Administrasjon og HR
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig
2 dager 6 900 kr
23 Jan
Tid til personalarbeid er ofte mangelvare for ledere! I dette kurset gjennomgås praktiske «ledergrep» på hvordan personalansvaret kan håndteres i en travel lederhverdag. [+]
Gjør plass til personalarbeidet Ofte er det slik at den travle hverdagen fører til uheldige tidsklemmer. Det blir stadig flere tidsfrister, flere ting som er viktig å delta på. I slike pressende situasjoner er det ofte personalarbeidet som fungerer som "tidsbuffer" - det vil si et arbeid som må utsettes for å få tid nok til andre oppgaver! Dyktige lederne har imidlertid lært seg hvordan det er mulig å ha en god personalhåndtering - selv i travle situasjoner. De har lært seg en arbeidsform hvor de ikke overser eller utelater personalarbeidet selv om det er tidspress!  Forskerne har i mange år dokumentert at det lønner seg å ha fornøyde medarbeidere. I mange år har PL partner arbeidet med denne problemstillingen - og vi har derfor utviklet praktiske arbeidsmetoder som hjelper lederne å håndtere personalansvaret bedre i en travel hverdag.   Forventet utbytte av kurset Med noen konkrete «ledergrep» skal deltakerne lære å håndtere dette dilemmaet! Med andre ord, hvordan mestre personalansvaret - selv om tiden er knapp og lederrollen krever mye fokus og oppmerksomhet på andre oppgaver!    Kursleder Kurslederer John Arne Lien, som er utdannet sivilingeniør og bedriftsøkonom, og har flere års erfaring som konsulent innen organisasjon og ledelse. Han har en praktisk, konkret og direkte undervisningsform, og legger vekt på mye dialog og involvering fra deltakerne.    Innhold: Hva er lederens ansvar for å ivareta bedriftens personalansvar? Hvordan få tid til personalarbeidet (håndtering av tidsklemmen) som leder? Hvilke gevinster kan god personalfokus gi deg som leder? Hvordan finne en håndterbar arbeidsform? Hvordan oppnå en effektiv "personalteft"? Hvordan dra nytte av personalarbeidet i den daglige verdiskapningen         - gjennomgang av ulike hverdagssituasjoner         - hvordan kombinere personalarbeid og faglig           fokus Håndtering av ulike roller:         - pådriver for endring/forbedringer         - utvikler av mestring/prestasjoner         - foredler - sikre kompetansedeling/gjøre           hverandre bedre)         - rollemodell - konsekvenser av egen atferd         - aktiv lederkollega som gjør andre ledere til           bedre personalledere         [-]
Les mer
8 timer 3 500 kr
Difficult and awkward conversations come in many shapes, sizes and situations. This course offers valuable tips and techniques for managing them as effectively as possibl... [+]
Difficult and awkward conversations come in many shapes, sizes and situations. This course offers valuable tips and techniques for managing them as effectively as possible, giving yourself the best possible chance of getting the results and outcomes you want. We will focus on practical demonstrations and exercises, supported by core communication theory. There will also be the chance to be part of a real-time simulation, carefully facilitated and observed. Once mastered, these skills and techniques will help you make some vital changes in your dealings with others. Delivered by a very experienced British communication and performance coach*, drawing on over 30 years experience in business law, theatre, broadcasting and management consulting.   The Course is led by SAUL CAMBRIDGE MA PgDip. Saul is a very experienced British coach, now based in Norway and a Partner at communications experts, Ergo Ego AS. He has a Masters in Law from Cambridge University, leading to a successful 10-year career as a corporate lawyer, where he became Partner and Head of Corporate in a major UK law firm. He then made a career switch, via The Bristol Old Vic Theatre School in England, into professional acting, mostly in theatre. His coaching career also started at this time and now covers most of his work. He also has a Postgraduate Diploma in Broadcast Journalism, leading to live on-air work with BBC Radio in England. It all adds up to over 30 years colourful experience, every element supporting his work as an expert communication and performance coach.  This Course needs a minimum of 8 participants. If a postponement is necessary due to low numbers, we will of course offer you the next available Course.     [-]
Les mer
2 dager 10 200 kr
Kurset skal bidra til å gjøre nye ledere i stand til å mestre lederrollen og bli bedre kjent med seg selv som leder. [+]
Ledelse er et eget fag som må læres. Gjennom dette kurset får du en god start på din læringsprosess som leder. Alle som går inn i en lederrolle for første gang vil oppleve forventninger fra omgivelsene og fra seg selv. Det vil være andre momenter som er viktige i lederrollen enn det som har vært viktig som medarbeider. Dette kurset gjør deg kjent med deg selv som leder og tryggere i møte med hverdagens lederutfordringer. Kurset dekker blant annet:   Bedriftens ledelsesfilosi som grunnlag for din lederrolle Operasjonalisering av filosofien, fra ord til handling Utvikling av medarbeidere i tråd med strategier og mål Spranget fra kollega til leder Dine lederegenskaper – et utviklingsverktøy Nyttige metoder og verktøy for effektiv ledelse Delegering, motivasjon, utviklingssamtaler, coachende lederstil Metoder for effektiv og tydelig kommunikasjon Den nødvendige samtalen Du får tilgang til enkle og effektive verktøy som du kan benytte i den nye hverdagen som leder. Dette kurset passer for alle som er nye i en lederrolle med ansvar for et antall medarbeidere. Kurset passer også for de som skal være rådgivere for nye ledere i større organisasjoner.  [-]
Les mer
5 900 kr
Kurs i gjennomføring av oppsigelse og avskjed på en forsvarlig og riktig måte. Feil i opphør av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver! [+]
Kurs i gjennomføring av oppsigelse og avskjed på en forsvarlig og riktig måte.Feil i opphør av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver! Mange virksomheter må hvert år betale erstatning til medarbeidere fordi avslutningen av arbeidsforholdet ikke ble håndtert riktig. De fleste virksomheter opplever å måtte si opp en arbeidstaker en eller annen gang pga forhold hos den enkelte. Som eksempel kan nevnes: Manglende resultater fra medarbeideren, fravær, samarbeidsproblemer eller rusmisbruk. Uansett årsak må arbeidsgiver gjennomføre en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, - både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Den største utfordringen finner vi ofte der lederen ikke tar tak i utfordringen og stadig utsetter den "vanskelige" samtalen. Utbytte Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre oppsigelse og avskjed av arbeidstaker på en forsvarligmåte uten unødige kostnader og støy. Dette er viktig for den ansatte, deg som leder, arbeidsmiljøet og omdømme. Overblikk over kurset Arbeidsgivers plikter gjennom hele ansattreisen: ved rekruttering og mottak av nyansatte, opplæring og oppfølging samt oppsigelse Arbeidsgivers styringsrett: Omplassering, advarsel og suspensjon Ulike årsaker til oppsigelse – arbeidstakers forhold: Sykdom, alder, samarbeidsproblemer, manglende resultat, oa Grunnlaget for avskjed Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement Hvordan gjennomføre en god prosess: Formkrav, dokumentasjon, drøftelsesmøte og begrunnelse, skriftlighet.  Hvordan gjennomføre den "vanskelige samtalen" Forhandlinger og prosessuelle forhold Kursholder Advokat Ingrid Schønning, Virke og HR-ansvarlig Helen von Quillfeldt, Virke Kursform Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling. Målgruppe Ledere og personer med personalansvar.   Omtale - Praktisk og konkret kurs med stor nytteverdi- Svært nyttig kurs som tok for seg et bredt spekter med situasjoner som kan oppstå i aarbeidet. Hadde høye forventninger til kurset - som ble innfridd til det fulle.- Mye om nedbemanning.- Veldig godt fornøyd med kurset. God innføring i lover og regler, Spennende og viktig tema.- Veldig godt og matnyttig kurs. Det ble presentert enkelt og forståelig. Meget fornøyd med dagen. [-]
Les mer
7 timer 2 900 kr
Hva gjør du når du er i konflikt? Forsøker du å unngå konflikter, gå rett i strupen på motparten, eller klarer du å finne fruktbare kompromisser? Vi har utviklet et kur... [+]
Vi tar utgangspunkt i anerkjente fagfolk, særlig  Marshall Rosenberg, som er far til den anerkjente metoden "Anerkjennende kommunikasjon" (også kalt "Empatisk kommunikasjon").   Metoden er enkel å forstå og effektiv i bruk, men krever litt trening.   Når du etterhvert behersker metoden vil du både kunne unngå unødige konflikter og løse de du kommer opp i på en bedre måte.   Vi bruker også metoden til Daniel Ofman om "Kjernekvaliteter", for å se etter positive kvaliteter og intensjoner bak atferd vi ikke liker.  En meget god metode til å finne rom for gjensidig forståelse og vekst. Vi lærer å skille mellom organisatoriske og mellommenneskelige årsaker til konfliktVi lærer å skille mellom sakskonflikter og relasjonelle konflikter. Har vi bare ulikt syn på saken, eller kan jeg ikke fordra deg? Hvilken konfliktstil har du?  Kartlegging av din foretrukne konfliktstil. Er du selvhevdene og konkurrerende, eller unnvikende i konflikt? Alle konfliktstiler har sin styrke - og sin svakhet. [-]
Les mer
1 dag 5 900 kr
Vil du sikre en god avslutning av arbeidsforholdet for begge parter? [+]
Vil du sikre en god avslutning av arbeidsforholdet for begge parter? Gode ledere godtar ikke dårlig behandling av ansatte i en nedbemanning, feil i avslutning av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver. De fleste virksomheter opplever å måtte si opp medarbeidere på et eller annet tidspunkt. Dette kurset tar utgangspunkt i opphør av arbeidsforhold/stillingsendring med bakgrunn i virksomheten. Uansett årsak til nedbemanning, må arbeidsgiver gjennomføre en ryddig og korrekt prosess, som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Måten en bedrift gjennomfører omstilling, nedbemanning og oppsigelse på sier mye om ledelsen i bedriften. Gode ledere godtar ikke dårlig behandling av ansatte i en nedbemanning. Ikke nok med det, feil i avslutning av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver!Kan du gjennomføre nedbemanning og oppsigelse på en forsvarlig måte, vil du sikre en god avslutning av arbeidsforholdet for begge parter. Utbytte Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre endringsprosessene og oppsigelse på en forsvarlig måte, både juridisk, økonomisk og mellommenneskelig. Hensikten er at alle parter opplever at det er en ryddig prosess både for arbeidsgiver, dem som må gå og dem som blir igjen. Overblikk over kurset Vi følger et nedbemanningscase fra A – Å, fra beslutning om oppsigelse, kommunikasjon, de formelle kravene, involvering av tillitsvalgte til endelige nye avtaler er signert Nedbemanning er et minefelt. Det er derfor nødvendig å gå igjennom viktige områder som: Status arbeidsmarked og nedbemanning i Norge nå Kjennetegn for vellykket omstilling og nedmanning Formaliteter, plikter og rettigheter Arbeidsgivers forhold og bakgrunn for omstilling, viktigste krav og begreper Hvilke utfordringer kan vi møte i de ulike fasene i prosessen, hvordan håndterer vi disse Alternativ til oppsigelse  Involvering, kommunikasjon, informasjon og drøfting Spesielle forhold, virksomhetsoverdragelse Arbeidsgivers styringsrett - Hva kan arbeidsgiver gjøre? Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement Krav til saklighet, utvelgelseskriterier (inkludert kvalifikasjoner som utvelgelseskriterium) Forhandlinger Hvordan "lukke" prosessen Veien videre: ivaretakelse av dem som blir igjen, bevare arbeidsmiljø, omdømme og oppnå gode resultater fremover Kursholdere Advokat Ole Mikkelsen og HR-ansvarlig Helen von Quillfeldt, Virke Kursform Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling. Målgruppe Ledere og personer med personalansvar. [-]
Les mer
2 dager 10 200 kr
Kurset gir en helhetlig oversikt over et svært bredt fagfelt, med vekt på innholdet i de enkelte fagdisiplinene innen HR og sammenhengene mellom dem. [+]
Er du ny i HR-rollen og har behov for en innføring i HR-prosessene og få oversikt over HR-området? Eller er du alene i HR eller du skal etablere HR-funksjonen i egen virksomhet? Da kommer ofte spørsmål om hvor du skal starte og hvordan du skal organisere arbeidet. På dette kurset får du: En konkret gjennomgang av det grunnleggende i HR-arbeidet Dele erfaringer med kursholder og andre kursdeltakerne Praktiske eksempler på hvordan du kan gjennomføre HR-arbeidet i egen virksomhet Etter kurset har du oversikt over HR-området og sammenhengen mellom de ulike områdene. Gjennom dette vil du også få innsikt i ulike HR-roller og rollekonflikter som kan oppstå. Du vil forstå målene for HR og kjenne til praktisk gjennomføring av sentrale HR-prosesser. Kurset gir en grunnleggende innføring på følgende områder: Arbeidsrett, arbeidsmiljøloven og HMS Personalpolitikk Rekruttering og introduksjon av nyansatte Kompetanseutvikling Prestasjon og belønning Avvikling av arbeidsforhold Organisasjon, endring og ledelse Strategisk HR HR-roller og kompetanser Måling og analyse Ressursplanlegging   Du tar med strategi-, visjon- og verdidokumenter fra din virksomhet for optimalt læringsutbytte.  Dette brukes under øvelser, og gir deg muligheten til å jobbe praktisk og effektivt med forankring i egen organisasjon og virkelighet. Kurset vil være en blanding av forelesning og deltakeraktivitet, der det legges opp til dialog og praktiske øvelser. Etter kurset kan du som medlem i HR Norge gratis kontakte kursholder for råd og veiledning knyttet til praktisk gjennomføring i din egen virksomhet. Dersom du ønsker fordypning på noen av områdene, har HR Norge andre kurs som ivaretar dette. [-]
Les mer
Oslo Og 7 andre steder 6 timer 3 500 kr
18 Jan
21 Jan
24 Jan
Ønsker du en kjapp og smertefri introduksjon i verdens mest populære bildebehandlingsprogram Adobe Photoshop? [+]
Kursinnhold Digital bildebehandling er en viktig del av nesten alle arbeidsoppgaver. Vil du få bedre og mer effektiv kommunikasjon med dine til nettbruk, brosjyrer og presentasjoner, er dette kurset for deg. På vårt kurs i Photoshop lærer du raskt og effektivt å utnytte kvaliteten i bildene dine, å holde orden på dine bilder så du raskt kan finne dem igjen. Her får du også en innføring i størrelser, filformat, og alle grunnleggende verktøy i digital bildebehandling. Kurstema Filer og formater Bilde og media arkivering og organisering med Bridge Rask arbeidsflyt med Camera Raw Markeringer og justeringer Lag og komposisjoner Verktøy og muligheter i Photoshop Farger, lys og korrigeringer Komposisjon til sosiale media Lagre for web og trykk Deltagere tar med egen PC med Adobe CC eller Creative Suite installert  [-]
Les mer
1 dag 7 300 kr
Konflikthåndtering i arbeidslivet handler om å forstå konfliktens anatomi for å kunne forebygge og mekle. Samtidig som det handler om å ivareta balansen mellom styri... [+]
Hvordan forholder du deg til konflikter og hvordan håndterer du konflikter? Svaret på disse spørsmålene er avgjørende for løsningen og relasjonen videre. Konflikthåndtering i arbeidslivet handler om å forstå konfliktens anatomi for å kunne forebygge og mekle. Samtidig handler konflikthåndtering om å ivareta balansen mellom styringsrett og omsorgsplikt. I konfliktarbeid er målet ikke bare å løse en konflikt, men å ivareta relasjonene, slik at resultater vedvarer og løsninger består. På dette kurset får du virkemidler for konflikthåndtering og lærer praktisk og rettslig forsvarlig personaloppfølging. Gjennom kurset vil balansen mellom hensyn og ansvar behandles både i et relasjonelt og i et rettslig perspektiv. Kursholderne er konfliktmekler og advokat – med hver sin spisskompetanse har de en praktisk tilnærming til konflikt med muligheter og utfordringer. Kurset dekket blant annet: Forebyggende tiltak Konflikttrappen Mekling Spilleregler Omstilling og endringsprosesser Roller, mandat og fullmakter Arbeidsgivers styringsrett Språkets rolle Som deltaker får du en grunnleggende innføring i omstilling og personaloppfølging i et arbeidsmiljøperspektiv, konfliktteori og teknikker for å forebygge og mekle. Kurset passer for HR, ledere og verneombud.     [-]
Les mer
Oslo Og 4 andre steder 4 600 kr
05 Mar
14 Mar
02 Apr
Personalforum 2018 - årets oppdatering innenfor personalområdet. [+]
Har du personalansvar eller jobber innen HR? Er du tillitsvalgt, leder eller mellomleder? Jobber du med revisjon, regnskap eller lønn? Da er det viktig at du har kjennskap til rammene for arbeidsgivers styringsrett, har en oversikt over arbeidstakers rettigheter og nye regler innenfor personalområdet. På Personalforum møter du våre mest engasjerte og erfarne jurister som brenner for å dele sin kunnskap innenfor fagområdet. På Personalforum Vår 2019 får du blant annet en gjennomgang av: Nye og aktuelle regler i 2019 innenfor fagområdet Erfaring med GDPR Ansettelse Oppdater Personalhåndboken Mer innhold kommer. [-]
Les mer
Oslo 7 800 kr
05 Feb
08 Apr
05 Jun
En innføring i utbetaling og behandling av utgiftsgodtgjørelser. Bli oppdatert på de store endinger i reglene for skattefri dekning av ansattes kostnader til mat i 2018. [+]
Er du oppdatert på de nye reglene for dekning av ansattes reiseutgifter?Kurset gir en grundig innføring i statens særavtaler, samt skattereglene som gjelder ved utbetaling av kilometergodtgjørelse, diettgodtgjørelse og ved refusjon av utlegg. Kurset gir også en innføring i regelverket for dekning av pendlerutgifter. Viktige spørsmål som besvares er: Hvilke utgifter kan den ansatte kreve dekket?  Hva kan utbetales skattefritt? Hvordan rapportere riktig i a-meldingen? Sentralt i kurset er også de store endringene i reglene for skattefri dekning av ansattes kostnader til mat fra 2018. Ansatte med arbeid som nødvendiggjør reising kan nå verken få diettgodtgjørelse eller dekket utgifter til mat etter bilag/utlegg skattefritt. De skattefrie satsene for diettgodtgjørelse på reiser med overnatting er redusert - statens sats kan ikke lenger utbetales skattefritt ved overnatting på hotell. Skattemessige pendlere som overnatter på sted med kokemulighet kan ikke lenger få dekket utgifter til mat skattefritt.  Kurset gjennomgår alle endringene slik at du er sikker på at bedriftens praksis er i samsvar med skattereglene. Hvor finner vi reglene om dekning av reiseutgifter  Sentralt når man jobber med reiseregninger  De ansattes krav på utgiftsdekningen            - Statens særavtaler          - Bedriftsinterne avtaler Særavtale om dekning av utgifter til reise og kost i Norge Gjennomgang av avtalen Kjøregodtgjørelse - statens særavtale Kjøregodtgjørelse - skattereglene Diettgodtgjørelse/kostgodtgjørelse - statens særavtale          - Avtaleregler - statens reiseregulativ Dagsreiser          - Skatte-/trekkregler - skattebetalingsforskriften                 § 5-6-12 Døgndiett          - Skatte-/trekkregler - skattebetalingsforskriften                 § 5-6-12 Refusjon av reisekostnader - innenlandsreiser - avtaleregler          - Avtaleregler - statens reiseregulativ innland Refusjon av reisekostnader - innenlandsreiser - skatteregler          - Skatte-/trekkregler - skattebetalingsforskriften                 § 5-6-11 Refusjoner av reisekostnder - utenlandsreiser           - Avtaleregler - statens reiseregulativ utland         - Skatte-/trekkregler - skattebetalingsforskriften                 § 5-6-11 Særavtale om dekning av utgifter til reise og kost utenfor Norge Dekning av utgifter til reise og kost utenfor Norge - skatteregler Langtransportsjåfør Pendlere - norske pendlere Utenlandske pendlere Innrapportering i a-meldingen  Kurset har elektronisk dokumentasjon og inngår i avtale om Kursabonnement. [-]
Les mer
2 dager 6 300 kr
Arbeidsmiljøsenteret arrangerer dette kurset som omhandler teknikker, metoder og verktøy for forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen. [+]
Kurset "Meglingsmetodikk tilpasset arbeidsplassen" gir deg svar på mange spørsmål. Kurset omhandler hvordan man kan forebygge og håndtere konflikter på arbeidsplassen. I tillegg til en teoretisk og metodisk innføring, består kurset av ulike praktiske øvelser.     Vi vil underveis i kurset bli kjent med ulike kommunikasjonsverktøy innen løsningsfokusert tilnærming (LØFT) og meglingsverktøy  for den vanskelige samtalen. Vi vil i kurset også vise til hva som er loven krav til arbeidsmiljøet, saksgang og rutiner for konflikthåndtering. . Kurset egner seg godt som bedriftsintern opplæring, det vil da bli tilpasset bedriftens ønsker og behov. Ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for tilbud og informasjon. Faglig innhold: Hva er god kommunikasjon på arbeidsplassen? Kan konflikter forebygges? Hva gjør vi når kommunikasjonen går feil? Konfliktdefinisjon og konflikthåndtering utfra et psykologisk og juridisk perspektiv Hvordan gjennomføre en «den vanskelige samtalen» Hva betyr det å være en upartisk 3. person i konflikter. Roller og rolleforståelse Når kan, og når kan ikke megling brukes?   Arbeidsmiljøsenteret ble stiftet i 1936 og har lang erfaring med å bistå virksomheter i arbeidet med å få et best mulig arbeidsmiljø. [-]
Les mer
Sandnes 3 dager 2 990 kr
04 Mar
Deltakerne på et kurs i Sosial persepsjonstrening blir bevisste på menneskers ulike perspektiver, som kan være viktige for tolking av sosiale situasjoner i hverdagen. [+]
SOSIAL PERSEPSJONSTRENING (SPT) Kursholder: Knut K Gundersen Knut Kornelius Gundersen er Dosent Emeritus ved Vid Vitenskapelige Høgskole. Knut har utgitt 28 publikasjoner innen feltet sosial kompetanse, miljø- og nettverksarbeid. Knut er førsteforfatter for både SPT og AART bøkene og har i tillegg bidratt til en rekke vitenskapelige artikler innen temaområdet, blant annet I 3 effektstudier om (A)ART.   Utvikling av sosial kompetanse er i stor grad avhengig av hvordan vi tolker menneskene rundt oss.  I dette programmet blir deltakerne bevisste på ulike perspektiver  som kan være viktige for tolking av en sosial situasjon. Disse omfatter blant annet tolking av følelser, forståelse av kulturelle forskjeller, kunnskap om uskrevne lover og regler i ulike situasjoner, empati og hvordan tanker og følelser om en gitt situasjon påvirker handlinger.   Sosial kompetanse er knyttet til hvordan man kan ta i bruk ulike ferdigheter i ulike situasjoner. Den komplekse prosessen der man tolker informasjon og velger sine handlinger er derfor avgjørende. Uhensiktsmessige tolkninger kan hindre oss i å gjøre uhensiktsmessige valg. SPT er en kursrekke som setter deltakerne bedre i stand til å vurdere hvilke regler, intensjoner og muligheter som ligger i ulike hverdagslige situasjoner. Treningen egner seg godt som en forlengelse av AART eller som et selvstendig kurs.  Tema som gjennomgås: Introduksjon til SPT Tolkning av følelser Åpne og skjulte regler i ulike situasjoner Kulturelle likheter og forskjeller Bakgrunnsvariabler/bakgrunnshendelser Forholdet mellom tanker, følelser, signaler og handling Tolkning av andres intensjon Tankefeller Timing (rett tid og sted) Forståelse av konsekvenser [-]
Les mer
1 semester 59 800 kr
Saksbehandling er en utdanning innen saksbehandling og juridiske emner knyttet til offentlig forvaltning og privat næringsliv. [+]
Saksbehandler Med denne utdanningen får du en sterk fagkombinasjon med vekt på de juridiske aspektene ved saksbehandling samt metoder og teknikker i saksbehandlingsprosesser. Vi tar utgangspunkt i lovfestede og ulovfestede saksbehandlingsregler i forvaltningen, samtidig som vi drar paralleller til tilsvarende prosesser i det private næringsliv. Jobbmuligheter Alle bedrifter som har kontakt med omverdenen har behov for saksbehandlere. Arbeidsgivers krav til forsvarlig saksbehandling er de samme i offentlig forvaltning som i privat næringsliv. Utdanningen Saksbehandler gir deg en god plattform for å søke på et bredt utvalg av stillinger i et arbeidsmarked som aldri forsvinner. Som saksbehandler kan du være ansatt i stat, kommune/fylkeskommune, direktorater og etater (som for eksempel NAV), men også i private foretak som bank, forsikring og inkasso. Dagens arbeidsmarked endrer seg i takt med utviklingen i samfunnet. Vi ser at IT-baserte verktøy blir brukt i stadig større grad i kontakt med kunder, klienter og brukere. Når kontakt med forvaltningen og næringslivet kun er noen tastetrykk unna, øker pågangen av henvendelser. Og når mengden saker øker, blir det også større etterspørsel etter dyktige og selvstendige saksbehandlere. Juridiske emner Du vil få kunnskap om hvilke regler som regulerer forvaltningen. Her vil vi legge spesielt vekt på forvaltningsloven med forskrifter, offentlighetsloven og personvernlovgivningen. Du vil få innsikt i hvordan lover og forskrifter anvendes i praksis innenfor utvalgte juridiske emner, som for eksempel avtalerett, erstatningsrett, strafferett og arbeidsrett. Du vil aktivt benytte Lovdata Pro. Videre vil du lære om ulovfestede prinsipper som styrer saksbehandling i offentlig forvaltning. Arkiv og prosessverktøy Du vil få kunnskap om hvilke prinsipper og regler som gjelder for arkivering, og hvorfor det er så viktig at saksbehandler følger virksomhetens arkivrutiner. Du vil få teoretiske og praktiske utfordringer gjennom bruk av arkivsystemet Public 360. Forvaltningens oppbygging Du vil få kunnskap om hvordan det politiske system fungerer, hvordan det er organisert og hvilke lover, regler, fullmakter og oppgaver som regulerer forvaltningen. Vi skal jobbe med grensesnittet mellom stat og kommune/fylkeskommune og hvilke organer, utvalg, styrer og funksjoner som finnes og hvor de hører hjemme. Ulike saksbehandlingsprosesser vil bli presentert, og du vil få innsikt i beslutningsprosessene, budsjettering, hvordan vedtak fattes, iverksetting og implementering, rapportering, evaluering og kontroll. Kommunikasjon Emnet gir deg viktig og relevant kunnskap om muntlig og skriftlig kommunikasjon, både de mellommenneskelige prosessene som påvirker kvaliteten mellom saksbehandler og publikum, og hvordan forvaltningen er pålagt krav til kommunikasjon med brukerne. Saksbehandlers etikk og holdninger vil være i fokus. Vi fokuserer også på bruk av godt språk tilpasset den situasjonen saksbehandler skal håndtere. Kontoradministrasjonssystemet Advisor brukes til organisering av kunder/klienter, dokumenthåndtering, lagring av maler og arkivering av saker, og dette systemet vil du benytte til praktisk oppgaveløsning. Forvaltning og saksgang Hensikten med faget er å sikre at studentene skal kjenne prinsippene for saksbehandlerrollen, gjeldende lover, rettspraksis og saksbehandlingsregler. For offentlig sektor gjelder spesielle prinsipper som for eksempel legalitetsprinsippet, likebehandlingsprinsippet og offentlighetsprinsippet Prosjekt I prosjektoppgaven skal du belyse saksbehandlingsregler for et fritt valgt, men relevant tema. Du får undervisning i prosjektteori og innsikt i gruppedynamikk. Formålet er at du skal lære å planlegge, gjennomføre og ferdigstille et prosjekt samt fordype deg i et tema eller en problemstilling. Hver gruppe skal til slutt presentere sitt prosjekt for klassen. [-]
Les mer
Oslo Og 3 andre steder 1 dag 4 600 kr
17 Jan
19 Feb
28 Feb
I 2018 har vi fått regelendringer og rettspraksis som er så omfattende at arbeidsgivere bør gjennomgå sine ordninger for å sikre at reisetid og godtgjørelse behandles rik... [+]
    Arbeidstid Rammer og regler.  Hvordan vite hva som gjelder ved reise? Er reisetid arbeidstid? Ny høyesterettsdom 2018 Hvilke vurdering må arbeidsgiver nå foreta? Hva med hviletid? Hvordan skal reisetid godtgjøres? Skal reisetid alltid godtgjøres? Med hvilken sats skal reisetid godtgjøres Dekning av reiseutgifter Hvilke utgifter må arbeidsgiver dekke? Endringene i statens særavtaler fra 22. juni 2018 Hva kan utbetales skattefritt i 2018 Rapportering av godtgjørelser i a-meldingen Praktiske tips Hvordan gå frem for å kvalitetssikre bedriftens ordninger Hvilken adgang har arbeidsgiver til å endre bedriftens reiseordninger?  Tips til formuleringer i arbeidsavtalen og personalhåndboken [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.