Psykologi
Avvenning
Rusmisbruk
Du har valgt: Vest-Agder
Nullstill
Filter
Ferdig

-

2 treff ( i Vest-Agder ) i Rusmisbruk
 

2 timer
Foredrag om medavhengighet og pårørendeproblematikk. [+]
Foredrag om pårørendeproblematikk og medavhengighet. Begrepet medavhengighet er mye brukt i forbindelse med pårørendeproblematikk, ofte som en betegnelse på hvordan barn som vokser opp i familier med rus- og alkoholproblematikk tilpasser seg og utvikler strategier for å ivareta de voksnes behov. Dette gjør de for å bli sett og føle seg verdifulle, fremfor å være et barn som opplever å bli ivaretatt som et barn under trygge rammer. Foredrag holdes blant annet for personer som arbeider innen helse- og sosialtjenesten med familier som sliter med ulike utfordringer med rus. Hvordan vil disse barna utvikle seg inn i voksenlivet? Kommer de samme rollene frem i ubehagelige situasjoner, og i samspillet med andre og hvordan utvikler de relasjoner til autoriteter? Rollen som foreldre til rusavhengige barn er kompleks. Manglende følelse av mestring, og opplevelser av at ens eget barn utvikler en fremmed personlighet med tilknytning til kriminelle miljøer, blir en hverdag fylt av frykt.  Rus- og avhengighetsproblemer kan anses som en familiesykdom. Rundt en rusavhengig eller alkoholiker er det gjerne flere hjelpere. Balansen mellom å være en hjelper eller en som muliggjør videre misbruk, er utfordrende og uoversiktlig. En som er medavhengig til en som sliter med rus sitter ofte i samme båt og de drar hverandre ned. Pårørende- og medavhengighetsproblematikk i familier og nære relasjoner er sammensatt.  De som er berørt, har ofte stort utbytte av å søke hjelp.   [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Fagskoleutdanningen har som overordnet mål å styrke kompetansen hos helse- og sosialpersonell innen forebygging, behandling og rehabilitering av mennesker med rus- og avh... [+]
Mål for utdanningen-          Studentene skal gjennom utdanningen tilegne seg breddekompetanse innen psykisk helsearbeid; om ulike psykiske problem og lidelser, om forebygging, behandling og rehabilitering, samt de viktigste tilnærmings- og behandlingsformer og metoder.  -          Studentene skal ha fått solide kunnskaper om brukermedvirkning. Her er individuell tilnærming, selvbestemmelse og relasjonskompetanse er nøkkelord.   -          Studentene skal ha fått økt kunnskap om aktuelt lovverk, blitt bevisst viktigheten av tverrfaglig samarbeid innen og mellom forvaltningsnivåene, og de skal ha utviklet samhandlingskompetanse.  -         Studentene skal ha ervervet en etisk reflektert grunnholdning i arbeidet med mennesker med rus- og avhengighetsproblemer. De skal være mer bevisst om sine egne kunnskaper og ferdigheter, og derved skal de også kunne erkjenne egne grenser både faglig og personlig. De skal ha økt trygghet i å ta initiativ til, organisere og iverksette tiltak sammen med brukere, pårørende, teamet, frivillige lag og organisasjoner m.m.   Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal utgjøre 25 % av samlet studietid, altså 10 uker, som legges mot slutten av studiet.Praksisperioden gjennomføres samlet med 35 timer pr. uke.   [-]
Les mer