Maritime kurs og shipping
Du har valgt: Maritime kurs
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Vikna 5 dager 16 948
27 Apr
25 May
22 Jun
Kurset er primært beregnet for hurtigbåtførere som skal tjenestegjøre som hurtigbåtassessor. [+]
Hurtigbåt grunnkurs og retrening Dette er et kurs for de som skal evaluere kompetansen til navigatører på hurtigbåt.Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator.Dette innebærer grunnleggende teori og prinsipper innenfor menneskelige faktorer under operative forhold og optimal ressursutnyttelse av alle tilgjengelige ressurser under hurtigbåt operasjon. I tillegg til bruk av simulator for å belyse fordler ved bruk av simulator og mulige ulemper dersom simulatoren ikke blir utnyttet korrekt.Opplæringen innbefatter bruk av simulator for å belyse aspekter innen stresshåndtering, kommunikasjon, situasjonsoppfatning, beslutningsprosesser og lederskap. Kurset er tilpassert ankomst med fly samme dag til kursstart og avreise med fly siste kursdag. Læremål: Etter kurset skal deltakerne blant annet vise at de kan utarbeide og gjennomføre et opplæringssystem som kvalifiserer og evaluerer personell om bord i hurtigbåt, videreutvikle kunnskap og forståelse av menneskelige faktorer som har innvirkning på føring av hurtigbåt. Kurset er i henhold til: STCW-konvensjonens regel I-6 og forskrift 2011-12-22 nr. 1523 § 13 (3), (5). Varighet: 5 dager. [-]
Les mer
4 dager 13 900 kr
Dette er et kurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 32 timer fordelt på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må minimum ha gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk, samt grunnleggende opplæring i redningsfarkost for å kunne delta på dette kurset. Dokumentasjon i form av gyldig kursbevis må fremlegges før kursstart.   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer
Ålesund 5 dager 20 900 kr
15 Jun
Hurtigbåt Grunnopplæring [+]
Innhold Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Emneoversikt Dag 1: Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM Dag 2-4: BRM og simulatortrening Refleksjoner Simulatoropplæring Oppgaver og debrief Dag 5: BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Repetisjon Eksamen og evaluering Forberedelser Gjennomført e-læringsmodul Omfang 5 dager Etter kurset vil du Ha et godt grunnlag for å kunne utføre de arbeidsoppgavene du skal ha som offiser på et hurtiggående fartøy, spesielt med tanke på lederskap og forståelse for faremomentene/utfordringer. Kurset passer for Offiserer på hurtigbåt (obligatorisk) og for andre som arbeider med operativ drift av hurtigbåter. Eksaminering Skriftlig eksamen [-]
Les mer
2 dager
Oppdatering Hurtiggående MOB rettet mot personell som skal være en del av MOB-mannskapet om bord [+]
Oppdatering hurtiggående MOB Kurset er rettet mot personell som skal være en del av MOB-mannskapet om bord, eller skal håndtere MOB-båt i forbindelse med andre oppdrag. Krav til forkunskap: Kursdeltaker skal ha gjennomført grunnleggende kurs i redningsfarkost og mann over bord båt iht. tabell A-VI/2-1 og HMOB iht. tabell A-VI/2-2, før deltakelse på dette kurset. Dette skal dokumenteres: Alternativ 1: Dokumentasjon på gyldig kurs/sertifikat iht. tabell A-VI/2-2(dvs. ikke eldre enn 5 år) eller, Alternativ 2: Dersom ikke gyldig kurs/sertifikat iht. tabell A-VI/2-2, kan dokumentasjon på 12 mnd. fartstid i løpet av de siste 5 år, opparbeidet i tidsrom med gyldig kurs/sertifikat iht. tabell A-VI/2-2, godkjennes. Læremål: Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 2 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no   [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert
HURTIGBÅTOPPLÆRING FRITIDSBÅTER ER RETTET MOT FØRERE AV HURTIGGÅENDE FRITIDSBÅTER [+]
Hurtigbåtopplæring fritidsbåter er rettet mot førere av hurtiggående fritidsbåter, dvs. båter som går 20 knop eller mer. Kurset bygger på Sjøfartsdirektoratets emneplaner for trening av navigatører på hurtiggående yrkesbåter og skal bidra til å forhindre misforståelser, farlige situasjoner og uhell. Kurset er et scenariobasert kurs, som skal gi deltagerne en økt forståelse for å operere hurtigbåt under forskjellige krevende situasjoner gjennom erfaringslæring: Nattseilas, seilas i dårlig sikt og krisesituasjoner som mann over bord er eksempler på aktuelle situasjoner som gjennomgås.Kurset skal gi deltakerne økt forståelse for menneskelige faktorer som påvirker vår atferd om bord, så som evne til årvåkenhet, håndtering av stress, beslutningstaking og måten vi samhandler og kommuniserer på. Deltagerne øker sin kompetanse og ferdigheter i denne sammenheng gjennom teori og øvelser. Kurset besår av en dag e-læring og en dag i simulator. E-læringen er nettbasert og må være bestått før man kan melde seg på simulator trening. Du bestiller e-læringen via Simsea sin hjemmeside fra 1.11.2018. Kursdeltakere bør ha båtførerbevis og eventuelle sertifikater som kreves for å føre aktuell fritidsbåt. [-]
Les mer
Bodø 3 dager 17 900 kr
27 Apr
27 Apr
04 May
MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet. STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III. I tillegg tilfredsstille... [+]
MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet. STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III. I tillegg tilfredsstiller kurset internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. INNHOLD:Kursdeltagerne skal videreutvikle sine kunnskaper angende:-Grunnleggende prinsipper rundt menneskelige faktorer som har innvirkning under operative forhold ved føring av hurtigbåt -Situasjonsoppfatning, kommunikasjon og holdninger-Kunnskap og forståelse for de grunnleggende prinsipper rundt forhold som påvirker resursutnyttelsen på hurtigbåt-Regelverket som er knyttet til operasjon av hurtigbåt-Bruk av prosedyrer og prosedyrebygging.   MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs [-]
Les mer
5 dager 25 000 kr
Kurset kjøres i samarbeid med Viking ice consultancy [+]
Etter at kursdeltaker har gjennomført Polarkoden grunnleggende kurs skal de ha: Kompetanse til hvordan bidra til og gjennomfører sikre operasjoner for fartøy som opererer i polare farvann. Bevissthet om gjeldende lovgivende krav og etterfølgelse av disse Forståelse og kunnskap om sikker jobbgjennomføring og hvordan reagere i nødsituasjoner Forståelse og kunnskap til å etterfølge miljøkrav og hindre forurensning Forståelse og kunnskap om sikker manøvrering av fartøy i polare farvann. Etter at kursdeltaker har gjennomført Polarkoden videregående kurs skal de ha: Forståelse for og grunnleggende kunnskap om krav for skipets struktur, stabilitet, maskineri, redningsutstyr og redningshjelpemidler, brannbeskyttelse, seilas planlegging, skips ruting, navigasjonssystemer og utstyr, hindring av forurensning og utstyr, ansvar og sikkerhetsstyringssystemer som er gjeldende for de forskjellige typer skip som kan gjennomføre seilas i polare farvann. Evne til å bidra til sikker operasjon av skip som opererer i polare farvann. Bevissthet om gjeldende lovgivende krav og etterfølgelse av disse i polare farvann Forståelse og kunnskap om sikker jobbgjennomføring og hvordan reagere i nødsituasjoner Forståelse og kunnskap til å etterfølge miljøkrav og hindre forurensning Forståelse og kunnskap om sikker manøvrering av fartøy i polare farvann. [-]
Les mer
Bodø 5 timer 7 500 kr
09 May
01 Jun
Formålet med kurset er å tilby Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) sine medlemmer og andre simulator trening i bruk av hurtiggående fritidsbåter. [+]
- Familisering på simultorene.- Øvelse 1: kystseilas i sommervær.- Øvelse 2: Seilas i tåke- Øvelse 3: Nattseilas- Øvelse 4: Mann over bord [-]
Les mer
Bodø 5 dager 20 400 kr
25 May
08 Jun
Grunnleggende kurs hurtigbåt inkl. BRM og ERM [+]
Grunnleggende kurs hurtigbåt  inkl. BRM og ERM. MYNDIGHETSKRAV: Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet. STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III. I tillegg tilfredsstiller kurset internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs.   INNHOLD:  -Grunnleggende prinsipper rundt menneskelige faktorer som har innvirkning under operative forhold ved føring av hurtigbåt -Situasjonsoppfatning, kommunikasjon og holdninger -Kunnskap og forståelse for de grunnleggende prinsipper rundt forhold som påvirker resursutnyttelsen på hurtigbåt-Kegelverket som er knyttet til operasjon av hurtigbåt-Bruk av prosedyrer og prosedyrebygging. -Grunnleggende prinsipper rundt menneskelige faktorer som har innvirkning under operative forhold ved føring av hurtigbåt -Situasjonsoppfatning, kommunikasjon og holdninger-Kunnskap og forståelse for de grunnleggende prinsipper rundt forhold som påvirker resursutnyttelsen på hurtigbåt-Kegelverket som er knyttet til operasjon av hurtigbåt-Bruk av prosedyrer og prosedyrebygging.    MÅL: Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs.   [-]
Les mer
Ålesund 3 dager 17 100 kr
16 Jun
Hurtigbåt - Retrening [+]
Innhold INKLUDERT BRM/ERM For de som allerede har gjennomført Hurtigbåt grunnkurs. Innebærer oppfriskning av samtlige emner fra Hurtigbåt grunnkurs. Retrening av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer, gruppeoppgaver og fokus på HF (Human Factors), lederskap, situasjonsoppfatning, beslutningsprosesser, stresshåndtering, og kommunikasjon. Emneoversikt Dag 1: Oppfriskning Regelverk – Nasjonale og internasjonale Bakgrunn for ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Introduksjon BRM/ERM Dag 2: BRM/ERM og simulatortrening Refleksjon Simulatoropplæring Oppgaver og debrief Dag 3: BRM/ERM og eksamen Nødsituasjoner og kriser Repetisjon Eksamen og evaluering Forberedelser E-læringsoppgaver (tilsvarende 5,5 timer)   Tilgang på oppgaver: ved påmelding mottar man en link til sin side hvor man finner øvelser og bakgrunnsmateriell. Omfang 3 dager Etter kurset vil du Økt din kompetanse innen: Ledelse av hurtigbåtens samlede ressurser BRM/ERM inkludert menneskelige faktorer som er spesielt viktige for ledelse av hurtigbåtoperasjoner Regelverk og prosedyrer som gjelder for operasjon av hurtigbåt Hurtigbåtens tekniske og operative muligheter og begrensninger i forhold til sikker drift Utstrakt bruk av simulator med erfarne instruktører fører til at deltaker får styrket sin kompetanse på en konstruktiv, realistisk og interessant måte. Kurset passer for De som allerede har gjennomført Hurtigbåt Grunntrening. Eksaminering Skriftelig eksamen [-]
Les mer
4 timer
Hurtigbåt oppdatering for FNS [+]
Hurtigbåt oppdatering for FNS ansatte [-]
Les mer
4 dager
Kurset kjøres i samarbeid med Viking ice consultancy [+]
Etter at kursdeltaker har gjennomført Polarkoden grunnleggende kurs skal de ha: Kompetanse til hvordan bidra til og gjennomfører sikre operasjoner for fartøy som opererer i polare farvann. Bevissthet om gjeldende lovgivende krav og etterfølgelse av disse Forståelse og kunnskap om sikker jobbgjennomføring og hvordan reagere i nødsituasjoner Forståelse og kunnskap til å etterfølge miljøkrav og hindre forurensning Forståelse og kunnskap om sikker manøvrering av fartøy i polare farvann. Etter at kursdeltaker har gjennomført Polarkoden videregående kurs skal de ha: Forståelse for og grunnleggende kunnskap om krav for skipets struktur, stabilitet, maskineri, redningsutstyr og redningshjelpemidler, brannbeskyttelse, seilas planlegging, skips ruting, navigasjonssystemer og utstyr, hindring av forurensning og utstyr, ansvar og sikkerhetsstyringssystemer som er gjeldende for de forskjellige typer skip som kan gjennomføre seilas i polare farvann. Evne til å bidra til sikker operasjon av skip som opererer i polare farvann. Bevissthet om gjeldende lovgivende krav og etterfølgelse av disse i polare farvann Forståelse og kunnskap om sikker jobbgjennomføring og hvordan reagere i nødsituasjoner Forståelse og kunnskap til å etterfølge miljøkrav og hindre forurensning Forståelse og kunnskap om sikker manøvrering av fartøy i polare farvann. [-]
Les mer
Kurset passer for Navigatører med fartstid fra isen eller tilsvarende [+]
Innhold Ord og uttrykk i isen, karakteristikk og lokalisering Lover, regler og standarder Fartøykarakteristikker Manøvrering i isen Ruteplanlegging Isbryter assistanse Fartøy ytelse i Polare farvann/Lave luft-temperaturer Forberede mannskapet, arbeidsforhold og trygghet Miljøhensyn Omfang Opplæringen skal skje ved bruk av studentaktive læringsformer med metoder som inkluderer forelesninger i plenum, gruppearbeid med oppgaver, table topp øvelser og simulatorøvelser. Hver simulatorøvelse skal gjennomgås før den begynner med en briefing om læringskrav og innhold. I etterkant av hver simulatorøvelse skal kursdeltakerne de-briefes om gjennomføringen for repetisjon, praktiske tilnærmingsmåter og refleksjon Etter kurset vil du Etter at kursdeltaker har gjennomført Polarkoden grunnleggende kurs skal de ha: • Kompetanse til hvordan bidra til og gjennomfører sikre operasjoner for fartøy som opererer i polare farvann. • Bevissthet om gjeldende lovgivende krav og etterfølgelse av disse • Forståelse og kunnskap om sikker jobbgjennomføring og hvordan reagere i nødsituasjoner • Forståelse og kunnskap til å etterfølge miljøkrav og hindre forurensning • Forståelse og kunnskap om sikker manøvrering av fartøy i polare farvann. [-]
Les mer
2 dager 7 700 kr
Dette er et re-treningskurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til oppdatering fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 16 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må inneha gyldig sertifikat for HMOB, alternativt minst 12 måneder effektiv fartstid siste 5 år med gyldig sertifikat for HMOB. Dokumentasjon må fremlegges før kursstart   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer
Nordkapp 40 timer 20 800 kr
22 Jun
17 Aug
19 Oct
Nordkapp maritime fagskole tilbyr kurs for mannskaper som skal tjenestegjøre om bord i hurtigbåt. [+]
Form: Klasserom/Simulator Varighet: 5 DAGER For navigatør, maskinist og øvrige mannskap Kurset tilfredsstiller internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i kvalifikasjonsforskriften av 9. mai 2003 nr. 68, jfr. § 9-3 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs.   Kurset tilfredsstiller de krav det er satt til brobesetningen på hurtiggående fartøy (forskrift av 090503 nr.4§9-3 ( 2 )   Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. BRM: Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre sikkert vakthold og praktisere god ledelse på bro. ERM: Kandidatene skal ha kompetanse som gjør dem skikket til å vurdere og opprettholde skipets sjødyktighet. Opplæringen gjennomføres som forelesninger og praktiske øvelser i simulator for å belyse aspekter innen stresshåndtering, kommunikasjon, situasjonsoppfatning og beslutningsprosesser.   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.