Alle kategorier
Du har valgt: Pedagogikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Pedagogikk
 

Trondheim 15 000 kr
15 Jan
To-/flerspråklighet som fenomen Bimodal tospråklighet. Sentrale trekk ved to-/flersp... [+]
To-/flerspråklighet som fenomen Bimodal tospråklighet. Sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling med fokus på tegnspråk Kognitive aspekter ved to-/flerspråklighet. Innlæring av tegnspråk som andrespråk. Tegnspråk – samfunn og familie To-/flerspråklighet i samfunnet- politiske aspekter og holdninger Familier med flere språk med fokus på tegnspråk Foreldre med døve barn Barn med døve foreldre Opplæring av tegnspråklige barn og unge Lovverk, læreplaner og veiledende dokumenter Metodikk og tilnærminger i to-/flerspråklig opplæring med fokus på tegnspråk   Praksis: Sted: Grunnskole med hørselshemmet elev. Innhold: a) Observasjon av språklig samhandling, hvordan er barnets språkmiljø. b)Utarbeide et tospråklig undervisningsopplegg for 1-2 undervisningstimer, gjennomføre opplegget, evaluere undervisningsopplegget og gjennomføringen. (Se Avsluttende eksamen: Form og tidspunkt..) Omfang: to uker (1+1), inkl. forarbeid og etterarbeid. Nærmere om innhold i praksis: Praksis skal ha fokus på sammenhengen mellom anbefalinger knyttet til språk i sakkyndig vurdering og vedtak i enkeltvedtak, og klasseromspraksis. Individuell opplæringsplan (IOP) skal også vurderes. Undervisningsopplegget skal ha utgangspunkt i læreplanen for hørselshemmede. Utgangspunkt i elev som bruker tegn eller tegnspråk i sin kommunikasjon. Studenten skal sette seg inn i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak som ligger til grunn for elevens pedagogiske tilbud. Om eleven bare har opplæring etter §2-6, uten §5-1 må studentene vurdere det pedagogiske tilbudet i forhold til læreplanen i tegnspråk og norsk for hørselshemmede. Der det foreligger en IOP må denne vurderes  i forhold til hva den inneholder med tanke på tegnbruk. Undervisningsopplegget bør utarbeides i samarbeid med skolens lærere. Det er en fordel om praksisen ikke gjennomføres i egne skoler/klasser for hørselshemmede. Praksis må være gjennomført og bestått for å få gå opp til eksamen.   Læringsmål Kunnskaper: Etter fullført kurs skal deltakeren ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om flerspråklige hørselshemmedes vilkår for læring. herunder kunnskaper om: - lovverk, læreplaner og veiledende dokumenter for      opplæring av hørselshemmede elever med fokus på      tegnspråk . - lingvistiske kjennetegn på språk, og hvilke konsekvenser      dette har for pedagogisk tilnærming. - kognitive aspekter ved to-/flerspråklighet. - sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling med fokus på tegnspråk - tegnspråk som andrespråk. - metodikk, tilnærminger og problemstillinger i to-      /flerspråklig undervisning - vurderingsforskriften Ferdigheter: Etter fullført kurs skal deltakeren kunne reflektere over ulike perspektiv på språktilegnelse og språklæring. - kunne anvende relevante grunnlagsdokumenter knyttet til opplæring av tegnspråklige elever. - kunne tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig tilegnelse og  språklæring med fokus på tegnspråk. - kunne tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig opplæring    gjennom ulike metodiske tilnærminger med fokus på     tegnspråk. - kunne anvende vurderingsforskriften og vurdere      læringsutbytte ved tegnspråklig/tospråklig opplæring Generell kompetanse:Etter fullført kurs skal deltakeren ha generell kompetanse om tegnspråk, to- og flerspråklighet - kjenne til hvordan holdninger til språk bidrar til å påvirke opplæringssituasjonen for flerspråklige/tegnspråklige eleverTre obligatoriske samlinger av fem dagers varighet i Trondheim,  våren  2018.     [-]
Les mer
Oslo 24 000 kr
11 Jan
For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn. [+]
Kommunikasjon og konflikthåndtering i relasjoner med barn. For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn.   Ønsker du å støtte barn og foreldre som sliter med relasjoner og konflikter? Ser du konflikter mellom barn, ansatte eller foreldre på din arbeidsplass, og ønsker å kunne gjøre mer? Ønsker du å skape et bedre miljø på din arbeidsplass for barn og ansatte? Er det mye konflikter i barnegruppen i barnehagen? Eller barn som faller utenfor? Vil du styrke barns sosiale og emosjonelle utvikling?   Dette og mye mer får du gode verktøy til å jobbe med gjennom denne utdannelsen.  Les mer her: https://foreldrekompetanse.no/utdannelse/   Uttalelser fra tidligere deltagere: “Jeg har alltid sett på meg selv som veldig anerkjennende i forhold til barn, og nå innser jeg at barna nok ikke alltid har sett det på samme måte. Her lærte jeg å virkelig forstå hva annerkjennende kommunikasjon betyr i praksis, og hvordan jeg kan anvende det også i krevende situasjoner”.   “Utdannelsen har gitt meg en større trygghet på tema konflikthåndtering. Jeg bruker verktøy jeg har lært på kurset til daglig i forhold til mine egne barn og i barnehagen. Det har vært lærerikt og spennende, og jeg føler at jeg er enda mer bevisst og observant i situasjoner. Jeg klarer å lese situasjonene mye bedre og kan handle deretter”.   “For oss som jobber i barnehage er det en trygghet å ha denne kunnskapen i møte med foreldre som ønsker råd og veiledning”.   «Takk for en flott og lærerik utdannelse! Utdannelsen ga gode rammer for læring. Med begrenset antall deltagere på utdannelsen fikk vi god tid til å fordype oss i de enkelte hverdagslige konfliktsituasjonene vi møter. Modellen som presenteres er lettforståelig og enkel å formidle videre til egen arbeidsplass og personal. Med god tid mellom hver samling fikk vi fikk praktisert på arbeidsplassen og hjemme og lagt grunnlag for nye diskusjoner på kursdagene. Jeg bruker modellen i hverdagen, som et godt verktøy til å takle hverdagskonflikter jeg møter, til veiledning av personalet og foreldre».     [-]
Les mer
Trondheim 10 000 kr
24 Jan
Emnet er på masternivå og inngår som del av Veileder- og mentorutdanning i et profesjonsperspekti... [+]
Emnet er på masternivå og inngår som del av Veileder- og mentorutdanning i et profesjonsperspektiv. Studiet skal bidra til utdanning av praksislærere for lærerstudenter og veiledere for nyutdannede lærere i grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring. Studiet skal også utdanne lærere til å kunne praktisere kollegaveiledning, som en del av skolens helhetlige utvikling.Emnet vil inneholde et FoU-arbeid rettet mot lærerprofesjon og skoleutvikling, forskningsmetode, perspektiver på veiledning og profesjonalitet i en organisasjonssammenheng, utdanningspolitikk og lærerprofesjonalitet.   Følgende tema vektlegges: FoU-arbeid rettet mot lærerprofesjon og skoleutvikling FoU-arbeid og forskningsmetode Veiledning og profesjonalitet i et organisasjonsperspektiv Utdanningspolitikk og lærerprofesjonalitet Emnet vil gi erfaring med FoU-arbeid som knyttes opp både mot utvikling av egen profesjon og skole og mot veiledning av lærerstudenter i deres FoU-arbeid.Emnet vil gi innsikt i kritisk analyse og vurdering relatert til anvendelse av utdanningspolitiske styringsverktøy som grunnlag for å videreutvikle lærerprofesjonen. Læringsformer og aktiviteter Aktivitetene veksler mellom presentasjoner, drøftinger og praktiske øvinger. Du praktiserer kunnskaper og ferdigheter i autentiske situasjoner mellom samlinger. Samarbeid mellom studentene vektlegges.   Emnet inneholder 2-3 arbeidskrav som må være godkjente før framstilling til eksamen. Arbeidskravene er både skriftlige innleveringer, framlegg ved samlinger og utprøvinger i praksis. Obligatorisk oppmøte 80 %.    Tre samlinger på NTNU i Trondheim våren 2018Informasjon om samlingsdagene legges ut her når dette er klart. Samlingsdagene starter kl. 09.00 og avsluttes 15.30     [-]
Les mer
80 000 kr
Ønsker du deg videreutdanning innen arbeidet med de yngste barna i barnehagen? Utdanningen gjennomføres som et deltidsstudium over 2 år og gir 60 fagskolepoeng. [+]
AOFs fagskoleutdanning innen arbeid med de yngste barna (0-3 år) i barnehagen er en praktisk rettet utdanning som setter fokuset på de første leveårene av et barns liv, og hvordan du i arbeid med denne aldersgruppen kan legge til rette for barnas utvikling. Utdanningen vil gi deg innsikt, erfaring, refleksjon og teoretisk kunnskap om de første årenes kjennetegn på utvikling og hva som er særegent for barn i 0-3 års alderen. Områder utdanningen omhandler er de yngste barnas emosjonelle utvikling og behov, deres utvikling av sosial kompetanse og medvirkning, og hvordan en barnehage kan tilrettelegge og arbeide inn mot denne aldersgruppen. Aldersgruppens egenart av lek, deres språk og kommunikasjon, og skapene aktivitet er andre viktige temaer i utdannelsen som vil gi deg innsikt og gjøre deg til en bedre yrkesutøver av faget i arbeidet med de yngste barna.     OPPTAKSKRAV 1. Fullført videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget 2. Det kan søkes opptak på bakgrunn av realkompetanse 3. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet.    Organisering av utdanningen Utdanningen tilbys som deltidsstudium over 2 år. Studiet organiseres med undervisning en kveld per uke. Studiet er bygget opp av fem emner hvorav siste emnet er fordypning parallelt med praksis.   Faginnhold: Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanningene i oppvekstfagEmne 2: Pedagogikk og didaktikkEmne 3: Tilknytning og relasjonEmne 4: Utvikling og læringsmiljø for de yngste barnaEmne 5: FordypningPraksis   Eksamen og sluttkompetanse Etter fullført og bestått eksamen og praksis, utstedes vitnemål. Fullført fagskoleutdanning gir 60 fagskolepoeng.   Finansiering Under forutsetning om finansiering, kan studenter som oppfyller følgende krav kan få studiet finansiert fra Utdanningsdirektoratet: 1. Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget eller dokumentert realkompetanse minimum 5 år fra arbeid med barn i alderen 0-6 år og 2. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet Bøker/materiell betales av den enkelte student.   [-]
Les mer
Nettbasert kurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.   • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til     pedagogiske mestringsmuligheter.   Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:              3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                                 avdrag). Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til pedagogiske mestringsmuligheter.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Hvordan ansatte i barnehage og skole kan bli bedre til å hjelpe barn og ungdom etter kriser og traumer. • Hvordan gjøre hendelsene forståelige og håndterbare slik at hverdagen i barnehagen og skolen blir mest      mulig meningsfull. • Hvordan man aktivt kan ta del i barnets opplevelse av krisen slik at den blir noe barnet kan lære av.   Tema • Barn og ungdom – kriser og traumer • Hva er krisehjelp? • Traumeteorier • De skjulte krisene • Kriser og læring • Krisepedagogikk i barnehage og skole • Krisepedagogisk modell • Pedagogikk og terapi • Krisers innvirkning på læring • Terapeutisk kommunikasjon • Krisepedagogiske metoder • Spenningsreduserende tiltak • Krisepregnende nyheter • Når katastrofen angår oss alle • Sorghåndtering – kunnskapsformidling • Kriseberedskap   Litteratur Krisepedagogikk Magne Raundalen/Jon-Håkon Schultz ISBN 9788215009131 Universitetsforlaget 2006     Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettstudier 4 semester 52 500 kr
Jobber du med barn, eller har du et ønske om å jobbe med barn som trenger litt ekstra tilrettelegging? Da er dette utdanningen for deg. [+]
Jobber du med barn, eller har du et ønske om å jobbe med barn som trenger litt ekstra tilrettelegging? Da er dette utdanningen for deg. Med denne utdanningen kan du enten videreutdanne deg, eller formalisere kompetanse du allerede har.  Dette lærer du Bedre forståelse for hvordan barn opplever verden, og hvordan du kan gjøre det bedre for dem. Gjennom både praksis og teori lærer du å se barns utvikling og mestringsfølelse.  Barn med spesielle behov krever mer av deg som jobber med barn. Da er det viktig at du er godt forberedt og har kompetansen du trenger. Mange uttrykker at disse barna også gir mer tilbake når de får tilretteleggingen de trenger.   Noen av temaene du skal gjennom er Kommunikasjon og samhandling Barns oppvekstmiljø Sosiologi og psykologi Sosial utvikling og kompetanse – å kunne samhandle positivt med andre Språk og begrepsutvikling Kosthold – dietter og andre behov Fysisk aktivitet – hva er fysisk modning hos et barn? [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 2 semester 23 500 kr
Kurset retter seg mot lærere innen voksenopplæring, opplæringsansvarlige i bedrifter, instruktører eller andre som har ansvar for å planlegge og/eller gjennomføre o... [+]
MålgruppeKurset retter seg mot lærere innen voksenopplæring, opplæringsansvarlige i bedrifter, instruktører eller andre som har ansvar for å planlegge og/eller gjennomføre opplæring for voksne. OpptakskravGodkjent lærerutdanning. Opptak på bakgrunn av realkompetanse vil også bli vurdert. InnholdStudiet består av 5 moduler:* Voksnes læring i et teoretisk perspektiv, 5 stp* Voksnes lese- og skriveferdighet: Teoretisk grunnlag og didaktikk, 10 stp* Kartlegging og testing (Ekstra tilbud om Logos-sertifisering), 5 stp* Tilrettelegging for lese- og skriveopplæring for voksne, 5 stp* Voksnes læring i praksis - didaktikk og veiledning, 5 stp OrganiseringStudiet er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium, og organisert slik at det tas hensyn til at studentene kan komme fra ulike steder i landet. Det er beregnet til sammen 2 hele dager samling pr 5 studiepoeng. Studentene må delta på alle samlingene. VurderingHver modul vurderes på forskjellige måterHele studiet avsluttes med en individuell muntlig eksamen med en av faglærerne og eksten sensor. Denne eksamenen teller 50% av endelig karakter. [-]
Les mer
14 995 kr
Lær effektive metoder og verktøy for å styrke din rolle som rådgiver og fagekspert. Du får metoder og teknikker du vil ha stor nytte av. [+]
Slik får du gjennomslagskraft som rådgiver og fagekspert i egen organisasjon! Rollen som rådgiver og fagekspert for ledelse og medarbeidere i egen organisasjon, er viktig og krevende. Det er mange ulike egenskaper, kompetanser og erfaringer som er nødvendige for å lykkes, men hva kjennetegner egentlig en god internrådgiver? Dette kurset utvikler deg faglig og personlig slik at du blir sikrere og mer effektiv i din rolle. Du lærer hvordan du kan få samarbeidet med andre i virksomheten til å fungere optimalt. I tillegg lærer du hvordan du bygger tillit og legitimitet i rollen din, samt hvordan du kommuniserer bedre med ulike typer mennesker. Kurset er delt inn i to hoveddeler: Rollebeskrivelse, ansvar og samarbeidDu lærer hvordan skaper tillit og får legitimitet, og hvordan du får samarbeidet med resten av organisasjonen til å fungere optimalt. Kommunikasjon og personlighetsanalyseHer ser vi på personlighetstesten du har tatt i forkant av kurset for å analysere hvem du er og hvem du samarbeider best med, og ikke minst hvordan du kommuniserer. Du møter andre deltagere i samme rolle og posisjon som deg, og det blir lagt opp til diskusjoner og erfaringsdeling begge dagene.  [-]
Les mer
80 000 kr
Ønsker du deg videreutdanning innen språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen? Utdanningen gjennomføres som et deltidsstudium over 2 år og gir... [+]
AOFs fagskoleutdanning innen språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen, er en praktisk rettet utdanning som gir en dagsaktuell kompetanse som blir mer og mer etterspurt i sektoren. Utdanningen skal gi innsikt, erfaring, refleksjon og trygghet i å arbeide med språk på bakgrunn av ulike morsmål som finnes i en barnehage. Flerkulturell kompetanse overfor de man møter i arbeid med barna som foreldre, tospråklige barnehagemedarbeider og samfunnet/nærmiljøet barna vokser opp i, er viktig for å forstå helheten og utviklingen hos barna.     OPPTAKSKRAV 1. Fullført videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget 2. Det kan søkes opptak på bakgrunn av realkompetanse 3. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet.    Organisering av utdanningen Utdanningen tilbys som deltidsstudium over 2 år. Studiet organiseres med undervisning en kveld per uke. Studiet er bygget opp av fem emner hvorav siste emnet er fordypning parallelt med praksis.   Faginnhold Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanningene i oppvekstfagEmne 2: Pedagogikk og didaktikkEmne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet i barnehagenEmne 4: Flerkulturell kompetanseEmne 5: FordypningPraksis   Eksamen og sluttkompetanse Etter fullført og bestått eksamen og praksis, utstedes vitnemål. Fullført fagskoleutdanning gir 60 fagskolepoeng.   Finansiering Under forutsetning om finansiering, kan studenter som oppfyller følgende krav kan få studiet finansiert fra Utdanningsdirektoratet: 1. Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget eller dokumentert realkompetanse minimum 5 år fra arbeid med barn i alderen 0-6 år og 2. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet Bøker/materiell betales av den enkelte student.   [-]
Les mer
6 timer
Et praktisk dagskurs for skoleansatte om integrering i skolen. [+]
Noen barn og unge som kommer til Norge, sliter med å finne seg til rette i skolemiljøet. Andre savner tilhørighet i et nytt lokalsamfunn, og vi opplever radikalisering blant ungdom. Vi ser stadig at fremmedfrykt kommer til uttrykk. Men fremfor alt er det mange som blir godt integrert, og finner sin plass i et flerkulturelt skolesamfunn. Hva skiller skolene som lykkes fra de som mislykkes? Her er noen av temaene vi tar for oss:- Hvilken skolemodell for integrering bør velges? - Hvem bør være med i et faglig nettverk? - Hvordan bli oppmerksom på flerkulturelle utfordringer? - Hvordan styrke samarbeidet mellom skole og hjem? - Hvordan fange opp elever med en traumatisk bakgrunn?   Vi tilbyr et praktisk kurs, der vi også åpner opp for å dele erfaringer.Trygve Ebbesvik er kursholder. Han har vært opptatt av integreringsspørsmål i 30 år. Han har bakgrunn som teolog og krisehåndterer, og er faglig ansvarlig for Kriseportalen.no. [-]
Les mer
Oslo 2 000 kr
24 Nov
Fagdag for ansatte i barneskole og ungdomsskole fredag 01.12.2017 i Oslo. - Hvordan oppleves det å være? - Identitetskrise hos fosterbarn - Tilknytningsforstyrrelser... [+]
kl. 10.00 – 11.45 Hvilke utfordringer kan skolen møte når man har en elev som er fosterbarn? - Første møte med barnet/eleven som er fosterbarn - Hvordan legge til rette første tiden på skolen? - Faglige utfordringer – hva kan man møte på? - Åpenhet i forhold til medelever og deres foreldre – hva kan være hensiktsmessig? kl. 11.45 – 12.30 Lunsj kl. 12.30 – 14.00 Identitetskrise/identitetsutfordringer hos fosterbarn - Hvilke utfordringer kan skolen møte på? - Hva vil det si at en elev har identitetskrise/identitetsutfordringer - Hvilke utfordringer kan medelever møte på? kl. 14.00 – 14.15 Pause kl. 14.15 – 15.45 Tilknytningsforstyrrelser hos fosterbarn - Hva ligger i ordet tilknytningsforstyrrelser og hvordan oppdage at dette er en utfordring hos fosterbarnet? - Hvordan tilrettelegge skolehverdagen, både faglig og sosialt? Kl. 15.45 – 16.00 Oppsummering og avslutning av fagdagen   Pris for fagdagen: kr. 2.000,- pr. person. Ved 6 påmeldte fra samme arbeidsplass, er 1 gratis. Påmeldingsfrist: 15.11.2017 Påmelding elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
Sandnes 8 timer 13 990 kr
26 Feb
ART/AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk re... [+]
Et ART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.   ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. ART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta ART-trenerkurs, blir du ART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for ART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av ART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer
Oslo 2 000 kr
Fagdag for barnehageansatte og ansatte i barneskolen fredag 03.11.2017 i Oslo. [+]
kl. 10.00 – 11.45 Hvilke utfordringer kan barnehage/skole møte og hvordan skape godt samspill fra starten? - Hvordan skape god relasjon til ett barn/elev som ikke snakker norsk? - Hvordan inkludere barnet raskt inn i barnegruppen/elevgruppen? - Hvilke utfordringer kan barna i barnehagen/skolen møte på? - Traumatiske opplevelser som påvirker barnets evne til læring og sosialt sampsill kl. 11.45 – 12.30 Lunsj kl. 12.30 – 14.00 Hvordan inkludere foreldre som ikke snakker norsk og hvordan løse utfordringer vedrørende samarbeid rundt barnet? - Manglende forståelse for det norske skolesystemet/barnehagesystemet - Språkutfordringer hos foreldre - Tips til hvordan løse noe av utfordringene vedrørende oppfølgingen og samarbeidet rundt barnet kl. 14.00 – 14.15 Pause kl. 14.15 – 15.45 Samarbeid mellom skolen – foreldre – hjelpeapparatet for øvrig - Hvem har ansvaret for hva? Og hvordan få samarbeidet til å fungere når foreldrene ikke snakker norsk? - Hvilke forventninger kan man ha til de foresatte? Og hvordan inkludere de foresatte på en positiv måte Kl. 15.45 – 16.00 Oppsummering og avslutning av fagdagen Påmelding elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com Pris for fagdagen: kr. 2.000,- pr. person. Ved 6 påmeldte fra samme arbeidsplass, er 1 gratis. Påmeldingsfrist: 15.10.2017 Påmelding elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på n... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
7 timer 1 250 kr
Lær deg metoder for å bistå barnehager med å identifisere og fjerne tidstyver. Ansatte opplever at de får frigjort mer tid til barna. [+]
Kvalitet i barnehage har vært en prioritert satsing for myndighetene i flere år. Ansatte i barnehager utvikler ny kompetanse og deltar i ulike faglige satsinger. Mange opplever at en ikke får tatt i bruk ny kunnskap. Samtidig øker den dårlige samvittigheten. Vi forstår mer, ser mer, men klarer ikke endre praksis. “Vi har ikke tid!”, svarer mange, alt for ofte. Vi har utviklet metoder for å bistå barnehager med å identifisere og fjerne tidstyver. Ansatte opplever at de får frigjort mer tid til å være i direkte samspill med barn, og de bruker mer tid til det som er viktig og som bidrar til barnas utvikling. Mange ser verdien av eget arbeid i et helt nytt lys etter at får øye på tidstyvene. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;