Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettkurs 7 300 kr
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass. [+]
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass.Hvilken rolle, oppgave og ansvar arbeidsgiver, arbeidstaker, arbeidsmiljøutvalget, verneombudet, bedrifthelsetjenesten og arbeidsmiljøutvalget har.Du vil få god kunnskap innen helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Gjennomføre en enkel risikovurdering av fysiske, psykiske og organisatoriske forholdIdentifisere viktige fysiske arbeidsmiljøfaktorer for å redusere og forebygge skader og ulykkerHvordan få et godt arbeidsmiljø med tanke på ergonomi, støy og inneklima og du vil få en innføring og orientering om arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og regler. [-]
Les mer
2 dager
Vi tilbyr kurs i ISPS - Company Security Officer (CSO). Kurset er i henhold til STCW-1978, med endringer - kapittel VI/5. [+]
Vi tilbyr kurs i ISPS - Company Security Officer (CSO). Kurset er i henhold til STCW-1978, med endringer - kapittel VI/5. [-]
Les mer
Ålesund 5 dager 20 900 kr
14 Oct
18 Nov
Hurtigbåt Grunnopplæring [+]
Innhold Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Emneoversikt Dag 1: Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM Dag 2-4: BRM og simulatortrening Refleksjoner Simulatoropplæring Oppgaver og debrief Dag 5: BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Repetisjon Eksamen og evaluering Forberedelser Gjennomført e-læringsmodul Omfang 5 dager Etter kurset vil du Ha et godt grunnlag for å kunne utføre de arbeidsoppgavene du skal ha som offiser på et hurtiggående fartøy, spesielt med tanke på lederskap og forståelse for faremomentene/utfordringer. Kurset passer for Offiserer på hurtigbåt (obligatorisk) og for andre som arbeider med operativ drift av hurtigbåter. Eksaminering Skriftlig eksamen [-]
Les mer
2 dager 4 400 kr
ASK Safety AS har i over 20 år vært totalleverandør av Sikkerhet- og beredskapskurs for den maritime industri, offshore markedet, havbruksnæringen og landbasert industri. [+]
STCW Passasjer og Krisehåndtering   Kurset er for personell på passasjer fartøy som vil få lederoppgaver i krise og passasjerhåndtering under nødsituasjoner.   Kurskode 1014   Forkunnskaper: Det anbefales gjennomført IMO60   Kurset går inn på de personlige egenskaper og reaksjoner ved en krisesituasjon.  Bruk og forståelse av alarmplaner er en vesentlig faktor i kurset.   Kursets varighet er på 2 dager. [-]
Les mer
Ålesund 3 dager 21 900 kr
09 Sep
23 Sep
24 Oct
Kranførere som har G5 sertifikat under NORSOK bestemmelsene skal ha denne re-treningen hvert 3. år for å beholde sertifikatet [+]
Innhold DAG 1 Vedlikeholds Rutiner / Dokumentasjon Rutiner for vedlikehold og inspeksjon samt dokumentasjon Ansvar og roller Sertifikat Lastediagram Lastkart / Bølgebryter Stabilitet Sikkerhets-/ overlastutstyr Sammenbruddsrekkefølgen Nød-funksjoner Constant tension Grensebrytere og kollisjonskart Wire Wire Typer Sikkerhet Vedlikehold Wire skift Sertifikat Kasseringsregler Lover/Forskrifter Gjennomgang av Norsok R-003 Rev3.med hovedfokus på forandringer i siste revisjon Jul.2017 Erfaringer fra G5 Løft Utfordringer, hendelser, nestenulykker etc. Forberedelse til simulatorøvelser DAG 2 & 3 Gjennomgang av planlagte arbeidsoppgaver Kjøring av simulatorøvelser etterfulgt av debrief Avsluttende evaluering Omfang 2 dager i simulator, 1 dag teori Forkunnskaper G5 sertifikat Etter kurset vil du Ha godkjent G5 sertifikat i ytterligere 3 år. Kurset passer for Kranførere som har G5 sertifikat under NORSOK bestemmelsene skal ha denne re-treningen hvert 3. år for å beholde sertifikatet. [-]
Les mer
Vikna 2 dager
28 Oct
Oppdatering Hurtiggående MOB rettet mot personell som skal være en del av MOB-mannskapet om bord [+]
Oppdatering hurtiggående MOB Kurset er rettet mot personell som skal være en del av MOB-mannskapet om bord, eller skal håndtere MOB-båt i forbindelse med andre oppdrag. Krav til forkunskap: Kursdeltaker skal ha gjennomført grunnleggende kurs i redningsfarkost og mann over bord båt iht. tabell A-VI/2-1 og HMOB iht. tabell A-VI/2-2, før deltakelse på dette kurset. Dette skal dokumenteres: Alternativ 1: Dokumentasjon på gyldig kurs/sertifikat iht. tabell A-VI/2-2(dvs. ikke eldre enn 5 år) eller, Alternativ 2: Dersom ikke gyldig kurs/sertifikat iht. tabell A-VI/2-2, kan dokumentasjon på 12 mnd. fartstid i løpet av de siste 5 år, opparbeidet i tidsrom med gyldig kurs/sertifikat iht. tabell A-VI/2-2, godkjennes. Læremål: Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 2 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no   [-]
Les mer
3 dager 11 900 kr
Redningsfarkoster/ Brannledelse/ Medisinsk førstehjelp [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til oppdatering av sikkerhetsopplæring for dekks-, maskin-, og elektrooffiserer som skal tjenestegjøre i sertifikatpliktige stillinger ombord i passasjer- og lastefartøy eller flytende offshoreinnretninger.   Dekksoffiserer må i tillegg gjennomføre oppdatering av kompetanse i medisinsk behandling.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 24 timer fordelt på 3 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må før kursstart kunne fremlegge en av følgende: Dokumentasjon på gyldig videregående sikkerhetsopplæring (dvs ikke eldre enn 5 år). Dokumentasjon på 12 måneders effektiv fartstid siste 5 år i sertifikatpliktig stilling.   INNHOLD: STCW A-VI/2-1 Redningsfarkost STCW A-VI/3    Ledelse av brannslokking STCW A-VI/4-1 Medisinsk førstehjelp   [-]
Les mer
Ålesund 5 dager 24 000 kr
30 Sep
04 Nov
Lospliktforskriften gjeldende fra 1. januar 2011 åpnet for kadettfarledsbevis. Denne ordningen bygger på at ordinært farledsbevis kan oppnås etter... [+]
Lospliktforskriften gjeldende fra 1. januar 2011 åpnet for kadettfarledsbevis. Denne ordningen bygger på at ordinært farledsbevis kan oppnås etter systematisk opplæring ombord uavhengig av fastsatt krav til seilingstid på kysten (Realkompetanse i stedet for fartstid) Kurset er godkjent av Kystverket, og det har vært kjørt som et valgfag for 3-års studentene ved NTNU Ålesund. Etter kurset vil du oppfylle krav 1 i Lospliktforskriften §18 for å kunne søke Kystverket om Kadettfarledsbevis. Kurset bygger på Kystverkets modellkurs “Kystnavigasjon for Kadettfarledsbevis” Coastal Administration Information Emneoversikt Kart og kartforståelse Bruk av ECDIS i kystfarvann Radarens begrensninger og muligheter ved kystseilas Farvannslære og oppmerking på norskekysten Skipsbevegelser i begrenset farvann, inkludert dGPS Regelverk Manøverteori og kystseilasteknikker Seilasplanlegging og samarbeid Simulatorøvelser i grupper og en for en Forkunnskaper Navigasjonskunnskaper som minimum tilfredsstiller krav til D4 Etter kurset vil du Oppfylle krav 1 i Lospliktforskriften §18 for å kunne søke Kystverket om Kadettfarledsbevis. Kurset bygger på Kystverkets modellkurs “Kystnavigasjon for Kadettfarledsbevis” [-]
Les mer
7 dager
Kurset er beregnet for maskinoffiserer som ikke opprettholder kravet til fartstid de siste 5 år. [+]
66 timer sikkerhetskurs for maskinoffiser Kurset er beregnet for maskinoffiserer som ikke opprettholder kravet til fartstid de siste 5 år. Krav til forkunskap: Kursdeltager skal ha gjennomført og bestått opplæring i henhold til videregående sikkerhetsopplæring tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. Læremål: Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 66 timer fordelt på 7 dager. Overnatting:  Hotell fra 890,- per døgn ink. frokost  [-]
Les mer
4 dager 13 900 kr
MÅLGRUPPE: Personell som skal tjenestegjøre som MOB-båt mannskap.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på 4 dager.   REPETISJONSFREKV... [+]
MÅLGRUPPE: Personell som skal tjenestegjøre som MOB-båt mannskap.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Liten MOB-båt grunnkurs skal repeteres hver 24. måned.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må ha gjennomført grunnleggende sikkerhets- og beredskapskurs. VHF/SRC-sertifikat.   INNHOLD: Organisasjon/operasjon/oppgavefordeling Myndighets- og bransjekrav MOB-båt teknisk Manøvrering Krok-arrangement - utsetting/opphenting Navigasjon og kompassbruk Mørkekjøring Samband og kommunikasjon Søk og redning Førstehjelp   ANNET:     Mørkekjøring er en del av kurset, og det påføres kursbeviset om mørkekjøring har blitt gjennomført [-]
Les mer
Vikna 5 dager
28 Oct
Repeterer GOC for sertifikatholdere med tidligere utgått GOC sertifikat [+]
GMDSS – GOC (General Operator’s Certificate) Kurset gir opplæring i henhold til kravene for GOC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). GOC kreves av alle vaktansvarlige navigatører om bord i radiopliktige skip og installasjoner i radiodekningsområde A2, A3 og A4. Det legges vekt på regelverk, prosedyrer og operativ bruk av maritimt radioutstyr som VHF, MF og HF med DSC, NAVTEX, satelittsystemene Inmarsat B og C, diverse bærbart nødradioutstyr samt nødbatterier. I tillegg gjennomgås minst tre søk- og redningsøvelser (SAR). Det kreves tilfredsstillende engelskkunnskaper og normal hørsel og syn for å delta på kurset. Krav til forkunskap: Deltakerene må inneha tidligere GOC sertifikat.  Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne benytte det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS) . Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 40 timer fordelt på 5 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
40 timer 9 900 kr
Restricted Operator Certificate er et begrenset radiooperatørsertifikat som gir deg lov til å bruke radioutstyr innenfor bestemte områder på havet. [+]
For å kunne betjene GMDSS-radioutstyr må du ha et sertifikat som sier at du vet hvordan, og det vil dette kurset gi deg. GMDSS står for Global Maritime Distress and Safety System. Det er et internasjonalt maritimt nød- og sikkerhetssystem som legger føringer for radiobruken på havet. Radiokommunikasjon til havsHer får du opplæring i flere typer radioutstyr som brukes til havs. Formålet er å øke sikkerheten og gjøre det enklere for redningsmannskapet å redde skip, båter og fly i nød.   Langset holder til i Molde, Møre og Romsdal,   -kurset holdes i Rørvik. Starter mandag 14.Januar og avsluttes Torsdag 17. Januar       [-]
Les mer
Vestvågøy 50 timer 17 000 kr
16 Sep
11 Nov
09 Dec
50t grunnleggende sikkerhetskurs for fiskere ihht STCW-F kapittel III Godkjent av Sjøfartsdirektoratet. Pris avhenger om du er registrert i fiskermanntallet. [+]
GRUNNLEGGENDE SIKKERHETSOPPLÆRING FOR FISKERE Formål: Denne fagplanen beskriver innholdet i Sikkerhetskurs for. Fagplanen er i samsvar med kravene i STCW-F konvensjonens Kapittel III, Regel 1 om Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personell på fiskefartøy. Målgruppe: Målgruppen for denne fagplanen er de opplæringsinstitusjoner som er godkjent av Sjøfartsdirektoratet for å kunne tilby sikkerhetsopplæring for fiskere. Sjøfartsdirektoratet eier denne fagplanen, og endringer må ikke skje uten direktoratets godkjenning. Bruk av fagplanen: Bruk av denne fagplanen forutsetter opplæringsinstitusjon utarbeider en instruktørveiledning for hvert emne i fagplanen, som et underliggende dokument. Denne veiledningen skal igjen danne grunnlaget for undervisningen i hvert emne. Tidsbruk: Anbefalt tidsbruk for undervisning i henhold til denne fagplanen er 50 timer, fordelt på 5 dager, der undervisningstiden for den enkelte dag ikke overstiger 10 timer. [-]
Les mer
5 dager 15 000 kr
Grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk (A-VI/1-1, 1-2, 1-3, 1-4) [+]
Kurset gjennomføres i henhold til STCW-konvensjonens regel VI, avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4 og omfatter personlige redningsteknikker, forebyggende brannvern og brannslokking, grunnleggende førstehjelp og personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø. Kurset er godkjent etter IMO regelverket og gjelder hele verden. [-]
Les mer
5 dager 15 000 kr
Kurset gir opplæring i henhold til kravene for ROC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). [+]
MÅL: Kursdeltagere skal kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av GMDSS som system om komponenter/utstyr som inngår i dette,tilstrekkelig til å kunne betjene utstyret og utøve nødvendig vedlikehold. MYNDIGHETSKRAV: Kurset baseres på emneplan godkjent av sjøfartsdirektoratet.Planen omfatter de krav som stilles i STCW 2010 seksjon I/1, I/4, I/5, I/6, I/8, I/10, I/12, IV/1, Seksjon A-I/6, A-I/8, A-I/11, A-I/12, A-IV/2, A-VIII/2 Part3, B-I/6, B-I/8, B-I/12 pkt. 72, seksjon B-IV/2 pkt. 29 – 49 og B-VIII/2.  Videre er IMO sitt modellkurs for ROC lagt til grunn for emneplanen, samt Forskrift om kvalifikasjoner mv. for sjøfolk (FOR-2011-12-22-1523).  INNHOLD: -Formålet med GMDSS-Sende og motta informasjon ved hjelp av GMDSS-delsystemer-Utføre radiotjenester i nødssituasjon-Rammeverket vedrørende den maritime mobile tjeneste-Radio Regulations-Identifisering av radiostasjoner-Service publikasjoner-Radiobølgeutbredelse-Batterier,antenner-Gjennomføring av enkel testing for å  identifisere feilkilder knyttet til GMDSS komponenter-Grunnleggende om DSC-Maritime Safety Information (MSI)-VHF taleprosedyrer-Cospas/Sarsat, EPIRB, RADAR SART og AIS SART, håndholdt VHF-SAR-øvelser   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.