Alle kategorier
Du har valgt: Pedagogikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

2 år
Lær hvordan du kan utarbeide interiørløsninger for privat og offentlig sektor. [+]
Gå til studiesiden. Interiørfaget dreier seg om å forme våre fysiske omgivelser og skape en funksjon og opplevelse relatert til rom og innredning. På fagskolestudiet i interiør har du flere lærerstyrte undervisningstimer enn på bachelor. Du får tett oppfølgning og veiledning. Fagskolestudiet jobber med en mappemetodikk som bidrar til at du får bedre forståelse for egen læring. Høyskolen Kristiania tilbyr et toårig fagskolestudium i interiør. Ved å studere interiør gjør du hobbyen til et levebrød. Hva lærer du? På interiørstudiet jobber du praktisk og virkelighetsnært med blant annet rommets funksjon, farger, materialer og produkter. Interiørfaget er så mye mer enn det som fremstilles i interiørblader, og det å «pynte» etter sesongens trender er bare en brøkdel av hva interiør handler om. Vi konsentrerer oss derfor om alt annet enn det. Du skal blant annet få en forståelse for hvordan du kan formgi et rom ved bruk av forskjellige virkemidler, du lærer om stilhistorie fra antikken til modernismen, og du får kunnskap om hvordan man utarbeider konsepter som skal kommunisere med ulike målgrupper. Du lærer å lage tekniske tegninger, presentere idéer og løsninger på en kreativ måte, betydningen av en kreativ prosess og hvordan du kommer frem til den gode ideen, for å nevne noe.   Undervisningsopplegg Lærerne har ofte annet arbeid i bransjen, noe som gjør at du knytter kontakter allerede i studietiden. De er samtidig oppdatert på det som skjer, og bringer denne kunnskapen med seg inn i klasserommet. Interiørstudiet er et heltidsstudium hvor man jobber praktisk med oppgavene man blir tildelt. Man må både skrive og holde seg oppdatert på pensum, men hovedvekten ligger på det praktiske.   Karrieremuligheter Etter endt utdanning vil du ha fagkompetanse innen interiør rettet mot møbel- og innredningsbransjens tjenester og vil kunne fungere som et rådgivende ledd mellom kjøper og selger. Som interiørkonsulent kan du for eksempel arbeide som selvstendig næringsdrivende, på et interiørarkitektkontor, i en møbelbutikk eller et showroom, med styling av boliger eller som teknisk tegner. Etter at du har fullført og bestått to år på interiørstudiet, kan du ta en bachelorgrad i England, Irland, Italia eller Australia eller søke om opptak til vår Bachelor i Interiørarkitektur forutsatt at det er ledige plasser. [-]
Les mer
Tønsberg 8 dager 7 900 kr
09 May
Et nytt og spennende opplæringstilbud der man tar for seg barnehagen som institusjon og arbeidsplass. Din rolle som assistent i samarbeid med barn, foreldre og øvrig pers... [+]
Et nytt og spennende opplæringstilbud som gir deg som assistent i barnehagen formell kompetanse innenfor de viktigste kjerneområdene i barnehagen. Kurset har som målsetning å gi deg en bred praktisk og teoretisk plattform. For deg som ønsker å bli barne- og ungdomsarbeider vil kurset kunne bidra til å realisere denne «drømmen». Etter gjennomført kurs mottar du kompetansekortet for barnehage. INNHOLD Barns rettigheter IKT-nettvett Barns utvikling Pedagogikk, identitet, lek, læring og omsorg Relasjonskompetanse Etikk og holdninger Barns medvirkning Løft og multi intelligens Prosjektarbeid BMSB (barn med spesielle behov) Omsorgssvikt og overgrep Foreldresamarbeid Ernæring Livreddende førstehjelp Hygiene-smitte HMS Ergonomi Det vil siste kursdag være en test fra de temaene som er gjennomgått på kurset, som vurderes bestått/ikke bestått, og det settes krav til minimum 90 prosent oppmøte for å få kursbevis som dokumenterer dine kvalifikasjoner. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 2 semester 23 500 kr
Kurset retter seg mot lærere innen voksenopplæring, opplæringsansvarlige i bedrifter, instruktører eller andre som har ansvar for å planlegge og/eller gjennomføre o... [+]
MålgruppeKurset retter seg mot lærere innen voksenopplæring, opplæringsansvarlige i bedrifter, instruktører eller andre som har ansvar for å planlegge og/eller gjennomføre opplæring for voksne. OpptakskravGodkjent lærerutdanning. Opptak på bakgrunn av realkompetanse vil også bli vurdert. InnholdStudiet består av 5 moduler:* Voksnes læring i et teoretisk perspektiv, 5 stp* Voksnes lese- og skriveferdighet: Teoretisk grunnlag og didaktikk, 10 stp* Kartlegging og testing (Ekstra tilbud om Logos-sertifisering), 5 stp* Tilrettelegging for lese- og skriveopplæring for voksne, 5 stp* Voksnes læring i praksis - didaktikk og veiledning, 5 stp OrganiseringStudiet er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium, og organisert slik at det tas hensyn til at studentene kan komme fra ulike steder i landet. Det er beregnet til sammen 2 hele dager samling pr 5 studiepoeng. Studentene må delta på alle samlingene. VurderingHver modul vurderes på forskjellige måterHele studiet avsluttes med en individuell muntlig eksamen med en av faglærerne og eksten sensor. Denne eksamenen teller 50% av endelig karakter. [-]
Les mer
80 000 kr
Ønsker du deg videreutdanning innen språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen? Utdanningen gjennomføres som et deltidsstudium over 2 år og gir... [+]
AOFs fagskoleutdanning innen språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen, er en praktisk rettet utdanning som gir en dagsaktuell kompetanse som blir mer og mer etterspurt i sektoren. Utdanningen skal gi innsikt, erfaring, refleksjon og trygghet i å arbeide med språk på bakgrunn av ulike morsmål som finnes i en barnehage. Flerkulturell kompetanse overfor de man møter i arbeid med barna som foreldre, tospråklige barnehagemedarbeider og samfunnet/nærmiljøet barna vokser opp i, er viktig for å forstå helheten og utviklingen hos barna.     OPPTAKSKRAV 1. Fullført videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget 2. Det kan søkes opptak på bakgrunn av realkompetanse 3. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet.    Organisering av utdanningen Utdanningen tilbys som deltidsstudium over 2 år. Studiet organiseres med undervisning en kveld per uke. Studiet er bygget opp av fem emner hvorav siste emnet er fordypning parallelt med praksis.   Faginnhold Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanningene i oppvekstfagEmne 2: Pedagogikk og didaktikkEmne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet i barnehagenEmne 4: Flerkulturell kompetanseEmne 5: FordypningPraksis   Eksamen og sluttkompetanse Etter fullført og bestått eksamen og praksis, utstedes vitnemål. Fullført fagskoleutdanning gir 60 fagskolepoeng.   Finansiering Under forutsetning om finansiering, kan studenter som oppfyller følgende krav kan få studiet finansiert fra Utdanningsdirektoratet: 1. Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget eller dokumentert realkompetanse minimum 5 år fra arbeid med barn i alderen 0-6 år og 2. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet Bøker/materiell betales av den enkelte student.   [-]
Les mer
Nettbasert kurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.   • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til     pedagogiske mestringsmuligheter.   Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:              3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                                 avdrag). Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til pedagogiske mestringsmuligheter.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Hvordan ansatte i barnehage og skole kan bli bedre til å hjelpe barn og ungdom etter kriser og traumer. • Hvordan gjøre hendelsene forståelige og håndterbare slik at hverdagen i barnehagen og skolen blir mest      mulig meningsfull. • Hvordan man aktivt kan ta del i barnets opplevelse av krisen slik at den blir noe barnet kan lære av.   Tema • Barn og ungdom – kriser og traumer • Hva er krisehjelp? • Traumeteorier • De skjulte krisene • Kriser og læring • Krisepedagogikk i barnehage og skole • Krisepedagogisk modell • Pedagogikk og terapi • Krisers innvirkning på læring • Terapeutisk kommunikasjon • Krisepedagogiske metoder • Spenningsreduserende tiltak • Krisepregnende nyheter • Når katastrofen angår oss alle • Sorghåndtering – kunnskapsformidling • Kriseberedskap   Litteratur Krisepedagogikk Magne Raundalen/Jon-Håkon Schultz ISBN 9788215009131 Universitetsforlaget 2006     Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettstudier 4 timer 6 800 kr
Tilby grunnkurs for dine barnehagemedarbeidere året rundt! Få full oversikt over progresjon og meld inn nye med noen få museklikk! [+]
Med lisenspakker hos Assistentprøven er kursing av ansatte endelig enkelt!   Abonnement på lisenspakker: Grunnkurs for barnehagemedarbeidere.    Ha alltid et kurs å tilby ny-ansatte eller vikarer Kurs hos Assistentprøven er ikke lenger forbeholdt kommuner eller vikarbyråer. Nå kan din barnehage få tilgang til våre kurs året rundt, når du trenger det. For eksempel når du engasjerer en ny vikar eller ansetter nye folk. Når avtalen er signert er det naturlig at du ber om at de søker om politiattest samtidig som du melder inn den nye til kurs.   Meld inn deltakere med ett par klikk En eller flere ved din barnehage settes opp som gruppeleder. Denne personen melder inn deltakere til kurs kun ved noen få klikk. Alt du trenger er navn og epost adresse til deltakeren, og når du registrerer denne går resten av seg selv. Deltaker får en epost med passord og instrukser om hvordan logge seg på. Enklere kan det ikke bli!   Kursene er korte men effektive Det skal ikke ta mer enn noen få timer for å gjennomføre våre kurs. Det er en del av vårt varemerke. Kursene er igjen delt opp i små leksjoner slik at deltaker kan ta litt om gangen når det måtte passe. I sofaen, på bussen eller andre steder. Ta kurs mens du er på farten. Alle leksjoner avsluttes med noen få repetisjons-spørsmål for å sikre at deltaker har fått med seg det mest vesentlige fra kurset.   Enkelt, motiverende og tilgjengelig for alle! Leksjonene i våre kurs består av en blanding av tekst, bilder, videoer og andre illustrasjoner for å gjøre innholdet variert og spennende. I tillegg er all tekst tilgjengelig i form av tale. Klikk på en knapp så leses teksten opp.   Gruppeleder har alltid full oversikt over fremdriften Det er like enkelt å sjekke deltakernes fremdrift og progresjon i kursene som det er å lese en epost. Følg med på hvem som har startet og hvem som er ferdig. Gruppeleder har også tilgang til kursbevis til alle som er ferdige og ha fullført kurset. Se hvordan det fungerer her:         Lansering 09.april 2018! 25% avslag ved forhåndsbestilling før 09.mars 2018      [-]
Les mer
Tromsø 8 dager 13 990 kr
22 Oct
ART (Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering. [+]
Et ART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.   ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. ART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta ART-trenerkurs, blir du ART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for ART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av ART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettbasert kurs 4 timer 575 kr
Bli kjent med de grunnleggende og mest viktige tema i forhold til det å gjøre en god jobb i barnehagen. [+]
Velkommen til kurs for barnehagemedarbeidere i Norge. I dette kurset vil du få kjennskap til de grunnleggende og mest viktige tema i forhold til det å gjøre en god jobb i barnehagen. Du vil få bli kjent med den nye rammeplanen for barnehager, voksenrollen, barns behov og utvikling, foreldresamarbeid og spesiell kunnskap om de yngste barna, barn med ekstra behov, språkarbeid og mobbing.   Se video:    Kurset betales med kort etter registrering. Du får umiddelbar tilgang til kurset etter betaling.   Registrer, betal og kom i gang her!   Kurset består av 8 leksjoner som inneholder undertema. Mellom hver leksjon vil du få noen spørsmål du skal besvare. Når alle svar i alle leksjoner er gjennomført har du bestått kurset og du får et kursbevis.   Ta kurset hvor som helst og når som helst  Kursene er igjen delt opp i små leksjoner slik at deltaker kan ta litt om gangen når det måtte passe. I sofaen, på bussen eller andre steder. Ta kurs mens du er på farten. Alle leksjoner avsluttes med noen få repetisjons-spørsmål for å sikre at deltaker har fått med seg det mest vesentlige fra kurset. Plugg i øreproppene på bussen og lær deg noe nytt hver dag!   Enkelt, motiverende og tilgjengelig for alle! Leksjonene i våre kurs består av en blanding av tekst, bilder, videoer og andre illustrasjoner for å gjøre innholdet variert og spennende. I tillegg er all tekst tilgjengelig i form av tale. Klikk på en knapp så leses teksten opp.   Forkunnskaper Trenger ingen forkunnskap, men det gjør ingenting om du har gått på kurs fra før. Her får du en oppdatering og en oppfriskning.   Varighet Kurset tar ca 4 timer å gjennomføre. Men du trenger ikke ta hele kurset med en gang. Kurset består av mange små tema slik at du kan ta litt av gangen. Ett tema tar mellom 10 og 15 minutter å gjennomføre.    Innlevering Ingen innleveringer. Du besvarer noen få kontrollspørsmål underveis i kurset.   Målgruppe Dette kurset passer for alle ufaglærte som skal jobbe i barnehage. Det passer for deg som allerede jobber i barnehage, jobbsøkere og vikarer.  Har du tenkt på å ta barne-og ungdomsarbeider er dette en fin start.   Fagansvarlig for dette kurset er Cursus AS v/ Bibbi Sælthun.   Registrer, betal og kom i gang her!       [-]
Les mer
8 timer 13 990 kr
ART/AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk re.... [+]
Et ART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.   ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. ART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta ART-trenerkurs, blir du ART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for ART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av ART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer
2 000 kr
Fagdag for barnehageansatte og ansatte i barneskolen fredag 03.11.2017 i Oslo. [+]
kl. 10.00 – 11.45 Hvilke utfordringer kan barnehage/skole møte og hvordan skape godt samspill fra starten? - Hvordan skape god relasjon til ett barn/elev som ikke snakker norsk? - Hvordan inkludere barnet raskt inn i barnegruppen/elevgruppen? - Hvilke utfordringer kan barna i barnehagen/skolen møte på? - Traumatiske opplevelser som påvirker barnets evne til læring og sosialt sampsill kl. 11.45 – 12.30 Lunsj kl. 12.30 – 14.00 Hvordan inkludere foreldre som ikke snakker norsk og hvordan løse utfordringer vedrørende samarbeid rundt barnet? - Manglende forståelse for det norske skolesystemet/barnehagesystemet - Språkutfordringer hos foreldre - Tips til hvordan løse noe av utfordringene vedrørende oppfølgingen og samarbeidet rundt barnet kl. 14.00 – 14.15 Pause kl. 14.15 – 15.45 Samarbeid mellom skolen – foreldre – hjelpeapparatet for øvrig - Hvem har ansvaret for hva? Og hvordan få samarbeidet til å fungere når foreldrene ikke snakker norsk? - Hvilke forventninger kan man ha til de foresatte? Og hvordan inkludere de foresatte på en positiv måte Kl. 15.45 – 16.00 Oppsummering og avslutning av fagdagen Påmelding elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com Pris for fagdagen: kr. 2.000,- pr. person. Ved 6 påmeldte fra samme arbeidsplass, er 1 gratis. Påmeldingsfrist: 15.10.2017 Påmelding elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
Nettbasert kurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.     • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemming og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.        Start:              Når du selv ønsker.  Varighet:           3 innleveringer  Pris:              Kr. 4.500.- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr).      Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemning og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Tema • Hva er spesialpedagogikk? • Lese- og skrivevansker • Atferdsproblemer hos barn og unge • Lærevansker • Psykisk utviklingshemning • Språk- og talevansker • Synsvansker • Hørselsvansker • Bevegelsesvansker og hodeskader • ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemninger • Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak   Litteratur Innføring i spesialpedagogikk Asmervik/Ogden/Rygvold ISBN 9788205361188 Gyldendal akademisk 2008   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettbasert kurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker. Omfang:         3 innleveringer Pris:               kr.4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                        kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Problematferd med omfang av problemet og hvordan slik atferd kan forstås • Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid • Hvordan stimulere sosial læring til det beste for den enkelte?   Tema • Problematferd • Utvikling av atferdsproblemer • Perspektiver på endring • Undervisningsstrategier • Psykodynamisk tilnærming • Psykopedagogisk tilnærming • Involveringspedagogikk • Atferdsmodifikasjon • Strukturering av læringsmiljøet • Forebygging • Hvordan oppstår problematferd? • Atferdskorrigering • Aggressive og utagerende barn • Sosial kompetanse hos barn og unge • Læringspsykologi og sosial kompetanse • Mestringskompetanse • Hva påvirker kompetanseutviklingen? • Sosial læring  • Læring av sosial kompetanse • Tiltak for å fremme sosial kompetanse       Litteratur Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Terje Ogden m fl. ISBN 9788205391765 Gyldendal Norsk Forlag 2009   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
2 000 kr
Fagdag for ansatte i barneskole og ungdomsskole fredag 01.12.2017 i Oslo. - Hvordan oppleves det å være? - Identitetskrise hos fosterbarn - Tilknytningsforstyrrelser..... [+]
kl. 10.00 – 11.45 Hvilke utfordringer kan skolen møte når man har en elev som er fosterbarn? - Første møte med barnet/eleven som er fosterbarn - Hvordan legge til rette første tiden på skolen? - Faglige utfordringer – hva kan man møte på? - Åpenhet i forhold til medelever og deres foreldre – hva kan være hensiktsmessig? kl. 11.45 – 12.30 Lunsj kl. 12.30 – 14.00 Identitetskrise/identitetsutfordringer hos fosterbarn - Hvilke utfordringer kan skolen møte på? - Hva vil det si at en elev har identitetskrise/identitetsutfordringer - Hvilke utfordringer kan medelever møte på? kl. 14.00 – 14.15 Pause kl. 14.15 – 15.45 Tilknytningsforstyrrelser hos fosterbarn - Hva ligger i ordet tilknytningsforstyrrelser og hvordan oppdage at dette er en utfordring hos fosterbarnet? - Hvordan tilrettelegge skolehverdagen, både faglig og sosialt? Kl. 15.45 – 16.00 Oppsummering og avslutning av fagdagen   Pris for fagdagen: kr. 2.000,- pr. person. Ved 6 påmeldte fra samme arbeidsplass, er 1 gratis. Påmeldingsfrist: 15.11.2017 Påmelding elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
80 000 kr
Ønsker du deg videreutdanning innen arbeidet med de yngste barna i barnehagen? Utdanningen gjennomføres som et deltidsstudium over 2 år og gir 60 fagskolepoeng. [+]
AOFs fagskoleutdanning innen arbeid med de yngste barna (0-3 år) i barnehagen er en praktisk rettet utdanning som setter fokuset på de første leveårene av et barns liv, og hvordan du i arbeid med denne aldersgruppen kan legge til rette for barnas utvikling. Utdanningen vil gi deg innsikt, erfaring, refleksjon og teoretisk kunnskap om de første årenes kjennetegn på utvikling og hva som er særegent for barn i 0-3 års alderen. Områder utdanningen omhandler er de yngste barnas emosjonelle utvikling og behov, deres utvikling av sosial kompetanse og medvirkning, og hvordan en barnehage kan tilrettelegge og arbeide inn mot denne aldersgruppen. Aldersgruppens egenart av lek, deres språk og kommunikasjon, og skapene aktivitet er andre viktige temaer i utdannelsen som vil gi deg innsikt og gjøre deg til en bedre yrkesutøver av faget i arbeidet med de yngste barna.     OPPTAKSKRAV 1. Fullført videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget 2. Det kan søkes opptak på bakgrunn av realkompetanse 3. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet.    Organisering av utdanningen Utdanningen tilbys som deltidsstudium over 2 år. Studiet organiseres med undervisning en kveld per uke. Studiet er bygget opp av fem emner hvorav siste emnet er fordypning parallelt med praksis.   Faginnhold: Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanningene i oppvekstfagEmne 2: Pedagogikk og didaktikkEmne 3: Tilknytning og relasjonEmne 4: Utvikling og læringsmiljø for de yngste barnaEmne 5: FordypningPraksis   Eksamen og sluttkompetanse Etter fullført og bestått eksamen og praksis, utstedes vitnemål. Fullført fagskoleutdanning gir 60 fagskolepoeng.   Finansiering Under forutsetning om finansiering, kan studenter som oppfyller følgende krav kan få studiet finansiert fra Utdanningsdirektoratet: 1. Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget eller dokumentert realkompetanse minimum 5 år fra arbeid med barn i alderen 0-6 år og 2. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet Bøker/materiell betales av den enkelte student.   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.