Alle kategorier
Du har valgt: Pedagogikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

8 timer 2 900 kr
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer? Et praktisk orientert kurs med professor Ross Greene, forfatter av... [+]
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer?   Bli med på kurs med Ross Greene om Problemløsning Gjennom Samarbeid! Ross Greene gir oss praktiske og konkrete svar på hvordan vi kan jobbe og skape samarbeid også der ting har vært fastlåst, vanskelig, og kanskje også “eksplosivt”. Ross Greenes metode Problemløsning Gjennom Samarbeid, PGS, er praktisk, konkret, og brukt i familier, i barnehage, skole, barnevern, fengsler, og andre institusjoner.   Barn som blir ekstremt sinte, frustrerte, noen ganger voldsomme, og som har for vane å eksplodere ofte og for tilsynelatende ingenting, kan være meget utfordrende og slitsomme å omgås. Foreldre, førskolelærere, lærere og andre som opplever dette daglig vet alt om dette. Ofte har de prøvd alt, men lite hjelper. Hva gjør en da? Dette gir Ross Greene gode og praktiske svar på. Informasjon om datoer og kurssteder finner du på våre nettsider:   https://famlab.no/problemlosing-gjennom-samarbeid/   Uttalelser fra tidligere deltagere. “Meget matnyttig kurs! Du blir presentert for praktiske løsninger på utfordrende problemer”. “Det var en stor hjelp for oss som foreldre å lese “Eksplosive barn” og endelig bli møtt med forståelse og empati for de såkalte “umulige” barna”. “Jeg svært godt fornøyd med kurset. Helt strålende. Dette er det så altfor få som bruker og forstår da de fremdeles tror at økt porsjon av straff og belønning skal føre dem til målet når det ikke har ført fram tidligere. Endelig”. “Dette har jeg ventet på. Jeg er evig takknemmelig til Ross Greene. Vi har brukt det med vår sønn i 1 år med meget god effekt. Videre er det et verktøy jeg bruker nærmest daglig i arbeide med foreldre med utfordrende barn”. “Jeg hadde fra før av arbeidet litt med Ross Green’s problemløsninger og metoder og med veldig gode resultater der andre metoder overhodet ikke hjalp”. “Jeg anbefaler alle som jobber med utfordrende/eksplosive barn dette seminaret og gleder meg til å la de jeg møter dra nytte av det jeg har lært! ” “Ross Greene har gitt meg en optimisme og tro på at forandring er mulig”   [-]
Les mer
32 000 kr
Kommunikasjon og konfliktløsning i relasjoner med barn. For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn. [+]
Kommunikasjon og konfliktløsning i relasjoner med barn. For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn.   Ønsker du å støtte barn og foreldre som sliter med relasjoner og konflikter? Ser du konflikter mellom barn, ansatte eller foreldre på din arbeidsplass, og ønsker å kunne gjøre mer? Ønsker du å skape et bedre miljø på din arbeidsplass for barn og ansatte? Er det mye konflikter i barnegruppen i barnehagen? Eller barn som faller utenfor? Vil du styrke barns sosiale og emosjonelle utvikling?   Dette og mye mer får du gode verktøy til å jobbe med gjennom denne utdannelsen.  Les mer her: https://foreldrekompetanse.no/utdannelse/   Uttalelser fra tidligere deltagere: “Jeg har alltid sett på meg selv som veldig anerkjennende i forhold til barn, og nå innser jeg at barna nok ikke alltid har sett det på samme måte. Her lærte jeg å virkelig forstå hva annerkjennende kommunikasjon betyr i praksis, og hvordan jeg kan anvende det også i krevende situasjoner”.   “Utdannelsen har gitt meg en større trygghet på tema konflikthåndtering. Jeg bruker verktøy jeg har lært på kurset til daglig i forhold til mine egne barn og i barnehagen. Det har vært lærerikt og spennende, og jeg føler at jeg er enda mer bevisst og observant i situasjoner. Jeg klarer å lese situasjonene mye bedre og kan handle deretter”.   “For oss som jobber i barnehage er det en trygghet å ha denne kunnskapen i møte med foreldre som ønsker råd og veiledning”.   «Takk for en flott og lærerik utdannelse! Utdannelsen ga gode rammer for læring. Med begrenset antall deltagere på utdannelsen fikk vi god tid til å fordype oss i de enkelte hverdagslige konfliktsituasjonene vi møter. Modellen som presenteres er lettforståelig og enkel å formidle videre til egen arbeidsplass og personal. Med god tid mellom hver samling fikk vi fikk praktisert på arbeidsplassen og hjemme og lagt grunnlag for nye diskusjoner på kursdagene. Jeg bruker modellen i hverdagen, som et godt verktøy til å takle hverdagskonflikter jeg møter, til veiledning av personalet og foreldre».     [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
23 Mar
Film og TV i historiefaget. [+]
Tema for dette kurset er hvordan man bruker sekvenser fra film, TV, musikkvideoer og dataspill til å engasjere i stedet for å passivisere. Som utgangspunkt og pådriver for den læringsreisen som må til hvis man skal få til dybdelæring. Det meste av læring inneholder et element av opplevelse. Man kan mobilisere elevers nysgjerrighet rent intellektuelt, men straks man klarer å engasjere følelsene er veien mye kortere til ordentlig innsikt. Innsikt i hvordan det er å tilhøre en annen tid, stå i en annen livssituasjon, oppleve andre trusler og muligheter enn det man gjør selv. Med det som utgangspunkt starter også de mest skjellsettende læringsreisene: Målet må være å få eleven til å tenke: "Jeg skjønner at jeg ikke skjønner, lær meg mer!". Det er med andre ord den induktive læringsmodellen som benyttes her. I takt med datamaskinenes og prosjektorenes inntog i klasserommet har det åpnet seg utrolig mange muligheter for å engasjere med film, TV og andre populærkulturelle medier. Men det krever en gjennomtenkt pedagogikk å bruke dem riktig. Å se hele spillefilmer er det bare unntaksvis tid til, og denne metoden kan fort bli passiviserende. Vi skal gå gjennom mange eksempler i løpet av dagen. På kurset er det også rom for erfaringsdeling, du som deltaker vil få anledning til å treffe likesinnede, samt gi og få tips.  Kursholder Nils Håkon Nordberg jobber som lektor ved Drammen videregående skole, og har 15 års erfaring i skolen. Han har også bakgrunn som journalist, forfatter, forlagsredaktør og brettspillutvikler. Nils Håkons fag er først og fremst engelsk og historie, og det brukes eksempler herfra. Han tok master i IKT-støttet læring ved Oslo Met i 2015, med fokus på vurdering for læring. Han har jobbet prøveløst de siste fire årene, etter å ha innsett at egne tilbakemeldinger etter prøver ikke var nyttige for elevene frem mot neste prøve. [-]
Les mer
Sentrum Bergenhus 3 timer 990 kr
26 May
04 Jun
Dette 3 timers-kurset har fokus på hvordan vi kan sikre en god overgang fra hjemmet til barnehagen. [+]
I rammeplanen er det gitt overordnede føringer for hvordan barnehagen i samarbeid med foreldrene skal legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Men hva innebærer dette i praksis? Og hva sier forskning om god tilknytning og tilvenning? Vi har invitert May Britt Drugli til å snakke om den viktige første tiden i nye omgivelser for de aller minste. Her får du ny kunnskap og masse praktiske tips og råd om tilrettelegging i hverdagen!  Kursinnhold Betydningen av gode overganger – foreldrene som brobyggere Små barns grunnleggende behov             - Trygghet og forutsigbarhet             - Støtte til regulering av følelser             - Utforsking Forskning på tilvenningsprosessen Hva formidler ansatte og foreldre? Eksempler fra et prosjekt der ulike tilvenningsmodeller har blitt prøvd ut Kursholder May Britt Drugli er utdannet cand. paed og jobber nå som professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge ved NTNU. Hun har lang erfaring fra kommunalt utviklingsarbeid, blant annet i form av videobasert veiledning i barnehager. For tiden er hun involvert i flere forskningsprosjekter knyttet til barnehage. Faglige interesseområder er de yngste barna i barnehagen og relasjonen mellom barn og voksne. Hennes kompetanse favner også barns psykiske helse og atferdsvansker. May Britt har skrevet flere fagbøker, blant annet Liten i barnehagen og Atferdsvansker hos barn, og hun har vært medredaktør for Lek, læring og utvikling i barnehagen. May Britt Drugli er en anerkjent og etterspurt foredragsholder. Hun fremstår direkte og troverdig og hennes ekte engasjement treffer alle som jobber med barn, også foreldre! [-]
Les mer
Sentrum 4 timer 1 290 kr
19 Mar
Cooperative Learning er både en metodikk og en pedagogisk tilnærming som leder til inkludering, elevaktivitet, engasjement, læring og sosial utvikling. [+]
Har du snust litt på Cooperative Learnig, men ønsker å lære mer? Har du kommet i gang - eller vet du egentlig ikke helt hvor du skal starte?  Classbuilding, eller klassebygging som vi kan oversette det til på norsk, er et viktig sted å begynne. Gjennom klassebyggingsaktiviteter trener vi elevene i å gjensidig støtte hverandre, slik at det skapes en positiv kontekst for læring innad i gruppa. Målet med classbuilding er at elevene skal bli kjent med hverandre, at det skal skapes en klasse-identitet og at elevene skal føle støtte og styrke fra klassekamerater. Dette igjen fører til at barna respekterer de ulikhetene som er, fordi inkludering er i fokus. Gjennom samarbeidslæring bygger elevene videre på hverandres bidrag.  Classbuilding er aktiviteter som gjør at alle bidrar på lik linje. At alle er inkludert styrker fellesskapet, hjelper til med å utvikle toleranse og legger grunnlag for konstruktiv samhandling. Dessuten er det morsomt!  Denne kurskvelden inneholder teoriene bak arbeidsmåten, forskning og mange konkrete eksempler på classbuilding brukt i praksis. Du få kunnskap om hvordan du som pedagog kan aktivere elevene, slik at de er den aktive part i klasserommet, med deg som tydelig klasseleder. Kursinnhold CL-tankegangen Klassemiljøarbeid - hvordan skape en klasse-identitet Livsmestring som en del av Cooperative Learning  Lærerens rolle Sosiale ferdigheter og CL-strukturer; hvordan fremme toleranse, respekt og samarbeidsvilje? Tilpasset opplæring Tips om ulike typer oppgaver Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag. Linda er også konsulent for GAN Aschehoug. [-]
Les mer
Sentrum Kvadraturen 6 timer 1 890 kr
12 Mar
17 Mar
Hva er "nytt" i kunst og håndverk, og hva har det å si for undervisningen i faget? [+]
Evnen til undring, eksperimentering frem mot nye løsninger, mot og utholdenhet vektlegges i den nye læreplanen. Hva er "nytt" i kunst og håndverk, og hva har det å si for undervisningen i faget? Dybdelæring skal stå sentralt, men hva betyr egentlig det?  På dette kurset vil du få en innføring i arbeidet med designprosess som metode. Kursholder vil legge frem ulike strategier for å utvikle ideer og uttrykk.  Kurset er todelt og omfatter en teoretisk del og en praktisk workshop. Kursinnhold Fagfornyelsen og de tverrfaglige temaene Forklare begreper og teoretisk bakgrunn Praktiske samarbeidsoppgaver Designprosess som arbeidsverktøy Hvordan tilrettelegge og nivådifferensiere for elevene? Underveisvurdering i prosessen Elevenes egenvurdering og lærerens tilbakemelding Tips og erfaringsdeling Kursholder Leikny Astrup Hinkel er faglærer i kunst og håndverk ved Brannfjell skole i Oslo, og har lang undervisningserfaring fra ungdomsskolen. Hun er også utdannet dramalærer og har bakgrunn fra teater og improvisasjon. Leikny har videreutdanning som veileder, er praksislærer for faglærerstudenter fra Oslo Met. Leikny samarbeider med Ungt Entreprenørskap, og underviser i dette som fag, og ble i 2016 kåret til "årets entreprenørskapslærer". Hun er aktiv i skoleutvikling på Brannfjell og har blant annet vært resurslærer for regning i alle fag. Leikny sitter i Udirs nettverksgruppe for å videreutvikle den nye læreplanen i Kunst og håndverk. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
03 Apr
Elever med psykiske vansker - kjennetegn og tiltak. [+]
Elever med psykiske vansker har større utfordringer med å utvikle sin evne til å mestre utfordringer og har derfor behov for mer og tettere oppfølging i skolehverdagen. Kursholder gir deg oppdatert kunnskap om kjennetegn på ulike psykiske lidelser og hvordan vi kan hjelpe og støtte disse elevene slik at de føler seg inkludert og opplever mestring både faglig og sosialt.  Dette kurset handler om barn som kan være vanskelig både å forstå og støtte fordi de reagerer sterkere eller annerledes enn jevnaldrende. Tiltak som er nyttige for medelever kan føre til sinneutbrudd eller tilbaketrekning og i verste fall skolefravær for disse barna. Kunnskap om barn som er over- eller underaktivert gir grunnlag for å drøfte virksomme tiltak for å støtte barna. I løpet av kursdagen vil du få forslag til tiltak for å hjelpe barn med psykiske vansker å regulere sinne, aktivitet og engstelse. Tiltak som støtter barnas regulering bidrar til at de kan få bedre faglig og sosial tilpasning. Det vil bli presentert konkrete forslag til endringer i skolehverdagen for å hjelpe barna å oppleve mestring faglig og for å forebygge konflikter i overgangssituasjoner og friminutt.    Kursinnhold Kjennetegn ved barn med ulike psykiske vansker Hvordan påvirker reguleringsvansker barna, både over- og underaktivering? Hvordan kan vi hjelpe barn til å regulere følelser og aktivitet når de er i en utfordrende situasjon? Forebygging av sinneutbrudd, uro og tilbaketrekking gjennom tilpasninger over tid Støtte til opplevelse av mestring i skolehverdagen Styrke sosial tilhørighet gjennom konkrete tiltak for å forebygge og unngå konflikter og sinneutbrudd Gjøre avtaler med barnet og sammen finne forslag til løsninger på det som er vanskelig Kursholder Belinda Ekornås er sykologspesialist med fordypning innen barn og unges psykiske helse. Belinda har skrevet en doktorgrad om selvfølelse og venneforhold hos barn med atferdsvansker og emosjonelle vansker. Hun har jobbet mange år i BUP og PPT og i inneliggende avdeling for barn med psykiske vansker, spesielt med veiledning til lærere som hadde elever med utageringsproblemer, tvang og/eller angst. Belinda har også jobbet med stressmestring og støtte til mestring for familier. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
27 Apr
Fra "Robinson Crusoe" og "Den afrikanske farm" til "Tante Ulrikkes vei". [+]
Fagfornyelsen for norsk legger vekt på at elevene skal få estetiske opplevelser, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Tekstene de leser kan knyttes både til kulturhistorisk kontekst og elevenes egen samtid. Elevene skal gis innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge. For engelskfaget gjelder det å oppøve en utforskende tilnærming til andre språk, samfunn, levesett, tenkemåter, kommunikasjonsformer og kulturelle uttrykksformer som åpner for nye perspektiver på verden og oss selv.  Men hvordan gjør man det? Dette kurset tar utgangpunkt i norsk og oversatt litteratur, og viser hvordan eldre og nyere litteratur gir innganger nettopp til å stille spørsmål til sin egen plass i en større verden, og i et Norge som er grunnleggende preget av mangfold. Litterære eksempler hentes både fra den skandinaviske litteraturen, fra Karen Blixen, Ivo de Figueiredo og Zeshan Shakar, og fra oversatt litteratur, som Robinson Crusoe, Meursault-saken og Vide Sargasso. Det er et poeng i kurset å vise hvordan skjønnlitteraturen gir perspektiver på identitet, kanon og migrasjon, som kan brukes i undervisning. Gjennom kursdagen diskuterer vi emner som litteraturens behandling av nasjonal identitet og rasisme, kulturarv og kulturkræsj, kjønn og klimakrise.  Kurset gir også en grunnleggende oversikt i teoriretninger som postkolonialisme og økokritikk. Kursholder Tonje Vold er førsteamanuensis i litteratur- og kulturformidling ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet, og har undervist i norsk og oversatt samtidslitteratur i en årrekke. Hun har skrevet boka «Å lese verden. Fra imperieblikk og postkolonialisme til verdenslitteratur og økokritikk» (2019), og arbeider med afrikansk litteratur, norsk samtidslitteratur, etiske spørsmål i litteraturen, litteratur og etikk og litteratursosiologi. [-]
Les mer
Bergenhus Sentrum Og 1 annet sted 6 timer 1 890 kr
17 Mar
31 Mar
23 Apr
Escape room - kompetanser for det 21. århundret. [+]
Escape room er en metode som kan brukes i undervisningen i alle fag på alle nivåer! Aktiviteten er kjennetegnet av at en gruppe mennesker blir stengt inne i et rom der de må løse forskjellige oppgaver for å kunne komme seg ut innen en tidsfrist (vanligvis 60 minutter). I rommet er det et mylder av ledetråder, som gruppen må sette sammen. Det er kasser og bokser låst med kodelåser med nye ledetråder, som i et spill. Kompetanser for det 21. århundret – kreativitet, samarbeid, kommunikasjon og kritisk tenkning – får praktisk anvendelse i et escape room, og de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen egner seg godt som utgangspunkt for oppgavene. Escape room kan også knyttes mot det som heter «Phenomenon-based learning and teaching”. Elever og ansatte kan jobbe praktisk og teoretisk sammen med å lage escape rooms. For elevene er dette trening i entreprenørskap, sosiale og faglige ferdigheter, kreativitet og produksjon av materiell. Elevstemmen blir hørt og det de lager blir synlig. Dette er spennende, utfordrende og motiverende. For kollegiet er dette profesjonsutvikling gjennom utviklingsarbeid, som fører til læring og forbedret praksis. Kursinnhold Hva er escape room? Målgrupper og kompetansemål Idédugnad på tema og design Hva trenger du? Escape box "Fenomenbasert læring og undervisning" Det blir praktiske øvelser på hvordan ulike typer oppgaver blir brukt i escape rooms.   Kursholder Eric Torsøe jobber som lærer ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik, og har vært escape room-lærer siden august 2018. Han underviser er engelsk, historie, religion og etikk, samt medier og kommunikasjon. Han begynte først som lærer i 2010 og har mange erfaringer utenfra skolen som han bruker i arbeidet; både fra praktiske jobber som baker, vaktmester og lastebilsjåfør, til mer teoretiske og menneskeorienterte yrker som pastor og markedssjef i et solenergiselskap. Eric er opptatt av motivasjon og elevenes medvirkning. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
16 Mar
Hvordan kan du som lærer nyttiggjøre praktiske læringsstiler fra elevenes hverdag og yrkesfagene for å styrke elevenes skriftspråklige ferdigheter? [+]
Dette kurset viser hvordan du kan jobbe med relevans og mestring, særlig for elever med skriftspråklige vansker i norsk og engelsk på yrkesfaglige programmer. Kurset presenterer ulike metoder og rammer for gode pedagogiske grep for dysleksi og andre spesifikke språkvansker, samt en minoritetstilpasning til språklæring i et multikulturelt klasserom - der dybdelæring blir sentral.  Kursholder ser på muligheter for å utvide kunnskapsbegrepet, og gi nyttige verktøy til dybdelæring, gjennom å trekke relevante tema og opplevelser for elevene inn i undervisningen. Eksempler på dette kan være skating, gaming, hiphop, idrett, musikk og andre emner, som bidrar til å skape mer motivasjon og engasjement både i lesing og skriving. Hvordan vekselvirke mellom norsk og engelsk for å undervise fagenes felles kunnskaper og strategier i ulike teksttyper?  Kursinnhold Relevans og valg av tekster Begrepslæring med digitale hjelpemidler Strategier for skriving i yrkesfagklasser Strategier for lesing i yrkesfagklasser: sakprosa, lyrikk, epikk mm. Muntlige gruppeaktiviteter Kursholder Torleif Sleveland er «lektor med fagbrev». Han har vært fagkoordinator i engelsk for FYR (Fellesfag, yrkesretting og relevans) i Rogaland (2011-2017). Torleif har undervisningserfaring fra videregående skole og for tiden underviser han norsk og engelsk for yrkesfagelever og spes.ped. for elever med skriftspråklige vansker ved Godalen vgs. i Stavanger. Han har fagbrev som maskinarbeider, Master og Bachelor fra USA i litteratur og filosofi og Master i spes.ped. fra Lesesenteret, Universitet i Stavanger. [-]
Les mer
Tromsø Sentrum Og 1 annet sted 6 timer 1 890 kr
27 May
05 Jun
12 Jun
Førsteklasselæreren er en ny og viktig person i både skolestartens og foreldrenes liv. Hvordan kan læreren skape trygge rammer som gir rom for lek, læring og mestring? [+]
Velkommen til et kurs spesialtilpasset deg som skal jobbe i førsteklasse. Kanskje er du førsteklasselærer for aller første gang, eller kanskje det er lenge siden sist? Kanskje trenger du bare ny giv og oppdaterte tips?   Kursinnhold Tips og ideer til god skolestart Kontaktlærerrollen Den første lese og skrive opplæringen Begreper i matematikk Klassemiljø Foreldresamarbeid Klasseromsideer I løpet av kurset vil du få masse praktiske eksempler, tips om organisering, lister med tips og noen enkle undervisningsopplegg som du kan ta i bruk de første skoleukene. Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag. Linda er også konsulent for GAN Aschehoug. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
17 Apr
Hvordan kan man inkludere elevene mer i forståelsen av oppgaver, kriterier og vurdering? [+]
Er det mulig å få elevene til å finne en indre motivasjon for å utvikle seg? Hvordan legger man til rette for, og følger opp, vurderinger i prosess framfor sluttprodukt? I dette kurset blir du presentert for en rekke praktiske tips som du selv kan prøve ut i ditt eget klasserom. Du vil få konkrete forslag på hvordan du kan jobbe med vurdering av tekster og muntlige ferdigheter i engelsk, samt vurdering og loggføring av læring i praktisk estetiske fag. Kurset viser måter man kan utforme oppgaver på slik at elevene lettere kan forstå hvor de skal, og hvordan de kan komme seg dit.  Motivasjon for læring står sentralt i dette kurset. Samtidig legger kurset opp til konkrete forslag på hvordan du som lærer kan skape unike relasjoner med elevene slik at de jobber sammen med deg mot læring og mestring. Kursinnhold Bli kjent med elevens sterke sider, motivasjon og mål Vurdering av tekster med eleven og læring i sentrum Læringslogg – hva, hvordan og hvorfor? Elevinvolvert undervisning og vurdering Kursholder Fredrik Skalstad har lang erfaring som kontaktlærer på ungdomsskolen. Han underviser i fagene engelsk, musikk og kroppsøving, og hovedansvar for svømmeopplæringen. Fredrik har også 30 studiepoeng i veiledning fra UiO. Fredrik er en energisk lærer med et brennende engasjement for elevenes læring. Han byr på seg selv i klasserommet og jobber med å se potensiale i alle elever, samt å nullstille seg til hver time. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
16 Apr
07 May
Programmering blir en del av matematikk og naturfag høsten 2020. Er du forberedt? [+]
Dette kurset gir deg en myk innføring i hva programmering er, og vi tar utgangspunkt i hva de nye læreplanene sier om dette. Videre ser vi på, og prøver ut, ulike eksempler på hvordan man kan undervise i programmering og hvordan programmering kan brukes i undervisningen. I løpet at kurset blir du introdusert for python som kan benyttes på både PC og nettbrett, i tillegg til blokkbasert koding med micro:bit. Vi begynner med den grunnleggende programmeringsopplæringen og ser videre på hvordan man kan tilpasse oppgaver til ulike nivåer. En micro:bit er en liten datamaskin som er utviklet for skoleelever. Micro:biten er veldig enkel i bruk og man kan programmere alt fra spill og animasjoner til små servomotorer som beveger seg. Micro:biten inneholder ulike sensorer slik som temperatursensor og akselerometer og vi kan dermed bruke den til å undersøke naturfaglige fenomener. Den har også programmerbare utganger som kan kobles til andre elektriske komponenter slik som motorer, lysdioder eller andre sensorer.  Programmering er mer enn å lage dataspill! I matematikk kommer programmering inn som verktøy for å bygge opp elevenes algoritmiske tenkning. Algoritmisk tenkning er blant annet å dele opp store problem i mange små steg som da enkelt kan løses – en algoritmisk tenker er som kokken som lager sine egne oppskrifter på nye retter. I grenselandet mellom matematikk, naturfag og kunst og håndverk kan elevene lage gjenstander som kan bidra til å øke dybdelæringen og se sammenhenger mellom ulike fagområder. Dette kan for eksempel gjøres ved at elever bygger en enkel solfanger, måler temperaturstigning og lager en enkel matematisk modell. I løpet av kursdagen skal du... bli mer trygg på hva programmering er og hvordan du kan undervise i dette ha en oversikt over hva elevene dine (og du) skal kunne få noen konkrete eksempler på undervisningsaktiviteter som du kan bruke    med elevene dine få prøve ut micro:bits NB: Alle må ta med egen PC/MAC til kurset. Det er ikke obligatorisk å ha med egen micro:bit til kurset. Micro:bits lånes ut på kursdagen. Kursholder Ellen Egeland Flø har permisjon fra jobben som lektor i realfag ved Mailand VGS der hun også har vært ansvarlig for anskaffelse, drift og utvikling av skolens skaperverksted. Hun er for tiden prosjektleder for forskningsprosjektet ProSkap-SL i samarbeid med bl.a. UiO, OsloMet og NIFU. Hun er en future classroom lab (FCL) ambassadør på UDIRs invitasjon, ble tildelt Gullepleprisen 2018 for sitt arbeid med skaperverksted i skolesammenheng og er en hyppig brukt foredragsholder når det gjelder tilpasset opplæring og digitalisering. I 2019 ble hun tildelt Videnskapsakademiets lærerpris for uvanlig god faglig og pedagogisk innsats. Hun er forfatter av det tverrfaglige læreverket Kobling for programmering fra 5.trinn, til og med VGS, som utgis på GAN Aschehoug til fagfornyelsen 2020. [-]
Les mer
Nettkurs 3 290 kr
Kroppsøving Vg3 inngår i påbygging til generell studiekompetanse. Kurset følger læreplanen KRO1006 og fokuserer på aktivitet, friluftsliv, trening og livsstivsstil. [+]
Kroppsøving Vg3 inngår i Påbygging til generell studiekompetanse på NooA videregående skole. [-]
Les mer
Nettkurs 7 900 kr
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. Lær å tilrettelegge miljøet sl... [+]
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. Lær å tilrettelegge miljøet slik at alle barn blir inkludert ut fra sine forutsetninger.    Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Tilpasset opplæring - Spesialpedagogikk for assistenter - 824 - 106 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Det stilles ingen formelle opptakskrav, men det er en fordel om du tidligere har gjennomført ett eller flere av NKIs studier: · Barnehageassistent · Skoleassistent · Pedagogisk assistent   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Eksamen Eksamen Studiet avsluttes med en 4 timers skriftlig hjemmeeksamen. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 7 900,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.