen må to skriftlige innleveringer med presentasjon, i grupper, være bestått. Eksamen: Hjemmeeksamen med varighet 7 dager og gis karakter A - F, hvor "F" er stryk. Dato oppgis senere. Det er anledning til å ta enkeltemner uten å gjennomføre hele mastergraden. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 6 dager 23 000 kr
Kurset i atferdsøkonomi anvender ny innsikt til å belyse viktige problemstillinger innen finans og HR. Hvordan tar vi økonomiske beslutninger? Hva motiverer oss? Disse... [+]
Innhold Kurset består av tre deler. I første del gis en innføring i sentrale atferdsøkonomiske begrep og emner. Deltakerne vil bli introdusert for økonomiske eksperimenter som viser på hvilken måte vi avviker fra rasjonell adferd og snever økonomisk egeninteresse. Andre del viser anvendelser innen HR. Problemstillinger knyttet til ledelse, insentiver, motivasjon og prestasjonsevaluering vil bli belyst ved hjelp av nyere adferdsøkonomisk forskning. Tredje del viser anvendelser innen finans. Deltakerne får innsikt i hvordan psykologiske mekanismer påvirker investeringer, risiko og adferd i finansmarkedene. Læringsutbytte Etter fullført kurs i atferdsøkonomi skal deltakerne: • Ha et bedre grunnlag for å ta økonomiske beslutninger. • Forstå samspillet mellom økonomiske incentiver og andre motivasjonsfaktorer. • Forstå hvordan samspillet mellom psykologiske og økonomiske faktorer kan forklare atferd på arbeidsplassen og i markedene. [-]
Les mer
1 semester 23 000 kr
På forespørsel
Kurset diskuterer teorigrunnlaget for strategisk og konkurransedyktig personalledelse, samt innføring og et kritisk innovativt blikk på teknikker og metoder. [+]
Emnet er basert på evidensbasert ledelse og fokuserer på bruk av den beste tilgjengelige vitenskaplige dokumentasjon for å fremme kvaliteten i en leder, organisjonens beslutninger og praksis. Emnet vil også ta for seg hva forskning sier om effektive systemer for å rekruttere, mobilisere, beholde og lede organisasjonens menneskelige verdier. 10 studiepoeng MålgruppeMålgruppe for dette studiet er ledere i små- og mellomstore bedrifter som ønsker en dypere forståelse av  organisasjonens menneskelige ressurser. Kurset retter seg også mot personer med utvidet ansvar for personalressurser, ol.  InnholdKurset omfatter følgende temaområder: Hvilke samfunnsforhold påvirker HRM Strategisk HRM Konkurransefordeler gjennom HRM Arbeid, mening og driverne for et positivt arbeidsmiljø og effektiv personalledelse Sikring av medarbeidernes "employability" Top-down eller bottom-up: Om deltakelse, engasjement og effektivitet Teknikker for utvikling av medarbeidere og organisasjon Hva driver prestasjoner og hva er effektiv ledelse? Prestasjonsledelse, lønn og belønning Tiltak for helsefremmende arbeidsplasser og redusert sykefravær Kommunikasjon og og interpersonlig effektivitet LæringsutbytteEtter fullført kurs forventes det at studenten bla. skal kunne redegjøre for de samfunnsforhold som påvirker valg av HRM strategi, kunne utforme alternative HRM-strategier for en definert organisasjon og påvise fordeler og ulemper ved de ulike strategiene, mv. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert
Universitetet i Stavanger tilbyr en Executive MBA på 90 studiepoeng. Dette er et skreddersydd tilbud til deg som vil kombinere jobb og utdanning. Mastergraden består av..... [+]
Hvem er målgruppen? En Executive MBA ved UiS skal gi en bred og avansert innsikt i det bedriftsøkonomiske fagområdet, og på den måten bidra til å skape gode ledere på alle plan innen ulike bransjer. Den typiske målgruppen for dette studiet vil derfor være ledere eller kommende ledere i både private og offentlige virksomheter, og som har en viss arbeidserfaring - aller helst erfaring som leder. Hvorfor ta en Executive MBA ved UiS? Det finnes flere grunner til å ta en Executive MBA.: - attraktiv i jobbmarkedet - bedre lønn - flere jobbmuligheter - økt evne til kritisk tenking - takle morgendagens utfordringer - kompetanse til ”å gjøre de ansatte gode" - nettverksbygging - mastergrad Innhold og modell Executive MBA er en lederutdanning med fokus på økonomi- og ledelsesfag. Det forventes derfor at en Executive MBA inneholder regnskap, finans, markedsføring, strategi, HR og ledelse i vid forstand. Det skilles ofte mellom en generell MBA og en mer spesialisert MBA, basert på bransje eller fagområde. Executive MBA på UiS er generell, men med en viss grad av fokus og bransjespesialisering som samsvarer med etterspørsel og behov. Obligatorisk grunnmodul 30 studiepoeng Lederskap og mestring Strategi Økonomisk styring Valgfrie kurs 30 studiepoeng (Velg 3 av kursene - 3 x 10 studiepoeng) Prosjektledelse Strategisk markedsføring Kontrakt- og leverandørrelasjoner Konjunkturanalyse Strategisk HRM Adferdsøkonomi Endringsledelse Fremsynsledelse Investering og finansiering Masteroppgave 30 studiepoeng (Inkl. metodesamling) Undervisningsform Studiet er modulbasert; Hver modul 6 dager à 3 samlinger à 2 dager per emne. Studiet vil bruke It's Learning som kommunikasjonsplattform. Forelesningstidspunkt Forelesningstidspunkt er fra kl 08:30 – 16:00. Eksamen Det arrangeres en avsluttende eksamen med bokstavkarakterer etter hvert emne. Eksamenstype vil variere fra emne til emne (hjemmeeksamen/skoleeksamen). Det vil i tillegg være en utstrakt bruk av obligatoriske oppgaver og prosjektoppgaver som studentene kan arbeide med hjemme. Pris Fra 01.01.2014 vil pris per studiepoeng være kr. 2.300,-. Semesteravgift og pensumlitteratur kommer i tillegg. Opptakskrav For å bli tatt opp til Executive Master of Business Administration av 90 studiepoengs omfang kreves: a) Oppnådd bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller utdanningsløp av minimum 3 års omfang (180 sp), eller utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp. b) Det samfunnsvitenskaplige fakultet, Universitetet i Stavanger, kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis er likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. – Opptak på bakgrunn av realkompetanse. c) For å bli tatt opp til mastergradsstudium av 90 sp omfang, stilles det i tillegg til kravene under pkt a og b krav om minimum to års relevant yrkespraksis. En må søke om opptak til hvert enkelt emne. Blir man tatt opp til ett av emnene, er man automatisk kvalifisert for opptak til de andre emnene, samt masteroppgaven. Dersom du har relevant utdannelse på masternivå fra tidligere studier, kan du søke om fritak fra et av emnene. Det kan gis fritak for inntil 20 studiepoeng. Det er ett felles opptak til Grunnmodulen (tre emner). De valgfrie emnene har enkeltemneopptak, hvor man kun blir tatt opp til ett emne om gangen. Studieperioden er fleksibel, men en Executive MBA vil normalt vare 2-4 år på deltid, og det vil være opp til studenten hvordan han/hun velger å legge opp studieløpet sitt. Fullført studium vil føre fram til en erfaringsbasert mastergrad. Graden er yrkesrettet og kvalifiserer som sådan ikke for opptak til et doktorgradsstudium. Søknadsfrister  Søknadsfrister finner du ved å klikke deg inn på hvert enkelt emne. Her vil du også finne elektronisk påmelding. Vi praktiserer løpende opptaksvurdering, og tar i mot din søknad så fort som mulig (første-mann-til-mølla-prinsippet). [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 6 dager 23 000 kr
The purpose of this module is to facilitate at challenging learning environment which will support the development of a critical understanding of organizational change le... [+]
Introduction The module sets out to identify and critically explore a range of current issues and challenges relevant to organizational change. Furthermore, it will introduce students to a variety of theories, concepts and models which may all be of use in specific contexts. Learning outcomes Knowledge Based on a foundation of academic theories, concepts and models, case studies and practitioner experience we aim to hone a mental capacity and a critical capability to explore and master a range of change enabling approaches which may all be appropriate in a given situation. The module will include: - A clear link to leadership and followership; - Contemporary change leadership and management issues and concepts (e.g. ethics, trust and participation); - Change enabling organizational structures, cultures and processes; - Barriers and resistance to change/Change readiness; - Organizational power and politics TimetableThe course is held over 3 gatherings of 2 days each. Dates to be annouced later. Lecturing hours, 08:30 - 16:00 hrs. each day. Assessment Form of assessment Weight Duration Support Grades - 2500 word assignment (academic essay) Weight: 90%    Grades: A - F - 500 word critical reflection*                            Weight:  10%   Grades: Pass/Fail * Each individual student is to reflects on their own experience of the module as well as approach to organizational change. To be written in first person and drawing upon relevant literature. Required task(s) which must be passed: We recommend the students to attend a minimum of 75% of taught classes (Lectures/tutorials/seminars). We will also recommend the students to come prepared (having read identified readings – journal articles etc.) and that the students must contribute to presentations, seminars, group work etc. Teaching language Please note that if only Norwegian speaking students, the course will be held in Norwegian.. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.