Ledelse og strategi
Du har valgt: Finnmark
Nullstill
Filter
Ferdig

-

44 treff ( i Finnmark ) i Ledelse og strategi
 

5 timer
Hvordan bli bedre som leder og person gjennom personlig coaching. [+]
Lederutvikling/coaching Tenk deg å kunne finne og se de mulighetene/potensial du har? Og ikke minst lære deg å bruke de! Føler du at du har “mer inne” enn det du greier å få ut? Eller er du ikke fornøyd med ditt liv eller arbeidsplass i dag. Coaching kan hjelpe deg til å finne ut hva du virkelig har lyst til å gjøre her i livet, eller hva som skal til for å lykkes med det. Personlig coaching kan brukes på forskjellige områder i livet og noen av disse er: Hjelpe deg med å se hva du virkelig vil her i livet. Og få deg dit.. Hjelpe deg med å utvikle deg videre. Utvikle dine personlige ferdigheter og leder egenskaper Gi deg trygghet og evne til å stole på at du er mer enn god nok akkurat som du er. Dyrke din kreativitet og intuisjon Måloppnåelse Personlig suksess Coaching handler om å få frem den diamanten som allerede finnes inne i deg. Få deg til å tørre å slippe deg løs, stole på deg selv og få frem dit virkelige talent og evner.  Sammen kan vi finne ut hva du virkelig ønsker deg her i livet, også kan vi finne ut hvordan du skal komme deg dit.  Det viktigste er at du kan komme dit, uansett om det dreier seg om å lykkes bedre i næringslivet, idrettsarenaen eller bare det å komme i bedre fysisk form, gå ned i vekt eller lignende. Vi ønsker å bidra til at du lykkes, så ta kontakt! Innen Coaching har vi flere allternativer. Vi kan selge enkelt timer, pakker på 5-10 og 20 timer eller tidsperioder. Vi anbefaler generelt å ta minimum 5 timer, men er man usikker på dette så ta en time først så kan du kjenne på behovet etterpå. De fleste velger enten 10 eller fler, og mange går for en periode (3,6 eller 12 måneder). En coaching samtale er beregnet til 45 minutter. Den første blir ofte litt lenger, men koster ikke mer. Man kan velge å ta disse i våre lokaler, hos dere(reisekostnader kommer da i tillegg) eller ta de over tlf. De aller fleste velger å komme til oss første gang, så resten på tlf.Men det går også helt greit å ta alt på tlf hvis det er ønskelig.  Kursholder:  Thor Ole Fongaard er daglig leder i Bedre Resultater AS. Han har bygget opp mange salgsavdelinger og har lang erfaring som selger, salgssjef og daglig leder innen flere bransjer med særdeles gode resultater. Han har drevet Bedre Resultater siden år 2000 og har de siste 15 årene holdt markedsledende kurs i møtebooking. Som kurs og foredragsholder har han gode tilbakemeldinger, ikke minst fordi han har evnen til å være konkret og setter det i direkte sammenheng med selgernes hverdag. I tillegg legger han vekt på å kommunisere sine budskap på en enkel og forståelig måte, som skaper gjenkjennelse. Les også hva andre sier om dette: HS Media AS har brukt Thor Ole som salgscoach og sparringspartner i flere år- og det samarbeidet skal vi fortsette med. Vi er veldig godt fornøyde og ser lønnsomme resultater etter å ha jobbet tett med ham. Selgerne våre liker å bli trenet av Thor Ole. Selv har jeg brukt han som coach og er svært fornøyd.” Wenche Huser Sund, Adm dir, HS Media AS   “Jeg var så heldig å ha Thor Ole som salgscoach da jeg skulle starte salget på magasinet Bolig i Utlandet! Jeg har lært masse av Thor Ole når det gjelder salg. Han stiller alltid opp, og har en egen evne til å motivere. Jeg kan anbefale Thor Ole på det sterkeste!” Wenche Lid, Sales Manager , The Aller Group/Bolig i Utlandet (Housing Abroad)   Mental trening gir bedre resultater!! Jeg har hatt ENORM hjelp av dine teknikker og tenkemåter, både før og under stevne. Et bilde sier mer enn tusen ord, eller…?     Linnea Ohlen, konkurranserytter. Gjennom bare noen timer med coaching hos Thor Ole har mye endret seg for oss. For ett år siden var jeg fast ansatt og drev Balansert Mat på fritiden. Jeg har aldri vært i tvil om at Balansert Mat er min drømme jobb, men noe skjedde når jeg valgte å satse alt på firmaet. Fallhøyden ble høy, jeg begynte å gjøre ting vanskelig og ble etterhvert også usikker på om jeg ville klare å nå mine mål og drømmer. Etter samtaler med Thor Ole endret alt seg, han ga meg tilbake troen på meg selv, arbeidslysten og viljen til å gjøre de nødvendige endringene. Aslak, mannen min, har i lang tid har lyst til å satse på sin drøm og nå har også han tatt steget og blitt gründer. Selv med 3 barn, huslån og det som følger med av forpliktelser, ser vi at dette kommer til å gå. Det som har endret seg er at vi gjør det vi elsker, at vi tør å ha tro på at vi klarer det og at vi raskt søker hjelp når vi står fast. Denne hjelpen får vi av Thor Ole, som ved gode samtaler og bred gründerfaring får oss inn på rett spor. LETTH og Balansert Mat har lokaler under samme tak, det betyr at vi kan jobbe sammen med hvert vårt drømmeprosjekt. Camilla Mørstadwww.balansertmat.nowww.letth.no “ [-]
Les mer
Nettbasert kurs 16 timer 4 000 kr
Lean nettkurs og sertifisering gjør deg i stand til å strømlinjeforme prosesser og bygge en lean kultur [+]
Nettkurs i Lean Dette lean kurset med sertifisering gjør deg i stand til å strømlinjeforme prosesser og bygge en lean kultur. Kurset er tilsammen 16 timer med undervisning og oppgaver på nett. Lean Tech er forhandler for GoLeanSixSigma. Nettkursene deres har oppnådd høyest score av Lean Six Sigma kurs. Deltagere beskriver kursene som morsomme, tilgjengelige, rimelige, praktiske, enkle å forstå og effektive.  100.000 deltagere fra 220 land har deltatt hittil. Undervisningen er på engelsk.   Dette kurset er for deg som vil: Forstå nåværende prosesser for å vite hvilke trinn som er verdiskapende og hvilke som ikke er det (sløsing) Forbedre prosessen for å redusere syklustid og kostnader, øke inntektene og forbedre samarbeidet Bygge en Lean kultur for å opprettholde den forbedrede prosessen og få moment på ytterligere prosessforbedringer i organisasjonen   Kursinnhold Introduksjon til Lean Hva er Lean? Historien om Lean Fokus i Lean Hva er en Lean prosess? Hvorfor bruker organisasjoner Lean? Kvalitetskostnader Prosessfokus Lean prinsipper Hva er verdiskapende? Hva er flyt? "Pull" konseptet Virkningen av "Pull" Etterstrebe perfeksjon Lean verktøy og konsepter for å etablere nåværende tilstand PDCA (Plan-Do-Check-Act) A3 8 former for sløsing Overordnet prosesskart Verdistrøm kartlegging  Swimlane Map Process Walk - "Go to Gemba" Spaghetti diagram Kundeverdi Lean måltall Prosessanalyse Verdistrømanalyse Histogram Pareto Diagram 5 Hvorfor & Fiskebein diagram Lean verktøy og konsepter for å etablere fremtidig tilstand En stykk flyt og reduksjon av Batch størrelse Raskere omlegging - Changeover Arbeidsceller Balansere arbeidsbelastning og etterspørsel Fleksibel bemanning Kanban Standardisering Visuell ledelse 5S Verdistrømskart av fremtidig prosess Quick wins Rapid Improvement Event (Kaizen Event) Piloter Stegvis implementering Feilhindring (Poka Yoke) Forfølge perfeksjon Lean verktøy og konsept for å bygge en Lean kultur Lede standardisering Lage forbedringstavle A3 veiledning Lede tavlemøter for forbedringer Lede Process Walks - Go to Gemba Møteproduktivitet Interessent analyse Kommunikasjonsplan   Sertifisering For å oppnå Lean sertifisering må du bestå eksamen som består av 100 spørmål. Kursinnholdet er delt i 4 deler (Introduksjon, etablere nåværende tilstand, utvikle fremtidig tilstand, bygge en Lean kultur), og du må svare riktig på 80 % av spørsmålene innenfor hver del. Du har 3 timer på deg til å gjennomføre eksamen, og har ubegrenset antall forsøk. Både kurs og eksamen er på engelsk.     Praktisk informasjon Lean nettkurs er på engelsk og inneholder 16 t undervisning.  Kurs og sertifisering koster 449 $, og du har tilgang til kurset i 1 år. Er dere flere enn 5 stk som vil melde dere på dette kurset og ta sertifisering kan dere få rabatterte priser gjennom Lean Tech. Send en mail til sissel@leantech.no for å få et tilbud. Du melder deg på via påmeldingsskjema eller via denne linken, og vil innen kort tid få mail med informasjon om pålogging til nettkurset. Kurset gir 16 studiepoeng (PDUs) hos Project Management Institutes (PMI), sertifiering for prosjektledere, og 2 studiepoeng (CEUs) etter den internasjonale sertifiseringsstandarden IACET. [-]
Les mer
Nettbasert kurs 3 timer 2 400 kr
Kurset forsøker å gi deltakerne en oversikt over hvilke krav som påhviler styremedlemmer i aksjeselskaper. [+]
Kurset forsøker å gi deltakerne en oversikt over hvilke krav som påhviler styremedlemmer i aksjeselskaper. Hovedfokus er styreansvaret i krisetider, men kurset omhandler også generelle krav til styret; herunder:   Kravet til forsvarlig egenkapital Styrets handle- og oppbudsplikt Styrets ansvar for daglig leders og regnskapsførers arbeid Vilkår for erstatningsansvar Styrets bistandsplikt overfor bostyrer ved konkurs   Kursinnhold Aksjelovens krav til styret når konkurs truer Styrets tilsynsansvar Konkurs- og dekningslovens krav til styret i forkant og  etterkant av tidspunkt for konkurs Fremgangsmåte for å begjære oppbud/konkurs Seneste tidspunkt for begjæring av oppbud/konkurs Domstolenes grenser for erstatningsbetinget adferd Regnskapsfører:   Rettsl. 3 t   Revisor:   Annet 3 t [-]
Les mer
Hvordan skape framdrift og samhandling på tvers av ulikheter i teamet? [+]
I Teamtrening med Everything DiSC Workplace® er fokuset hvordan man jobber sammen for å nå felles mål, og skaper samhandling og framdrift. Å ha et felles språk og begrepsapparat, og en felles forståelse knyttet til atferd og kommunikasjon er et sterkt verktøy for å jobbe bedre sammen, på tvers av ulikheter. Et godt team er både et sterkt konkurransefortrinn, og morsomt å være en del av.   Effektiv atferd og kommunikasjon:        Innsikt og forståelse for din egen atferd og kommunikasjon Innsikt og forståelse for andre atferdstiler Hvordan bygge bro over ulikhetere, skape effektive relasjoner og bedre samhandling En viktig nøkkel til å forstå andre er å forstå deg selv. Med Everything DiSC® Workplace som verktøy setter vi atferdstiler- og kommunikasjonsbehov i system. Dette gir et felles verktøy, eller en dekoder om du vil, for å forstå både egen og andres atferd.   Prosessen Siden team er forskjellige og jobber mot ulike mål vil trening gi best effekt når den tilpasses den enkelte organisasjon. En naturlig inndeling av prosessen er: Forstå egen atferd(stil) og hvordan du virker på andre Identifisere og forstå andre med andre atferdstiler, motivasjonsfaktorer og prioriteringer Praktisk bruk knyttet til teamets hverdag og mål som å skape bedre relasjoner, høyere effektivitet, økt salg og bedre trivsel   Verktøyet Everything DiSC Workplace® Everything DiSC® fra Wiley er ikke en personlighetstest. Everything DiSC® Workplace er et av verdens mest brukte verktøy for forståelse av egen og andres atferd. Verktøyet er validert og normert for norsk språk. Verktøyet danner grunnlaget for refleksjon, trening og utvikling i alle deler av en organisasjon, og er velegnet til bruk innen blant annet egenutvikling, kommunikasjonstrening, teamutvikling, selgertrening og lederutvikling. Modellen DISC ble utviklet av psykologen William Moulton Marston. I hans bok ”Emotions of Normal People”, beskriver han atferd hos normale mennesker og samspillet med omgivelsene. DiSC beskriver 4 særskilte, naturlige atferdstiler som kan observeres i den daglige atferden hos mennesker. Intensitet og kombinasjon av atferdstiler varierer fra person til person.Dagens Everything DiSC® verktøy fra Wiley representerer siste forskning og utvikling på området.   Ta kontakt i dag for en presentasjon av verktøyet og en uforpliktende samtale om teamtrening med Everything DiSC Workplace® i dag [-]
Les mer
2 dager 9 000 kr
Vi definer tydelige mål og bruker prosesskart til forbedringer. Problemløsning tilpasses din utfordring og du lærer relevante Lean Six Sigma verktøy. [+]
Prosessforbedring med Lean Six Sigma Vi definer tydelige mål og bruker prosesskart til forbedringer. Problemløsning tilpasses din utfordring og du lærer relevante Lean Six Sigma verktøy. Kurset gjennomføres for bedriftsteam på 4-8 personer og vi jobber med en bedrift spesifikk utfordring.    Ønsker du å: Forbedre kvaliteten? Redusere kostnader? Oppnå økt produktivitet? I dette kurset lærer du relevante Lean Six Sigma verktøy for å gjennomføre ønsket prosessforbedring. Lean Six Sigma er en forbedringsmetodikk som fokuserer på flyt og å redusere variasjon.    Du lærer: Å definere tydelige mål og måltall Å bruke prosesskart for økt prosessforståelse og for å bestemme mulige rotårsaker Å identifisere og redusere sløsing for å oppnå bedre flyt og produktivitet DMAIC som er Six Sigmas problem løsnings metode blir benyttet: Define, Measure, Analyse, Improve & Control. Vi lager en fremdriftsplan for å gjennomføre den prosessforbedring du ønsker, og bruker dine data underveis i kurset dersom du ønsker det.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per november 2017): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel har bred erfaring innen produksjon og praktisk anvendelse av Lean Six Sigma. Hun har en analytisk tilnærming til problemløsning, og bruker Lean Six Sigma til kontinuerlig forbedring. Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 18 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Kursinnhold Kurset vil gi deg in innføring i Lean Six Sigma, hvor vi går i dybden på verktøy som er relevant for din prosessforbedring. Dette kan du forvente å lære om: Hva Lean Six Sigma er, og hva du kan oppnå ved å kombinere disse verktøyene i din virksomhet Hvordan du øker kundefokus og forstår kunden(e) bedre Strukturert prosjekt utvelgelse slik at du fokuserer på det som er viktigst for bedriften din Å spesifisere konkrete mål og velge riktig måltall for prosjekter Hva en prosess er og hvordan du identifisere prosesser i din arbeidssituasjon Å lage prosess kart for å få oversikt og bedre forståelse av prosesser Å identifisere hendelser underveis i prosessen din som påvirker kvalitet og kostnader Hvordan du skiller mellom verdiskapende og ikke verdiskapende aktiviteter Ulike former for sløsing og hvordan du reduserer sløsing for å oppnå bedre flyt og produktivitet Variasjon, robusthet og kapabilitet: hva kan du forvente av prosesser med ulik grad av variasjon Forskjellen mellom normal og spesiell variasjon Beregne effekten av forbedringene dine Å stille kritiske spørsmål, etterlyse fakta og ikke være forutinntatt på valg av løsning Å utfordre etablerte sannheter Kurset innebærer praktiske øvelser og oppgaver for å fremme læring. Dine egne data benyttes så fremt det er mulig. Innholdet tilpasses ditt behov. Vil du lære statistiske verktøy som statistisk prosesskontroll (SPK), målesystemanalyse (MSA), variasjonsanalyser eller forsøksdesign, kan kurset tilpasses dette. Lengden på kurset justeres ut fra hvilke verktøy som er relevant for deg. Basert på samtale om behov fastsettes kursvarighet.     Fordeler med prosesskart For å forbedre en prosess må du være i stand til å beskrive prosessen på en måte som er lett å forstå. Prosesskart er et viktig og kraftfullt verktøy for å forbedre effekten og effektiviteten av en prosess. I kurset vil du lære dette verktøyet. Det er en visuell måte å se helheten av prosessen Det er lettere for alle som er en del av prosessen å forstå sin rolle og hvordan deres prosess passer inn i det store bildet Prosess kart beskriver hvordan alle aktiviteter utføres og hvordan flyten er Det kan brukes i forbindelse med opplæring Det er lettere å bestemme målepunkter for å forbedre prosessen Det vil hjelpe deg med å forstå hvor problemer oppstår og hvilke årsaker de kan ha Det utfyller andre analytiske verktøy ved å gi kilder til data og input som kan analyseres videre Det identifiserer mange viktige egenskaper med prosessen som du trenger for å gjøre forbedringer Det knytter de enkelte trinnene sammen og synliggjør den totale innsatsen og flyten som er nødvendig for å møte virksomheten og kundens behov     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Du er inspirerende, positiv og veldig dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea "Sissel sin evne til å raskt sette seg inn i problemstillingen, samt hennes engasjement og kompetanse er imponerende. Hennes analytiske og gjennomgående bidrag til vårt måleprogram har vært presis og målrettet, samt meget lærerik" Thomas Løvik, TWMA Norge  TA KONTAKT NÅ OG KOM I GANG MED DIN PROSESSFORBEDRING [-]
Les mer
Bedriftsintern
På forespørsel
Møter som ikke fungerer koster bedrifter enormt mye tid= penger. Effektive møter er intressante -gir resultater og gir inntejening. [+]
Hvordan oppnå effektive og kreative møter ?Hva er målet / hensikten med møtet ?  -   Hva ønsker vi å oppnå ? Hvilke rammebetingelser  påvirker ? Hvilke virkemidler har vi til rådighet for å oppnå målet? Kursinnhold Forberedelser til møter• Hvilke saker skal fremmes?`• Hva er hensikten?• Hvem lager sakslisten og når sendes den ut?    Møtestruktur• Agenda  - referat – møteledelseAgenda eller dagsorden. Punktvis oversikt over de saker som skal tas opp. • Referatet. Referatet er for de som ikke var tilstede og viser  hvilke saker som er under utvikling og hvem som har ansvaret for framdrift.    • Møteledelse Viktigheten av at møteleder tar ansvaret for gjennomføringen av møte og forsikrer seg om at referenten har fått med seg forslag, avstemminger  framdrift av saker og hvem som har ansvaret.    • Møteleders ansvar og oppgaverMøtedeltagernes ansvar og oppgaver Møteleder og møtedeltager vurderes etter hvordan de håndterer forsamlingen. De blir vurdert gjennom forberedelse, ene og vilje til å gjennomføre møtet Formelle regler for avstemming  • Hvilke saker krever bestemte stemmeregler?Korrekt avgjørelser er viktig for at arbeid og det formelle ivaretas.   Et møte settes ikke for at det er hyggelig å komme sammen, snarere for at det er en oppgave som skal løses.   Møte typer• Informasjonsmøte• Problemløsningsmøte• Ideutviklingsmøte• Konfliktløsningsmøte• ”Brannslukking”   Når du forstår at møter er et viktig redskap for bedrifter og organisasjoner for å kunne sikre framdrift og fatte beslutninger for å nå oppsatte mål, vil du stille større krav til innkallingen og til hvilke møter du velger å delta i Møte er lagarbeid  • Delegering/funksjonDet er viktig for å få til gode møter at alle møter forberedt.Alle oppgaver skal og må delegeres. Dette gjøres blant annet for å spre informasjon og gi alle en mulighet til å eie oppgaven. Hvor e mye vi enn klager på dem :Møter er helt sentralt i bedriftslivet og organisasjonslivet, og dermed viktig for alle. Det er avgjørende for suksess eller fiasko. For å oppnå vellykkede møter er det nødvendig med kunnskap om møteledelse og møtedeltagelse Et viktig bidrag til et vellykket møte er kunnskap om og trening i tale og presentasjonsteknikk. Kurset tale og presentasjonsteknikk kan brukes som påbygging av kurs i møteledelse.   Sagt om møter: Mennesker med felles interesser som bidrar til beslutningsprosessen i en organisasjon.Kommunikasjon på tvers i en organisasjon.Innhenting og formidling av informasjon.Problemløser.Ansvar og oppgavefordeler.Beslutningsforum.Tidkrevende.Kostbare (6 personer i 2 timers møte med årslønn på 300.000= 20.000).Lite inkluderende?Kjedelige og energi tappende?Sosial måte å overlevere informasjon på. Vi har mange private, kommunale og fylkeskommuner som kunder. Se vår hjemmeside. Ett eksempel er Halden fengsel, administrasjonen. [-]
Les mer
1 dag 2 400 kr
Teleskoptruck kurs kl C1 & C2 [+]
    Forkunnskap før kurs: Må ha gjennomført og bestått truck, masseforflyttning, eller lastebilkran G8. C1= Teleskoptruck med løftekapasitet tom 10 tonn.    C2= Rundtomsvingende Teleskoptruck med løftekapasiter tom 10 tonn KURSET som alle i BYGG & ANLEGGS BRANSJEN etterspør.   Mer informasjon om kurset = Mobil +47 413 60 638   [-]
Les mer
Bedriftsintern 1 dag
Det sløses svært mye med tid, penger og andre resursjer på dårlig målrettede møter. Effektive møter gir raske resultater. [+]
Kursholder har 25 år som bedriftsleder i små og mellomstore bedrifter. Er grunder og utdannet innen sosialpsykologi og pedagogikk. Han har ledet kurs i møteledelse i mange av landet største  bedrifter og offentlige etater, og var på -90 tallet fagforeningleder med temaet som hovedfelt - og har derrmed en bred erfaring innen temaet.   Hvordan oppnå effektive og kreative møter ?   Hva er målet / hensikten med møtet ?  -   Hva ønsker vi å oppnå ?   Hvilke rammebetingelser  påvirker ?   Hvilke virkemidler har vi til rådighet for å oppnå målet? Kursinnhold   Forberedelser til møter• Hvilke saker skal fremmes?`• Hvem lager sakslisten og når sendes den ut? Møtestruktur• Agenda  - referat – møteledelse • Møteleders ansvar og oppgaver Møteleder og møtedeltager vurderes etter hvordan de håndterer forsamlingen. De blir vurdert gjennom forberedelse, ene og vilje til å gjennomføre møtet • Hvilke saker krever bestemte stemmeregler?. Et møte settes ikke for at det er hyggelig å komme sammen, snarere for at det er en oppgave som skal løses. Møte typer• Informasjonsmøte• Problemløsningsmøte• Ideutviklingsmøte• Konfliktløsningsmøte• ”Brannslukking” Møte er lagarbeid• Delegering/funksjon Hvor mye vi enn klager på dem : Møter er helt sentralt i bedriftslivet og organisasjonslivet, og dermed viktig for alle. Det er avgjørende for suksess eller fiasko.   For å oppnå vellykkede møter er det nødvendig med kunnskap om møteledelse og møtedeltagelse.   [-]
Les mer
Nettstudier 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Teambygging med Belbins teamroller og Firo-modellen for teamsamarbeid og utvikling, arbeidskontrakt og konfliktforebygging, prosjektetablering og gjennomføring, å skriv... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Presentasjonsvideo av medlemmer på eget team. Tilstedeværelse på to nettbaserte teammøter med veileder. Egenvurderinger av teamet - teametablering, samarbeid og rollefordeling. Alle arbeidskravene må være godkjente for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen. Vurderingsform: Prosjektoppgave, bestått/ikke bestått. Prosjektrapport med presentasjon Ansvarlig: Bjørn Klefstad         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan gjøre rede for hvordan etablere og gjennomføre prosjekter- kan gjøre rede for ulike modeller for teamsamarbeid og utvikling- kan anvende grunnleggende kunnskap om teamsamarbeid og teamets utvikling- kjenner og kan anvende eksempler på enkle rapportmaler- kan forklare prinsipper for effektiv muntlig og skriftlig kommunikasjon FERDIGHETER:Kandidaten:- kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling- kan skrive prosessdokumentasjon som timelister, ukerapporter, møteinnkalling og møtereferat, samt sette opp en arbeidskontrakt mellom teammedlemmer- kan både individuelt og i grupper demonstrere effektiv kommunikasjon, både skriftlig og muntlig- kan reflektere over egen utøvelse og kan utvikle denne basert på tilbakemelding fra andre GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan formidle fagstoff både skriftlig og muntlig- kan identifisere, planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt i samarbeid med andre- kan reflektere over egen faglig utøvelse og tilpasse seg til den aktuelle arbeidssituasjonen, også i team, og kan utvikle denne basert på tilbakemeldinger fra andre Innhold:Teambygging med Belbins teamroller og Firo-modellen for teamsamarbeid og utvikling, arbeidskontrakt og konfliktforebygging, prosjektetablering og gjennomføring, å skrive en faglig rapport, enkel systemmodellering, utvikle et enkelt system, prinsipper for effektive presentasjoner, maler for prosjektrapporter, krav til kildehenvisning, regler for bruk av andres arbeiderLes mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Teamarbeid 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Skedsmo 8 dager 35 000 kr
12 Feb
09 Apr
Kurset dekker alle tema som kreves for Lean Six Sigma Green Belt sertifisering via IASSC (International Association for Six Sigma certification) [+]
Lean Six Sigma Green Belt kurs med IASSC sertifisering Kurset er på norsk (engelsk kurs ved forespørsel) og dekker alle tema som kreves for IASSC Lean Six Sigma Green Belt sertifisering (eksamen er på engelsk). IASSC er globalt anerkjent, og eneste uavhengige tredjeparts sertifiseringsorgan innen Lean Six Sigma som ikke gir opplæring, veiledning, coaching eller konsulenttjenester selv. En IASSC sertifisering utgjør et profesjonelt faglig skille og er et bevis for at du behersker den universelt aksepterte IASSC Lean Six Sigma standarden. Eksamen er på engelsk (inkludert i kursavgift) og gjennomføres siste kursdag.    Kurset er for deg som: Ønsker en internasjonal sertifisering gjennom eneste uavhengige 3 de parts sertifiseringsorgan - IASSC Vil lære å bruke den faktabasert forbedringsmetodikken Lean Six Sigma Vil redusere kostnader, forbedre kvalitet og øke kapasiteten gjennom å forbedre flyt, sentrere prosesser og redusere variasjon Bli bedre på prosjekt gjennomføring ved bruk av DMAIC: Define, Measure, Analyze, Improve & Control (Six Sigmas forbedringsmetodikk) Prioritere riktige prosjekt ved å forstå kundebehov, gjennomføre kost nytte analyse og forstå effekt av foreslåtte tiltak Vil lede forbedringsprosjekt og oppnå målbare resultater.  Kurset arrangeres ihht kurskalender og på forespørsel fra bedrifter som har 8 - 15 deltagere. Bedriftskurs kan skreddersys bedriftens behov, og egne data kan benyttes i eksempler og oppgaver hvis ønskelig.     Du lærer følgende: Hvorfor kombinasjonen Lean Six Sigma er effektiv Å definere prosjekt med SMART mål, tallfeste effekter og utarbeide prosjekt plan Bruk av tankekart og project charter til å strukturere prosjekt Forstå kundebehov og oversette behov til spesifikasjoner Verktøy til prosess kartlegging, og hvilket verktøy som egner seg til ulike formål Identifisere mulige rotårsaker basert på prosesskartlegging Innhente data basert på hypoteser Grunnleggende statistikk Hypotesetesting Grafiske analyser Statistisk prosess kontroll til å forstå, redusere og kontrollere variasjon Målesystem analyse for å bestemme usikkerhet og oppnå pålitelige målinger Kapabilitetsanalyse for å bestemme prosessens evne til å levere det kunden ønsker Variasjonsanalyse for å tallfeste hvor mye ulike faktorer bidrar til variasjon Velge løsninger ved bruk av prioriteringsmatriser og tallfesting av effekter Forbedre flyt ved bruk av Lean verktøy Oppfølging og kontroll for å skape varige endringer   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC akkrediterte kursholder (eneste i Norge per november 2017): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel har bred erfaring innen produksjon og praktisk anvendelse av Lean Six Sigma. Hun har en analytisk tilnærming til problemløsning, og bruker Lean Six Sigma til kontinuerlig forbedring. Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 18 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.      Kursinnhold Kurset er 8 dager, hvor alle tema som kreves for å oppnå Green Belt sertifisering gjennom IASSC gjennomgås. Ønsker du en detaljert beskrivelse av alle tema som gjennomgås kan du be om mer informasjon ved å trykke på knappen "Send meg gratis info".   Statistiske verktøy som SigmaXL, JMP eller Minitab er aktuelle å benytte til å analysere data. Valg av verktøy gjøres i samråd med kursdeltagerne.    Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Du er inspirerende, positiv og veldig dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea "Sissel sin evne til å raskt sette seg inn i problemstillingen, samt hennes engasjement og kompetanse er imponerende. Hennes analytiske og gjennomgående bidrag til vårt måleprogram har vært presis og målrettet, samt meget lærerik" Thomas Løvik, TWMA Norge   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 8-15 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. De 8 kursdagene er fordelt på 2 uker med undervisning mandag til torsdag. Oppstartsdato er mandag i kursuke 1, sluttdato er torsdag i kursuke 2. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagen er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis og elektronisk kursdokumentasjon (ca. 120 sider) som beskriver innholdet som er gjennomgått. Ved bestått IASSC eksamen mottas sertifiseringsbevis fra IASSC.  Green Belt eksamen er en blanding av multiple-choice og true/false spørsmål. Det er til sammen 100 spørsmål som skal besvares i løpet av 3 timer. Eksamen er på engelsk, og gjennomføres på slutten av siste kursdag. For å bestå eksamen kreves 385 poeng av 500 mulige poeng. Sertifiseringen er gyldig i 3 år, og må da fornyes med en ny eksamen.  Eksamen koster 295 $ per forsøk og ett forsøk er inkludert i kursavgiften.  Dersom du ønsker å ta eksamen på eget initiativ ved en senere anledning kan dette gjøres via IASSC's nettside.  [-]
Les mer
Bedriftsintern 1 dag 8 500 kr
Den fungerende kulturen i bedriften er ikke alltid slik visjonen skulle tilsi. Det er viktig for de ansatte og kundene at de kjenner seg igjen i bedriftens hverdag.Det ha... [+]
Bedriftskultur er et nedvurdert tema. Mange ting kommer foran som teambuilding, strategier, senking av sykefravær osv. Det er viktig å være klar over hva som lager en bedriftskultur slik at det blir sammenheng i strategier, i kommunikasjonen, i personalpolitikken og i kommunikasjonen med kundene og omverdenen. Kursleder er har vært bedriftsleder i 25 år, i store og små bedrifter. Har en grunnutdanning som pedagog og innen sosialpsykologien. Er grunder og har studert temaet grundig i teorien og ikke minst i praksis. Han har jobbet med temaet som enkelt tema men også som en del av kommunikasjonslæring i bedrifter.   Alt som skjer i en bedrift er et resultat av den kulturen som råder i bedriften. Kulturen påvirker alt, hvordan en hilser - snakker til hverandre, hvordan og hvilke mål man setter og frister. Hvilke omdømme bedriften har eller får  kommer fra bedriftens kultur fordi det er denne som vises i alt materiell, visjoner, oppfølgninger, samtaler osv. Det å ta en til to dager hvor man bevisttgjør de ansatte på hva som skaper kultur og hvorfor, er en av de absolutt beste investeringene som kan gjøres. Først deretter kan man fortsette med styrearbeid, ledelse, teambuilding osv - fordi  en da vet HVOR man skal. Bedriftskultur er kartet du navigerer bedriften etter - tenk om kartet ikke stemmer.... [-]
Les mer
Bedriftsintern 1 dag
Et førsteklasses kurs for deg som ønsker å forebygge misforståelser, konflikter og stress i teamet. [+]
Det at mennesker er svært forskjellige, med ulike behov og atferdsmønstre kan lett føre til misforståelser, stress og konflikter i et team. PCM gir teamet enkle og konkrete verktøy for å forstå ulikhetene og forebygge negativ atferd som fører til tap av energi og motivasjon. Målet med kurset er å oppnå bedre samspill og å forebygge konflikter. Kurset er målrettet og praktisk slik at deltakerne kan bruke det de har lært i arbeidshverdagen.   Kurslederne: Veronica Lund og Christophe Amiel er sertifiserte kursledere i PCM, gründere av Processcom.no og har erfaring fra et bredt utvalg av lokale og internasjonale virksomheter, deriblant Vestre Viken – Ringerike Sykehus, Ringerike videregående skole, RINGBO, Apple og UBISOFT. Veronica er norsk, utdannet sivilingeniør med erfaring fra industri og forsikring. Hun har 20 års fartstid som kursleder innen ulike fagfelt, fra HMS til kommunikasjon og teambuilding. Christophe er fransk, var tidligere offiser i det franske luftforsvaret, kaptein og instruktør på transportfly. Han har erfaring fra ”Human Factors” som er luftfartens betegnelse på menneskelig atferd, med fokus på det som skjer i cockpiten.   Kursprogram: Stress: forstå mekanismene bak stress og hvilke konsekvenser stress har på effektiviteten i et team Typiske atferdsmønstre under stress for de ulike personlighetstypene Drivere: typiske kjennetegn på 1. grads stress og effektive intervensjonsteknikker for å forebygge eskalering 2. grads stress: typiske atferdsmønstre og strategier for å motvirke stress Hvordan forebygge og motvirke stress ved hjelp av positiv tilfredsstillelse av psykologiske behov   Undervisningsmåte: Felles for alle PCM kurs er at en stor del av tiden blir brukt til å prøve og øve på teknikkene i praksis. Omtrent halvparten av kurs-tiden brukes til oppgaver og workshops, i små eller større grupper. Kursene er begrenset til mindre grupper (12 deltakere) for å gi hver enkelt optimal anledning til å delta aktivt.   Tilbakemeldinger: ”Vil takke for et inspirerende og tankevekkende kurs. Noen AHA opplevelser ble det både her og der. Gleder meg til å fordype meg enda mer i denne ”verktøykassa” Hilde Sørlie, selvstendig næringsdrivende   ”Bra kursledelse! Gode eksempler! Svært endringsdyktige i forhold til spørsmål og innspill! Metoden er relevant for alle! Nyttig i arbeidsliv og privat! Anvendelig i team-arbeid, ledelse og undervisning! Nyttig i parforhold og familier! Lykke til videre.” Ragnvald Lien   ”Jeg opplever dette som et kurs som gir mange verktøy til å takle ulike situasjoner, både i privatliv og jobb, i tillegg til å forklare hvorfor jeg er som jeg er og reagerer slik jeg gjør.” E. Myhre     Et populært kurs med fantastisk effekt og svært virkningsfulle teknikker til arbeidshverdagen.   Ta kontakt NÅ for å bestille kurs for DITT team! [-]
Les mer
Skedsmo 1 dag 4 500 kr
11 Jan
08 Feb
15 May
Hypotesetesting avgjør om datasett har signifikant forskjellig snitt eller variasjon for å bestemme rotårsaker, årsakssammenhenger eller effekt av endringer. [+]
Kurs i hypotesetesting I forbedringsarbeid og problemløsning tester vi hypoteser for å bestemme rotårsaker og årsakssammenhenger. Dette kurset lærer deg å utforme og teste hypoteser. Du får svar på spørsmål som: Er det signifikante forskjeller i gjennomsnitt eller variasjon? Har endringen vi har gjort medført en signifikant forbedring?   Kurset er for deg som vil: utforme hypotese basert på egne teorier om rotårsak eller årsakssammenhenger bestemme om datasett har signifikante forskjelliger i gjennomsnitt eller variasjon avgjøre om forbedringsarbeid har gitt signifikante forskjeller forstå årsakssammenhenger ved hjelp av statistikk   Du lærer følgende: Utforme hypotese basert på teorier Praktisk og statistisk signifikans Statistikk og sannsynlighet Hypotesetesning med kontinuerlig data Hypotesetesting med diskret data Type I og type II feil Vurdering av datautvalg og prøveantall Korrelasjon og regresjon Vi bruker praktiske eksempler og øvelser i undervisningen. Vi generer data selv ved bruk av et Dalton Board og tester om det er signifikante forskjeller i datasett.    Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per november 2017): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Hypotesetesting er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred erfaring med anvendelse av dette verktøyet.  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 18 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Kursinnhold Kurset er 1 dag hvor halvparten av tiden er undervisning og resten av tiden er spill og praktiske øvelser. Vi benytter et Dalton board i undervisningen for å generere data og teste om det er signifikante forskjeller mellom datasett. Hva skal til for å få signifikante forskjeller? Hvordan påvirker prøveantallet?  Vi benytter SigmaXL eller Minitab i undervisningen. Gratis prøveversjoner kan lastes ned i forkant av kurset.    Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea "Sissel sin evne til å raskt sette seg inn i problemstillingen, samt hennes engasjement og kompetanse er imponerende. Hennes analytiske og gjennomgående bidrag til vårt måleprogram har vært presis og målrettet, samt meget lærerik" Thomas Løvik, TWMA Norge   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 8-12 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagen er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis og elektronisk kursdokumentasjon på ca. 30 sider som beskriver innholdet som er gjennomgått. [-]
Les mer
Hele landet 9 dager 72 500 kr
I våre ”all inclusive” studiereiser til Japan lærer du direkte av dyktige Senseier i virksomheter som: Toyota Motors, HONDA, Denso og Pfeizer. [+]
Vår dyktige veileder og leder for studiereisene til Japan, Mikako Lago-Lengquist, er reiseleder også for reisene i 2017. Mikako har mer enn 12 års erfaring fra tilrettelegging og gjennomføring av studiereisene for totalt over 400 deltakere. Undervisningsspråk: Engelsk   Programmet er en naturlig påbygning for ledere og mellomledere som har gjennomført vår studiereise Lean Management Production System. Den tilbys eksklusivt til deltakere som tidligere har deltatt på vår Lean Management Production System studiereise. Egenskaper og metoder På denne reisen fordyper vi oss i elementer, egenskaper og metoder som er nødvendige for at et produksjonssystem skal fungere. Du lærer om vedlikehold av systemet, drift og videreutvikling. En ting er å lese om  Toyotas måte å praktisere KATA og Lean ledelse. På denne reisen får du praktisk erfaring og direkte innsyn i hvordan Toyota og andre industribedrifter i verdensklasse jobber i praksis. Du lærer blant annet om hva god ledelse av mennesker, kvalitet, kostnader og leveransekjeder faktisk innebærer. Det faglige innholdet i studiereisen er utviklet i et nært og eksklusivt samarbeid med Toyota Groups senior lederteam og videreutviklet i løpet av de 12 årene den har vært gjennomført. Læringsutbytte du skal forvente er: Å forstå hvordan ledere i ledende Lean virksomheter jobber, både strategisk og operativt. I løpet av fem intense treningsdager i feltet får du blant annet delta i foredrag, Gemba Walks, leder – til leder drøftinger og gruppesamarbeid. Du får også oppleve Japansk kultur på høyt nivå. Reisen avsluttes med en felles oppsummering av erfaring og læring og inspirasjon til videreutvikling av det faglige nettverket som bygges mellom deltakerne på reisen.     [-]
Les mer
Hele landet 3 dager 16 600
19 Mar
4mat er en prosessmetode for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse [+]
4mat -  prosessmetode for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse. I enhver organisasjon er utvikling og læring, basert på god og effektiv kommunikasjon, viktig for den generelle motivasjon, trivsel og arbeidsglede. Også fastholdelse og tiltrekning av kompetente og dyktige medarbeidere er sterkt påvirket av disse elementene. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i utvikling, læringssituasjoner og kommunikasjon. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Etter endt kurs  mottar du sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kurs som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;