Ledelse og strategi
Du har valgt: Forretningsmodeller
Nullstill
Filter
Ferdig

-

2 dager 11 995 kr
På dette kurset får du god innsikt i hvordan den kommersielle delen av en virksomhet fungerer og hvordan verdi skapes. [+]
Etterspurt kompetanse: Visste du at teknologer som kan tenke helhetlig, strategisk og forstå forretningsmodeller fyller en meget viktig rolle for virksomhetens verdiskapning? Og, at de er etterspurt på arbeidsmarkedet? Fokusområder: Hva vil det si å ha forretningsforståelse? Hvordan forstå virksomhetens forretningsmessige kontekst og sammenhengen mellom teknologi, strategi og forretningsutvikling? Forretningsmodeller, -planlegging og -drift Verdiskapning: Hva er det og hvordan henger det sammen med økonomi? Hvordan tenker og prioriterer ledere og marked? Hvordan kommunisere med business-siden slik at vi forstår hverandre? Læringsutbytte: Etter gjennomført kurs skal du ha fått en god forståelse for hva som skal til for å ta beslutninger ut fra et forretningsmessig perspektiv og hva som skal til for å bidra til virksomhetens bunnlinje. Strategi og forretningsforståelse er ikke bare for toppledelsen Her vil du som fagekspert lære hva som er viktig for å få til lønnsomhet og produktivitet i en virksomhet. Du får innsikt i både forretningsideer og -modeller, forretningsplanlegging og forretningsdrift. Det gjør det enklere for deg å se hvordan dine initiativ til nyutvikling og forbedringer kan være med på å skape gode resultater for hele virksomheten, og hva som skal til for å selge de inn til ledelse, kolleger, investorer, kunder etc. Forberedelse: Se på årsrapporten til virksomheten hvor du jobber: Hva er strategien? Hva består årsberetningen og årsregnskapet av? Hvordan går det med bedriften? Kan du se noen sammenheng mellom strategien og de økonomiske resultatene? Forbered gjerne noen spørsmål. Hvem passer kurset for Dette kurset er for deg som jobber som fagekspert innenfor ulike områder, er teknolog/ingeniør, prosjektleder, it-ansvarlig, jobber med produktutvikling etc og som ønsker å lære mer om strategi og forretningsmodeller og skape større forståelse mellom teknologi og forretning. Det er også ypperlig for deg som er gründer og vil lære hva som er viktig for å kommersialisere dine ideer. Kurset vil også være svært nyttig for deg som er tillitsvalgt for å få en helhetsforståelse av hva som driver en virksomhet økonomisk. [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
09 Jun
Kurset «Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 2» gir en innføring i hvordan man kan få et enkelt og visuelt bilde av hvordan virksomheten skaper verdi for kunden... [+]
Kurset «Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 2» gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sin metode «Verdiløftet canvas»  for å få et enkelt og visuelt bilde av hvordan virksomheten skaper verdi for kundene i dag og hvordan den bør gjøre det i fremtiden. Kurset er en fordypning i den viktigste delen av strategi- og innovasjonsarbeidet: Hvilket problem løser virksomheten for hvilken kunde med sitt verdiløfte? Hvordan kan man gjøre dette bedre? Dette gir et viktig grunnlag for videre strategiarbeid og forretningsutvikling, samt identifiserer innovasjonsmuligheter i tillegg til å bidra til fokus i salgsarbeidet og markedskommunikasjonen.   Kurset tar utgangspunkt i Alex Oststerwalder sin modell Value Proposition Canvas og gir en innføring i hvordan man kan bruke modellen for å analysere hvilke oppgaver virksomheten hjelper kundene med i dag, utarbeide antakelser om kundens utfordringer eller bekymringer og hvordan virksomheten kan hjelpe kunden til mer effektivt å håndtere disse utfordringene eller bekymringene. I tillegg ser vi på viktigheten av å teste og validere de hypotesene og idéene man kommer frem til. Gjennom praktiske eksempler og cases visualiserer vi effektiv bruk av alle sider ved modellen. Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas som et verktøy for å bli mer bevisst på hvordan man skaper verdi for kundene i dag, og hvordan man kan forbedre arbeidet med dette. Kursinnhold: Strategi og innovasjonsverktøyet Canvas – del 2 Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Kundesegmentene Hvem er dine kunder? Hvilke oppgaver ønsker de å få løst? Hvilke bekymringer/problemer opplever de? Hva ønsker kundene å oppnå? Verdiløftene Hvilke produkter og tjenester leverer du? Hvordan bidrar disse til å løse kundens oppgave? Hvordan reduserer de kundens bekymringer/problemer? Hvordan bidrar virksomheten til at kunden oppnår sine mål? Verdiløftet Canvas og Forretningsmodell Canvas. Hvordan teste og validere hypoteser og ideer? Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellen.  [-]
Les mer
Asker Oslo 6 timer 5 950 kr
03 Jun
25 Nov
Kurset «Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 1» gir en innføring i hvordan man kan bruke enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovas... [+]
Kurset «Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 1» gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, forbedringer og nyskaping i virksomheten. Kurset er basert på Alex Osterwalder sin metode, og modell «Buisness Model Canvas» og gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellen kan brukes. Vi ser også på hvordan modellen kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet. Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas som verktøy for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag, og hvordan dette bør se ut i fremtiden. Kursinnhold: Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 1 (Forretningsmodell) Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften De enkelte elementene og relasjonen mellom dem: Hvem er dine kunder? Hva er ditt verdiløftet til kundene? Gjennom hvilke kanaler når du kundene? Hvilke relasjoner skal du ha til kundene? Hvordan skal du ta betalt? Med hvilke ressurser skal du levere verdiløftet ditt? Hva må du gjøre for å levere? Hvilke partnere hjelper deg å bygge eller levere? Hva er kostnadsstrukturen din?   Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Viktigheten av å teste og validere forretningsmodellen Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellen.  [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
03 Jun
Kurset «Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 1» gir en innføring i hvordan man kan bruke enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovas... [+]
Kurset «Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 1» gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, forbedringer og nyskaping i virksomheten.  Kurset er basert på Alex Osterwalder sin metode, og modell «Buisness Model Canvas» og gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellen kan brukes. Vi ser også på hvordan modellen kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet. Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas som verktøy for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag, og hvordan dette bør se ut i fremtiden.   Kursinnhold: Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 1 (Forretningsmodell) Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften De enkelte elementene og relasjonen mellom dem: Hvem er dine kunder? Hva er ditt verdiløftet til kundene? Gjennom hvilke kanaler når du kundene? Hvilke relasjoner skal du ha til kundene? Hvordan skal du ta betalt? Med hvilke ressurser skal du levere verdiløftet ditt? Hva må du gjøre for å levere? Hvilke partnere hjelper deg å bygge eller levere? Hva er kostnadsstrukturen din?   Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Viktigheten av å teste og validere forretningsmodellen Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellen  [-]
Les mer
Asker Oslo 6 timer 5 950 kr
09 Jun
26 Nov
Kurset «Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 2» gir en innføring i hvordan man kan få et enkelt og visuelt bilde av hvordan virksomheten skaper verdi for kunden... [+]
Kurset «Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 2» gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sin metode «Verdiløftet canvas»  for å få et enkelt og visuelt bilde av hvordan virksomheten skaper verdi for kundene i dag og hvordan den bør gjøre det i fremtiden. Kurset er en fordypning i den viktigste delen av strategi- og innovasjonsarbeidet: Hvilket problem løser virksomheten for hvilken kunde med sitt verdiløfte? Hvordan kan man gjøre dette bedre? Dette gir et viktig grunnlag for videre strategiarbeid og forretningsutvikling, samt identifiserer innovasjonsmuligheter i tillegg til å bidra til fokus i salgsarbeidet og markedskommunikasjonen. Kurset tar utgangspunkt i Alex Oststerwalder sin modell Value Proposition Canvas og gir en innføring i hvordan man kan bruke modellen for å analysere hvilke oppgaver virksomheten hjelper kundene med i dag, utarbeide antakelser om kundens utfordringer eller bekymringer og hvordan virksomheten kan hjelpe kunden til mer effektivt å håndtere disse utfordringene eller bekymringene. I tillegg ser vi på viktigheten av å teste og validere de hypotesene og idéene man kommer frem til. Gjennom praktiske eksempler og cases visualiserer vi effektiv bruk av alle sider ved modellen. Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas som et verktøy for å bli mer bevisst på hvordan man skaper verdi for kundene i dag, og hvordan man kan forbedre arbeidet med dette. Kursinnhold: Strategi og innovasjonsverktøyet Canvas – del 2 Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Kundesegmentene Hvem er dine kunder? Hvilke oppgaver ønsker de å få løst? Hvilke bekymringer/problemer opplever de? Hva ønsker kundene å oppnå? Verdiløftene Hvilke produkter og tjenester leverer du? Hvordan bidrar disse til å løse kundens oppgave? Hvordan reduserer de kundens bekymringer/problemer? Hvordan bidrar virksomheten til at kunden oppnår sine mål? Verdiløftet Canvas og Forretningsmodell Canvas. Hvordan teste og validere hypoteser og ideer? Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellen. [-]
Les mer
5 dager
Ved å praktisere BPM får din virksomhet bedre kontroll og styring over forretningsprosessene, noe som bidrar til å skape verdi for deg og dine kunder. BPM gir oversikt og... [+]
BPM Professional CertificateFullfør 40 timers kurs (3 kurs, 5 dager) og få praktiske verktøy til å kunne jobbe med BPM. Kurset består av teori, praktiske oppgaver, gruppeoppgaver og presentasjoner. Principles of BPM (1 dag) Introduction to Process Modelling, Analysis and Design (3 dager) Information Gathering and Facilitation for Business Processes (1 dag) [-]
Les mer
2 dager 5 000 kr
En kollektiv antagelse i vårt samfunn er at business handler om å ta. Kurset passer for deg som vil utvikle deg mot mer fred, medfølelse og nestekjærlighet – også ... [+]
Kurset passer for deg som vil utvikle deg mot mer fred, medfølelse og nestekjærlighet – også når du er på jobben. Kurset har blitt til gjennom et voksende ønske i meg om å tilby en menneskeligere businesshverdag for oss alle, og en ny mental plattform for business.  Det begynte med korte foredrag, og har nå så langt endt opp med dette kurset. Under kurset ønsker jeg å vise hvordan det er fullt mulig å være kongruent og helhjertet i en businesshverdag, uansett hvordan omgivelsene er.  Det er fullt mulig å stå i tillit og å ha fokus på å gi.  Og det er lønnsomt. Det som skal til er uansett at flere bærer denne bevisstheten.  Det begynner med deg og meg, og tiden er inne. Naivt?  Kanskje.  Men det er uansett derfor vi alle er her – for å skape noe fra hjertet.  Og det skal ikke så mye til – stå i glede og inspirasjon og ikke i frykt, så er mye gjort… Kurset bygger på den erfaringen jeg har gjort meg i en businesshverdag siden jeg utdannet meg som meditasjons-lærer i Ishaya-tradisjonen i 2011, og hvordan gammel og tidløs visdom om menneskets grunnlegende natur kan tas med inn i jobbrammer i vår tid.  Vi er programmert for kjærlighet, inspirasjon og fellesskap, og kurset vil vise hvordan du i praksis kan åpne for det. Kursholder Per Ellev Tomasgård er utdannet dataingeniør.  Han har 30 års erfaring, hovedsaklig fra IT-bransjen, som softwareutvikler, databasedesigner, gründer, rådgiver, foreleser, leder og selger.   Han har jobbet mye med relasjonen menneske, organisasjon og IT-teknologi og fasilitering av arbeidsprosesser.  Han er også meditasjonslærer og har i de siste årene jobbet med å forene business med menneskelighet. I tillegg til dette kurset er han en del av XLOs instruktørteam for kurs i ulike lederferdigheter. Muligheter Dette kurset inngår i en serie av kurs som er bygget rundt et rammeverk for kommunikasjon og utvikling. Her får du tilgang til effektive og anvendelige verktøy som gjør jobbhverdagen enklere: Møteledelse: Effektiv samhandling Forhandling: Finn vinn-vinn-løsninger Presentasjonsteknikk: Presentèr som TED Tilbakemeldinger - på en ålreit måte  Business og kjærlighet Salg: Slik vinner du salgene   Mer om XLO Change Academy Vår visjon: Kompetanse og bevissthet for en bedre verden Hva kjennetegner en bedre verden – for enkeltmennesker, organisasjoner og samfunn?Viktige stikkord for oss er aksept, åpenhet, innsikt, helhetsperspektiv, trygghet, frihet og tillit. XLO Change Academy AS engasjerer kursholdere innenfor ulike temaer med fellesnevner kommunikasjon, utvikling og endring. Alle kursholderne har spesialkompetanse innenfor kommunikasjon og utviklingsprosesser i tillegg til fagkompetanse og lang erfaring på sine områder. Mer om XLO Change Academy *Nøkkelfaktorene og rammeverket er hentet fra metadisiplinen Kommunikologi.  [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.