Alle kategorier
Du har valgt: Pedagogikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

8 timer 2 900 kr
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer? Et praktisk orientert kurs med professor Ross Greene, forfatter av... [+]
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer?   Bli med på kurs med Ross Greene om Problemløsning Gjennom Samarbeid! Ross Greene gir oss praktiske og konkrete svar på hvordan vi kan jobbe og skape samarbeid også der ting har vært fastlåst, vanskelig, og kanskje også “eksplosivt”. Ross Greenes metode Problemløsning Gjennom Samarbeid, PGS, er praktisk, konkret, og brukt i familier, i barnehage, skole, barnevern, fengsler, og andre institusjoner.   Barn som blir ekstremt sinte, frustrerte, noen ganger voldsomme, og som har for vane å eksplodere ofte og for tilsynelatende ingenting, kan være meget utfordrende og slitsomme å omgås. Foreldre, førskolelærere, lærere og andre som opplever dette daglig vet alt om dette. Ofte har de prøvd alt, men lite hjelper. Hva gjør en da? Dette gir Ross Greene gode og praktiske svar på. Informasjon om datoer og kurssteder finner du på våre nettsider:   https://famlab.no/problemlosing-gjennom-samarbeid/   Uttalelser fra tidligere deltagere. “Meget matnyttig kurs! Du blir presentert for praktiske løsninger på utfordrende problemer”. “Det var en stor hjelp for oss som foreldre å lese “Eksplosive barn” og endelig bli møtt med forståelse og empati for de såkalte “umulige” barna”. “Jeg svært godt fornøyd med kurset. Helt strålende. Dette er det så altfor få som bruker og forstår da de fremdeles tror at økt porsjon av straff og belønning skal føre dem til målet når det ikke har ført fram tidligere. Endelig”. “Dette har jeg ventet på. Jeg er evig takknemmelig til Ross Greene. Vi har brukt det med vår sønn i 1 år med meget god effekt. Videre er det et verktøy jeg bruker nærmest daglig i arbeide med foreldre med utfordrende barn”. “Jeg hadde fra før av arbeidet litt med Ross Green’s problemløsninger og metoder og med veldig gode resultater der andre metoder overhodet ikke hjalp”. “Jeg anbefaler alle som jobber med utfordrende/eksplosive barn dette seminaret og gleder meg til å la de jeg møter dra nytte av det jeg har lært! ” “Ross Greene har gitt meg en optimisme og tro på at forandring er mulig”   [-]
Les mer
32 000 kr
Kommunikasjon og konfliktløsning i relasjoner med barn. For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn. [+]
Kommunikasjon og konfliktløsning i relasjoner med barn. For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn.   Ønsker du å støtte barn og foreldre som sliter med relasjoner og konflikter? Ser du konflikter mellom barn, ansatte eller foreldre på din arbeidsplass, og ønsker å kunne gjøre mer? Ønsker du å skape et bedre miljø på din arbeidsplass for barn og ansatte? Er det mye konflikter i barnegruppen i barnehagen? Eller barn som faller utenfor? Vil du styrke barns sosiale og emosjonelle utvikling?   Dette og mye mer får du gode verktøy til å jobbe med gjennom denne utdannelsen.  Les mer her: https://foreldrekompetanse.no/utdannelse/   Uttalelser fra tidligere deltagere: “Jeg har alltid sett på meg selv som veldig anerkjennende i forhold til barn, og nå innser jeg at barna nok ikke alltid har sett det på samme måte. Her lærte jeg å virkelig forstå hva annerkjennende kommunikasjon betyr i praksis, og hvordan jeg kan anvende det også i krevende situasjoner”.   “Utdannelsen har gitt meg en større trygghet på tema konflikthåndtering. Jeg bruker verktøy jeg har lært på kurset til daglig i forhold til mine egne barn og i barnehagen. Det har vært lærerikt og spennende, og jeg føler at jeg er enda mer bevisst og observant i situasjoner. Jeg klarer å lese situasjonene mye bedre og kan handle deretter”.   “For oss som jobber i barnehage er det en trygghet å ha denne kunnskapen i møte med foreldre som ønsker råd og veiledning”.   «Takk for en flott og lærerik utdannelse! Utdannelsen ga gode rammer for læring. Med begrenset antall deltagere på utdannelsen fikk vi god tid til å fordype oss i de enkelte hverdagslige konfliktsituasjonene vi møter. Modellen som presenteres er lettforståelig og enkel å formidle videre til egen arbeidsplass og personal. Med god tid mellom hver samling fikk vi fikk praktisert på arbeidsplassen og hjemme og lagt grunnlag for nye diskusjoner på kursdagene. Jeg bruker modellen i hverdagen, som et godt verktøy til å takle hverdagskonflikter jeg møter, til veiledning av personalet og foreldre».     [-]
Les mer
Nettstudier 2 timer
Hva vil det si å ha lese- og skrivevansker, og andre språkvansker? Hvordan arter vanskene seg og hvordan kan de behjelpes? [+]
I dette nettkurset ser vi på noen muligheter for å behjelpe lese- og skriveutfordringer. Hvordan kan man jobbe med lite produktive unnvikelsesstrategier og hjelpe eleven med å strukturere arbeidet i hensiktsmessig rekkefølge for å få framgang i anstrengelsene sine?  Digitale hjelpemidler kan forkorte distansen fra tanke til skriftspråk, som ofte er det uoverstigelige gapet for mange elever som sliter. De mangler ikke gode tanker og refleksjoner, men evne til å omsette tankene sine til gode skriftspråklige tekster.  Kursinnhold Relevans og valg av tekster Begrepslæring med digitale hjelpemidler Strategier for skriving i yrkesfagklasser Strategier for lesing i yrkesfagklasser: sakprosa, lyrikk, epikk mm. Muntlige gruppeaktiviteter Relevans og valg av tekster Digital skriveinstruksjon for elever med skrivevansker i applikasjoner som Teams Kursholder Torleif Sleveland er «lektor med fagbrev».Han har vært fagkoordinator i engelsk for FYR (Fellesfag, yrkesretting og relevans) i Rogaland (2011-2017). Han har undervisningserfaring fra videregående skole og for tiden underviser han norsk og engelsk for yrkesfagelever og spes.ped. for elever med skriftspråklige vansker ved Godalen vgs. i Stavanger. Han har fagbrev som maskinarbeider, Master og Bachelor fra USA i litteratur og filosofi og Master i spes.ped. fra Lesesenteret, Universitet i Stavanger.    [-]
Les mer
Nettkurs
Kurset gjennomføres som et ekstraordinært tiltak i myndighetenes tiltaksplan knyttet til covid-19. Vi har 15 plasser og vil foreta fortløpende opptak fram til disse plass... [+]
Barne- og ungdomsarbeider vg2 – nettbasert fleksibelt kurs Barne- og ungdomsarbeider vg2 programfag er et kurs for deg som ønsker å jobbe med barn og ungdom i alderen 0 – 18 år. Målgruppen er:- de som ikke har fullført videregående opplæring - de som fra før har helse- og oppvekstfag vg1 eller grunnkurs samt fellesfagene/allmennfagene fra vg1 og vg2/grunnkurs og vk-1.- de som er arbeidsledig eller permittert og som trenger omskolering- de som har lang praksis i yrket og som ønsker å ta fagprøven (praksiskandidat) barne- og ungdomsarbeider- de som ønsker utdanning som barne- og ungdomsarbeider Kurset gjennomføres som et ekstraordinært tiltak i myndighetenes tiltaksplan knyttet til covid-19. Vi har 15 plasser og vil foreta fortløpende opptak fram til disse plassene er fylt opp. Kurset er fullt.Vi har søkt om midler til flere gratis kurs og får svar innen utgangen av uke 26. Barne- og ungdomsarbeider vg2 programfagene - nettbasert fleksibelt kurs på videregående skoles nivå inneholder programfagene helsefremmende arbeid, kommunikasjon og samhandling samt yrkesutøvelse. Kurset er nettbasert med 3 innleveringer fordelt med 1 innlevering for hvert programfag. Kurset er fleksibelt ved at deltaker selv bestemmer når en vil starte med kurset, når man vil jobbe med kurset og hvor lang tid en vil bruke innen oppgitt periode. Vi har individuell veiledning og oppfølging av deltakerne og det gjøres etter deltakers behov. Kurset fører frem til fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfag. Undervisningsform: nettkurs Kursavgift: kr. 0,-Kursstart:   fra og med påmeldingsdatoKursslutt:   innen 01.11.2020Tidspunkt:  Når en selv vil [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
05 Feb
Fra "Robinson Crusoe" og "Den afrikanske farm" til "Tante Ulrikkes vei". [+]
Fagfornyelsen for norsk legger vekt på at elevene skal få estetiske opplevelser, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Tekstene de leser kan knyttes både til kulturhistorisk kontekst og elevenes egen samtid. Elevene skal gis innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge. For engelskfaget gjelder det å oppøve en utforskende tilnærming til andre språk, samfunn, levesett, tenkemåter, kommunikasjonsformer og kulturelle uttrykksformer som åpner for nye perspektiver på verden og oss selv.  Men hvordan gjør man det? Dette kurset tar utgangpunkt i norsk og oversatt litteratur, og viser hvordan eldre og nyere litteratur gir innganger nettopp til å stille spørsmål til sin egen plass i en større verden, og i et Norge som er grunnleggende preget av mangfold. Litterære eksempler hentes både fra den skandinaviske litteraturen, fra Karen Blixen, Ivo de Figueiredo og Zeshan Shakar, og fra oversatt litteratur, som Robinson Crusoe, Meursault-saken og Vide Sargasso. Det er et poeng i kurset å vise hvordan skjønnlitteraturen gir perspektiver på identitet, kanon og migrasjon, som kan brukes i undervisning. Gjennom kursdagen diskuterer vi emner som litteraturens behandling av nasjonal identitet og rasisme, kulturarv og kulturkræsj, kjønn og klimakrise.  Kurset gir også en grunnleggende oversikt i teoriretninger som postkolonialisme og økokritikk. Kursholder Tonje Vold er førsteamanuensis i litteratur- og kulturformidling ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet, og har undervist i norsk og oversatt samtidslitteratur i en årrekke. Hun har skrevet boka «Å lese verden. Fra imperieblikk og postkolonialisme til verdenslitteratur og økokritikk» (2019), og arbeider med afrikansk litteratur, norsk samtidslitteratur, etiske spørsmål i litteraturen, litteratur og etikk og litteratursosiologi. [-]
Les mer
2 000 kr
Fagdag for barnehageansatte og ansatte i barneskolen fredag 03.11.2017 i Oslo. [+]
kl. 10.00 – 11.45 Hvilke utfordringer kan barnehage/skole møte og hvordan skape godt samspill fra starten? - Hvordan skape god relasjon til ett barn/elev som ikke snakker norsk? - Hvordan inkludere barnet raskt inn i barnegruppen/elevgruppen? - Hvilke utfordringer kan barna i barnehagen/skolen møte på? - Traumatiske opplevelser som påvirker barnets evne til læring og sosialt sampsill kl. 11.45 – 12.30 Lunsj kl. 12.30 – 14.00 Hvordan inkludere foreldre som ikke snakker norsk og hvordan løse utfordringer vedrørende samarbeid rundt barnet? - Manglende forståelse for det norske skolesystemet/barnehagesystemet - Språkutfordringer hos foreldre - Tips til hvordan løse noe av utfordringene vedrørende oppfølgingen og samarbeidet rundt barnet kl. 14.00 – 14.15 Pause kl. 14.15 – 15.45 Samarbeid mellom skolen – foreldre – hjelpeapparatet for øvrig - Hvem har ansvaret for hva? Og hvordan få samarbeidet til å fungere når foreldrene ikke snakker norsk? - Hvilke forventninger kan man ha til de foresatte? Og hvordan inkludere de foresatte på en positiv måte Kl. 15.45 – 16.00 Oppsummering og avslutning av fagdagen Påmelding elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com Pris for fagdagen: kr. 2.000,- pr. person. Ved 6 påmeldte fra samme arbeidsplass, er 1 gratis. Påmeldingsfrist: 15.10.2017 Påmelding elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
8 timer 1 900 kr
Dette kurset lærer deg å kommunisere med barn på en måte som bidrar til færre konflikter, og lavere intensitet når uenigheter oppstår, som de fleste foreldre opple... [+]
De fleste foreldre har opplevd frustrasjonen når kamp og krangling tar over hverdagen, på bekostning av de nære, gode stundene man egentlig ønsker. Dette gjelder enten man har barn i den typiske “Trassalderen”, som vi nå heller kaller “selvstendighetsalder”, eller man har eldre barn og ungdom. Dette er faktisk helt normalt og noe mange opplever. To kjennetegn på relasjoner med barn er 1, at det lett kan bli mange konflikter, og 2, at temperaturen i konfliktene kan bli høy, og også veldig høy. Dette kurset lærer deg å kommunisere med barn på en måte som bidrar til færre konflikter, og lavere intensitet når uenigheter oppstår, som de fleste foreldre opplever at skjer ofte, gjerne flere ganger om dagen. Målet er at du og barnet skal føle trygghet, mestringsfølelse og en økt opplevelse av samarbeid. Og at du bedre kan støtte barnets utvikling av emosjonell og sosial kompetanse. Kurset er også nyttige for å bedre samarbeidet mellom foreldre. I kurset lærer du også alternativer til bruk av belønningsskjemaer, timeout, ros ol. Kurset og metoden som presenteres i kurset er basert på vitenskaplig dokumenterte prinsipper relatert motivasjon, læring, relasjoner, sosial, emosjonell og moralsk utvikling, og er også såkalt traumesensitiv.   Les mer her:  https://foreldrekompetanse.no/trassalder_kurs_for_foreldre_barnehager/   Kursdatoer: Mandag 30. oktober kl. 17 – 22. og mandag 13. november  kl. 17.30 – 20.30. Kurset går over to kvelder.  Lørdag og søndag 4 og 5. november 2017. Kl. 09 – 16. begge dager. Lørdag 3. mars 2018 kl. 09.00 – 17.00. En hel dag.  [-]
Les mer
Nettstudier Sentrum 6 timer 1 890 kr
10 Feb
En intensivert leseperiode som en integrert del av fagundervisning. [+]
Kurset vil gi et grunnlag for at lærere i ungdomsskolen, videregående skoler og voksenopplæringen skal kunne samarbeide om å gjennomføre en felles leseperiode eller et klasselesekurs. Dette vil være en periode hvor litterære eller faglige tekster leses og gjennomarbeides språklig og innholdsmessig, gjerne med utgangspunkt i en problemstilling eller et spørsmål som lar seg drøfte.God lesing innebærer å kunne hente ut informasjon fra ulike tekster på en sikker og trygg måte, tolke og forstå hva som formidles og, ikke minst, ta selvstendig stilling til innhold og aktuelle spørsmål. Kildekritiske strategier og øvelse i argumentasjon vil være sentralt, sammen med både nøyaktig og reflektert lesing. Elevsentrerte og inkluderende dialoger vil bli vektlagt som fundamentet for strukturert og faglig relevant språk- og leseundervisning. Referanser og aktuelle kilder vil bli oppgitt. Kursholder Vigdis Refsahl er utdannet som cand.paed, med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving. Hun har sin praksis arbeid i skolen, PPT og Statped, lesing og lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Hun har bred erfaring med systemrettet arbeid i kommuner og på skoler, fra de laveste trinn på barnetrinnet til videregående skoler og voksenopplæring. Hun har også vært delaktig i å utvikle og gjennomføre en videreutdanning av lærere innenfor språk- og leseopplæring. [-]
Les mer
7 dager 13 990 kr
AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonne... [+]
Et AART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.     ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. AART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta AART-trenerkurs, blir du AART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for AART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av AART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 1 890 kr
Kurset handler om barna som utfordrer oss med sin væremåte: De som strever med temperament, følelser og reaksjoner, og som ofte kommer i konflikt med sine omgivelser. [+]
Det handler like mye om de stille barna, de innagerende, som ofte sliter med konsentrasjon, oppmerksomhet og utholdenhet. “Vi har prøvd alt”, sier vi ofte om disse barna, men har vi det? Disse barna er spesielt utsatt og spesielt sårbare ettersom de ofte påkaller vår irritasjon og vår kritikk, mens de mer enn andre trenger vår innsikt og forståelse. Kursinnhold Hvordan kan vi hjelpe barn til økt selvinnsikt, selvforståelse og selvrespekt? Hvordan kan vi hjelpe barn til å tenke, reflektere og undre seg over det som skjer i samhandling med andre? Hvordan kan vi ta barnet med på å utvikle ideer og forslag til løsninger på det som oppleves vanskelig for  dem? Hvordan stiller vi gode spørsmål som hjelper barn videre, og unngår spørsmål som stopper dem? Hvordan kan vi bli bedre til å snakke med barn og ikke bare til dem? Hvordan se hele barnet – med samtalen som utgangspunkt Kursholder Emilie Kinge er barnehagelærer med embetseksamen i spesialpedagogikk. Hun har mange års erfaring fra arbeid i barnehage, men har enda flere år arbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste, med spesiell vekt på barn med sosiale-emosjonelle vansker. [-]
Les mer
10 uker 4 500 kr
Kurs for assistenter i barnehage, skole og skolefritidsordning, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldr.... [+]
Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak. Kursdeltakerne skal få kunnskap om problematferd og hvordan slik atferd kan forstås. Kursets innhold: Atferdsproblemer blant barn og unge Kartlegging og risikovurdering Barnehagen og barns tidlige utvikling Den inkluderende skolen og skoleomfattende tiltak Klasseromsperspektivet – klasseledelse Elevperspektivet – internaliserte problemer Elevperspektivet – alvorlige atferdsproblemer Sosialkompetanse hos barn og unge Sosial læring hos barn og unge Litteratur: Sosialkompetanse og problematferd blant barn og unge, ISBN: 9788205480858 Gyldendal akademiske forlag, 2015, Terje Ogden Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema    [-]
Les mer
3 timer 990 kr
Hvorfor leser ikke gutter like mye som jenter? [+]
Vi vet at gutter leser mindre enn før, og at de leser lite skjønnlitteratur. Allerede i 2008 skrev Lesesenteret, basert på sin undersøkelse om gutter og lesing fra 2004, at de så tendenser til at gutter forholder seg til lesing som aktivitet, at de leser ut fra et nytteperspektiv og at skolen ser ut til å være en viktig arena for lesestimulering. Vi vet også at lesing er viktig for dem som skal ta høyere utdanning. Om ikke gutter leser skjønnlitteratur og sakprosa, vil de naturlig nok streve med å siden skulle lese fag.  Kursinnhold Hvordan kan vi stimulere gutter til å lese mer, både skjønnlitterært og sakprosa? Hvilken rolle har skolen? Hvordan kan læreren bidra til økt leseglede og leselyst, også blant guttene på mellomtrinnet? Konkrete forfatter- og titteltips Kursholder Steffen R. M. Sørum debuterte som forfatter i 2000 med romanen «Du elsker meg». Han har siden gitt ut en rekke bøker for barn, ungdom og voksne. Han var forlagsredaktør for barne- og ungdomslitteratur hos Cappelen Damm i 16 år og er i dag ansatt som faglig leder av forfatterutdanningen hos Norsk Barnebokinstitutt. Steffen har skrevet flere artikler og kronikker om gutter og lesing. I 2016 mottok han Kulturdepartementets pris for beste fagbok, med boken «Skriv genialt» som handler om å skrive. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.   • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til     pedagogiske mestringsmuligheter.   Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:              3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                                 avdrag). Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til pedagogiske mestringsmuligheter.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Hvordan ansatte i barnehage og skole kan bli bedre til å hjelpe barn og ungdom etter kriser og traumer. • Hvordan gjøre hendelsene forståelige og håndterbare slik at hverdagen i barnehagen og skolen blir mest      mulig meningsfull. • Hvordan man aktivt kan ta del i barnets opplevelse av krisen slik at den blir noe barnet kan lære av.   Tema • Barn og ungdom – kriser og traumer • Hva er krisehjelp? • Traumeteorier • De skjulte krisene • Kriser og læring • Krisepedagogikk i barnehage og skole • Krisepedagogisk modell • Pedagogikk og terapi • Krisers innvirkning på læring • Terapeutisk kommunikasjon • Krisepedagogiske metoder • Spenningsreduserende tiltak • Krisepregnende nyheter • Når katastrofen angår oss alle • Sorghåndtering – kunnskapsformidling • Kriseberedskap   Litteratur Krisepedagogikk Magne Raundalen/Jon-Håkon Schultz ISBN 9788215009131 Universitetsforlaget 2006     Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
6 timer 1 695 kr
Atferdsproblematikk er en kilde til stadige utfordringer i barnehagen/SFO/småskoletrinnet. [+]
Atferdsproblematikk er en kilde til stadige utfordringer i barnehagen/SFO/småskoletrinnet. Tema for dette kurset er atferdsvansker hos barn og unge, med vekt på de voksnes rolle i relasjonen. Kursholder gir en praktisk tilnærming til arbeid med utfordrende atferd av ulik alvorlighetsgrad, og beskriver konkrete verktøy til bruk i hverdagen. Kurset inneholder mange eksempler som det er lett å kjenne seg igjen i. Kursinnholdet bygger på metoder som allerede er i bruk i Barne- og ungdomspsykiatri, Bufetat, PP-tjeneste, barnevern og helsestasjon. Dette er kunnskap og erfaringer som med fordel kan bringes videre ut til større deler av praksisfeltet! Kursinnhold • Atferdsvansker hos barn og unge         - begrepsavklaring, diagnoser og normalatferd• Hvordan forstår vi atferdsvansker?• Litt om systemteori og evidensbaserte metoder• Kartlegging av atferd• Analyse av atferdsproblemer        - systemanalyse som basis for alle tiltak• Fra analyse til tiltak        - fokus på hva bevisste voksne kan gjøre noe med   Kursholder Hanne Holland er Cand.paed.spec. med embetseksamen i spesialpedagogikk fra Universitetet i Oslo, med vekt på emosjonelle og sosiale vansker. Hanne er også utdannet barnehagelærer og har videreutdanning i kognitiv terapi. Hun har bred erfaring fra arbeid med barn og unge på ulike arenaer; som barnehage, spesialskole, PP-tjeneste, fra Bufetat, som MST-terapeut og fra oppdrag for kommunalt barnevern. Hanne har gjennom flere år holdt kurs for ulike personalgrupper i flere kommuner, hun har forelest ved Universitetet i Sørøst-Norge og undervist ved Folkeuniversitetet Sør-Øst. Hanne Holland har skrevet boken Varig atferdsendring hos barn krever varig atferdsendring hos voksne. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.