Administrasjon og HR
Hordaland
Du har valgt: Bergen
Nullstill
Filter
Ferdig
Nettkurs 1 time 835 kr
Seksuell trakassering er etter norsk lov forbudt. Lær om hvordan seksuell trakassering kan forebygges og forhindres. [+]
Seksuell trakassering - for arbeidstaker (E-kurs) Seksuell trakassering har lenge vært forbudt etter norsk lov. Grasrotbevegelsen Metoo synliggjorde imidlertid for mange at seksuell trakassering er mer utbredt i arbeidslivet enn mange har vært bevisst på. Både arbeidsgiver og arbeidstaker plikter å forebygge og forhindre seksuell trakassering, noe som forutsetter at den enkelte vet hva seksuell trakassering er, og hvordan seksuell trakassering kan forebygges og forhindres. Dette nettkurset er tilpasset deg som er arbeidstaker og omfattet av arbeidsmiljøloven. Kurset er egnet både for privat sektor og for kommune/fylkeskommune. Innhold I dette kurset får du vite mer om: Hva seksuell trakassering og kampanjen metoo er Hvordan du som arbeidstaker kan bidra til å forebygge seksuell trakassering i ditt arbeidsmiljø Om du som arbeidstaker plikter å varsle hvis du opplever at du selv eller andre i arbeidsmiljøet blir utsatt for seksuell trakassering Forhold du som arbeidstaker bør tenke over før du varsler om seksuell trakassering Opplysninger som bør inntas i et varsel Hvem et varsel kan rettes til Fordeler med å varsle Arbeidsgivers plikt når varsel er avgitt Gjengjeldelse Om den som er blitt utsatt for seksuell trakassering kan ha krav på oppreisning og erstatning   Kursnivå: Grunnleggende Dette er et kurs alle ansatte i en virksomhet bør gjennomgå. Vi åpner derfor opp for plenumsvisning for opptil 10 personer pr. kjøpte kurs (vær oppmerksom på at Sticos kun sender ut kursbevis til den personen som faktisk kjøper kurset)   Autorisasjon Regnskapsfører: 0,5 timer rettslære Revisor: 0,5 timer etikk   Kursholder(e) Synne Ekevold [-]
Les mer
5 timer 7 500 kr
Opplegget vil passe for alle typer ledere som ønsker å få en ensartet og trygg praksis i håndtering av personalkonflikter. Les mer:https://www.de... [+]
Konflikthåndtering må ikke baseres på talent og/eller flaks, men derimot på godt lederskap der kunnskap om riktig saksbehandling og valg av metode i slike saker avgjør utfallet. Problemet er ofte at ledere eller organisasjonen ikke har utarbeidet de retningslinjer eller har de prosedyrer som er nødvendig for riktig saksbehandling. Gjentatte ganger «løses» konflikter på feil måte og konflikten eskalerer og fører til store menneskelige belastninger i stedet for å finne sin løsning.  I tillegg utsettes både den enkelte leder og organisasjonen som helhet seg for å bli å anklaget for mangelfull saksgang og påfølgende rettslige etterspill.  Målgruppe Opplegget vil passe for alle typer ledere som ønsker å få en ensartet og trygg praksis i håndtering av personalkonflikter. Mellomledere samt leder bør delta på samme samling dersom det er mulig.  Målsetting for kurset Opplegget tar utgangspunkt i den enkelte arbeidsplass sine ønsker og behov, men har som mål at retningslinjer, prosedyrer og fremgangsmåter som er etablert er gjort kjent og forstått til fulle, slik at leder opplever trygghet i sin rolle «når ledelsen utfordres» ved konflikter. Dersom retningslinjer og prosedyrer ikke er utformet på arbeidsplassen kan vi tilby prosedyre-workshop slik at disse kommer på plass.  [-]
Les mer
Lær deg enkle teknikker for å komme i bedre kontakt med dine medarbeidere og lær deg gode spørsmål og lær deg å lytte både til det som blir sagt og ikke sagt. [+]
Om du er blant dem som opplever at du ikke alltid når fram til dem du skal snakke med eller at du ønsker en enda bedre relasjon til dine medarbeidere, ligger nøkkelen til et godt forhold i kommunikasjonen. Så er også kommunikasjon uendelig mye mer enn ord og ordvalg, selv om det også er viktig.   På dette kurset vil du lære noen enkle teknikker for å få folk til å slappe bedre av sammen med deg, hvordan du lettere kan nå fram og føle at dere er på bølgelengde. Vi vil også jobbe med språk så du blir bedre til å stille de gode spørsmålene. Du vil få trening i å lytte etter det som blir sagt mellom linjene så du kan fylle inn og stille enda mer presise spørsmål. Dette vil du lære: - hvordan du kan møte dine medarbeidere/medmennesker slik at de lett får tillit til deg - trening i å lytte til og observere den du snakker med - gode spørsmål som kan avsløre og løse opp i begrensende tankemønstre - kunnskap om personlighetstyper slik at du kan møte hver enkelt på best mulig måte. Det vil være undervisning gjennom litt teori  og mest øvelser – det er gjennom å erfare du virkelig lærer og får et godt grunnlag du kan jobbe videre med. Et kurs vil gi deg et godt grunnlag, og om du virkelig ønsker å bli dyktig, er individuell oppfølging smart. Det vil si at vi treffes med jevne mellomrom for å snakke om hva som fungerer og hvor du trenger å jobbe mer. Ved å gjennomgå om de samtalene du har, vil vi finne ut hva som skal til for å bli en enda bedre samtalepartner for dine medarbeidere og hvordan du kan hente ut enda mer av deres potensial. [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 100 kr
Personalforum 2019 - årets oppdatering innenfor personalområdet [+]
Personalforum 2019 - årets oppdatering innenfor personalområdet.   Har du personalansvar eller jobber innen HR? Er du tillitsvalgt, leder eller mellomleder? Jobber du med revisjon, regnskap eller lønn? Da er det viktig at du har kjennskap til rammene for arbeidsgivers styringsrett, har en oversikt over arbeidstakers rettigheter og nye regler innenfor personalområdet. På Personalforum møter du våre mest engasjerte og erfarne jurister som brenner for å dele sin kunnskap innenfor fagområdet. På Personalforum Vår 2019 får du blant annet en gjennomgang av: Nye og aktuelle regler i 2019 innenfor fagområdet Erfaring med gdpr Erfaring med behandling av reisetid og arbeidstid etter dom i juni 2018   Ansettelse Oppdater Personalhåndboken  Mer innhold kommer... [-]
Les mer
Nettkurs 950 kr
I nettkurset Naturalytelser - skattefrie og skattepliktige får du en gjennomgang av reglene for utvalgte naturalytelser. [+]
Vi skiller på skattefrie og skattepliktige naturalytelser. Som lønningsansvarlig er det viktig å ha kontroll på hvilke naturalytelser som er skattepliktige og hvilke som er skattefrie. Ved å ta dette kurset skaffer du deg en god oversikt over regelverket. Vi ser blandt annet nærmere på: Utvalgte skattefrie naturalytelser Utvalgte skattepliktige naturalytelser Hvordan beregne den skattepliktige fordelen Reglene for arbeidsgiveravgift Rapportering i a-meldingen Etter dette nettkurset skal du være i stand til å håndtere de utvalgte naturalytelsesordningene, som for eksempel dekning av bomutgifter, elektronisk kommunikasjon, forsikringsordninger og dekning av treningsutgifter, på en korrekt måte.   Praktisk informasjon Kurset er delt inn to moduler, skattefrie- og skattepliktige naturalytelser. Ønsker du å kjøpe kun en av modulene kan du klikke på en av linkene over for å komme til den aktuelle modulen. Når vi har mottatt din bestilling vil du motta en e­-post med påloggingsinformasjon til ditt nettkurs. Du har tilgang til dette nettkurset i seks måneder. I nettkursportalen vil du finne oversikt over alle dine nettkurs, tilhørende dokumentasjon, mulighet for utskrift av kursbevis, samt status for gjennomføring av kurset. Presentasjonen som benyttes kan lastes ned.  Nettkurset inneholder en avsluttende test. For å skrive ut kursbevis må du gjennomføre og bestå testen med 80% riktig svar.  [-]
Les mer
Nettstudier 16 000 kr
Kurset setter deg inn i de grunnleggende reglene som saksbehandling innen den kommunale helse- og omsorgssektoren. Det er økende krav til kommunens forvaltning og ... [+]
Kurset setter deg inn i de grunnleggende reglene som saksbehandling innen den kommunale helse- og omsorgssektoren. Det er økende krav til kommunens forvaltning og tjenesteyting på dette området, ikke minst siden samhandlingsreformen trådte i kraft. God forståelse av hvordan lover og forskrifter regulerer befolkningens rettigheter og kommunens plikter er en grunnforutsetning for å kunne yte forsvarlige tjenester og utøve forsvarlig saksbehandling. Studiet gir grunnleggende saksbehandlerkompetanse og kvalifiserer deg for arbeid innen dette feltet.   Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Saksbehandling i helse- og sosialsektoren - 4944F - 5332 Krav til deg   Studietid Du kan bruke inntil 6 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger 6 Eksamen Eksamen Kurset har ikke eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 16 000,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Nettkurs 10 300 kr
Kurset er godkjent av Det Norske Veritas (DNV GL), og kvalifiserer deg til å gå opp til sertifiseringseksamen hvis du ønsker det. Bestått eksamen gir deg DNV GL – s... [+]
Dette nettstudiet er utviklet i et samarbeid mellom Raad Gruppen AS,  NKI Nettstudier og DNV GL. Kurset er oppdatert i henhold til DNV-GL's nye standard pr. 2019. Kurset ‘Rekruttering og utvelgelse i praksis’ omfatter hele ansettelsesprosessen fra A- Å, og inneholder verktøy, maler og hjelpemidler du kan ta i bruk når du rekrutterer for egen virksomhet eller hvis du skal støtte andre i prosessen som rådgiver. (Nettstudium: Rekruttering & Utvelgelse i Praksis 5964) NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Studienhet1: Forberedelse til ansettelsesprosessenFokus på etikk, lover og regler, samt utarbeidelse av detaljert stillingsanalyse og definisjon av kompetansekravene for stillingen Studienhet2: RekrutteringsmetodikkFokus på metoder basert på kompetansekravene for å tak i de riktige kandidatene via annonsering, bruk av sosiale medier, databaser og direkte markedssøk. Studieenhet3: UtvelgelsesprosessenFokus på metoder for å velge ut den riktige kandidatene, med bl.a. strukturert kompetansebasert intervjuteknikk og bruk av arbeidspsykologiske testverktøy. Les mer om kursinnholdet her: www.nettstudium.no. [-]
Les mer
Nettkurs 6 måneder 1 499 kr
K-KODER er kommunenes og fylkeskommunenes arkivnøkkel. Bli kjent med regler for bruk av K-KODER og få trening i valg av koder. Bedre og raskere valg. [+]
NYTT NETTKURS med løpende oppstart    Nettkurs i bruk av K-KODER K-koder er en arkivnøkkel med emnekoder som brukes for å beskrive innholdet i kommunenes og fylkeskommunenes forskjellige saksprosesser. Kurset innleder med en innføring i hva er hvorfor vi har K-koder (bruk og nytteverdi) oppbygging av K-koder (struktur/logikk) Hoveddelen av kurset består av Innføring i regler for bruk av kodene: Felleskoder, fagkoder og tilleggskoder. Forskjellige øvelser gjennom hele kurset som gir trening i å velge gode arkivkoder som beskriver innholdet i saksmappene. Kursets temaer er Bli kjent med K-koder (K-koder og e-arkiv m.m.) Fellesklassene Fagklassene Tilleggskoder Bruk av alle kodene Unntak, tips og info Interaktivt nettkurs Framdriften i kurset er avhengig av din aktivtet for å klikke fram informasjon, eksempler og tips. Underveis må du løse oppgaver for  å kunne gå videre i kurset. Kurshefte Som kurshefte brukes den trykte kursutgaven av K-koder 2016-2019. Alle trykte utgaver fra 2016-2019 og 2012-2015 kan benyttes. (Kurset er på bokmål) Pris uten kurshefte Kr. 1.499,- pr. deltaker (1-5 deltakere) Kr. 1.199,- pr deltaker (6-19 deltakere) Kr.    799,- pr deltaker (fra 20 deltakere) Pris for kurshefte Kr. 429,- pr stk. Bestilles ved påmelding. “K-KODER Kommunenes arkivnøkkel - Kursutgave 2016-2019” bokmål (Kommuneforlaget) Antall deltakere I Januar ble kurset overført til vår nye kursplattform. Fra januar til mars 2018 har 49 deltakere meldt seg på og er igang med nettkurset. Deriblant en stor gruppe fra kommunene i Oppland og Hedmark. [-]
Les mer
Få kunnskap om hvordan konflikter oppstår, utvikler seg og, gjennom praktiske øvelser, hvordan de kan forebygges og håndteres. [+]
Formål med kurset: Gi deltakerne kunnskap om hvordan konflikter oppstår, utvikler seg og, gjennom praktiske øvelser, hvordan de kan forebygges og håndteres. Deltakerne vil få god kjennskap til kommunikasjonens betydning og praktiske råd for å forebygge og håndtere konflikter. Kurset er praktisk rettet og basert på nær dialog mellom kursleder og deltakere.   Varighet 1 dag Kursinnhold: Kommunikasjon mellom mennesker – grunnleggende trekk- Referanserammer, interesser og behov- Vet vi – eller tror vi?- Ulike handlingsmønstre Hvordan kommunisere hensiktsmessig? Kommunikasjon – i medgang og motgang- Konfliktforståelse, -forebygging og –håndtering- Ikkevoldskommunikasjon i praksis Positive og negative kontraster – hvorfor blir jeg provosert? Den vanskelige motparten- Hersketeknikker – hvordan håndtere det? Atferds- og motivasjonsmønstre Konfliktforebygging og -håndtering i eget styre og/eller organisasjon- Praktiske kommunikasjonsregler og -råd [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 1 255 kr
Det er et kurs som vil være nyttig for alle arbeidsgivere og andre som utbetaler lønn. [+]
Arbeidsgiveravgift (E-kurs) Arbeidsgiveravgift er et område som vi opplever at mange arbeidsgivere har spørsmål rundt, både når det gjelder hva som skal være med i avgiftsgrunnlaget, og ikke minst spørsmål rundt valg av sone, spesielt når det gjelder underenheter og ambulerende virksomheter. I tillegg så går vi gjennom særreglene for sektorunntatte aktiviteter og til slutt i kurset har vi litt om innrapportering og innbetaling av arbeidsgiveravgift. Det er et kurs som vil være nyttig for alle arbeidsgivere og andre som utbetaler lønn. Innhold Pliktig til å beregne arbeidsgiveravgift Fritak for arbeidsgiveravgift Arbeidsgiveravgiftsgrunnlaget Satser og soner Fribeløpsordningen Valg av sone Underenheter Ambulerende virksomhet Flytting av virksomhet Sektorunntatte aktiviteter Blandet virksomhet Innrapportering og betaling   Kursnivå: Grunnleggende   Autorisasjon Regnskapsfører: 1,5 time skatt/avgift Revisor: 1,5 time skatterett Kursholder(e) Marianne Lund [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 625 kr
Når har man rett på sykepenger? Når har man rett til å benytte egenmelding? Hvordan beregnes arbeidsgiverperioden? [+]
Beregning av arbeidsgiverperiode (E-kurs) Når har man rett på sykepenger? Når har man rett til å benytte egenmelding? Hvordan beregnes arbeidsgiverperioden? Det er mange spørsmål som dukker opp når arbeidstakere blir fraværende på grunn av sykdom eller skade. I dette kurset vil vi i hovedsak se på beregningen av arbeidsgiverperioden. Hvordan beregnes arbeidsgiverperioden dersom en ansatt for eksempel har flere sykefravær etter hverandre? Når vil plikten til å betale sykepenger i en ny arbeidsgiverperiode inntreffe? Du vil gjennom mange ulike eksempler lære hvordan dagene i en arbeidsgiverperiode skal beregnes.   Vi ser også på vilkår og ansattes rettigheter for sykepenger, samt retten til å benytte egenmelding. Underveis i kurset vil det også være noen oppgaver som må løses før man går videre.   Selve beregningen av sykepengene er et eget e-kurs og blir derfor ikke behandlet her.   Kurset er aktuelt for alle som arbeider med lønn og personal. Innhold Sykepenger - vilkår og rettigheter Retten til å benytte egenmelding Beregning av arbeidsgiverperioden Sammenhengende fravær Sammenlegging av perioder Unntatt fra arbeidsgiverperioden   Kursnivå: Grunnleggende   Autorisasjon Regnskapsfører: 1 time rettslære Revisor: 1 time annet   Kursholder(e) Marianne Lund [-]
Les mer
Hele landet 7 timer 3 400 kr
Dagskurs i forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen [+]
Opplever du fastlåste situasjoner og vedvarende gnisninger blant dine medarbeidere? En av fem arbeidstagere har sykmeldt seg som følge av dårlig arbeidsmiljø og ledelse. Konflikter på arbeidsplassen er en kilde til økt sykefravær, turnover, og produktivitetslekkasjer. Mange ledere skygger unna når det gjelder som mest. Selv om det er de ansatte som bærer ansvaret for å håndtere sine egne konflikter, så har lederen et overordnet ansvar for arbeidsmiljøet. Sunne organisasjoner holder kurs 8. mai i hvordan du kan håndtere krevende relasjoner og sviktende kommunikasjon på arbeidsplassen. Du lærer blant annet om dette: Når bør du gripe inn? Når bør man holde seg unna og la de involverte ordne opp selv? Hva handler konflikten egentlig om? Er det noens adferd eller organisatoriske ting som er kilde til konflikten? Når kan det være nyttig å involvere en nøytral tredjepart? Hvem bør man i så fall involvere (ledelse/verneombud/HR/tillitsvalgt/andre)? Hvilke behov har vi på arbeidsplassen, og hvordan møtes vi motstridende behov? Hvilke vanlige fallgruver er det verdt å unngå? Hvordan hindre at konflikten eskalerer, uten å være unnvikende?                        Konflikt mellom to vs konflikt mellom grupper. Ulik dynamikk, ulike løsninger? Hvordan skape gode retningslinjer for håndtering av konflikter på arbeidsplassen? Kurset gir en grundig innføring i hvordan ledere og ledergrupper konstruktivt kan håndtere konflikter på et tidlig tidspunkt, med og mellom medarbeidere. Du får konkrete verktøy for å skape en sunn samhandlingskultur og et godt beredskapssystem for eventuelle konflikter. Kursform: Kurset har én kursdag. Fyldig kurshefte følger med, der det også inngår nyttige tester og refleksjonsoppgaver. Kurset er et samarbeid mellom Sunne organisasjoner og HMS Norge. Når: 8. Mai 2019. Kursavgift: 3.400. For mer info: jorgen@sunneorg.no [-]
Les mer
Nettkurs
HR ledelse eller Human Resource Management (HRM) er et omfattende samlebegrep for en rekke oppgaver og aktiviteter. HR ledelse handler om organisasjonens samlede arbeid m... [+]
HR ledelse er et fagområde i stor utvikling og utøves av ulike aktører og på ulike nivåer i organisasjoner. Kurset er delt inn i 3 hoveddeler: (i) Strategisk HR, (ii) HR-aktiviteter og prosesser og (iii) Arbeidsmiljø. Det gir en grundig innføring i sentrale arbeidsoppgaver og utviklingsområder innen HR-faget. LÆRINGSMÅL kan redegjøre for ulike HR-aktiviteter og hvordan disse samlet sett kan fremstå som konsistente kan beskrive forskning om HR-aktiviteter som kilde til lønnsomhet kan redegjøre for HR sin rolle i organisasjonsendringer kan utøve ulike HR-roller kan anvende faglig kunnskap relevant for strategisk analyse i et HR-perspektiv ha innsikt i fag- og yrkesetiske problemsstillinger som følge av HR-funksjonen som strategisk partner KARRIEREMULIGHETER HR- og personalledelse Ansettelse og utvikling av medarbeidere Endring av HR funksjonen fra administrativ til strategisk enhet     [-]
Les mer
Oslo 7 800 kr
05 Jun
19 Sep
12 Nov
En innføring i utbetaling og behandling av utgiftsgodtgjørelser. Bli oppdatert på de store endinger i reglene for skattefri dekning av ansattes kostnader til mat i 2018. [+]
Er du oppdatert på de nye reglene for dekning av ansattes reiseutgifter?Kurset gir en grundig innføring i statens særavtaler, samt skattereglene som gjelder ved utbetaling av kilometergodtgjørelse, diettgodtgjørelse og ved refusjon av utlegg. Kurset gir også en innføring i regelverket for dekning av pendlerutgifter. Viktige spørsmål som besvares er: Hvilke utgifter kan den ansatte kreve dekket?  Hva kan utbetales skattefritt? Hvordan rapportere riktig i a-meldingen? Sentralt i kurset er også de store endringene i reglene for skattefri dekning av ansattes kostnader til mat fra 2018. Ansatte med arbeid som nødvendiggjør reising kan nå verken få diettgodtgjørelse eller dekket utgifter til mat etter bilag/utlegg skattefritt. De skattefrie satsene for diettgodtgjørelse på reiser med overnatting er redusert - statens sats kan ikke lenger utbetales skattefritt ved overnatting på hotell. Skattemessige pendlere som overnatter på sted med kokemulighet kan ikke lenger få dekket utgifter til mat skattefritt.  Kurset gjennomgår alle endringene slik at du er sikker på at bedriftens praksis er i samsvar med skattereglene. Hvor finner vi reglene om dekning av reiseutgifter  Sentralt når man jobber med reiseregninger  De ansattes krav på utgiftsdekningen            - Statens særavtaler          - Bedriftsinterne avtaler Særavtale om dekning av utgifter til reise og kost i Norge Gjennomgang av avtalen Kjøregodtgjørelse - statens særavtale Kjøregodtgjørelse - skattereglene Diettgodtgjørelse/kostgodtgjørelse - statens særavtale          - Avtaleregler - statens reiseregulativ Dagsreiser          - Skatte-/trekkregler - skattebetalingsforskriften                 § 5-6-12 Døgndiett          - Skatte-/trekkregler - skattebetalingsforskriften                 § 5-6-12 Refusjon av reisekostnader - innenlandsreiser - avtaleregler          - Avtaleregler - statens reiseregulativ innland Refusjon av reisekostnader - innenlandsreiser - skatteregler          - Skatte-/trekkregler - skattebetalingsforskriften                 § 5-6-11 Refusjoner av reisekostnder - utenlandsreiser           - Avtaleregler - statens reiseregulativ utland         - Skatte-/trekkregler - skattebetalingsforskriften                 § 5-6-11 Særavtale om dekning av utgifter til reise og kost utenfor Norge Dekning av utgifter til reise og kost utenfor Norge - skatteregler Langtransportsjåfør Pendlere - norske pendlere Utenlandske pendlere Innrapportering i a-meldingen  Kurset har elektronisk dokumentasjon og inngår i avtale om Kursabonnement. [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 1 255 kr
I dette kurset gjennomgår vi reglene for rett til fradrag for merverdiavgift på reisekostnader. [+]
Fradrag for merverdiavgift på reisekostnader (E-kurs) I dette kurset gjennomgår vi reglene for rett til fradrag for merverdiavgift på reisekostnader. Utgifter til transport, overnatting og mat til ansatte som er på reise kan utgjøre store beløp. Ta nettkurset og få riktig merverdiavgiftsbehandling på reisekostnader. Innhold Generelle vilkår for rett til fradrag for merverdiavgift (tjenestereise) Begrensninger i fradragsretten (personkjøretøy, velferdstiltak, mat mv.) Utgifter til reiser (transport, overnatting, mat mv.) Reiser mellom hjem og arbeidssted (private reiser) Viderefakturering av reisekostnader Dokumentasjonskrav   Kursnivå: Grunnleggende   Autorisasjon Regnskapsfører: 1,5 time skatt/avgift Revisor: 1,5 time skatterett   Kursholder(e) Beate Rognes [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.