Psykologi
Du har valgt: Akershus
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om:• kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære.• gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid     med barn og unge. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære. • gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid med     barn og unge.   Tema Kommunikasjon • Hva er kommunikasjon? • Å forstå andre mennesker • Kommunikasjonsformer • Kommunikasjon og utvikling • Kommunikasjon med ord • Kommunikasjon uten ord • Samtalen – å kommuniserer med hverandre • Troverdig kommunikasjon • Når kommunikasjonen blir vanskeliggjort • Makt og avmakt i kommunikasjon • Psykologifaget og ditt eget arbeid • Kommunikasjon når ting blir vanskelig   Gruppepsykologi • Hva er en gruppe? • Ulike grupper • Sosiale nettverk • Hvorfor danner vi grupper? • Hvordan foregår arbeidet i grupper? • Gruppeprosesser • Samarbeid i grupper • Ulike roller i en gruppe • Gruppestørrelse, sammensetning og plassering • Handler vi annerledes i grupper enn ellers? • Gruppepress • Mobbing – en vrangside ved grupper • Hva kjennetegner grupper som fungerer godt? • Konflikter og konflikthåndtering   Litteratur Psykologi i barne- og ungdomsarbeiderfaget Walgermo/Håkonsen ISBN 9788200424826 Gyldendal 2000   Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer
Vennskap mellom barn er noe vi ofte tar for gitt, og de fleste barn vil i løpet av tiden i barnehagen finne og holde på venner. [+]
Noen vennskap kan til og med vare livet ut. De fleste vil være enige om at vennskap er en forutsetning for barns trivsel i barnehagen Vi voksne blir ofte bekymret når vi oppdager barn som ikke har venner eller sjelden blir tatt kontakt med. Vi lurer på hva dette kommer av. Og noen ganger hender det at barn blir utestengt fra lek, og som voksne er vi ofte raske med å si at alle må få være med å leke. Dette kurset handler om hvordan vennskap oppstår og vedlikeholdes. Det handler om mekanismer for å beskytte vennskap, og humorens plass i et venneforhold. Hva kan personalet gjøre for å hjelpe barn med å etablere vennskap, og hva bør gjøres for å støtte opp om vennskap? Innspill og spørsmål vil bli drøftet og besvart. Kursinnhold: Barns relasjoner og vennskap Kjennetegn på vennskap Lekens betydning for vennskap Sosial kompetanse som grunnlag for vennskap Utestengelse som beskyttelse av vennskap Humorens betydning for vennskap Voksenrollen og barns vennskap Kursholder Erik Fagerheim er utdannet barnehagelærer og har mange års erfaring fra barnehage. Han jobber nå som lektor ved Ishavsbyen videregående skole i Tromsø, Helse- og oppvekstfag. Erik har undervist i pedagogikk ved universitetet i Stavanger, og ble nominert til prisen «Årets barnehageinspirator 2018». Han knytter teori opp mot praksis ved å oversette faglitteratur og fagbegreper til situasjoner man kjenner seg igjen i fra barnehagen. Med gode fagkunnskaper, humor og godt humør skaper han alltid engasjement i deltakergruppen!   [-]
Les mer
Nettkurs 140 timer 8 200 kr
Psykologi 2 er et programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram fra programområdet språk, samfunnsfag og økonomi. [+]
Psykologi 2 er et programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram fra programområdet språk, samfunnsfag og økonomi. Om fagetFaget handler om ulike psykologiske retninger og om psykologiens bruksområder i samfunnet i dag. Psykologi 2 er fokusert på individet som en del av det sosiale fellesskapet. Det dreier seg om grupper, roller, verdier og holdninger, og om sosial kompetanse, ledelse og makt. Faget beskriver ulike kommunikasjonsmåter og samhandling, nærmere bestemt om kommunikasjon på tvers av og innenfor ulike kulturer. Det omfatter også kommunikasjon knyttet til massemedia og digital kommunikasjon. Kildebruk og kildekritikk inngår i hovedområdet. Et annet hovedområde handler om ulike typer forebyggende helsearbeid. Det dreier seg om ulike psykiske vansker, og hvordan disse kan forebygges og behandles. ForkunnskaperDet er ikke et krav om å ha tatt psykologi 1, men det er en fordel for å lykkes med psykologi 2. Det er anbefalt at man har kunnskap om de ulike psykologiske perspektivene. Omfang og støtte i LånekassenPsykologi 1 utgjør 140 årstimer, dette tilsvarer 33% studiebelastning i Lånekassen dersom du tar faget over ett semester. Du må minimum ha 50% studiebelastning pr. semester for å værestøtteberettiget i Lånekassen. EksamenEksamensformen er skriftlig. Eksamen er sentralgitt, som betyr at dato for eksamen settes av utdanningsdirektoratet (udir.no). FagkodePrivatister som skal ta eksamen melder seg opp med fagkoden SAM3038. [-]
Les mer
3 timer 900 kr
TRE, Trauma Release Exercises, er en metode som bidrar til å frigjøre og løse opp i dyptliggende spenninger på en mer dyptgående og grunnleggende måte enn vanlige avslapp... [+]
Dyp avspenning fra kroppens kjerne. TRE, Trauma Release Exercises, er en metode som bidrar til å frigjøre og løse opp i dyptliggende spenninger på en mer dyptgående og grunnleggende måte enn vanlige avslappnings og spenningsreduserende teknikker. TRE kan beskrives som dyp avspenning fra kroppens kjerne, hvor vi også kan jobbe med å løse opp i emosjonelle spenninger, spenninger som skyldes traumer, og også langvarig stress. TRE kan hjelpe både i forhold til muskelspenninger, smerter, søvnproblemer, stress, indre uro, angst mm. Dette kurset er for deg som ikke har erfaring med TRE fra tidligere, eller ønsker å få en bedre forståelse av de grunnleggende øvelsene i TRE, og hjelp til å komme bedre i gang med den nevrogeniske skjelvingen. Kurset går over en kveld, så hver kursdato er et selvstendig kurs. Det kan likevel være en god ide å være med på kurset flere ganger.   Kursleder Kurset undervises av Hans Holter Solhjell. Du kan lese mer om Hans på denne siden.   Referanser Du kan få individuell veiledning i TRE av Hans Holter Solhjell. Ta kontakt via kontaktskjemaet. «Nå har jeg prøvd ut TRE metoden i nærmere tre uker.Jeg er veldig fornøyd med måten du formidlet dette «verktøyet» på og synes det var spesielt bra å motta både video og notater i ettertid. (Dette spesielt med tanke på å huske diverse øvelser, når man i ettertid skal utprøve metoden alene). Konkret merker jeg en betydelig bedre søvnkvalitet og mindre stivhet/muskelspenninger i kroppen. Har utført øvelsene med 3-4 dagers mellomrom. Er spent på hvordan metoden vil utarte seg videre rent praktisk. Merker at de små, mer hyppige skjelvinger i muskulaturen som oppstod i starten nå er gått mer over i større, og mer «tøye-lignende» muskelbevegelser. Fasinerende og spennende!» Hilsen Anita. [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer
Hva skal til for at barn skal mestre livet? [+]
Hvordan skal personalet i barnehagen legge til rette for at barn skal mestre både dagen i dag og i morgen? Kursinnhold Grunnleggende ferdigheter hva trenger barna? God selvfølelse å like seg selv – og å like andre Motstandskraft å løse problemer, tenke kritisk og gjøre ting på nye måter Selvkontroll å regulere seg selv Følelsesspråk å kunne sette ord på følelser og vite hva de betyr Barn skal mestre livet sitt litt etter litt, hver eneste dag!   Kursholder  Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer, og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber nå med et forskningsprosjekt i Bodø kommune og veileder styrere i ulike prosjekter i andre kommuner. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder. Cathrine Ask har gitt ut bøkene “Hverdagslæring i barnehagen” og «Rammeplanen og hverdagen i barnehagen». [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer
Barnehageloven fikk i januar 2021 et nytt kapittel som handler om trygt og godt barnehagemiljø og hvordan barnehagen skal arbeide for å oppnå dette. [+]
Det nye er at loven setter tydeligere krav til barnehagens arbeid med det psykososiale barnehagemiljøet. Barnehagen skal jobbe forebyggende ved å kontinuerlig arbeide for å fremme helse, trivsel, lek og læring. Hva skal til for at barn skal oppleve barnehagemiljøet som trygt og godt? Hvordan skal personalet i barnehagen legge til rette for at barn skal mestre både dagen i dag og i morgen? Kursinnhold   Den voksnes rolle i forebygging av krenkelser God selvfølelse Å like seg selv – og å like andre Motstandskraft Å løse problemer, tenke kritisk og gjøre ting på nye måter Selvkontroll Å regulere seg selv Følelsesspråk Å kunne sette ord på følelser og vite hva de betyr Barn skal mestre livet sitt litt etter litt – hver eneste dag!   Kursholder Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer, og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber nå med et forskningsprosjekt om barns medvirkning i Bodø kommune og veileder styrere i ulike prosjekter i andre kommuner. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder. Cathrine Ask har skrevet bøkene «Hverdagslæring i barnehagen», «Rammeplanen og hverdagen i barnehagen» og «Medarbeider i barnehagen». [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 4 500 kr
Personlig livsbalanse - Bli sterkere og hel i krevende situasjoner. [+]
Kurset har et pedagogisk perspektiv med vekt på forelesning og refleksjon  over 3 x 2 timers kurs på lørdager. Temaene for hver lørdag er Bli trygg og stå støtt i egen erfaring og behov. Slippe sider i som trekker deg ned Om å utvikle ditt autentisk jeg.  Kurset går over 3 lørdager a`2 timer. [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer
Barn med særskilte behov er en gruppe med svært forskjellige barn. De kan ha ulike vansker – og ulike grader av vansker. [+]
Barn kan være pårørende til foreldre med problemer i forhold til rus eller psykisk helse. Disse barna kan ha behov for spesiell tilrettelegging og oppmerksomhet. Å gjøre barnehagedagen så god som mulig for dem kan være vanskelig. Vår utfordring er at vi ikke alltid vet så mye om dem før de begynner i barnehagen, om hvordan deres livssituasjon og hverdag er.Dette kurset har fokus på barn som pårørende og hvordan vi best kan tilrettelegge for en trygg og god barnehagehverdag for dem.Kursinnhold Hvem er disse barna – hva kan kjennetegne dem? Hvilke særskilte behov kan barn som pårørende ha? Hvordan skal vi som voksne møte dem i barnehagen – og skape gode relasjoner? Hvordan skal vi møte deres foreldre? Kursholder Jan Steneby er barnehagelærer med mange års erfaring fra barnehage. Han har i over 20 år jobbet med utvikling og gjennomføring av tiltak og intervensjoner med fokus på barn som pårørende i regi av Organisasjonen Voksne for Barn. Jan underviser også i temaer som omhandler barn og unges psykiske helse. Han har lang erfaring med veiledning og oppfølging av foreldre med rus- og psykiske problemer, og er tilknyttet stiftelsen "Det er mitt valg" som konsulent. [-]
Les mer
5 400 kr
TRE instruktørutdannelse. Du har nå mulighet til å delta på en utdannelse i TRE, Trauma Release Exercises, som gir deg mulighet til å bruke TRE med enkeltklienter, og gru... [+]
TRE instruktørutdannelse. TRE: Trauma Release Exercises. Du har nå mulighet til å delta på en utdannelse i TRE, som gir deg mulighet til å bruke TRE med enkeltklienter, og med grupper. Utdannelsen gir deg også mulighet til mye egenarbeide, og personlig fordypning av å arbeide med kroppen i forhold til traumer, dyptliggende stress, kroppslige og emosjonelle spenninger. Utdannelsen går over totalt 2×3 dager, fordelt på modul 1 og modul 2. For å sertifiseres er det også krav til egen praksis, individuelle timer mm. Vil du være med uten å sertifiseres?Du kan også være med på Modul 1 og 2 av TRE utdannelsen uten å ønske å bli instruktør, om du bare ønsker å lære mer om TRE, gjøre TRE øvelser, og få en bedre forståelse av traumer og hva som skjer i kroppen og nervesystemet relatert til stress og traumer. Du vil også få gjort mye egenarbeid og få veiledning i forhold til egen prosess, som en del av gruppen. For å sertifiseres som instruktør er det også noen flere krav. Disse beskrives lenger ned på siden. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg. Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg.   Kursbeskrivelse Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I Tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.     Tema • Barns forståelse av døden på ulike alderstrinn • Vanlige sorgreaksjoner hos barn • Skillet mellom traumer og sorg • Foreldres/søskens/besteforeldres/venners/andres død • Spesielle dødsfall • Hva gjør sorgen verre? • Forholdet til den døde • Barns fantasier og årsakstenkning • Kjønnsforskjeller i barns sorg • Omsorg for barn i sorg og krise • Rådgivning til foreldrene • Formidling av dødsbudskap til barn • Åpen og ærlig kommunikasjon • Dødsfall etter sykdom • Håndtering av dødsfall i barnehage og skole • Forberedelse før dødsfall  • Lærerne som ressursgruppe • Lærernes egne behov • Dødsfall i barnehagen • Krisebehandling eller sorgterapi for barn • Sorggrupper for barn   Litteratur Sorg hos barn Atle Dyregrov ISBN 9788245005677 Fagbokforlaget 2006   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 5 timer 1 650 kr
05 Sep
Dette kurset er proppfullt av livsmestringsverktøy. [+]
Diameta kurs har fokus på livsmestring, trygghet og en god selvfølelse. Denne læringen er med å skape gode klassemiljøer og godt vennskap. Dette er like viktig for alle og har en anti - mobbe effekt. Sagt av barn/ungdom på kurs:- Bare det å være sammen med andre å lære dette er gøy og lærerikt- Alle i klassen og på idrettslaget burde kunne dette, da hadde vi hatt det mye bedre sammen- Det er så godt å kjenne at jeg er god nok som den jeg er Kursholder lærer barnet ditt om:  Tanker og følelser Hvordan få bedre selvfølelse Hvordan sette seg mål Hvordan bli mer motivert Mindfulness Bedre søvn Hverdagsverktøy Sinnemestring Konflikthåndtering Selvhjelpsteknikker Hvilke verdier har jeg? Litt om kosthold Barnet ditt vil få bedre selvfølelse: Bli tryggere i seg selv Mestre forskjellige følelser Få motivasjon som gir riktig fokus Bli bevisst effekten av positive tanker Hvordan ha det bra i livet sitt Lære mange livsmestringsverktøy Dette kurset krever at barnet kan sitte endel rolig og være konsentrert. Dersom du er usikker på noe, ta kontakt med kursholder.   Det er ingen selvfølge at barn og ungdom vokser opp med god selvfølelse og en indre tro og trygghet om at de er gode nok som den de er. Dette må læres og trenes på samme måte som alt annet. Selvfølelse og trygghet er omfattende og består av grunnleggende kunnskap om mange temaer som for eksempel tanker, følelser, kommunikasjon, konflikthåndtering, sinnemestring, avslapping, søvn, kosthold, hvem er jeg, verdier, konsentrasjon, ta til seg læring, løsningsfokus, egenskaper, mål, visualisering mm.   Alt dette lærer du på Diameta sine kurs for  god selvfølelse. Læringen er forebygging i praksis og varer livet ut om den vedlikeholdes.  Vår erfaring er at allerede etter første kurs så vil barn og ungdom ta med og ta i bruk verdifull læring. Vi mener at ved å gjenta læringen gjennom hele skoleforløpet fra tidlig alder og helst som et eget fag i skolen så vil også miljøet i klassen, på idrettslaget, i familien og i samfunnet bli bedre. Les mer om Diameta sitt arbeide her: http://www.diameta.no Gode tilbakemeldinger: "....Vi er veldig glad for at William deltok på kurset, og vil helt sikkert vurdere nye kurs hos Diameta i fremtiden....." Kristin Valen  "...Jeg syntes kurset var veldig bra for barn. Man lærer seg at man kan faktisk ha det bra..." Silje, 11 år "...Jeg hadde god nytte av kurset, og bruker spesielt avslappingsøvelsen hvis jeg sliter med å sovne..:" Henrik, 12 år "Jeg har lært av min datter hva jeg kan gjøre hvis jeg blir stressa og hva jeg kan gjøre for å konsentrere meg bedre.." Mor til barn på kurs ”Barnet mitt har fått med seg veldig mange gode verktøy og jeg ser han har blitt en gladere og mer empatisk gutt..” Mor til barn 7 år "Alle hadde hatt godt av å lære om disse verktøyene..." Jente 13 år "Jeg skulle ønske alle i klassen min og på idrettslaget mitt hadde gått på kurs, da hadde vi hatt det mye bedre sammen..." Jente 11 år "Dette kurset er annerledes enn andre kurs jeg har gått på. Det er fordi dette handler jo om meg..." Gutt 13 år "Det er godt å vite at jeg er god nok akkurat som jeg er..." Gutt 11 år   DETTE ER ET POPULÆRT KURS, SIKRE DIN PLASS. MELD BARNET DITT PÅ NÅ! Bli kjent med Diameta instruktør Trine Øfsti Bråten. Trine er gründeren av Diameta og har blant annet utviklet «Barne- og ungdomskurs for god selvfølelse», nettbasert selvfølelseprogram for barn og unge og kurs/foredrag for foreldre og ansatte i skoler/barnehager om tema selvfølelse og livsmestring mm. Hun har i samarbeid med fagpersoner videreutviklet Diameta AS til å bli et kompetansesenter for selvfølelse og livsmestring for barn, ungdom og foreldre, samt støtteapparatet rundt. Diameta AS har dyktige kurs- og foredragsholdere i hele Norge. Samtlige har gjennomført kursholderopplæring i Diameta AS for å bli sertifisert kursholder hos Diameta AS. Les mer her: www.diameta.no.  Trine har også jobbet som coach i over 10 år, og har solid erfaring både som barne-, ungdoms-, foreldre- og familiecoach. Hun jobber samtidig med idrettsutøvere og voksne som trenger en ny retning i livet - enten privat eller som arbeidstaker.  Trine har en helhetlig tilnærming, tankegang og filosofi i sin coaching, der hun ser hele mennesket når hun går inn i en prosess for å bidra til best mulig resultater for den enkelte. Hun har også lang og god erfaring med mindfulness, yoga, meditasjon og andre terapiformer. Dette gjør at hun kan ta i bruk en rekke metoder og teknikker fra et betydelig reportoir i verktøykassen i sine prosesser. Trine har også en blogg der hun reflekterer over ulike viktige temaer innenfor helse, livsstil, familie, barn og ungdom - www.trinesblogg.no. Hennes visjon med alt hun jobber med, er å bygge god selvfølelse, og sosial og emosjonell kompetanse hos barn, ungdom, foreldre og voksne. Dette for at flere mennesker skal bli trygge, sterke og har en solid verktøykasse å ta i bruk når de trenger det.  Hun er opptatt av at samfunnet vårt på sikt vil se resultater av å styrke og opprettholde god selvfølelse i hvert enkelt individ. Når selvfølelsen er på plass, er det rom for læring, lek, mestring, vennskap, gode relasjoner, glede, mening, trygghet og kjærlighet.       [-]
Les mer
Nettstudier 6 400 kr
Kurset Organisasjonspsykologi gir en fordypning og forståelse for problematikk knyttet til ledelse og organisasjon. [+]
Kurset Organisasjonspsykologi  gir en fordypning og forståelse for problematikk knyttet til ledelse og organisasjon. Du får en grunnleggende innføring i ledelsesteorier og sentrale deler av organisasjonspsykologien. Gjennom denne innføringen vil du bli fortrolig med det begrepsapparatet som faget bruker, samt den tankegangen som kjennetegner faget. Etter å ha gjennomført kurset, skal deltakeren ha tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om organisasjoners oppbygging og virkemåte. Det er særlig fokus på hvordan mennesker påvirker og påvirkes av det organisasjonsmessige samspill. Gruppeprosesser, konfliktløsning og samarbeidsprosesser er sentralt i kurset, og studentene skal øke sin forståelse og sine ferdigheter i emnene ved deltakelse og arbeid i grupper.   Karrieremuligheter HR-relaterte oppgaver Oppgaver som innebærer ledelse av andre Selgere, prosjektledere og andre som samarbeider på tvers av avdelinger   [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
For assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om:• alderstypiske trekk hos barn og unge i alderen 0-18 år med vekt på gruppen 0-12 år.• forholdet mellom begrepene arv og miljø.• utviklingen i fostertiden og den påvirkning som skjer i denne perioden.• utviklingen av barn og unges grunnleggende behov.• barn og unges utvikling motorisk, sosialt, emosjonelt, tankemessig, språklig og sansemessig.• barn og unges forhold til moral og etikk.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker Omfang:        3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • alderstypiske trekk hos barn og unge i alderen 0-18 år med vekt på gruppen 0-12 år. • forholdet mellom begrepene arv og miljø. • utviklingen i fostertiden og den påvirkning som skjer i denne perioden. • utviklingen av barn og unges grunnleggende behov. • barn og unges utvikling motorisk, sosialt, emosjonelt, tankemessig, språklig og sansemessig. • barn og unges forhold til moral og etikk.   Tema • Hva er psykologi? • Hva er utvikling? • Fostertiden • Alderen 0-2 år • Alderen 2-6 år • Alderen 6-12 år • Alderen 12-18 år • Fysisk og motorisk utvikling • Tanke- og språkutvikling • Emosjonell og sosial utvikling • Holdninger og verdier • Sosialisering • Moral • Oppdragelsesformer   Litteratur Psykologi i barne- og ungdomsarbeiderfaget Walgermo/Håkonsen ISBN 9788200424826 Gyldendal 2000   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.     [-]
Les mer
Nettstudier 2 timer 990 kr
17 Nov
Barn som har det vanskelig kan ha en svært voldsom og uforutsigbar atferd. [+]
De kan streve med store reguleringsvansker, utagerende atferd, konsentrasjon og uro. Det er ofte behov for ekstraordinær tilrettelegging, noe som stiller høye krav til personale i barnehage og skole. Samspill kan være en utfordring, da det er lett å selv bli overveldet og oppleve maktesløshet og utilstrekkelighet. Hvordan roe ned og hjelpe, «gjøre det riktige»? Hvordan kan vi hjelpe enkeltbarn og samtidig ivareta de andre barna i gruppen? På dette kurset får du kunnskap, ferdigheter og verktøy for å forstå og hjelpe barn som strever. Kursinnhold Barn med ulike utfordringer – eksempler fra praksisfeltet Kunnskap om hvordan vi kan forstå hjernens utvikling og reaksjoner på stress Hvordan stress og traumer påvirker hjernens strukturer Toleransevinduet – en modell for å forstå hvordan mennesker reagerer på stress Følelsesmessig regulering – hvordan kan vi voksne støtte barn i dette? Tilrettelegging for læring, lek og utvikling for barn med utfordringer Hva trenger vi voksne å lære for å være følelsesmessig regulerte i krevende situasjoner? Praktiske verktøy for reguleringsstøtte for voksne og barn – i hverdagen – og i vanskelige situasjoner   Kursholdere Anita Juveli er allmennlærer med master i spesialpedagogikk (psykososiale lærevansker). Hun har jobbet i Osloskolen i 16 år, som kontaktlærer, spesialpedagog og sosiallærer. De siste 5 årene har Anita jobbet ved Nordre Aker skole, som gir skoletilbud til elever som er pasienter ved Barneenheten psykisk helse ved Oslo Universitetssykehus. I tillegg har hun vært veileder i Kompetanseenheten for elevatferd og læringsmiljø. Nadina Peters er psykolog med spesialisering i barne- og ungdomspsykologi. Hun har over 11 års erfaring fra både kommunal- og spesialisthelsetjenesten. Her har hun jobbet med barn, unge og familier som har vært utsatt for belastende og traumatiserende hendelser   [-]
Les mer