Ledelse og strategi
Key Performace Indicator (KPI)
Hordaland
Du har valgt: Bergen
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Stavanger Kristiansand 6 timer 5 950 kr
26 Sep
10 Oct
Kurset «KPI – Suksessindikatorer for virksomheten» skal gi en god forståelse av hva KPI-er er, og hvordan disse kan brukes som et effektivt verktøy i arbeidet med å oppnå... [+]
Kurset «KPI – Suksessindikatorer for virksomheten» skal gi en god forståelse av hva KPI-er er, og hvordan disse kan brukes som et effektivt verktøy i arbeidet med å oppnå overordnede strategiske mål. Ved riktig metodebruk gir måling av KPI-er økt motivasjon blant medarbeidere og betydelig og verdifull innsikt i egne prosesser, samtidig som det enkelt å kontrollere om en er på rett vei eller ei. Et praktisk kurs med eksempler og oppgaver. Formålet med kurset er at deltakerne, med bakgrunn i overordnede strategiske mål, skal forstå hvordan en gjennom å identifisere kritiske suksessfaktorer kan lage gode KPI-er og gjennomføre nødvendige tiltak og målinger opp mot disse suksessindikatorene. Målinger i organisasjoner gir ofte uttrykk for noe som har vært, for eksempel økonomiske nøkkeltall for en tidligere periode. For å kunne nå fremtidsfokuserte, strategiske mål i en travel hverdag, kan identifisering av KPI-er/suksessindikatorer og målinger av disse være et svært effektivt virkemiddel. Gjennom å forstå sammenhengen mellom egen visjon, strategi, overordnede mål, kritiske suksessfaktorer, KPI-er og mål knyttet til disse, kan en enkelt få svar på om en er på rett vei eller ei. Samtidig vil en gjennom grundig arbeid med KPI-er, naturlig oppnå et fokus på forbedringer i egne prosesser på alle relevantenivåer i organisasjonen. Kursinnhold: Due diligence prosesser•  KPI – forankring i styret – Aksjeloven § 6-12•  Definisjoner og forklaringer•  Historiske forankringer•  KPI-er knyttet opp mot strategier og mål•  KPI-er må forstås i en sammenheng• Eksempler på sammenheng mellom strategi og KPI-er•  Kategorisering av KPI-er langs flere dimensjoner.•  «SMART(ER)»-metoden•  Hvorfor bruke KPI-er?•  Vanlige feil og farer ved bruk•  KPI på forskjellige fagområder [-]
Les mer
Bergen Og 4 andre steder 6 timer 5 950 kr
26 Sep
10 Oct
22 Oct
Vi tilbyr kurs i KPI - Suksessindikatorer for virksomheten. Nøkkelindikatorer og sentrale suksessindikatorer utgjør en viktig del av den informasjon som er ... [+]
Vi tilbyr kurs i KPI - Suksessindikatorer for virksomheten. Nøkkelindikatorer og sentrale suksessindikatorer utgjør en viktig del av den informasjon som er nødvendig for å kunne bestemme og forklare hvordan en bedrift utvikler seg opp mot vesentlige fastsatte mål. Definerte KPI`er skaper en måte å måle fremgang mot målene som er satt av ledelsen, interessenter eller fra styrets side. De kan hjelpe bedrifter og organisasjoner til å definere og måle fremgang i markedsføring, menneskelige ressurser, økonomi drift og mer: hjelpemidler for å måle hvor du er i utviklingen av din bedrift.Formålet med dette kurset er at du som deltaker skal:• tilegne deg den grunnleggende forståelsen for KPI tankegang og KPI systemer• sette deg inn i og diskutere med andre eksempler fra selskaper der KPI benyttes aktivt• delta i praktiske caseoppgaver for å definere og fastsette KPI • kunne introdusere, definere og iverksette KPI målinger i egen virksomhetKursinnhold:• Bakgrunn for Key Performance Indicator tankegang og systemer• Grunnleggende KPI definieringer • Avgrensninger av KPI mot generelle nyttige nøkkeltallsmålinger og mot målKjennetegn på KPI`er:• Kvantitative: De kan bli presentert i form av tall• Praktiske: De integreres godt med nåværende selskapsprosesser• Retningsfokuserte: De hjelper til å avgjøre om et selskap blir stadig bedrevHandlingsfokuserte: De kan bli satt ut i praksis å bli "drivere" for ønskede endringerEksempler på Key Performance Indicators:(salgsmessige, omsetningsmessige, regnskapsmessige, leveransemessige etc..)Hvordan velge KPIer, herunder blant annet:• KPI forankringer opp mot overordnede mål for virksomheten og definerte forretningsprosesser• Kartlegging og analyse, samt de avgjørende valgene av KPI`er for virksomheten• Bevisstgjøringen i forhold til de kritiske suksessfaktorer og forretningsprosesser• Kvalitative og kvantitative elementer av KPI målinger opp mot mål og faktiske resultater.• Handlingsorienterte prosesser i forhold til KPI avvik og justeringer fremoverIndividuell kursdag:Kurset kan også leveres som individuell kursdag for deg som ønsker en konkret privat og personlig gjennomgang sett i forhold til emnet, eller som står overfor situasjoner / utfordringer knyttet til dette temaet. En individuell kursdag har en tidsramme på 5 timer og blir avholdt i våre lokaler.Bedriftsinterne kurs og Konsulentassistanse:Kursprogrammet kan leveres som bedriftsinternt kurs etter nærmere avtale om pris, sted etc. Emner i / eller deler av kursprogrammet kan videre kombineres med andre bedriftsinterne behov og bedriftsintern opplæring kan skreddersys deres ønsker. Emner dette kurset omhandler kan våre konsulenter bistå deg og / eller din virksomhet med. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.