Mote, velvære og skjønnhetskurs
Du har valgt: Fashion og mote kurs
Nullstill
Filter
Ferdig

-

2 år 112 000 kr
2-årig fagskoleutdanning. Med den internasjonale ESMOD-utdanningen tilhører du eliten i motebransjen. [+]
ESMOD Oslo er del av det prestisjetunge, internasjonale nettverket ESMOD International. Nettverket har i dag 20 skoler rundt om i hele verden. ESMOD Oslo har utdannet designere siden 1990. Med våre utdanninger kan du på en profesjonell måte gå direkte inn i  stillinger og roller i kles- og tekstilbransjen. Se vår nettside: www.esmod.no Vi har løpende opptak og tar opp studenter etterhvert som søknadene kommer inn. Du vil få svar på din søknad innen en uke etter at vi har mottatt den. Studiet er delt likt mellom fagområdene design og modellisme. Design omhandler den kreative prosessen, mens modellisme er oversettelsen av idè til ferdig produkt gjennom drapering, mønsterkonstruksjon, tilskjæring og søm. Studiene inneholder også yrkes- og bransjeteori. Det er kombinasjonen av disse elementene og ESMODs metoder som gir studenten både kreative og tekniske ferdigheter. Store deler av ditt andre år jobber du med din egen kolleksjon. Her velger du selv tema og målgruppe. Kolleksjonen presenteres for en jury fra bransjen samt en representant fra ESMOD Paris. Kommer man seg gjennom nåløyet, mottar man det prestisjetunge ESMOD Diplomet i tillegg til fagskolevitnemål. Juryen deler også ut priser for de beste arbeidene. Vår 2-årige fagskoleutdanning gir deg grundige ferdigheter innen research, inspirasjon, moteillustrasjon, fargelære, tekstillære, kolleksjonsoppbygging og den kreative prosessen fra idè til ferdig produkt. I modellisme er hovedfokus mønsterkonstruksjon og søm av prototyper. Du får avansert opplæring i konstruksjon og søm. ESMODs unike system for mønsterkonstruksjon har lagt grunnlaget for den moderne fremstillingen av klær i dag, og ESMOD er internasjonalt ledende innen sitt felt. Vår 2-årige fagskoleutdanning gir deg også grundig opplæring i Adobe-programmene Photoshop (Ps), Illustrator (Ai) og In Design (ID). Du får mulighet til å sertifisere deg i disse programmene. Dette gjøres i samarbeid med IGM. En slik sertifisering gir deg store fortrinn ved jobbsøking. Du har faglærere som følger deg i det enkelte fag, gjennom hele utdanningen. Lærerne dine er tilgjengelig for deg hver dag, og du får tett oppfølgling og veiledning. Skoledagen begynner kl 9 og avlsuttes kl 15. Som regel begynner vi dagen med en forelsening og gjennomgang av nytt stoff. Deretter jobber du med oppgavene dine. Onsdagene disponerer du selv fra kl 12 og ut dagen. I tillegg har ESMOD Oslo et solid nettverk i motebransjen, og du vil møte gjesteforelesere som gir deg et innblikk i hvordan det er å jobbe i vår bransje. Studiet er lagt opp slik at du jobber akkurat som du ville gjort ute i bransjen, du designer hele tiden nye kolleksjoner og utarbeider nye prototyper. Det første av studiets to år deler vi inn i perioder, og hver periode begynner du med en inspirasjon, deretter utvikler du denne til ditt eget uttrykk og særpreg, du designer plagg til temaet ditt og videre realiserer du et plagg og utarbeider prototype. Du lager altså profesjonelle designporteføljer og syr opp prototyper.  Det andre av studiets to år arbeider du store deler av året med din egen kolleksjon og merkevare. Her velger de selv tema og målgruppe. Kolleksjonene presenteres for en jury fra bransjen samt en representant fra ESMOD Paris. Kommer man seg gjennom nåløyet, mottar man det prestisjetunge ESMOD Diplomet i tillegg til fagskolevitnemål. Juryen deler også ut priser for de beste arbeidene. ESMOD Oslo og skolens faglige ekspertise er på et internasjonalt nivå. Alle lærere må godkjennes av ESMOD International for å sikre kvalitet og faglig nivå. Litteraturen som benyttes er ESMODs tradisjonsrike lærebøker med komplett pensum.  Lærebøkene er godt illustrert og svært grundige. ESMOD-bøkene har du med deg hele livet, og er supre som oppslagsverk. ESMOD-bøkene er både på engelsk og fransk. Hvert år reiser vi på studieturer til Paris, London og Guangzhou/Kina. Vi besøker stoffmesser, stoffmarkeder, fabrikker og internasjonale moteselskaper. I snart 30 år på rad har ESMOD Oslo avholdt sin store Diplomvisning i juni. Der kommer representanter fra hele bransjen for å plukke ut nye talenter til stillinger, der kommer presse og der kommer selvfølgelig familie og venner. Avgangsstudentene viser sine kolleksjoner til et entusiastisk publikum. Tidligere ESMOD-studenter jobber i dag med produktutvikling, produksjonsoppfølging, som designere, modellører eller annet, for blant andre: H&M / Helly Hansen / Cubus / Acne / Carlings / Bik Bok / Den Norske Opera og Ballett / Vossatassar / Høyer / Bula / Jean Paul / Dressmann / Urban / NRK / Ricco Vero / Haust Colletion / Mulberry / Stine Goya / Regatta / Kari Traa / Bjørn Dæhli / Swix / Woolland / Lanullva / Sportmann / Skigutane / New Wave /Inter-Sun / Voice / Match / Vivikes / Bula / Amundsen Sport / Haust collection / Jean Paul / Days like this / Kid interiør / Nike / Gina Tricot / Livid / Johnnylove / Idé house of brands AS / Nrand Machine / Match / Dressmann / Bouvet / Knit 4 you / Garnstudio Drops design  / Boys of Europe / Heimen husfliden / Cathrine Hammel / Louis Vuitton / Whyred / Tom Wood / Rains / Norrøna / Peopleuknow / Nothern Playground / Varnergruppen / Auma / Ricco Vero / Flat Top / Idea Design / The exeception / Moods of Norway / Mardou&Dean  / FWSS Disse merkevarene er startet og eies av tidligere ESMOD-studenter: Black Rat / Aùma / Flesh / Sadoni Coture / Wik og Walsøe / Fam Irvoll / Tina Haagensen / Epilouge / Haaning & Toon / CalaJade / Lille Barn London / Kathrine Nørgård / TSH / Soyaaulait / Cecilie Melli / Eben / DH patterns / We Norwegians / Egge Søm & Design / Shortstories Clothing / Monica Høyer / Asknfoyn / Voga / A.S.K agency / Andre Wallenborg / Epilogue / Mette Møller / Nina Jarebrink / Anja Sjuls Brusehuset / Kristine Vikse MeMini / James Lazar Braathen / Undorn / Aure studio / Bougroug / Arne & Carlos / Quy Skolens tette samarbeid med motebransjen gir deg mulighet for nettverksbygging. ESMOD Oslo har et stort og solid nettverk både nasjonalt og internasjonalt. Vi formidler hvert år kontakt med bransjen slik at flere av våre studenter går direkte ut i relevante jobber. ESMOD-skolene har gjennom snart 180 år levert designere og modellører til den internasjonale motebransjen. Du finner tidligere ESMOD-studenter ved de store motehusene.     [-]
Les mer
4 semester
Moteindustri utdanningen er en kreativ og yrkesrettet utdanning som gjør deg klare til å fylle mange roller i motenæringen. Du vil få en tverrfaglig utdannelse innen ... [+]
Vil du jobbe innen mote?  Motebransjen er mangfoldig og dekker et bredt spekter. Fra produktutvikling og produksjon, til hvordan varen blir markedsført og til slutt hvordan produktet blir mottatt av kunden og bransjen selv. Ved å studere moteindustri vil man kunne være med på å forme denne spennende industrien. Moteindustristudiet går over to år (fire semestre på dagtid) De fire modulene Utdanningen er delt inn i fire moduler, ved begynnelsen av det andre studieåret spesialiserer studenten seg innen en av disse modulene  for å oppnå spisskompetanse. Studiemodulene er: produksjon og produkt, Mote og  markedsføring, Motejournalistikk og PR, og Styling. Gjennom studiet får du en dyp forståelse for den kreative og merkantile delen av industrien, samt hvordan og hvorfor disse henger tett sammen. Du vil få kunnskap som omhandler designprosessen fra skissestadiet til ferdig produkt. Videre vil du forstå alle produksjonsprosesser frem til ferdigstillelse av produktet, men også prosessene som gjennomføres for å gjøre produktet kjent for forbruker. Vi ser også på produktets livsløp i markedet, også etter at forbruker har sluttet å bruke det - til destruksjon og eventuelt resirkulering av produktet. Det er en syv ukers utplasseringsperiode i løpet av utdanningen   Møte med næringen SoFI har en stort kontaktnettverk i bransjen som vi trekker inn i undervisningen. Moteindustriutdanningen inneholder også en praksisperiode på 7 uker i en relevant bedrift under studiets 3. Semester. Praksisperioden vil gi deg et direkte møte med bransjen og gi deg anledning til å bygge nettverk i en spennende bransje. Jobbmuligheter etter endt utdanning SoFI vil gjennom utdanningen moteindustri gi deg kunnskap, ferdigheter og egenskaper som kvalifiserer til arbeid innen mange deler av motenæringen som, produksjon og produktutvikling, innkjøp, motejournalistikk, og styling innenfor ulike arenaer.     [-]
Les mer
2 år
Tidsriktig utdanning som fokuserer på motedesignerens rolle i skjæringspunktet mellom det kreative og det kommersielle. [+]
Motedesign er en spennende, yrkesrettet utdanning som vektlegger motedesignerens mange roller – fra kreativ til markedsorientert. Programmet undervises av både designere og andre aktører som alle har sitt profesjonelle virke i motebransjen. Som skole er vi opptatt av å være en levende og aktiv del av motemiljøet. Dette gir deg mulighet til å knytte viktige kontakter underveis i studietiden og bygge opp et solid nettverk.Etter fullført og bestått utdanning i Motedesign har du muligheten til å jobbe innen blant annet klesdesign, produksjon og innkjøp. Hovedfagene på denne linjen er Design og Konstruksjon. I Motedesign arbeider vi med digitale verktøy og studerer linjeføring, materialbruk og farger. I Konstruksjon fokuserer vi på mønster, søm og modellering.Fagene Produksjon & verdikjede, Produktutvalg & innkjøp samt Trend & Trend forecasting vil ruste deg til å forstå mote som et kommersielt produkt – og bransjen som et område i stadig utvikling. Bruk av Adobe-programmene Illustrator, Photoshop og Indesign er viktige redskap i veien mot et selvstendig arbeide som presenteres i studiets andre år. Dette vil komme til uttrykk både gjennom en portefølje og en minikolleksjon.I Motedesign og Konstruksjon lærer du å designe alt fra enkeltplagg til en hel kolleksjon, og får gjennom dette innsikt i sammenhengen mellom materielt og digitalt arbeid. I Produksjon får du innføring i teknikker som modellering, konstruksjon og mønsterutvikling. Det fokuseres også på moteklær som kommersielle produkt.I modulen Motedesign & kontekst tar vi for oss motehistorie og hvordan moten formidles, samt ser på visuell fremstilling av trender og gjennomgang av trendrapporter. Produktutvalg & innkjøp inngår også i denne modulen. Støttefag som blant annet Juridiske emner og Entreprenørskap gir deg innblikk i lovverk og forretningsplanutvikling. Møte med næringen bidrar med verdifull innsikt i ulike aktørers virksomhet innenfor den norske moteindustrien. Her ligger også mulighetene åpne for selv å knytte relevante kontakter innenfor det fagområdet du er mest interessert i.   [-]
Les mer
1 år 108 000 kr
1-årig fagskoleutdanning. Med den internasjonale ESMOD-utdanningen tilhører du eliten i motebransjen. [+]
ESMOD Oslo er del av det prestisjetunge, internasjonale nettverket ESMOD International. Nettverket har i dag 20 skoler rundt om i hele verden. ESMOD Oslo har utdannet designere siden 1990. Med våre utdanninger kan du på en profesjonell måte gå direkte inn i  stillinger og roller i kles- og tekstilbransjen. Se vår nettside: www.esmod.no Vi har løpende opptak og tar opp studenter etterhvert som søknadene kommer inn. Du vil få svar på din søknad innen en uke etter at vi har mottatt den. Studiet er delt likt mellom fagområdene design og modellisme. Design omhandler den kreative prosessen, mens modellisme er oversettelsen av idè til ferdig produkt gjennom drapering, mønsterkonstruksjon, tilskjæring og søm. Studiene inneholder også yrkes- og bransjeteori. Det er kombinasjonen av disse elementene og ESMODs metoder som gir studenten både kreative og tekniske ferdigheter. Vår 1-årige fagskoleutdanning gir deg ferdigheter innen research, inspirasjon, moteillustrasjon, fargelære, tekstillære og den kreative prosessen fra idè til ferdig produkt. I modellisme er hovedfokus mønsterkonstruksjon og søm av prototyper. Du får grunnleggende opplæring i konstruksjon og søm. ESMODs unike system for mønsterkonstruksjon har lagt grunnlaget for den moderne fremstillingen av klær i dag, og ESMOD er internasjonalt ledende innen sitt felt. Vår 1-årige fagskoleutdanning gir deg også grunnleggende opplæring i Adobe-programmene Photoshop (Ps), Illustrator (Ai) og In Design (ID). Går du videre til vår 2-årige fagskolestudie får du mulighet til å sertifisere deg i disse programmene. Dette gjøres i samarbeid med IGM. En slik sertifisering gir deg store fortrinn ved jobbsøking. Du har faglærere som følger deg i det enkelte fag, gjennom hele året. Lærerne dine er tilgjengelig for deg hver dag, og du får tett oppfølgling og veiledning. Skoledagen begynner kl 9 og avlsuttes kl 15. Som regel begynner vi dagen med en forelsening og gjennomgang av nytt stoff. Deretter jobber du med oppgavene dine. Onsdagene disponerer du selv fra kl 12 og ut dagen. I tillegg har ESMOD Oslo et solid nettverk i motebransjen, og du vil møte gjesteforelesere som gir deg et innblikk i hvordan det er å jobbe i vår bransje. Hele studieløpet er lagt opp slik at du jobber akkurat slik du ville gjort ute i bransjen. Vi deler skoleåret inn i perioder, og hver periode begynner du med en inspirasjon, videre utvikler du denne til ditt eget uttrykk og særpreg, du designer plagg til temaet ditt og deretter realiserer du et plagg og utarbeider prototype. Du lager altså profesjonelle designporteføljer og syr opp prototyper. Eksamen foregår på samme måte, men da uten veildening.  ESMOD Oslo og skolens faglige ekspertise er på et internasjonalt nivå. Alle lærere må godkjennes av ESMOD International for å sikre kvalitet og faglig nivå. Litteraturen som benyttes er ESMODs tradisjonsrike lærebøker med komplett pensum.  Lærebøkene er godt illustrert og svært grundige. ESMOD-bøkene har du med deg hele livet, og er supre som oppslagsverk. ESMOD-bøkene er både på engelsk og fransk. Hvert år reiser vi på studieturer til Paris, London og Guangzhou/Kina. Vi besøker stoffmesser, stoffmarkeder, fabrikker og internasjonale moteselskaper. I snart 30 år på rad har ESMOD Oslo avholdt sin store Diplomvisning i juni. Der kommer representanter fra hele bransjen for å plukke ut nye talenter til stillinger, der kommer presse og der kommer selvfølgelig familie og venner. Avgangsstudentene viser sine kolleksjoner til et entusiastisk publikum. Tidligere ESMOD-studenter jobber i dag med produktutvikling, produksjonsoppfølging, som designere, modellører eller annet, for blant andre: H&M / Helly Hansen / Cubus / Acne / Carlings / Bik Bok / Den Norske Opera og Ballett / Vossatassar / Høyer / Bula / Jean Paul / Dressmann / Urban / NRK / Ricco Vero / Haust Colletion / Mulberry / Stine Goya / Regatta / Kari Traa / Bjørn Dæhli / Swix / Woolland / Lanullva / Sportmann / Skigutane / New Wave /Inter-Sun / Voice / Match / Vivikes / Bula / Amundsen Sport / Haust collection / Jean Paul / Days like this / Kid interiør / Nike / Gina Tricot / Livid / Johnnylove / Idé house of brands AS / Nrand Machine / Match / Dressmann / Bouvet / Knit 4 you / Garnstudio Drops design  / Boys of Europe / Heimen husfliden / Cathrine Hammel / Louis Vuitton / Whyred / Tom Wood / Rains / Norrøna / Peopleuknow / Nothern Playground / Varnergruppen / Auma / Ricco Vero / Flat Top / Idea Design / The exeception / Moods of Norway / Mardou&Dean  / FWSS Disse merkevarene er startet og eies av tidligere ESMOD-studenter: Black Rat / Aùma / Flesh / Sadoni Coture / Wik og Walsøe / Fam Irvoll / Tina Haagensen / Epilouge / Haaning & Toon / CalaJade / Lille Barn London / Kathrine Nørgård / TSH / Soyaaulait / Cecilie Melli / Eben / DH patterns / We Norwegians / Egge Søm & Design / Shortstories Clothing / Monica Høyer / Asknfoyn / Voga / A.S.K agency / Andre Wallenborg / Epilogue / Mette Møller / Nina Jarebrink / Anja Sjuls Brusehuset / Kristine Vikse MeMini / James Lazar Braathen / Undorn / Aure studio / Bougroug / Arne & Carlos / Quy Skolens tette samarbeid med motebransjen gir deg mulighet for nettverksbygging. ESMOD Oslo har et stort og solid nettverk både nasjonalt og internasjonalt. Vi formidler hvert år kontakt med bransjen slik at flere av våre studenter går direkte ut i relevante jobber. ESMOD-skolene har gjennom snart 180 år levert designere og modellører til den internasjonale motebransjen. Du finner tidligere ESMOD-studenter ved de store motehusene. [-]
Les mer
2 semester 56 800 kr
Vil du jobbe innen mote? Motekonsulent er en kreativ og yrkesrettet utdanning som gjør studentene kvalifiserte til å kunne arbeide innenfor mange av de ulike områdene ... [+]
Motekonsulent Klær og tilbehør er image som forteller andre noe om hvem vi er, også på andre områder enn ytre framtoning. Klær brukes for å definere personlighet. En personlig stil er derfor viktig for mange. Førsteinntrykk teller i flere og flere sammenhenger, enten vi liker det eller ikke, og ikke minst innen business. Likedan har tidsklemmen funnet sin vei inn i våre hjem. At flere ønsker profesjonell hjelp og veiledning til styling og shopping er derfor en naturlig utvikling. Målsetting for utdanningen Målsettingen for SoFI er å tilby studentene en moderne, effektiv og fremtidsrettet grunnutdanning i motekonsulentvirksomhet. Kunnskap om farge og stil for ulike kroppsfasonger og personligheter, et oppdatert øye for trend samt ferdigheter innen salg og service, gjør studentene ved Utdanningshuset attraktive for næringslivet.   Vårt fokus er å utvikle motekonsulenter med god teoretisk og teknisk kunnskap, praktiske ferdigheter, samt evnen til å uttrykke seg visuelt. Den unike kombinasjonen av kreative- og merkantile fag er direkte kompetansebyggende. Undervisningen gjennomføres av kompetente faglærere som også vil være veiledere gjennom utdanningen, spesielt i forbindelse med tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekt. Workshops og foredrag fra ulike deler av motebransjen vil inspirere studentene og belyse veier for videre karriere. Ved endt utdanning vil et personlig vitnemål og portefølje hjelpe de nyutdannede med å ta de første skrittene ut i motejungelen.   Utdanningen fokuserer på motekonsulentens rolle i kryssilden mellom det personlig kreative og det kommersielle markedsorienterte. Juridisk kompetanse og grunnleggende kunnskap om økonomi og markedsføring knyttet til salg og forretningsvirksomhet, gir studentene en solid utdanning fundamentert til mote. Skolen gir opplæring i kreativteoretiske fag som blant annet motehistorie, figurforming, merkevarer og produktkunnskap. Innen merkantil fagretning blir det undervist i temaer som markedsføring, salg, bedriftsøkonomi og jus. Teori alene skaper imidlertid ikke en god motekonsulent. Praktisk arbeid med garderobeplanlegging, farge- og stilanalyser, fashionstyling og fotoshoots er nødvendige ingredienser for å utvikle selvstendige og profesjonelle motekonsulenter. Kunnskap om hvordan trender etableres og endres i samfunnet gir moten et dypere perspektiv. Kilder til inspirasjon eller oppdatering er viktig for å pirre kreativitet og evnen til hele tiden å ligge et skritt foran. For å utvikle et godt visuelt uttrykk undervises det i blant annet mood-boards, moteillustrasjon og eksponeringsdesign.  Jobbmuligheter Studiet egner seg best for personer som søker jobb som: Stylist -det være seg for privatpersoner og/eller næringslivet Butikkansatt - særlig eksklusive forretninger etterlyser butikkpersonell med profesjonell kompetanse innen klær og tilbehør Assistent eller medarbeider hos etablerte aktører innen motebransjen Personer med høyere utdanning innen andre fagretninger, med ønske om å arbeide i crossover-feltet tilknyttet moteindustrien Etter endt studie skal studentene ha en god praktisk kunnskap i det som vil være reelle arbeidsoppgaver for Motekonsulenten. Utdanningen fokuserer på evnen til å kunne kle opp ulike menneskekropper og personligheter på måter som gagner den enkelte, også med hensyn til alder, budsjett og anledning. Motekonsulenten skal være oppdatert innen både gatemote og haute coutur / Prêt-à-porter. Konkret kunnskap om forbrukeratferd, bedriftsøkonomi og kjøpslov er nødvendig for å kunne arbeide trygt og selvstendig i flere bransjer. Studentene vil også få erfaring med fashion-styling av profesjonelle modeller – fra idè til ferdig produkt – med fotoshoot. Studieinndeling   Studiet Motekonsulent er inndelt i fire hovedområder:   Kreativ fagdel Merkantil fagdel Praktisk fagdel (portefølje) Møte med bransjen og næringslivet   Denne firedelte kombinasjonen er unik i Norge i utdanningssammenheng og vil derfor tilføre arbeidsmarkedet en helt spesiell kompetanse. Behovet for den kunnskapen en ferdig utdannet Motekonsulent har tilegnet seg, er stor både blant bedrifter i næringslivet og privatpersoner. Kreativ fagdel Fargelære Studentene får grundig opplæring i fargelære. Kunnskap om farger er helt essensielt for en Motekonsulent. Særlig i sitt arbeid med privatkunder skal motekonsulenten kunne tilpasse fargene etter personlighet og utseende. I faget fokuseres det på analyse av kunden med hensyn til hud, hår og øyne ved hjelp av et koordinatorsystem. Meningen er å finne ut hva som kler kunden best. I tillegg benyttes fargehjulet og dets skalaer. Varme- og kalde farger, basefarger, forsterkningsfarger og kontrastfarger blir gjennomgått. I undervisningen vises det også hvordan fargerike assessoarer raskt kan sprite opp et klassisk antrekk. Som en naturlig del av faget inngår også fargepsykologi. Det fokuseres her på hvordan ulike farger påvirker og stimulerer oss psykisk i form av velvære og sinnsstemning.   Trender Gode kunnskaper om trender er en helt essensiell del av studiet. Motekonsulenten skal ha full oversikt over denne og neste sesongs trender. Herunder klær, assessoarer, makeup, hår, tekstiler, mønstre og farger. Kilder til oppdatering og inspirasjon blir gjennomgått både med hensyn til kommersielle trender og high fashion, streetwear og hva kjendiser til enhver tid kler seg i. Her inngår spesielt bruken av internett (style.com; vouge.co.uk; streetwear.co.uk; net-a-porter.com) som et nødvendig hjelpemiddel, men også viktige moteblader som Vouge, Elle, ID og Costume gjennomgås. Trendfaget har et viktig historisk perspektiv. Det blir en gjennomgang av kles- og motehistorien fra antikken og frem til i dag, med særlig fokus på 20. århundre. Det fokuseres på kunnskap om hvordan trender kommer og går, for så å hentes opp igjen. Det stilles krav til kunnskap om de store motehusene, designerne og merkene i vår samtid. I faget formidles også litt om semiotikk, hva moter og klær som språk formidler og hvilket budskap som blir signalisert. Sist, men ikke minst, blir det spennende foredrag om hvordan trender oppstår i samspill med kultur, historie, samfunnsliv og politikk.   Stil og styling Faget inndeles i to hovedområder. I den første delen gis opplæring i stilanalyse av kunden. De ulike kroppsfasonger og silhuetter gjennomgås, og ved hjelp av linjeoptikk vises det hvordan man går frem for å skjule eller fremheve diverse attributter. I stilanalysen inngår også hensyn til kundens personlighet, alder, ønsker og livsstil. Trender og stilarter inngår som en naturlig del av stylingsprosessen. I faget gis en grundig gjennomgang av ulike assessoarer (vesker, belter, sko og smykker), tekstiler og mønstre. Det fokuseres på hvordan kunnskap om ovennevnte samt farger, fasonger og snitt kan brukes aktivt av Motekonsulenten for å balansere ut eller fokusere inn ulike kroppsdeler. På denne måten vil Motekonsulenten påvirke kundens proporsjoner på en fordelaktig måte. Det blir også undervist i garderobeplanlegging for privatpersoner.   I fagets andre del skal studentene lære styling knyttet til profesjonelle modeller og high fashion. Her legges det enda større vekt på nåværende- og kommende trender samt unike ”it” sammensetninger av klær og assessoarer. Tilpasning med hensyn til modellens personlighet og utseende gjelder ikke i denne delen av faget. Her er det kun motene som rår, og modellen er et ”blankt lerret” til kreativ utfoldelse.Stil og styling er den viktigste kunnskapskilden for all praktisk oppgaveløsning.   Produktkunnskap Studentene får undervisning i tekstillære, hvordan de ulike tekstiler fremstilles og hva de inneholder. Det fokuseres på kvalitetssjekk av produkter. Søm vektlegges spesielt, men også hensyn til pris opp mot kvalitet. Likeledes blir behandling, oppbevaring og vaskbarhet gjennomgått.   I faget inngår også brukervennlighet. Hvilken event skal produktet passe til, eksempelvis casual, pyntet eller formell? Kunnskap vedrørende kundens livssituasjon, anledningen antrekket skal brukes i og kombinasjonsmuligheter med andre plagg, skal vektlegges av motekonsulenten når produkter velges.   Visuell fremstilling Faget Visuell fremstilling er viktig for motekonsulenten når han/hun skal formidle sitt budskap, for eksempel kombinasjoner av klær, videre til arbeidsgivere og kunder. Det undervises i moteillustrasjon med fokus på forskjellige tegneteknikker. Det legges vekt på å jobbe seg frem til et personlig uttrykk – studentens signatur.   I arbeidet med visuell fremstilling brukes også enkle fotografier. Motefotografer innhentes til undervisning vedrørende posering og plassering foran kamera. For fotoshoots og styling av modeller samarbeides det med studentene ved fra Bilder Nordic School of Photography.   I faget blir også kunnskap og fremstilling av mood-boards (stemningsplakater) trukket inn. Dette er en kreativ prosess, og det legges vekt på å formidle en ide/følelse med praktiske hjelpemidler.   I Eksponeringsdesign lærer studentene om produktplassering og sammensetning av varene i butikkens lokaler, for eksempel hvilke salgsbord som selger. Det visuelle som stil og fargesammensetning av produkter er også viktige elementer. Merkantil fagdel   Salg og markedsføring   Studentene får en innføring i salg og markedsføring. Faget dreier seg om gjennomføring av salgsprosesser basert på kunnskap om varer, tjenester og etiske normer for salgs- og markedsføringsarbeid. Sentralt står menneskekunnskap og måter å skape gode relasjoner på. Kommunikasjon, etikk og forståelse av kulturell identitet inngår som nødvendige elementer når det gjelder å forstå kundens behov og ønsker. Kunnskap om dette står sentralt for et godt samspill mellom kunde og selger, og er viktig for gjennomføring av salgsprosesser og serviceytelser. Motekonsulenten er bedriftens ansikt utad. En profesjonell opptreden som også innebærer å lytte til kundens ønsker og behov er derfor essensielt.       I arbeidet med kunden skal motekonsulenten håndtere ulike balanseganger. Som Motekonsulent skal du kunne formidle hva kunden kler ”objektivt sett”, oppfordre kunden til nytenkning og dermed kanskje utfordre hans/hennes egne antagelser og meninger. Dette samtidig med at kunden føler seg hørt og respektert.   I faget Salg og service inngår teorier og modeller innen etikk, kundebehandling, motivasjon og behovsanalyse. Budskapet skal nå frem til kunden - fagsjargong kan forvirre! Studentene skal trenes i å bruke et språk kunden forstår og visualisere med tegninger og bruk av prøverom.       Bedriftsøkonomi   En grunnleggende økonomisk forståelse er nødvendig for økonomistyring i varehandel og tjenesteyting. I faget inngår kvalitetskontroll, beregning av priser, budsjettering for både bedrift og kunde og vurdering av lønnsomhet. Det er viktig at motekonsulenten er resultatorientert med hensyn til salg av klær for bedriften, uten at dette går på bekostning av kundens behov og budsjett. Studenten skal kjenne til hvilke prisvurderinger som er viktige for bedriften, herunder hvilke varer som er lønnsomme og hva som selger. Studenten skal også ha kunnskap om kundens prisvurderinger, slik som kundens behov versus hva som er tilgjengelig på markedet.       Juridiske emner   Gjennom det juridiske faget får studenten kjennskap til de lovene som en motekonsulent vil ha behov for å kjenne til. Blant annet legges det vekt på både bedriftens og kundens rettigheter og plikter, og regelverk for kortbruk og kreditt. Motekonsulenten skal ha kunnskap om lover og regler knyttet til både kjøp og salg av varer/tjenester, samt markedsføring av de produkter som anses som nødvendig for motekonsulentens virke.   Porteføljeutvikling En god portefølje er det viktigste redskapet i videre karriere. Under hele studiet fokuserer skolen på produksjon av målrettede oppgaveløsninger som legges inn i studentens særegne portefølje. I disse tverrfaglige praktiske oppgavene skal studentene fremstille og sette sammen ulike antrekk. Oppgaveteksten skal opplyse om budsjettrammen og anledningen / eventen antrekket skal brukes i. I arbeidet med løsningen må studentene aktivt bruke sin kunnskap fra de teoretiske fagene, for eksempel Trender, Stil og styling og Fargelære. I løpet av studietiden løses flere oppgaver (det beregnes ca 20 timer egenarbeid til hver av disse). Den ene halvparten av oppgavene knyttes til arbeidet med motekonsultasjon av privatkunder, og den andre halvdelen rettes mot high fashion og styling av profesjonelle modeller.   Studentene treffer lærerne jevnlig under arbeidet med de praktiske oppgavene. I tillegg gis veiledning av motefotografer og det samarbeides med studentene ved Bilder Nordic School of Photography i forbindelse med fotoshoots av sluttproduktene. Alle oppgaveløsninger skal fremstilles visuelt ved hjelp av moteillustrasjon, foto og mood-boards.   De valgene og avgjørelsene som tas i arbeidet med oppgavene, skal begrunnes skriftlig i porteføljen. Slik reflekteres studentenes kunnskapsnivå med hensyn til de teoretiske fagdelene. For innhenting / lån av klær og tilbehør, er det opprettet samarbeid med diverse foretninger og PR-byråer. Møte med næringen   Foredrag og workshops   Utdanningshuset introduserer studenten for ledende profesjonelle aktører innen ulike deler av motebransjen gjennom foredrag og workshops. Eksempler på områder kan være designere, representanter fra diverse motehus/bedrifter, stylister, trendanalytikere, motejournalister, personal shoppers med mer. Hensikten er at studentene skal få en kort introduksjon til fagretningen og de ulike arbeidsområdene. Dette gir også studentene mulighet til å eksponere egne porteføljer ovenfor etablerte i bransjen. Foredrag og workshops er ment som inspirasjon og hjelp til å velge videre karriereretning.     [-]
Les mer
1 måned 36 kr
Dette kurset gir en raskt innføring i de forskjelige tekniker av både maskin søm og broderi, setting av bånd på dukken, analyse av design, lagging av modul base ... [+]
 Dette kurset gir en raskt innføring i de forskjelige tekniker av både maskin søm og broderi, setting av bånd på dukken, analyse av design, lagging av modul base etter de forskjelige tekniker av mønster laging : flat mønster lagging eller drapering. En stor del av kurset skal bli analyse, drapering av forskjelige plagg, strykke teknikker, og utvikling av egne design som blir utviklet i Kurs Styl Del. I eller egne tegninger og ideer som eleven kan ta med seg på kurset.   ·           Modist En person som lagger mønster etter gitt design.   ·         Søm og broderi Innføring av forskjellige tekniker i både maskin søm, hånd søm  og broderi. ·         Flatt mønster lagginng  Lære  den føste grunnleggende måten å lagge mønster etter egen eller gitt design ved hjelp av papir. teknikk av mønster lagging som brukes i Haute Couture  mote husene over hele verden ·         Drapering  mønster lagging                                  Drapering  teknikken er den primære  brukt i Haute Couture mote husene over hele verden. ·         Analyse av design Navngjøre linje, styl, volum ,og  andre viktige detaljer  nødvendige i å enkeltgjøre  utvikling av egne design.        Linning ·         Strykking av forskjellige plagg Innføring i strykke tekniker brukt for final forming av  forskjellige  plagg. ·         Egen  Kolleksjon utvikling Begynne utvikling av egne mønstre fra egen  kolleksjon som ble utviklet i kurset , Kurs Styl Del. I eller etter egne tegninger som eleven kan ta med seg på kurset. [-]
Les mer
3 måneder 36 kr
Dette kurset, Stylist Del I gir en raskt og effektivt innføring i de grunnleggende haute couture mote tegning , fargelegging,kjenskap i textil og form, live drawing , .... [+]
Dette kurset, Stylist Del I gir en raskt og effektivt innføring i  de grunnleggende haute couture  mote tegning , fargelegging,kjenskap i textil og form, live drawing ,  som eleven  skal ha behov videre i utvikling av egen stil og  egne design.Kurset er den første delen av Haute Couture Stylist kursene: Styl  Kurs Del I, Styl Kurs Del II Etaper av kurset:•Tegning: Hvordan tegne en static eller i bevelgelse mote figur • Form  og    Volum av klær på mote figur :Tegne mote figur  med de forskjelige volum av klær •Skyggelegging:Hvordan legge lys og skygge på mote figur og klær  for å forsterke et  elegant  silhuett.•Textil og form:Få kjennskap i de forskjelige textil  og lære hvordan bruke de for å skape nye  og innovative  design.•Fargelegging:Bruk av forskjelige medier som: acryl, olje maling, pastel, pantone etc. for å  skape en ønsket utrykk av egne design.•Live DrawingLære å tegne  med  levende  model etter gitt tid. Bruk av forskjelige medier for å utvikle egen utrykk av mote  figur. [-]
Les mer
1 år
På tide å slippe ut inspirasjonen og kunstneren i deg? [+]
KLESDESIGNHar du lyst til å designe og sy dine egne klær? På denne linja lærer du hvordan du kan lage helt nye stilige klær, eller fikse og sy om gamle. Du får starte på ditt eget nivå, og vi krever ingen forkunnskaper. Du får lære å lage egne mønster, lære forskjellige sømteknikker, bearbeide stoffene med stofftrykk, stoffmaling og applikasjon. Du kan lage dine egne spennende accessories som vesker, smykker, belter eller friske opp gamle sko! La deg inspirere av dagens mote når vi besøker moteskolen Esmod i Oslo.   KREATIV KERAMIKK Keramikk er et fantastisk materiale du kan lære å bruke på mange spennende måter. Du får utvikle formforståelse, estetisk sans og tekniske ferdigheter. Du kan lage egne serviser, kopper, fat, og skåler, og lage kreative figurer og fantasifulle og veldreide kropper i leira. Du får jobbe kreativt med overflaten både med tekstur, begitining, oksider og glasurer.  BILDEKUNST Utforsk bildekunstens magiske verden! Lær ulike tegneteknikker, kull, pastell, blyant. Jobb med form, linje, komposisjon, uttrykk og bildeforståelse. Du får utforske fargenes fantastiske verden gjennom teori og erfaring. Male stort eller lite med akryl/olje og prøve på akvarellmaling. Ateliéekskursjon hos en anerkjent kunstner. Linja reiser på turer i ”kunstens skattkammer” ved å besøke kjente og ukjente kunstverk i Oslo, eller gå på lokale utstillinger. Der vi kan la oss fascinere, hente inspirasjon og lære.     GLASS Du får lære å lage smykker i glass, som igjen kan kombineres med andre materialer som f. eks perler i alle slags materialer og fasonger. I tillegg får du lage pynte- og bruksting i glass, som for eksempel serviser. Vi reiser på besøk hos lokal, anerkjent smykkedesigner og Hadeland glassverk.   WEBDESIGN/PHOTOSHOPDu får også lære grunnleggende Webdesign og bildebehandling i Photoshop, i tillegg til fotografering og mørkeromsarbeid. Kunst & Design gir deg et godt grunnlag for å søke videre utdanning innen fagområdet.   FOKUS PÅ:     * Søm av klær    * Omsøm    * Accessories    * Enkel mønsterforming    * Design    * Dekor    * Stofftrykk     * Applikasjon    * Blyant/kull/kritt    * Kroki    * Komposisjon    * Bildeuttrykk    * Farge    * Akryl/akvarell    * 3-dim. form    * Glassfusing/slumping    * Smykker    * Webdesign    * Foto    * Photoshop [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Kan du se for deg dine egne kreasjoner på catwalken? Bor det en liten designerspire i deg? [+]
Læren om mote, design og søm krever kreativitet og teknikk. Teknikken kommer du til å  lære, og kreativiteten din blir garantert trigget.   Design er overalt; klærne vi har på oss, på catwalken, i magasiner og på TV. Trendene skifter stadig raskere og det er en spennede reise du skal ut på. Hva er det som skaper trender og hva er det som inspirerer de store motehusene?Dette skal vi se nærmere på, og trekke med oss gamle sannheter og nye påfunn. Coco Chanel var inspirert av nonner, hva er din inspirasjon?   Du skal designe klær til deg selv og andre, lære ulike teknikker i søm og kreasjon, bli inspirert, eksperimentere med ulike materialer og uttrykk. Det blir også kortere kurs med blant annet strikking, hekling, stofftrykk, silkemaling, batikk og applikasjon.   Linjeturen går da selvfølgelig til motemekkaet Paris, i tillegg til kortere turer med vel så mye inspirasjon og opplevelser. [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Se dine egne ideer bli til kreasjoner på catwalken! [+]
Opplev storbyen med moteøyne! Følg moten eller finn din egen stil. Design klær inspirert av catwalken i Paris og New York eller skap din egen look. Sy klær du kan bruke i ulike sammenhenger. Design kostymer til skolens teaterprosjekt. Bli inspirert av medelever når dere diskuterer alt som rører seg i motebransjen. Bli bevisst på hva slags trender og stiler som påvirker deg. Design klær slik du vil ha dem!   UndervisningUtgangspunktet er dine egne idéer og ferdigheter. Du finner inspirasjon, syr, tegner, lærer mønsterbehandling, materialvalg og modellering.Du dekorerer, illustrerer og presenterer; hele tiden til individuell veiledning av linjas lærere. Storbyens utstillinger, muséer og teatre får oss på besøk; det samme gjelder motebladsredaksjoner.   StudieturNew York, en motemetropol! Opplev Fashion district med flere gater fulle av stoffbutikker og spesialbutikker med tilbehør. I New York er det butikker for alt i alle prisklasser! En tur på 5th Avenue og Madison Avenue hører med i tillegg til et besøk i Metropolitans Costume Institute som har en av verdens fremste drakt- og motesamlinger. Alt dette og mye mer!   Eksempler på oppgaver i løpet av året. - Med utgangspunkt i høstmoten og din egen stil skal du sy et skjørt eller en bukse. - Finn ut av mest mulig om et av 10-årene innen for de siste 100 år og sy et antrek med inspirasjon derfra. - Bruk flaske-formen som inspirasjon til et plagg. Fordypningsoppgave på våren, hvor vi har fire uker til rådighet med bare linjetimer, f. eks.- Bestem deg for et til to temaer du vil ta utgangspunkt i, tegn en kolleksjon med utgangspunkt i dit tema og bestem deg for et av antrekkene som du vil sy. Til slutt styler dere i grupper hverandre opp og tar motefoto med bakgrunn og kulisser som passer til tema og stil. Eksempler på valgfag som er relevante for Mote/design- third hand, vesker, tegning, toving, silketrykk.   Storbypuls- Aktuelle utstillinger på gallerier med mer- Mangfoldet av spennende butikker for eksempel på Grünerløkka- Grønlands fasinerende tekstilbutikker- Kunstindustrimuseet- Oslo Fashion Week i februar- Besøk på faglig relevante utdanningsinstitusjoner i Oslo- Besøke redaksjonen til et moteblad- Utforske mangfoldet av moten i gatebildet       [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Du er kreativ og har lyst til å utvikle spesielle ferdigheter. [+]
Kanskje har du allerede jobbet en del innen noen av fagområdene, og vil bli enda flinkere. Du har beholdt fantasien i deg. Evnen til å lete, søke, prøve ut ideer, skape noe. Er du i tillegg omgjengelig og kan skape trivsel rundt deg, ja,da høres det ut som om du er en god kandidat til produktdesignlinja. Her kan du dyrke bredden og prøve ut teknikker, noen velkjente, andre kanskje nye.Keramikk, tegning, tekstilarbeid, design og maling hører med blant de sentrale emnene. Kanskje ønsker du å gå nærmere inn på avgrensede teknikker. På Torshus vil du ha muligheten. Uansett vil du bli oppfordret til å eksperimentere, være nysgjerrig, villig til å møte detukjente. Kort sagt en god anledning til å jobbe selvstendig og utvikle deg selv. Vi har et godt utrustet keramikkverksted og lyse, romslige lokaler. Gode omgivelser enten vi sitter ved felles arbeidsbord, tegnebrett, keramikkskive, vevstol eller symaskin. På kveld og ettermiddag er formingsavdelingen åpen for alle elevene ved skolen. Da skjer både organiserte aktiviteter og aktiviteter med initiativ fra den enkelte elev. Benytt sjansen til å utvikle dine kreative sider. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.