Alle kategorier
Du har valgt: Pedagogikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

8 timer 2 900 kr
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer? Et praktisk orientert kurs med professor Ross Greene, forfatter av... [+]
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer?   Bli med på kurs med Ross Greene om Problemløsning Gjennom Samarbeid! Ross Greene gir oss praktiske og konkrete svar på hvordan vi kan jobbe og skape samarbeid også der ting har vært fastlåst, vanskelig, og kanskje også “eksplosivt”. Ross Greenes metode Problemløsning Gjennom Samarbeid, PGS, er praktisk, konkret, og brukt i familier, i barnehage, skole, barnevern, fengsler, og andre institusjoner.   Barn som blir ekstremt sinte, frustrerte, noen ganger voldsomme, og som har for vane å eksplodere ofte og for tilsynelatende ingenting, kan være meget utfordrende og slitsomme å omgås. Foreldre, førskolelærere, lærere og andre som opplever dette daglig vet alt om dette. Ofte har de prøvd alt, men lite hjelper. Hva gjør en da? Dette gir Ross Greene gode og praktiske svar på. Informasjon om datoer og kurssteder finner du på våre nettsider:   https://famlab.no/problemlosing-gjennom-samarbeid/   Uttalelser fra tidligere deltagere. “Meget matnyttig kurs! Du blir presentert for praktiske løsninger på utfordrende problemer”. “Det var en stor hjelp for oss som foreldre å lese “Eksplosive barn” og endelig bli møtt med forståelse og empati for de såkalte “umulige” barna”. “Jeg svært godt fornøyd med kurset. Helt strålende. Dette er det så altfor få som bruker og forstår da de fremdeles tror at økt porsjon av straff og belønning skal føre dem til målet når det ikke har ført fram tidligere. Endelig”. “Dette har jeg ventet på. Jeg er evig takknemmelig til Ross Greene. Vi har brukt det med vår sønn i 1 år med meget god effekt. Videre er det et verktøy jeg bruker nærmest daglig i arbeide med foreldre med utfordrende barn”. “Jeg hadde fra før av arbeidet litt med Ross Green’s problemløsninger og metoder og med veldig gode resultater der andre metoder overhodet ikke hjalp”. “Jeg anbefaler alle som jobber med utfordrende/eksplosive barn dette seminaret og gleder meg til å la de jeg møter dra nytte av det jeg har lært! ” “Ross Greene har gitt meg en optimisme og tro på at forandring er mulig”   [-]
Les mer
32 000 kr
Kommunikasjon og konfliktløsning i relasjoner med barn. For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn. [+]
Kommunikasjon og konfliktløsning i relasjoner med barn. For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn.   Ønsker du å støtte barn og foreldre som sliter med relasjoner og konflikter? Ser du konflikter mellom barn, ansatte eller foreldre på din arbeidsplass, og ønsker å kunne gjøre mer? Ønsker du å skape et bedre miljø på din arbeidsplass for barn og ansatte? Er det mye konflikter i barnegruppen i barnehagen? Eller barn som faller utenfor? Vil du styrke barns sosiale og emosjonelle utvikling?   Dette og mye mer får du gode verktøy til å jobbe med gjennom denne utdannelsen.  Les mer her: https://foreldrekompetanse.no/utdannelse/   Uttalelser fra tidligere deltagere: “Jeg har alltid sett på meg selv som veldig anerkjennende i forhold til barn, og nå innser jeg at barna nok ikke alltid har sett det på samme måte. Her lærte jeg å virkelig forstå hva annerkjennende kommunikasjon betyr i praksis, og hvordan jeg kan anvende det også i krevende situasjoner”.   “Utdannelsen har gitt meg en større trygghet på tema konflikthåndtering. Jeg bruker verktøy jeg har lært på kurset til daglig i forhold til mine egne barn og i barnehagen. Det har vært lærerikt og spennende, og jeg føler at jeg er enda mer bevisst og observant i situasjoner. Jeg klarer å lese situasjonene mye bedre og kan handle deretter”.   “For oss som jobber i barnehage er det en trygghet å ha denne kunnskapen i møte med foreldre som ønsker råd og veiledning”.   «Takk for en flott og lærerik utdannelse! Utdannelsen ga gode rammer for læring. Med begrenset antall deltagere på utdannelsen fikk vi god tid til å fordype oss i de enkelte hverdagslige konfliktsituasjonene vi møter. Modellen som presenteres er lettforståelig og enkel å formidle videre til egen arbeidsplass og personal. Med god tid mellom hver samling fikk vi fikk praktisert på arbeidsplassen og hjemme og lagt grunnlag for nye diskusjoner på kursdagene. Jeg bruker modellen i hverdagen, som et godt verktøy til å takle hverdagskonflikter jeg møter, til veiledning av personalet og foreldre».     [-]
Les mer
850 kr
Et introduksjonskurs om traumer, relasjonelt stress og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydni... [+]
I dette kurset får en grunnleggende forståelse av hva traumer og relasjonelt stress er, og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydningen stress og traumer har for utviklingen av barnets hjerne, og barnets evne til selvregulering, emosjonsregulering, selvutfoldelse, lek og utforskning. Vi ser også på betydningen av voksnes, både foreldre, familie og ansatte i skole og barnehage, har for barnets utvikling av selvregulering, og hvordan voksne kan samarbeide for å skape et trygt, utviklingsstøttende relasjonelt miljø for barnet. Kurset er aktuelt for foreldre, deg som jobber med barn, og også deg som ønsker å forstå mer av deg selv og egne reaksjoner på relasjonelt stress og traumer. Opplever dere noe av dette, hos barn eller voksne?-Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.-Nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.-Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.-Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.-Eller er lite motivert, følsom, eller overdrevent dempet. Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen. I dette kurset lærer du både å forstå denne typen reaksjonsmønstre, og for en konkret introduksjon til hva du kan gjøre i praksis i hverdagen med barnet, får å få hverdagen til å fungere bedre, og støtte barnets utvikling.    Du kan lese mer om dette kurset her, https://foreldrekompetanse.no/traumer-relasjonelt-stress-og-barns-utvikling/ [-]
Les mer
Bergenhus Sentrum Og 1 annet sted 6 timer 1 690 kr
13 Feb
05 Mar
05 May
Hvordan kan vi som arbeider i barnehagen bidra til å styrke og utvikle robuste barn, som tåler hverdagens opp- og nedturer? [+]
Det kreves en robusthet for å finne fotfeste i hverdagens stress og utfordringer. Ikke minst gjelder dette for de barna som bærer med seg en sårbarhet. Det å trives og føle trygghet i hverdagen har stor betydning for lek og samspill med andre barn og voksne.  Vi som jobber med barn og ungdom, trenger handlingskompetanse for å kunne gi dem den støtten de trenger for å mestre små og store hverdagslige utfordringer livet byr på.  Kursholder Sjur Langeland jobber som fagleder for forebyggende tjenester i Nannestad. Langeland er utdannet innen familieterapi og religionspsykologi, samt i LØFT, ART og innen veiledning. I tillegg til jobben i Nannestad kommune driver han egen praksis og holder kurs i kommunikasjon, relasjonsarbeid, konflikthåndtering, egenutvikling m.m. [-]
Les mer
Stavanger 6 timer 1 890 kr
16 Mar
En helhetlig leseopplæring hvor leseglede og tidlig innsats er satt i system gir elevene et solid grunnlag for videre læring. [+]
Helhetlig leseopplæring setter fokus på viktige spørsmål som: Hvordan kan undervisningen organiseres slik at elevene blir sett, hørt og fulgt opp i lese- og skriveutvikling? Hvorfor er det viktig at lese- og læringskulturen på skolen preges av leseglede? Og hvordan kan man sette tidlig innsats i system i den ordinære opplæringen?Metodevalg, materiell, organiseringsformer og ressursfordeling kan forsterke kvaliteten på opplæringen – og kursholder viser deg hvordan dette kan gjøres i praksis, uavhengig av læreverk. Spangereid skole i Lindesnes kommune har i en årrekke arbeidet med en helhetlig leseopplæring, og resultatene er oppsiktsvekkende gode. Skolen har redusert andelen spesialundervisning til tilnærmet lik null. Kursinnhold Hvorfor er leseglede og tidlig innsats viktig i begynneropplæringen? Hva sier teori og forskning? Metodevalg, materiell, organiseringsformer og ressursfordeling Gjennomgang av fokusområdene: lyd- og bokstavinnlæring, veiledet lesing, språkleker, høytlesing, tekstproduksjon, skolebibliotek og egenlesing. Tidlig innsats satt i system - hva betyr det i praksis? KursholderLine Hansen Hjellup er lærer og lærerspesialist i begynneropplæring. Line er også skolebibliotekar på Spangereid skole og pedagogisk veileder i språk, lesing og skriving på Kompetansesenter Sør. Hun har gitt ut boka Helhetlig leseopplæring – leseglede og tidlig innsats (Pedlex 2014) og Skolebiblioteket – læring og leseglede i grunnskolen (Cappelen Damm 2018). Hun er en ettertraktet foredragsholder i skolebibliotek-Norge. I region Sør har hun hatt årlige kursrekker for lærere som skal ha lese- og skriveopplæring på 1. trinn. [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 595 kr
Bli kjent med de grunnleggende og mest viktige tema i forhold til det å gjøre en god jobb i SFO. [+]
Velkommen til kurs for SFO/AKS medarbeidere i Norge. I dette kurset vil du få kjennskap til de grunnleggende og mest viktige tema i forhold til det å gjøre en god jobb i SFO/AKS.      Kurset består av 8 leksjoner som inneholder undertema. Mellom hver leksjon vil du få noen spørsmål du skal besvare. Når alle svar i alle leksjoner er gjennomført har du bestått kurset og du får et kursbevis.  Tema i kurset: Voksenrollen og ditt ansvar, Forventninger til deg som ansatt, Aktiviteter og Lek, Kommunikasjon med barn og foreldre, Regelverk og nasjonale føringer, Oppstart og overgang fra barnehage, Å være en god kollega   Ta kurset hvor som helst og når som helst  Kursene er igjen delt opp i små leksjoner slik at deltaker kan ta litt om gangen når det måtte passe. I sofaen, på bussen eller andre steder. Ta kurs mens du er på farten. Alle leksjoner avsluttes med noen få repetisjons-spørsmål for å sikre at deltaker har fått med seg det mest vesentlige fra kurset. Plugg i øreproppene på bussen og lær deg noe nytt hver dag!   Enkelt, motiverende og tilgjengelig for alle! Leksjonene i våre kurs består av en blanding av tekst, bilder, videoer og andre illustrasjoner for å gjøre innholdet variert og spennende. I tillegg er all tekst tilgjengelig i form av tale. Klikk på en knapp så leses teksten opp.   Forkunnskaper Trenger ingen forkunnskap, men det gjør ingenting om du har gått på kurs fra før. Her får du en oppdatering og en oppfriskning.   Varighet Kurset tar ca 3 timer å gjennomføre. Men du trenger ikke ta hele kurset med en gang. Kurset består av mange små tema slik at du kan ta litt av gangen. Ett tema tar mellom 10 og 15 minutter å gjennomføre.    Innlevering Ingen innleveringer. Du besvarer noen få kontrollspørsmål underveis i kurset.   Målgruppe Dette kurset passer for alle som skal jobbe i SFO. Det passer for deg som allerede jobber i barnehage, jobbsøkere og vikarer.  Har du tenkt på å ta barne-og ungdomsarbeider er dette en fin start.   Fagansvarlig for dette kurset er Jann Svensen Aasebø.Jann er daglig leder og gründer av Assistentprøven. Han har jobbet som SFO leder ved to skoler i Stavanger. I ettertid har han jobbet som foredragsholder og kursholder  hos Confex og Bro Aschehoug. Han har vært forfatter av to utgivelser for Pedlex, ABC for SFO og Håndbok for SFO-ledere. Han har også jobbet med rekruttering av en rekke SFO medarbeidere og SFO ledere. [-]
Les mer
Nettkurs 7 900 kr
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. Lær å tilrettelegge miljøet sl... [+]
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. Lær å tilrettelegge miljøet slik at alle barn blir inkludert ut fra sine forutsetninger.    Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Tilpasset opplæring - Spesialpedagogikk for assistenter - 824 - 106 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Det stilles ingen formelle opptakskrav, men det er en fordel om du tidligere har gjennomført ett eller flere av NKIs studier: · Barnehageassistent · Skoleassistent · Pedagogisk assistent   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Eksamen Eksamen Studiet avsluttes med en 4 timers skriftlig hjemmeeksamen. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 7 900,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
8 dager 7 900 kr
Et nytt og spennende opplæringstilbud der man tar for seg barnehagen som institusjon og arbeidsplass. Din rolle som assistent i samarbeid med barn, foreldre og øvrig pers... [+]
Et nytt og spennende opplæringstilbud som gir deg som assistent i barnehagen formell kompetanse innenfor de viktigste kjerneområdene i barnehagen. Kurset har som målsetning å gi deg en bred praktisk og teoretisk plattform. For deg som ønsker å bli barne- og ungdomsarbeider vil kurset kunne bidra til å realisere denne «drømmen». Etter gjennomført kurs mottar du kompetansekortet for barnehage. INNHOLD Barns rettigheter IKT-nettvett Barns utvikling Pedagogikk, identitet, lek, læring og omsorg Relasjonskompetanse Etikk og holdninger Barns medvirkning Løft og multi intelligens Prosjektarbeid BMSB (barn med spesielle behov) Omsorgssvikt og overgrep Foreldresamarbeid Ernæring Livreddende førstehjelp Hygiene-smitte HMS Ergonomi Det vil siste kursdag være en test fra de temaene som er gjennomgått på kurset, som vurderes bestått/ikke bestått, og det settes krav til minimum 90 prosent oppmøte for å få kursbevis som dokumenterer dine kvalifikasjoner. [-]
Les mer
80 000 kr
Ønsker du deg videreutdanning innen språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen? Utdanningen gjennomføres som et deltidsstudium over 2 år og gir... [+]
AOFs fagskoleutdanning innen språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen, er en praktisk rettet utdanning som gir en dagsaktuell kompetanse som blir mer og mer etterspurt i sektoren. Utdanningen skal gi innsikt, erfaring, refleksjon og trygghet i å arbeide med språk på bakgrunn av ulike morsmål som finnes i en barnehage. Flerkulturell kompetanse overfor de man møter i arbeid med barna som foreldre, tospråklige barnehagemedarbeider og samfunnet/nærmiljøet barna vokser opp i, er viktig for å forstå helheten og utviklingen hos barna.     OPPTAKSKRAV 1. Fullført videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget 2. Det kan søkes opptak på bakgrunn av realkompetanse 3. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet.    Organisering av utdanningen Utdanningen tilbys som deltidsstudium over 2 år. Studiet organiseres med undervisning en kveld per uke. Studiet er bygget opp av fem emner hvorav siste emnet er fordypning parallelt med praksis.   Faginnhold Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanningene i oppvekstfagEmne 2: Pedagogikk og didaktikkEmne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet i barnehagenEmne 4: Flerkulturell kompetanseEmne 5: FordypningPraksis   Eksamen og sluttkompetanse Etter fullført og bestått eksamen og praksis, utstedes vitnemål. Fullført fagskoleutdanning gir 60 fagskolepoeng.   Finansiering Under forutsetning om finansiering, kan studenter som oppfyller følgende krav kan få studiet finansiert fra Utdanningsdirektoratet: 1. Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget eller dokumentert realkompetanse minimum 5 år fra arbeid med barn i alderen 0-6 år og 2. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet Bøker/materiell betales av den enkelte student.   [-]
Les mer
3 dager
Det hjelper ikke om du har allverdens kunnskap i hodet så lenge du ikke evner å gjøre den tilgjengelig for de du skal lære opp. [+]
Når du er i en undervisningssituasjon hjelper det lite å ha enormt med kunnskap dersom du ikke vet hvordan du skal gjøre den tilgjengelig for dem du underviser.  Det viktigste er ikke det som blir sagt, men  det som blir oppfattet.  APFK© er et program beregnet på deg som skal undervise og ikke har pedagogisk utdannelse, men også for deg med pedagogikk, men ønsker mer praktisk tips og trening inn i formidlingsfaget.  Vi jobber med områder som presentasjonsteknikk, relajonskompetanse, tilbakemeldingskultur, stemmebruk, didaktikk mm. Kurset gir ingen studiepoeng. Foreløpig holdes det kurs på bestilling, men etterhvert blir det også åpne kurs for alle som  ønsker. APFK©-corporate er spesielt rettet mot opplæring i bedrifter mens APFK©-klasserom er spesielt rettet mot klasseromsundervisning i skoler og tilsvarende. LÆRINGSMÅL OG EFFEKT: Kunnskap: - Mennesket, læring, læringsmiljø - Relasjonskompetanse  - Hvordan verdisyn påvirker Ferdigheter:  - Metodevalg  - Ledelse  - Tilbakemeldingskultur  - Dialogbasert formidling  - Presentasjonsteknikk   METODIKK: Erfaringsbasert læring med kombinasjoner av teori, verktøy, deltakerinvolvering og trening.       [-]
Les mer
Sentrum Tromsø 6 timer 1 890 kr
17 Mar
23 Apr
Escape room - kompetanser for det 21. århundret. [+]
Escape room er en metode som kan brukes i undervisningen i alle fag på alle nivåer! Aktiviteten er kjennetegnet av at en gruppe mennesker blir stengt inne i et rom der de må løse forskjellige oppgaver for å kunne komme seg ut innen en tidsfrist (vanligvis 60 minutter). I rommet er det et mylder av ledetråder, som gruppen må sette sammen. Det er kasser og bokser låst med kodelåser med nye ledetråder, som i et spill. Kompetanser for det 21. århundret – kreativitet, samarbeid, kommunikasjon og kritisk tenkning – får praktisk anvendelse i et escape room, og de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen egner seg godt som utgangspunkt for oppgavene. Escape room kan også knyttes mot det som heter «Phenomenon-based learning and teaching”. Elever og ansatte kan jobbe praktisk og teoretisk sammen med å lage escape rooms. For elevene er dette trening i entreprenørskap, sosiale og faglige ferdigheter, kreativitet og produksjon av materiell. Elevstemmen blir hørt og det de lager blir synlig. Dette er spennende, utfordrende og motiverende. For kollegiet er dette profesjonsutvikling gjennom utviklingsarbeid, som fører til læring og forbedret praksis. Kursinnhold Hva er escape room? Målgrupper og kompetansemål Idédugnad på tema og design Hva trenger du? Escape box "Fenomenbasert læring og undervisning" Det blir praktiske øvelser på hvordan ulike typer oppgaver blir brukt i escape rooms.   Kursholder Eric Torsøe jobber som lærer ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik, og har vært escape room-lærer siden august 2018. Han underviser er engelsk, historie, religion og etikk, samt medier og kommunikasjon. Han begynte først som lærer i 2010 og har mange erfaringer utenfra skolen som han bruker i arbeidet; både fra praktiske jobber som baker, vaktmester og lastebilsjåfør, til mer teoretiske og menneskeorienterte yrker som pastor og markedssjef i et solenergiselskap. Eric er opptatt av motivasjon og elevenes medvirkning. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
23 Apr
Alle ønsker et godt samarbeid og gode utviklingsprosesser. Hva skal til for å lykkes? [+]
Opplever du at møtene er uproduktive? At man bruker mye av tiden på å formidle informasjon? Er det spenninger og ulikheter innad i kollegiet som hemmer samarbeidet? Vender man stadig tilbake til de samme problemene uten å komme videre? I kurset Lærende profesjonsfellesskap trekker vi linjer mellom de overordnede mål og visjoner, og de hverdagslige utfordringer. Tema som god møtekultur og effektiv informasjonsflyt, kobles med sosialpsykologiske øvelser for å dyrke samarbeid. Kan vi forløse ressurser ved å se at motsetninger og ulikheter representerer kraft og muligheter?  Kurset er basert på boken Gnistrende samarbeid - håndbok i skoleutvikling for lærere. Kursholder Jørgen Moltubak jobber som lærer i videregående skole og har tidligere erfaring fra ungdomstrinnet. Han er forfatter av bøkene Gnistrende undervisning - håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign (2015), Gnistrende samarbeid - håndbok i skoleutvikling for lærere (2016) og Fortellermagi - kunsten å bruke fortellinger i formidling (2017). Han er også programleder for podcasten Rekk opp hånda. Jørgen har lang erfaring som formidler og kursholder i tema som skoleutvikling og klasseledelse, og han får gnistrende gode tilbakemeldinger. I tillegg til stort engasjement for skole og skoleutvikling, brenner han for improvisasjonsteater og kajakkpadling. [-]
Les mer
Bergenhus Sentrum 6 timer 1 890 kr
31 Jan
04 Feb
Hva er egentlig Cooperative Learning, og hvorfor er det en god metode i klasserommet? [+]
De fleste pedagoger er enige i at elevene lærer mye – både faglig og sosialt – av å samarbeide om arbeidsoppgaver. Utfordringen ligger ofte i å sikre at alle elevene har utbytte av samarbeidet, uansett faglig og sosial kompetanse. Dette kurset gir deg et praktisk verktøy som vil øke både læringslyst og læringsutbytte hos elevene dine, og det ganske umiddelbart! Cooperative Learning er en strukturert og lærerstyrt metodikk som sikrer at elevene samarbeider om å løse oppgaver og hvor alle elevene må være aktive i læringsprosessen. Omfattende forskning og erfaring fra blant annet Canada, Danmark og USA, viser at systematisk bruk av samarbeidslæring gir gode læringsresultater. Hensiktsmessig bruk av metoden sikrer gode relasjoner mellom elevene, som igjen bidrar til økt trivsel og motivasjon. Kurset er en innføring i metodikken og vil gi deltakerne praktiske ferdigheter som umiddelbart kan tas i bruk i klasserommet. Kursinhold Hva er Cooperative Learning, og hvorfor er det en effektiv metodikk? Cooperative Learning som verktøy for klasseledelse og relasjonsbygging Coopearive Learning og utvikling av sosial kompetanse Hvordan skape et inkluderende læringsmiljø? Hvordan ivareta prinsippene for dybdelæring? Planlegging av Cooperative Learning i eget/egne fag Praktisk gjennomføring av 3 forskjellige strukturer Kursholder Frank Westby er skolesjef i Frogn kommune. Han har mange års erfaring fra skolen, både fra grunnskolen og fra den videregående skolen. Frank har arbeidet som lærer, pedagogisk konsulent, assisterende rektor og rektor. Han har også vært virksomhetsleder for Askimskolen. Som leder har han bidratt til gode resultater, hvor kunnskapsbasert ledelse og effektiv ressursforvaltning har vært blant suksessfaktorene. Franks formelle kompetanse inkluderer Master i skoleledelse ved BI og utdanning innen veiledning, coaching og relasjonsledelse. Frank Westby er forfatter av boken Cooperative Learning - undervisning med samarbeidsstrukturer (GAN Aschehoug 2018).   [-]
Les mer
Sentrum Tromsø 6 timer 1 890 kr
31 Mar
22 Apr
Hvordan utnytte skolens kollektive kapasitet for å bedre elevenes læring? [+]
Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap er alle skolers mål. I Meld. St. 21 (2016-2017) leser vi at dette også er en forutsetning for implementering av fagfornyelsen: "For at det nye læreplanverket skal utvikle kvaliteten på undervisningen, vil det være en forutsetning at lærerkollegiet sammen legger til rette for at det kan skje faktiske endringer i den enkelte læreres virke i klasserommet." (s. 35) Kollegaveiledning er en fellesbetegnelse for hvordan strukturer, rammer, roller og ulike metoder for samhandling kan bidra i skolens arbeid med å utvikle systematisk læring i profesjonsfellesskapet. Strukturer, relasjonsbygging, aksept for forskjellighet og samtidig felles kjøreregler, vil gi lærerne gode rammer og muligheter til å utvikle sin egen undervisning i samarbeid med kolleger, for elevenes læring, trivsel og utviklingsmuligheter. I de siste årene har kollegaveiledning tatt nye former og fått nytt innhold. Det ligger et stort potensial i hver enkelt lærer og i hvordan skolen skaper arenaer og motivasjon for profesjonsutvikling. Fra forskning vet vi at trygge relasjoner åpner for at læreres tause kunnskap kan løftes fram og bli utfordret gjennom analyse og kritisk refleksjon i utforskende samtaler. Gjennom dette arbeidet legges grunnlag for ny kunnskap, og at felles verdier og holdninger kan tydeliggjøres i kollegiet.   Kursinnhold Betydning av relasjoner og relasjonsbygging i organisasjonen Kommunikasjon – hvordan skape åpenhet, trygghet og klima for utforskende samtaler Du som veileder: dine kommunikative og kollegaers preferanser i ulike samtaler og i samarbeid Funksjoner, roller, ansvar og oppgaver i veiledning: ledere, lærerspesialister, teamledere, lærere Samtalens betydning og ulike samtaler i skolen, symmetri og asymmetri i samtaler, veiledning av nyutdannede lærere, praksisstudenter, «den vanskelige samtalen» osv Observasjon av undervisning som verktøy for analyse og kritisk refleksjon Planlegging av undervisning individuelt og i fellesskap, før- og ettersamtaler Ulike metoder i kollegaveiledning: par- og gruppeveiledning Modeller for erfaringsdeling: Formulering av taus kunnskap og potensial i kollegiale situasjoner Analyse og kritisk refleksjon som verktøy i kollegaveiledning Elevers kommunikasjon med undervisningsopplegget, konsekvenser av undervisning: observasjon av elevers deltakelse og elever læring, for eksempel "Lesson Study" Didaktiske utfordringer og lærernes profesjonelle utvikling Kursholder Anne Kristin Dahl er universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo. Hun har undervist i norsk og geografi fagdidaktikk i mange år, og har erfaring fra ulike skoleutviklingsprosjekter. Anne Kristin har utviklet veilederutdanningen ved Universitetet i Oslo, og er studieleder for tilbudet Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 1 og 2. Hun er også prosjektleder for Veiledning for nyutdannede lærere (Udir), og bidrar med veiledning på ulike nivå i skolen. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.