Finnmark
Du har valgt: Sør-Varanger
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Sør-Varanger )
 

Test test [+]
Test test [-]
Les mer
Nettkurs 75 minutter 5 600 kr
PRINCE2 Agile Foundation gir forståelse for hvordan man bruker PRINCE2 i kombinasjon med smidige metoder. Gjennom sertifiseringen lærer du hvordan PRINCE2s prinsipper, pr... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 55% korrekte svar (dvs 28 av 50 spørsmål). Deltakerne har 1 time og 15 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige Forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
6 timer 1 500 kr
C#is very useful. [+]
C# is a power language. [-]
Les mer
5 dager 20 200
03 Feb
Du lærer hvordan virksomheter kan jobbe systematisk med ytre miljø for å være i samsvar med relevant regelverk. [+]
Hva lærer du? Du lærer hvordan systematisk arbeid med å redusere miljøpåvirkningen kan bidra til en mer bærekraftig utvikling, og at kontinuerlig forbedring av miljøprestasjonen vil bidra til å fremme virksomhetens samfunnsansvar. Hva du får igjen for kurset Du blir i stand til å bistå virksomheter med å redusere kostnader knyttet til avfall og energiforbrukDu blir i stand til å bruke miljøarbeid aktivt for å forbedre omdømmet Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 12 måneder 13 200 kr
Realfag passer for deg som trenger å forbedre karakteren i faget, eller som trenger fordypning for videre studier på høgskole eller universitet. [+]
Ingeniørpakken gir til sammen 2 realfagspoeng og passer for deg som vil bli ingeniør, men som mangler fag eller må forbedre fagene. Har du studiekompetanse, men mangler realfag for å kunne søke opptak ved ingeniørhøyskoler? Fagene du trenger, er matematikk R1 og R2 og fysikk 1. Her kan du prøve Matematikk eller Fysikk (gratis) Gjennomføring NettstudierDu bestemmer hva, hvor og når du vil lære. Her får du varierte leksjoner i form av tekster, video, quiz, podcast, veiledning og oppgaver. Du har alltid kontakt med din personlige lærer hos K2. Målet er å gjøre deg best mulig forberedt til eksamen. Her kan du prøve alle kursene (gratis) Din digitale læringsplattform Den nettbaserte læringsportalen til K2 er tilpasset både mobil, nettbrett og pc. Det gir deg enkelt tilgang til å studere faget på en engasjerende og spennende måte, uansett hvor du er.  Eksamen Som deltaker ved K2 er du privatist og må ta eksamen i fagene for å få karakter. Oppmeldingsfristene er normalt 15. september og 1.februar. Plattform for oppmelding til eksamen kan variere fra fylke til fylke. Se fylkesoversikt her. Husk at betaling av eksamensavgiften skjer ved oppmelding.  Velg Ingeniørpakken og få tilgang til Fysikk 1, Matematikk R1 og Matematikk R2 i 12 måneder. Du velger selv når du vil ta eksamen.  Fysikk 1, eksamen nov/des eller mai/juni Matematikk R1, eksamen nov/des eller mai/juni Matematikk R2, eksamen nov/des eller mai/juni Veien videre Om du har generell studiekompetanse (GENS) og velger å ta fagene fysikk 1 og matematikk R1 og R2 som privatist, da oppfyller du opptakskravene til flere studier, inkludert ingeniørstudier. Se praktisk info for frister og opptak til universitet og høyskole. Gratis veiledning Er du usikker på hva som skal til for å få studiekompetanse, ta gjerne kontakt med oss for gratis veiledning. Vi har veiledere med mange års erfaring som står klare til å hjelpe deg!Ønsker du mer informasjon om kurset velg "Send meg info"-knappen under. Vil du chatte med oss, så klikk på ikonet nederst i høyre hjørne. Lånekassestøtte Utdanningen er godkjent i lånekassen. Søk direkte via lanekassen.no.For mer informasjon se nettsiden vår under Praktisk info. Støtteordninger Er du organisert i en fagforening, kan du i de fleste fagforeningene søke støtte til utdanning. Dersom du er organisert bør du sjekke med din fagforening om muligheter for støtte, frister og hvordan du søker. Forkunnskaper Du må ha fullført grunnskole eller tilsvarende opplæring. Minoritetsspråklige bør ha minimum B1-nivå i norsk muntlig og skriftlig. Dersom du har behov for å lære mer norsk før du starter på utdanning har vi norskkurs på forskjellig nivå (A1-B2). Språkkursene er digitale med personlig oppfølging fra lærer. Se alle kurs her Krav til utstyr Som deltaker på K2 Nettstudier kan du bruke både mobil, nettbrett og PC når du tar kurset.Til eksamen må du ha tilgang til PC. I tillegg trenger du PC-versjonen av Office eller tilsvarende programmer. Se her hva du har tilgang til av nettbaserte ressurser på eksamen. Praktisk info Du finner svar på ofte stilte spørsmål på nettsiden vår under praktisk info.   [-]
Les mer
Nettkurs 40 minutter 5 600 kr
MoP®, er et rammeverk og en veiledning for styring av prosjekter og programmer i en portefølje. Sertifiseringen MoP Foundation gir deg en innføring i porteføljestyring me... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 50% korrekte svar (dvs 25 av 50 spørsmål). Deltakerne har 40 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig Oslo 4 dager 19 200 kr
10 Jun
16 Jun
Du lærer å gjennomføre HMS-revisjoner på en effektiv og virkningsfull måte [+]
Du skal etter kurset: Kjenne til ulike metoder for å overvåke det systematiske HMS-arbeidet i virksomheten Kunne gjennomføre HMS-revisjoner basert på ISO 19011:2018 Være revisjonsleder og revisor i forbindelse med revisjoner av ledelsessystemer og internkontrollsystemer  Hva lærer du: Hvordan gjennomføre revisjoner med bruk av den internasjonalt anerkjente revisjonsmetoden NS-EN ISO-19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer Forskjeller og likheter mellom revisjon i henhold til ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 og forskrift om systematisk HMS-arbeid (Internkontrollforskriften) Alle faser i revisjonsprosessen: Planlegge, utføre, kontrollere og korrigere Om revisjonsfunn, rapportering og oppfølging Hvordan bruke revisjoner i kontinuerlig forbedringsarbeid Revisjonsprinsipper og kompetansekrav til revisor Om etiske retningslinjer og fortrolighet Ulike metoder for systematisk overvåking av internkontrollen Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 150 minutter 5 600 kr
PRINCE2 Agile® Practitioner tar utgangspunkt i den mest tidsaktuelle og relevante vinklingen av smidig tilnærminger, og rammeverket inkluderer en rekke smidige metoder, s... [+]
Du vil få tilsendt en sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.  Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er casebasert med 50 tilknyttede multiple choice-spørsmål, og du består ved 66% korrekte svar (dvs 30 av 50 spørsmål). Deltakerne har 2 timer og 30 minutter til rådighet på eksamen.  Dette er en åpen bok eksamen. Nødvendige forkunnskaper: PRINCE2® Agile Foundation eller PRINCE2® Foundation sertifisering [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 590 kr
Årlig gjennomgang av FSE inkludert førstehjelp - Nettkurs. For personell som arbeider nær ved elektriske anlegg og betjener elektrisk utstyr [+]
Målsetting: Forebygge at personell som arbeider nær ved elektriske anlegg og betjener elektrisk utstyr ikke blir utsatt for ulykker som er forårsaket av kortslutning (lysbue) eller strømgjennomgang i et lavspenningsanlegg. Deltakerne vil også få opplæring i hvordan man skal opptre hvis en kommer opp i en ulykke forårsaket av elektrisk strøm, samt teoretisk opplæring i førstehjelp (HLR). Kurset er i henhold til: Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav iht. FSE-forskriftens §§ 2 og 3 og DSB`s Elsikkerhet nr. 73 og 84 for ikke sakkyndig personell som skal arbeide med enkle driftsoppgaver. Årlig repetisjon er et myndighetskrav, ref. FSE-forskriften § 7.   Læremål: Etter gjennomført kurs skal deltakerne ha en bevisst holdning til elsikkerhet, slik at antall personskader og skader på materiell pga. elektrisk strøm blir redusert. FSE opplæring skal gi kunnskap om regelverk og instruksjoner, enkle vedlikeholdsoppgaver, hvordan betjene et elektrisk anlegg med blant annet sikringer og motorvern, risikovurdering og planlegging, jordfeilproblematikk og faremomenter, bruk av måleinstrumenter, bruk av verneutstyr og til slutt melding om ulykker og opplæring i førstehjelp ved strømulykker. Del 1 – FSE Instruert personell Elsikkerhet – hvorfor så viktig? Myndighetskrav FSE-forskriften Ansvarsforhold Instruert personell – definisjoner – ansvar Overordnet planlegging Risikovurdering Strømgjennomgang Melding om ulykker Ulykker og statistikk Kortslutning og lysbueskader Bruk av verneutstyr Feilsøking Jordfeilproblematikk Faremomenter Teknisk opplæring Del 2 - førstehjelp Opptreden på skadestedet Prioritering og behandling Elektriske skader  -  Fallskader Skader ved strømgjennomgang (rytmeforstyrrelser i hjerte) Lysbueskader Brannskader Hvordan HLR skal utføres De mest alminnelige akutte sykdommer Alminnelig reaksjon når krisesituasjoner oppstår   [-]
Les mer
Lørenskog 1 dag 6 500 kr
04 Jun
Statistisk prosesskontroll skiller normal og spesiell variasjon for å reagere riktig på måleresultat, vurdere stabilitet og kapabilitet. [+]
Kurs i Statistisk prosesskontroll  Statistisk prosesskontroll skiller normal og spesiell variasjon slik at du reagerer riktig på måleresultat, vurderer stabilitet (forutsigbarhet) og kapabilitet (evne til å levere på kundekrav). Alle prosesser har variasjon som kan deles inn i normal og spesiell variasjon. Normal og spesiell variasjon krever ulik tilnærming som du vil lære om i dette kurset. Tilsvarende som et Run Chart viser et Control Chart data over tid. I motsetning til Run Chart, detekterer og viser Control Chart unormale mønster i dataene. Dette gjør dem nyttige for å identifisere hvilke data som bør undersøkes nærmere. Du kan også bruke dem til å bestemme om prosesser er stabile, forutsigbare og i stand til å oppfylle kundens krav. Kurset er 1 dag hvor halvparten av tiden er undervisning og resten av tiden er spill og praktiske øvelser. Vi diskuterer egne prosesser og hvordan statistisk prosesskontroll kan anvendes for disse. Du trenger Excel til øvelsene og får en Excel-fil med Control Chart som kan brukes for individuelle verdier.   Kurset er for deg som vil: opprettholde god kvalitet ved å overvåke kritiske faktorer for kvalitet jobbe forebyggende, eksempelvis med prediktivt vedlikehold bestemme kapabilitet (er prosessen i stand til å levere på kundens krav?) vurdere stabilitet (er prosessen forutsigbar?) sammenligne maskiner og utstyr for kontinuerlig forbedring og for å ta riktig beslutning ved ny-investeringer  vurdere effekten av forbedringsarbeid (er gjennomsnitt og/eller variasjon endret?) unngå å overreagere på normal variasjon (skaper større variasjon) lære av spesielle hendelser (gjennomføre rotårsaksanalyse)   Du lærer følgende: Forskjellen på normal og spesiell variasjon Hvorfor det er viktig å skille mellom disse to typene variasjon Hvordan du reagerer på ulike typer variasjon Hvordan kontrollgrenser bestemmes Hvordan vi vet om en prosess er stabil (forutsigbar) Hva det betyr at en prosess er i eller utenfor kontroll Hvilke forutsetninger som må være tilstede for å benytte statistisk prosesskontroll Anvendelsesområder og hvordan du kan anvende dette Hva det betyr at en prosess er kapabel og hvordan bestemmes kapabilitet? Ulike typer kontrolldiagram og når du bruker dem   Praktiske øvelser: Galton board benyttes til å lære grunnleggende statistikk, normalfordeling og for å lage Control Chart. Øvelsene fokuserer på praktiske bruk av Control Chart på ulike nivå i organisasjonen: Ledelse Kvalitetskontroll Prosessforbedring Innkjøp /Engineering Drift Vedlikehold Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Statistisk prosesskontroll er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred erfaring med anvendelse av dette verktøyet. Hun implementerte online statistisk prosesskontroll hos et legemiddelfirma, har skrevet blogginnlegg på Lean Techs nettside, laget videoer og egen julekalender med statistisk prosesskontroll. Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 8-12 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagen er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis og elektronisk kursdokumentasjon på ca. 30 sider som beskriver innholdet som er gjennomgått. Deltagerne får også en excel fil som kan benyttes til statistisk prosesskontroll. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 990 kr
Hva ligger i rammeplanens begrep «lekeskrift»? [+]
Hvordan kan vi legge til rette for at barna skal ha glede av å leke med skriftspråket? Dette kurset setter fokus på hvordan grunnlaget for skriveglede kan legges i barnehagen, og den viktige voksenrollen for å få dette til på barnas premisser.   Kursinnhold Helhetlig språkarbeid i barnehagen – hvordan fremme språkstimulering og kommunikasjon? Hvordan stimulere barns skriftspråklige bevissthet? Hvordan kan barnehagen legge til rette for at barna får positive erfaringer med å kommunisere med tegning, lekeskriving og bokstaver? Hvordan kan de voksne gi god støtte til lek og utforsking av skriftspråket? Skriveutvikling Skriveglede og fortellerglede i hverdagssituasjoner i barnehagen   Kursholdere Reidun Flugstad Rygg er barnehagelærer, allmennlærer og språk- og leseveileder, og har master i «Lesing og skriving i skolen». Hun har mange års erfaring som lærer på småskoletrinnet. Reidun har hatt ansvaret for veiledning og oppfølging av barnehagepersonale og lærere på 1.og 2. trinn i Gjerdrum kommune. Målet har vært å skape et helhetlig språkfokus i barnehagen og i skolens begynneropplæring. Reidun har de tre siste årene undervist i pedagogikk grunnskolelærerutdanningen og barnehagelærerutdanningen ved NLA-høgskolen i Oslo. Hun er nå pedagogisk veileder i språk, lesing og skriving i Ullensaker kommune.   Turid Sevilhaug Nordsveen er barnehagelærer med mange års erfaring fra arbeid i barnehage, mest med aldersgruppe 3-6 år, og de 3 siste årene med skolestartergruppe på en uteavdeling. Dagene tilbringes ute i skog og mark, og skrive- og fortellergleden er alltid med! Interessen for oppdagende skriving startet i 2013 i et prosjekt i regi av Gjerdrum kommune og Universitetet i Oslo, i samarbeid med Reidun Flugstad Rygg og Bente Hagtvedt. Prosjektarbeidet viste fort resultater hos barna: skriveglede, stor læringskapasitet og ikke minst motivasjon for å lære mer på egne premisser. Erfaringene har Turid tatt med i videre arbeid med språk i barnehagen, og trekker det inn i daglige aktiviteter og situasjoner. [-]
Les mer
G8 : Modul 1.1. Modul 2.8 - 3.8. [+]
Lastebilkran kurs : Modul 1.1. Modul 2.8. Modul 3.8 Vi tilbyr også Modul 4.8 fadderordning. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 dager 26 000 kr
In this course, the student will learn about the data engineering patterns and practices as it pertains to working with batch and real-time analytical solutions using Azu... [+]
The students will learn how to interactively explore data stored in files in a data lake. They will learn the various ingestion techniques that can be used to load data using the Apache Spark capability found in Azure Synapse Analytics or Azure Databricks, or how to ingest using Azure Data Factory or Azure Synapse pipelines. The students will also learn the various ways they can transform the data using the same technologies that is used to ingest data. The student will spend time on the course learning how to monitor and analyze the performance of analytical system so that they can optimize the performance of data loads, or queries that are issued against the systems. They will understand the importance of implementing security to ensure that the data is protected at rest or in transit. The student will then show how the data in an analytical system can be used to create dashboards, or build predictive models in Azure Synapse Analytics. After completing this course, students will be able to: Explore compute and storage options for data engineering workloads in Azure Design and Implement the serving layer Understand data engineering considerations Run interactive queries using serverless SQL pools Explore, transform, and load data into the Data Warehouse using Apache Spark Perform data Exploration and Transformation in Azure Databricks Ingest and load Data into the Data Warehouse Transform Data with Azure Data Factory or Azure Synapse Pipelines Integrate Data from Notebooks with Azure Data Factory or Azure Synapse Pipelines Optimize Query Performance with Dedicated SQL Pools in Azure Synapse Analyze and Optimize Data Warehouse Storage Support Hybrid Transactional Analytical Processing (HTAP) with Azure Synapse Link Perform end-to-end security with Azure Synapse Analytics Perform real-time Stream Processing with Stream Analytics Create a Stream Processing Solution with Event Hubs and Azure Databricks Build reports using Power BI integration with Azure Synpase Analytics Perform Integrated Machine Learning Processes in Azure Synapse Analytics Course prerequisites Successful students start this course with knowledge of cloud computing and core data concepts and professional experience with data solutions.Recommended prerequisites:M-DP900 - Microsoft Azure Data FundamentalsM-AZ900 - Microsoft Azure Fundamentals Agenda Module 1: Explore compute and storage options for data engineering workloads This module provides an overview of the Azure compute and storage technology options that are available to data engineers building analytical workloads. This module teaches ways to structure the data lake, and to optimize the files for exploration, streaming, and batch workloads. The student will learn how to organize the data lake into levels of data refinement as they transform files through batch and stream processing. Then they will learn how to create indexes on their datasets, such as CSV, JSON, and Parquet files, and use them for potential query and workload acceleration. Module 2: Design and implement the serving layer This module teaches how to design and implement data stores in a modern data warehouse to optimize analytical workloads. The student will learn how to design a multidimensional schema to store fact and dimension data. Then the student will learn how to populate slowly changing dimensions through incremental data loading from Azure Data Factory. Module 3: Data engineering considerations for source files This module explores data engineering considerations that are common when loading data into a modern data warehouse analytical from files stored in an Azure Data Lake, and understanding the security consideration associated with storing files stored in the data lake. Module 4: Run interactive queries using Azure Synapse Analytics serverless SQL pools In this module, students will learn how to work with files stored in the data lake and external file sources, through T-SQL statements executed by a serverless SQL pool in Azure Synapse Analytics. Students will query Parquet files stored in a data lake, as well as CSV files stored in an external data store. Next, they will create Azure Active Directory security groups and enforce access to files in the data lake through Role-Based Access Control (RBAC) and Access Control Lists (ACLs). Module 5: Explore, transform, and load data into the Data Warehouse using Apache Spark This module teaches how to explore data stored in a data lake, transform the data, and load data into a relational data store. The student will explore Parquet and JSON files and use techniques to query and transform JSON files with hierarchical structures. Then the student will use Apache Spark to load data into the data warehouse and join Parquet data in the data lake with data in the dedicated SQL pool. Module 6: Data exploration and transformation in Azure Databricks This module teaches how to use various Apache Spark DataFrame methods to explore and transform data in Azure Databricks. The student will learn how to perform standard DataFrame methods to explore and transform data. They will also learn how to perform more advanced tasks, such as removing duplicate data, manipulate date/time values, rename columns, and aggregate data. Module 7: Ingest and load data into the data warehouse This module teaches students how to ingest data into the data warehouse through T-SQL scripts and Synapse Analytics integration pipelines. The student will learn how to load data into Synapse dedicated SQL pools with PolyBase and COPY using T-SQL. The student will also learn how to use workload management along with a Copy activity in a Azure Synapse pipeline for petabyte-scale data ingestion. Module 8: Transform data with Azure Data Factory or Azure Synapse Pipelines This module teaches students how to build data integration pipelines to ingest from multiple data sources, transform data using mapping data flowss, and perform data movement into one or more data sinks. Module 9: Orchestrate data movement and transformation in Azure Synapse Pipelines In this module, you will learn how to create linked services, and orchestrate data movement and transformation using notebooks in Azure Synapse Pipelines. Module 10: Optimize query performance with dedicated SQL pools in Azure Synapse In this module, students will learn strategies to optimize data storage and processing when using dedicated SQL pools in Azure Synapse Analytics. The student will know how to use developer features, such as windowing and HyperLogLog functions, use data loading best practices, and optimize and improve query performance. Module 11: Analyze and Optimize Data Warehouse Storage In this module, students will learn how to analyze then optimize the data storage of the Azure Synapse dedicated SQL pools. The student will know techniques to understand table space usage and column store storage details. Next the student will know how to compare storage requirements between identical tables that use different data types. Finally, the student will observe the impact materialized views have when executed in place of complex queries and learn how to avoid extensive logging by optimizing delete operations. Module 12: Support Hybrid Transactional Analytical Processing (HTAP) with Azure Synapse Link In this module, students will learn how Azure Synapse Link enables seamless connectivity of an Azure Cosmos DB account to a Synapse workspace. The student will understand how to enable and configure Synapse link, then how to query the Azure Cosmos DB analytical store using Apache Spark and SQL serverless. Module 13: End-to-end security with Azure Synapse Analytics In this module, students will learn how to secure a Synapse Analytics workspace and its supporting infrastructure. The student will observe the SQL Active Directory Admin, manage IP firewall rules, manage secrets with Azure Key Vault and access those secrets through a Key Vault linked service and pipeline activities. The student will understand how to implement column-level security, row-level security, and dynamic data masking when using dedicated SQL pools. Module 14: Real-time Stream Processing with Stream Analytics In this module, students will learn how to process streaming data with Azure Stream Analytics. The student will ingest vehicle telemetry data into Event Hubs, then process that data in real time, using various windowing functions in Azure Stream Analytics. They will output the data to Azure Synapse Analytics. Finally, the student will learn how to scale the Stream Analytics job to increase throughput. Module 15: Create a Stream Processing Solution with Event Hubs and Azure Databricks In this module, students will learn how to ingest and process streaming data at scale with Event Hubs and Spark Structured Streaming in Azure Databricks. The student will learn the key features and uses of Structured Streaming. The student will implement sliding windows to aggregate over chunks of data and apply watermarking to remove stale data. Finally, the student will connect to Event Hubs to read and write streams. Module 16: Build reports using Power BI integration with Azure Synapase Analytics In this module, the student will learn how to integrate Power BI with their Synapse workspace to build reports in Power BI. The student will create a new data source and Power BI report in Synapse Studio. Then the student will learn how to improve query performance with materialized views and result-set caching. Finally, the student will explore the data lake with serverless SQL pools and create visualizations against that data in Power BI. Module 17: Perform Integrated Machine Learning Processes in Azure Synapse Analytics This module explores the integrated, end-to-end Azure Machine Learning and Azure Cognitive Services experience in Azure Synapse Analytics. You will learn how to connect an Azure Synapse Analytics workspace to an Azure Machine Learning workspace using a Linked Service and then trigger an Automated ML experiment that uses data from a Spark table. You will also learn how to use trained models from Azure Machine Learning or Azure Cognitive Services to enrich data in a SQL pool table and then serve prediction results using Power BI. [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 3 750 kr
Fishwelfare at slaughter - repetition. Fiskevelferd Slakteri repetisjonskurs på engelsk [+]
Val R&D and Sikkerhetssenteret Rørvik AS have developed an eLearning course for the aquaculture industry. The course is required by law and covers statutory and regulatory competence requirements for staff handling salmonids. Fish welfare Laws and regulations Preventive healthcare Health challenges and disease Fishwelfare at slaughter Living conditions and welfare challenges in different production systems The course is developed and held by fish health professionals working in the aquaculture industry. Kurset har både engelsk tekst og tale. [-]
Les mer
Webinar 1 time 290 kr
Strever du med selvledelse og motivasjon under Covid-19? -en gavepakke i personlig utvikling for enhver organisasjon! [+]
Er det vanskelig å være disiplinert? Kjenner du deg presset til å endre atferd og arbeidsmåter under Covid-19? Ønsker du å utvikle effektfulle ferdigheter for god selvledelse og optimal motivasjon? Vil du hvordan,da er dette foredraget noe for deg! "Den beste måten å oppnå endring, utvikling og vekst på, er å gjøre planer om til handling. Litt om gangen, men hele tiden!" ØNSKER DU Å LÆRE MER OM: Å redusere stress i livet og  arbeidshverdagen? Fylle mer liv i livet. Finne mer mening i det du gjør. Ta bedre vare på min fysiske, relasjonelle og mentale helse? Å gjøre mindre, jobbe bedre for og oppnå mer? Effektfull kommunikasjon i møte med andre. Hvordan ta vare på og bygge gode relasjoner i en krevende tid? Finn ditt hvorfor! Hvordan du kommer fra prat til optimalt resultat? Et enkelt universalverktøy for atferdsendring? OM FOREDRAGET 60 minutter hjelp til selvhjelp og deretter hvordan du kan hjelpe andre Hvordan ta selvledelse til et nytt nivå for å skape ekstraordinære resultater og optimal motivasjon i arbeidshverdagen og livet Kunnskap om "nøklene" for å lykkes med positive endringsprosesser Hvordan kommer du fra tanker og prat til garantert bedre resultat på 66 dager? Kunnskap om og tilgang til Change66©, din personlige "trener" Du får tilgang til analysene: Selvledelse, Optimal motivasjon og Covid-19 og jobben min Som deltaker på foredraget får du 50% rabatt på det virtuele kurset Selvledelse i praksis på fire moduler à to timer, 12 mnd lisens på Change66© samt 50% rabatt på personlig coaching. BEDRE SELVLEDELSE OG OPTIMAL MOTIVASJON MED CHANG66© Utviklingsverktøyet Change66© tar deg gjennom hele endringsprosessen fra A til Å! Change66© samler inn og sammenstiller data fra din subjektive opplevelse av nåsituasjon og hjelper deg med å finne frem til dine forbedringsområder, prioritere arbeidsoppgaver og lage din personlige handlingsplan. Systemet minner deg på hva du har forpliktet deg til å gjøre, tar vare på gjennomføringsresultatene som gjør det mulig å se utvikling over tid. Change66© er forankret i solid forskning innen atferdspsykologi og motivasjonsteori i kombinasjon med bruk av smart teknologi. CHANGE66© BIDRAR MED: En systematisk tilnærming i alt utviklings- og forbedringsarbeid Å samle inn og sammenstille data om din nåsituasjon Et unikt grunnlag for analyse av årsakssammenhenger mellom resultater, arbeidsmåter og tilgang på ressurser Hjelp til å identifisere forbedringsområder Hjelp til å prioritere det viktigste tiltaket du kan gjøre noe med Hjelp til å beskrive ditt hvorfor som utløser optimal motivasjon Hjelp til å lage og følge opp din personlige handlingsplan Læringslogg som beskriver gjennomføringsresultatene Måler og viser utvikling over tid Tar vare på resultater og beste praksis En enkel måte å dele rapporter OM FOREDRAGSHOLDER RUNE HAUGEN EdTech-gründer og daglig leder WiseHouse AS Rune Haugen er spesialist på digital transformasjon av atferdsendring og arbeidsmåter og har utviklet det digitale verktøyet Change66© som kombinerer ny forskning på atferdspsykologi med bruk av smart teknologi. 30 års erfaring fra læringsindustrien. Haugen har i tillegg skrevet boken Helsefremmende lederskap - slik leder de beste og har mer enn 20 års erfaring med design og gjennomføring av blandede læringsløp Han er en annerkjent foredragsholder og kjent for sine evner til å engasjere og formidle viktig kunnskap på en folkelig måte. Les mer om Rune Haugen og hans referanser på LinkedIn NOEN REFERANSER Change66©, et verktøy for effektiv selvledelse! Rune Haugen holdt et gnistrende godt foredrag for BI studentene, og skapte nye synapser om selvledelse og Optimal motivasjon. Roy W. Elvegård, Lecturer in Marketing and Communication, BI Norwegian Business School Rune Haugen som foredragsholder Rune Haugen er en dedikert og dyktig kurs/foredragsholder. Rune har en helt egen evne til å engasjere og involvere de rundt seg. Han snakker og underviser med begeistring og overbevisning, og ga meg både god faglig innsikt og tro på mine egne evner. Anbefales på det varmeste!  Johan Bergh, Kommandørkaptein (Pensj.) Senior advisor Hvorfor jeg anbefaler verktøyet for atferdsendring Change66©? Å utvikle prestasjonskulturer og skape fremragende resultater krever treningsarbeid satt i system over tid med kvalitet i alle faser. Fra analyse av nåsituasjon til ønsket resultat. Valg og prioritering av konkrete arbeidsmål i forbedring av atferd og arbeidsmåter er avgjørende. Dette krever at analysegrunnlaget er ferskvare med informasjon fra både sak, person og arbeidsmåter. Change66© bidrar til å ta utviklingsarbeid fra «stunt» til prosess.   Bjørge Stensbøl, Stensbøl Consulting Bruk av Change66 i min coaching virksomhet Jeg har deltatt på sertifiseringskurs i bruk av utviklingsverktøyet Change66© som jeg anvender i min coaching virksomhet. Rune oppnår tillit gjennom sin lange erfaring innen ledelsesfaget og ledertrening. Han har stor kunnskap om hva som fungerer og ikke fungerer. Han er en suveren kursholder som skaper engasjement gjennom god struktur og involvering som oppfordrer til deltakelse, ettertanke og refleksjon. Rune lærte meg viktigheten av selvledelse og hvorfor det er essensielt å ansvarliggjøre seg selv til enhver tid: Hva har resultatene med meg å gjøre? Gjennom refleksjon, prioritering og praktisk trening opplevde jeg å få grunnfestet min nye læring. Jeg vil sterkt anbefale Rune som instruktør for deg som vil ha forskningsbasert ledertrening i kombinasjon med et unikt digitalt verktøy for atferdsendring og resultatforbedring. Unn Helen Børvind, daglig leder i Excellent HR Det digitale utviklingsverktøyet Change66©, er genialt, samtidig som den er enkelt. Jeg har i årevis jobbet etter noe av den samme prinsipielle tenkningen, men her er tenkningen systematisert, digitalisert, kosteffektivt og med en brukerterskel som alle kan håndtere. Change66© vil være et svært godt og verdifullt verktøy for ledere - uavhengig av nivå. Tor Rune Raabye, Strategic Leadership&Crisis Management Consulting, Generalmajor(R)     [-]
Les mer