Maritime kurs og shipping
Troms
Du har valgt: Harstad
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Klasserom + nettkurs Leknes 58 100 kr
06 Sep
Fiskeskipper kl AB (FSAB) fører rettinghet 3000t på fiskefartøy Nett og Samlingsbasert [+]
Dette kurset ble først gjennomført i skoleåret 2018-19 som ett prøveprosjekt. Undervisningen foregikk delvis nett og samlingsbasert.   Skoleåret 2020-2021: Undervsiningen gjenomføres nett og samlingsbasert undervisning, med avsluttende eksamen i fagene F2- Lastelære og F3- kontroll og omsorg til Jul 2020. F1- Navigasjon har oppstart i Januar 2021 med samling og nettbasert undervisning. Avsluttende eksamen V 2021. Kontakt skolen for utfyllende info.   Avdelingsleder Finn Axel Hartvigsen Tlf: 41239225  [-]
Les mer
3 dager 16 400 kr
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
9 timer 1 800 kr
Vi tilbyr en rekke fritidsbåtkurs i hele landet. Gå inn på www.rs.no/kurs for kursdatoer og kurspåmelding. [+]
Vi tilbyr en rekke fritidsbåtkurs i hele landet. Gå inn på www.rs.no/kurs for kursdatoer og kurspåmelding. [-]
Les mer
Nettkurs 2 900 kr
I henhold til Arbeidsmiljølovens § 6-5 og 7-4 skal arbeidsgiver sørge for at verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre ... [+]
I henhold til Arbeidsmiljølovens § 6-5 og 7-4 skal arbeidsgiver sørge for at verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre vervet på forsvarlig måte. Verneombudskurset dekker alle elementer arbeidstilsynet krever at arbeidsgiver/leder setter seg inn i. Kurset er også tilfredsstillende som opplæring for representanter for AMU. [-]
Les mer
2 dager 7 200 kr
- Sjøfolk som skal være sikkerhets offiser om bord [+]
Kurset er basert på emneplan som omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/5, STCW kodens Avsnitt A-VI/5 og tabell A-VI/5, minimum kompetansekrav for Ship Sceurity Officer.  [-]
Les mer
MÅLGRUPPE: Livbåtførere MÅLSETTING: Etter endt kurs skal kursdeltakerne ha vedlikeholdt og videreutviklet kunnskaper, ferdigheter og holdning... [+]
MÅLGRUPPE: Livbåtførere MÅLSETTING: Etter endt kurs skal kursdeltakerne ha vedlikeholdt og videreutviklet kunnskaper, ferdigheter og holdninger inne sin beredskapsfunksjon. FORKUNNSKAP: Livbåtfører grunnkurs FAGPLAN: Iht OLF´s retningslinjer STCW95 konvensjonen VARIGHET: 2 dager GYLDIGHET: 24 måneder KURSINNHOLD: Et representativt utvalg av innholdet i Livbåtfører grunnkurs tilpasset elevenes forkunnskaper med stor vekt på praktisk trening og øvelse. [-]
Les mer
8 000 kr
ROC - Restricted Operator's Certificate For de som trenger radiosertifikat i maritim næring [+]
Sertifikatet er gyldig for betjening av det GMDSS radioutstyr som er påbudt om bord i fartøy med radioutstyr for dekningsområdet A1. Sertifikatet er gyldig i fem år fra utstedelsesdato. Det maritime radiosertifikat ROC kan utstedes til personer som har bestått skriflig og praktisk muntlig eksamen, gjennomført SAR-øvelser og hvor det er sendt søknad, karakterliste fra og SAR-registreringsskjema fra utdanningsinstitusjonen.    [-]
Les mer
2 dager 12 500 kr
As an international standard for Business Continuity Management System, the ISO 22301 is designed to protect, reduce the likelihood of occurrence, prepare for, respond to... [+]
ISO 22301 enables you to respond effectively and promptly based on the procedures that apply before, during and after the event. Implementing a Business Continuity plan within your organization means that you are prepared for the unexpected. Business Continuity Plan assures you that your organization will continue to operate without any major impacts and losses.   Course description: ISO 22301 Foundation training enables you to learn the basic elements to implement and manage a BCMS as specified in ISO 22301. During this training course, you will be able to understand the different modules of a BCMS, including BCMS policy, procedures, performance measurements, management commitment, internal audit, management review and continual improvement.   Course objectives: Understand the elements and operations of a Business Continuity Management System (BCMS) Acknowledge the correlation between ISO 22301 and other standards and regulatory frameworks Understand the approaches, methods and techniques used for the implementation and management of a BCMS   Course Content:  Day 1:  Introduction to Business Continuity Management System (BCMS) concepts as required by ISO 22301 Day 2:  Business Continuity Management System requirements and Certification Exam   Exam: Multiple choice “closed book” exam where the candidates are not authorized to use anything but the exam paper and a pen or, Duration: 1 hour (+ 10 min extra time for non-native) The use of electronic devices, such as laptops, cell phones, etc., is not allowed. Examination rules and policies RECEIVE YOUR EXAM RESULTS Results will be communicated by email in a period of 6 to 8 weeks, after taking the exam. The results will not include the exact grade of the candidate, only a mention of pass or fail. Candidates who successfully complete the examination will be able to apply for a certified scheme which is explained in the course description. In the case of a failure, the results will be accompanied with the list of domains in which the candidate had failed to provide guidance for exams’ retake preparation. Candidates, who disagree with the exam results, may file a complaint by writing to examination@pecb.com or through PECB ticketing system. EXAM RETAKE POLICY There is no limit on the number of times a candidate may retake an exam. However, there are some limitations in terms of allowed time-frame in between exam retakes, such as: Students, who have completed the full training but failed the written exam, are eligible to retake the exam once for free within a 12 month period from the initial date of the exam. If a candidate does not pass the exam on the second attempt, he/she must wait 3 months (from the initial date of the exam) for the next attempt (2nd retake). Retake fee applies. If a candidate does not pass the exam on the third attempt, he/she must wait 6 months (from the initial date of the exam) for the next attempt (3rd retake). Retake fee applies. After the fourth attempt, a waiting period of 12 months from the last session date is required, in order for candidate to sit again for the same exam. Regular fee applies. For the candidates that fail the exam in the 2nd retake, PECB recommends to attend an official training in order to be better prepared for the exam. To arrange exam retakes (date, time, place, costs), the candidate needs to contact Glasspaper.   [-]
Les mer
2 dager
Polarkodekurset videregående gir kursdeltakerne kunnskap om, og ferdigheter i gjennomføring av sikker operasjon av fartøy som opererer i polare farvann. [+]
Kursdeltakerne skal kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse til hvordan bidra og gjennomføre sikre operasjoner av fartøy som opererer i polare farvann, de skal ha bevissthet om gjeldende regelverk. De skal ha forståelse og kunnskap på hvordan det bør reageres i forbindelse med; nødsituasjoner, sikker manøvrering/navigering og hindring av forurensning i polare farvann. Deltakerne skal demonstrere tilstrekkelig kunnskap om skipets konstruksjon, stabilitets utfordring, maskineri og maskineri systemer, redningsutstyr og hjelpemidler, utfordring med brannbeskyttelse, seilas planlegging og ship routing, utfordring med navigasjonssystemer og utstyr.   MYNDIGHETSKRAV: Kurset tilfredsstiller krav om IMO modell kurs 7.12 som er godkjent av sjøfartsdirektoratet, opplæringen er forankret i STCW A-V/4.1. FOR-2011-12-22-1523 § 58b. Ferdighetssertifikat Polarkoden. [-]
Les mer
2 dager 1 400 kr
GPS kurs på Garmin GPS for turbruk. [+]
» GPS-Kurs for Turbruk   Global Positioning System (GPS) er det mest utbredde posisjoneringssystemet i verden, og det blir bare flere og flere brukere. Båtførerprøven.com samarbeider med Bergen Turlag for å gjennomføre GPS-kurs for turbruk i Bergen. Det gjennomføres på en helg med teoriundervisning fredag kveld, og påfølgende praksis på Fløyen på lørdagen. Dette er et introduksjonskurs til bruk av GPS i tursammenheng. Kurset tar for seg:   - Hva er GPS? - Konfiguering og oppsett av din GPS - Sette ut GPS posisjoner i kartet - GPS-bruk i norske turkart - Planlegging og gjennomføring av turer med GPS - Å bruke veipunkter og lage ruter - Faremomenter og begrensninger ved bruk av GPS - Å bruke GPS til orientering i fjellet - Overføring av kart/ruter fra PC til GPS mm. Kurset passer for deg som ønsker en innføring i bruk av GPS, samt å lære om de muligheter og begrensninger bruk av GPS medfører. Kurset har mange praktisk rettede oppgaver i forbindelse med ruteplanlegging, navigering i tåke, bruk ved nød med mer. Kurset er tilpasset Garmins GPS og dataprogrammet MapSource (Garmin).   [-]
Les mer
Nettkurs 10 timer 990 kr
Ta Båtførerprøven enkelt og lettvint i din egen stue. Studer når og hvor du vil! Stor kursmateriellpakke kan medfølge! [+]
» Båtførerbevis på 1-2-3 med Nettkurs!   Fra år 2010 har det vært obligatorisk med Båtførerprøven for alle født etter 1979 som skal kjøre båt s om er lengre enn 8 m eter eller båter med mer enn 25 hk. Eldre personer anbefales selvsagt også å ta kurset. Blir man tatt uten bevis risikerer man 5000 kr i bot og å miste retten til å føre båt i minst ett år! Båtførerprøven Nettkurs loser deg trygt gjennom pensum og frem mot eksamen som gir Båtførerbeviset fra Sjøfartsdirektoratet. Så enkelt er det:   Meld deg på Båtførerprøven Nettkurs Ta kurset når du har tid i eget tempo via internett. Du får tilgang til kurset umiddelbart etter påmelding, og har ubegrenset personlig tilgang i 12 måneder. Start gjerne kurset i dag! Motta materiellpakke med lærebok Ved påmelding kan vi sende deg en materiellpakke (kr 410,-) med tilhørende rikt illustrert lærebok i farger, skolekart til oppgaver i kurset, og ellers alt utstyr du trenger for å navigere deg gjennom kurset. Ta eksamen Når du er ferdig med nettkurset melder du deg selv opp til eksamen, som gjennomføres på en rekke testsentre over hele landet. (Eksamensgebyr kommer i tillegg, kr 646 pr 2015) [-]
Les mer
3 dager 13 100 kr
Redningsfarkoster/ Brannledelse/ Medisinsk førstehjelp [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til oppdatering av sikkerhetsopplæring for dekks-, maskin-, og elektrooffiserer som skal tjenestegjøre i sertifikatpliktige stillinger ombord i passasjer- og lastefartøy eller flytende offshoreinnretninger.   Dekksoffiserer må i tillegg gjennomføre oppdatering av kompetanse i medisinsk behandling.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 24 timer fordelt på 3 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må før kursstart kunne fremlegge en av følgende: Dokumentasjon på gyldig videregående sikkerhetsopplæring (dvs ikke eldre enn 5 år). Dokumentasjon på 12 måneders effektiv fartstid siste 5 år i sertifikatpliktig stilling.   INNHOLD: STCW A-VI/2-1 Redningsfarkost STCW A-VI/3    Ledelse av brannslokking STCW A-VI/4-1 Medisinsk førstehjelp   [-]
Les mer
MÅLGRUPPE: Livbåtførere MÅLSETTING: Kunne klargjøre livbåt for evakuering. Organisere og lede ombordstigning. Sjøsette li... [+]
MÅLGRUPPE: Livbåtførere MÅLSETTING: Kunne klargjøre livbåt for evakuering. Organisere og lede ombordstigning. Sjøsette livbåt. Ivareta passasjerer og tilrettelegge for opphold ombord etter evakuering. Opprette og holde kommunikasjon med redningsenhet. OPPTAKSKRAV: Grunnleggende sikkerhets- og beredskapsopplæring VHF/ SRC-sertifikat FAGPLAN: Iht OLF´s retningslinjer STCW95 konvensjonen GYLDIGHET: 24 måneder KURSINNHOLD: Regelverk/Forskrifter Teknisk beskrivelse og utstyr i livbåt Beredskapsorganisasjon/Alarminstruks/ Kommandoforhold/Stress Livbåtførers/Mannskapets plikter og oppgaver Alternative evakueringsmidler Førstehjelp Praktisk og teoretisk test [-]
Les mer
Vikna 1 dag 4 950 kr
27 May
23 Jun
18 Aug
Kurset er rettet mot personell som skal være en del av livbåtmannskapet eller mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. [+]
Oppdatering redningsfarkost (Båtmann) Kurset er rettet mot personell som skal være en del av livbåtmannskapet eller mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. Læremål: Etter kurset skal deltakerne være oppdatert til kunne føre livbåt. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 8 timer fordelt på 1 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
10 dager 22 000 kr
kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 6 (D6) Nettundervisning eller klasseromsundervisning helg/ettermiddag/dagtid. vi strekker oss langt for og tilpasse din opplærin... [+]
kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 6 (D6)   Opplæring av skipsførere på skip med lengde  under 24 meter i fartsområde liten kystfart.   Emneplanen er delt inn i følgende emner: Navigasjon Stabilitet Operasjonell Ledelse Teknologi/Motorlære Praktisk læring. Eksamen skal bestå av skriftlig prøve i: Navigasjon Stabilitet Operasjonell ledelse og teknologi/motorlære   Instruktører: Høy faglig kvalitet og dedikerte instruktører, som er aktiv og faglig oppdatert, til enhver tid.   Vi har som mål å kunne tilrettelegge undervisningen for hver enkelt kunde/elev. Opplæringsansvarlig har pedagogisk bakgrunn og erfaring med å tilrettelegge for de som for eksempel har lese- og skrivevansker, eller andre behov.   Vi holder også bedriftsinterne kurs hos deres bedrift. Ta kontakt for informasjon og tilbud.    Vi tilbyr enkel servering på våre kurs!  Dette kan enkelt velges nede i påmeldingsskjema.   WWW.KOMPLETTKURS.NO   [-]
Les mer