Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Vikna 5 dager
18 May
BRM, ECDIS og ARPA kurs på 5 dager. [+]
Instrumentnavigasjon med BRM inneholder foreskrevne emner innen radar, ARPA, ECDIS og BRM i henhold til STCW A-II/1, A-II/2 og AII/3. Læringsmålet for kurset er at deltakerne skal kunne operere radar med ARPA og ECDIS for sikker navigasjon samt øke deres innsikt i lederskap, inklusive prinsipper for god bro ledelse. Kurset går over 5 dager.  Kurset er rettet mot kandidater som skal ta Dekksoffiser klasse 5 (D5). [-]
Les mer
Bodø 5 dager 20 000 kr
11 May
The purpose of this on-scene-coordinator (OSC) course is to educate and train maritime personnel in the role as on-scene-coordinator in search and rescue (SAR) operations... [+]
The purpose of this on-scene-coordinator (OSC) course is to educate and train maritime personnel in the role as on-scene-coordinator in search and rescue (SAR) operations at sea. After completion of this course, students will be able to understand and follow advice given by the search and rescue (SAR) mission coordinators at a maritime rescue coordination center, coordinate SAR-operations on-scene including the contributions of other search and rescue units, and conduct assistance to persons and vessels in distress. The course is especially relevant for merchant- and cruise vessels, navy and coast guard officers, and other key personnel taking part in SAR-operations at sea. Requirements The course is conducted in accordance with the International Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual (IAMSAR) Volume III, and the International Maritime Organization (IMO) Model Course “SAR IN-SCENE COORDINATOR”. Course contents International and national legal regulations Responsibilities and tasks Organization and managerial roles in SAR- operations OSC duties The role of the Air Coordinator (ACO) Bridge resource management and team work Search and rescue units (SRU) coordination Search areas and search patterns Communication Challenges and limitations in different sea areas Table-top and simulator exercises Literature The IAMSAR-guidelines The MARPART reports on maritime preparedness systems in Arctic countries The Norwegian maritime preparedness system Course compendium The training will take place in advanced tactical simulators including decision support tools for SAR operations at NORDLAB, Nord university and Bodø Maritime. [-]
Les mer
Ålesund 5 dager 20 900 kr
15 Jun
Hurtigbåt Grunnopplæring [+]
Innhold Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Emneoversikt Dag 1: Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM Dag 2-4: BRM og simulatortrening Refleksjoner Simulatoropplæring Oppgaver og debrief Dag 5: BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Repetisjon Eksamen og evaluering Forberedelser Gjennomført e-læringsmodul Omfang 5 dager Etter kurset vil du Ha et godt grunnlag for å kunne utføre de arbeidsoppgavene du skal ha som offiser på et hurtiggående fartøy, spesielt med tanke på lederskap og forståelse for faremomentene/utfordringer. Kurset passer for Offiserer på hurtigbåt (obligatorisk) og for andre som arbeider med operativ drift av hurtigbåter. Eksaminering Skriftlig eksamen [-]
Les mer
Horten 100 timer 29 500 kr
20 Apr
RS Sjøredningsskolen tilbyr opplæring som leder frem til både ROC og GOC radiosertifikat for betjening av GMDSS radioutstyr i fartsområde A1-A4. [+]
MålgruppePersoner som trenger radiosertifikatene Restricted Operators Certificate (ROC) eller General Operators Certificate (GOC) for å operere GMDSS radioutstyr i henhold til krav i STCW-konvensjonen. VarighetOpplæringen gjennomføres på henholdsvis minimum 39 timer for ROC og minimum 100 timer for GOC. En undervisningstime er 45 minutter. KursstedKurset gjennomføres ved RS Sjøredningsskolens radiolab på RS Noatun i Horten. Kursfasilitetene består av en kombinasjon av PC-baserte radiosimulatorer og fullskala «live» radiostasjoner. RepetisjonsfrekvensKompetansen må fornyes hvert 5. år i henhold til STCW-konvensjonen, og dette kan enten gjøres i form av deltagelse på egne repetisjonskurs, eller ved å opparbeide minimum 12 måneder fartstid ombord på fartøy med aktuelt radioutstyr. Krav til forkunnskaperDeltager må minimum være fylt 18 år, og må kunne beherske nødvendig nødkommunikasjon på engelsk.Det forutsettes også at deltager har satt seg inn i obligatorisk pensum som sendes ut i forkant av kurset. Innhold Lover og regelverk Ekspedisjonsforskrifter Rutiner knytting til sending og mottak av nød, haster, trygging og rutinemeldinger Betjening av radiostasjoner med VHF, MF, HF inkl DSC Antenner og kraftforsyning Satelittkommunikasjon Bærbart nødradioutstyr Øvelser i søk og redning (SAR) AnnetDet gjennomføres avsluttende teoretisk samt praktisk/muntlig eksamen med sensor fra Telenor Radioinspeksjonen. Når begge deler er bestått utstedes sertifikat fra Telenor. [-]
Les mer
Ålesund 2 dager 8 200 kr
23 Apr
07 May
25 May
Obligatorisk kurs for alle som mønstrer om bord på båt eller fartøy må repetere sitt grunnleggende sikkerhetskurs innenfor en tidsramme på 5 år. ASK Safety AS har i ove... [+]
Innhold: -Personlige redningsteknikker-Forebyggende brannvern og brannslukking-Grunnleggende førstehjelpKurset er basert på praktiske øvelser og demonstrasjoner [-]
Les mer
Bodø 4 dager 13 000 kr
05 May
28 Sep
30 Sep
Kurs for personell som er tiltenkt sikkerhetsfunksjon som livbåtfører eller mann over bord båtfører. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1.  FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter, unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av redningsfarkost mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Ta kommando over en redningsfarkost eller mann over bord båt under og etter utsetting (teori og praksis). Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praktisk demonstrasjon). Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis). Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler (teori og praktisk demo). Gi førstehjelp til overlevende (teori og praksis).   For mer informasjon og oversikt over ledige kursplasser se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
2 dager
Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeide, i henhold til minimumskrav i STCW kode.... [+]
SSO (Ship Security Officer) Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Krav til forkunskap: For å kunne delta på kurset må deltaker ha 12 måneders fartstid som offiser på ISPS fartøy. Læremål:Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 2 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  Hotell fra 890,- per døgn ink. frokost   [-]
Les mer
4 dager 13 900 kr
Dette er et kurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 32 timer fordelt på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må minimum ha gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk, samt grunnleggende opplæring i redningsfarkost for å kunne delta på dette kurset. Dokumentasjon i form av gyldig kursbevis må fremlegges før kursstart.   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer
3 dager
Oppgradering til Grunnleggende sikkerhetskurs fra Norsk olje og gass. [+]
Oppgradering til Grunnleggende sikkerhetskurs fra Norsk olje og gass.    Krav til forkunskap: Gyldig Norsk olje og gass sikkerhetskurs Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse gitt I STCW tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 18.5 timer på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
Vikna 5 dager
22 Jun
Kurset gir opplæring i henhold til kravene for ROC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). [+]
GMDSS – ROC (Restricted Operator’s Certificate) Kurset gir opplæring i henhold til kravene for ROC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). Det kreves at alle vaktansvarlige navigatører om bord i radiopliktige skip og installasjoner i radiodekningsområde A1 har ROC. Det legges vekt på regelverk, prosedyrer og operativ bruk av maritimt radioutstyr som VHF med DSC, NAVTEX og diverse nødradioutstyr samt nødbatterier. I tillegg gjennomgås minst to søk- og redningsøvelser (SAR). Det kreves tilfredsstillende engelskkunnskaper, samt normal hørsel og syn for å delta på kurset. Krav til forkunnskap: Tilfredsstillende engelskkunnskaper.. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne benytte det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS) . Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 51 timer fordelt på 5 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
5 dager 24 000 kr
Etter kurset vil du oppfylle krav i Lospliktforskriften §18 for å kunne søke Kystverket om Kadettfarledsbevis. Kurset bygger på Kystverkets modellkurs “Kystnavigasjon for... [+]
Kadettfarledsbevis ble innført på bakgrunn av dialog med skipsnæringen om behovet for å kunne gi navigatører med begrenset erfaring fra norskekysten en gradvis opplæring, ved å la styrmenn basert på skipsførerens tillit, seile selvstendige vakter under oppfølging. Lov om lostjeneste m.v, Forskrift om plikt til å bruke los i norske farvann (FOR-1994-12-23 nr 1129) og Forskrift om farledsbevis (FOR-1994-12-23-1215 ) beskriver krav og betingelser for å oppfylle losplikten ved bruk av farledsbevis. Deltakere vil etter kurset oppfylle krav 1 i Lospliktforskriften §18 for å kunne søke Kystverket om Kadettfarledsbevis. Kurset bygger på Kystverkets modellkurs “Kystnavigasjon for Kadettfarledsbevis” Kurset inneholder teoretiske emner og simulator øvelser som dekker; Regelverk og forskrifter, farvannslære og oppmerking på Norskekysten, visuell/radar/elektronisk navigering inkludert begrensning og feilkilder, planlegging av seilaser, tekniker ved planlegging, sikker seilas ved bruk av PI, planlegge seilas i VTS område, manøverteknikker i begrenset farvann, seilas med los, losteknikker og brorutiner, informasjon om Norsk lostjeneste.   [-]
Les mer
3 dager 24 000 kr
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring i ledelse, kommunikasjon og samhandling for dekksoffiserer i henhold til STCW A-II/1 og A-III/... [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring i ledelse, kommunikasjon og samhandling for dekksoffiserer i henhold til STCW A-II/1 og A-III/1.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 20 timer fordelt på 3 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Det er ikke krav til oppdatering av BRM-opplæring.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Ingen særskilte krav til forkunnskaper.   INNHOLD: Fordeling, tildeling og prioritering av ressurser Planlegging og koordinering Tids- og ressursbegrensninger - behov for hvile Håndtering av krisesituasjoner og metoder for stressmestring Effektiv kommunikasjon om bord, med andre fartøy/installasjoner og med land Briefing; involvering og informasjon Dele informasjon og observasjoner Kulturforståelse Toveiskommunikasjon, aktiv lytting og tilbakemelding Læring gjennom oppsummering/debrief og erfaringsoverføring Oppgavestyring og bruk av driftsprosedyrer Rollefordeling Teamutvikling og teamledelse Verdier, holdninger og normer Ledelsesteknikker og konflikthåndtering Beslutningstaking i ulike situasjoner Innhenting og opprettholdelse av felles situasjonsforståelse og situasjonsbevissthet Sikkerhets- og risikovurdering [-]
Les mer
2 dager 7 200 kr
- Sjøfolk som skal være sikkerhets offiser om bord [+]
Kurset er basert på emneplan som omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/5, STCW kodens Avsnitt A-VI/5 og tabell A-VI/5, minimum kompetansekrav for Ship Sceurity Officer.  [-]
Les mer
8 timer 990 kr
Båtførerkurs og eksamen på én dag i Helgeroa (Larvik). Kun 990,- [+]
-Kurs og eksamen på én dag -Pris 990kr (markedets laveste pris), eller kun eksamen 299kr -Sentral beliggenhet -Ingen krav til forhåndskunnskaper -Dyktige og erfarne instruktører -Beståttløfte Kurset er rettet direkte mot pensum slik at du er best mulig rustet til å bestå eksamen på slutten av dagen. Meld deg på, så fikser våre erfarne kursholdere resten. Vi stiller med alt av nødvendig utstyr for kurs- og eksamensgjennomføring. Ingen krav til forhåndskunnskaper, enkelt og alt på én dag! Hos oss skal alle bestå båtførerprøven. Skulle du være uheldig på eksamen spanderer vi selvfølgelig kontekurs! Kun eksamen: Dersom du kun ønsker å ta eksamen uten kurs skriver du «eksamenskandidat» i kommentarfeltet i påmeldingsinformasjonen. Du betaler kun 299,- (ex eksamensavgift) for å benytte deg av vårt testsenter som betales ved oppmøte kl 16.00 den aktuelle kursdatoen. Vi anbefaler allikevel å ta kurset som er svært eksamensrelevant, med fokus på sikkerhet og miljø og formidlet av engasjerte og dyktige instruktører. Betaling for kurset (ordinær pris: 990,-) skjer med bankkort ved oppmøte. Vi tar både bank- og kredittkort, men ikke kontanter. Eksamensavgift (744,-) kommer i tillegg og må betales etter registrering av profil på båtførerregisteret.no. Du får ikke startet eksamen dersom du ikke har opprettet profil, lastet opp bilde og betalt eksamensavgiften til norsk test på båtførerregisteret.no .  Avmelding kan gjøres inntil 48 timer før kursstart. Instrukser for avmelding sendes sammen med bestillingsbekreftelsen på e-post. [-]
Les mer
Bodø 1 dag 3 500 kr
28 Apr
09 Jun
SJØFOLK MED SÆRLIGE SIKRINGSPLIKTER [+]
Kurset baseres på emneplan for sjøfolk med særlige sikrings plikter godkjent av sjøfartsdirektoratet. Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/6, STCW kodens avsnitt A-VI/6 og tabell A- VI/6-2. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.