Pedagogikk
Du har valgt: Spesialpedagogikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

16 treff i Spesialpedagogikk
 

Trondheim 17 500 kr
23 Nov
Blinde og svaksynte har mange utfordringer når de skal bevege seg i omgivelsene, og de bør derfor ... [+]
Blinde og svaksynte har mange utfordringer når de skal bevege seg i omgivelsene, og de bør derfor også i stor grad bistå i design og utforming av bygde miljøer. Dette kurset vil dyktiggjøre fagfolk til å ta hensyn til disse brukergruppenes behov og også gi en forståelse for hvordan blinde og svaksynte kan inkluderes i designarbeidet. Kurset blir arrangert 23.-27. november på MS Color Magic og Radisson Blu Senator Hotel, Lübeck.Kurset inneholder: Lover og forskrifter Grunnleggende lysteknikk og synsfysiologi Ulike synslidelser Synets sammenheng med alder Perseptuelle prosesser for normaltseende og svaksynte Visuelt språk Utendørs problemstillinger Innendørs problemstillinger Lysarmaturer og lyskilder Visuelle hjelpemidler     Semesteroppgave: Problemstilling, pensum og veiledning behandles i tilknytning til de ulike tema. Mål for kursetEtter fullført kurs vil du være i stand til å bistå i design av omgivelser som forenkler hverdagen for blinde og svaksynte. Etter kurset skal du kunne gjenkjenne og beskrive tiltak ut fra de behov blinde svaksynte har i det bygde miljø. Undervisning Studiet er samlingsbasert. Samlingene vil omfatte undervisning og gruppeoppgaver. Etter kurset kan de deltakerne deltakerne som ønsker det,  gjennomføre individuell prosjektoppgave som eksamensbesvarelse.Kurset arrangeres 23.-27. november. Avreise med MS Color Magic fra Oslo 23. november. Opphold på Radisson Blu Senator Hotel i Lübeck 24.-25. november. Avreise med MS Color Magic fra Tyskland 26. november, ankomst Oslo 27. november. [-]
Les mer
Nettbasert kurs 7 900 kr
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. Lær å tilrettelegge miljøet sl... [+]
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. Lær å tilrettelegge miljøet slik at alle barn blir inkludert ut fra sine forutsetninger.    Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Tilpasset opplæring - Spesialpedagogikk for assistenter - 824 - 106 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Det stilles ingen formelle opptakskrav, men det er en fordel om du tidligere har gjennomført ett eller flere av NKIs studier: · Barnehageassistent · Skoleassistent · Pedagogisk assistent   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Eksamen Eksamen Studiet avsluttes med en 4 timers skriftlig hjemmeeksamen. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 7 900,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Trondheim 15 000 kr
15 Jan
To-/flerspråklighet som fenomen Bimodal tospråklighet. Sentrale trekk ved to-/flersp... [+]
To-/flerspråklighet som fenomen Bimodal tospråklighet. Sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling med fokus på tegnspråk Kognitive aspekter ved to-/flerspråklighet. Innlæring av tegnspråk som andrespråk. Tegnspråk – samfunn og familie To-/flerspråklighet i samfunnet- politiske aspekter og holdninger Familier med flere språk med fokus på tegnspråk Foreldre med døve barn Barn med døve foreldre Opplæring av tegnspråklige barn og unge Lovverk, læreplaner og veiledende dokumenter Metodikk og tilnærminger i to-/flerspråklig opplæring med fokus på tegnspråk   Praksis: Sted: Grunnskole med hørselshemmet elev. Innhold: a) Observasjon av språklig samhandling, hvordan er barnets språkmiljø. b)Utarbeide et tospråklig undervisningsopplegg for 1-2 undervisningstimer, gjennomføre opplegget, evaluere undervisningsopplegget og gjennomføringen. (Se Avsluttende eksamen: Form og tidspunkt..) Omfang: to uker (1+1), inkl. forarbeid og etterarbeid. Nærmere om innhold i praksis: Praksis skal ha fokus på sammenhengen mellom anbefalinger knyttet til språk i sakkyndig vurdering og vedtak i enkeltvedtak, og klasseromspraksis. Individuell opplæringsplan (IOP) skal også vurderes. Undervisningsopplegget skal ha utgangspunkt i læreplanen for hørselshemmede. Utgangspunkt i elev som bruker tegn eller tegnspråk i sin kommunikasjon. Studenten skal sette seg inn i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak som ligger til grunn for elevens pedagogiske tilbud. Om eleven bare har opplæring etter §2-6, uten §5-1 må studentene vurdere det pedagogiske tilbudet i forhold til læreplanen i tegnspråk og norsk for hørselshemmede. Der det foreligger en IOP må denne vurderes  i forhold til hva den inneholder med tanke på tegnbruk. Undervisningsopplegget bør utarbeides i samarbeid med skolens lærere. Det er en fordel om praksisen ikke gjennomføres i egne skoler/klasser for hørselshemmede. Praksis må være gjennomført og bestått for å få gå opp til eksamen.   Læringsmål Kunnskaper: Etter fullført kurs skal deltakeren ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om flerspråklige hørselshemmedes vilkår for læring. herunder kunnskaper om: - lovverk, læreplaner og veiledende dokumenter for      opplæring av hørselshemmede elever med fokus på      tegnspråk . - lingvistiske kjennetegn på språk, og hvilke konsekvenser      dette har for pedagogisk tilnærming. - kognitive aspekter ved to-/flerspråklighet. - sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling med fokus på tegnspråk - tegnspråk som andrespråk. - metodikk, tilnærminger og problemstillinger i to-      /flerspråklig undervisning - vurderingsforskriften Ferdigheter: Etter fullført kurs skal deltakeren kunne reflektere over ulike perspektiv på språktilegnelse og språklæring. - kunne anvende relevante grunnlagsdokumenter knyttet til opplæring av tegnspråklige elever. - kunne tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig tilegnelse og  språklæring med fokus på tegnspråk. - kunne tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig opplæring    gjennom ulike metodiske tilnærminger med fokus på     tegnspråk. - kunne anvende vurderingsforskriften og vurdere      læringsutbytte ved tegnspråklig/tospråklig opplæring Generell kompetanse:Etter fullført kurs skal deltakeren ha generell kompetanse om tegnspråk, to- og flerspråklighet - kjenne til hvordan holdninger til språk bidrar til å påvirke opplæringssituasjonen for flerspråklige/tegnspråklige eleverTre obligatoriske samlinger av fem dagers varighet i Trondheim,  våren  2018.     [-]
Les mer
Nettbasert kurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.     • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemming og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.        Start:              Når du selv ønsker.  Varighet:           3 innleveringer  Pris:              Kr. 4.500.- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr).      Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemning og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Tema • Hva er spesialpedagogikk? • Lese- og skrivevansker • Atferdsproblemer hos barn og unge • Lærevansker • Psykisk utviklingshemning • Språk- og talevansker • Synsvansker • Hørselsvansker • Bevegelsesvansker og hodeskader • ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemninger • Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak   Litteratur Innføring i spesialpedagogikk Asmervik/Ogden/Rygvold ISBN 9788205361188 Gyldendal akademisk 2008   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Bodø Alta Og 1 annet sted 6 timer 1 200 kr
23 Oct
25 Oct
30 Oct
Jobber du i skolen? Trenger du å øke din kunnskap om lovverket og forebygging av bruk av tvang og makt? [+]
Lovverket Kursene starter med en gjennomgang av gjeldene lover, forskrifter og veiledere. For skolene vil det si Menneskerettigheter og FNs barnekonvensjon, Straffeloven, Opplæringsloven, Barneloven og Arbeidsmiljøloven. Tvang og makt Hva er tvang og makt, og hva er det ikke? Tar utgangspunkt i forarbeidene og gjeldende forskrifter til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester kap 9 i tillegg til de ovennevnte lover. Det man gjør skal være juridisk, etisk og faglig forsvarlig. Hvordan bli god på utøvelse av skjønn i det daglige arbeidet med elevene. Praktiske eksempler gjerne fra deltagernes egne erfaringer. Hva er selvbestemmelse? Har alle reell mulighet for selvbestemmelse? Hvordan kan de ansatte hjelpe elevene i utviklingen av reell selvbestemmelse. Eksempler og diskusjoner. Forebygging Gjennomgang av ulike forebyggende tiltak for å unngå bruk av tvang og makt. Kartlegging av elevene, holdninger hos personalet, kommunikasjon, struktur og sosiale ferdigheter. Praksisnært Kurset er praksisnært. Lover og teori belyses ved hjelp av mange eksempler og case fra skolehverdagen for elever og lærere/miljøarbeidere. [-]
Les mer
1 500 kr
Smart kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn og unge som utviser ulik grad av utfordrende adferd. Gjennom veiledning, praktiske refleksjons- og håndteringsverkt [+]
Smart kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn og unge som utviser ulik grad av utfordrende adferd. Gjennom veiledning, praktiske reflek sjons- og håndteringsverktøy og øvelser ønsker vi å gjøre dere tryggere i møte med utfordrende adferd. Dette kurset kan tilpasses din arbeidsplass etter behov og ønske, og vi tilbyr også oppfølging og veiledning i etterkant, for å sikre en god implementering. Kursinnhold:   • Forebygging og mestring av sinne, aggresjon og vold • Relasjonskompetanse og ressursfokus • Beskyttelses- og frigjøringsteknikker • Refleksjons- og håndteringsverktøy [-]
Les mer
Drammen Elverum Og 13 andre steder 10 uker 4 500 kr
18 Sep
18 Sep
18 Sep
Kurset passer for assistenter i barnehage, skole og sfo, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldre. [+]
Start:                mandag 18.09.2017 slutt: 27.11.2017  Påmeldingsfrist: 31.08.2017  Varighet/tid:      10 mandagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted:                 Bergen, Oslo, Sarpsborg, Trondheim Start:                tirsdag 19.09.2017 slutt: 28.11.2017 Påmeldingsfrist: 31.01.2017  Varighet/tid:      10 tirsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted:                 Elverum, Larvik, Molde, Skien, Stavanger, Stjørdal, Tromsø Start:                onsdag 20.09.2017 slutt: 29.11.2017  Påmeldingsfrist: 31.01.2017  Varighet/tid:     10 onsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted:                Drammen, Lillehammer, Moss, OddaKursavgift:       kr. 4.500,- (kan deles i avdrag) Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn og unge samt en faglig innsikt i spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage, skole og skolefritidsordning. Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemminger. Kursets innhold: Hva er spesialpedagogikk? - Lese- og skrivevansker - Atferdsvansker - Lærevansker -Psykisk utviklingshemming - Språk- og talevansker - Synsvansker - Hørselsvansker - Bevegelsesvansker og hodeskader - ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemminger - Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak. Lærebok: Innføring i spesialpedagogikk ISBN 9788205361188, Olden/Rygvold, Gyldendal Akademiske Forlag 4. utg. 2008, 5. opplag 2016. Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema eller på tlf. 91358038. [-]
Les mer
6 timer 1 200 kr
Praktisk spesialpedagogikk for assistenter, miljøarbeidere og lærere som jobber med barn og unge med utviklingshemming. [+]
Kursdeltakerne får kursing temaer og som gjør dem bedre i stand til å gi barn og elever med utviklingshemming god oppfølging i skole, barnehage og avlastning/hjemme. Innføring i : Utviklingshemming Autisme Downs syndrom Generelle lærevansker   Hva er læring og hvordan lærer man? Hvordan legge til rette for mestring og utvikling hos mennesker med lærevansker? Det finnes ulike metoder og å tilrettelegge for læring, det skal vi se på. Strukturering av læringsmiljø. Hvordan kan vi hjelpe de vi jobber med til å få oversikt over livet og hverdagen sin? Kommunikasjon. Hvordan kan man sikre seg at man forstår de man jobber med og de forstår deg? Tilrettelegging for mestring og utvikling. Vi skal se på hvordan vi kan få de vi jobber med til å utnytte alle sine ressurser og litt til.   Med utgangspunkt i at tilbudet som gis til de man jobber med skal være av faglig, etisk og juridisk god kvalitet. Vi skal se på hvordan man kan sikre at den jobben man gjør oppfyller disse kriteriene.   Kurset er både praktisk og teoretisk. Fordelen med dette kurset er at du får tips om konkrete tiltak og praktiske eksempler du kan bruke i jobben din. Det er rom for å bygge på det dere allerede kan fra før.     [-]
Les mer
Nettbasert kurs 16 000 kr
Nettkurs som består av ulike ressurser og oppgaver. [+]
Videreutdanning i spesialpedagogikk for helse- og sosialpersonell, barne- og ungdomsarbeidere, helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, helsesekretærer og aktivitører med videregående opplæring.   Nettkurs som består av ulike ressurser og oppgaver.     Start:              Når du selv ønsker. Omfang:           Innlevering av 4 teorioppgaver, 1 praksisrapport, 1 fordypningsoppgave Pris:              Kr. 16.000,- (kan deles i 8 månedlige avdrag med kr. 200,- i                                       avdragsgebyr pr. avdrag. Er ekskl. lærebøker og eksamensavgift).    Videreutdanning • Videreutdanningen er laget i tråd med egenutviklet fagplan  • Videreutdanningen ligger på nivå mellom videregående opplæring og høyere utdanning.   Tidsplan • Videreutdanningen kan tas etter egen tidsplan med innlevering av teorioppgaver,     praksisrapporter og fordypningsoppgave. • Du velger selv når du vil starte med videreutdanningen og du bestemmer selv hvor lang    tid du vil bruke.   6 innleveringer  • 4 teorioppgaver  • 1 praksisrapport • 1 fordypningsoppgave   Målgruppe  Videreutdanningen er lagt opp for de som har fullført videregående opplæring fra studieretning for helse- og sosialfag eller fullført videregående opplæring som aktivitør innen studieretning for formgivingsfag/design og håndverk.   Opptakskrav • Fullført videregående opplæring fra studieretning for helse- og sosialfag eller fullført     videregående opplæring som aktivitør innen studieretning for formgivingsfag/design og     håndverk.   Videreutdanningen omfatter • Den teoretiske opplæringen. • Retting av innleveringer og veiledning underveis.  • Vurdering av praksisrapporter og fordypningsoppgave.   Mål for videreutdanningen Kurset skal gi et grunnlag for å forebygge og løse spesialpedagogiske problemstillinger på arbeidsplassen. Praksisorienterte problemstillinger vil stå sentralt.   Videreutdanningens innhold • Grunnelementer i helse- og sosialfagarbeidet • Samfunnsfaglige emner • Administrative og organisatoriske perspektiver på tiltak for mennesker med særskilte    behov • Funksjonshemminger, lærevansker og atferdsproblemer • Pedagogiske tilnærmingsmåter med sikte på individer som trenger særskilt hjelp og støtte • Samarbeid, rådgivning og veiledning • Fordypningsoppgave     Praksis  • I videreutdanningen er det krav om 10 uker praksis (375 timer).  • Praksis 1 er hovedpraksis over 8 uker som beskrevet i eget praksisdokument som følger     nettkurset. • Praksis 2 er 2 uker med fordypning knyttet til tema studenten selv velger til    fordypningsoppgaven. • Praksisplass for videreutdanningen må studenten selv skaffe. • Praksis kan tas på egen eller annen arbeidsplass med godkjent veileder. • Praksisveileder må ha faglig bakgrunn som er relevant for denne utdanningen. • Praksis godkjennes av praksisveileder og praksisrapport godkjennes av rettelærer.   Eksamen  • Eksamen avlegges så snart samtlige moduler er bestått.  • Hjemmeeksamen over to dager med levering på nett. Alle hjelpemidler tillatt.   Er du organisert? • Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.Presisering• Dette må ikke forveksles med fagskoleutdanning og er ikke NOKUT-godkjent.   [-]
Les mer
6 timer 1 200 kr
Gjennomgang av gjeldende lover som regulerer bruk av tvang og makt i skolen. Forebygging av bruk av tvang og makt i skolen [+]
Kursene starter med en gjennomgang av gjeldene lover, forskrifter og veiledere. For skolene vil det si Menneskerettigheter og FNs barnekonvensjon, Straffeloven, Opplæringsloven, Barneloven og Arbeidsmiljøloven. Hva er tvang og makt, og hva er det ikke? Tar utgangspunkt i forarbeidene og gjeldende forskrifter til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester kap 9 i tillegg til de ovennevnte lover. Det man gjør skal være juridisk, etisk og faglig forsvarlig. Hvordan bli god på utøvelse av skjønn i det daglige arbeidet med elevene. Praktiske eksempler gjerne fra deltagernes egne erfaringer. Hva er selvbestemmelse? Har alle reell mulighet for selvbestemmelse? Hvordan kan de ansatte hjelpe elevene i utviklingen av reell selvbestemmelse. Eksempler og diskusjoner. Gjennomgang av ulike forebyggende tiltak for å unngå bruk av tvang og makt. Kartlegging av elevene, holdninger hos personalet, kommunikasjon, struktur og sosiale ferdigheter.   Deltakerne vil få økt kompetanse i å vuredere situasjoner, som oppleves utfordrende, juridisk, etisk og faglig. Dette gjør dem tryggere i den jobben de gjør.   Det vil gis praktiske eksempler på tolkninger av gjeldende lover. Kursdeltagerne kan selv komme med eksempler som vil bli diskutert i forhold til gjeldende lovverk. Retten til selvbestemmelse vil være utgangspunkt for alle tolkninger.   Kursdeltajerne vil få økt kunnskap om hva som er bruk av tvang og makt og hva som etter gjeldende lovverk er tillatte virkemidler i håndtering av utfordrende atferd.   Kursdeltakerne vil få innføring i tiltak for å forebygge bruk av tvang og makt. Dette er et stort og komplisert felt, og vil kunne kjøres som påbygningskurs med veiledning og observasjon. [-]
Les mer
6 495 kr
Spesialpedagogen er for deg som brenner for spesialpedagogikk, og som ønsker å gi muligheter til alle barn og unge i opplæring. [+]
  [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
• Spesialpedagogikk i et helhetsperspektiv • Barn, unge og voksne med spesielle behov • Spesialpedagogisk utviklingsoppgave [+]
Studiet består av 3 emner, hvert på 10 studiepoeng:• Spesialpedagogikk i et helhetsperspektiv• Barn, unge og voksne med spesielle behov• Spesialpedagogisk utviklingsoppgave   [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
Viderutdanningen er beregnet for lærere, skoleledere og ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste. [+]
Viderutdanningen er beregnet for lærere, skoleledere og ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste. Tilpasset opplæring er et av grunnprinsippene i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i grunnskole og videregående skole. Studiet skal kvalifisere for oppgaver i tilknytning til dette.   Studiet består av to emner à 15 studiepoeng:• Tilpasset opplæring i skolen• Elevens personlige og faglige utvikling [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
Livskvalitet og levevilkår Barn og unge med samspillsvansker Spesialpedagogisk utviklingsoppgave [+]
Studiet består av 3 emner, hvert på 10 studiepoeng:   Livskvalitet og levevilkår Barn og unge med samspillsvansker Spesialpedagogisk utviklingsoppgave [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Bachelorprogrammet i spesialpedagogikk skal gi kompetanse for arbeid med barn, unge og voksne med spesielle behov, i for eksempel skoler, barnehager, sykehus og hjelpeapp... [+]
Bachelorprogrammet i spesialpedagogikk skal gi kompetanse for arbeid med barn, unge og voksne med spesielle behov, i for eksempel skoler, barnehager, sykehus og hjelpeapparat. Bachelorstudiet i spesialpedagogikk består av: Basisfag i pedagogikk (40 studiepoeng) Ex. phil. (10 studiepoeng) Ex. fac.- pedagogisk variant (10 studiepoeng) Fordypning i spes.ped. (60 studiepoeng) Spesialisering (60 studiepoeng)   Innhold:   1. Studieår innføring i pedagogikk (10) ex. phil. (10) ex.fac. - pedagogisk variant(10) læring og læringsprosesser (15) grupper, samspill og kommunikasjon (15)   2. Studieår innføring i spesialpedagogikk (20) inkludering og tilpasset opplæring (10) relasjoner og samspill (20) spesialpedagogisk utviklingsoppgave (10) 3. Studieår sosiale og emosjonelle vansker (15) vurdering av spesialpedagogisk arbeid (15) veiledningsteori og metode 1 (15) bacheloroppgave i spesialpedagogikk (15)       [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;