Alle kategorier
Du har valgt: Pedagogikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

8 timer 2 900 kr
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer? Et praktisk orientert kurs med professor Ross Greene, forfatter av... [+]
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer?   Bli med på kurs med Ross Greene om Problemløsning Gjennom Samarbeid! Ross Greene gir oss praktiske og konkrete svar på hvordan vi kan jobbe og skape samarbeid også der ting har vært fastlåst, vanskelig, og kanskje også “eksplosivt”. Ross Greenes metode Problemløsning Gjennom Samarbeid, PGS, er praktisk, konkret, og brukt i familier, i barnehage, skole, barnevern, fengsler, og andre institusjoner.   Barn som blir ekstremt sinte, frustrerte, noen ganger voldsomme, og som har for vane å eksplodere ofte og for tilsynelatende ingenting, kan være meget utfordrende og slitsomme å omgås. Foreldre, førskolelærere, lærere og andre som opplever dette daglig vet alt om dette. Ofte har de prøvd alt, men lite hjelper. Hva gjør en da? Dette gir Ross Greene gode og praktiske svar på. Informasjon om datoer og kurssteder finner du på våre nettsider:   https://famlab.no/problemlosing-gjennom-samarbeid/   Uttalelser fra tidligere deltagere. “Meget matnyttig kurs! Du blir presentert for praktiske løsninger på utfordrende problemer”. “Det var en stor hjelp for oss som foreldre å lese “Eksplosive barn” og endelig bli møtt med forståelse og empati for de såkalte “umulige” barna”. “Jeg svært godt fornøyd med kurset. Helt strålende. Dette er det så altfor få som bruker og forstår da de fremdeles tror at økt porsjon av straff og belønning skal føre dem til målet når det ikke har ført fram tidligere. Endelig”. “Dette har jeg ventet på. Jeg er evig takknemmelig til Ross Greene. Vi har brukt det med vår sønn i 1 år med meget god effekt. Videre er det et verktøy jeg bruker nærmest daglig i arbeide med foreldre med utfordrende barn”. “Jeg hadde fra før av arbeidet litt med Ross Green’s problemløsninger og metoder og med veldig gode resultater der andre metoder overhodet ikke hjalp”. “Jeg anbefaler alle som jobber med utfordrende/eksplosive barn dette seminaret og gleder meg til å la de jeg møter dra nytte av det jeg har lært! ” “Ross Greene har gitt meg en optimisme og tro på at forandring er mulig”   [-]
Les mer
32 000 kr
Kommunikasjon og konfliktløsning i relasjoner med barn. For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn. [+]
Kommunikasjon og konfliktløsning i relasjoner med barn. For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn.   Ønsker du å støtte barn og foreldre som sliter med relasjoner og konflikter? Ser du konflikter mellom barn, ansatte eller foreldre på din arbeidsplass, og ønsker å kunne gjøre mer? Ønsker du å skape et bedre miljø på din arbeidsplass for barn og ansatte? Er det mye konflikter i barnegruppen i barnehagen? Eller barn som faller utenfor? Vil du styrke barns sosiale og emosjonelle utvikling?   Dette og mye mer får du gode verktøy til å jobbe med gjennom denne utdannelsen.  Les mer her: https://foreldrekompetanse.no/utdannelse/   Uttalelser fra tidligere deltagere: “Jeg har alltid sett på meg selv som veldig anerkjennende i forhold til barn, og nå innser jeg at barna nok ikke alltid har sett det på samme måte. Her lærte jeg å virkelig forstå hva annerkjennende kommunikasjon betyr i praksis, og hvordan jeg kan anvende det også i krevende situasjoner”.   “Utdannelsen har gitt meg en større trygghet på tema konflikthåndtering. Jeg bruker verktøy jeg har lært på kurset til daglig i forhold til mine egne barn og i barnehagen. Det har vært lærerikt og spennende, og jeg føler at jeg er enda mer bevisst og observant i situasjoner. Jeg klarer å lese situasjonene mye bedre og kan handle deretter”.   “For oss som jobber i barnehage er det en trygghet å ha denne kunnskapen i møte med foreldre som ønsker råd og veiledning”.   «Takk for en flott og lærerik utdannelse! Utdannelsen ga gode rammer for læring. Med begrenset antall deltagere på utdannelsen fikk vi god tid til å fordype oss i de enkelte hverdagslige konfliktsituasjonene vi møter. Modellen som presenteres er lettforståelig og enkel å formidle videre til egen arbeidsplass og personal. Med god tid mellom hver samling fikk vi fikk praktisert på arbeidsplassen og hjemme og lagt grunnlag for nye diskusjoner på kursdagene. Jeg bruker modellen i hverdagen, som et godt verktøy til å takle hverdagskonflikter jeg møter, til veiledning av personalet og foreldre».     [-]
Les mer
Friluftskurs Sola
12 Aug
Aktivitetsdag for elever som starter i 8. klasse ved Kjerrberget ungdomsskole 2021 [+]
Aktivitetsdag for elever som starter i 8. klasse ved Kjerrberget ungdomsskole 2021 [-]
Les mer
Nettstudier 3 timer 1 190 kr
Cooperative Learning er både en metodikk og en pedagogisk tilnærming som leder til inkludering, elevaktivitet, engasjement, læring og sosial utvikling. [+]
Har du snust litt på Cooperative Learning, men ønsker å lære mer? Har du kommet litt i gang – eller vet du egentlig ikke helt hvor du skal starte?Classbuilding, eller klassebygging som vi kan oversette det til på norsk, er et viktig sted å begynne. Gjennom klassebyggingsaktiviteter trener vi elevene i å gjensidig støtte hverandre, slik at det skapes en positiv kontekst for læring innad i gruppa. Målet med classbuilding er at elevene skal bli kjent med hverandre, at det skal skapes en klasseidentitet og at elevene skal føle støtte og styrke fra klassekamerater. Dette igjen fører til at barna respekterer de ulikhetene som er, fordi inkludering er i fokus. Gjennom samarbeidslæring bygger elevene videre på hverandres bidrag. Classbuilding er aktiviteter som gjør at alle bidrar på lik linje. At alle er inkludert styrker fellesskapet, hjelper til med å utvikle toleranse og legger grunnlag for konstruktiv samhandling. Dessuten er det morsomt!I en klasse ønsker vi selvfølgelig at alle skal bli kjent med alle, og at alle skal kunne samarbeide med alle. Hvordan kan vi få elever med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger til å arbeide sammen som en effektiv gruppe? Hvordan kan vi sikre at alle blir sett, hørt – og at alle bidrar? Teambuilding legger grunnlaget for effektivt samarbeid. Teambuilding, som vi kan oversette med lagbygging eller gruppebygging, er en prosess hvor ulike elever blir kjent med hverandre og lærer å stole på hverandre. Målet er at elevene respekterer hverandre og dermed makter å dra nytte av hverandres bidrag. Teambuilding skal styrke gruppene, altså teamene, og deres samarbeidsferdigheter. Når elevene blir godt kjent med dem de er på gruppe med, vil gruppemedlemmene støtte hverandre og respektere hverandre. De vil sette pris på forskjellene som er innad i en gruppe, og de vil utvikle hverandres styrker.Dette nettkurset inneholder forskningen og teoriene bak arbeidsmåten Cooperative Learning. Du vil få mange konkrete eksempler på class- og teambuilding brukt i praksis. Du vil også få kunnskap om hvordan du som pedagog kan aktivere elevene, slik at de er den aktive part i klasserommet, med deg som tydelig klasseleder.   Kursinnhold CL-tankegangen Klassemiljøarbeid  Samarbeid - en demokratisk prosess Livsmestring som en del av Cooperative Learning  Lærerens rolle Sosiale ferdigheter og CL-strukturer; hvordan fremme toleranse, respekt og samarbeidsvilje? Tilpasset opplæring Tips om ulike typer oppgaver Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag.  [-]
Les mer
6 timer 1 890 kr
Jobber du på 1. eller 2. trinn? Da jobber du med leseopplæring! [+]
Er du forberedt på en klasse hvor ingen heldigvis er like - men det samtidig gjør at elevene trenger ulik opplæring fra deg? Trenger du tips om hva du kan gjøre? Endringer i opplæringsloven stiller tydeligere krav til tidlig innsats og tilpasset opplæring. Alle elever som «henger etter» skal få treffsikker og tilpasset opplæring i lesing og skriving på 1.-4. trinn. Hvordan kan vi klare å gjennomføre tidlig innsats i klasserommet? Hvordan kan vi forebygge lese- og skrivevansker? Hvordan planlegge og organisere for individtilpasset opplæring i full klasse? I dette kurset jobbes det både praktisk og teoretisk med tilnærminger til hvordan vi kan arbeide med leseopplæringen for de minste skolebarna. Du får gode tips om nyttige verktøy og læremidler, samt en rekke praktiske eksempler på hvordan du kan gi alle elever god og tilpasset undervisning i full klasse. Kursholder fokuserer på motivasjon for læring, og på hvordan vi kan legge til rette for at alle elever opplever både å mestre på sitt nivå og å bli utfordret for videre læring. Kursinnhold Hva er god lesestart? Tilpasset leseopplæring – til alle Organisering og tilrettelegging i klasserommet Samarbeidslæring – elever som ressurs Materiell og organiseringsformer Tips og ideer Alle kursdeltakere får med seg et hefte med kopioriginaler, tips og triks, spill og plansjer etter endt kursdag. Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag. Linda er også konsulent for GAN Aschehoug. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Smart Kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn, unge og voksne som utviser ulik grad av utfordrende adferd. [+]
Kurset FORUT (Forebygging og mestring av utfordrende adferd) er et kurs som er lagt opp som en kombinasjon av teori og praksis.  Kursinnhold:  - Etikk, aggresjonsforståelse og lovverk - Relasjonskompetanse og ressursfokus - Refleksjons- og håndteringsverktøy - Holdninger og dempende kommunikasjon - Beskyttelses- og friggjøringsteknikker  1. Modul 1: FORUT-kurs med varighet en kursdag: - Dette er et tilbud mest egnet for barnehager, skoler og andre, hvor man bruker omtrent to til tre timer av kursdagen til å trene på beskyttelses- og frigjørings-teknikker i tillegg til den teoretiske delen av kurset. 2. Modul 2: FORUT-kurs med varighet to kursdager: - Dette er et tilbud som passer best for institusjoner og arbeidsplasser, hvor man oftere opplever utofrdrende adferd og utagering og må ta i bruk beskyttelses- og frigjøringsteknikker i større grad.  3. Modul 3: FORUT-kurs med varighet tre kursdager: - Dette er et tilbud hvor man tar for seg inngående teori og praksis i forhold til mestring av utfordrende adferd. I tillegg vil instruktørene demonstrere og deltakerne trene på beskyttelses- og frigjøringsteknikker, i langt større grad enn ved de andre modulene. Vi tilbyr også veiledning og oppfølging av personal med utgangspunkt i valgte moduler.    Hvis dere er en avdeling, en skole/barnehage, en institusjon eller annen instans, som ønsker å bestille FORUT-kurset, legger vi gjerne tilrette for å tilpasse kurset, slik at vektlegging av innhold kan tilrettelegges etter deres behov. Slik kan dere dermed implementere det dere lærer på kurset, på en best mulig måte på deres respektive arbeidsplasser.   Ta gjerne kontakt med oss hvis dere har behov for ytterligere informasjon vedrørende FORUT eller andre kurstilbud i regi av Smart Kompetanse!   [-]
Les mer
8 timer 1 900 kr
Dette kurset lærer deg å kommunisere med barn på en måte som bidrar til færre konflikter, og lavere intensitet når uenigheter oppstår, som de fleste foreldre opple... [+]
De fleste foreldre har opplevd frustrasjonen når kamp og krangling tar over hverdagen, på bekostning av de nære, gode stundene man egentlig ønsker. Dette gjelder enten man har barn i den typiske “Trassalderen”, som vi nå heller kaller “selvstendighetsalder”, eller man har eldre barn og ungdom. Dette er faktisk helt normalt og noe mange opplever. To kjennetegn på relasjoner med barn er 1, at det lett kan bli mange konflikter, og 2, at temperaturen i konfliktene kan bli høy, og også veldig høy. Dette kurset lærer deg å kommunisere med barn på en måte som bidrar til færre konflikter, og lavere intensitet når uenigheter oppstår, som de fleste foreldre opplever at skjer ofte, gjerne flere ganger om dagen. Målet er at du og barnet skal føle trygghet, mestringsfølelse og en økt opplevelse av samarbeid. Og at du bedre kan støtte barnets utvikling av emosjonell og sosial kompetanse. Kurset er også nyttige for å bedre samarbeidet mellom foreldre. I kurset lærer du også alternativer til bruk av belønningsskjemaer, timeout, ros ol. Kurset og metoden som presenteres i kurset er basert på vitenskaplig dokumenterte prinsipper relatert motivasjon, læring, relasjoner, sosial, emosjonell og moralsk utvikling, og er også såkalt traumesensitiv.   Les mer her:  https://foreldrekompetanse.no/trassalder_kurs_for_foreldre_barnehager/   Kursdatoer: Mandag 30. oktober kl. 17 – 22. og mandag 13. november  kl. 17.30 – 20.30. Kurset går over to kvelder.  Lørdag og søndag 4 og 5. november 2017. Kl. 09 – 16. begge dager. Lørdag 3. mars 2018 kl. 09.00 – 17.00. En hel dag.  [-]
Les mer
16 timer 5 500 kr
Administrering, Tolkning og rapportering. [+]
WPPSI-IV var den første av Wechsler-testene som ga mål på 5 indekser. RTI-modellens økende status som tilnærming til lærevansker gir oss imidlertid strengere rammer for bruken av disse. Vi gjennomgår bruksområder, tolkningsprosedyrer og rapportering. Kurset er lagt opp med forelesning, gruppeøvelser og kasusgjennomgang. [-]
Les mer
Laksevåg 7 dager 13 990 kr
26 Oct
AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonne... [+]
Et AART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.       ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. ART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen. Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta AART-trenerkurs, blir du AART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for AART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av AART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer
Nettstudier 4 semester
Kunnskap innen Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med... [+]
Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng, og oppnådd fagskolegrad. I siste del av utdanningen gjennomføres en 10 ukers (350 timer) obligatorisk praksisperiode, som avsluttes med levering av fordypningsoppgave. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen [-]
Les mer
Nettstudier 6 timer 1 890 kr
07 Sep
En intensivert leseperiode i fellesundervisningen [+]
Dette kurset vil gi et grunnlag for at lærere i barneskolen skal kunne samarbeide om å styrke elevenes leseferdigheter. Formålet vil være å styrke sikker og kontrollert lesing (ordavkoding), sammen med fordypning, kritisk tenkning og argumentasjon (forståelse). Det vil i løpet av kursdagen bli gitt en beskrivelse av innhold og gjennomføring, med forankring i teorier om språk, lesing og læring. Dette gjelder alle trinn på barnetrinnet, med tilpasninger til de laveste trinnene og for elever med ulike utfordringer. Elevsentrerte og inkluderende dialoger vil bli vektlagt som fundamentet for strukturert språk- og leseundervisning. Referanser og aktuelle kilder vil bli oppgitt. Kursholder Vigdis Refsahl er utdannet som cand.paed, med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving. Hun har sin praksis arbeid i skolen, PPT og Statped, lesing og lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Hun har bred erfaring med systemrettet arbeid i kommuner og på skoler, fra de laveste trinn på barnetrinnet til videregående skoler og voksenopplæring. Hun har også vært delaktig i å utvikle og gjennomføre en videreutdanning av lærere innenfor språk- og leseopplæring. [-]
Les mer
Nettstudier 7 900 kr
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. [+]
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. Lær å tilrettelegge miljøet slik at alle barn blir inkludert ut fra sine forutsetninger.  Studiet gir deg kunnskap om ulike lærevansker, hvordan disse kommer til uttrykk, og hvordan du kan møte disse på en konstruktiv måte. Du lærer også om de vanligste funksjonshemningene. Begrepet tilpasset opplæring brukes mest innenfor skolen, men barn med spesielle behov har krav på tilrettelagt tilbud også i barnehagen. Spesialpedagogikk for assistenter passer både for deg som ønsker deg inn i en slik jobb, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse.     Nivå: Yrkesrettet utdanning       Opptakskrav:   Det stilles ingen formelle opptakskrav.   Studietid:   Du kan bruke inntil 6 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart:   Studiet har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang!   Eksamen:  Kurset har ikke eksamen.     Pris: Pris 7 900,-     Studiemateriell:    Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering:   Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering:   Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester
Kunnskap studenten tilegner seg i studiet Barnehagens digitale praksiser er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn. [+]
Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen. Utdanningen retter et spesielt fokus på barnehagens digitale praksiser sammen med barna. Viktige faktorer i dette arbeidet blir godt samarbeid med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe ved bruk av digitale ressurser. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon:     [-]
Les mer
850 kr
Et introduksjonskurs om traumer, relasjonelt stress og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydni... [+]
I dette kurset får en grunnleggende forståelse av hva traumer og relasjonelt stress er, og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydningen stress og traumer har for utviklingen av barnets hjerne, og barnets evne til selvregulering, emosjonsregulering, selvutfoldelse, lek og utforskning. Vi ser også på betydningen av voksnes, både foreldre, familie og ansatte i skole og barnehage, har for barnets utvikling av selvregulering, og hvordan voksne kan samarbeide for å skape et trygt, utviklingsstøttende relasjonelt miljø for barnet. Kurset er aktuelt for foreldre, deg som jobber med barn, og også deg som ønsker å forstå mer av deg selv og egne reaksjoner på relasjonelt stress og traumer. Opplever dere noe av dette, hos barn eller voksne?-Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.-Nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.-Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.-Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.-Eller er lite motivert, følsom, eller overdrevent dempet. Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen. I dette kurset lærer du både å forstå denne typen reaksjonsmønstre, og for en konkret introduksjon til hva du kan gjøre i praksis i hverdagen med barnet, får å få hverdagen til å fungere bedre, og støtte barnets utvikling.    Du kan lese mer om dette kurset her, https://foreldrekompetanse.no/traumer-relasjonelt-stress-og-barns-utvikling/ [-]
Les mer