Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Gravdal 40 timer 12 000 kr
04 Oct
28 Feb
MÅL: Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2. FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk behandling i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Introduksjon av livreddende førstehjelp og medisinsk behandlingLivreddende førstehjelpSirkulasjonssviktHygiene om bordHjerte – lungeredning, oksygenterapi, akutte sykdommerHode/nakke/ryggskaderMentale reaksjoner og stressmestringRessurser om bord og Radio MedicoAlkohol- og stoffmisbrukGynekologi – fødseTannbehandlingDødsfall til sjøsGenerell sykepleieOvervåkning og dokumentasjonSykdomslæreBehandling av reddede personer, hypotermiMedikamenter og medisinsk utstyrSårbehandlingEnkel kirurgisk behandlingPraktiske øvelser i medisinsk behandlingTropiske sykdommer, vaksinasjonerAkutte mage/tarm lidelser [-]
Les mer
Gravdal 80 timer 22 500 kr
23 Aug
13 Sep
Videregående sikkerhetsopplæring [+]
Deltakerne skal etter endt kurs kunne: Ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting. Betjene motor på redningsfarkost. Ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt.Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler. Lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip. Organisere og lære opp brannlag. Inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking. Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse. Gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 kodens avsnitt A, tabell VI/2 - 1 Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter, tabell VI/3 Brannledelse og tabell VI/4 - 1 Medisinsk førstehjelp. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning:Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis)Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis)Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis)Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern:Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis)Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis)Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori)Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp:Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord [-]
Les mer
Ålesund 5 dager 20 900 kr
23 Aug
27 Sep
22 Nov
Hurtigbåt Grunnopplæring [+]
Innhold Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Emneoversikt Dag 1: Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM Dag 2-4: BRM og simulatortrening Refleksjoner Simulatoropplæring Oppgaver og debrief Dag 5: BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Repetisjon Eksamen og evaluering Forberedelser Gjennomført e-læringsmodul Omfang 5 dager Etter kurset vil du Ha et godt grunnlag for å kunne utføre de arbeidsoppgavene du skal ha som offiser på et hurtiggående fartøy, spesielt med tanke på lederskap og forståelse for faremomentene/utfordringer. Kurset passer for Offiserer på hurtigbåt (obligatorisk) og for andre som arbeider med operativ drift av hurtigbåter. Eksaminering Skriftlig eksamen [-]
Les mer
Nordkapp 40 timer 20 800 kr
11 Oct
22 Nov
Nordkapp maritime fagskole tilbyr kurs for mannskaper som skal tjenestegjøre om bord i hurtigbåt. [+]
Form: Klasserom/Simulator Varighet: 5 DAGER For navigatør, maskinist og øvrige mannskap Kurset tilfredsstiller internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i kvalifikasjonsforskriften av 9. mai 2003 nr. 68, jfr. § 9-3 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs.   Kurset tilfredsstiller de krav det er satt til brobesetningen på hurtiggående fartøy (forskrift av 090503 nr.4§9-3 ( 2 )   Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. BRM: Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre sikkert vakthold og praktisere god ledelse på bro. ERM: Kandidatene skal ha kompetanse som gjør dem skikket til å vurdere og opprettholde skipets sjødyktighet. Opplæringen gjennomføres som forelesninger og praktiske øvelser i simulator for å belyse aspekter innen stresshåndtering, kommunikasjon, situasjonsoppfatning og beslutningsprosesser.   [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Måløy 4 dager 43 000 kr
24 Aug
For mannskap som fører fartøy mellom 8-24 meter i fartsområde liten kystfart. [+]
MålgruppeSkipsførere på skip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart. Beskrivelse og viktig informasjonKurset består av en e-læringsdel og en praktisk del. E-læringsdelen inneholder fire kapitler, kapitteltester og en avsluttende test. Hvert kapittel inneholder en oversikt over læringsutbytte, på denne måten vet du hva det er forventet at du skal ha lært gjennom hele kurset. Det er viktig å sette av god tid til å gjennomføre e-læringsdelen for å få kontroll over fagstoffet. Estimert tid på e-læringen er cirka 90 timer. Underveis i e-læringen blir det arrangert to obligatoriske nettsamlinger for å gå gjennom fagstoff, spørsmål og oppgaveløsning. Når man har bestått e-læringsdelen, gjennomføres den praktiske delen og eksamen over 4 dager. Dette tilbyr vi gjennom et samarbeid med Sikkerhetssenteret i Måløy, og må gjennomføres i Måløy. Kursprisen oppgitt inkluderer hele kurset: e-læring, nettsamlinger, praktiske øveler og eksamen (inkl. eksamensavgift på 4 600kr). Innhold- Navigasjon- Stabilitet- Operasjonell ledelse- Teknologi/motorlære • Praktisk læring• Eksamen   ForkunnskapD6 kompetansesertifikat utstedes til den som er fylt 18 år, har gyldig helseerklæring for arbeidstakere på skip, har minimum Short Range Certificate (SRC/VHF) og godkjent sikkerhetsopplæring for mindre skip og har enten godkjent praktisk prøve eller 12 måneders fartstid på skip med største lengde 8 meter eller mer. [-]
Les mer
Nettkurs 2 900 kr
I henhold til Arbeidsmiljølovens § 6-5 og 7-4 skal arbeidsgiver sørge for at verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre ... [+]
I henhold til Arbeidsmiljølovens § 6-5 og 7-4 skal arbeidsgiver sørge for at verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre vervet på forsvarlig måte. Verneombudskurset dekker alle elementer arbeidstilsynet krever at arbeidsgiver/leder setter seg inn i. Kurset er også tilfredsstillende som opplæring for representanter for AMU. [-]
Les mer
2 dager 8 750 kr
Er du trygg på at de tekniske tegningene dine blir utført iht gjeldende standarder innen ISO 8015? Hvis ikke bør du lese innholdet av dette kurset. [+]
K-tech er et kompetansesenter på Kongsberg som startet opp i 2008 med Kongsberg Defence & Aerospace, Technip FMC og GKN Aerospace som våre eiere. Vi er en kursleverandør som tilbyr kvalitetssikrede kurs innenfor en rekke sentrale områder som er etterspurt av industrien i Norge.   Hva kan Geometriske Toleranser gi deg og din bedrift? Trygghet på at målejobben blir utført iht. Standarder innen ISO 8015 Økning i effektivitet i de ledd som jobber med tilvirkning og tekniske tegninger fra design gjennom produksjon og til kontroll gjennom å skape et felles språk. Økning i kvalitet der man forsikrer seg at produktet man tilvirker oppnår ønsket kvalitet gjennom å spesifisere krav til produsent og underleverandører på en entydig måte. Økonomisk gevinst ved å redusere tidsbruk og feil i designe, konstruksjon, produksjon og kontroll. Kurset passer for deg som ønsker en innføring i hvordan man skal tolke geometriske toleranser på tekniske tegninger som er kravsatt på et produkt. En teknisk tegning er det viktigste dokumentet for å kvalitet sikre ett produkt og skal være entydig og beskrive dets form og dimensjoner. Kun en GPS-toleransesatt tegning er egnet til outsourcing, og gjør det mulig for at kritiske toleranser kan gjøres vesentlig større. GPS kurset er delt inn i 2 nivåer, hvor dette kurset er Trinn 1: Trinn 1 er en innledende nivå for å gi en grunnleggende forståelse av ISO GPS standardene, terminologi og symbolikk som brukes. Trinn2 er et mere inngående nivå for å gi en forståelse til bruken av ISO GPS produktet i toleransesetting av våre tegninger. Kurset er utviklet i samarbeid med våre eiere og basert på erfaringer man har med problemstillinger innenfor fagområdet.   Kursinnhold Trinn 1 Hvorfor bruke GPS (Geometriske Produkt Spesifikasjoner) Generelt bruken av GPS, generelle regler, definisjoner, symboler og angivelser på 2D tegninger Grunnleggende fundamentale prinsipper under ISO 8015 Geometriske toleranser, toleranser for form, retning, beliggenhet og kast (ISO 1101) Referanser og referansesystemer Måletilpasning (Maksimum Materialprinsipp) og Envelope-prinsippet (ISO 2692) Hva er målet med kurset?Målsetningen med kurset er å gi deltakerne økt kunnskap om oppbygging av tegninger og krav i tegninger. Forstå viktigheten av å bruke riktig symbolspråk under utviklingen av produkter og konsekvenser av mangelfull bruk og forståelse av GPS. De vil også få en økt kunnskap om økonomiske fordeler ved bruk av GPS. [-]
Les mer
5 dager 20 580 kr
Personell som skal bruke GMDSS radioutstyr og har krav til ROC - sertifikat, dekker området A1 Kurset gir ROC sertifikat ihht STCW og ITU ved bestått eksamen - med gyldig... [+]
MÅL: Kursdeltagere skal kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av GMDSS som system om komponenter/utstyr som inngår i dette,tilstrekkelig til å kunne betjene utstyret og utøve nødvendig vedlikehold. MYNDIGHETSKRAV: Kurset baseres på emneplan godkjent av sjøfartsdirektoratet.Planen omfatter de krav som stilles i STCW 2010 seksjon I/1, I/4, I/5, I/6, I/8, I/10, I/12, IV/1, Seksjon A-I/6, A-I/8, A-I/11, A-I/12, A-IV/2, A-VIII/2 Part3, B-I/6, B-I/8, B-I/12 pkt. 72, seksjon B-IV/2 pkt. 29 – 49 og B-VIII/2.  Videre er IMO sitt modellkurs for ROC lagt til grunn for emneplanen, samt Forskrift om kvalifikasjoner mv. for sjøfolk (FOR-2011-12-22-1523).  INNHOLD: -Formålet med GMDSS-Sende og motta informasjon ved hjelp av GMDSS-delsystemer-Utføre radiotjenester i nødssituasjon-Rammeverket vedrørende den maritime mobile tjeneste-Radio Regulations-Identifisering av radiostasjoner-Service publikasjoner-Radiobølgeutbredelse-Batterier,antenner-Gjennomføring av enkel testing for å  identifisere feilkilder knyttet til GMDSS komponenter-Grunnleggende om DSC-Maritime Safety Information (MSI)-VHF taleprosedyrer-Cospas/Sarsat, EPIRB, RADAR SART og AIS SART, håndholdt VHF-SAR-øvelser   [-]
Les mer
10 dager 26 000 kr
Radiooperatør-sertifikatet GOC for brukere av GMDSS radioutstyr i radiodeknings-områdene A1-A4 - Alle havområder. [+]
Norsk Maritim Kveldsskole er Oslo områdets leverandør av GOC kurs. Deltakere på GOC kurset lærer blant annet om følgende: Forskrifter og publikasjoner GMDSS Betjening av radiostasjon med Digital Selcall VHF og MF/HF radio VHF/MF/HF taleprosedyrer Inmarsat C satelittkommunikasjon Antenner og kraftforsyning Nødradioutstyr: Epirb, Radar Sart og AIS Sart SAR (søk og redning) Alle deltakere må igjennom 3 SAR øvelser [-]
Les mer
5 dager 20 000 kr
The purpose of this on-scene-coordinator (OSC) course is to educate and train maritime personnel in the role as on-scene-coordinator in search and rescue (SAR) operations... [+]
The purpose of this on-scene-coordinator (OSC) course is to educate and train maritime personnel in the role as on-scene-coordinator in search and rescue (SAR) operations at sea. After completion of this course, students will be able to understand and follow advice given by the search and rescue (SAR) mission coordinators at a maritime rescue coordination center, coordinate SAR-operations on-scene including the contributions of other search and rescue units, and conduct assistance to persons and vessels in distress. The course is especially relevant for merchant- and cruise vessels, navy and coast guard officers, and other key personnel taking part in SAR-operations at sea. Requirements The course is conducted in accordance with the International Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual (IAMSAR) Volume III, and the International Maritime Organization (IMO) Model Course “SAR IN-SCENE COORDINATOR”. Course contents International and national legal regulations Responsibilities and tasks Organization and managerial roles in SAR- operations OSC duties The role of the Air Coordinator (ACO) Bridge resource management and team work Search and rescue units (SRU) coordination Search areas and search patterns Communication Challenges and limitations in different sea areas Table-top and simulator exercises Literature The IAMSAR-guidelines The MARPART reports on maritime preparedness systems in Arctic countries The Norwegian maritime preparedness system Course compendium The training will take place in advanced tactical simulators including decision support tools for SAR operations at NORDLAB, Nord university and Bodø Maritime. [-]
Les mer
Bodø 3 dager 17 900 kr
18 Oct
22 Nov
Kurset er i hovedsak bygd opp rundt BRM/CRM-pensum, hvor emner som regelverk, kommunikasjon og holdninger og case studies er hovedelementer, utover dette er det forelesni... [+]
Kurset er utviklet i samarbeid med rederiet Torghatten – Nord AS, og i samsvar med hovedlinjene i deres KS-system. Da innhold og rammer bygger på godkjente BRM-kurs for brobesetning, tilpasset drift og operasjon av ferger, er også relevante nasjonale og internasjonale krav og standarder (regelverk) en vesentlig del av grunnlaget, herunder spesielt ISM-koden. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs
HURTIGBÅTOPPLÆRING FRITIDSBÅTER ER RETTET MOT FØRERE AV HURTIGGÅENDE FRITIDSBÅTER [+]
Hurtigbåtopplæring fritidsbåter er rettet mot førere av hurtiggående fritidsbåter, dvs. båter som går 20 knop eller mer. Kurset bygger på Sjøfartsdirektoratets emneplaner for trening av navigatører på hurtiggående yrkesbåter og skal bidra til å forhindre misforståelser, farlige situasjoner og uhell. Kurset er et scenariobasert kurs, som skal gi deltagerne en økt forståelse for å operere hurtigbåt under forskjellige krevende situasjoner gjennom erfaringslæring: Nattseilas, seilas i dårlig sikt og krisesituasjoner som mann over bord er eksempler på aktuelle situasjoner som gjennomgås.Kurset skal gi deltakerne økt forståelse for menneskelige faktorer som påvirker vår atferd om bord, så som evne til årvåkenhet, håndtering av stress, beslutningstaking og måten vi samhandler og kommuniserer på. Deltagerne øker sin kompetanse og ferdigheter i denne sammenheng gjennom teori og øvelser. Kurset besår av en dag e-læring og en dag i simulator. E-læringen er nettbasert og må være bestått før man kan melde seg på simulator trening. Du bestiller e-læringen via Simsea sin hjemmeside fra 1.11.2018. Kursdeltakere bør ha båtførerbevis og eventuelle sertifikater som kreves for å føre aktuell fritidsbåt. [-]
Les mer
2 dager 8 200 kr
Obligatorisk kurs for personell som har kommandoen over hurtiggående mann-over-bord-båter (HMOB). Hurtiggående Mann-over-bord-båt oppdatering holdes i henhold til STC... [+]
Obligatorisk kurs for personell som har kommandoen over hurtiggående mann-over-bord-båter (HMOB). Hurtiggående Mann-over-bord-båt oppdatering holdes i henhold til STCW-konvensjonens regel VI/2, avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-2. [-]
Les mer
16 timer 2 760 kr
Short Range Certificate (SRC), er den internasjonale betegnelsen på det som før ble kalt VHF-sertifikat. [+]
SRC kreves for å kunne betjene VHF-radio m/DSC (Digital Selective Call) ombord på visse yrkesfartøy (det er Sjøfartsdirektoratet gjennom forskrifter som bestemmer hvilke krav til sertifikater som skal gjelde for ulike kategorier fartøyer). For bruk av VHF uten DSC (f.eks. livbåt- og MOB båtmannskap, kranfører offshore m.m.), samt internkommunikasjon ved bruk av VHF om bord i skip, vil også det gamle VHF-sertifikatet være gyldig. Det er et internasjonalt krav at maritimt radioutstyr skal betjenes av personer som innehar et sertifikat som viser at vedkommende har de nødvendige kunnskaper for å utføre denne tjenesten. Radiooperatørsertifikat utstedes til personer som ved bestått prøve har vist å tilfredsstille de krav som er fastsatt for de ulike sertifikattypene. I Norge blir slike radiosertifikater utstedt av Telenor Kystradio. Et radiooperatørsertifikat er bekreftelsen på at du har ervervet deg tilstrekkelige kunnskaper om bruk av utstyr og forståelse av systemer som inngår i Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS). ROC og GOC krever deltakelse på kurs, mens SRC og LRC kan oppnås som privatist.  Eksamen er nettbasert og kommer som ett tillegg i pris på kr 850,- Læremateriell, boken "May day", praktisk bruk av VHF kr 298,- inngår i kursprisen [-]
Les mer
3 dager
Oppgradering til Grunnleggende sikkerhetskurs fra Norsk olje og gass. [+]
Oppgradering til Grunnleggende sikkerhetskurs fra Norsk olje og gass.    Krav til forkunskap: Gyldig Norsk olje og gass sikkerhetskurs Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse gitt I STCW tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 18.5 timer på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer