Mote, velvære og skjønnhetskurs
Fashion og mote kurs
Du har valgt: Moteskole
Nullstill
Filter
Ferdig

-

2 år
Kunne du tenke deg å jobbe med merkevarekommunikasjon for mote- og livsstilindustrien? Da er Fashion Brand Communication utdanningen for deg. [+]
Institusjonen ESMOD har utviklet seg i takt med mote- og livsstilsmarkedets behov i 180 år. I dag tilbyr ESMOD International to utdanningsløp som de kaller henholdsvis creation og business. Studiet Fashion Brand Communication bygger på sistnevnte. ESMOD Oslos toårige fagskoleutdanning Fashion Brand Communication er rettet mot mote- og livsstilindustrien, og tar for seg merkevarekommunikasjon i dette omfattende feltet. Fordi utdanningen inngår i ESMODs internasjonale utdanningsnettverk, vil perspektivet vi jobber ut fra også være internasjonalt. Gjennom utdanningen vil du få en grundig innføring i dagens praksis innen markedsføring og kommunikasjon i mote- og livsstilbransjen. Du vil lære å bygge kjennskap til en eksisterende merkevare, samt kommunisere produkter og tjenester mot spesifikke målgrupper. Videre vil du få kunnskap om hvordan man jobber med produktutvikling, for å bygge en bredere og mer bærekraftig merkevare, gjennom tilpasning og utvidelse av merkevarens sortiment med nye produktgrupper. Hva lærer du? Studieplanen er utarbeidet etter ESMOD Internationals pensum for utdanningen ESMOD Fashion Business. For å få en helhetlig forståelse for moteindustrien og alle aktørene i bransjen, vil du få en innføring i stilhistorie, trender, tendenser og segmenter. Dette danner et godt grunnlag for å lære om branding og merkevareutvidelse. Utdanningen består av følgende emner: Trender og livsstil  Merkevareutvidelse og tilpasning   Merkevarekommunikasjon   Profesjonalisering  Gjennom studiet vil du tilegne deg en god forståelse for bruk av sosiale medier og ulike kommunikasjonsplattformer, og hvordan du forfatter selgende tekster som engasjerer målgruppen. I tillegg vil du få en innføring i generelle prinsipper for foto- og bildebruk, samt for layout til ulike flater. Videre vil du lære å utarbeide presentasjoner og innsalgsmateriell for dine ideer, samt hvordan du planlegger og gjennomfører digitale kampanjer, og måler effekten av disse. ESMOD Oslo har et omfattende kontaktnett innen motebransjen, både nasjonalt og internasjonalt. Dette nettverket benyttes aktivt i utdanningen gjennom gjestelærere, sensorer/jurymedlemmer, bedriftsbesøk og prosjektoppgaver. Med kunnskapen og ferdighetene du sitter igjen med etter endt utdanning, vil du kunne definere en aktørs kommunikasjonsbehov og finne innovative løsninger på morgendagens markedsutfordringer. Du vil ha en inngående forståelse av mote- og livsstilindustrien, og hvilken rolle enhver profesjonell aktivitet har i merkevarekommunikasjonen. Jobbmuligheter: Etter fullført og bestått utdanning kan du jobbe innenfor mote- og livstilindustrien med:  Merkevareutvidelse Merkevaretilpasning Digital kommunikasjon Digital markedsføring Innholdsmarkedsføring Inbound marketing CRM (Customer relationship management) Community manager (etablere en "online community") VIP-influencing - Arbeid med sosiale medier Arbeid i PR-byrå Arbeid i agentur Arbeid i trendbyrå Arbeid med CMS (Content management system) Dersom du ønsker å studere videre kan du søke opptak til det tredje året ved ESMOD Paris’ utdanning ESMOD Fashion Business, på NKR-nivå 6. [-]
Les mer
4 semester
Moteindustri utdanningen er en kreativ og yrkesrettet utdanning som gjør deg klare til å fylle mange roller i motenæringen. Du vil få en tverrfaglig utdannelse innen ... [+]
Vil du jobbe innen mote?  Motebransjen er mangfoldig og dekker et bredt spekter. Fra produktutvikling og produksjon, til hvordan varen blir markedsført og til slutt hvordan produktet blir mottatt av kunden og bransjen selv. Ved å studere moteindustri vil man kunne være med på å forme denne spennende industrien. Moteindustristudiet går over to år (fire semestre på dagtid) De fire modulene Utdanningen er delt inn i fire moduler, ved begynnelsen av det andre studieåret spesialiserer studenten seg innen en av disse modulene  for å oppnå spisskompetanse. Studiemodulene er: produksjon og produkt, Mote og  markedsføring, Motejournalistikk og PR, og Styling. Gjennom studiet får du en dyp forståelse for den kreative og merkantile delen av industrien, samt hvordan og hvorfor disse henger tett sammen. Du vil få kunnskap som omhandler designprosessen fra skissestadiet til ferdig produkt. Videre vil du forstå alle produksjonsprosesser frem til ferdigstillelse av produktet, men også prosessene som gjennomføres for å gjøre produktet kjent for forbruker. Vi ser også på produktets livsløp i markedet, også etter at forbruker har sluttet å bruke det - til destruksjon og eventuelt resirkulering av produktet. Det er en syv ukers utplasseringsperiode i løpet av utdanningen   Møte med næringen SoFI har en stort kontaktnettverk i bransjen som vi trekker inn i undervisningen. Moteindustriutdanningen inneholder også en praksisperiode på 7 uker i en relevant bedrift under studiets 3. Semester. Praksisperioden vil gi deg et direkte møte med bransjen og gi deg anledning til å bygge nettverk i en spennende bransje. Jobbmuligheter etter endt utdanning SoFI vil gjennom utdanningen moteindustri gi deg kunnskap, ferdigheter og egenskaper som kvalifiserer til arbeid innen mange deler av motenæringen som, produksjon og produktutvikling, innkjøp, motejournalistikk, og styling innenfor ulike arenaer.     [-]
Les mer
2 semester 56 800 kr
Vil du jobbe innen mote? Motekonsulent er en kreativ og yrkesrettet utdanning som gjør studentene kvalifiserte til å kunne arbeide innenfor mange av de ulike områdene ... [+]
Motekonsulent Klær og tilbehør er image som forteller andre noe om hvem vi er, også på andre områder enn ytre framtoning. Klær brukes for å definere personlighet. En personlig stil er derfor viktig for mange. Førsteinntrykk teller i flere og flere sammenhenger, enten vi liker det eller ikke, og ikke minst innen business. Likedan har tidsklemmen funnet sin vei inn i våre hjem. At flere ønsker profesjonell hjelp og veiledning til styling og shopping er derfor en naturlig utvikling. Målsetting for utdanningen Målsettingen for SoFI er å tilby studentene en moderne, effektiv og fremtidsrettet grunnutdanning i motekonsulentvirksomhet. Kunnskap om farge og stil for ulike kroppsfasonger og personligheter, et oppdatert øye for trend samt ferdigheter innen salg og service, gjør studentene ved Utdanningshuset attraktive for næringslivet.   Vårt fokus er å utvikle motekonsulenter med god teoretisk og teknisk kunnskap, praktiske ferdigheter, samt evnen til å uttrykke seg visuelt. Den unike kombinasjonen av kreative- og merkantile fag er direkte kompetansebyggende. Undervisningen gjennomføres av kompetente faglærere som også vil være veiledere gjennom utdanningen, spesielt i forbindelse med tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekt. Workshops og foredrag fra ulike deler av motebransjen vil inspirere studentene og belyse veier for videre karriere. Ved endt utdanning vil et personlig vitnemål og portefølje hjelpe de nyutdannede med å ta de første skrittene ut i motejungelen.   Utdanningen fokuserer på motekonsulentens rolle i kryssilden mellom det personlig kreative og det kommersielle markedsorienterte. Juridisk kompetanse og grunnleggende kunnskap om økonomi og markedsføring knyttet til salg og forretningsvirksomhet, gir studentene en solid utdanning fundamentert til mote. Skolen gir opplæring i kreativteoretiske fag som blant annet motehistorie, figurforming, merkevarer og produktkunnskap. Innen merkantil fagretning blir det undervist i temaer som markedsføring, salg, bedriftsøkonomi og jus. Teori alene skaper imidlertid ikke en god motekonsulent. Praktisk arbeid med garderobeplanlegging, farge- og stilanalyser, fashionstyling og fotoshoots er nødvendige ingredienser for å utvikle selvstendige og profesjonelle motekonsulenter. Kunnskap om hvordan trender etableres og endres i samfunnet gir moten et dypere perspektiv. Kilder til inspirasjon eller oppdatering er viktig for å pirre kreativitet og evnen til hele tiden å ligge et skritt foran. For å utvikle et godt visuelt uttrykk undervises det i blant annet mood-boards, moteillustrasjon og eksponeringsdesign.  Jobbmuligheter Studiet egner seg best for personer som søker jobb som: Stylist -det være seg for privatpersoner og/eller næringslivet Butikkansatt - særlig eksklusive forretninger etterlyser butikkpersonell med profesjonell kompetanse innen klær og tilbehør Assistent eller medarbeider hos etablerte aktører innen motebransjen Personer med høyere utdanning innen andre fagretninger, med ønske om å arbeide i crossover-feltet tilknyttet moteindustrien Etter endt studie skal studentene ha en god praktisk kunnskap i det som vil være reelle arbeidsoppgaver for Motekonsulenten. Utdanningen fokuserer på evnen til å kunne kle opp ulike menneskekropper og personligheter på måter som gagner den enkelte, også med hensyn til alder, budsjett og anledning. Motekonsulenten skal være oppdatert innen både gatemote og haute coutur / Prêt-à-porter. Konkret kunnskap om forbrukeratferd, bedriftsøkonomi og kjøpslov er nødvendig for å kunne arbeide trygt og selvstendig i flere bransjer. Studentene vil også få erfaring med fashion-styling av profesjonelle modeller – fra idè til ferdig produkt – med fotoshoot. Studieinndeling   Studiet Motekonsulent er inndelt i fire hovedområder:   Kreativ fagdel Merkantil fagdel Praktisk fagdel (portefølje) Møte med bransjen og næringslivet   Denne firedelte kombinasjonen er unik i Norge i utdanningssammenheng og vil derfor tilføre arbeidsmarkedet en helt spesiell kompetanse. Behovet for den kunnskapen en ferdig utdannet Motekonsulent har tilegnet seg, er stor både blant bedrifter i næringslivet og privatpersoner. Kreativ fagdel Fargelære Studentene får grundig opplæring i fargelære. Kunnskap om farger er helt essensielt for en Motekonsulent. Særlig i sitt arbeid med privatkunder skal motekonsulenten kunne tilpasse fargene etter personlighet og utseende. I faget fokuseres det på analyse av kunden med hensyn til hud, hår og øyne ved hjelp av et koordinatorsystem. Meningen er å finne ut hva som kler kunden best. I tillegg benyttes fargehjulet og dets skalaer. Varme- og kalde farger, basefarger, forsterkningsfarger og kontrastfarger blir gjennomgått. I undervisningen vises det også hvordan fargerike assessoarer raskt kan sprite opp et klassisk antrekk. Som en naturlig del av faget inngår også fargepsykologi. Det fokuseres her på hvordan ulike farger påvirker og stimulerer oss psykisk i form av velvære og sinnsstemning.   Trender Gode kunnskaper om trender er en helt essensiell del av studiet. Motekonsulenten skal ha full oversikt over denne og neste sesongs trender. Herunder klær, assessoarer, makeup, hår, tekstiler, mønstre og farger. Kilder til oppdatering og inspirasjon blir gjennomgått både med hensyn til kommersielle trender og high fashion, streetwear og hva kjendiser til enhver tid kler seg i. Her inngår spesielt bruken av internett (style.com; vouge.co.uk; streetwear.co.uk; net-a-porter.com) som et nødvendig hjelpemiddel, men også viktige moteblader som Vouge, Elle, ID og Costume gjennomgås. Trendfaget har et viktig historisk perspektiv. Det blir en gjennomgang av kles- og motehistorien fra antikken og frem til i dag, med særlig fokus på 20. århundre. Det fokuseres på kunnskap om hvordan trender kommer og går, for så å hentes opp igjen. Det stilles krav til kunnskap om de store motehusene, designerne og merkene i vår samtid. I faget formidles også litt om semiotikk, hva moter og klær som språk formidler og hvilket budskap som blir signalisert. Sist, men ikke minst, blir det spennende foredrag om hvordan trender oppstår i samspill med kultur, historie, samfunnsliv og politikk.   Stil og styling Faget inndeles i to hovedområder. I den første delen gis opplæring i stilanalyse av kunden. De ulike kroppsfasonger og silhuetter gjennomgås, og ved hjelp av linjeoptikk vises det hvordan man går frem for å skjule eller fremheve diverse attributter. I stilanalysen inngår også hensyn til kundens personlighet, alder, ønsker og livsstil. Trender og stilarter inngår som en naturlig del av stylingsprosessen. I faget gis en grundig gjennomgang av ulike assessoarer (vesker, belter, sko og smykker), tekstiler og mønstre. Det fokuseres på hvordan kunnskap om ovennevnte samt farger, fasonger og snitt kan brukes aktivt av Motekonsulenten for å balansere ut eller fokusere inn ulike kroppsdeler. På denne måten vil Motekonsulenten påvirke kundens proporsjoner på en fordelaktig måte. Det blir også undervist i garderobeplanlegging for privatpersoner.   I fagets andre del skal studentene lære styling knyttet til profesjonelle modeller og high fashion. Her legges det enda større vekt på nåværende- og kommende trender samt unike ”it” sammensetninger av klær og assessoarer. Tilpasning med hensyn til modellens personlighet og utseende gjelder ikke i denne delen av faget. Her er det kun motene som rår, og modellen er et ”blankt lerret” til kreativ utfoldelse.Stil og styling er den viktigste kunnskapskilden for all praktisk oppgaveløsning.   Produktkunnskap Studentene får undervisning i tekstillære, hvordan de ulike tekstiler fremstilles og hva de inneholder. Det fokuseres på kvalitetssjekk av produkter. Søm vektlegges spesielt, men også hensyn til pris opp mot kvalitet. Likeledes blir behandling, oppbevaring og vaskbarhet gjennomgått.   I faget inngår også brukervennlighet. Hvilken event skal produktet passe til, eksempelvis casual, pyntet eller formell? Kunnskap vedrørende kundens livssituasjon, anledningen antrekket skal brukes i og kombinasjonsmuligheter med andre plagg, skal vektlegges av motekonsulenten når produkter velges.   Visuell fremstilling Faget Visuell fremstilling er viktig for motekonsulenten når han/hun skal formidle sitt budskap, for eksempel kombinasjoner av klær, videre til arbeidsgivere og kunder. Det undervises i moteillustrasjon med fokus på forskjellige tegneteknikker. Det legges vekt på å jobbe seg frem til et personlig uttrykk – studentens signatur.   I arbeidet med visuell fremstilling brukes også enkle fotografier. Motefotografer innhentes til undervisning vedrørende posering og plassering foran kamera. For fotoshoots og styling av modeller samarbeides det med studentene ved fra Bilder Nordic School of Photography.   I faget blir også kunnskap og fremstilling av mood-boards (stemningsplakater) trukket inn. Dette er en kreativ prosess, og det legges vekt på å formidle en ide/følelse med praktiske hjelpemidler.   I Eksponeringsdesign lærer studentene om produktplassering og sammensetning av varene i butikkens lokaler, for eksempel hvilke salgsbord som selger. Det visuelle som stil og fargesammensetning av produkter er også viktige elementer. Merkantil fagdel   Salg og markedsføring   Studentene får en innføring i salg og markedsføring. Faget dreier seg om gjennomføring av salgsprosesser basert på kunnskap om varer, tjenester og etiske normer for salgs- og markedsføringsarbeid. Sentralt står menneskekunnskap og måter å skape gode relasjoner på. Kommunikasjon, etikk og forståelse av kulturell identitet inngår som nødvendige elementer når det gjelder å forstå kundens behov og ønsker. Kunnskap om dette står sentralt for et godt samspill mellom kunde og selger, og er viktig for gjennomføring av salgsprosesser og serviceytelser. Motekonsulenten er bedriftens ansikt utad. En profesjonell opptreden som også innebærer å lytte til kundens ønsker og behov er derfor essensielt.       I arbeidet med kunden skal motekonsulenten håndtere ulike balanseganger. Som Motekonsulent skal du kunne formidle hva kunden kler ”objektivt sett”, oppfordre kunden til nytenkning og dermed kanskje utfordre hans/hennes egne antagelser og meninger. Dette samtidig med at kunden føler seg hørt og respektert.   I faget Salg og service inngår teorier og modeller innen etikk, kundebehandling, motivasjon og behovsanalyse. Budskapet skal nå frem til kunden - fagsjargong kan forvirre! Studentene skal trenes i å bruke et språk kunden forstår og visualisere med tegninger og bruk av prøverom.       Bedriftsøkonomi   En grunnleggende økonomisk forståelse er nødvendig for økonomistyring i varehandel og tjenesteyting. I faget inngår kvalitetskontroll, beregning av priser, budsjettering for både bedrift og kunde og vurdering av lønnsomhet. Det er viktig at motekonsulenten er resultatorientert med hensyn til salg av klær for bedriften, uten at dette går på bekostning av kundens behov og budsjett. Studenten skal kjenne til hvilke prisvurderinger som er viktige for bedriften, herunder hvilke varer som er lønnsomme og hva som selger. Studenten skal også ha kunnskap om kundens prisvurderinger, slik som kundens behov versus hva som er tilgjengelig på markedet.       Juridiske emner   Gjennom det juridiske faget får studenten kjennskap til de lovene som en motekonsulent vil ha behov for å kjenne til. Blant annet legges det vekt på både bedriftens og kundens rettigheter og plikter, og regelverk for kortbruk og kreditt. Motekonsulenten skal ha kunnskap om lover og regler knyttet til både kjøp og salg av varer/tjenester, samt markedsføring av de produkter som anses som nødvendig for motekonsulentens virke.   Porteføljeutvikling En god portefølje er det viktigste redskapet i videre karriere. Under hele studiet fokuserer skolen på produksjon av målrettede oppgaveløsninger som legges inn i studentens særegne portefølje. I disse tverrfaglige praktiske oppgavene skal studentene fremstille og sette sammen ulike antrekk. Oppgaveteksten skal opplyse om budsjettrammen og anledningen / eventen antrekket skal brukes i. I arbeidet med løsningen må studentene aktivt bruke sin kunnskap fra de teoretiske fagene, for eksempel Trender, Stil og styling og Fargelære. I løpet av studietiden løses flere oppgaver (det beregnes ca 20 timer egenarbeid til hver av disse). Den ene halvparten av oppgavene knyttes til arbeidet med motekonsultasjon av privatkunder, og den andre halvdelen rettes mot high fashion og styling av profesjonelle modeller.   Studentene treffer lærerne jevnlig under arbeidet med de praktiske oppgavene. I tillegg gis veiledning av motefotografer og det samarbeides med studentene ved Bilder Nordic School of Photography i forbindelse med fotoshoots av sluttproduktene. Alle oppgaveløsninger skal fremstilles visuelt ved hjelp av moteillustrasjon, foto og mood-boards.   De valgene og avgjørelsene som tas i arbeidet med oppgavene, skal begrunnes skriftlig i porteføljen. Slik reflekteres studentenes kunnskapsnivå med hensyn til de teoretiske fagdelene. For innhenting / lån av klær og tilbehør, er det opprettet samarbeid med diverse foretninger og PR-byråer. Møte med næringen   Foredrag og workshops   Utdanningshuset introduserer studenten for ledende profesjonelle aktører innen ulike deler av motebransjen gjennom foredrag og workshops. Eksempler på områder kan være designere, representanter fra diverse motehus/bedrifter, stylister, trendanalytikere, motejournalister, personal shoppers med mer. Hensikten er at studentene skal få en kort introduksjon til fagretningen og de ulike arbeidsområdene. Dette gir også studentene mulighet til å eksponere egne porteføljer ovenfor etablerte i bransjen. Foredrag og workshops er ment som inspirasjon og hjelp til å velge videre karriereretning.     [-]
Les mer