IT-kurs
Du har valgt: Aust-Agder
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Aust-Agder ) i IT-kurs
 

Oslo 5 dager 32 000 kr
08 Jan
12 Mar
23 Apr
Citrix XenApp and XenDesktop Administration 7.1x [+]
Designed for students with little or no previous XenApp or XenDesktop experience, this course provides foundational knowledge of the XenApp and XenDesktop platform. You will learn how to install, configure, and manage a highly available environment comprised of XenApp and XenDesktop controllers, StoreFront, Citrix Receiver, Director, and Profile management. This course is offered in instructor-led training (ILT)/virtual instructor-led training (vILT) formats with application of concepts through hands-on exercises in a live lab environment. Note: This course is based on XenApp and XenDesktop 7.x CR (Current Release) including the handson labs. The current release of XenApp and XenDesktop is updated frequently with new features and improvements and as such, course content may not always reflect the latest features. Thsi course replaced CXD-203 and CXD-235.  [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
NET-arkitekturen. Utviklingsmiljøet. Grunnleggende C#-syntaks. Objektorientert programmering med arv og polymorfi. GUI. Datafiler. Programmering mot databaser. ADO.NET, ... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende objektorientert programmering i for eksempel Java eller C++ Innleveringer: Øvinger: 8 av 11 må være godkjent.  Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, 4 timer. Case-beskrivelser etc. legges ut i ItsLearning 24 timer før. (NB! Eksamensform kan bli endret under forutsetning av at ny teknologi gjør det mulig å arrangere eksamen elektronisk.) Ansvarlig: Grethe Sandstrak Eksamensdato: 05.12.13 / 08.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan gjøre rede for sentrale begreper innen objektorientering- kan konstruere et objektorientert C#. NET-program ut fra en gitt problemstilling- kan finne fram, sette seg inn i og anvende dokumentasjon om .NET Framework library- kjenner til ulike GUI-komponenter og hvordan de brukes i C#-programmer FERDIGHETER:Kandidaten kan:- sette opp programmiljø for å utvikle og kjøre C#. NET applikasjoner på egen pc- kan anvende klasser fra .NET Framework library- lage C#.NET program* med fordeling av oppgaver mellom objekter og der arv og polymorfi benyttes* med grafiske brukergrensesnitt* som kommuniserer med en database via SQL* med LINQ, delegater, templates GENERELL KOMPETANSEKandidaten kan:- kommunisere om objektorientert programmering og databaser med relevant begrepsapparat Innhold:NET-arkitekturen. Utviklingsmiljøet. Grunnleggende C#-syntaks. Objektorientert programmering med arv og polymorfi. GUI. Datafiler. Programmering mot databaser. ADO.NET, LINQ, Templates, Collections.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag C#.NET 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier Hele landet 1 time 550 kr
På dette webinaret vil vi vise deg hvordan du kan bruke Office 365 for å lagre i skyen, jobbe online via nettleser eller apper på din mobil eller nettbrett, samt synkr... [+]
På dette webinaret vil vi vise deg hvordan du kan bruke Office 365 for å lagre i skyen, jobbe online via nettleser eller apper på din mobil eller nettbrett, samt synkronisere det hele mot din vanlige desktop eller laptop.  Emner på dette kurset: Kort om Office 365 og de ulike appene som er tilgjengelig online Effektiv synkronisering med OneDrive til alle enheter Deling av dokumenter Kort om bruk av Sway for å lage digitale onlinebaserte presentasjoner Forkunnskap: Det er en fordel å ha noe erfaring i bruk av tastatur, mus og Windows. Det er også en fordel om du har jobbet litt i enten Word, Excel eller PowerPoint.  Nivå: Grunnleggende Målgruppe: Kurset retter seg mot personer som har fått eller skal få abonnement på Office 365. Målsetning: Etter webinaret skal du kunne forstå nytten av å bruke Office 365.  Varighet: Webinar på 1,5 timer: 3 x 25 minutter pluss 5 minutters pause etter hver økt. Pris: 550 kroner Undervisningsform – hva skjer på webinaret: Du kobler deg opp til vårt webinar via din datamaskin, nettbrett eller mobile enhet. Du må ha tilgang til Internett. Webinaret blir satt opp gjennom verktøyet www.gotomeeting.com – og du vil få tilsendt en lenke til dette spesifikke webinaret i god tid før kurset starter. Her finner du informasjon om hva som skjer når du blir deltaker på vårt webinar. Vi kjører 3 x 25 minutter pluss 5 minutters pause etter hver økt som gir mulighet til å stille spørsmål. Det vil ikke være mulighet for spørsmål og diskusjon mens undervisningsøktene pågår. Det er lagt opp til at du som deltaker følger med på din egen skjerm og lytter til instruktøren som demonstrerer. Du vil se instruktørens skjermbilde og kunne følge undervisningen gjennom praktiske eksempler og instruktørens kommentarer. Påmelding til webinaret: Send en e-post til uis-ikt@uis.no og meld deg på! Ring oss på telefon 51 83 10 73 dersom du har noen spørsmål. Deltakelse og tilkobling til webinaret: På webinar-dagen (eller rett før), vil du motta en e-post med en link til webinaret og instruksjoner om hvordan du melder deg på. E-posten inneholder også kontaktinformasjon til arrangøren av webinaret, i tilfelle du får problemer og trenger hjelp til pålogging. Krav til utstyr: Det enkleste er å koble seg opp til vårt webinar via din datamaskin. Du kan også benytte nettbrett eller mobil enhet. For å høre hva instruktøren sier må du ha høyttaler eller hodesett. Vi anbefaler også at du har tilgang til en mikrofon slik at du kan snakke med instruktøren. Alternativt er det mulig å sende meldinger til instruktør skriftlig via Chat (i pausene).  For mest mulig utbytte anbefaler vi at du sitter i et stille rom uten forstyrrelser fra omgivelsene. Meld deg på ved å sende oss en e-post eller ring 51831073. [-]
Les mer
Nettstudier 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Utviklingsprosesser. Modellering. UML. Verktøy. Objektorientert analyse Objektorientert design. Bruk av arkitektoniske stiler og design mønstre. Implementasjon og test. [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Erfaring fra et objektorientert programmeringsspråk, kjennskap til prosjektarbeid Innleveringer: Innleverte øvinger. Det blir gitt 10 øvinger, 8 må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 4 timer skriftlig eksamen. Ansvarlig: Tore Berg Hansen Eksamensdato: 12.12.13         Læremål: Forventet læringsutbytte:Etter å ha gjennomført emnet Objektorientert systemutvikling skal studenten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan definere, gjenkjenne og forklare de grunnleggende konsepter for utvikling av store programvaresystemer basert på det objektorienterte paradigme- argumentere for betydningen av å følge en prosessmodell- argumentere for fordelene med smidige prosesser- argumentere for modellbasert utvikling- beskrive modellene som brukes i objektorientert systemutvikling og hvordan de henger sammen- forklare begrepene arkitektoniske stiler og designmønstre FERDIGHETER:Kandidaten:- kan demonstrere den systematiske gangen fra krav, via arkitektonisk og detaljert design, til ferdig kodet og implementert system GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- er klar over at utvikling av store programvaresystemer er ingeniørarbeid- er seg bevisst at utvikling av komplekse programvaresystemer krever koordinert innsats av et velfungerende team som følger en definert, smidig prosess- er opptatt av tett kontakt med alle interessenter for å oppnå et godt resultat Innhold:Utviklingsprosesser. Modellering. UML. Verktøy. Objektorientert analyse Objektorientert design. Bruk av arkitektoniske stiler og design mønstre. Implementasjon og test.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Objektorientert systemutvikling 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Generell nettverkssikkerhet. Hvordan planlegge, organisere og sette sikkerhet i små og store nettverk. Brannmurer, VPN, IDS/IPS. Sikkerhet rundt epost, trådløse nett o... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Faget «Datakommunikasjon» eller tilsvarende grunnleggende fag. (TCP/IP forutsettes kjent). Faget «Nettverksteknologi» Innleveringer: Øvinger: 8 av 12 må være godkjent. Øvingene må dekke en bred del av pensum. Vurderingsform: Skriftlig, individuell, 3 timer, Ansvarlig: Helge Hafting Eksamensdato: 04.12.13 / 07.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan forklare en del protokollbaserte farer/angrep i kablede og trådløse nett- kan gjøre rede for mottiltak mot angrepene over- kan gjøre rede for andre farer og mottiltak, som fysiske sikringstiltak og «social engineering»- kan gjøre rede for og planlegge bruk av vanlige sikringstiltak som IDS, IPS, VPN og proxyer FERDIGHETER:Kandidaten kan:- sette i drift et VPN- installere brannmur- Observere nettverkstrafikk med pakkesniffer GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan granske sikkerheten i et nettverk, og velge passende tiltak.Innhold:Generell nettverkssikkerhet. Hvordan planlegge, organisere og sette sikkerhet i små og store nettverk. Brannmurer, VPN, IDS/IPS. Sikkerhet rundt epost, trådløse nett og rutere. En del vanlige angrep, og mottiltak.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Nettverkssikkerhet 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettbasert kurs Hele landet 1 time 550 kr
På dette webinaret vil vi vise deg hvordan du kan lage grunnleggende diagrammer i Excel. [+]
På dette webinaret vil vi vise deg hvordan du kan lage grunnleggende diagrammer i Excel. Emner på dette kurset: Vi vil vise deg hvordan du kan lage stolpediagram, linjediagram og sektordiagram. Du vil få en gjennomgang av hvordan du endrer på utformingen og formatet i de ulike diagrammene. Forkunnskap: Det er en fordel at du har brukt Excel litt, og har forståelse for hvordan du legger inn data og lager enkle formler i et regneark. Krav til programvare: På dette kurset benytter vi Excel 2016; men har du installert Excel 2013 vil det også fungere fint. Excel 2010 har en litt annen måte å lage diagrammer på, så hvis du har denne versjonen vil skjermbildet og verktøyene fungere annerledes. Nivå: Grunnleggende Målgruppe: Kurset retter seg mot personer som bruker Excel som regnearkverktøy, og som ønsker en grunnleggende innføring i å lage diagrammer. Målsetning: Etter webinaret skal du kunne lage enkle diagrammer i Excel. Varighet: Webinar på 1,5 timer: 3 x 25 minutter pluss 5 minutters pause etter hver økt. Pris: 550 kroner Undervisningsform – hva skjer på webinaret: Du kobler deg opp til vårt webinar via din datamaskin, nettbrett eller mobile enhet. Du må ha tilgang til Internett. Webinaret blir satt opp gjennom verktøyet www.gotomeeting.com – og du vil få tilsendt en lenke til dette spesifikke webinaret i god tid før kurset starter. Her finner du informasjon om hva som skjer når du blir deltaker på vårt webinar. Vi kjører 3 x 25 minutter, med 5 minutters pause mellom hver økt som gir mulighet til å stille spørsmål. Det vil ikke være mulighet for spørsmål og diskusjon mens undervisningsøktene pågår. Det er lagt opp til at du som deltaker følger med på din egen skjerm og lytter til instruktøren som demonstrerer. Du vil se instruktørens skjermbilde og kunne følge undervisningen gjennom praktiske eksempler og instruktørens kommentarer. Påmelding til webinaret: Send en e-post til uis-ikt@uis.no og meld deg på! Ring oss på telefon 51 83 10 73 dersom du har noen spørsmål. Deltakelse og tilkobling til webinaret: På webinar-dagen (eller rett før), vil du motta en e-post med en link til webinaret og instruksjoner om hvordan du melder deg på. E-posten inneholder også kontaktinformasjon til arrangøren av webinaret, i tilfelle du får problemer og trenger hjelp til pålogging. Krav til utstyr: Det enkleste er å koble seg opp til vårt webinar via din datamaskin. Du kan også benytte nettbrett eller mobil enhet. For å høre hva instruktøren sier må du ha høyttaler eller hodesett. Vi anbefaler også at du har tilgang til en mikrofon slik at du kan snakke med instruktøren. Alternativt er det mulig å sende meldinger til instruktør skriftlig via Chat (i pausene).  For mest mulig utbytte anbefaler vi at du sitter i et stille rom uten forstyrrelser  Meld deg på ved å sende oss en e-post eller ring 51831073. [-]
Les mer
Oslo 5 dager 22 500 kr
20 Nov
08 Jan
26 Feb
Upgrading Your Skills to Windows Server 2016 MCSA [+]
This five-day, instructor-led course explains how to implement and configure new Windows Server 2016 features and functionality. This course is for information technology (IT) professionals who want to upgrade their technical skills from Windows Server 2008 or Windows Server 2012 to Windows Server 2016. This course presumes a high level of knowledge about previous Windows Server technologies and skills equivalent to the Microsoft Certified Solutions Associate (MCSA): Windows Server 2008 or Windows Server 2012 credential.   This course is not a product-upgrade course, detailing considerations for migrating and upgrading students’ specific environment to Windows Server 2016. Rather, this course provides updates to students' existing Windows Server knowledge and skills, as they pertain to Windows Server 2016. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Hva er SharePoint. Roller. Tilgang til SharePoint. Opprette og bruke Team Sites. Navigering. Lister og Libraries. Home page. Opprette og bruke webpart. Opprette og bruke ... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Du må ha god kjennskap til Windows 2008 server og oppsett av AD og DNS og installasjon av SQL 2008 server. For deg som ikke har kjennskap til Windows 2008 server og/eller som heller vil bruke mer tid på SharePoint kan vi tilby en variant der du får ferdig oppsatte servere og SharePoint installert. Innleveringer: 8 obligatoriske øvinger. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 2 dagers praktisk hjemmeeksamen med både teoretiske og praktiske oppgaver. Ansvarlig: Stein Meisingseth Eksamensdato: 19.12.13 / 15.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten må:- kjenne til bruken av SharePoint i forskjellige situasjoner i en bedrift/organisasjon- kunne gjøre rede for hvordan SharePoint brukes i samskriving- kunne beskrive hvordan ulike roller i en organisasjon kan bruke SharePoint- ha kjennskap til hva det vil si å ha ansvaret for bruken av SharePoint i en bedrift/organisasjon FERDIGHETER:Kandidaten må:- kunne opprette webområder for deling av informasjon med andre- kunne sette opp administrasjon av dokumenter- kunne sette opp publisering av rapporter- kunne sette opp sidestruktur og brukerrettigheter, sideoppsett og tillatelser- kunne opprette infrastruktur for webområder- kunne sette opp muligheter for søking- kunne konfigurere systemet for bruk fra Internett- kunne konfigurerer Office Web Apps- kunne sette opp muligheter for å benytte arbeidsflyt GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har kompetanse til selvstendig både å formidle og å ta i bruk sine kunnskaper og ferdigheter i en bedrift som vil bruke SharePoint- kan i et praktisk prosjekt forklare og gjøre bruk av sin kunnskap for bruk av SharePoint Innhold:Hva er SharePoint. Roller. Tilgang til SharePoint. Opprette og bruke Team Sites. Navigering. Lister og Libraries. Home page. Opprette og bruke webpart. Opprette og bruke SharePoint Sites and Site Collections. Opprette og bruke maler. Sikkerhet i SharePoint. Opprette og bruke Wiki. Dokumentdeling. Søking.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag SharePoint 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Installasjon av webserver med scriptspråk og database. PHP, tilstandsbevaring (sesjonshåndtering), JavaScript, Ajax, web på mobile enheter, avansert innhold (lyd, vide... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende kunnskaper i HTML, CSS og programmering. Dette tilsvarer Webutvikling 1 og et vilkårlig programmeringsemne. Innleveringer: For å kunne gå opp til eksamen må 5 av 8 obligatoriske øvingsoppgaver være godkjent. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Karakteren settes på grunnlag av større øving/case (60 %) og flervalgseksamen på nett (40 %). Netteksamen varer 1 t. Begge deler må være bestått. klageadgang i emnet gjelder hver enkelt vurderingsdel. Ansvarlig: Tore Mallaug Eksamensdato: 11.12.13 / 14.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- forstår hvordan et nettsted er delt i funksjonalitet som utføres på tjeneren og funksjonalitet som utføres i nettleseren- kjenner til aktuelle teknologier som kan anvendes for å konstruere et nettsted FERDIGHETER:Kandidaten:- kan utvikle utvikle nettsteder med logikk på både klient- og tjenerside- kan å utvikle et komplett nettsted basert på en kombinasjon av tredjepartskomponenter og egen kode/design- har grunnleggende kunnskap i PHP og JavaScript- kan teknikker for å utveksle data med andre parter på Internett GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan identifisere potensielle sikkerhetsmessige svakheter i en webløsning og iverksette gode sikkerhetstiltak Innhold:Installasjon av webserver med scriptspråk og database. PHP, tilstandsbevaring (sesjonshåndtering), JavaScript, Ajax, web på mobile enheter, avansert innhold (lyd, video, 3D, m.m.), bruk av tredjeparts datakilder (web services m.m.), sikkerhet i webapplikasjoner, komponentbasert webutvikling.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Webutvikling 2 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettbasert kurs 55 timer 3 200 kr
Inventor brukes av alle som skal lage modeller og tegninger i industrien. Inventor er markedsledende i bransjen. [+]
Kurset er utformet for å gi deg en solid forståelse av Inventor-funksjoner og gi deg kunnskap fra grunnleggende til avanserte og komplekse modelleringskomponenter. Les mer om Global eTrainings eLæringskurs her.  Når som helst - hvor som helst Med eLæringskurs velger du selv ditt tempo i læringen, og om du vil lære gjennom kombinasjon av å se, lese, lytte og teste selv – eller hvorfor ikke en kombinasjon av flere? Det du trenger er en PC, smarttelefon eller nettbrett som har internettilgang.Uansett hvilket kurs du velger får du tilgang til disse 24/7 i 1 år (365 dager). NTI CADcenter utdanner over 8000 personer i året Årlig utdanner over 8000 personer seg i ulike CAD og BIM løsninger hos NTI CADcenter.Global eTraining har over 25 års erfaring med opplæring, og har solgt millioner av elæringskurs i over 150 land. Pål har gjennomført e-læringskurs Pål hadde ikke anledning til å reise bort en uke for å delta på kurs, da var det forlokkende å gjennomføre kurset som e-læringskurs. Kurset var absolutt verdt pengene. Det var en viktig bekreftelse på at jeg har basiskunnskapene. Jeg lærte mange nye viktige kommandoer for å gjøre operasjoner mer effektivt, fikk også en pekepinn på hvor jeg kan bygge på med kunnskap.Les mer her [-]
Les mer
Nettbasert kurs Hele landet 1 time 550 kr
På dette webinaret vil vi vise deg hvordan du jobber med formler og funksjoner i Excel. Webinaret varer i 1,5 timer. [+]
På dette webinaret vil vi ved hjelp av eksempler vise hvordan du lager formler i Excel. Vi vil forklare forskjellen på relative cellereferanser og absolutte cellereferanser. Vi vil også jobbe med formler hvor vi benytter navngvning av celler og celleområder. Vi vil i tillegg se på et par enkle funksjoner.  Emner på dette kurset: Oppbygning av formler i Excel. Lage formler med absolutte cellereferanser. Lage formler med relative cellereferanser. Lage formler basert på cellenavn og områdenavn. En liten gjennomgang av enkle funksjoner. Forkunnskap: Det er en fordel at du har brukt Excel litt, og har forståelse for hvordan du legger inn data i et regneark.  Nivå: Grunnleggende Målgruppe: Kurset retter seg mot personer som bruker Excel som regnearkverktøy, og som ønsker en grunnleggende innføring i å lage formler og benytte enkle funksjoner i Excel.  Målsetning: Etter webinaret skal du kunne skrive dine egne formler i Excel, samt benytte noen enkle funksjoner.  Varighet: Webinar på 1,5 timer: 3 x 25 minutter pluss 5 minutters pause etter hver økt. Pris: 550 kroner Undervisningsform – hva skjer på webinaret: Du kobler deg opp til vårt webinar via din datamaskin, nettbrett eller mobile enhet. Du må ha tilgang til Internett. Webinaret blir satt opp gjennom verktøyet www.gotomeeting.com – og du vil få tilsendt en lenke til dette spesifikke webinaret i god tid før kurset starter. Her finner du informasjon om hva som skjer når du blir deltaker på vårt webinar. Vi kjører 3 x 25 minutter, med 5 minutters pause mellom hver økt som gir mulighet til å stille spørsmål. Det vil ikke være mulighet for spørsmål og diskusjon mens undervisningsøktene pågår. Det er lagt opp til at du som deltaker følger med på din egen skjerm og lytter til instruktøren som demonstrerer. Du vil se instruktørens skjermbilde og kunne følge undervisningen gjennom praktiske eksempler og instruktørens kommentarer. Påmelding til webinaret: Send en e-post til uis-ikt@uis.no og meld deg på! Ring oss på telefon 51 83 10 73 dersom du har noen spørsmål. Deltakelse og tilkobling til webinaret: På webinar-dagen (eller rett før), vil du motta en e-post med en link til webinaret og instruksjoner om hvordan du melder deg på. E-posten inneholder også kontaktinformasjon til arrangøren av webinaret, i tilfelle du får problemer og trenger hjelp til pålogging. Krav til utstyr: Det enkleste er å koble seg opp til vårt webinar via din datamaskin. Du kan også benytte nettbrett eller mobil enhet. For å høre hva instruktøren sier må du ha høyttaler eller hodesett. Vi anbefaler også at du har tilgang til en mikrofon slik at du kan snakke med instruktøren. Alternativt er det mulig å sende meldinger til instruktør skriftlig via Chat (i pausene).  For mest mulig utbytte anbefaler vi at du sitter i et stille rom uten forstyrrelser  Meld deg på ved å sende oss en e-post eller ring 51831073. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Installering og bruk av valgt databaseverktøy (MySQL). Flerbrukerproblematikk og databaseadministrasjon (DBA) i SQL. Bruk av SQL og innebygd funksjonalitet i databasever... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: IINI1003 Databaser eller tilsvarende forhåndskunnskaper Innleveringer: Tilsvarende 8 obligatoriske øvinger må være godkjent før endelig karakter settes. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Individuell netteksamen, 2 timer. Ansvarlig: Tore Mallaug Eksamensdato: 13.12.13 / 16.05.14         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kjenner sentrale begreper innen flerbrukerproblematikk og databaseadministrasjon, og kan gjøre rede for disse- forstår hvordan innebygd funksjonalitet i relasjonsdatabasesystem kan utnyttes i en klient/tjener-arkitektur- vet hvordan ulike typer data kan lagres og representeres i et databasesystem; tekst, XML og temporale data.- kan gjøre rede for hvordan NoSQL-løsninger er et alternativ til relasjonsdatabaser i Web-løsninger FERDIGHETERKandidaten:- kan administrere en flerbrukerdatabase med SQL-kommandoer i et valgt databaseverktøy- lager sin egen (mest mulig normaliserte) relasjonsdatabase med nøkler og referanseintegritet som ikke bare lagrer strukturelle data, men også tekst og semi-strukturelle data (XML)- kan utnytte databaseverktøyet funksjonalitet til utvidet bruk av SQL i en klient/tjener-sammenheng for å støtte opp rundt applikasjoner mot databasen- kan utnytte databaseverktøyet til å lagre temporale data- kan utføre SQL-spørringer mot ulike typer data i en database GENERELL KOMPETANSEKandidaten:- viser en bevisst holdning til lagring og representasjon av ulike typer data i et informasjonssystem- viser en bevisst holdning til databasedesign for å unngå unødvendig dobbeltlagring av data i en database Innhold:Installering og bruk av valgt databaseverktøy (MySQL). Flerbrukerproblematikk og databaseadministrasjon (DBA) i SQL. Bruk av SQL og innebygd funksjonalitet i databaseverktøyet (bruk av funksjoner/prosedyrer og triggere). Utnytte databaseverktøyet i en klient/tjener -arkitektur. Se på forholdet database - applikasjon. Lagring av ulike typer data; tekst, XML (semi-strukturelle data), dato/tid (temporale data). Enkel bruk av NoSQL-løsning. MySQL blir brukt i eksempler, men noen utfyllende eksempler i Oracle kan forekomme i lærestoffet.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Databaser 2 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettbasert kurs 1 625 kr
Kurset skal gi deltakerne kjennskap til de mer avanserte delene av programmet Excel, og se muligheter for å arbeide med disse på en smart og effektiv måte. [+]
I kurset lærer du å bruke mer avanserte funksjoner i Excel 2010, slik at du blir mer effektiv i arbeidet ditt. En kombinasjon av videoer, teori, oppskrifter og tester gjør det enkelt å lære seg de nye "smarte" funksjonene. Kurset inneholder over 30 ulike opplæringsvideoer.Jobb smart og effektivt!- Du har tilgang til et utall ferdigdefinerte funksjoner som utfører alle slags beregninger.- Bruk av tema gir en konsekvent layout på alle Office-dokumenter.- Betinget formatering gjør det enkelt å følge med sentrale verdier i regnearket.- Cellestiler gjør formateringen mer konsekvent.- Diagram gir en visuell lettfattelig framstilling av tallverdier.- Sparkline-grafikk kan brukes for å visualisere data direkte i regnearkceller.- Bruk av flere regneark gjør større regnearkmodeller mer oversiktlig.- Sortering og filtrering gjør arbeidet med lister og tabeller enkelt og effektivt.Innhold:- Formatering- Funksjoner- Diagram- Flere regneark- Lister og tabeller- Utskriftsinnstillinger [-]
Les mer
Nettbasert kurs Hele landet 1 time
11 Dec
19 Mar
Få en gratis, effektiv og god innføring i SharePoint! Vi viser deg nyttig funksjonalitet slik at du kommer i gang. [+]
Instruktørbasert opplæring:   SharePoint webinar - Introduksjon til SharePoint (nivå 1)   Hva er SharePoint? Bruksområder for SharePoint Bli kjent med SharePoint Ord og uttrykk i SharePoint Bli kjent med lister og bibliotek Lage lister og bibliotek Bli kjent med Oppgave-liste Bli kjent med Kalender Sortere og filtrere listen, bruke visninger Laste opp dokumenter Opprette nye dokumenter Søk Søk i arbeidsområder Søk i lister og bibliotek   3 gode grunner til å delta 1. Få en god introduksjon til hvordan man bruker SharePoint 2. Forstå hvilken rolle SharePoint har for din organisasjon 3. Bli kjent med de viktigste SharePoint-begrepene [-]
Les mer
Nettbasert kurs 2 timer 990 kr
Webinaret vil ta for seg hvordan du lager PowerPoint presentasjoner med hyperkoblinger, egendefinerte lysbildefremvisninger, lysbildeoverganger & inndelinger. [+]
På dette 2-timers webinaret vil vi vise deg hvordan du tilpasser dine PowerPoint presentasjoner i større grad ved hjelp av inndelinger, lysbildeoverganger, hyperkoblinger og egendefinerte lysbildefremvisninger.  Emner på dette kurset: Bruk inndelinger for å holde orden på en større presentasjon. Lag egendefinerte lysbildefremvisninger slik at du kan bruke samme presentasjon til ulike målgrupper. Det er for eksempel mulig å lage en kortversjon og en langversjon i samme presentasjon, eller å lage en versjon til kunde A og en versjon til kunde B. Dette er hensiktsmessig når du skal vise og skrive ut ulike varianter av en presentasjon. Legg inn lysbildeoverganger mellom lysbildet. Vi viser hvordan du kan automatisere en presentasjon som du vil ha gående gjentakende på en utstillingsskjerm. Vi viser hvordan du kan planlegge og legge inn hyperkoblinger enkelt å komme fra et sted til et annet i presentasjonen eller for å åpne et annet program eller en webside på Internet.  Forkunnskap: Du må ha erfaring i bruk av tastatur, mus og Windows. Det er også en fordel om du har jobbet i Word eller Excel. Du må kunne det grunnleggende innen det å lage en enkel PowerPoint presentasjon. Nivå: Du må minimum ha kunnskap om hvordan du lager enkle presentasjoner i PowerPoint. Ta gjerne vårt grunnleggende webinar i PowerPoint først. Målgruppe: Kurset retter seg mot personer som ønsker å lage lysbilder som inneholder større grad av illustrasjoner i motsetning til tradisjonell tekst i punkter.  Målsetning: Etter webinaret skal du effektivt kunne kontrollere selve fremvisningen og delingen av din PowerPoint presentasjon på en god måte.    Varighet: Webinar på 2 timer: 3 x 30 minutter pluss 10 minutters pause etter hver økt. Pris: 990 kroner Undervisningsform – hva skjer på webinaret: Du kobler deg opp til vårt webinar via din datamaskin, nettbrett eller mobile enhet. Du må ha tilgang til Internett. Webinaret blir satt opp gjennom verktøyet www.gotomeeting.com – og du vil få tilsendt en lenke til dette spesifikke webinaret i god tid før kurset starter. Her finner du informasjon om hva som skjer når du blir deltaker på vårt webinar. Vi kjører 3 x 30 minutter, med 10 minutters pause mellom hver økt som gir mulighet til å stille spørsmål. Det vil ikke være mulighet for spørsmål og diskusjon mens undervisningsøktene pågår. Det er lagt opp til at du som deltaker følger med på din egen skjerm og lytter til instruktøren som demonstrerer. Du vil se instruktørens skjermbilde og kunne følge undervisningen gjennom praktiske eksempler og instruktørens kommentarer. Påmelding til webinaret: Send en e-post til uis-ikt@uis.no og meld deg på! Ring oss på telefon 51 83 10 73 dersom du har noen spørsmål. Deltakelse og tilkobling til webinaret: På webinar-dagen (eller rett før), vil du motta en e-post med en link til webinaret og instruksjoner om hvordan du melder deg på. E-posten inneholder også kontaktinformasjon til arrangøren av webinaret, i tilfelle du får problemer og trenger hjelp til pålogging. Krav til utstyr: Det enkleste er å koble seg opp til vårt webinar via din datamaskin. Du kan også benytte nettbrett eller mobil enhet. For å høre hva instruktøren sier må du ha høyttaler eller hodesett. Vi anbefaler også at du har tilgang til en mikrofon slik at du kan snakke med instruktøren. Alternativt er det mulig å sende meldinger til instruktør skriftlig via Chat (i pausene).  For mest mulig utbytte anbefaler vi at du sitter i et stille rom uten forstyrrelser fra omgivelsene. Meld deg på ved å sende oss en e-post eller ring 51831073. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;