Alle kategorier
Du har valgt: Pedagogikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

8 timer 2 900 kr
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer? Et praktisk orientert kurs med professor Ross Greene, forfatter av... [+]
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer?   Bli med på kurs med Ross Greene om Problemløsning Gjennom Samarbeid! Ross Greene gir oss praktiske og konkrete svar på hvordan vi kan jobbe og skape samarbeid også der ting har vært fastlåst, vanskelig, og kanskje også “eksplosivt”. Ross Greenes metode Problemløsning Gjennom Samarbeid, PGS, er praktisk, konkret, og brukt i familier, i barnehage, skole, barnevern, fengsler, og andre institusjoner.   Barn som blir ekstremt sinte, frustrerte, noen ganger voldsomme, og som har for vane å eksplodere ofte og for tilsynelatende ingenting, kan være meget utfordrende og slitsomme å omgås. Foreldre, førskolelærere, lærere og andre som opplever dette daglig vet alt om dette. Ofte har de prøvd alt, men lite hjelper. Hva gjør en da? Dette gir Ross Greene gode og praktiske svar på. Informasjon om datoer og kurssteder finner du på våre nettsider:   https://famlab.no/problemlosing-gjennom-samarbeid/   Uttalelser fra tidligere deltagere. “Meget matnyttig kurs! Du blir presentert for praktiske løsninger på utfordrende problemer”. “Det var en stor hjelp for oss som foreldre å lese “Eksplosive barn” og endelig bli møtt med forståelse og empati for de såkalte “umulige” barna”. “Jeg svært godt fornøyd med kurset. Helt strålende. Dette er det så altfor få som bruker og forstår da de fremdeles tror at økt porsjon av straff og belønning skal føre dem til målet når det ikke har ført fram tidligere. Endelig”. “Dette har jeg ventet på. Jeg er evig takknemmelig til Ross Greene. Vi har brukt det med vår sønn i 1 år med meget god effekt. Videre er det et verktøy jeg bruker nærmest daglig i arbeide med foreldre med utfordrende barn”. “Jeg hadde fra før av arbeidet litt med Ross Green’s problemløsninger og metoder og med veldig gode resultater der andre metoder overhodet ikke hjalp”. “Jeg anbefaler alle som jobber med utfordrende/eksplosive barn dette seminaret og gleder meg til å la de jeg møter dra nytte av det jeg har lært! ” “Ross Greene har gitt meg en optimisme og tro på at forandring er mulig”   [-]
Les mer
32 000 kr
Kommunikasjon og konfliktløsning i relasjoner med barn. For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn. [+]
Kommunikasjon og konfliktløsning i relasjoner med barn. For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn.   Ønsker du å støtte barn og foreldre som sliter med relasjoner og konflikter? Ser du konflikter mellom barn, ansatte eller foreldre på din arbeidsplass, og ønsker å kunne gjøre mer? Ønsker du å skape et bedre miljø på din arbeidsplass for barn og ansatte? Er det mye konflikter i barnegruppen i barnehagen? Eller barn som faller utenfor? Vil du styrke barns sosiale og emosjonelle utvikling?   Dette og mye mer får du gode verktøy til å jobbe med gjennom denne utdannelsen.  Les mer her: https://foreldrekompetanse.no/utdannelse/   Uttalelser fra tidligere deltagere: “Jeg har alltid sett på meg selv som veldig anerkjennende i forhold til barn, og nå innser jeg at barna nok ikke alltid har sett det på samme måte. Her lærte jeg å virkelig forstå hva annerkjennende kommunikasjon betyr i praksis, og hvordan jeg kan anvende det også i krevende situasjoner”.   “Utdannelsen har gitt meg en større trygghet på tema konflikthåndtering. Jeg bruker verktøy jeg har lært på kurset til daglig i forhold til mine egne barn og i barnehagen. Det har vært lærerikt og spennende, og jeg føler at jeg er enda mer bevisst og observant i situasjoner. Jeg klarer å lese situasjonene mye bedre og kan handle deretter”.   “For oss som jobber i barnehage er det en trygghet å ha denne kunnskapen i møte med foreldre som ønsker råd og veiledning”.   «Takk for en flott og lærerik utdannelse! Utdannelsen ga gode rammer for læring. Med begrenset antall deltagere på utdannelsen fikk vi god tid til å fordype oss i de enkelte hverdagslige konfliktsituasjonene vi møter. Modellen som presenteres er lettforståelig og enkel å formidle videre til egen arbeidsplass og personal. Med god tid mellom hver samling fikk vi fikk praktisert på arbeidsplassen og hjemme og lagt grunnlag for nye diskusjoner på kursdagene. Jeg bruker modellen i hverdagen, som et godt verktøy til å takle hverdagskonflikter jeg møter, til veiledning av personalet og foreldre».     [-]
Les mer
Tromsø Sentrum 3 timer 990 kr
05 Oct
23 Oct
Fagtekster har i fagfornyelsen kommet inn på alle tre trinn på studieforberedende utdanningsprogram. [+]
Det inviteres til prosessorientert skriving i arbeidet med å forberede elevene til videre studier. Kursholder presenterer i dette kurset en modell for hvordan skriveopplæringen kan organiseres som prosessorientert skriving, med opplæring i akademisk skriving. Det legges vekt på praktiske løsninger med skjemaer for vurdering, forslag til tidsplaner og oppsett for kildebruk. Kursholder Gitte Koller er utdannet Cand. Philol. ved Universitetet i Oslo og har undervist i videregående skole siden 2001. Hun jobber i dag ved Hadeland videregående skole, hvor hun er fagkoordinator i norsk og underviser i norsk og engelsk. Hun har mange års erfaring som sensor ved sentralgitt, skriftlig eksamen i norsk. Innenfor norskfaget er hun særlig interessert i å bevisstgjøre elevene på skriveprosessen og betydningen av de skriftlige ferdighetene deres. [-]
Les mer
Sentrum Hamar 6 timer 1 690 kr
17 Sep
15 Oct
Barnehagens språkmiljø er avgjørende for barnas utvikling og læring. [+]
I dette kurset presenteres praksisnære tiltak som bygger gode språkmiljø og gir god språkstøtte både til grupper av barn og enkeltbarn. Vi går ut fra en helhetlig forståelse av barns språk og ser på språkets innholdsside, formside og bruksside. Det vil særlig bli lagt vekt på begrepslæring, språklig bevissthet, språkutviklende samtaler og systematikk i arbeidet.   Kursholder Ingvild Aas Grove er barnehagelærer og har hovedfag i pedagogikk. Hun har videreutdanning som Marte Meo veileder, og er spesialist i pedagogisk psykologisk rådgivning. Ingvild jobber nå i barnehagenes veiledningssenter i Bærum kommune. Ingvild har lang erfaring med veiledning og kursvirksomhet, og sammen med Helle Ibsen har hun utarbeidet språkverktøyet "Grep om begreper – en metodikk for begrepslæring”. [-]
Les mer
Sentrum Tromsø 6 timer 1 890 kr
16 Sep
21 Oct
Naturfag og fysikk har fått en stor betydning i dagens samfunn. Evne til nytenking og forståelse av naturfaglig teori er kompetanser som vil bli enda viktigere i framtida... [+]
Likevel er det kun en liten andel elever i norsk skole som virkelig brenner for disse fagene. Det blir dermed stadig viktigere å finne konkrete undervisningsmetoder og didaktiske tips og triks som stimulerer elever. Å trigge elevenes motivasjon og glede ved å lære er utfordrende innenfor klasserommets rammer, og er derfor noe som står i fokus både for fysikklærere og forskere innen fysikkdidaktikk.En av grunnene til at elever opplever fysikk som lite relevant, kan ha opphav i innholdet i fysikklæreplaner hvor den «gammeldagse», eller klassiske, fysikken står sterkt i fokus. Kvantefysikk og Einsteins relativitetsteori representerer den moderne beskrivelsen av verden og har erstattet Newtons beskrivelse i fysikkens forskningsmiljøer - men ikke helt i læreplanene. Den moderne fysikken vekker begeistring blant elever, både fordi den svarer på store spørsmål om universets struktur, forklarer forbløffende fenomener som svarte hull og gravitasjonsbølger, og er relevant for elevenes mobile hverdag med GPS-teknologi og kvantekryptografi.Den nye læreplanen i naturfag inneholder kjerneelementer som fint kan knyttes til moderne fysikk. Naturfagene har et spesielt språk og fagspesifikke måter å tenke på for å forklare fenomener og hendelser.Ved å gjøre rede for hvordan kvantefysikk bryter med klassisk fysikk og ved å gi kvalitative beskrivelser av den generelle relativitetsteorien, får elevene utvikle evne til nytenking og forståelse av naturfaglig teori.I dette kurset presenteres det innovative og nettbaserte undervisningsopplegg som gjør det enklere å undervise moderne fysikk i videregående skole. I ressursene trekkes koblinger til elevenes hverdag, og gjennom samarbeid og dialog mellom elever og lærer danner elevene en god forståelse for grunnprinsipper i moderne fysikk. Kurset vil gi en praktisk opplæring i bruk av ressursene med fokus på konkrete tips og eksempler som kan brukes i daglig undervisning. I tillegg skal vi se på hvordan lærere kan tilrettelegge for diskusjon, utforskende samtaler, og læring i fellesskap i tråd med de nye kjerneelementene. Kursinnhold Naturvitenskapelige tenkemåter og kvalitativ begrepslæring i fysikk Tilretteleggelse for stimulerende og utforskende læring i fellesskap Generell relativitet i et nøtteskall og innføring i bruken av programmet Generell relativitet på viten.no Kvantefysikk i et nøtteskall og innføring i bruken av programmet Kvantefysikk på viten.no Kursholder Magdalena Kersting er postdoktor på Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har doktorgrad i fysikkdidaktikk og har forsket på elevers begrepsmessig forståelse i moderne fysikk. Hun har stor glød for faget sitt og ønsker å tilrettelegge for god undervisning i fysikk og naturfag. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
18 Nov
En intensivert leseperiode som en integrert del av fagundervisning. [+]
Kurset vil gi et grunnlag for at lærere i ungdomsskolen, videregående skoler og voksenopplæringen skal kunne samarbeide om å gjennomføre en felles leseperiode eller et klasselesekurs. Dette vil være en periode hvor litterære eller faglige tekster leses og gjennomarbeides språklig og innholdsmessig, gjerne med utgangspunkt i en problemstilling eller et spørsmål som lar seg drøfte.God lesing innebærer å kunne hente ut informasjon fra ulike tekster på en sikker og trygg måte, tolke og forstå hva som formidles og, ikke minst, ta selvstendig stilling til innhold og aktuelle spørsmål. Kildekritiske strategier og øvelse i argumentasjon vil være sentralt, sammen med både nøyaktig og reflektert lesing. Elevsentrerte og inkluderende dialoger vil bli vektlagt som fundamentet for strukturert og faglig relevant språk- og leseundervisning. Referanser og aktuelle kilder vil bli oppgitt. Kursholder Vigdis Refsahl er utdannet som cand.paed, med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving. Hun har sin praksis arbeid i skolen, PPT og Statped, lesing og lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Hun har bred erfaring med systemrettet arbeid i kommuner og på skoler, fra de laveste trinn på barnetrinnet til videregående skoler og voksenopplæring. Hun har også vært delaktig i å utvikle og gjennomføre en videreutdanning av lærere innenfor språk- og leseopplæring. [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
11 Sep
Vil du lære mer om hvordan du kan lære elevene å lære, slik det står beskrevet i fagfornyelsen? [+]
Har du lyst til å lære mer om hvordan du kan planlegge skoleåret slik at elevene blir inkludert mer i vurderingsarbeidet og du slipper å sitte med store rettebunker og andre tidkrevende vurderinger? Kunne du tenke deg å lære mer om hva slags strategier du kan bruke som lærer for å legge til rette for en god underveisvurdering? I dette kurset blir du presentert for en rekke praktiske tips som du selv kan prøve ut i ditt eget klasserom. Du vil bli presentert for ulike måter å jobbe med vurdering i prosess med eksempler fra fagene engelsk, kroppsøving og musikk. Kurset er lagt opp slik at du som deltaker finner egne metoder å gjennomføre dette på i egen undervisning. Gjennom veiledning vil du som kursdeltaker jobbe aktivt med å utforme innholdet ditt selv. Kurset viser måter man kan utforme oppgaver på slik at elevene lettere kan forstå hvor de skal, og hvordan de kan komme seg dit. Samtidig vil du se hvordan sammenhengen mellom årsplan og timene i klasserommet henger sammen med vurderingsarbeidet du gjør som lærer sammen med elevene. Kursholder Fredrik Skalstad har lang erfaring som kontaktlærer på ungdomsskolen. Han underviser i fagene engelsk, musikk og kroppsøving, og hovedansvar for svømmeopplæringen. Fredrik har også 30 studiepoeng i veiledning fra UiO. Fredrik er en energisk lærer med et brennende engasjement for elevenes læring. Han byr på seg selv i klasserommet og jobber med å se potensiale i alle elever, samt å nullstille seg til hver time. [-]
Les mer
Sandefjord Bergenhus Og 1 annet sted 6 timer 1 890 kr
28 Oct
29 Oct
02 Nov
Engelskfaget har gjennomgått store forandringer i forbindelse med fagfornyelsen og den nye læreplanen som settes i verk høsten 2020. [+]
Hva er «det nye» i engelskfaget, og hva betyr det for undervisningen min?Hva skal jeg gjøre i engelsktimene? Kurset vil gi innsikt i endringene og mange praktiske eksempler, tips og undervisningsideer.  Kursinnhold Kjerneelementer Interkulturell kompetanse Sammenhengen med andre fag Dybdelæring Språklyder og stavemønstre Engelsk som system Egnede strategier  Tverrfaglig tema: Livsmestring og folkehelse Vurdering Kursholder Patricia Pritchard er lærer med tilleggsutdannelse i spesialpedagogikk og audiopedagogikk, og er Cand. polit. spes.ped. Hun har arbeidet mange år i klasserommet, og har også vært seniorrådgiver i Stadped Vest. Patricia var med på å utarbeide læreplanene i engelsk både for L97 og K06, og deltok i kjerneelementgruppen i den pågående fagfornyelsen i regi av Utdanningsdirektoratet. Patricia er lærebokforfatter av engelskverket «Quest» 1-4. [-]
Les mer
Skien Bodø 6 timer 1 695 kr
22 Sep
09 Nov
Den nye pedagognormen er en anerkjennelse av barnehagelærerens betydning for kvalitet i barnehagen – men hva innebærer det i praksis? [+]
Kravet om flere pedagoger i barnehagene har vært der lenge, nå er normen vedtatt. Men hvilken betydning har dette i personalarbeidet – hvordan organiserer vi hverdagen og øker kvaliteten – til barnas beste?   Dette kurset handler om å styrke og bevisstgjøre pedagogiske ledere i arbeidet med å utvikle den pedagogiske praksisen, gjennom systematisk sammenheng mellom planlegging og dokumentasjon. Her presenteres verktøy som pedagogiske ledere kan benytte for å strukturere det pedagogiske arbeidet i barnehagen.   Kursinnhold Barnehagefaglig kompetanse  hva betyr det i praksis?  hvordan deler vi kompetansen med våre medarbeidere?  hvordan kan vi legge til rette for systematisk veiledning?  Planlegging  hvem planlegger vi for?  hva planlegger vi? – lek, aktivitet, dagsrytme, konflikthåndtering, påkledning..?  hvordan får vi barna med i planleggingen?  Dokumentasjon  hvordan dokumenterer vi det vi planlegger?  hvordan evaluerer vi gjennomføring av planene?  hva reflekterer vi over og hvordan gjør vi det?  hvordan får vi barna med på refleksjon og vurdering?  Fokus er på pedagogiske lederes utfordringer og muligheter knyttet til ny pedagognorm, med vekt på praktisk kunnskap.  Kursholder Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber i et fagteam for barnehager i Bodø, veileder styrere i ulike prosjekter og jobber med foreldreveiledning. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder på temaene rammeplanen – fra praksis til teori, barns medvirkning og danning og læring.  [-]
Les mer
Harstad Sentrum 6 timer 1 890 kr
30 Oct
06 Nov
Har du lyst til å være med inn i et klasserom der alle elevene er aktive og likeverdige? Hvor læringen er preget av inkludering, samarbeid og faglig fokus? [+]
I et Cooperative Learning klasserom tar læreren vare på den enkelte gjennom at man blir sett og hørt. Fellesskapet er sterkt. Lærere på småtrinnet inviteres til en kursdag om innføring i Cooperative Learning (CL).Cooperative Learning er både en metodikk og en pedagogisk tilnærming som leder til inkludering, elevaktivitet, engasjement, sosial utvikling og læring. Kursdagen inneholder teoriene bak arbeidsmåten, forskning og konkrete eksempler på strukturene brukt i praksis. I løpet av kursdagen vil du få kunnskap om hvordan du som pedagog kan aktivere elevene, slik at de er den aktive part i klasserommet, med deg som tydelig klasseleder. Kursinnhold CL tankegangen Klasseromsorganisering Klassemiljøarbeid Lærerens rolle Innføring av strukturer i klassen Sammensetting av grupper «Teambuilding» Sosiale ferdigheter og CL-strukturer Kommunikasjon i klasserommet Tilpasset opplæring Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag. Linda er også konsulent for GAN Aschehoug. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
21 Oct
Hvordan kan du som lærer nyttiggjøre praktiske læringsstiler fra elevenes hverdag og yrkesfagene for å styrke elevenes skriftspråklige ferdigheter? [+]
Dette kurset viser hvordan du kan jobbe med relevans og mestring, særlig for elever med skriftspråklige vansker i norsk og engelsk på yrkesfaglige programmer. Kurset presenterer ulike metoder og rammer for gode pedagogiske grep for dysleksi og andre spesifikke språkvansker, samt en minoritetstilpasning til språklæring i et multikulturelt klasserom - der dybdelæring blir sentral.  Kursholder ser på muligheter for å utvide kunnskapsbegrepet, og gi nyttige verktøy til dybdelæring, gjennom å trekke relevante tema og opplevelser for elevene inn i undervisningen. Eksempler på dette kan være skating, gaming, hiphop, idrett, musikk og andre emner, som bidrar til å skape mer motivasjon og engasjement både i lesing og skriving. Hvordan vekselvirke mellom norsk og engelsk for å undervise fagenes felles kunnskaper og strategier i ulike teksttyper?  Kursinnhold Relevans og valg av tekster Begrepslæring med digitale hjelpemidler Strategier for skriving i yrkesfagklasser Strategier for lesing i yrkesfagklasser: sakprosa, lyrikk, epikk mm. Muntlige gruppeaktiviteter Kursholder Torleif Sleveland er «lektor med fagbrev». Han har vært fagkoordinator i engelsk for FYR (Fellesfag, yrkesretting og relevans) i Rogaland (2011-2017). Torleif har undervisningserfaring fra videregående skole og for tiden underviser han norsk og engelsk for yrkesfagelever og spes.ped. for elever med skriftspråklige vansker ved Godalen vgs. i Stavanger. Han har fagbrev som maskinarbeider, Master og Bachelor fra USA i litteratur og filosofi og Master i spes.ped. fra Lesesenteret, Universitet i Stavanger. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
16 Oct
Fra "Robinson Crusoe" og "Den afrikanske farm" til "Tante Ulrikkes vei". [+]
Fagfornyelsen for norsk legger vekt på at elevene skal få estetiske opplevelser, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Tekstene de leser kan knyttes både til kulturhistorisk kontekst og elevenes egen samtid. Elevene skal gis innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge. For engelskfaget gjelder det å oppøve en utforskende tilnærming til andre språk, samfunn, levesett, tenkemåter, kommunikasjonsformer og kulturelle uttrykksformer som åpner for nye perspektiver på verden og oss selv.  Men hvordan gjør man det? Dette kurset tar utgangpunkt i norsk og oversatt litteratur, og viser hvordan eldre og nyere litteratur gir innganger nettopp til å stille spørsmål til sin egen plass i en større verden, og i et Norge som er grunnleggende preget av mangfold. Litterære eksempler hentes både fra den skandinaviske litteraturen, fra Karen Blixen, Ivo de Figueiredo og Zeshan Shakar, og fra oversatt litteratur, som Robinson Crusoe, Meursault-saken og Vide Sargasso. Det er et poeng i kurset å vise hvordan skjønnlitteraturen gir perspektiver på identitet, kanon og migrasjon, som kan brukes i undervisning. Gjennom kursdagen diskuterer vi emner som litteraturens behandling av nasjonal identitet og rasisme, kulturarv og kulturkræsj, kjønn og klimakrise.  Kurset gir også en grunnleggende oversikt i teoriretninger som postkolonialisme og økokritikk. Kursholder Tonje Vold er førsteamanuensis i litteratur- og kulturformidling ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet, og har undervist i norsk og oversatt samtidslitteratur i en årrekke. Hun har skrevet boka «Å lese verden. Fra imperieblikk og postkolonialisme til verdenslitteratur og økokritikk» (2019), og arbeider med afrikansk litteratur, norsk samtidslitteratur, etiske spørsmål i litteraturen, litteratur og etikk og litteratursosiologi. [-]
Les mer
Kristiansand 6 timer 1 690 kr
21 Sep
Hva er egentlig livsmestring? [+]
Dette kurset vil belyse begrepet livsmestring, hva livsmestring innebærer i praksis og hvordan barnehagen kan bidra til å fremme barns livsmestring. Kurset veksler mellom forelesning og drøftinger der teori knyttes til praksis.   Kursinnhold Begrepet livsmestring - ulike perspektiver Den sosiale og påvirkbare hjernen Motstandskraft, robusthet og positivt stress "Byggeklosser" som fremmer livsmestring  Når livsmestring hemmes    Kursholder May Britt Drugli er utdannet cand. paed og jobber nå som professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge ved NTNU. Hun har lang erfaring fra kommunalt utviklingsarbeid og er involvert i flere forskningsprosjekter knyttet til barnehage. Faglige interesseområder er de yngste barna i barnehagen, relasjonen mellom barn og voksne, barns psykiske helse/livsmestring.       Kursinnhold Begrepet livsmestring - ulike perspektiver Den sosiale og påvirkbare hjernen Motstandskraft, robusthet og positivt stress "Byggeklosser" som fremmer livsmestring gode relasjoner positive følelser mestring selvregulering og egenledelse fysisk helse fysisk aktivitet måltider søvn og hvile Når livsmestring hemmes negativt stress psykiske vansker hos barn tidlig innsats i barnehagen Kursholder May Britt Drugli er utdannet cand. paed og jobber nå som professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge ved NTNU. Hun har lang erfaring fra kommunalt utviklingsarbeid og er involvert i flere forskningsprosjekter knyttet til barnehage. Faglige interesseområder er de yngste barna i barnehagen, relasjonen mellom barn og voksne, barns psykiske helse/livsmestring. May Britt har skrevet flere fagbøker, blant annet Liten i barnehagen og Liten begynner i barnehagen, og hun er medforfatter på boken Tilvenning og foreldresamarbeid (kommer våren 2020).  May Britt er en anerkjent og etterspurt foredragsholder. Hun fremstår direkte og troverdig og hennes ekte engasjement treffer alle som jobber med barn, også foreldre!     [-]
Les mer
Sentrum Hamar 6 timer 1 690 kr
21 Sep
23 Sep
Hva innebærer kravene i ny rammeplan for barnehagens daglige praksis? [+]
Dette kurset inneholder en gjennomgang av samfunnsmandatet i ny rammeplan med hensyn til hvilke krav som stilles til personalet. Hvordan kan vi øke bevisstheten på sammenhengen mellom innholdet i den nye rammeplanen og vår egen praksis? Hvordan kan vi jobbe for å sikre at det vi gjør i hverdagen i barnehagen er i tråd med kravene?Kursinnhold Barndommens egenverdi Livsmestring og helse Ivaretakelse av barns behov for omsorg Ivaretakelse av barns behov for lek Å fremme danning Å fremme læring Til barns beste Kursholder Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Nå jobber hun i et fagteam for barnehager i Bodø, veileder styrere i ulike prosjekter og jobber med foreldreveiledning.  [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
03 Nov
Livsmestring og robusthet – hvordan styrke barn og ungdoms tåleevne intellektuelt, fysisk og emosjonelt? [+]
Hvordan kan vi som arbeider i skolen bidra til å styrke og utvikle robuste barn, som tåler hverdagens opp- og nedturer? Det kreves en robusthet for å finne fotfeste i hverdagens stress og mange utfordringer. Ikke minst gjelder dette for de mange barna og ungdommene som bærer med seg en sårbarhet. Det å trives og fungere i hverdagen har stor betydning både for læringsutbytte og for samspill med andre barn/unge og de voksne. Vi som har vår arbeidsdag sammen med barn og ungdom, trenger handlingskompetanse for å kunne gi dem den støtten de trenger for å mestre alle de små og store hverdagslige utfordringene livet byr på. Dette gjelder på et emosjonelt så vel som på et sosialt og intellektuelt plan. Hvordan kan vi hjelpe barn til å utvikle den tåleevnen som skal til for å stå trygt i lek og læring? Hvordan kan samarbeidet mellom hjem og skole bygge opp under dette Det vil bli gitt små arbeidsoppgaver og rom for samtale underveis i kurset.Kursinnholdet tilpasses til de ulike aldersgruppene, små, mellomstore og store barn. Kursholder Sjur Langeland jobber som fagleder for forebyggende tjenester i Nannestad. Langeland er utdannet innen familieterapi og religionspsykologi, samt i LØFT, ART og innen veiledning. I tillegg til jobben i Nannestad kommune driver han egen praksis og holder kurs i kommunikasjon, relasjonsarbeid, konflikthåndtering, egenutvikling m.m. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.