Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig
3 dager
Repeterer ROC for sertifikatholdere med tidligere utgått ROC sertifikat [+]
GMDSS – ROC (Restricted Operator’s Certificate) Kurset gir opplæring i henhold til kravene for ROC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). Det kreves at alle vaktansvarlige navigatører om bord i radiopliktige skip og installasjoner i radiodekningsområde A1 har ROC. Det legges vekt på regelverk, prosedyrer og operativ bruk av maritimt radioutstyr som VHF med DSC, NAVTEX og diverse nødradioutstyr samt nødbatterier. I tillegg gjennomgås minst to søk- og redningsøvelser (SAR). Det kreves tilfredsstillende engelskkunnskaper, samt normal hørsel og syn for å delta på kurset. Krav til forkunnskap: Deltakeren må inneha tidligere ROC sertifikat. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne benytte det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS) . Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 20 timer fordelt på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert
HURTIGBÅTOPPLÆRING FRITIDSBÅTER ER RETTET MOT FØRERE AV HURTIGGÅENDE FRITIDSBÅTER [+]
Hurtigbåtopplæring fritidsbåter er rettet mot førere av hurtiggående fritidsbåter, dvs. båter som går 20 knop eller mer. Kurset bygger på Sjøfartsdirektoratets emneplaner for trening av navigatører på hurtiggående yrkesbåter og skal bidra til å forhindre misforståelser, farlige situasjoner og uhell. Kurset er et scenariobasert kurs, som skal gi deltagerne en økt forståelse for å operere hurtigbåt under forskjellige krevende situasjoner gjennom erfaringslæring: Nattseilas, seilas i dårlig sikt og krisesituasjoner som mann over bord er eksempler på aktuelle situasjoner som gjennomgås.Kurset skal gi deltakerne økt forståelse for menneskelige faktorer som påvirker vår atferd om bord, så som evne til årvåkenhet, håndtering av stress, beslutningstaking og måten vi samhandler og kommuniserer på. Deltagerne øker sin kompetanse og ferdigheter i denne sammenheng gjennom teori og øvelser. Kurset besår av en dag e-læring og en dag i simulator. E-læringen er nettbasert og må være bestått før man kan melde seg på simulator trening. Du bestiller e-læringen via Simsea sin hjemmeside fra 1.11.2018. Kursdeltakere bør ha båtførerbevis og eventuelle sertifikater som kreves for å føre aktuell fritidsbåt. [-]
Les mer
Ålesund 5 dager 20 900 kr
14 Oct
18 Nov
Hurtigbåt Grunnopplæring [+]
Innhold Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Emneoversikt Dag 1: Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM Dag 2-4: BRM og simulatortrening Refleksjoner Simulatoropplæring Oppgaver og debrief Dag 5: BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Repetisjon Eksamen og evaluering Forberedelser Gjennomført e-læringsmodul Omfang 5 dager Etter kurset vil du Ha et godt grunnlag for å kunne utføre de arbeidsoppgavene du skal ha som offiser på et hurtiggående fartøy, spesielt med tanke på lederskap og forståelse for faremomentene/utfordringer. Kurset passer for Offiserer på hurtigbåt (obligatorisk) og for andre som arbeider med operativ drift av hurtigbåter. Eksaminering Skriftlig eksamen [-]
Les mer
2 dager
Oppdatering Hurtiggående MOB rettet mot personell som skal være en del av MOB-mannskapet om bord [+]
Oppdatering hurtiggående MOB Kurset er rettet mot personell som skal være en del av MOB-mannskapet om bord, eller skal håndtere MOB-båt i forbindelse med andre oppdrag. Krav til forkunskap: Kursdeltaker skal ha gjennomført grunnleggende kurs i redningsfarkost og mann over bord båt iht. tabell A-VI/2-1 og HMOB iht. tabell A-VI/2-2, før deltakelse på dette kurset. Dette skal dokumenteres: Alternativ 1: Dokumentasjon på gyldig kurs/sertifikat iht. tabell A-VI/2-2(dvs. ikke eldre enn 5 år) eller, Alternativ 2: Dersom ikke gyldig kurs/sertifikat iht. tabell A-VI/2-2, kan dokumentasjon på 12 mnd. fartstid i løpet av de siste 5 år, opparbeidet i tidsrom med gyldig kurs/sertifikat iht. tabell A-VI/2-2, godkjennes. Læremål: Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 2 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no   [-]
Les mer
10 dager 25 000 kr
Obligatorisk kurs (2 uker) for alle som skal løse sertifikat som dekk- eller maskinoffiser. [+]
Obligatorisk kurs (2 uker) for alle som skal løse sertifikat som dekk- eller maskinoffiser. [-]
Les mer
Vikna 5 dager
16 Sep
11 Nov
Kurset gir opplæring i henhold til kravene for ROC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). [+]
GMDSS – ROC (Restricted Operator’s Certificate) Kurset gir opplæring i henhold til kravene for ROC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). Det kreves at alle vaktansvarlige navigatører om bord i radiopliktige skip og installasjoner i radiodekningsområde A1 har ROC. Det legges vekt på regelverk, prosedyrer og operativ bruk av maritimt radioutstyr som VHF med DSC, NAVTEX og diverse nødradioutstyr samt nødbatterier. I tillegg gjennomgås minst to søk- og redningsøvelser (SAR). Det kreves tilfredsstillende engelskkunnskaper, samt normal hørsel og syn for å delta på kurset. Krav til forkunnskap: Tilfredsstillende engelskkunnskaper.. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne benytte det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS) . Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 51 timer fordelt på 5 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
3 dager 17 900 kr
MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet. STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III. I tillegg tilfredsstille... [+]
MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet. STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III. I tillegg tilfredsstiller kurset internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. INNHOLD:Kursdeltagerne skal videreutvikle sine kunnskaper angende:-Grunnleggende prinsipper rundt menneskelige faktorer som har innvirkning under operative forhold ved føring av hurtigbåt -Situasjonsoppfatning, kommunikasjon og holdninger-Kunnskap og forståelse for de grunnleggende prinsipper rundt forhold som påvirker resursutnyttelsen på hurtigbåt-Regelverket som er knyttet til operasjon av hurtigbåt-Bruk av prosedyrer og prosedyrebygging.   MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs [-]
Les mer
14 596 kr
ASK Safety AS har i over 20 år vært totalleverandør av Sikkerhet- og beredskapskurs for den maritime industri, offshore markedet, havbruksnæringen og landbasert industri. [+]
  Innhold:• Regler og forskrifter• Administrere en radiostasjon• Dokumenter• MAYDAY, PanPan og securité• Digital Selective Calling (DSC) for SRC / VHF• DSC nødsituasjon trafikk• Internasjonale maritime nød-og sikkerhetssystem• EPIRB / nødpeilesender• Navtex mottaker• Radartransponder• Batterier og strømforsyning• SAR - Søk og redning  I tilfelle til holde ROC-kurs ved vårt senter i Ålesund og på Frøya leverer vi også ROC-kurs over hele landet med vår mobile radio-lab. [-]
Les mer
4 dager 13 900 kr
Dette er et kurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 32 timer fordelt på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må minimum ha gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk, samt grunnleggende opplæring i redningsfarkost for å kunne delta på dette kurset. Dokumentasjon i form av gyldig kursbevis må fremlegges før kursstart.   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer
Vikna 7 dager
Kurset er beregnet for maskinoffiserer som ikke opprettholder kravet til fartstid de siste 5 år. [+]
66 timer sikkerhetskurs for maskinoffiser Kurset er beregnet for maskinoffiserer som ikke opprettholder kravet til fartstid de siste 5 år. Krav til forkunskap: Kursdeltager skal ha gjennomført og bestått opplæring i henhold til videregående sikkerhetsopplæring tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. Læremål: Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 66 timer fordelt på 7 dager. Overnatting:  Hotell fra 890,- per døgn ink. frokost  [-]
Les mer
Bodø 2 dager 8 000 kr
02 Sep
30 Oct
18 Dec
Oppdateringskurs for mannskap som er ansatt om bord på skip, som del av skipets besetning, og som er tildelt plikter hva angår sikkerhet. [+]
MÅL:Sikre at deltakerne får vedlikeholdt sin grunnleggende sikkerhetsopplæring, som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensing under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller A-VI/1-1, 1-2 og 1-3.     FREKVENS:Gyldig 5 år. Hvis man innehar ett grunnleggende sikkerhetskurs og ikke kan dokumentere effektiv fartstid på minst 12 mnd. de siste 60 måneder, må man gjennomføre et nytt grunnleggende sikkerhetskurs. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI, avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2 og 1-3. INNHOLD:- Forebyggende brannvern og brannslokking- Røykdykking teori og praktiske øvelser- Personlige redningsteknikker- Grunnleggende førstehjelp   For mer informasjon og oversikt over ledige kursplasser se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
1 dag
Kurset er rettet mot personell som skal være en del av livbåtmannskapet eller mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. [+]
Oppdatering redningsfarkost (Båtmann) Kurset er rettet mot personell som skal være en del av livbåtmannskapet eller mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. Læremål: Etter kurset skal deltakerne være oppdatert til kunne føre livbåt. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 8 timer fordelt på 1 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
2 dager 7 900 kr
Obligatorisk kurs for alle som mønstrer om bord på båt eller fartøy må repetere sitt grunnleggende sikkerhetskurs innenfor en tidsramme på 5 år. ASK Safety AS har i ove... [+]
Innhold: -Personlige redningsteknikker-Forebyggende brannvern og brannslukking-Grunnleggende førstehjelpKurset er basert på praktiske øvelser og demonstrasjoner [-]
Les mer
Kongsberg 4 dager 12 700 kr
26 Aug
11 Nov
17 Dec
Geometriske Toleranser øker din Økonomisk gevinst ved å redusere tidsbruk og feil i designe, konstruksjon, produksjon og kontroll - høres dette bra ut? [+]
K-tech er et kompetansesenter på Kongsberg som startet opp i 2008 med Kongsberg Defence & Aerospace, Technip FMC og GKN Aerospace som våre eiere. Vi er en kursleverandør som tilbyr kvalitetssikrede kurs innenfor en rekke sentrale områder som er etterspurt av industrien i Norge. Hva kan GPS gi deg og din bedrift? Trygghet på at målejobben blir utført iht. Standarder innen ISO 8015 Økning i effektivitet i de ledd som jobber med tilvirkning og tekniske tegninger fra design gjennom produksjon og til kontroll gjennom å skape et felles språk. Økning i kvalitet der man forsikrer seg at produktet man tilvirker oppnår ønsket kvalitet gjennom å spesifisere krav til produsent og underleverandører på en entydig måte. Økonomisk gevinst ved å redusere tidsbruk og feil i designe, konstruksjon, produksjon og kontroll. GPS er et produkt som er utviklet fra å gjelde bare geometrisk toleransesetting til å gjelde all målsetting, toleranse, overflatestruktur og geometrisk toleranse. GPS dekker alle områdene fra konstruktørens ide til ferdige og verifiserte arbeidsstykker for testing eller montasje. GPS kurset er delt inn i 2 nivåer, hvor dette kurset er nivå 2: Trinn 1 er en innledende nivå for å gi en grunnleggende forståelse av ISO GPS standardene, terminologi og symbolikk som brukes. Trinn 2 er et mere inngående nivå for å gi en forståelse til bruken av ISO GPS produktet i toleransesetting av våre tegninger.   Etter at du ha gjennomført Trinn 2 så skal du være i stand til: Ta utgangspunkt i en komponents funksjon, låse alle frihetsgrader ved å etablere og krav sette globale utganger/referanser. Skal kunne bruke M, L og E modifikatorer. Definere 0 – måltilpasning når funksjonen tillater det. Etablere et virtuelt mål i en skrueforbindelse. Skal kunne bruke alle 9 punktene i 9-punktsprosedyren i etablering og sjekking av tegning. Kunne krav sette en tegning ut i fra et globalt referansesystem ved hjelp av 9 – punkts prosedyren (kandidatens tegning). [-]
Les mer
MÅLGRUPPE: MOB-båt-mannskap MÅLSETNING: Ved fullført kurs skal kursdeltakerne ha vedlikeholdt og videreutviklet kunnskaper, Ferdigheter og ho... [+]
MÅLGRUPPE: MOB-båt-mannskap MÅLSETNING: Ved fullført kurs skal kursdeltakerne ha vedlikeholdt og videreutviklet kunnskaper, Ferdigheter og holdninger innen sin beredskapsfunksjon. FORKUNNSKAP: Liten MOB båt grunnkurs FAGPLAN: Iht OLFs retningslinjer VARIGHET: 2 dager GYLDIGHET: 24 måneder KURSINNHOLD: Et representativt utvalg av innholdet i Liten MOB-båt grunnkurs tilpasset elevenes forkunnskaper med stor vekt på praktisk trening og øvelse. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.