Ledelse og strategi
A3-problemløsing
Du har valgt: Ljubljana
Nullstill
Filter
Ferdig

-

2 treff ( i Ljubljana ) i A3-problemløsing
 

Virtuelt klasserom 4 timer 5 950 kr
20 Nov
11 Feb
26 Mar
Lær å bruke A3 til å løse problem (Bestem problem/bakgrunn, kartlegg nåsituasjon, sett mål, analyser årsaker, innfør tiltak og følg opp). [+]
Lær å bruke A3 til å løse problem Dette kurset består av 2 nettmøter på 2 timer, hvor du lærer deg å bruke en A3 mal til å løse problem i 7 steg. Du får en A3 mal som brukes til problemløsning. Malen følger 7 steg: Bakgrunn (hvorfor vi skal løse dette problemet) Nåsituasjonen (nøytrale fakta som beskriver hvor vi er i dag) Mål (målbare slik at vi vet om vi har lyktes) Analyse (identifisere mulige årsaker og bevise hvilke som er sanne) Tiltak (identifiser mulige løsninger og vurder dem basert på kriterier som er viktig for deg) Tiltaksplan (prioriterte tiltak, ansvarlig og tidsfrist) Oppfølging (sikre varig resultat med overvåkning- og responsplan) I første nettmøte gjennomgår vi disse 7 stegene og du lærer hva du skal gjøre i hvert steg. Neste nettmøte er ca. 1 mnd etterpå. Da går vi gjennom deltagernes A3, svarer på spørsmål og gir tilbakemeldinger.  Du har altså ca. 1 mnd til å praktisere bruk av A3. Velg et problem som er realistisk å løse på 1 mnd. Om du ikke har fullført alle stegene i problemløsning går vi gjennom det du har.    Læringsmål Å vite hva en A3 er og hvordan den brukes i problemløsning Å vite hvilken informasjon som er relevant å inkludere i en A3 Å kunne vurdere hvilket problem som er viktigst å løse akkurat nå Å vite hvilken informasjon som er relevant for å forstå nåsituasjonen Å kunne sette målbare mål Å kunne identifisere mulige årsaker til et problem ved bruk av 5 Hvorfor & Fiskebein Å vite hvordan rotårsaker kan bevises Å kjenne til vurderingskriterier ved valg av tiltak Å kunne utarbeide en tiltaksplan Å forstå hvorfor oppfølging er viktig for å sikre varige resultater Du lærer å bruke en A3 til strukturert problemløsning.   Innhold Introduksjon til Lean Six Sigma Praktisk gjennomgang av A3 med oppgaver: Bakgrunn Sette riktig scope Måle nåsituasjonen Sette mål Forstå symptom, problem og årsak Finne mulige årsaker og visualisere dem i Fiskebein Gjøre årsaker målbare Prioritere årsaker Bruke 5 Hvorfor til å finne sanne rotårsaker Bevise rotårsak med observasjon Bevise rotårsak ved å skru av/på Vurdere & prioritere løsninger Innføre løsninger Sikre varige resultat gjennom oppfølging Overvåkningsplan og responsplan Du får en arbeidsbok med oppgaver som gjøres i nettmøte.    Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per januar 2022): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea [-]
Les mer
2 dager 11 995 kr
Dette kurset gir deg hands-on læring i hvordan du driver en design thinking-prosess. [+]
Her får du kunnskapen og verktøyene du trenger for å komme i gang med design thinking. Design thinking er en stadig mer etterspurt kompetanse i arbeidslivet når det gjelder innovasjonsarbeid. Det er en tverrfaglig prosess som kobler design, teknologi og økonomi i et effektivt og virkningsfullt verktøy for å løse komplekse problemstillinger.   Praktisk kurs Vi vil legge særlig vekt på det praktiske perspektivet – hvordan bruke det du lærer inn i din egen arbeidshverdag. Du vil selvsagt få godt innblikk i både teori og metodikk, men det viktigste er at du lærer gjennom å bruke verktøyene og aktivt jobbe med prosessen.   Dette kurset er en inspirerende læringsprosess hvor du får: Bedre forståelse for hvordan design thinking kan brukes for å løse komplekse problemstillinger – og hjelpe deg til å tenke nytt Kunnskap og verktøy du kan ta i bruk i din organisasjon – empati, analyse, inspirasjon og nye ideer Praktisk opplæring i alle delene av design thinking-prosessen Hands-on-læring i hvordan drive en design thinking-prosess Matnyttige tips og triks basert på erfaring   Gjennomføring av kurset Design thinking-kurset er en dynamisk blanding av korte moduler av teori og metodikk, blandet med praktiske øvelser, gruppeoppgaver og interaktiv læring. I små grupper på 4-6 personer vil du jobbe med brukerbehov som gir innsikt, definere kjernen i problemstillingen, generere ideer og lage prototyper for testing. Det vil bli lagt inn jevnlige pauser underveis, samt en lang og god lunsj!   Hvorfor lære design thinking nå? Design thinking er et tankesett, en verktøykasse og en prosess for å komme frem til bedre ideer og løsninger. Det brukes ofte for å utforske og eksperimentere med muligheter, og er utviklet for å løse komplekse problemstillinger med brukeren i fokus. Det kan være utvikling av nye produkter, tjenester, opplevelser, forretningsmodeller eller nye prosesser. Design thinking er utviklet for å løse komplekse problemstillinger med brukeren i fokus, og kombinerer brukerinnsikt, strategi, innovasjon og forretningsforståelse. Mange mener at design thinking vil være en suksessfaktor for norsk næringsliv i omstillingen av både privat og offentlig sektor. [-]
Les mer