Maritime kurs og shipping
Vestfold
Du har valgt: Holmestrand
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Holmestrand ) i Maritime kurs og shipping
 

3 dager 13 100 kr
Redningsfarkoster/ Brannledelse/ Medisinsk førstehjelp [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til oppdatering av sikkerhetsopplæring for dekks-, maskin-, og elektrooffiserer som skal tjenestegjøre i sertifikatpliktige stillinger ombord i passasjer- og lastefartøy eller flytende offshoreinnretninger.   Dekksoffiserer må i tillegg gjennomføre oppdatering av kompetanse i medisinsk behandling.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 24 timer fordelt på 3 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må før kursstart kunne fremlegge en av følgende: Dokumentasjon på gyldig videregående sikkerhetsopplæring (dvs ikke eldre enn 5 år). Dokumentasjon på 12 måneders effektiv fartstid siste 5 år i sertifikatpliktig stilling.   INNHOLD: STCW A-VI/2-1 Redningsfarkost STCW A-VI/3    Ledelse av brannslokking STCW A-VI/4-1 Medisinsk førstehjelp   [-]
Les mer
3 dager 16 400 kr
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 13 dager 16 900 kr
01 Aug
08 Aug
15 Aug
Fritidsskippersertifikat D5L for fritidsbåt opptil 24 meter. Fleksible nettbaserte kurs med instruktør [+]
Det populære Fritidsskipper D5L kurset holdes over tre langhelger- torsdag-søndag. Kurset holdes som virituelt klasserom med instruktør + en praksisdel ombord i skolefartøy Fleksibelt: En kurshelg du ikke kan? Bli med neste gang modulen holdes. Kurset fører frem til sertifikat som gir rett til å være fører av fritidsbåter med skroglengde fra og med 15 meter og inntil 24 meter i stor kystfart og inneholder følgende hovedemner: Navigasjon  Navigasjonsmidler teori m/radarobservasjon Navigasjonsmidler - praksis ombord  Sjøveisregler og brovakthold  Skipslære  Sikkerhet (førstehjelp,brann,redning,nød) *)  Teknologi/Motorlære  Håndtering av fartøy - praksis ombord  *) Eller godkjent grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk på 50 timer Praksismodulene holdes ombord i en av våre godkjente skolebåter.  Informasjon om Fartstidskrav og helsekrav se: www.nmks.no   Hvert emne har en skriftlig prøve - totalt 6 stk. Praksismoduler noteres med deltatt. Sertifikatene utstedes av Sjøfartsdirektoratet. Gebyr til Sjøfartsdirektoratet for sertifikatutstedelse: kr. 943,-   [-]
Les mer
3 dager 19 500 kr
Hurtigbåt - Retrening [+]
Innhold INKLUDERT BRM/ERM For de som allerede har gjennomført Hurtigbåt grunnkurs. Innebærer oppfriskning av samtlige emner fra Hurtigbåt grunnkurs. Retrening av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer, gruppeoppgaver og fokus på HF (Human Factors), lederskap, situasjonsoppfatning, beslutningsprosesser, stresshåndtering, og kommunikasjon. Emneoversikt Dag 1: Oppfriskning Regelverk – Nasjonale og internasjonale Bakgrunn for ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Introduksjon BRM/ERM Dag 2: BRM/ERM og simulatortrening Refleksjon Simulatoropplæring Oppgaver og debrief Dag 3: BRM/ERM og eksamen Nødsituasjoner og kriser Repetisjon Eksamen og evaluering Forberedelser E-læringsoppgaver (tilsvarende 5,5 timer)   Tilgang på oppgaver: ved påmelding mottar man en link til sin side hvor man finner øvelser og bakgrunnsmateriell. Omfang 3 dager Etter kurset vil du Økt din kompetanse innen: Ledelse av hurtigbåtens samlede ressurser BRM/ERM inkludert menneskelige faktorer som er spesielt viktige for ledelse av hurtigbåtoperasjoner Regelverk og prosedyrer som gjelder for operasjon av hurtigbåt Hurtigbåtens tekniske og operative muligheter og begrensninger i forhold til sikker drift Utstrakt bruk av simulator med erfarne instruktører fører til at deltaker får styrket sin kompetanse på en konstruktiv, realistisk og interessant måte. Kurset passer for De som allerede har gjennomført Hurtigbåt Grunntrening. Eksaminering Skriftelig eksamen [-]
Les mer
2 dager 7 200 kr
Ship Security Officer kurs [+]
Ship Security Officer kurs, SSO - 2 dager OBLIGATORISK etter 1/7 2009 NMU AS holder kurs for personell som skal tjenestegjøre som SSO om bord på skip eller flyttbare innrettninger. Etter 1/7-09 må personell inneha \"Certificate of proficiency\" dette er et sertifikat som utstedes av Norges Maritime Utdanningssenter etter gjennomført og bestått kurs. ISPS er IMOs internasjonale kode for sikkerhet og terrorberedskap på skip og i havneterminaler I tillegg til Obligatorisk SSO kurs, så holder vi også CSO og PFSO - henholdsvis 2/1 dags kurs. Målgruppe: 1)Port Facility Security Officer - PFSO (Sikkerhetssjef) Den person som er utpekt som ansvarlig for utvikling, implementering, revisjon og vedlikehold av PFSP styringssystemer i en havn, og fungerer som kontaktperson med den som er ansvarlig for security i et rederi. 2)Company Security Officer - CSO 3)Ship Security Offiser - SSO Bakgrunnskunnskap for SSO deltagere: Kursdeltagere MÅ ha minst 12 måneders effektiv fartstid som offiser.Dokumentasjon på effektiv fartstid må sendes inn før kursoppstart. NMU AS vil ikke utstede \"Certificate of proficiency\" hvis kursdeltager har mindre enn 12 måneders effektiv fartstid.  Issuing of Certificate of Proficiency   Hvis det ønskes mer inngående kjennskap til kurset, vennligst kontakt skolen på tlf 33 07 12 20 eller post@nmu.asDenne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen for mer informasjon. [-]
Les mer
Nettkurs 665 kr
Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav om årlig teoretisk oppdatering i FSE inkl. førstehjelp, med unntak av hjerte-lunge-redning. [+]
Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav om årlig teoretisk oppdatering i FSE inkl. førstehjelp, med unntak av hjerte-lunge-redning. Du må i tillegg til denne teoretiske gjennomgangen i førstehjelp får øvelse i HLR (munn-til-munn og hjertekompresjon).Det skal ikke være mer enn 12 måneder mellom hver opplæring jf. veiledning til §7 i FSE. Personer som arbeider i og vedlikeholder både elektriske lav- og høyspenningsanlegg på NIS- og NOR-registrerte skip. Dette gjelder alle faggrupper som har befatning med det elektriske anlegget ombord. Foruten elektrofagfolk gjelder dette også f.eks. maskinister, tele- og instrumentpersonell og automatikere. Kurset inneholder disse emnene:● Ansvar og konsekvenser av strømskader● Planlegging● Adgang● Arbeid på frakoblet anlegg● Arbeid nær ved spenningssatte deler● Arbeid under spenning● Ulykkesberedskap og melderutiner● Verneutstyr og måleinstrumenter● Tilsyn og lovbestemmelser● Teoretisk førstehjelp, strømskader Kurset har en felles innledning om temaer som er like for lav- og høyspenningsområdene. Kurset tar også for seg de spesifikke arbeidsmetodene for lavspenning og deretter teoretisk førstehjelp.Avslutningsvis er det en teoretisk prøve som må bestås. [-]
Les mer
Nettkurs 10 timer 1 190 kr
SRC/VHF Nettkurs for personell i Offshornæringen og fritidsbåtbrukere. Kurs på nett - enkelt og lettfattelig! Avslutt med eksamen hjemme i stua! [+]
Ta VHF-kurs på internett! (SRC-sertifikatet)   For å bruke maritim VHF må du ha VHF/SRC-sertifikatet. Med VHF Nettkurs lærer du deg hele pensum enkelt og lettfattelig via et moderne nettkurs – alt foregår på internett. Kurset er krydret med en mengde animasjoner, videoer og hundrevis av oppgaver. Når kurset er ferdig tar du eksamen hjemme i stuen. Verre er det ikke.   Mer om VHF Nettkurs Ta kurset når du har tid i eget tempo via internett. Du får tilgang med det samme du melder deg på, og har ubegrenset personlig tilgang i 12 måneder. Kurset er et moderne nettkurs – oppdatert med de seneste endringer. Kurset består av 10 moduler med testoppgaver etter hvert kapittel. I tillegg finnes det flere VHF test-eksamener inkludert i kurset. Du er ikke helt på egenhånd – og kan stille spørsmål til dyktige faglærere gjennom mail og et forum i kurset. Båtførerprøven.com AS er en godkjent kursarrangør av Telenor Maritim Radio. Kurset følger pensumkrav i henhold til læreplanene til Telenor Maritim Radio. Kurset er det samme enten man er fritidsbåtbruker eller skal bruke dette Offshore. Mer om VHF/SRC Eksamen Eksamen kan tas over internett hjemme. Det vil være noen avkryssningsoppgaver og noen "praktiske" oppgaver på en VHF simulator. Alt dette kan du gjøre hjemme i stuen. [-]
Les mer
4 dager 15 000 kr
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1. FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsst... [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1. FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter, unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av redningsfarkost mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Ta kommando over en redningsfarkost eller mann over bord båt under og etter utsetting (teori og praksis).Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praktisk demonstrasjon).Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis).Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler (teori og praktisk demo).Gi førstehjelp til overlevende (teori og praksis). [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 3 dager 24 000 kr
Grunnleggende kurs for brobesetningen på hurtigbåt. [+]
Grunnleggende kurs hurtigbåt  inkl. BRM og ERM. MYNDIGHETSKRAV: Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet. STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III. I tillegg tilfredsstiller kurset internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs.   INNHOLD: Grunnleggende prinsipper rundt menneskelige faktorer som har innvirkning under operative forhold ved føring av hurtigbåt -Situasjonsoppfatning, kommunikasjon og holdninger Kunnskap og forståelse for de grunnleggende prinsipper rundt forhold som påvirker resursutnyttelsen på hurtigbåt Regelverket som er knyttet til operasjon av hurtigbåt Bruk av prosedyrer og prosedyrebygging.  Grunnleggende prinsipper rundt menneskelige faktorer som har innvirkning under operative forhold ved føring av hurtigbåt. Situasjonsoppfatning, kommunikasjon og holdninger Kunnskap og forståelse for de grunnleggende prinsipper rundt forhold som påvirker resursutnyttelsen på hurtigbåt Regelverket som er knyttet til operasjon av hurtigbåt Bruk av prosedyrer og prosedyrebygging.    MÅL: Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
2 dager 17 500 kr
Kurset er et krav for å løse dekksoffiser sertifikat uten begrensninger i samsvar med STCW -78 med 2010 tilleggene. [+]
Emneoversikt Definisjoner og terminologi Internasjonale standarder og krav Karttyper og grunnlag Generell ECDIS-teori Display og kartinformasjon Ruteplanlegging ECDIS tilkobletulike instrumenter Alarmhåndtering Loggføring/datalagring Feil/begrensninger i et ECDIS-anlegg Backup system og oppdatering Risiko og begrensninger ved bruk av ECDIS/AIS [-]
Les mer
10 dager 32 200 kr
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer, og dessuten andre i beredskapsfunksjoner på ski... [+]
MÅL: Deltakerne skal etter endt kurs kunne: ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting betjene motor på redningsfarkost ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt bruke innretningertil å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler gi førstehjelp til overlevende lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip organisere og lære opp brannlag inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord MÅLGRUPPE: Kurset er rettet mot alle skipsoffiserer og andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. VARIGHET: 10 dager - 80 timer REPETISJONSFREKVENS: Minst hvert 5 år gjennom et godkjent oppdateringskurs INNHOLD: Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Opplæringen består av tre deler. Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse for redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter (tabell A-VI/2-1) Spesifikasjon av minstrekrav til kometanse i ledelse av brannslokking (tabell A-VI/3) Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse i medisinsk førstehjelp (tabell A-VI/4-1) MYNDIGHETSKRAV: FOR 2011-12-22 nr 1523: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk §9 (2) [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 dager 6 800 kr
31 Aug
Fritidskippersertifikat World Wide - D5LA Holdes i digitalt klasserom med instruktør. [+]
Du kan bygge på fritidskippersertifikatet gjennom et tilleggskurs for utvidet fartsområde. Bestått kurs vil gi deg rett til å føre et fritidsfartøy med skroglengde inntil 24 meter i uinnskrenket fartsområde (alle farvann). Kurset inkluderer: Astronavigasjon, Verdensmeteorologi Oceanografi Publikasjoner og regelverk Kurset holdes over 4 undervisningsdager + eksamen   [-]
Les mer
Bodø 2 dager 8 000 kr
15 Aug
15 Oct
26 Nov
Kurs for alle som skal jobbe på passasjerbåt. [+]
Alle som skal jobbe på passasjerbåt. MÅL:Etter kurset skal deltakeren kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens avsnitt A-V/2 og tabell A-V/2, kompetanse i krisehåndtering og menneskelig adferd FREKVENS:Gyldighet i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel V/2, STCW kodens avsnitt A-V/2 og tabell A-V/2. INNHOLD:PassasjerhåndteringSikkerhetstrening for mannskap i passasjerområderKrisehåndtering og menneskelig adferdPassasjersikkerhet, sikring av last og skipsåpninger Kurset tilsvarer tidligere Crowd and crisis (C&C). For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
2 dager
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Kurset inneholder innføring i Radar og kartamskin under dårlig sikt. Krav til forkunnskap:Ingen Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart samt oppdatering av hurtigbåt kompetansen. Varighet: 2 dager.   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Molde Sistranda Og 3 andre steder 5 dager
17 Sep
17 Sep
24 Sep
Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Nettbasert + Klasserom + Praktisk læring + Sikkerhetsopplæring kan tas i forbindelse med D6 kurs [+]
Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Nettbasert + Klasserom + Praktisk læring Gjennomføring av D6 utdanning: E-læring – stoff og øvingsoppgaver ligger i e-læringsmodulen. Tilgang tildeles i forkant av samlinger. Første samling – 3 dager «Teoriundervisning» i fagene som oppfølging av selvstudium og forberedelse til eksamen. Undervisning i følgende fag: - Navigasjon - Navigasjonshjelpemidler - Sjøveisregler og brovakt hold. - Praktisk læring - Eksamen etter avtale Andre samling – 2 dager «Teoriundervisning» i fagene som oppfølging av selvstudium og forberedelse til eksamen. Undervisning i følgende fag: - Stabilitet - Operasjonell ledelse - Teknologi/motorlære - Praktisk læring - Eksamen etter avtale Andre samling avsluttes med praktisk prøve for de som ikke har tilstrekkelig fartstid. [-]
Les mer