Ledelse og strategi
Du har valgt: Forretningsmodeller
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Frogner 2 dager 11 995 kr
14 Nov
På dette kurset får du god innsikt i hvordan den kommersielle delen av en virksomhet fungerer og hvordan verdi skapes. [+]
Etterspurt kompetanse: Visste du at teknologer som kan tenke helhetlig, strategisk og forstå forretningsmodeller fyller en meget viktig rolle for virksomhetens verdiskapning? Og, at de er etterspurt på arbeidsmarkedet? Fokusområder: Hva vil det si å ha forretningsforståelse? Hvordan forstå virksomhetens forretningsmessige kontekst og sammenhengen mellom teknologi, strategi og forretningsutvikling? Forretningsmodeller, -planlegging og -drift Verdiskapning: Hva er det og hvordan henger det sammen med økonomi? Hvordan tenker og prioriterer ledere og marked? Hvordan kommunisere med business-siden slik at vi forstår hverandre? Læringsutbytte: Etter gjennomført kurs skal du ha fått en god forståelse for hva som skal til for å ta beslutninger ut fra et forretningsmessig perspektiv og hva som skal til for å bidra til virksomhetens bunnlinje. Strategi og forretningsforståelse er ikke bare for toppledelsen Her vil du som fagekspert lære hva som er viktig for å få til lønnsomhet og produktivitet i en virksomhet. Du får innsikt i både forretningsideer og -modeller, forretningsplanlegging og forretningsdrift. Det gjør det enklere for deg å se hvordan dine initiativ til nyutvikling og forbedringer kan være med på å skape gode resultater for hele virksomheten, og hva som skal til for å selge de inn til ledelse, kolleger, investorer, kunder etc. Forberedelse: Se på årsrapporten til virksomheten hvor du jobber: Hva er strategien? Hva består årsberetningen og årsregnskapet av? Hvordan går det med bedriften? Kan du se noen sammenheng mellom strategien og de økonomiske resultatene? Forbered gjerne noen spørsmål. Hvem passer kurset for Dette kurset er for deg som jobber som fagekspert innenfor ulike områder, er teknolog/ingeniør, prosjektleder, it-ansvarlig, jobber med produktutvikling etc og som ønsker å lære mer om strategi og forretningsmodeller og skape større forståelse mellom teknologi og forretning. Det er også ypperlig for deg som er gründer og vil lære hva som er viktig for å kommersialisere dine ideer. Kurset vil også være svært nyttig for deg som er tillitsvalgt for å få en helhetsforståelse av hva som driver en virksomhet økonomisk. [-]
Les mer
Lillestrøm Asker 6 timer 5 950 kr
03 Sep
26 Nov
Kurset «Forretningsmodell Canvas» gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine metoder og modeller i forretningsutviklingen og s... [+]
  Forretningsmodell Canvas er et enkelt, oversiktlig og effektivt verktøy for å strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger. Modellen underletter arbeidet med strategiutvikling og forretningsplaner.  I kurset går vi igjennom modellens 9 dimensjoner og bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellen mest effektivt kan brukes. Både i forhold til hvordan virksomheten skaper verdi i dag, men også for å analysere mulige nye, mer lønnsomme, måter å drive virksomheten på. Vi ser også på hvordan modellen kan knyttes sammen med andre verktøy for strategi- og forretningsutvikling. Kurset «Forretningsmodell Canvas» gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine metoder og modeller i forretningsutviklingen og strategiarbeidet.  Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk forretnings-modellering på en strukturert og visuell måte. Dette sikrer virksomheten, dets styre, ledelse og aktører forøvrig et felles bilde av forretningsdynamikk og mål, tydeliggjør ansvar for hver enkelt rolle og avdekker potensiale for forbedringer og nyskaping. Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke Forretningsmodellen Canvas som et verktøy for å utvikle selskapet videre og sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi – både for kunder og eiere.   Kursinnhold: Forretningsmodell Canvas • Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften • De enkelte elementene og relasjonen mellom dem: 1. Hvem er dine kunder? 2. Hva er ditt verdiløftet til kundene? 3. Gjennom hvilke kanaler når du kundene? 4. Hvilke relasjoner skal du ha til kundene? 5. Hvordan skal du ta betalt? 6. Med hvilke ressurser skal du levere verdiløftet ditt? 7. Hva må du gjøre for å levere? 8. Hvilke partnere hjelper deg å bygge eller levere? 9. Hva er kostnadsstrukturen din?   • Visualisering og gjennomføring av prosess • Tips knyttet til bruk av modellen • Forretningsmodell Canvas og andre verktøy for strategiutvikling   [-]
Les mer
Lillestrøm Asker 6 timer 5 950 kr
04 Sep
27 Nov
Kurset «Verdiløfte Canvas» gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sin metode for å få et enkelt og visuelt bilde av hvordan vi.... [+]
  Verdiløfte Canvas  /  Value Proposition Canvas er et enkelt, oversiktlig og effektivt verktøy for å strukturere arbeidet for å skaffe seg et godt bilde av hvilke oppgaver dine produkter og tjenester løser for dine kunder og hvordan du kan gjøre dette bedre.  Kurset vil gi deg en innføring i hvordan du kan bruke modellen Verdiløfte Canvas for å analysere hvilke oppgaver du hjelper kundene med, hvilke problemer eller bekymringer de har og hvordan du kan hjelpe kunden å gjøre sine oppgaver mer effektivt.  I kurset går vi igjennom modellens dimensjoner og bruker praktiske eksempler og cases for å visualisere hvordan modellen mest effektivt kan brukes. Kurset «Verdiløftet Canvas» gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sin metode for å få et enkelt og visuelt bilde av hvordan virksomheten skaper verdi for kundene i dag og hvordan den bør gjøre det i fremtiden.  Kurset er en fordypning i den viktigste delen av Forretningsmodell Canvas: Hvilket problem løser du for hvilken kunde med ditt verdiløfte? Hvordan kan du gjøre dette bedre?  Et godt og oversiktlig bilde av virksomhetens verdiløftete danner et viktig grunnlag for videre strategiarbeid og forretningsmodellering. Men kanskje vel så viktig, et en ramme for hvordan dubør kommuniserer med kundene, det være seg i selgernes møter med kundene så vel som i markedsføringsmateriale. Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke Verdiløfte Canvas som et verktøy for å bli mer bevisst på hvordan man skaper verdi for kundene i dag, og hvordan man skal forbedre dette framover. Kursinnhold: Verdiløftet Canvas • Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften • Kundesegmentene o Hvem er dine kunder? o Hvilke oppgaver ønsker de å få løst? o Hvilke bekymringer/problemer opplever de? o Hva ønsker kundene å oppnå? • Verdiløftene o Hvilke produkter og tjenester leverer du? o Hvordan bidrar disse til å løse kundens oppgave?? o Hvordan reduserer kundens bekymringer/problemer o Hvordan bidrar du til at kunden oppnår sine mål • Visualisering og gjennomføring av prosess • Tips knyttet til bruk av modellen • Verdiløfte Canvas og Forretningsmodell Canvas     [-]
Les mer
5 dager
Ved å praktisere BPM får din virksomhet bedre kontroll og styring over forretningsprosessene, noe som bidrar til å skape verdi for deg og dine kunder. BPM gir oversikt og... [+]
BPM Professional CertificateFullfør 40 timers kurs (3 kurs, 5 dager) og få praktiske verktøy til å kunne jobbe med BPM. Kurset består av teori, praktiske oppgaver, gruppeoppgaver og presentasjoner. Principles of BPM (1 dag) Introduction to Process Modelling, Analysis and Design (3 dager) Information Gathering and Facilitation for Business Processes (1 dag) [-]
Les mer
2 dager 5 000 kr
En kollektiv antagelse i vårt samfunn er at business handler om å ta. Kurset passer for deg som vil utvikle deg mot mer fred, medfølelse og nestekjærlighet – også ... [+]
Kurset passer for deg som vil utvikle deg mot mer fred, medfølelse og nestekjærlighet – også når du er på jobben. Kurset har blitt til gjennom et voksende ønske i meg om å tilby en menneskeligere businesshverdag for oss alle, og en ny mental plattform for business.  Det begynte med korte foredrag, og har nå så langt endt opp med dette kurset. Under kurset ønsker jeg å vise hvordan det er fullt mulig å være kongruent og helhjertet i en businesshverdag, uansett hvordan omgivelsene er.  Det er fullt mulig å stå i tillit og å ha fokus på å gi.  Og det er lønnsomt. Det som skal til er uansett at flere bærer denne bevisstheten.  Det begynner med deg og meg, og tiden er inne. Naivt?  Kanskje.  Men det er uansett derfor vi alle er her – for å skape noe fra hjertet.  Og det skal ikke så mye til – stå i glede og inspirasjon og ikke i frykt, så er mye gjort… Kurset bygger på den erfaringen jeg har gjort meg i en businesshverdag siden jeg utdannet meg som meditasjons-lærer i Ishaya-tradisjonen i 2011, og hvordan gammel og tidløs visdom om menneskets grunnlegende natur kan tas med inn i jobbrammer i vår tid.  Vi er programmert for kjærlighet, inspirasjon og fellesskap, og kurset vil vise hvordan du i praksis kan åpne for det. Kursholder Per Ellev Tomasgård er utdannet dataingeniør.  Han har 30 års erfaring, hovedsaklig fra IT-bransjen, som softwareutvikler, databasedesigner, gründer, rådgiver, foreleser, leder og selger.   Han har jobbet mye med relasjonen menneske, organisasjon og IT-teknologi og fasilitering av arbeidsprosesser.  Han er også meditasjonslærer og har i de siste årene jobbet med å forene business med menneskelighet. I tillegg til dette kurset er han en del av XLOs instruktørteam for kurs i ulike lederferdigheter. Muligheter Dette kurset inngår i en serie av kurs som er bygget rundt et rammeverk for kommunikasjon og utvikling. Her får du tilgang til effektive og anvendelige verktøy som gjør jobbhverdagen enklere: Møteledelse: Effektiv samhandling Forhandling: Finn vinn-vinn-løsninger Presentasjonsteknikk: Presentèr som TED Tilbakemeldinger - på en ålreit måte  Business og kjærlighet Salg: Slik vinner du salgene   Mer om XLO Change Academy Vår visjon: Kompetanse og bevissthet for en bedre verden Hva kjennetegner en bedre verden – for enkeltmennesker, organisasjoner og samfunn?Viktige stikkord for oss er aksept, åpenhet, innsikt, helhetsperspektiv, trygghet, frihet og tillit. XLO Change Academy AS engasjerer kursholdere innenfor ulike temaer med fellesnevner kommunikasjon, utvikling og endring. Alle kursholderne har spesialkompetanse innenfor kommunikasjon og utviklingsprosesser i tillegg til fagkompetanse og lang erfaring på sine områder. Mer om XLO Change Academy *Nøkkelfaktorene og rammeverket er hentet fra metadisiplinen Kommunikologi.  [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.