Alle kategorier
Du har valgt: Psykologi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Sentrum 6 timer 1 690 kr
28 Oct
Denne fagdagen handler om å arbeide systematisk med å styrke barns livsmestring og psykiske helse. [+]
Livsmestring og psykisk helse Barn har behov for omsorg, gode relasjoner og trygg tilknytning. Barn med trygg tilknytning vil søke trøst og nærhet når de har behov for det, og støtte til mestring og utforsking når de har behov for det.Barn trenger bekreftelse på at de voksne er genuint glad i dem uansett, samtidig som de setter grenser. Barn har behov for å trygghet slik at de kan være seg selv, med sin personlighet og sine følelser. Hva er god omsorg? Hva er god tilknytning? Hvordan kan vi bidra til at barna får en god selvfølelse? Hvorfor er det viktig at barn opplever mestring? Hvordan setter vi grenser for barna på en god måte?   Trygge barn Hvordan kan vi oppdage barn som utsettes for overgrep? Og hvordan håndterer vi magefølelsen som sier oss at noe er skjedd?Barn som lever med sviktende omsorg trenger noen som ser, som tåler å se, og som har mot til å gjøre noe. De voksne i barnehage, skole og SFO/AKS er svært betydningsfulle for barn som trenger det, og de trenger kunnskap om hvordan håndtere og forebygge omsorgssvikt og overgrep. Hva er omsorgssvikt, og hvilke barn er i risiko? Hvordan snakker vi med utsatte og sårbare barn? Hvordan «leser» vi samspillet mellom barn og foreldre? Hvordan tar vi opp vanskelige temaer med foreldre? Hvordan involverer vi barna, lærer dem å snakke om følelser og vonde hemmeligheter? Hvordan jobber barneverntjenesten og hvordan kan vi samarbeide med dem? Kursolder Ellen C. Mentzoni Nilsen er utdannet barnevernspedagog og har mastergrad i sosialt arbeid med fordypning i barnevern. I tillegg er hun utdannet foreldreterapeut. Hun har lang erfaring fra arbeid i barneverntjenesten, fra forebyggende og tverrfaglig arbeid ved familiesenter, fra arbeid i barnehage, og undervisning på universitet. Nå jobber hun som foreldreveileder og kursholder. Ellen brenner for at alle voksne kan gjøre en forskjell for barn der de er. Hun er opptatt av å styrke foreldre og andre voksne, og tidlig intervensjon og god dialog med barn og voksne. Hun er en erfaren kurs- og foredragsholder om temaene omsorgssvikt, samtaler med barn, foreldresamarbeid og barnevernets arbeid. [-]
Les mer
Nettundervisning eller klasserom 1 dag 3 900 kr
Å være tilstede når det gjelder- Du lærer praktiske teknikker for å holde hodet kaldt og hjertet varmt når det røyner på i kivet eller arbeidslivet. Mestring av stress [+]
Ønsker du et liv i balanse?Nettkurs eller dagskurs. Dette kurset er til deg som er rammet av stress, eller er i ferd med å bli det. Til deg som har sett kolleger, nære venner, familie, eller bekjente bli rammet av stress.Kurset vil hjelpe deg med å skape det gode liv for deg selv og for dine nære. Målgruppe:Kurset er for deg som ønsker en bevisstgjøring og endring i livet med hensyn til stress og stressmestring. Dagen gir en økt forståelse av hva stress er og hvordan du kan ta tilbake kontrollen over hverdagen. Du får innsyn og trening i effektive verktøy som bidrar til at enkeltindividet og teamet får muligheten til å oppnå større mestring og balanse i forhold til alle dagens krav, utfordringer og forventninger. Vi mener dette kurset burde være obligatoriske for alle! Hovedmålet med kurset er: Å forstå hva stress er Å takle stress mer hensiktsmessig Å få bedre kontroll over arbeidshverdagen Å bli tydelig, og lettere kunne sette grenser Å bli bedre på selvledelse, og vite hva som er viktigst Å kommunisere bedre med deg selv og andre Å fokusere på hva som er viktig av mål og valg Å fokusere på det som motiverer og inspirerer Å ta eierskap og ansvar for egen stressmestring Prioriteringer, å gjøre valg Verktøy og tips for å redusere stress Veien videre [-]
Les mer
850 kr
Et introduksjonskurs om traumer, relasjonelt stress og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydni... [+]
I dette kurset får en grunnleggende forståelse av hva traumer og relasjonelt stress er, og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydningen stress og traumer har for utviklingen av barnets hjerne, og barnets evne til selvregulering, emosjonsregulering, selvutfoldelse, lek og utforskning. Vi ser også på betydningen av voksnes, både foreldre, familie og ansatte i skole og barnehage, har for barnets utvikling av selvregulering, og hvordan voksne kan samarbeide for å skape et trygt, utviklingsstøttende relasjonelt miljø for barnet. Kurset er aktuelt for foreldre, deg som jobber med barn, og også deg som ønsker å forstå mer av deg selv og egne reaksjoner på relasjonelt stress og traumer. Opplever dere noe av dette, hos barn eller voksne?-Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.-Nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.-Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.-Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.-Eller er lite motivert, følsom, eller overdrevent dempet. Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen. I dette kurset lærer du både å forstå denne typen reaksjonsmønstre, og for en konkret introduksjon til hva du kan gjøre i praksis i hverdagen med barnet, får å få hverdagen til å fungere bedre, og støtte barnets utvikling.    Du kan lese mer om dette kurset her, https://foreldrekompetanse.no/traumer-relasjonelt-stress-og-barns-utvikling/ [-]
Les mer
6 timer 1 650 kr
Diameta har selvstendige kursholdere i store deler av Norge, der vi tilbyr Barnekurs for god selvfølelse 7 – 9 år, 10 – 13 år, Minikurs for... [+]
Diameta har selvstendige kursholdere i store deler av Norge, der vi tilbyr Barnekurs for god selvfølelse 7 – 9 år, 9 – 13 år, Minikurs for foreldre i tillegg til Ungdomskurs for god selvfølelse 13 – 17 år og jeg er en av kursholderne. Kurset går over to ettermiddager, 3 timer hver gang. Mange ungdommer møter til tider utfordringer i skolesammenheng, på fritiden eller i andre sammenhenger. Undersøkelser viser at mange dropper ut av videregående skole, får depresjoner eller andre typer problemer. Dette kurset vil gi ungdommene verktøy for å mestre utfordringene de vil møte. Målet med dette kurset er å hjelpe ungdommene til å ha det bra. Jeg har i flere år jobbet med barn og ungdom som har stått i ulike utfordringer. Med utdanning fra Diameta og utdannelsen som NLP Coach tar jeg i bruk kunnskap og erfaring inn i rollen som kursholder for barn og unge. Jeg har et brennende engasjement for å gi barn og ungdom verktøy som styrker selvfølfelsen. Kursholder lærer ungdommen din om:  Håndtering av vonde følelser Hvordan få bedre selvfølelse Hvordan sette seg mål Hvordan bli mer motivert Mindfulness Bedre søvn Hverdagsverktøy Sinnemestring Konflikthåndtering Selvhjelpsteknikker Hvilke verdier har jeg? Litt om kosthold Ved å la ungdommen gå på kurs, vil de finne sine ressurser: Bli tryggere i seg selv Mestre forskjellige følelser Få motivasjon som gir riktig fokus Bli bevisst effekten av positive tanker Vite hvordan ha det bra i livet sitt Få bedre selvfølelse   Gode tilbakemeldinger fra Diameta sine kursdeltakere på Barnekurs for god selvfølelse 9 – 13 år: "....Vi er veldig glad for at William deltok på kurset, og vil helt sikkert vurdere nye kurs hos Diameta i fremtiden....." Kristin Valen  "...Jeg syntes kurset var veldig bra for barn. Man lærer seg at man kan faktisk ha det bra..." Silje, 11 år "...Jeg hadde god nytte av kurset, og bruker spesielt avslappingsøvelsen hvis jeg sliter med å sovne..:" Henrik, 12 år DETTE ER ET POPULÆRT KURS, SIKRE DIN PLASS. MELD UNGDOMMEN DIN PÅ NÅ [-]
Les mer
Nettstudier 6 400 kr
Kurset Organisasjonspsykologi gir en fordypning og forståelse for problematikk knyttet til ledelse og organisasjon. [+]
Kurset Organisasjonspsykologi  gir en fordypning og forståelse for problematikk knyttet til ledelse og organisasjon. Du får en grunnleggende innføring i ledelsesteorier og sentrale deler av organisasjonspsykologien. Gjennom denne innføringen vil du bli fortrolig med det begrepsapparatet som faget bruker, samt den tankegangen som kjennetegner faget. Etter å ha gjennomført kurset, skal deltakeren ha tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om organisasjoners oppbygging og virkemåte. Det er særlig fokus på hvordan mennesker påvirker og påvirkes av det organisasjonsmessige samspill. Gruppeprosesser, konfliktløsning og samarbeidsprosesser er sentralt i kurset, og studentene skal øke sin forståelse og sine ferdigheter i emnene ved deltakelse og arbeid i grupper.   Karrieremuligheter HR-relaterte oppgaver Oppgaver som innebærer ledelse av andre Selgere, prosjektledere og andre som samarbeider på tvers av avdelinger   [-]
Les mer
Nettundervisning eller klasserom 3 900 kr
Hva gjør du? Hva er forskjellen på sunt og usunt press. Lær mer om prioriteringer og kloke grep i en hektisk hverdag. Hvordan får du til mestring og tar vare på moti... [+]
Kurs eller foredrag: A)Glimrende inspirasjonsforedrag – ord som skaper mening, ord som griper og berører, ord til glede og ettertanke, humor og positiv energi.   B) Dagskurs eller nettbasert kurs: Kurset gir en økt forståelse av hva stress er og hvordan du kan ta tilbake kontrollen over hverdagen.Du får innsyn og trening i effektive verktøy som bidrar til at du får muligheten til å oppnå større mestring og balanse i forhold til  dagens krav, utfordringer og forventninger. Dere fikk topp-score fra hele gjengen og det er ikke vanlig kost. Gratulerer! Loveordene hagler: sprudlende, interessert, dyktig, praktisk og konkret, erfaren, strålende, gir lyst til å lære. - Helga Zwarg O`Donoghue, Prosjektleder, NHO Hei Erica. Jeg er kjempefornøyd med ditt foredrag,  Du leverte, formidlingsevne og skuespillertalent har du. . Hilsen “sjef” som har fått mye ros for arr. - Marit Vestad Førlandsås, seksjonsleder Pleie og Omsorg, Sør-Fron kommune Etter mange års erfaring med HR har jeg en del erfaring med temaet som ble tatt opp, men dette kurset ble en tankevekker.Spesielt ifht tankemønstre man har, bevissthet på hva man kan påvirke og ikke, samt lytte mer til kroppens signaler og så faktisk respektere disse signalene.Kurset gav meg veldig mye, det å faktisk få enda mer innsikt i hva som skjer fysiologisk sett inni kroppen og hjernen – gjør meg bedre egnettil å tolke egne reaksjoner ifht omgivelsene. Forstår jeg egne reaksjoner og hvor det kommer fra, synes jeg det er lettere å gjøre noe med de som er uhensiktsmessige.Dette gjelder ikke bare i arbeidslivet, men også i privatlivet.    -Tonje Zelow Walløe, HR Director HQ/HR Business Partner, Yara International ASA   [-]
Les mer
3 timer 1 500 kr
Stressmestring – I vårt stressmestringsseminar lærer du deg viktige verktøy som en buffer mot stress. [+]
i vårt 3 timers kurs lærer du deg hva stress er, hvorfor og hvordan det oppstår og ikke minst konkrete verktøy for hvordan du kan trene på å redusere stress.     Ta kontakt for mer informasjon! [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 2015 år
Universitetet i Stavanger (UiS) i samarbeid med Psykiatrisk divisjon ved Stavanger Universitetssykehus, tilbyr nå en ny utdanning innen psykisk helse. Dette er en erfarin... [+]
I løpet av det siste tiåret har det skjedd betydelige endringer i behandling og forståelse av mennesker med psykiske lidelser. Med begrepet «relasjonell behandling» har den humanistiske psykiatrien fått et gjennombrudd nettopp på et relasjonelt nivå. Forskning innenfor emnet har resultert i metode og teori som har stor verdi i arbeidet med pasienter som hemmes av sviktende evne til kommunikasjon og kontakt med andre mennesker. Gjennom mange års klinisk erfaring med disse metodene, har relasjonell behandling blitt en viktig del av det psykiske fagfeltet. Den erfaringsbaserte kunnskapen som tilegnes gjennom klinisk praksis har lett for å forbli «taus kunnskap» hos den enkelte terapeut. Å bringe den erfaringsbaserte kunnskapen fram i en tilgjengelig form er et hovedfokus i denne erfaringsbaserte mastergraden. Hvem passer utdanningen for? Fagpersoner med bachelor eller tilsvarende innen helse-/sosialfag og som arbeider miljøterapeutisk eller individualterapeutisk med personer med psykiske lidelser  i 1. eller 2. linjetjenesten. Miljøterapeutisk fordypning: Passer for miljøterapeuter med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. I tillegg kreves minimum tre år praksis i klinisk arbeid med pasienter med alvorlig psykisk lidelse. Individualterapeutisk fordypning: Passer for personer med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. Studiet retter seg først og fremst mot personer som i minimum tre år har jobbet individualterapeutisk. Studiet er også åpent for kommunalt ansatte som har behov for denne type utdanning i sitt arbeidsforhold.Emnenes oppbygging Master i relasjonsbehandling er bygd opp som et studie over tre år (6 semestre) med følgende emner, der 20 timer prosessveiledning pr semester, er integrert i emnene: Psykodynamisk tenking og forståelse (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnet gir en innføring i utviklingstrekk, grunnleggende begreper og teorier innen psykodynamisk tenkning. Det blir lagt særlig vekt på menneskesyn, verdisyn og holdninger ut fra psykodynamisk forståelse. Pasient- og terapeuterfaringer er sentralt. Hvordan forstå og bruke relasjonen miljøterapeutisk? (30 studiepoeng over to semestre - miljøterapeutisk fordypning): Emnet gir en fordypning i ulike relasjonelle aspekt knyttet opp mot miljøterapeutisk arbeid. Viktige fokusområder er indre psykologiske og ytre sosiale prosesser i relasjonelt arbeid. Relasjonelle faktorer, forståelse og tilnærming som fremmer bedringsprosesser vektlegges. Hvordan forstå og bruke relasjonen Individualterapeutisk? Overføring og motoverføring. (20 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gjennomgår faser i et behandlingsforløp hvor bevaring av en god arbeidsallianse er det bærende prinsipp. Pasientens subjektive opplevelse av sine plager er utgangspunktet for intervensjonene. Diagnostisk utredning og forståelse. Individual-terapeutiske verktøy (10 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gir en gjennomgang av diagnosesystemet ICD-10. Det nye diagnosesystemet DSM-5 vil bli belyst. Diagnostiske utredningsverktøy og bruken av disse vil bli undervist i og trent på. Positive og negative erfaringer med å ha fått en diagnose vil bli belyst gjennom erfaringsinnspill og teoretisk undervisning. I gruppeveiledning vil fokus være utredning og diagnostisering av egne pasienter. Samspillets og samhandlingens betydning for bedringsprosesser (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnets fokus vil være på virksomme relasjoner, styrking av pasientens relasjonskompetanse, helhetlig omsorg og individuelle ressurser/styrke. Samhandling på ulike nivå er et gjennomgripende tema. Pasientens/brukerens erfaringer er et sentralt utgangspunkt. Masteroppgave: Emnet består av metodeseminarer og en skriftlig oppgave tilsvarende 30 studiepoeng. Se semesterplan her. Organisering av undervisning Studiet er modulbasert og tilrettelagt for deg som er i fullt arbeid. Antall samlinger vil variere fra emne til emne, men vil i hovedsak ha tre samlinger à to dager per semester + veiledning. Undervisningen er obligatorisk. Studiet vil bruke It's learning som kommunikasjonsplattform. Mer informasjon vil bli lagt ut her.  Undervisningssted Undervisningen vil foregå ved Stavanger Universitetssykehus og Universitetet i Stavanger.Praksis i studiet Det forutsettes også at studentene er i relevant klinisk praksis under hele utdanningen, enten individualterapeutisk eller miljøterapeutisk ut fra studieretning som velges. Forelesningstidspunkt Forelesningene foregår på dagtid. Ca 9-16.Eksamen Det arrangeres en avsluttende eksamen med bokstavkarakterer etter hvert emne. Eksamenstype vil variere fra emne til emne. Det vil i tillegg være en bruk av obligatoriske oppgaver og prosjektoppgaver som studentene kan arbeide med hjemme.Pris Pris vil variere fra emne til emne. Prisen per studiepoeng er kr 1.800,-.  Semesteravgift og innkjøp av pensumlitteratur kommer i tilllegg.Søknadsfrist Søknadsfrist er 2. august 2015. Kontaktpersoner: Faglig ansvarlig Inge Joa, førsteamanuensis E-mail: inge.joa@sus.no Administrativt kontakt og opptak Karsten Tillerli, UiS EVU Dir. tel. 51833046, mobilnr. 40478378 E-mail: karsten.tillerli@uis.noMed forbehold om endringer. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.

Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av psykisk helse hos barn og unge. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. Start:         Når du selv ønsker. Omfang:    3 innleveringer Pris:            kr.4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                    avdrag).   Tidsplan• Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning.• Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.Innleveringer• Innlevering av 3 besvarelserMål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av psykisk helse hos barn og unge. Kursdeltakerne skal få kunnskap om hvordan psykiske lidelser hos barn og unge kan forstås.Tema• Alle har en psykisk helse  • Barn og unges psykiske helse med de voksnes blikk gjennom tidene.• Psykiske lidelser blant barn og unge. • Atferdsutfordringer blant barn og unge  - en sunn reaksjon? • Når samspillet og forventninger skaper et atferdsproblem • Minoritetsbarn med spesielle behov  • Foreldresamarbeid/integrering  • Se meg!  • Hvordan skape plass for alle barn og unge i fellesskapet? • Inkludering • Ingen er bare det du ser • Barneperspektiv • Når mor eller far er syk • Mobbing som grunnlag for dårlig psykisk helse• Forebygging og tiltak  • Vold i nære relasjoner • “Du må tro det før du ser det”  • Psykososialt arbeid med barn og unge • Hvordan snakke så barn, unge og foreldre lytter, og hvordan lytte til barn, ungdom og foreldre så de      snakker? • Den gode samtalen og den vanskelige samtalenLitteratur Psykiske lidelser blant barn og unge i Norge.  Kristin Schjeldrup MathiesenVurdering  Bestått/ikke bestått. Kursbevis Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Kristiansand 7 dager 13 990 kr
AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonne... [+]
Et AART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.   ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. AART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta AART-trenerkurs, blir du AART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for AART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av AART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 400 kr
E-læringskurs i stresshåndtering. Hvordan balansere stress i hverdagen for optimal velvære. [+]
Kurs i å håndtere stress gir råd om hvordan å unngå utbrenning og være glad i det en gjør. Det blir forklart, hvordan hjernen og kroppen vår fungerer og hvordan å være sikker på at de er i balanse og harmoni.I tillegg til grunnleggende teori inneholder kurset videomateriale, hvor eksperter deler sine kunnskaper og oppfatninger. Det finnes også praktiske oppgaver, som hjelper deg å analysere det du har hørt og planlegge neste steg. [-]
Les mer
16 timer 5 500 kr
Administrering, Tolkning og rapportering. [+]
WPPSI-IV var den første av Wechsler-testene som ga mål på 5 indekser. RTI-modellens økende status som tilnærming til lærevansker gir oss imidlertid strengere rammer for bruken av disse. Vi gjennomgår bruksområder, tolkningsprosedyrer og rapportering. Kurset er lagt opp med forelesning, gruppeøvelser og kasusgjennomgang. [-]
Les mer
3 timer 990 kr
En del barn og ungdom strever med å opprette og opprettholde vennskap og relasjoner til jevnaldrende. [+]
Ofte sier vi voksne ting som dette: "Gå å bli venner med noen andre" eller "Kan ikke du gå å leke med noen andre?". Men hva hvis barnet/ungdommen ikke vet hvordan de skal gjøre dette? Hvordan kan vi faktisk hjelpe elevene å få flere gode venner? I dette kurset viser kursholder hvordan du som lærer kan trene med elevene i klasserommet. Resultatet er elever med økt selvtillit, økt tilstedeværelse og muligheten til å utvikle flere gode vennskap. Etter kurset sitter du igjen med Innsikt i hvordan du kan trene elevene i å skape gode relasjoner Rollespill som elever kan bruke i klasserommet, der de bl. a kan utforske emosjoner Teknikker som elever kan trene på for å øke empati og gjensidig tillit Teknikker for å hjelpe elever å få flere venner Kursholder  Brendan Martin har jobbet 10 år som montessorilærer og fem år som teamleder i en IT-bedrift. Siden 2011 har han drevet firmaet Å, sammen med Geir Isene. Å bistår bedrifter bl. a med å bygge og realisere strategier, strukturere organisasjonen og bygge sterke team. De jobber også coaching og veiledning av enkeltpersoner: ledere, artister og idrettsutøvere. Brendan er opptatt av å være direkte og ærlig i sin kommunikasjon. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
For assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om:• alderstypiske trekk hos barn og unge i alderen 0-18 år med vekt på gruppen 0-12 år.• forholdet mellom begrepene arv og miljø.• utviklingen i fostertiden og den påvirkning som skjer i denne perioden.• utviklingen av barn og unges grunnleggende behov.• barn og unges utvikling motorisk, sosialt, emosjonelt, tankemessig, språklig og sansemessig.• barn og unges forhold til moral og etikk.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker Omfang:        3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • alderstypiske trekk hos barn og unge i alderen 0-18 år med vekt på gruppen 0-12 år. • forholdet mellom begrepene arv og miljø. • utviklingen i fostertiden og den påvirkning som skjer i denne perioden. • utviklingen av barn og unges grunnleggende behov. • barn og unges utvikling motorisk, sosialt, emosjonelt, tankemessig, språklig og sansemessig. • barn og unges forhold til moral og etikk.   Tema • Hva er psykologi? • Hva er utvikling? • Fostertiden • Alderen 0-2 år • Alderen 2-6 år • Alderen 6-12 år • Alderen 12-18 år • Fysisk og motorisk utvikling • Tanke- og språkutvikling • Emosjonell og sosial utvikling • Holdninger og verdier • Sosialisering • Moral • Oppdragelsesformer   Litteratur Psykologi i barne- og ungdomsarbeiderfaget Walgermo/Håkonsen ISBN 9788200424826 Gyldendal 2000   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.     [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.