Pedagogikk
Rogaland
Du har valgt: Stavanger
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Stavanger Og 4 andre steder 6 timer 1 890 kr
06 Feb
06 Mar
16 Apr
Livsmestring og robusthet – hvordan styrke barn og ungdoms tåleevne intellektuelt, fysisk og emosjonelt? [+]
Hvordan kan vi som arbeider i skolen bidra til å styrke og utvikle robuste barn, som tåler hverdagens opp- og nedturer? Det kreves en robusthet for å finne fotfeste i hverdagens stress og mange utfordringer. Ikke minst gjelder dette for de mange barna og ungdommene som bærer med seg en sårbarhet. Det å trives og fungere i hverdagen har stor betydning både for læringsutbytte og for samspill med andre barn/unge og de voksne. Vi som har vår arbeidsdag sammen med barn og ungdom, trenger handlingskompetanse for å kunne gi dem den støtten de trenger for å mestre alle de små og store hverdagslige utfordringene livet byr på. Dette gjelder på et emosjonelt så vel som på et sosialt og intellektuelt plan. Hvordan kan vi hjelpe barn til å utvikle den tåleevnen som skal til for å stå trygt i lek og læring? Hvordan kan samarbeidet mellom hjem og skole bygge opp under dette Det vil bli gitt små arbeidsoppgaver og rom for samtale underveis i kurset.Kursinnholdet tilpasses til de ulike aldersgruppene, små, mellomstore og store barn. Kursholder Sjur Langeland jobber som fagleder for forebyggende tjenester i Nannestad. Langeland er utdannet innen familieterapi og religionspsykologi, samt i LØFT, ART og innen veiledning. I tillegg til jobben i Nannestad kommune driver han egen praksis og holder kurs i kommunikasjon, relasjonsarbeid, konflikthåndtering, egenutvikling m.m. [-]
Les mer
Stavanger Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
25 Mar
22 Apr
En workshop i Cooperative Learning med fokus på strukturer som fremmer vurdering, utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. [+]
Dette er et kurs for deg som har noe kjennskap til Cooperative Learning og har lyst til å lære mer og utvikle din praksis. Sentrale element vil være å lære hvordan skape god vurderingspraksis gjennom Cooperative Learning med fokus på elevers egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering. Hvordan samarbeidslæring kan være med å  facilitere for utforskende praksis, dybdelæring og samarbeidslæring som redskap for å utvikle elevenes kritiske tenkning. Cooperative Learning strukturerer for effektivt samarbeid i undervisningen, slik at elever lærer gjennom samarbeid – og på samme tid lærer å samarbeide. Ved å bruke Cooperative Learning i undervisningen skaper læreren elevaktiv undervisning, der elevene blir ressurser i hverandres læringsarbeid, slik at alle i gruppen lærer mest mulig. Metoden har vært gjenstand for omfattende forskning som viser til positive resultater for elevers faglige og sosiale læring. Cooperative Learning vil være et viktig redskap for læreren til å utvikle elevens faglig og sosiale kompetanse i tråd med fagfornyelsen som nå står på trappene til å implementeres i skolen høsten 2020. Denne workshopen vil være med på å hjelpe deg som lærer å tilrettelegge for elevenes læring, både faglig og sosialt, når de arbeider sammen i små grupper. I dette kurset vil vi gå mer i dybden på elementer i samarbeidslæring som er i tråd med fagfornyelsen og ta et dypdykk i Cooperative Learning strukturer som kan støtte utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. Kurset vil også ha et særlig fokus på hvordan Cooperative Learning kan støtte formativ og summativ vurdering med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærerens vurderingspraksis. Kursinnhold Kort introduksjon til Cooperative Learning med fokus på fem element som fremmer effektivt samarbeid for faglig og sosial læring (Johnson & Johnson, 2002): Positiv gjensidig avhengighet, Individuell ansvarlighet, Sosialt samspill, Sosiale ferdigheter og Prosessvurdering. Muligheter Cooperative Learning gir for å realisere Overordnet del av læreplan og Fagfornyelsen Tre typer Cooperative Learning i undervisningen: Basisgrupper, Samarbeidsrutiner og Formell Cooperative Learning Hvordan støtte en utforskende praksis i klasserommet. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Group Investigation (Sharan and Sharan, 1994) Hvordan lære elever å se en sak fra ulike sider, stå for sine egne meninger, tenke kritisk, reflektere og diskutere i gruppe og klassen. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Constructive Controversy (Johnson, 2015) Hvordan kan samarbeidslæring støtte en god vurderingspraksis med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering Kursholder Beathe Liebech-Lien utdannet allmennlærer med master i spesialpedagogikk. Beathe har lang erfaring som lærer på ungdomskolen, der hun har arbeidet som faglærer, kontaktlærer og spesialpedagog. Hun har erfaring med samarbeidslæring i egen undervisningspraksis og som facilitator for skoleutviklingsprosjekt i egen organisasjon. Dette ledet henne til å initiere et forsknings- og utviklingsprosjekt i ungdomsskolen rundt implementering av samarbeidslæring i 2016, som hun nå arbeider med som en del av sin doktorgrad. [-]
Les mer
Stavanger 6 timer 1 890 kr
16 Mar
En helhetlig leseopplæring hvor leseglede og tidlig innsats er satt i system gir elevene et solid grunnlag for videre læring. [+]
Helhetlig leseopplæring setter fokus på viktige spørsmål som: Hvordan kan undervisningen organiseres slik at elevene blir sett, hørt og fulgt opp i lese- og skriveutvikling? Hvorfor er det viktig at lese- og læringskulturen på skolen preges av leseglede? Og hvordan kan man sette tidlig innsats i system i den ordinære opplæringen?Metodevalg, materiell, organiseringsformer og ressursfordeling kan forsterke kvaliteten på opplæringen – og kursholder viser deg hvordan dette kan gjøres i praksis, uavhengig av læreverk. Spangereid skole i Lindesnes kommune har i en årrekke arbeidet med en helhetlig leseopplæring, og resultatene er oppsiktsvekkende gode. Skolen har redusert andelen spesialundervisning til tilnærmet lik null. Kursinnhold Hvorfor er leseglede og tidlig innsats viktig i begynneropplæringen? Hva sier teori og forskning? Metodevalg, materiell, organiseringsformer og ressursfordeling Gjennomgang av fokusområdene: lyd- og bokstavinnlæring, veiledet lesing, språkleker, høytlesing, tekstproduksjon, skolebibliotek og egenlesing. Tidlig innsats satt i system - hva betyr det i praksis? KursholderLine Hansen Hjellup er lærer og lærerspesialist i begynneropplæring. Line er også skolebibliotekar på Spangereid skole og pedagogisk veileder i språk, lesing og skriving på Kompetansesenter Sør. Hun har gitt ut boka Helhetlig leseopplæring – leseglede og tidlig innsats (Pedlex 2014) og Skolebiblioteket – læring og leseglede i grunnskolen (Cappelen Damm 2018). Hun er en ettertraktet foredragsholder i skolebibliotek-Norge. I region Sør har hun hatt årlige kursrekker for lærere som skal ha lese- og skriveopplæring på 1. trinn. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettkurs 1 semester 14 300 kr
Dette er utdanningen for deg som ønsker faglig kompetanse for å jobbe med barn og unge. Du lærer å legge til rette for barn og unges utvikling gjennom kreativ lek og ... [+]
Dette er utdanningen for deg som ønsker faglig kompetanse for å jobbe med barn og unge. Du lærer å legge til rette for barn og unges utvikling gjennom kreativ lek og læring. Etter endt utdanning kan du søke arbeid i skolen, skolefritidsordningen og barnehager.   Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Skoleassistent - Kreativt arbeid med barn - 335 - 16 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Ingen spesielle.   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Eksamen Eksamen Studiet avsluttes med en 4 timers skriftlig hjemmeeksamen. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 14 300,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
80 000 kr
Ønsker du deg videreutdanning innen språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen? Utdanningen gjennomføres som et deltidsstudium over 2 år og gir... [+]
AOFs fagskoleutdanning innen språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen, er en praktisk rettet utdanning som gir en dagsaktuell kompetanse som blir mer og mer etterspurt i sektoren. Utdanningen skal gi innsikt, erfaring, refleksjon og trygghet i å arbeide med språk på bakgrunn av ulike morsmål som finnes i en barnehage. Flerkulturell kompetanse overfor de man møter i arbeid med barna som foreldre, tospråklige barnehagemedarbeider og samfunnet/nærmiljøet barna vokser opp i, er viktig for å forstå helheten og utviklingen hos barna.     OPPTAKSKRAV 1. Fullført videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget 2. Det kan søkes opptak på bakgrunn av realkompetanse 3. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet.    Organisering av utdanningen Utdanningen tilbys som deltidsstudium over 2 år. Studiet organiseres med undervisning en kveld per uke. Studiet er bygget opp av fem emner hvorav siste emnet er fordypning parallelt med praksis.   Faginnhold Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanningene i oppvekstfagEmne 2: Pedagogikk og didaktikkEmne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet i barnehagenEmne 4: Flerkulturell kompetanseEmne 5: FordypningPraksis   Eksamen og sluttkompetanse Etter fullført og bestått eksamen og praksis, utstedes vitnemål. Fullført fagskoleutdanning gir 60 fagskolepoeng.   Finansiering Under forutsetning om finansiering, kan studenter som oppfyller følgende krav kan få studiet finansiert fra Utdanningsdirektoratet: 1. Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget eller dokumentert realkompetanse minimum 5 år fra arbeid med barn i alderen 0-6 år og 2. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet Bøker/materiell betales av den enkelte student.   [-]
Les mer
Nettkurs 7 900 kr
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. Lær å tilrettelegge miljøet sl... [+]
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. Lær å tilrettelegge miljøet slik at alle barn blir inkludert ut fra sine forutsetninger.    Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Tilpasset opplæring - Spesialpedagogikk for assistenter - 824 - 106 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Det stilles ingen formelle opptakskrav, men det er en fordel om du tidligere har gjennomført ett eller flere av NKIs studier: · Barnehageassistent · Skoleassistent · Pedagogisk assistent   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Eksamen Eksamen Studiet avsluttes med en 4 timers skriftlig hjemmeeksamen. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 7 900,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.     • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemming og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.        Start:              Når du selv ønsker.  Varighet:           3 innleveringer  Pris:              Kr. 4.500.- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr).      Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemning og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Tema • Hva er spesialpedagogikk? • Lese- og skrivevansker • Atferdsproblemer hos barn og unge • Lærevansker • Psykisk utviklingshemning • Språk- og talevansker • Synsvansker • Hørselsvansker • Bevegelsesvansker og hodeskader • ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemninger • Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak   Litteratur Innføring i spesialpedagogikk Asmervik/Ogden/Rygvold ISBN 9788205361188 Gyldendal akademisk 2008   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
80 000 kr
Ønsker du deg videreutdanning innen arbeidet med de yngste barna i barnehagen? Utdanningen gjennomføres som et deltidsstudium over 2 år og gir 60 fagskolepoeng. [+]
AOFs fagskoleutdanning innen arbeid med de yngste barna (0-3 år) i barnehagen er en praktisk rettet utdanning som setter fokuset på de første leveårene av et barns liv, og hvordan du i arbeid med denne aldersgruppen kan legge til rette for barnas utvikling. Utdanningen vil gi deg innsikt, erfaring, refleksjon og teoretisk kunnskap om de første årenes kjennetegn på utvikling og hva som er særegent for barn i 0-3 års alderen. Områder utdanningen omhandler er de yngste barnas emosjonelle utvikling og behov, deres utvikling av sosial kompetanse og medvirkning, og hvordan en barnehage kan tilrettelegge og arbeide inn mot denne aldersgruppen. Aldersgruppens egenart av lek, deres språk og kommunikasjon, og skapene aktivitet er andre viktige temaer i utdannelsen som vil gi deg innsikt og gjøre deg til en bedre yrkesutøver av faget i arbeidet med de yngste barna.     OPPTAKSKRAV 1. Fullført videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget 2. Det kan søkes opptak på bakgrunn av realkompetanse 3. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet.    Organisering av utdanningen Utdanningen tilbys som deltidsstudium over 2 år. Studiet organiseres med undervisning en kveld per uke. Studiet er bygget opp av fem emner hvorav siste emnet er fordypning parallelt med praksis.   Faginnhold: Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanningene i oppvekstfagEmne 2: Pedagogikk og didaktikkEmne 3: Tilknytning og relasjonEmne 4: Utvikling og læringsmiljø for de yngste barnaEmne 5: FordypningPraksis   Eksamen og sluttkompetanse Etter fullført og bestått eksamen og praksis, utstedes vitnemål. Fullført fagskoleutdanning gir 60 fagskolepoeng.   Finansiering Under forutsetning om finansiering, kan studenter som oppfyller følgende krav kan få studiet finansiert fra Utdanningsdirektoratet: 1. Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget eller dokumentert realkompetanse minimum 5 år fra arbeid med barn i alderen 0-6 år og 2. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet Bøker/materiell betales av den enkelte student.   [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.   • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til     pedagogiske mestringsmuligheter.   Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:              3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                                 avdrag). Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til pedagogiske mestringsmuligheter.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Hvordan ansatte i barnehage og skole kan bli bedre til å hjelpe barn og ungdom etter kriser og traumer. • Hvordan gjøre hendelsene forståelige og håndterbare slik at hverdagen i barnehagen og skolen blir mest      mulig meningsfull. • Hvordan man aktivt kan ta del i barnets opplevelse av krisen slik at den blir noe barnet kan lære av.   Tema • Barn og ungdom – kriser og traumer • Hva er krisehjelp? • Traumeteorier • De skjulte krisene • Kriser og læring • Krisepedagogikk i barnehage og skole • Krisepedagogisk modell • Pedagogikk og terapi • Krisers innvirkning på læring • Terapeutisk kommunikasjon • Krisepedagogiske metoder • Spenningsreduserende tiltak • Krisepregnende nyheter • Når katastrofen angår oss alle • Sorghåndtering – kunnskapsformidling • Kriseberedskap   Litteratur Krisepedagogikk Magne Raundalen/Jon-Håkon Schultz ISBN 9788215009131 Universitetsforlaget 2006     Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 3 290 kr
Kroppsøving Vg3 inngår i påbygging til generell studiekompetanse. Kurset følger læreplanen KRO1006 og fokuserer på aktivitet, friluftsliv, trening og livsstivsstil. [+]
Kroppsøving Vg3 inngår i Påbygging til generell studiekompetanse på NooA videregående skole. [-]
Les mer
8 timer 1 900 kr
Dette kurset lærer deg å kommunisere med barn på en måte som bidrar til færre konflikter, og lavere intensitet når uenigheter oppstår, som de fleste foreldre opple... [+]
De fleste foreldre har opplevd frustrasjonen når kamp og krangling tar over hverdagen, på bekostning av de nære, gode stundene man egentlig ønsker. Dette gjelder enten man har barn i den typiske “Trassalderen”, som vi nå heller kaller “selvstendighetsalder”, eller man har eldre barn og ungdom. Dette er faktisk helt normalt og noe mange opplever. To kjennetegn på relasjoner med barn er 1, at det lett kan bli mange konflikter, og 2, at temperaturen i konfliktene kan bli høy, og også veldig høy. Dette kurset lærer deg å kommunisere med barn på en måte som bidrar til færre konflikter, og lavere intensitet når uenigheter oppstår, som de fleste foreldre opplever at skjer ofte, gjerne flere ganger om dagen. Målet er at du og barnet skal føle trygghet, mestringsfølelse og en økt opplevelse av samarbeid. Og at du bedre kan støtte barnets utvikling av emosjonell og sosial kompetanse. Kurset er også nyttige for å bedre samarbeidet mellom foreldre. I kurset lærer du også alternativer til bruk av belønningsskjemaer, timeout, ros ol. Kurset og metoden som presenteres i kurset er basert på vitenskaplig dokumenterte prinsipper relatert motivasjon, læring, relasjoner, sosial, emosjonell og moralsk utvikling, og er også såkalt traumesensitiv.   Les mer her:  https://foreldrekompetanse.no/trassalder_kurs_for_foreldre_barnehager/   Kursdatoer: Mandag 30. oktober kl. 17 – 22. og mandag 13. november  kl. 17.30 – 20.30. Kurset går over to kvelder.  Lørdag og søndag 4 og 5. november 2017. Kl. 09 – 16. begge dager. Lørdag 3. mars 2018 kl. 09.00 – 17.00. En hel dag.  [-]
Les mer
Nettkurs 1 semester 13 500 kr
Denne utdanningen gir deg kunnskap om barns lek, kultur og sosiale kompetanse. Lær om din pedagogiske rolle i sosialiseringsprosessen og få kompetanse til å legge til ... [+]
Denne utdanningen gir deg kunnskap om barns lek, kultur og sosiale kompetanse. Lær om din pedagogiske rolle i sosialiseringsprosessen og hvordan du legger til rette for barns utvikling gjennom lek og læring. Etter endt utdanning kan du søke arbeid i barnehage og i skolefritidsordningen.   Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Barnehageassistent - 336 - 17 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Ingen spesielle.   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Eksamen Eksamen Studiet avsluttes med en 4 timers skriftlig hjemmeeksamen.   All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 13 500,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 1 750,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
24 timer
Diameta tilbyr kursholderopplæring på nett. Dette er et fleksibelt nettstudie, der du selv velger når du ønsker å tilegne deg kunnskapen. L... [+]
Diameta tilbyr kursholderopplæring på nett. Dette er nettundervisning, der du selv velger når du ønsker å tilegne deg kunnskapen. LES MER VED Å KLIKKE PÅ LENKE: http://www.diameta.no/vil-du-bli-kursholder/ Diameta er totalleverandør av kurs for god selvfølelse og har et stort team med proffe fagfolk. I tillegg vil du lære verdifulle og meget gode verktøy som du kan bruke i din hverdag både på jobb og hjemme. Sammen er vi opptatt av å øke kunnskap og kompetanse rundt temaer som forebygging, psykisk helse og livsmestring. Ønsker du å gjøre en forskjell for barn og unges selvfølelse? Bli en selvstendige kursholder hos Diameta. Vi ser etter personer som er genuint opptatt av at barn, ungdom og voksne skal ha det bra og som har et brennende ønske/vilje om å være med å gjøre en forskjell i barn og ungdoms liv. Dette arbeidet kan fint kombineres med annen jobb og du står fritt til å sette opp så mange kurs du vil. Dersom du kun vil lære verktøy du kan bruke på jobb eller privat uten å jobbe som kursholder, så er det mulig om det er ledige plasser på opplæringen. Vi har også fått rapporter om at de som har tatt Diameta sin sertifisering har blitt foretrukket i jobbsøkerprosesser. Diameta kursholderopplæring:   Nettundervisning: Du gjør hele kursholder forløpet i ditt eget tempo og velger selv når du vil bli sertifisert kursholder. Når du er ferdig sertifisert vil du kunne holde Diameta sine kurs. Du må ta høyde for minimum 24 timer med studier (inkludert refleksjon og gjennomgang av alt materiell). I etterkant av sertifisering vil det være ytterligere materiell å sette seg inn i for å komme i gang som kursholder. Ta kontakt dersom du har spørsmål og ønsker mer informasjon om prosessen. PS: For å få mulighet til å delta, ønsker vi at du sender søknad og CV slik beskrevet helt nederst på siden. Referanse: Dette er mitt første nettkurs så jeg var veldig spent. Da jeg fikk se fantastiske Trine så ble jeg så glad. Hun forklarer alt på en ryddig måte og viser stor faglig kunnskap innen temaet. Dette nettkurset anbefales på det sterkeste til alle som vil bidra til at andre skal få en god og meningsfull hverdag. I kurset lærer man hvordan man kan løfte andre og få fram ressursene i alle mennesker. Lærer mange gode verktøy alle aldre kan bruke hver dag. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker. Omfang:         3 innleveringer Pris:               kr.4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                        kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Problematferd med omfang av problemet og hvordan slik atferd kan forstås • Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid • Hvordan stimulere sosial læring til det beste for den enkelte?   Tema • Problematferd • Utvikling av atferdsproblemer • Perspektiver på endring • Undervisningsstrategier • Psykodynamisk tilnærming • Psykopedagogisk tilnærming • Involveringspedagogikk • Atferdsmodifikasjon • Strukturering av læringsmiljøet • Forebygging • Hvordan oppstår problematferd? • Atferdskorrigering • Aggressive og utagerende barn • Sosial kompetanse hos barn og unge • Læringspsykologi og sosial kompetanse • Mestringskompetanse • Hva påvirker kompetanseutviklingen? • Sosial læring  • Læring av sosial kompetanse • Tiltak for å fremme sosial kompetanse       Litteratur Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Terje Ogden m fl. ISBN 9788205391765 Gyldendal Norsk Forlag 2009   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.