Psykologi
Du har valgt: Psykisk helse
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om:• kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære.• gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid     med barn og unge. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære. • gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid med     barn og unge.   Tema Kommunikasjon • Hva er kommunikasjon? • Å forstå andre mennesker • Kommunikasjonsformer • Kommunikasjon og utvikling • Kommunikasjon med ord • Kommunikasjon uten ord • Samtalen – å kommuniserer med hverandre • Troverdig kommunikasjon • Når kommunikasjonen blir vanskeliggjort • Makt og avmakt i kommunikasjon • Psykologifaget og ditt eget arbeid • Kommunikasjon når ting blir vanskelig   Gruppepsykologi • Hva er en gruppe? • Ulike grupper • Sosiale nettverk • Hvorfor danner vi grupper? • Hvordan foregår arbeidet i grupper? • Gruppeprosesser • Samarbeid i grupper • Ulike roller i en gruppe • Gruppestørrelse, sammensetning og plassering • Handler vi annerledes i grupper enn ellers? • Gruppepress • Mobbing – en vrangside ved grupper • Hva kjennetegner grupper som fungerer godt? • Konflikter og konflikthåndtering   Litteratur Psykologi i barne- og ungdomsarbeiderfaget Walgermo/Håkonsen ISBN 9788200424826 Gyldendal 2000   Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer
Barn med særskilte behov er en gruppe med svært forskjellige barn. De kan ha ulike vansker – og ulike grader av vansker. [+]
Barn kan være pårørende til foreldre med problemer i forhold til rus eller psykisk helse. Disse barna kan ha behov for spesiell tilrettelegging og oppmerksomhet. Å gjøre barnehagedagen så god som mulig for dem kan være vanskelig. Vår utfordring er at vi ikke alltid vet så mye om dem før de begynner i barnehagen, om hvordan deres livssituasjon og hverdag er.Dette kurset har fokus på barn som pårørende og hvordan vi best kan tilrettelegge for en trygg og god barnehagehverdag for dem.Kursinnhold Hvem er disse barna – hva kan kjennetegne dem? Hvilke særskilte behov kan barn som pårørende ha? Hvordan skal vi som voksne møte dem i barnehagen – og skape gode relasjoner? Hvordan skal vi møte deres foreldre? Kursholder Jan Steneby er barnehagelærer med mange års erfaring fra barnehage. Han har i over 20 år jobbet med utvikling og gjennomføring av tiltak og intervensjoner med fokus på barn som pårørende i regi av Organisasjonen Voksne for Barn. Jan underviser også i temaer som omhandler barn og unges psykiske helse. Han har lang erfaring med veiledning og oppfølging av foreldre med rus- og psykiske problemer, og er tilknyttet stiftelsen "Det er mitt valg" som konsulent. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 4 500 kr
Personlig livsbalanse - Bli sterkere og hel i krevende situasjoner. [+]
Kurset har et pedagogisk perspektiv med vekt på forelesning og refleksjon  over 3 x 2 timers kurs på lørdager. Temaene for hver lørdag er Bli trygg og stå støtt i egen erfaring og behov. Slippe sider i som trekker deg ned Om å utvikle ditt autentisk jeg.  Kurset går over 3 lørdager a`2 timer. [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer
Vennskap mellom barn er noe vi ofte tar for gitt, og de fleste barn vil i løpet av tiden i barnehagen finne og holde på venner. [+]
Noen vennskap kan til og med vare livet ut. De fleste vil være enige om at vennskap er en forutsetning for barns trivsel i barnehagen Vi voksne blir ofte bekymret når vi oppdager barn som ikke har venner eller sjelden blir tatt kontakt med. Vi lurer på hva dette kommer av. Og noen ganger hender det at barn blir utestengt fra lek, og som voksne er vi ofte raske med å si at alle må få være med å leke. Dette kurset handler om hvordan vennskap oppstår og vedlikeholdes. Det handler om mekanismer for å beskytte vennskap, og humorens plass i et venneforhold. Hva kan personalet gjøre for å hjelpe barn med å etablere vennskap, og hva bør gjøres for å støtte opp om vennskap? Innspill og spørsmål vil bli drøftet og besvart. Kursinnhold: Barns relasjoner og vennskap Kjennetegn på vennskap Lekens betydning for vennskap Sosial kompetanse som grunnlag for vennskap Utestengelse som beskyttelse av vennskap Humorens betydning for vennskap Voksenrollen og barns vennskap Kursholder Erik Fagerheim er utdannet barnehagelærer og har mange års erfaring fra barnehage. Han jobber nå som lektor ved Ishavsbyen videregående skole i Tromsø, Helse- og oppvekstfag. Erik har undervist i pedagogikk ved universitetet i Stavanger, og ble nominert til prisen «Årets barnehageinspirator 2018». Han knytter teori opp mot praksis ved å oversette faglitteratur og fagbegreper til situasjoner man kjenner seg igjen i fra barnehagen. Med gode fagkunnskaper, humor og godt humør skaper han alltid engasjement i deltakergruppen!   [-]
Les mer
Bedriftsintern 6 timer
Kurset handler om barna som utfordrer oss med sin væremåte. De som strever med temperament, følelser og reaksjoner, og som ofte kommer i konflikt med sine omgivelser. [+]
Det handler like mye om de stille barna, de innagerende, som ofte sliter med konsentrasjon, oppmerksomhet og utholdenhet. "Vi har prøvd alt”, sier vi ofte om disse barna, men har vi det? Disse barna er spesielt utsatt og spesielt sårbare ettersom de ofte påkaller vår irritasjon og vår kritikk, mens de mer enn andre trenger vår innsikt og forståelse.   Kursinnhold Hvordan kan vi hjelpe barn til økt selvinnsikt, selvforståelse og selvrespekt? Hvordan kan vi hjelpe barn til å tenke, reflektere og undre seg over det som skjer i samhandling med andre? Hvordan kan vi ta barnet med på å utvikle ideer og forslag til løsninger på det som oppleves vanskelig for dem? Hvordan stiller vi gode spørsmål som hjelper barn videre, og unngår spørsmål som stopper dem? Hvordan kan vi bli bedre til å snakke med barn og ikke bare til dem? Hvordan se hele barnet – med samtalen som utgangspunkt   Kursholder Emilie Kinge er barnehagelærer med embetseksamen i spesialpedagogikk. Hun har mange års erfaring fra arbeid i barnehage, men sin lengste praksis har hun fra arbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste, med spesiell vekt på barn med sosiale og emosjonelle vansker. Emilie har skrevet flere bøker: Empati i møte med barn med spesielle behov, Barnesamtaler, Det anerkjennende samvær og samtalens betydning for barn med samspillsvansker, Hvor er hjelpen når det trengs? Om foreldresamarbeid, Om relasjonskompetanse, Tverretatlig samarbeid omkring barn – en kilde til styrke og håp? Empati – nærvær eller metode? Utfordrende atferd i barnehagen Emilie Kinge er en varm og nær formidler og en erfaren kursholder i alle tema fra bøkene. Hun har også lang erfaring i å veilede personale og foreldre i barnehage og skole, både individuelt og i gruppe. Hennes kompetanse favner barn og unge fra 0–18 år. [-]
Les mer
Bydel Østensjø 6 timer 1 650 kr
23 Aug
Dette kurset er proppfullt av livsmestringsverktøy. [+]
Diameta kurs har fokus på livsmestring, trygghet og en god selvfølelse. Denne læringen er med å skape gode klassemiljøer og godt vennskap. Dette er like viktig for alle og har en anti - mobbe effekt. Sagt av barn/ungdom på kurs:- Bare det å være sammen med andre å lære dette er gøy og lærerikt- Alle i klassen og på idrettslaget burde kunne dette, da hadde vi hatt det mye bedre sammen- Det er så godt å kjenne at jeg er god nok som den jeg er Kursholder lærer barnet ditt om:  Tanker og følelser Hvordan få bedre selvfølelse Hvordan sette seg mål Hvordan bli mer motivert Mindfulness Bedre søvn Hverdagsverktøy Sinnemestring Konflikthåndtering Selvhjelpsteknikker Hvilke verdier har jeg? Litt om kosthold Barnet ditt vil få bedre selvfølelse: Bli tryggere i seg selv Mestre forskjellige følelser Få motivasjon som gir riktig fokus Bli bevisst effekten av positive tanker Hvordan ha det bra i livet sitt Lære mange livsmestringsverktøy Dette kurset krever at barnet kan sitte endel rolig og være konsentrert. Dersom du er usikker på noe, ta kontakt med kursholder.   Det er ingen selvfølge at barn og ungdom vokser opp med god selvfølelse og en indre tro og trygghet om at de er gode nok som den de er. Dette må læres og trenes på samme måte som alt annet. Selvfølelse og trygghet er omfattende og består av grunnleggende kunnskap om mange temaer som for eksempel tanker, følelser, kommunikasjon, konflikthåndtering, sinnemestring, avslapping, søvn, kosthold, hvem er jeg, verdier, konsentrasjon, ta til seg læring, løsningsfokus, egenskaper, mål, visualisering mm.   Alt dette lærer du på Diameta sine kurs for  god selvfølelse. Læringen er forebygging i praksis og varer livet ut om den vedlikeholdes.  Vår erfaring er at allerede etter første kurs så vil barn og ungdom ta med og ta i bruk verdifull læring. Vi mener at ved å gjenta læringen gjennom hele skoleforløpet fra tidlig alder og helst som et eget fag i skolen så vil også miljøet i klassen, på idrettslaget, i familien og i samfunnet bli bedre. Les mer om Diameta sitt arbeide her: http://www.diameta.no Gode tilbakemeldinger: "....Vi er veldig glad for at William deltok på kurset, og vil helt sikkert vurdere nye kurs hos Diameta i fremtiden....." Kristin Valen  "...Jeg syntes kurset var veldig bra for barn. Man lærer seg at man kan faktisk ha det bra..." Silje, 11 år "...Jeg hadde god nytte av kurset, og bruker spesielt avslappingsøvelsen hvis jeg sliter med å sovne..:" Henrik, 12 år "Jeg har lært av min datter hva jeg kan gjøre hvis jeg blir stressa og hva jeg kan gjøre for å konsentrere meg bedre.." Mor til barn på kurs ”Barnet mitt har fått med seg veldig mange gode verktøy og jeg ser han har blitt en gladere og mer empatisk gutt..” Mor til barn 7 år "Alle hadde hatt godt av å lære om disse verktøyene..." Jente 13 år "Jeg skulle ønske alle i klassen min og på idrettslaget mitt hadde gått på kurs, da hadde vi hatt det mye bedre sammen..." Jente 11 år "Dette kurset er annerledes enn andre kurs jeg har gått på. Det er fordi dette handler jo om meg..." Gutt 13 år "Det er godt å vite at jeg er god nok akkurat som jeg er..." Gutt 11 år   DETTE ER ET POPULÆRT KURS, SIKRE DIN PLASS. MELD BARNET DITT PÅ NÅ! Bli kjent med Diameta instruktør Trine Øfsti Bråten. Trine er gründeren av Diameta og har blant annet utviklet «Barne- og ungdomskurs for god selvfølelse», nettbasert selvfølelseprogram for barn og unge og kurs/foredrag for foreldre og ansatte i skoler/barnehager om tema selvfølelse og livsmestring mm. Hun har i samarbeid med fagpersoner videreutviklet Diameta AS til å bli et kompetansesenter for selvfølelse og livsmestring for barn, ungdom og foreldre, samt støtteapparatet rundt. Diameta AS har dyktige kurs- og foredragsholdere i hele Norge. Samtlige har gjennomført kursholderopplæring i Diameta AS for å bli sertifisert kursholder hos Diameta AS. Les mer her: www.diameta.no.  Trine har også jobbet som coach i over 10 år, og har solid erfaring både som barne-, ungdoms-, foreldre- og familiecoach. Hun jobber samtidig med idrettsutøvere og voksne som trenger en ny retning i livet - enten privat eller som arbeidstaker.  Trine har en helhetlig tilnærming, tankegang og filosofi i sin coaching, der hun ser hele mennesket når hun går inn i en prosess for å bidra til best mulig resultater for den enkelte. Hun har også lang og god erfaring med mindfulness, yoga, meditasjon og andre terapiformer. Dette gjør at hun kan ta i bruk en rekke metoder og teknikker fra et betydelig reportoir i verktøykassen i sine prosesser. Trine har også en blogg der hun reflekterer over ulike viktige temaer innenfor helse, livsstil, familie, barn og ungdom - www.trinesblogg.no. Hennes visjon med alt hun jobber med, er å bygge god selvfølelse, og sosial og emosjonell kompetanse hos barn, ungdom, foreldre og voksne. Dette for at flere mennesker skal bli trygge, sterke og har en solid verktøykasse å ta i bruk når de trenger det.  Hun er opptatt av at samfunnet vårt på sikt vil se resultater av å styrke og opprettholde god selvfølelse i hvert enkelt individ. Når selvfølelsen er på plass, er det rom for læring, lek, mestring, vennskap, gode relasjoner, glede, mening, trygghet og kjærlighet.       [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg. Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg.   Kursbeskrivelse Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I Tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.     Tema • Barns forståelse av døden på ulike alderstrinn • Vanlige sorgreaksjoner hos barn • Skillet mellom traumer og sorg • Foreldres/søskens/besteforeldres/venners/andres død • Spesielle dødsfall • Hva gjør sorgen verre? • Forholdet til den døde • Barns fantasier og årsakstenkning • Kjønnsforskjeller i barns sorg • Omsorg for barn i sorg og krise • Rådgivning til foreldrene • Formidling av dødsbudskap til barn • Åpen og ærlig kommunikasjon • Dødsfall etter sykdom • Håndtering av dødsfall i barnehage og skole • Forberedelse før dødsfall  • Lærerne som ressursgruppe • Lærernes egne behov • Dødsfall i barnehagen • Krisebehandling eller sorgterapi for barn • Sorggrupper for barn   Litteratur Sorg hos barn Atle Dyregrov ISBN 9788245005677 Fagbokforlaget 2006   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig Sentrum 3 timer 1 290 kr
12 Sep
Barn med psykiske vansker kan ha utfordringer med relasjoner, vennskap og samspill med andre barn, og har derfor behov for mer og tettere oppfølging i hverdagen. [+]
Her får du oppdatert kunnskap om kjennetegn på ulike psykiske lidelser og hvordan vi kan hjelpe og støtte disse barna slik at de føler seg inkludert og opplever mestring. Barn med psykiske vansker kan ha utfordringer med relasjoner, vennskap og samspill med andre barn, og har derfor behov for mer og tettere oppfølging i hverdagen. Her får du oppdatert kunnskap om kjennetegn på ulike psykiske lidelser og hvordan vi kan hjelpe og støtte disse barna slik at de føler seg inkludert og opplever mestring. Kurset handler om barn som kan være vanskelig både å forstå og støtte fordi de reagerer sterkere eller annerledes enn jevnaldrende. Tiltak som er nyttige for andre barn kan føre til sinneutbrudd eller tilbaketrekning og i verste fall fravær for disse barna. Kunnskap om barn som har vansker med å roe enten sinne eller engstelse gir grunnlag for å drøfte virksomme tiltak for å støtte barna. Kursholder presenterer forslag til tiltak for å hjelpe barn med psykiske vansker å regulere sinne, uro og engstelse. Tiltak som støtter barnas egne strategier for selvregulering bidrar til at de kan få bedre sosial tilpasning. Små endringer i hverdagen kan hjelpe barn å oppleve mestring og forebygge konflikter i overgangssituasjoner, aktiviteter og lek. Kursinnhold Kjennetegn ved barn med ulike psykiske vansker Hvordan påvirker reguleringsvansker barna? Eksempler som viser sinne, uro og engstelse hos barn Hvordan kan vi hjelpe barn til å regulere følelser og aktivitet når de er i en utfordrende situasjon? Forebygging av sinneutbrudd, uro og tilbaketrekking gjennom tilpasninger over tid Støtte til opplevelse av mestring Styrke sosial tilhørighet gjennom konkrete tiltak for å forebygge og unngå konflikter og sinneutbrudd Gjøre avtaler med barnet og sammen finne forslag til løsninger på det som er vanskelig [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 5 timer 1 650 kr
05 Sep
Dette kurset er proppfullt av livsmestringsverktøy. [+]
Diameta kurs har fokus på livsmestring, trygghet og en god selvfølelse. Denne læringen er med å skape gode klassemiljøer og godt vennskap. Dette er like viktig for alle og har en anti - mobbe effekt. Sagt av barn/ungdom på kurs:- Bare det å være sammen med andre å lære dette er gøy og lærerikt- Alle i klassen og på idrettslaget burde kunne dette, da hadde vi hatt det mye bedre sammen- Det er så godt å kjenne at jeg er god nok som den jeg er Kursholder lærer barnet ditt om:  Tanker og følelser Hvordan få bedre selvfølelse Hvordan sette seg mål Hvordan bli mer motivert Mindfulness Bedre søvn Hverdagsverktøy Sinnemestring Konflikthåndtering Selvhjelpsteknikker Hvilke verdier har jeg? Litt om kosthold Barnet ditt vil få bedre selvfølelse: Bli tryggere i seg selv Mestre forskjellige følelser Få motivasjon som gir riktig fokus Bli bevisst effekten av positive tanker Hvordan ha det bra i livet sitt Lære mange livsmestringsverktøy Dette kurset krever at barnet kan sitte endel rolig og være konsentrert. Dersom du er usikker på noe, ta kontakt med kursholder.   Det er ingen selvfølge at barn og ungdom vokser opp med god selvfølelse og en indre tro og trygghet om at de er gode nok som den de er. Dette må læres og trenes på samme måte som alt annet. Selvfølelse og trygghet er omfattende og består av grunnleggende kunnskap om mange temaer som for eksempel tanker, følelser, kommunikasjon, konflikthåndtering, sinnemestring, avslapping, søvn, kosthold, hvem er jeg, verdier, konsentrasjon, ta til seg læring, løsningsfokus, egenskaper, mål, visualisering mm.   Alt dette lærer du på Diameta sine kurs for  god selvfølelse. Læringen er forebygging i praksis og varer livet ut om den vedlikeholdes.  Vår erfaring er at allerede etter første kurs så vil barn og ungdom ta med og ta i bruk verdifull læring. Vi mener at ved å gjenta læringen gjennom hele skoleforløpet fra tidlig alder og helst som et eget fag i skolen så vil også miljøet i klassen, på idrettslaget, i familien og i samfunnet bli bedre. Les mer om Diameta sitt arbeide her: http://www.diameta.no Gode tilbakemeldinger: "....Vi er veldig glad for at William deltok på kurset, og vil helt sikkert vurdere nye kurs hos Diameta i fremtiden....." Kristin Valen  "...Jeg syntes kurset var veldig bra for barn. Man lærer seg at man kan faktisk ha det bra..." Silje, 11 år "...Jeg hadde god nytte av kurset, og bruker spesielt avslappingsøvelsen hvis jeg sliter med å sovne..:" Henrik, 12 år "Jeg har lært av min datter hva jeg kan gjøre hvis jeg blir stressa og hva jeg kan gjøre for å konsentrere meg bedre.." Mor til barn på kurs ”Barnet mitt har fått med seg veldig mange gode verktøy og jeg ser han har blitt en gladere og mer empatisk gutt..” Mor til barn 7 år "Alle hadde hatt godt av å lære om disse verktøyene..." Jente 13 år "Jeg skulle ønske alle i klassen min og på idrettslaget mitt hadde gått på kurs, da hadde vi hatt det mye bedre sammen..." Jente 11 år "Dette kurset er annerledes enn andre kurs jeg har gått på. Det er fordi dette handler jo om meg..." Gutt 13 år "Det er godt å vite at jeg er god nok akkurat som jeg er..." Gutt 11 år   DETTE ER ET POPULÆRT KURS, SIKRE DIN PLASS. MELD BARNET DITT PÅ NÅ! Bli kjent med Diameta instruktør Trine Øfsti Bråten. Trine er gründeren av Diameta og har blant annet utviklet «Barne- og ungdomskurs for god selvfølelse», nettbasert selvfølelseprogram for barn og unge og kurs/foredrag for foreldre og ansatte i skoler/barnehager om tema selvfølelse og livsmestring mm. Hun har i samarbeid med fagpersoner videreutviklet Diameta AS til å bli et kompetansesenter for selvfølelse og livsmestring for barn, ungdom og foreldre, samt støtteapparatet rundt. Diameta AS har dyktige kurs- og foredragsholdere i hele Norge. Samtlige har gjennomført kursholderopplæring i Diameta AS for å bli sertifisert kursholder hos Diameta AS. Les mer her: www.diameta.no.  Trine har også jobbet som coach i over 10 år, og har solid erfaring både som barne-, ungdoms-, foreldre- og familiecoach. Hun jobber samtidig med idrettsutøvere og voksne som trenger en ny retning i livet - enten privat eller som arbeidstaker.  Trine har en helhetlig tilnærming, tankegang og filosofi i sin coaching, der hun ser hele mennesket når hun går inn i en prosess for å bidra til best mulig resultater for den enkelte. Hun har også lang og god erfaring med mindfulness, yoga, meditasjon og andre terapiformer. Dette gjør at hun kan ta i bruk en rekke metoder og teknikker fra et betydelig reportoir i verktøykassen i sine prosesser. Trine har også en blogg der hun reflekterer over ulike viktige temaer innenfor helse, livsstil, familie, barn og ungdom - www.trinesblogg.no. Hennes visjon med alt hun jobber med, er å bygge god selvfølelse, og sosial og emosjonell kompetanse hos barn, ungdom, foreldre og voksne. Dette for at flere mennesker skal bli trygge, sterke og har en solid verktøykasse å ta i bruk når de trenger det.  Hun er opptatt av at samfunnet vårt på sikt vil se resultater av å styrke og opprettholde god selvfølelse i hvert enkelt individ. Når selvfølelsen er på plass, er det rom for læring, lek, mestring, vennskap, gode relasjoner, glede, mening, trygghet og kjærlighet.       [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 2015 år
Universitetet i Stavanger (UiS) i samarbeid med Psykiatrisk divisjon ved Stavanger Universitetssykehus, tilbyr nå en ny utdanning innen psykisk helse. Dette er en erfarin... [+]
I løpet av det siste tiåret har det skjedd betydelige endringer i behandling og forståelse av mennesker med psykiske lidelser. Med begrepet «relasjonell behandling» har den humanistiske psykiatrien fått et gjennombrudd nettopp på et relasjonelt nivå. Forskning innenfor emnet har resultert i metode og teori som har stor verdi i arbeidet med pasienter som hemmes av sviktende evne til kommunikasjon og kontakt med andre mennesker. Gjennom mange års klinisk erfaring med disse metodene, har relasjonell behandling blitt en viktig del av det psykiske fagfeltet. Den erfaringsbaserte kunnskapen som tilegnes gjennom klinisk praksis har lett for å forbli «taus kunnskap» hos den enkelte terapeut. Å bringe den erfaringsbaserte kunnskapen fram i en tilgjengelig form er et hovedfokus i denne erfaringsbaserte mastergraden. Hvem passer utdanningen for? Fagpersoner med bachelor eller tilsvarende innen helse-/sosialfag og som arbeider miljøterapeutisk eller individualterapeutisk med personer med psykiske lidelser  i 1. eller 2. linjetjenesten. Miljøterapeutisk fordypning: Passer for miljøterapeuter med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. I tillegg kreves minimum tre år praksis i klinisk arbeid med pasienter med alvorlig psykisk lidelse. Individualterapeutisk fordypning: Passer for personer med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. Studiet retter seg først og fremst mot personer som i minimum tre år har jobbet individualterapeutisk. Studiet er også åpent for kommunalt ansatte som har behov for denne type utdanning i sitt arbeidsforhold.Emnenes oppbygging Master i relasjonsbehandling er bygd opp som et studie over tre år (6 semestre) med følgende emner, der 20 timer prosessveiledning pr semester, er integrert i emnene: Psykodynamisk tenking og forståelse (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnet gir en innføring i utviklingstrekk, grunnleggende begreper og teorier innen psykodynamisk tenkning. Det blir lagt særlig vekt på menneskesyn, verdisyn og holdninger ut fra psykodynamisk forståelse. Pasient- og terapeuterfaringer er sentralt. Hvordan forstå og bruke relasjonen miljøterapeutisk? (30 studiepoeng over to semestre - miljøterapeutisk fordypning): Emnet gir en fordypning i ulike relasjonelle aspekt knyttet opp mot miljøterapeutisk arbeid. Viktige fokusområder er indre psykologiske og ytre sosiale prosesser i relasjonelt arbeid. Relasjonelle faktorer, forståelse og tilnærming som fremmer bedringsprosesser vektlegges. Hvordan forstå og bruke relasjonen Individualterapeutisk? Overføring og motoverføring. (20 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gjennomgår faser i et behandlingsforløp hvor bevaring av en god arbeidsallianse er det bærende prinsipp. Pasientens subjektive opplevelse av sine plager er utgangspunktet for intervensjonene. Diagnostisk utredning og forståelse. Individual-terapeutiske verktøy (10 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gir en gjennomgang av diagnosesystemet ICD-10. Det nye diagnosesystemet DSM-5 vil bli belyst. Diagnostiske utredningsverktøy og bruken av disse vil bli undervist i og trent på. Positive og negative erfaringer med å ha fått en diagnose vil bli belyst gjennom erfaringsinnspill og teoretisk undervisning. I gruppeveiledning vil fokus være utredning og diagnostisering av egne pasienter. Samspillets og samhandlingens betydning for bedringsprosesser (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnets fokus vil være på virksomme relasjoner, styrking av pasientens relasjonskompetanse, helhetlig omsorg og individuelle ressurser/styrke. Samhandling på ulike nivå er et gjennomgripende tema. Pasientens/brukerens erfaringer er et sentralt utgangspunkt. Masteroppgave: Emnet består av metodeseminarer og en skriftlig oppgave tilsvarende 30 studiepoeng. Se semesterplan her. Organisering av undervisning Studiet er modulbasert og tilrettelagt for deg som er i fullt arbeid. Antall samlinger vil variere fra emne til emne, men vil i hovedsak ha tre samlinger à to dager per semester + veiledning. Undervisningen er obligatorisk. Studiet vil bruke It's learning som kommunikasjonsplattform. Mer informasjon vil bli lagt ut her.  Undervisningssted Undervisningen vil foregå ved Stavanger Universitetssykehus og Universitetet i Stavanger.Praksis i studiet Det forutsettes også at studentene er i relevant klinisk praksis under hele utdanningen, enten individualterapeutisk eller miljøterapeutisk ut fra studieretning som velges. Forelesningstidspunkt Forelesningene foregår på dagtid. Ca 9-16.Eksamen Det arrangeres en avsluttende eksamen med bokstavkarakterer etter hvert emne. Eksamenstype vil variere fra emne til emne. Det vil i tillegg være en bruk av obligatoriske oppgaver og prosjektoppgaver som studentene kan arbeide med hjemme.Pris Pris vil variere fra emne til emne. Prisen per studiepoeng er kr 1.800,-.  Semesteravgift og innkjøp av pensumlitteratur kommer i tilllegg.Søknadsfrist Søknadsfrist er 2. august 2015. Kontaktpersoner: Faglig ansvarlig Inge Joa, førsteamanuensis E-mail: inge.joa@sus.no Administrativt kontakt og opptak Karsten Tillerli, UiS EVU Dir. tel. 51833046, mobilnr. 40478378 E-mail: karsten.tillerli@uis.noMed forbehold om endringer. [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer
SFO skal bidra til barnas psykiske helse gjennom å støtte barnas opplevelser av livsglede, mestring og egenverd, og deres utvikling av et positivt selvbilde og en trygg i... [+]
Innholdet i SFO skal støtte opp under at alle barn har mulighet til å utvikle vennskap. (Utkast til nasjonal rammeplan for SFO 2021) Dette kurset handler om å se på barns psykiske helse gjennom å støtte barnas vennskap og mestringsopplevelser i en SFO preget av lek, inkludering og livsglede. Ved å legge til rette for valgfrie aktiviteter ute og inne som utvikler sosiale ferdigheter, vil barna få et godt grunnlag for livsmestring. Kursholder knytter teori og praksis sammen og belyser temaet fra ulike innfallsvinkler. Her blir det garantert matnyttig stoff å ta med hjem til SFO-hverdagen! Kursinnhold   Hvordan kan vi legge til rette for spennende aktiviteter som styrker sosiale relasjoner barna imellom? Hvilke aktiviteter kan være med på å fremme inkludering og vennskap – innendørs og utendørs? Betydningen av felles forståelse og praksis – og hvordan vi jobber med dette i personalet   Kursholder Robert Mjelde Flatås er høgskolelektor i pedagogikk. Han har mange års erfaring som kontaktlærer og som rektor på barnetrinnet. Gjennom sin praksis i skolen har han vært spesielt engasjert i SFO som en viktig arena for lek, læring og utvikling, og sett behovet for helhetlig tenkning og samarbeid på tvers. Robert er forfatter av flere bøker for personale i SFO og for lærere, blant andre: Uteaktiviteter i skole og SFO, Livsmestring i klassen. Håndbok for læreren, og SFO-gnist. Aktiviteter og leker. [-]
Les mer
6 timer 1 650 kr
Ønsker du å lære gode verktøy for å øke eller opprettholde god selvfølelse? Dette kurset lærer deg gode verktøy... [+]
Ønsker du å lære gode verktøy for å øke eller opprettholde god selvfølelse? Dette kurset lærer deg gode verktøy og teknikker du kan bruke i din hverdag. Selvfølelse er hva du føler om deg selv og hvilken verdi du har som menneske. Har du en god selvfølelse, så takler du utfordringer som garantert kommer på en bedre måte. Dette vil også styrke selvtilliten din på områder der det er viktig for deg. Kurset vil bidra til at du tenker og føler at du er god nok akkurat som du er. Hvem passer kurset for? Kurset passer for alle som vil lære mer om: seg selv, få gode verktøy, styrke eller opprettholde en god selvfølelse, ønsker mer livsgnist, finne mer glede i livet og liker å lære noe nytt. Våre kursholdere sier etter å ha fått opplæring i kurskompendiet at "dette er noe jeg gjerne skulle lært da jeg var barn".  På kurset lærer du om: •Håndtering av vonde følelser •Hvordan få bedre selvfølelse •Hvordan sette seg mål •Hvordan bli mer motivert •Mindfulness •Bedre søvn •Hverdagsverktøy •Konflikthåndtering •Gode relasjoner •Kommunikasjon •Selvhjelpsteknikker •Hvilke verdier har jeg? •Litt om kosthold   Ved å styrke selvfølelsen vil du: •Bli tryggere i deg selv •Mestre forskjellige følelser •Få motivasjon som gir riktig fokus •Bli bevisst effekten av positive tanker •Lære hvordan ha det bra i livet ditt •Få bedre relasjon til andre mennesker   Prisen for kurset er kr. 1 650,- Kurset går enten en dag, helg eller over 2 eller 3 kvelder. Se på datoer for forskjellige muligheter. Kurset kan også avholdes på Zoom. [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer
Manglende oppmerksomhet og konsentrasjon hos barn er noe vi alle legger merke til. [+]
Det kan ofte påvirke barnas hverdag i barnehage og på skole på en negativ måte. Oppmerksomhetsvansker fører til at barn kan streve i lek, relasjoner og i voksenstyrte aktiviteter, og er ofte kilde til konflikter. Oppmerksomhet og konsentrasjon er tilsynelatende mye lettere å legge merke til når den ikke er der! Hva er egentlig konsentrasjon og oppmerksomhet? Kan man trene på å konsentrere seg? Hva kan jeg som voksen gjøre for å hjelpe barn best mulig? Kursinnhold Kort om konsentrasjon og oppmerksomhet i styringsdokumenter Opprinnelsen til konsentrasjon og oppmerksomhet Normalutvikling Foreldrenes innsats for barns konsentrasjon Naturmiljøets virkning på konsentrasjon Oppmerksomhetsvansker og lærevansker Voksenrollen i barns utvikling av konsentrasjon og oppmerksomhet På dette kurset får du kunnskaper og innsikt i hvordan de voksne kan legge til rette for bedre konsentrasjon, og betydningen av tidlig innsats. Kursdeltakernes spørsmål og innspill vil være av stor betydning, og vil bli drøftet og besvart. Kursholder Erik Fagerheim er utdannet barnehagelærer og har mange års erfaring fra barnehage. For tiden jobber han som lektor ved Ishavsbyen videregående skole i Tromsø, Helse- og oppvekstfag. Erik har undervist i pedagogikk ved universitetet i Stavanger, og ble nominert til prisen «Årets barnehageinspirator 2018». Han knytter teori opp mot praksis ved å oversette faglitteratur og fagbegreper til situasjoner man kjenner seg igjen i fra barnehagen. Med gode fagkunnskaper, humor og godt humør skaper han alltid engasjement i deltakergruppen!   [-]
Les mer
6 timer 1 650 kr
Diameta har selvstendige kursholdere i store deler av Norge, der vi tilbyr Barnekurs for god selvfølelse 7 – 9 år, 10 – 13 år, Minikurs for... [+]
Diameta har selvstendige kursholdere i store deler av Norge, der vi tilbyr Barnekurs for god selvfølelse 7 – 9 år, 9 – 13 år, Minikurs for foreldre i tillegg til Ungdomskurs for god selvfølelse 13 – 17 år og jeg er en av kursholderne. Kurset går over to ettermiddager, 3 timer hver gang. Mange ungdommer møter til tider utfordringer i skolesammenheng, på fritiden eller i andre sammenhenger. Undersøkelser viser at mange dropper ut av videregående skole, får depresjoner eller andre typer problemer. Dette kurset vil gi ungdommene verktøy for å mestre utfordringene de vil møte. Målet med dette kurset er å hjelpe ungdommene til å ha det bra. Jeg har i flere år jobbet med barn og ungdom som har stått i ulike utfordringer. Med utdanning fra Diameta og utdannelsen som NLP Coach tar jeg i bruk kunnskap og erfaring inn i rollen som kursholder for barn og unge. Jeg har et brennende engasjement for å gi barn og ungdom verktøy som styrker selvfølfelsen. Kursholder lærer ungdommen din om:  Håndtering av vonde følelser Hvordan få bedre selvfølelse Hvordan sette seg mål Hvordan bli mer motivert Mindfulness Bedre søvn Hverdagsverktøy Sinnemestring Konflikthåndtering Selvhjelpsteknikker Hvilke verdier har jeg? Litt om kosthold Ved å la ungdommen gå på kurs, vil de finne sine ressurser: Bli tryggere i seg selv Mestre forskjellige følelser Få motivasjon som gir riktig fokus Bli bevisst effekten av positive tanker Vite hvordan ha det bra i livet sitt Få bedre selvfølelse   Gode tilbakemeldinger fra Diameta sine kursdeltakere på Barnekurs for god selvfølelse 9 – 13 år: "....Vi er veldig glad for at William deltok på kurset, og vil helt sikkert vurdere nye kurs hos Diameta i fremtiden....." Kristin Valen  "...Jeg syntes kurset var veldig bra for barn. Man lærer seg at man kan faktisk ha det bra..." Silje, 11 år "...Jeg hadde god nytte av kurset, og bruker spesielt avslappingsøvelsen hvis jeg sliter med å sovne..:" Henrik, 12 år DETTE ER ET POPULÆRT KURS, SIKRE DIN PLASS. MELD UNGDOMMEN DIN PÅ NÅ [-]
Les mer
Nettstudier 2 timer 990 kr
17 Nov
Barn som har det vanskelig kan ha en svært voldsom og uforutsigbar atferd. [+]
De kan streve med store reguleringsvansker, utagerende atferd, konsentrasjon og uro. Det er ofte behov for ekstraordinær tilrettelegging, noe som stiller høye krav til personale i barnehage og skole. Samspill kan være en utfordring, da det er lett å selv bli overveldet og oppleve maktesløshet og utilstrekkelighet. Hvordan roe ned og hjelpe, «gjøre det riktige»? Hvordan kan vi hjelpe enkeltbarn og samtidig ivareta de andre barna i gruppen? På dette kurset får du kunnskap, ferdigheter og verktøy for å forstå og hjelpe barn som strever. Kursinnhold Barn med ulike utfordringer – eksempler fra praksisfeltet Kunnskap om hvordan vi kan forstå hjernens utvikling og reaksjoner på stress Hvordan stress og traumer påvirker hjernens strukturer Toleransevinduet – en modell for å forstå hvordan mennesker reagerer på stress Følelsesmessig regulering – hvordan kan vi voksne støtte barn i dette? Tilrettelegging for læring, lek og utvikling for barn med utfordringer Hva trenger vi voksne å lære for å være følelsesmessig regulerte i krevende situasjoner? Praktiske verktøy for reguleringsstøtte for voksne og barn – i hverdagen – og i vanskelige situasjoner   Kursholdere Anita Juveli er allmennlærer med master i spesialpedagogikk (psykososiale lærevansker). Hun har jobbet i Osloskolen i 16 år, som kontaktlærer, spesialpedagog og sosiallærer. De siste 5 årene har Anita jobbet ved Nordre Aker skole, som gir skoletilbud til elever som er pasienter ved Barneenheten psykisk helse ved Oslo Universitetssykehus. I tillegg har hun vært veileder i Kompetanseenheten for elevatferd og læringsmiljø. Nadina Peters er psykolog med spesialisering i barne- og ungdomspsykologi. Hun har over 11 års erfaring fra både kommunal- og spesialisthelsetjenesten. Her har hun jobbet med barn, unge og familier som har vært utsatt for belastende og traumatiserende hendelser   [-]
Les mer