Maritime kurs og shipping
Du har valgt: Nord-Trøndelag
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Nord-Trøndelag ) i Maritime kurs og shipping
 

Klasserom + nettkurs Leknes 8 måneder 70 000 kr
02 Sep
Nett- og samlingsbasert FSAB-kurs. Fiskeskipper kl. AB (FSAB) gir førerrettighet på fiskefartøy opptil 3000BT i ubegrenset fartsområde. [+]
FSAB kurs 2024-2025: Undervisningen gjennomføres nett og samlingsbasert. Kurset starter i september 2024 med undervisning i faget F1-Navigasjon, og avsluttende eksamen for F1 i desember 2024. På nyåret 2025 starter undervisningen i fagene F2-Lastelære og F3-Kontroll og omsorg, og avsluttende eksamen for F2 og F3 i mai 2025. Emner F1 - Navigasjon (september-desember 2024) F2 - Lastelære (januar-mai 2025) F3 - Kontroll og omsorg (januar-mai 2025) Samlingsplan Uke 36/2024: Nettbasert samling Uke 44/2024: Nettbasert samling Uke 50/2024: Stedbasert samling m/eksamen F1 Uke /2025: Nettbasert samling Uke /2025: Nettbasert samling Uke /2025: Stedbasert samling m/eksamen F2 og F3*Dato for samlinger i 2025 kommer!   Kort om kompetansesertifikat FSAB Hvilke rettigheter får jeg ved å inneha kompetansesertifikat fiskeskipper klasse AB (FSAB)? Du kan være fører på norske fiskefartøy opp til 3000 BT i ubegrenset fartsområde eller være overstyrmann eller vaktgående navigatør på norske fiskefartøy av ubegrenset størrelse og i ubegrenset fartsområde. Hva kreves av utdanning og fartstid for å få utstedt sertifikatet? Vitnemål som viser til regel II/1 i STCW konvensjonen, tilsvarende utdannelsen til kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 4 (D4). 24 måneder (720 dager) fartstid på fartøy med største lengde 15 meter eller mer hvor minst 6 måneder (180 dager) er på fiskefartøy med største lengde 15 meter eller mer. Gyldig ROC/GOC sertifikat. Gyldig videregående sikkerhetskurs. Gyldig medisinsk behandling kurs. Gyldig helseerklæring fra godkjent sjømannslege.   Stedsbeskrivelse Ved nettbaserte samlinger kan du være hvor du vil, så lenge du har god internettilgang. De stedbaserte samlingene gjennomføres i lokalene til Nordland fagskole, Lofoten maritime. Besøksadresse:Idrettsgata 64,8370 Leknes   Forkunnskaper Kandidater som ønsker å melde seg på kurset må innfri ett av alternativene under: Alternativ 1Inneha gyldig sertifikat Dekksoffiser klasse 5 eller Fiskeskipper klasse B i henhold til STCW 1978. Alternativ 2Ha gjennomført opplæring og eksaminering i henhold til emneplanen for kompetansesertifikat Dekksoffiser klasse 5, i henhold til STCW 1978, i løpet av de siste 5 år.   Kurspris Kurspris er 70.000,- Prisen er inkludert eksamensavgift og lunsj ved samlinger. Betaling skjer via faktura som utstedes i september og i januar. Se nærmere beskrivelse i egen prisliste. Kursdeltakere må selv dekke reise og opphold ved samlinger. En kan også påberegne noe utgifter til utstyr, dersom en ikke har det fra før.   Påmelding og avmelding Påmelding til kurset skjer via påmeldingsskjemaet her på Kursguiden. Etter påmelding vil du motta en e-post fra kursansvarlig med informasjon om egenerklæringsskjema og dokumentasjon som må oversendes for at påmeldingen skal være gyldig. Avmelding av kurset kan gjøres fram til 2 uker før kursstart. Avmelding må skje skriftlig på e-post til kursansvarlig. Ved avmelding senere enn 2 uker før kursstart vil deltaker bli fakturert 10% av kurspris. Etter kursstart vil deltakerne bli fakturert hele kursprisen i henhold til prisliste.   [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 1 dag 4 990 kr
12 Jun
Kompetanseheving for personell som er på besøk på anlegg, ute i båt av og til. [+]
Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs + halv dag praktisk trening for alle besøkende og leverandører i havbruksnæringa som skal ut til anlegg/fartøy. Det er et kompetasehevingskurs med fokus på sikkerhet og smittehindring. Dette er for å øke fokuset til deg som besøkende på din egen sikkerhet og ikke minst viktige aspekter du må være klar over ved et besøk til et anlegg/fartøy.   Det kan like godt være under turen ut til anlegget at hendelsen inntreffer. Kurset har tatt med seg flere viktige sikkerhetsaspekter som man bør være klar over.   Kurset inneholder følgende hovedpunkter: Gjennomgang av farer og risikoreduserende tiltak ved entring til fartøy, flåter og merder Overgang fra «trygt kontrollert miljø» til ukjent miljø Fall til sjø eller underliggende nivå Klemskader Miljømessige forhold Nødsituasjoner Brann Havari Evakuering Tilkall hjelp Uforutsette situasjoner Fall til sjø Skader Hypotermi Førstehjelp Redningsutstyr Bruk av maritimt sikkerhetsutstyr Utstyr om bord i flåte/fartøy Redningsdrakt/vest Personlig verneutstyr Biosikkerhet Info om biosikkerhet (smittekontroll) Hvorfor er det viktig med biosikkerhet Regelverk Anbefalte forberedelser før besøk Anbefalt prosedyre før og ved besøk [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 5 dager 31 000 kr
Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Nettbasert + Klasserom + Praktisk læring [+]
Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Nettbasert + Klasserom + Praktisk læring Gjennomføring av D6 utdanning: E-læring – stoff og øvingsoppgaver ligger i e-læringsmodulen. Tilgang tildeles i forkant av samlinger. Første samling – 3 dager «Teoriundervisning» i fagene som oppfølging av selvstudium og forberedelse til eksamen. Undervisning i følgende fag: - Navigasjon - Navigasjonshjelpemidler - Sjøveisregler og brovakt hold. - Praktisk læring - Eksamen etter avtale Andre samling – 2 dager «Teoriundervisning» i fagene som oppfølging av selvstudium og forberedelse til eksamen. Undervisning i følgende fag: - Stabilitet - Operasjonell ledelse - Teknologi/motorlære - Praktisk læring - Eksamen etter avtale Andre samling avsluttes med praktisk prøve for de som ikke har tilstrekkelig fartstid. [-]
Les mer
Nettkurs 4 950 kr
Formålet med kurset er at mannskap om bord får kunnskap om emner knyttet til batterier. Her får du kunnskap innen batterikjemi, -oppbygging, -helse, -systemer og farer kn... [+]
Kurset tilfredsstiller Sjøfartsdirektoratets krav til opplæring gitt i forskrift 1. januar 2005 nr. 8 om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for de som har sitt arbeid om bord på skip (ASH-forskriften) § 2-6 og rundskriv datert 26.01.2022. "Veiledning til krav til opplæring om kjemiske lager for energi (maritime batterisystemer) om bord i norske skip". Opplæringen av den som skal betjene, utføre inspeksjon eller vedlikehold av maritime batterisystemer i bruk om bord på skip, er en viktig forutsetning for å kunne utføre oppgavene på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte. Den som skal betjene, utføre inspeksjon eller vedlikehold av maritime batterisystemer i bruk ombord på norske skip skal ha• opplæring tilpasset funksjon eller arbeidsoppgaver• nødvendig praktisk opplæring i tillegg til den teoretiske opplæringen• regelmessig vedlikehold av kompetanse.   MålsettingOpplæringen om maritime batterisystem skal inkludere• risikoene og farene som bruk av maritime batterisystem representerer• tilpasset sikkerhetsopplæring, framgangsmåter, planer og instrukser, herunder eventuelle sjekklister for å sikre maritime batterisystems tekniske tilstand og egnethet før bruk• utstyrsspesifikk opplæring.   KompetansemålEtter fullført opplæring skal den som skal lede eller utføre arbeidsoppgaver knyttet til å betjene, utføre inspeksjon eller vedlikehold av maritime batterisystemer- kjenne til batterikjemi og de forskjellige typer battericeller- kjenne til frekvensomformer- kjenne til viktige tekniske begreper for batterisystem- kunne redegjøre for farene knyttet til batterisystem i et sikkerhetsperspektiv- kunne redegjøre for farene knyttet til ulike risikoer (temperatur, forgiftning og antennelse)- kunne redegjøre for hjelpesystem- kunne redegjøre for batterisystemets viktige og kritiske alarmer med tanke på mulig årsak til og konsekvens av alarmer- kunne redegjøre for håndtering av farer og hendelser som kan oppstå i maritime batterisystemer- kunne vurdere risiko knyttet til batterisystem individuelt og i samarbeid med andre. [-]
Les mer
2 dager 14 900 kr
Hurtigbåtkurs for førere og personell som oppholder seg på bro under seilas på hurtiggående laste og næringsfartøy. [+]
Hurtigbåtkurs for personell på havbruk og fritidsfartøy. Det kan være f.eks. være personell på fartøy under 50 BT slik som dykkerfartøy, visningsfartøy, charterfartøy, større RIBer, eller personell transportfartøy med opp til 12 passasjerer som per dags dato ikke har et myndighetkrav til hurtigbåtopplæring. Kurset kan brukes til å dokumentere at man har hatt kompetanseheving på sine ansatte i føring av høyhastighetsfartøy.   Dette er kurset er for førere og annet personell på bro under seilas, det er essensielt at man er et broteam når man skal føre et fartøy i høy hastighet i krevende forhold.  Innhold i kurset er blant annet: Grunnleggende bruk av radar og kartmaskin under seilas i høy fart. BRM teori/forståelse. (Kommunikasjon på bro under seilas i høy fart).   Simulatorøvelser med søkelys på kommunikasjon på bro og god instrumentbruk. Seilas med redusert sikt i høy fart. Nattseilas i høy fart. Trening på nødsituasjoner og nødkommunikasjon. Debriefer og felles gjennomgang på alle øvelseselementene i kurset for god læring. Treningen og øvelsene blir gjennomført ved simulatorsenteret i Rørvik der erfarne instruktører vil trene deltakerene i realistiske øvelser. Sikkerhetssenteret har en lang og bred erfaring med å gjennomføre simulatortrening opp imot hurtigbåtpersonell.    Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 5 timer 5 990 kr
14 May
15 May
14 Jun
Repetisjonskurs sjøfolk på mindre skip er rettet mot personell på fartøy under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. [+]
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er rettet mot personell på fartøy under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre.  Kurset skal sikre at deltakerne får sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten for både skip og mannskap i ulike situasjoner. Kurset gir deltakerne grunnleggende kunnskap om: personlige redningsteknikker forebyggende brannvern og brannslukking grunnleggende førstehjelp omsorg for menneskeliv og miljø  Krav til forkunnskap: Sikkerhetsopplæring på mindre skip Grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk  Hvis kompetansen er utgått, må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig ferdighetssertifikat eller kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. Læremål: Emnene tar utgangspunkt i STCW-konvensjonens regel VI, Avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4, men innhold og omfang er tilpasset til skip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. Varighet: 5 timer på 1 dag + en e-læringsmodul som må gjennomføres på forhånd. E-læringsmodulen vil bli gjort tilgjengelig ca. 14 dager før kursstart. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
2 dager 16 900 kr
www.glasspaper.no [+]
www.glasspaper.no [-]
Les mer
1 dag 8 400 kr
Fornyelse og utvidelse av farledsbevis i simulator. [+]
Hei, Sikkerhetssenteret Rørvik er godkjent av kystverket for å kunne tilby fornyelse/utvidelse av farledsbevis i simulator. Seiling vil foregå ved Sikkerhetssenteret sitt simulatorsenter i Rørvik.    Du har f.eks muligheten til å gjennomføre fornying av flere områder på en dag og eventuelt kunne gjennomføre seilinger du mangler for å søke ut et farledsbevis for et ønsket område. Se nedenfor for info om regelverk. NB: Viktig at du logger deg inn på SafeSeaNet og får en oversikt over hva du mangler/ønsker før du eventuelt tar kontakt med oss på kontaktskjema, post@ssras.no eller på 743 92 222. Her er info om regelverk.  1. Farledsbevis klasse 2 og 3 gjelder i fem år etter utstedelsen. Farledsbeviset kan fornyes etter søknad dersom søkeren kan dokumentere at vedkommende i løpet av gyldighetsperioden har vedlikeholdt sin farvannskunnskap i det området det søkes fornyelse for. Kystverket kan tillate at farvannskunnskapen vedlikeholdes ved bruk av simulator. Fornyelsen gjelder for fem år. Kravet på simulator er minimum 1 seilas i en av de godkjente farledsbevis klasse 1 farledene i tilhørende losoldermannskap. NB: På klasse 2 og 3 kan du reaktivere FB etter at beviset er utgått, da det ikke er noen tids-frist for det. 2. Farledsbevis klasse 1 gjelder i to år etter utstedelsen for hver enkelt led. Farledsbeviset kan fornyes etter søknad dersom søkeren kan dokumentere at vedkommende i løpet av gyldighetsperioden har gjennomført minimum to seilaser i farleden. Kystverket tillater at seilasene for for-nyelse i en klasse 1 led gjennomføres i simulator. Farledsbevis klasse 1 som ikke blir fornyet innen utløpsdatoen, blir «fryst» og kan reaktiveres på simulator inntil tre år etter det utløp, ved å oppfylle kravet om to seilaser i aktuell klasse 1 led. NB: Dersom FB klasse 1 led ikke har blitt fornyet i løpet av 3 år etter utløpsdato, må det av-legges ny farledsbevisprøve etter å ha dokumentert nye seilaser i den aktuelle leden. Søknad/utvidelse av farledsbevis (FB) 1. Ved søknad om FB klasse 1, 2 og 3 basert på antall seilaser i et område skal minst 50% være gjennomført om bord i fartøy, resterende kan gjennomføres i simulator. 2. Ved søknad om FB klasse 1 basert på effektiv fartstid, skal minimum en seilas t/r i leden det sø-kes for være gjennomført om bord i fartøy, dvs. at det kan gjennomføres inntil 2 seilaser t/r i simulator. Her er lenker til losplikt forskriften der kravene er spesifisert. Trykk på dem hvis du ønsker mer info. Farledsbevis klasse 1               Farledsbevis klasse 2               Farledsbevis klasse 3 Vi tilbyr også kadettfarledsbevis så ta kontakt på kontaktskjema, post@ssras.no eller på telefon 743 92 222 for mer info. Prisen som er satt på "kurset" er for fornying i et område(klasse 2/3)/ eller en led (klasse1). Ved behov for flere områder/leder vil det bli et tillegg på 2500 kr eks. mva per område/led.    [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 7 900 kr
15 May
Om man har opptjent 5 års arbeidserfaring (fartstid) etter 01.01.2015 trenger man bare å gjennomføre en praktiske prøve for å kunne søke ut D6 begrenset. D6 begrenset gir... [+]
Om man har opptjent 5 års arbeidserfaring (fartstid) etter 01.01.2015 trenger man bare å gjennomføre en praktiske prøve for å kunne søke ut D6 begrenset. D6 begrenset gir førerrettighet på fartøy opp til 15 meter. Den praktiske prøven kan gjennomføres i simulator. Her har vi flere arbeidsbåter å øve med.  Dette bidrar til en mer effektiv gjennomføring, mindre reisetid for deltakere, mer miljøvennlige løsninger og reduserte kostnader.     Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Ålesund 5 dager 24 500 kr
27 May
Dynamic Positioning Simulator Course [+]
Innhold Gi deltakeren dypere innsikt, kunnskap og selvtillit til å stå ansvarlig for DP kontrollpulten og planlegge og gjennomføre DP operasjoner. Deltakerne vil få gjennomføre praktiske øvelser på flere ulike typer DP system  Simulatorkurset er fase 3 i Nautisk Institutt sitt DP Operatør program. Emneoversikt Kurset baserer seg på at kandidaten tidligere har fullført DP Basic kurset. Kurset omfatter posisjoneringssystem, framdriftssystem, effekt fordeling og effekt regulering. Det er fokus på lover og regler fra relevante myndigheter så vel som sikkerhet og effektivitet. Gjennom forelesninger og simulatorøvelser får deltakerne lære om forberedelse og gjennomføring av ulike DP operasjoner. Ulike referansesystem og DP system fra Rolls-Royce, L-3, MT, Kongsberg og ALSTOM (Converteam) vill bli brukt under kurset.  Forkunnskaper Deltakere må ha fullført DP Basic kurset og familiarisering. Basic kurset kan ikke være eldre enn fem (5) år. Et gyldig STCW sertifikat (II-1, II-2, III-3 Dekk eller II I-1, III-2, III-3 maskin) kreves. Kurset passer for Navigatører, maskinister og DPO elever som har til hensikt å kvalifisere seg som DPO etter Nautical Institute sitt program.  Eksaminering Kurset avsluttes med teoretisk og praktisk eksamen. Kursdeltakere som ikke består eksamen ved første forsøk får tilbud å gjennomføre 2. forsøk samme dag. Ta derfor høyde for dette i forhold til hjemreise. [-]
Les mer
Bodø 5 dager 20 500 kr
03 Jun
26 Aug
30 Sep
Obligatorisk sikkerhetskurs for alle som skal jobbe på båt, uavhengig av stilling og funksjon. Kurset gikk tidligere under navnene IMO50 og IMO60. [+]
Obligatorisk sikkerhetskurs for alle som skal jobbe på båt, uavhengig av stilling og funksjon. MÅL:Sikre at deltakerne får en grunnleggende sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensning under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4. FREKVENS:Gyldig 5 år.Med gyldig kursbevis kan man gjennomføre oppdateringskurs. Hvis kompetansen er utgått må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig ferdighetssertifikat eller kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. Hvis man ikke kan dokumentere dette må man gjennomføre nytt grunnleggende sikkerhetskurs. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/I, Avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4. INNHOLD:Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljøForebyggende brannvern og brannslokkingRøykdykking teori og praktiske øvelserPersonlige redningsteknikkerHelikopterredningGrunnleggende førstehjelp Kurset erstatter tidligere IMO60 (50). For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Nettkurs 9 timer 4 990 kr
Tilleggskompetanse for skipsfører på lasteskip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart som skal utføre ankerhåndtering eller slep. [+]
Nettkurs Ankerhåndtering og slep. Skipsfører på et skip som skal utføre ankerhåndtering eller slep skal som et minimum ha kunnskap om: a) å utarbeide, bruke og forbedre prosedyrer b) å identifisere risikoer og utarbeide risikoanalyser (se verktøy for risikovurdering på www.sdir.no) c) vedlikehold d) opplæring e) skipsførers plikter.   Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i emneplanen gjennom avsluttende prøve på nett. Hvert enkelt emne i avsluttende prøve skal være bestått. [-]
Les mer
Gravdal 4 dager 15 000 kr
21 May
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1. FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsst... [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1. FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter, unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av redningsfarkost mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Ta kommando over en redningsfarkost eller mann over bord båt under og etter utsetting (teori og praksis).Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praktisk demonstrasjon).Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis).Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler (teori og praktisk demo).Gi førstehjelp til overlevende (teori og praksis). [-]
Les mer
Ålesund 2 dager 17 500 kr
29 Apr
14 May
Kurset er et krav for å løse dekksoffiser sertifikat uten begrensninger i samsvar med STCW -78 med 2010 tilleggene. [+]
Emneoversikt Definisjoner og terminologi Internasjonale standarder og krav Karttyper og grunnlag Generell ECDIS-teori Display og kartinformasjon Ruteplanlegging ECDIS tilkobletulike instrumenter Alarmhåndtering Loggføring/datalagring Feil/begrensninger i et ECDIS-anlegg Backup system og oppdatering Risiko og begrensninger ved bruk av ECDIS/AIS [-]
Les mer
Praksis + nettkurs
Prosedyre EcoShip Kurs FNS [+]
Prosedyre EcoShip Kurs FNS [-]
Les mer