Maritime kurs og shipping
Du har valgt: Oppland
Nullstill
Filter
Ferdig

-

3 dager 16 400 kr
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
9 timer 1 800 kr
Vi tilbyr en rekke fritidsbåtkurs i hele landet. Gå inn på www.rs.no/kurs for kursdatoer og kurspåmelding. [+]
Vi tilbyr en rekke fritidsbåtkurs i hele landet. Gå inn på www.rs.no/kurs for kursdatoer og kurspåmelding. [-]
Les mer
16 timer 1 400 kr
Båtførerbeviset lar deg føre norske fritidsbåter med opptil 15 meters lengde (49,21 fot), innenfor Norges grenser. [+]
Dette kurset baserer seg hovedsaklig på helg over 2 dager fra 09:00-17:00, men vi kan også tilby kurset som dag/kveldsundervisning for skoler og bedrifter på forespørsel. Eksamen avlegges siste kursdag. Vi forholder oss til boka "Båtførerprøven i teori og praksis" i undervisningen. Denne boka kan man få kjøpt hos oss mot et tillegg på 400 kr. Vi stiller med følgende utstyr: parallellforskyver/rullelinjal kart blyant/penn passer eller stikkpasser kladdeark pc/nettbrett Det kreves ingen forkunskaper til dette kurset. NB! registrer deg på www.båtførerregisteret.no for å melde deg opp til eksamen. Eksamensgebyret på 768,- til Norsk Test kommer i tillegg til kurset. Husk at du må være fylt 14 år dagen du tar eksamen. De som har tatt kurs hos oss og ikke består eksamen får være med på nytt kurs fram til de består.(Ny prøve ved ikke bestått kan tas etter 14 dager, og koster 405 kr.) [-]
Les mer
MÅLGRUPPE: MOB-båt-mannskap MÅLSETNING: Ved fullført kurs skal kursdeltakerne ha vedlikeholdt og videreutviklet kunnskaper, Ferdigheter og ho... [+]
MÅLGRUPPE: MOB-båt-mannskap MÅLSETNING: Ved fullført kurs skal kursdeltakerne ha vedlikeholdt og videreutviklet kunnskaper, Ferdigheter og holdninger innen sin beredskapsfunksjon. FORKUNNSKAP: Liten MOB båt grunnkurs FAGPLAN: Iht OLFs retningslinjer VARIGHET: 2 dager GYLDIGHET: 24 måneder KURSINNHOLD: Et representativt utvalg av innholdet i Liten MOB-båt grunnkurs tilpasset elevenes forkunnskaper med stor vekt på praktisk trening og øvelse. [-]
Les mer
Oslo 5 dager 25 000 kr
16 Aug
16 Aug
ISO/IEC 27032 Lead Cybersecurity Manager training enables you to acquire the expertise and competence needed to support an organization in implementing and managing a Cyb... [+]
ISO/IEC 27032 Lead Cybersecurity Manager training enables you to acquire the expertise and competence needed to support an organization in implementing and managing a Cybersecurity program based on ISO/IEC 27032 and NIST Cybersecurity framework. During this training course, you will gain a comprehensive knowledge of Cybersecurity, the relationship between Cybersecurity and other types of IT security, and stakeholders’ role in Cybersecurity.   Course objectives: Acquire comprehensive knowledge on the elements and operations of a Cybersecurity Program in conformance with ISO/IEC 27032 and NIST Cybersecurity framework Acknowledge the correlation between ISO 27032, NIST Cybersecurity framework and other standards and operating frameworks Master the concepts, approaches, standards, methods and techniques used to effectively set up, implement, and manage a Cybersecurity program within an organization Learn how to interpret the guidelines of ISO/IEC 27032 in the specific context of an organization Master the necessary expertise to plan, implement, manage, control and maintain a Cybersecurity Program as specified in ISO/IEC 27032 and NIST Cybersecurity framework Acquire the necessary expertise to advise an organization on the best practices for managing Cybersecurity   Course outline: Day 1:  Introduction to Cybersecurity and related concepts as recommended by ISO/IEC 27032 Course objectives and structure Standards and regulatory frameworks Fundamental concepts in Cybersecurity Cybersecurity program Initiating a Cybersecurity program Analyzing the organization Leadership Day 2:  Cybersecurity policies, risk management and attack mechanisms Cybersecurity policies Cybersecurity risk management Attack mechanisms Day 3:  Cybersecurity controls, information sharing and coordination Cybersecurity controls Information sharing and coordination Training and awareness program Day 4:  Incident management, monitoring and continuous improvement Business continuity Cybersecurity incident management Cybersecurity incident response and recovery Testing in Cybersecurity Performance measurement Continuous improvement Day 5:  Certification Exam Preparation for exam Exam   Certification: Test details: The exam duration is three (3) hours. Non-native speakers receive an additional half an hour. The exam contains essay type questions.  As the exam is “open book”, candidates are authorized to use: A copy of the General Data Protection Regulation; Course notes from the Participant Handout; Any personal notes made by the student during the course; and A hard copy dictionary Exam-preparation-guides Examination rules and policies RECEIVE YOUR EXAM RESULTS Results will be communicated by email in a period of 6 to 8 weeks, after taking the exam. The results will not include the exact grade of the candidate, only a mention of pass or fail. Candidates who successfully complete the examination will be able to apply for a certified scheme which is explained in the course description. In the case of a failure, the results will be accompanied with the list of domains in which the candidate had failed to provide guidance for exams’ retake preparation. Candidates, who disagree with the exam results, may file a complaint by writing to examination@pecb.com or through PECB ticketing system. EXAM RETAKE POLICY There is no limit on the number of times a candidate may retake an exam. However, there are some limitations in terms of allowed time-frame in between exam retakes, such as: Students, who have completed the full training but failed the written exam, are eligible to retake the exam once for free within a 12 month period from the initial date of the exam. If a candidate does not pass the exam on the second attempt, he/she must wait 3 months (from the initial date of the exam) for the next attempt (2nd retake). Retake fee applies. If a candidate does not pass the exam on the third attempt, he/she must wait 6 months (from the initial date of the exam) for the next attempt (3rd retake). Retake fee applies. After the fourth attempt, a waiting period of 12 months from the last session date is required, in order for candidate to sit again for the same exam. Regular fee applies. For the candidates that fail the exam in the 2nd retake, PECB recommends to attend an official training in order to be better prepared for the exam. To arrange exam retakes (date, time, place, costs), the candidate needs to contact Glasspaper.     [-]
Les mer
4 dager 15 100 kr
Dette er et kurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 32 timer fordelt på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må minimum ha gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk, samt grunnleggende opplæring i redningsfarkost for å kunne delta på dette kurset. Dokumentasjon i form av gyldig kursbevis må fremlegges før kursstart.   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer
MÅLGRUPPE: Livbåtførere MÅLSETTING: Kunne klargjøre livbåt for evakuering. Organisere og lede ombordstigning. Sjøsette li... [+]
MÅLGRUPPE: Livbåtførere MÅLSETTING: Kunne klargjøre livbåt for evakuering. Organisere og lede ombordstigning. Sjøsette livbåt. Ivareta passasjerer og tilrettelegge for opphold ombord etter evakuering. Opprette og holde kommunikasjon med redningsenhet. OPPTAKSKRAV: Grunnleggende sikkerhets- og beredskapsopplæring VHF/ SRC-sertifikat FAGPLAN: Iht OLF´s retningslinjer STCW95 konvensjonen GYLDIGHET: 24 måneder KURSINNHOLD: Regelverk/Forskrifter Teknisk beskrivelse og utstyr i livbåt Beredskapsorganisasjon/Alarminstruks/ Kommandoforhold/Stress Livbåtførers/Mannskapets plikter og oppgaver Alternative evakueringsmidler Førstehjelp Praktisk og teoretisk test [-]
Les mer
2 dager 1 400 kr
GPS kurs på Garmin GPS for turbruk. [+]
» GPS-Kurs for Turbruk   Global Positioning System (GPS) er det mest utbredde posisjoneringssystemet i verden, og det blir bare flere og flere brukere. Båtførerprøven.com samarbeider med Bergen Turlag for å gjennomføre GPS-kurs for turbruk i Bergen. Det gjennomføres på en helg med teoriundervisning fredag kveld, og påfølgende praksis på Fløyen på lørdagen. Dette er et introduksjonskurs til bruk av GPS i tursammenheng. Kurset tar for seg:   - Hva er GPS? - Konfiguering og oppsett av din GPS - Sette ut GPS posisjoner i kartet - GPS-bruk i norske turkart - Planlegging og gjennomføring av turer med GPS - Å bruke veipunkter og lage ruter - Faremomenter og begrensninger ved bruk av GPS - Å bruke GPS til orientering i fjellet - Overføring av kart/ruter fra PC til GPS mm. Kurset passer for deg som ønsker en innføring i bruk av GPS, samt å lære om de muligheter og begrensninger bruk av GPS medfører. Kurset har mange praktisk rettede oppgaver i forbindelse med ruteplanlegging, navigering i tåke, bruk ved nød med mer. Kurset er tilpasset Garmins GPS og dataprogrammet MapSource (Garmin).   [-]
Les mer
2 dager
Polarkodekurset videregående gir kursdeltakerne kunnskap om, og ferdigheter i gjennomføring av sikker operasjon av fartøy som opererer i polare farvann. [+]
Kursdeltakerne skal kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse til hvordan bidra og gjennomføre sikre operasjoner av fartøy som opererer i polare farvann, de skal ha bevissthet om gjeldende regelverk. De skal ha forståelse og kunnskap på hvordan det bør reageres i forbindelse med; nødsituasjoner, sikker manøvrering/navigering og hindring av forurensning i polare farvann. Deltakerne skal demonstrere tilstrekkelig kunnskap om skipets konstruksjon, stabilitets utfordring, maskineri og maskineri systemer, redningsutstyr og hjelpemidler, utfordring med brannbeskyttelse, seilas planlegging og ship routing, utfordring med navigasjonssystemer og utstyr.   MYNDIGHETSKRAV: Kurset tilfredsstiller krav om IMO modell kurs 7.12 som er godkjent av sjøfartsdirektoratet, opplæringen er forankret i STCW A-V/4.1. FOR-2011-12-22-1523 § 58b. Ferdighetssertifikat Polarkoden. [-]
Les mer
Nettundervisning 4 timer 3 000 kr
Maritimt VHF radioutstyr skal betjenes av personer som innehar et sertifikat som viser at vedkommende har de nødvendige kunnskaper for dette [+]
SRC/VHF-kurs Maritimt VHF radioutstyr skal betjenes av personer som innehar et sertifikat som viser at vedkommende har de nødvendige kunnskaper for dette. Sertifikatet kan utstedes til personer over 15 år som ved bestått prøve har vist å tilfredsstille de krav som er bestemt for dette sertifikatet.   Kurset gjennomføres på Teams og prøven avlegges på internett av hver enkelt.    Varighet: 4-6 timer.   Pris: Det tilkommer noe MVA på kursprisen. Prisen inkluderer eksamensavgifter. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 110 timer
Vi holder på å utvikle et eget nettbasert kurs og opplæring for Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Kurset er under oppbygging og vil være operativt starten av 2021. [+]
  Vi holder på å utvikle et eget nettbasert kurs og opplæring for Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Kurset er under oppbygging og vil være operativt starten av 2021.     Det er tre alternativer å skaffe seg sertifikatet på: - D6 begrenset for de som har tilstrekkelig fartstid- D6 første gang med førerettighet under 15 meter- D6 første gang med førerettighet under 24 meter   Obligatoriske krav: - Gyldig helseattest utstedt av godkjent sjømannslege- VHF/SRC- Sikkerhetskurs for sjøfolk på mindre skip Vi kan være behjelpelig med å finne ut hvilket alternativ som passer deg.     Vi tilbyr nødvendig utstyrspakke for å kunne gjennomføre undervisningen. Vi kjører også modulene som dekker tilleggskravene kranbruk og sleping/ankerhåndtering. Kurset kan også kjøres som klasseromsundervisning.   Kontakt oss gjerne for mer info.   [-]
Les mer
3 dager 17 900 kr
Kurset inneholder opplæring i grunnleggende teori og prinsipper innenfor menneskelige faktorer under operative forhold og optimal ressursutnyttelse for skipets bro- og ma... [+]
ERM kurset skal gi deltakerne økt forståelse for menneskelige faktorer som påvirker vår atferd og måten vi samhandler og kommuniserer på, være bedre rustet til å jobbe i team, og kunne være med på forhindre misforståelser og hindre at uhell og nesten-uhell skjer. Deltakerne skal oppnå kunnskap om grunnleggende psykologiske og sosiale forhold som påvirker situasjonsforståelse, beslutningstaking og atferd i kritiske situasjoner og hvordan disse kan påvirke teamets prosesser, evner og ytelse i operative sammenhenger. Kurset er byggd opp etter emneplan godkjent av Sjøfartsdirektoratet ihht  STCW konvensjonens avsnitt A-II/1  og A-III/1. [-]
Les mer
Nettkurs 2 900 kr
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass. [+]
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass.Hvilken rolle, oppgave og ansvar arbeidsgiver, arbeidstaker, arbeidsmiljøutvalget, verneombudet, bedrifthelsetjenesten og arbeidsmiljøutvalget har.Du vil få god kunnskap innen helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Gjennomføre en enkel risikovurdering av fysiske, psykiske og organisatoriske forholdIdentifisere viktige fysiske arbeidsmiljøfaktorer for å redusere og forebygge skader og ulykkerHvordan få et godt arbeidsmiljø med tanke på ergonomi, støy og inneklima og du vil få en innføring og orientering om arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og regler. [-]
Les mer
2 dager 7 200 kr
Ship Security Officer kurs [+]
Ship Security Officer kurs, SSO - 2 dager OBLIGATORISK etter 1/7 2009 NMU AS holder kurs for personell som skal tjenestegjøre som SSO om bord på skip eller flyttbare innrettninger. Etter 1/7-09 må personell inneha \"Certificate of proficiency\" dette er et sertifikat som utstedes av Norges Maritime Utdanningssenter etter gjennomført og bestått kurs. ISPS er IMOs internasjonale kode for sikkerhet og terrorberedskap på skip og i havneterminaler I tillegg til Obligatorisk SSO kurs, så holder vi også CSO og PFSO - henholdsvis 2/1 dags kurs. Målgruppe: 1)Port Facility Security Officer - PFSO (Sikkerhetssjef) Den person som er utpekt som ansvarlig for utvikling, implementering, revisjon og vedlikehold av PFSP styringssystemer i en havn, og fungerer som kontaktperson med den som er ansvarlig for security i et rederi. 2)Company Security Officer - CSO 3)Ship Security Offiser - SSO Bakgrunnskunnskap for SSO deltagere: Kursdeltagere MÅ ha minst 12 måneders effektiv fartstid som offiser.Dokumentasjon på effektiv fartstid må sendes inn før kursoppstart. NMU AS vil ikke utstede \"Certificate of proficiency\" hvis kursdeltager har mindre enn 12 måneders effektiv fartstid.  Issuing of Certificate of Proficiency   Hvis det ønskes mer inngående kjennskap til kurset, vennligst kontakt skolen på tlf 33 07 12 20 eller post@nmu.asDenne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen for mer informasjon. [-]
Les mer
5 dager 24 000 kr
Etter kurset vil du oppfylle krav i Lospliktforskriften §18 for å kunne søke Kystverket om Kadettfarledsbevis. Kurset bygger på Kystverkets modellkurs “Kystnavigasjon for... [+]
Kadettfarledsbevis ble innført på bakgrunn av dialog med skipsnæringen om behovet for å kunne gi navigatører med begrenset erfaring fra norskekysten en gradvis opplæring, ved å la styrmenn basert på skipsførerens tillit, seile selvstendige vakter under oppfølging. Lov om lostjeneste m.v, Forskrift om plikt til å bruke los i norske farvann (FOR-1994-12-23 nr 1129) og Forskrift om farledsbevis (FOR-1994-12-23-1215 ) beskriver krav og betingelser for å oppfylle losplikten ved bruk av farledsbevis. Deltakere vil etter kurset oppfylle krav 1 i Lospliktforskriften §18 for å kunne søke Kystverket om Kadettfarledsbevis. Kurset bygger på Kystverkets modellkurs “Kystnavigasjon for Kadettfarledsbevis” Kurset inneholder teoretiske emner og simulator øvelser som dekker; Regelverk og forskrifter, farvannslære og oppmerking på Norskekysten, visuell/radar/elektronisk navigering inkludert begrensning og feilkilder, planlegging av seilaser, tekniker ved planlegging, sikker seilas ved bruk av PI, planlegge seilas i VTS område, manøverteknikker i begrenset farvann, seilas med los, losteknikker og brorutiner, informasjon om Norsk lostjeneste.   [-]
Les mer