Administrasjon og HR
Kurs i HR og personalkurs
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Oslo Og 2 andre steder 6 timer 5 950 kr
13 Feb
17 Jun
Tid for endring? Nye forretningsmodeller eller endring i marked eller struktur krever omstilling og restrukturering. Er du klar? Dette er modul 2 av 2 om omstilling og re... [+]
Omstilling og restrukturering (Modul 2 av 2)tar utgangspunkt i at virksomheter opplever sviktende omsetning, kundeflukt, kostnadsøkning eller andre forhold som fører til en hverdag der styret må ta nye grep, eksempelvis; ny ledelse / ledelsesform, justere organisasjonen og tilrettelegge for ny målrettet satsning. Kurset bygger på våre konsulenters erfaringer med omstillingsprosesser i ulike roller som ledere og som konsulenter. Med bakgrunn i ønske om å skape et praktisk rettet kurs, tar vi for oss en del konkrete utfordringer bedrifters ledelse står overfor. Du kan ta modul 1 og 2 sammen eller velge kun en av disse 2 kursdagene som selvstendig kursdag ved behov. Våre forelesere arbeider også i det daglige med konsulentoppdrag og som bidragsytere for ledere/styrer og virksomheter med deres konkrete omstruktureringsbehov. Kursinnhold: Omstilling og restruktureringInnledning: (Modul 1)- bedriftens livssyklus- hvor befinner din bedrift seg nå?- behov for ny kurs og ny ledelse/ledelsesform- demoraliserte ledere og redde ansatte- utfordringer i omstillings- og restrukturering Del 1:  (Modul 1)- seks av ti endringsprosjekter mislykkes- gjør det rette grepene- sentralisering og desentralisering- informasjon, dialog- fagforeningen og tillitsvalgtes rolle- administrasjonen og styrets rolle Del 2:  (Modul 1)- oppsigelser ved endring- oppsigelsesprosessene i praksis- samarbeid med rekrutteringsselskaper - andre prosesser for om- og nedbemanning Del 3:  (Modul 2)- anstrengt likviditet- utilfredse kunder- stive bankfolk- sinte investorer, aksjonærer, styrer- konkurrenter som sirkler omkring Del 4:  (Modul 2)- organisasjonsutvikling- helhetstanker for endrede tider- utviklingstiltak for organisasjoner i endring- selskapets omdømme i vanskelige tider Oppgaver og Cases inngår i begge moduler.     [-]
Les mer
Nettkurs 950 kr
Både arbeidsgiver, arbeidstaker, sykmelder og NAV har roller i oppfølgingsarbeidet. Det er arbeidsgiver som har hovedansvaret for å tilrettelegge og følge opp sykmeldte a... [+]
I nettkurset Oppfølging av sykmeldte lærer du om de lovpålagte pliktene arbeidsgiver og arbeidstaker har i forbindelse med et sykefravær, og vi ser blandt annet på:  Lovregler som gjelder for oppfølging av sykmeldte Rutiner i bedriften vedrørende oppfølging av sykmeldte Pliktene til arbeidsgiver og arbeidstaker i forbindelse med et sykefravær Agenda Rutine for oppfølging av sykmeldte Oppfølgingsplan  Dialogmøte 1 i regi av arbeidsgiver Dialogmøte 2 og 3 i regi av NAV Legen og bedriftshelsetjenestens rolle  Arbeidstakers plikter Praktisk informasjon Når vi har mottatt din bestilling vil du motta en e-post med påloggingsinformasjon til ditt nettkurs. Du har tilgang til dette nettkurset i seks måneder.  I nettkursportalen vil du finne oversikt over alle dine nettkurs, tilhørende dokumentasjon, mulighet for utskrift av kursbevis, samt status for gjennomføring av kurset. Presentasjonen som benyttes kan lastes ned. Nettkurset inneholder en avsluttende test. For å skrive ut kursbevis må du gjennomføre og bestå testen med 80% riktige svar.   [-]
Les mer
Bedriftsintern 29 998 kr
Brante Group holder interne jobbsøkerkurs LinkedIn, CV, Søknad og Intervju. Coaching: https://brantegroup.com/outplacement/ [+]
Brante Group holder interne jobbsøkerkurs ved nedbemanning av grupper.   Hvert team tar ca en dag, avhengig av gruppestørrelse. Kursene kan holdes på flere språk og temaene for workshop serien er: LinkedIn profil som skaper interesse CV som bringer deg videre i prosessen Søknad som skaffer deg intervju Intervjutrening, hvordan gjør godt inntrykk i intervjuer Annet – vi lager også kurs innenfor andre tema – f.eks. pensjon, NAV, økonomirådgivning eller annet som er relevant for aktuelle gruppe.   LinkedIn profil som skaper interesse (1 dag) Vårt LinkedIn kurs er en interaktiv workshop hvor deltagerne jobber med egen LinkedIn profil.  Vi viser deltagerne hvordan de kan utnytte ulike funksjonene i LinkedIn til å hevde seg i konkurransen i det uannonserte stillingsmarkedet: Hvordan gjøre en LinkedIn profil mest mulig søkbar for rekrutterer Dos and “don’ts” med hensyn til profil og bilder Skape muligheter gjennom nettverket Hvordan finne de gode jobbmuligheten først Bruk av sosiale medier for jobbsøking Om LinkedIN: LinkedIn er den største arenaen for å finne kandidater til stillinger som aldri legges ut. Plattformen er tilrettelagt for globalt søk etter kandidater. Kurset oppdateres kontinuerlig som følge av endringer i LinkedIn CV som bringer deg videre i prosessen (1 dag) Dette kurset er en praktisk workshop hvor deltagerne får hjelp til å utforme CVer og lærer hvordan de kan gjøre CV-ene sterkere og enda mer relevante. Hva er – og hvordan få fram kandidatenes unike kompetanse på en måte som gjør deltagerne stolte CV-tips - hvordan du kan forsterke CV med enkle grep Hvordan skrive en «skannbar» CV til rekruttere som bare har 10 sek. på hver CV CV databaser som fremmer eller hemmer kandidatur Workshop – vi skriver CV Søknad som skaffer deg intervju  (1 dag) Er CV-en god, vil de også lese søknaden. Hvordan sørge for at man er en de må snakke med? Hva en søknad må og ikke bør innehold Hvordan posisjonere seg dvs. Egen personlighet, erfaring og kompetanse med troverdighet? Eksempler – Hvordan skal en god søknad se ut Hvordan tilpasse stil, form og tone i søknad Workshop – vi skriver søknader Intervjutrening, hvordan gjør godt inntrykk i intervjuer (1 dag)   Dette kurset er designet for å gjøre folk tryggere og bedre i intervju-situasjonen. Vi legger opp til en interaktiv trening for å gi deltagerne så godt utbytte som mulig. Det betyr at det blir korte forelesninger, spennende gruppearbeid, jobbing på egen PC og masse diskusjon i små og store grupper. Forberedelser til intervju – hva må du ha gjort før du kommer Hvordan gjøre et godt førsteinntrykk Kommunikasjon, kroppsspråk, tone og ord Presentasjon av seg selv og CV Øvelser og rollespill Vi får tilbakemelding om at dette er en veldig nyttig og spennende sesjoner hvor deltagerne øker sin egen selvtillit. Ta kontakt med oss i dag for mer informasjon: -Ta gjerne kontakt med oss. Vi deler gjerne av vår kompetanse og tar med glede en uforpliktende samtale – enten det er på telefon, e-post eller over en god kopp kaffe. The Brante Groupc/o House Of Business Solli Plass (3. etasje)Henrik Ibsens gt. 900255 Oslo+47 2233 6300contact@brantegroup.com Monica Brante (Partner & DL)a+47 93 280 290mb@brantegroup.com [-]
Les mer
Nettkurs 2 semester 29 700 kr
Utdanningen kvalifiserer deg til å ivareta sentrale oppgaver som personalutvikling, administrasjon og lønnsberegning. Dette gir deg en rekke yrkesmuligheter, uavhengig ..... [+]
Utdanningen kvalifiserer deg til å ivareta sentrale oppgaver som personalutvikling, administrasjon og lønnsberegning. Dette gir deg en rekke yrkesmuligheter, uavhengig av bransje og sektor. Utdanningen er NOKUT-godkjent som fagskoleutdanning og gir deg 30 fagskolepoeng.   Du oppnår Nivå: Fagskoleutdanning Antall Fagskolepoeng 30 Program Lønns- og personalskolen - 10D - 7 Krav til deg Krav til forkunnskaper/praksis Fullført videregående skole, fagbrev eller erfaring i forbindelse med jobb, kurs, frivillig arbeid og verv innen ulike organisasjoner. Send enten vitnemål fra videregående skole, fagbrev eller fyll ut skjema for realkompetanse. Krav til utstyr Det kreves at du har tilgang til: en vanlig PC med Windows operativsystem og Internet Explorer programmene Microsoft Word og Excel OBS - Excel fullversjon brukes i tilknytning til Huldt & Lillevik lønnssystem  Opptakskrav Annet kompetansegrunnlag   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger 4 Eksamen Eksamen Det avholdes to eksamener: Personal modul 1, er en individuell 4 timers hjemmeeksamen som dekker fagene: Personaladministrasjon Yrkes- og arbeidslovgivning Konflikter på jobben. Personal modul 2, er en skriftlig, individuell 1 døgns hjemmeeksamen som forutsetter tilgang til pc, Huldt & Lillevik lønn, Huldt & Lillevik Juridisk Atlas, Word, Excel og Internett. Eksamen dekker fagene: Personal Naturalytelser og utgiftsgodtgjørelser Lønn All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 29 700,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 1 750,- 1 eksamen á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Lånekasse Godkjent for lån / stipend i lånekassen. Finansiering Du kan velge mellom kortbetaling, faktura på totalbeløpet, avdragsordning eller annen betaler. Dette velger du i bestillingen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Få kunnskap om hvordan konflikter oppstår, utvikler seg og, gjennom praktiske øvelser, hvordan de kan forebygges og håndteres. [+]
Formål med kurset: Gi deltakerne kunnskap om hvordan konflikter oppstår, utvikler seg og, gjennom praktiske øvelser, hvordan de kan forebygges og håndteres. Deltakerne vil få god kjennskap til kommunikasjonens betydning og praktiske råd for å forebygge og håndtere konflikter. Kurset er praktisk rettet og basert på nær dialog mellom kursleder og deltakere.   Varighet 1 dag Kursinnhold: Kommunikasjon mellom mennesker – grunnleggende trekk- Referanserammer, interesser og behov- Vet vi – eller tror vi?- Ulike handlingsmønstre Hvordan kommunisere hensiktsmessig? Kommunikasjon – i medgang og motgang- Konfliktforståelse, -forebygging og –håndtering- Ikkevoldskommunikasjon i praksis Positive og negative kontraster – hvorfor blir jeg provosert? Den vanskelige motparten- Hersketeknikker – hvordan håndtere det? Atferds- og motivasjonsmønstre Konfliktforebygging og -håndtering i eget styre og/eller organisasjon- Praktiske kommunikasjonsregler og -råd [-]
Les mer
2 dager 12 500 kr
Dette er et kurs som har til hensikt å gi kursdeltakeren grundig innføring i de emnene som det stilles krav til for å bli sertifisert rekrutterer av DNV GL. Raad Gruppen ... [+]
Kurset gir en grundig innføring i emner knyttet til DNV GLs standard for rekrutteringspersonell. Formålet med sertifiseringen er at et upartisk sertifiseringsorgan skal kunne bekrefte at en person har relevante forkunnskaper og dokumentert kompetanse iht.DNV GLs standard for sertifisering av rekrutteringspersonell. Videre at denne kompetansen opprettholdes i sertifikatperioden. Intensjonen med ordningen er at man på en forutsigbar måte sikrer et minimumsnivå for utøvelsen av faget. DNV GL sertifikatet er et kvalitetsstempel i markedet som dokumenterer relevante kunnskaper og sikrer at du som har den minimumskompetansen som kreves for å drive med rekruttering. Blant annet vil standardiseringen kunne bidra til: * Generell kompetanseheving i bransjen.* Sikre intervjuobjektet en etisk og profesjonell behandling* Kvalitetssikring av kompetanse ved ansettelse av rekrutteringspersonell* Forenkling ved valg av ekstern rekrutteringsleverandør* Objektiv dokumentasjon av kompetanse for rekrutteringspersonellet* Økt treffsikkerhet og økonomisk gevinst for rekrutterende virksomhet Mer informasjon om sertifiseringsordningen finner du på DNV GLs nettsider. (Se https://www.dnvgl.no/services/rekrutteringspersonell-52250) Kostnader tilknyttet sertifiseringen kommer i tillegg til kursavgiften. KURSLEDEREAlle våre kursledere har lang og bred operativ erfaring fra ledende stillinger i næringslivet. Dette kurset ledes av en erfaren bedriftsrådgiver som arbeider med rekruttering og utvelgelse til daglig. NB! Innholdet i dette kurset kan du også finne i nettstudiet "Rekruttering & Utvelgelse i Praksis" som vi har utviklet i samarbeid med NKI Nettstudier. Dette er et kurs som har opppstart hver dag hele året når det passer best for deg. Du finner mer informasjon om om det her: http://www.nettstudium.no Du finner mer informasjon om våre rekrutteringskurs her: http://www.raad.no/hva-vi-gjor/rekrutteringskurs/ [-]
Les mer
Nettkurs 950 kr
I nettkurset Naturalytelser - skattefrie og skattepliktige får du en gjennomgang av reglene for utvalgte naturalytelser. [+]
Vi skiller på skattefrie og skattepliktige naturalytelser. Som lønningsansvarlig er det viktig å ha kontroll på hvilke naturalytelser som er skattepliktige og hvilke som er skattefrie. Ved å ta dette kurset skaffer du deg en god oversikt over regelverket. Vi ser blandt annet nærmere på: Utvalgte skattefrie naturalytelser Utvalgte skattepliktige naturalytelser Hvordan beregne den skattepliktige fordelen Reglene for arbeidsgiveravgift Rapportering i a-meldingen Etter dette nettkurset skal du være i stand til å håndtere de utvalgte naturalytelsesordningene, som for eksempel dekning av bomutgifter, elektronisk kommunikasjon, forsikringsordninger og dekning av treningsutgifter, på en korrekt måte.   Praktisk informasjon Kurset er delt inn to moduler, skattefrie- og skattepliktige naturalytelser. Ønsker du å kjøpe kun en av modulene kan du klikke på en av linkene over for å komme til den aktuelle modulen. Når vi har mottatt din bestilling vil du motta en e­-post med påloggingsinformasjon til ditt nettkurs. Du har tilgang til dette nettkurset i seks måneder. I nettkursportalen vil du finne oversikt over alle dine nettkurs, tilhørende dokumentasjon, mulighet for utskrift av kursbevis, samt status for gjennomføring av kurset. Presentasjonen som benyttes kan lastes ned.  Nettkurset inneholder en avsluttende test. For å skrive ut kursbevis må du gjennomføre og bestå testen med 80% riktig svar.  [-]
Les mer
Sentrum 2 dager 12 500 kr
04 Nov
02 Dec
Dette er et kurs som har til hensikt å gi kursdeltakeren grundig innføring i de emnene som det stilles krav til for å bli sertifisert rekrutterer av DNV GL. [+]
Kurset gir en grundig innføring i emner knyttet til DNV GLs standard for rekrutteringspersonell. Kurset er oppdatert i henhold til DNV-GL's nye standard pr. 2019. Formålet med sertifiseringen er at et upartisk sertifiseringsorgan skal kunne bekrefte at en person har relevante forkunnskaper og dokumentert kompetanse iht.DNV GLs standard for sertifisering av rekrutteringspersonell. Videre at denne kompetansen opprettholdes i sertifikatperioden. Intensjonen med ordningen er at man på en forutsigbar måte sikrer et minimumsnivå for utøvelsen av faget. DNV GL sertifikatet er et kvalitetsstempel i markedet som dokumenterer relevante kunnskaper og sikrer at du som har den minimumskompetansen som kreves for å drive med rekruttering. Blant annet vil standardiseringen kunne bidra til: * Generell kompetanseheving i bransjen.* Sikre intervjuobjektet en etisk og profesjonell behandling* Kvalitetssikring av kompetanse ved ansettelse av rekrutteringspersonell* Forenkling ved valg av ekstern rekrutteringsleverandør* Objektiv dokumentasjon av kompetanse for rekrutteringspersonellet* Økt treffsikkerhet og økonomisk gevinst for rekrutterende virksomhet Mer informasjon om sertifiseringsordningen finner du på DNV GLs nettsider. (Se https://www.dnvgl.no/services/rekrutteringspersonell-52250) Kostnader tilknyttet sertifiseringen kommer i tillegg til kursavgiften. KURSLEDEREAlle våre kursledere har lang og bred operativ erfaring fra ledende stillinger i næringslivet. Dette kurset ledes av en erfaren bedriftsrådgiver som arbeider med rekruttering og utvelgelse til daglig. NB! Innholdet i dette kurset kan du også finne i nettstudiet "Rekruttering & Utvelgelse i Praksis" som vi har utviklet i samarbeid med NKI Nettstudier. Dette er et kurs som har opppstart hver dag hele året når det passer best for deg. Du finner mer informasjon om om det her: http://www.nettstudium.no [-]
Les mer
Vil du videreutvikle deg, starte for deg selv, finne ut hva som motiverer og inspirerer deg eller hvordan skal du skal markedsføre deg selv? Se hva CoachTeam - House of .... [+]
Karriereutvikling  -  karrierecoaching   Ønsker du: å gjøre noe nytt? å videreutvikle deg i jobben din? å starte for deg selv? å finne ut hva som gjør at du mistrives på jobb? å fokusere på det som motiverer og inspirerer deg? å være offensiv i omstillingsprosessen på jobb? å markedsføre og selge din kompetanse og unikhet? Da kan du med stor fordel benytte karrierecoaching. Hvis du er dyktig nok til å klare å leve av en jobb du mistrives eller er utrygg i, er du skarp nok til å klare det på annen måte. Du trenger ikke bli hvor du er og være ulykkelig. Dersom du gjør det bra på ett område, vil du gjøre det bedre i et arbeid du liker. Karrierecoaching hjelper deg til å finne din plass. Coaching setter fokus på nåtid og fremtid.Coaching er løsnings- og mulighetsorientert.Coaching har som grunntanke at det er deg selv som har ressursene.Coaching hjelper deg til å aktivisere og oppdage alle dine muligheter.Coaching gir deg nye handlemåter og bidrar til at du utnytter ditt fulle potensial   For at du skal oppnå et godt resultat setter karrierecoaching fokus på: Erkjennelse av nå-situasjonen Hva ønsker du, og hva hindrer deg i å nå dine ønsker? Hva er dine styrker og hvordan utnytte ditt fulle potensiale? Hva er din jobbmotivasjon? Hvordan utvikle mestringsstrategier for endring? Hva er mot og hvordan finne ditt mot? Hvordan finne dine verdier? Hvordan skape nok trygghet og utholdenhet i utrygt terreng til at endring er mulig? Hvordan finner du riktig posisjon – å være velgende kontra å være offer? Hvordan selge deg selv – skrive søknad – hva er viktig i intervjuet? Form: En- til –en coaching med gode spørsmål, øvelser, oppgaver. Varighet: 8 x a 1,5 time over ca 3-6 mnd. Ved behov: telefon- og mail kontakt mellom hver time. [-]
Les mer
Oslo 7 800 kr
12 Nov
En innføring i utbetaling og behandling av utgiftsgodtgjørelser. Bli oppdatert på de store endinger i reglene for skattefri dekning av ansattes kostnader til mat i 2018. [+]
Er du oppdatert på de nye reglene for dekning av ansattes reiseutgifter?Kurset gir en grundig innføring i statens særavtaler, samt skattereglene som gjelder ved utbetaling av kilometergodtgjørelse, diettgodtgjørelse og ved refusjon av utlegg. Kurset gir også en innføring i regelverket for dekning av pendlerutgifter. Viktige spørsmål som besvares er: Hvilke utgifter kan den ansatte kreve dekket?  Hva kan utbetales skattefritt? Hvordan rapportere riktig i a-meldingen? Sentralt i kurset er også de store endringene i reglene for skattefri dekning av ansattes kostnader til mat fra 2018. Ansatte med arbeid som nødvendiggjør reising kan nå verken få diettgodtgjørelse eller dekket utgifter til mat etter bilag/utlegg skattefritt. De skattefrie satsene for diettgodtgjørelse på reiser med overnatting er redusert - statens sats kan ikke lenger utbetales skattefritt ved overnatting på hotell. Skattemessige pendlere som overnatter på sted med kokemulighet kan ikke lenger få dekket utgifter til mat skattefritt.  Kurset gjennomgår alle endringene slik at du er sikker på at bedriftens praksis er i samsvar med skattereglene. Hvor finner vi reglene om dekning av reiseutgifter  Sentralt når man jobber med reiseregninger  De ansattes krav på utgiftsdekningen            - Statens særavtaler          - Bedriftsinterne avtaler Særavtale om dekning av utgifter til reise og kost i Norge Gjennomgang av avtalen Kjøregodtgjørelse - statens særavtale Kjøregodtgjørelse - skattereglene Diettgodtgjørelse/kostgodtgjørelse - statens særavtale          - Avtaleregler - statens reiseregulativ Dagsreiser          - Skatte-/trekkregler - skattebetalingsforskriften                 § 5-6-12 Døgndiett          - Skatte-/trekkregler - skattebetalingsforskriften                 § 5-6-12 Refusjon av reisekostnader - innenlandsreiser - avtaleregler          - Avtaleregler - statens reiseregulativ innland Refusjon av reisekostnader - innenlandsreiser - skatteregler          - Skatte-/trekkregler - skattebetalingsforskriften                 § 5-6-11 Refusjoner av reisekostnder - utenlandsreiser           - Avtaleregler - statens reiseregulativ utland         - Skatte-/trekkregler - skattebetalingsforskriften                 § 5-6-11 Særavtale om dekning av utgifter til reise og kost utenfor Norge Dekning av utgifter til reise og kost utenfor Norge - skatteregler Langtransportsjåfør Pendlere - norske pendlere Utenlandske pendlere Innrapportering i a-meldingen  Kurset har elektronisk dokumentasjon og inngår i avtale om Kursabonnement. [-]
Les mer
Oslo 4 600 kr
Personalforum 2019 - oppdatering på nye regler innenfor personalområdet. [+]
Har du personalansvar eller jobber innen HR? Er du tillitsvalgt, leder eller mellomleder? Jobber du med revisjon, regnskap eller lønn? Da er det viktig at du har kjennskap til rammene for arbeidsgivers styringsrett, har en oversikt over arbeidstakers rettigheter og nye regler innenfor personalområdet.Det er mange nye regelendringer som berører personalområdet denne høsten. Endring i reglene for pleiepenger og foreldrepenger Praksisendringer for rapportering av fravær i A-melding Få svar på ofte stilte spørsmål om nye sykepengeregler Agenda: Regelnyheter på Personalområder GDPR ofte stilte spørsmål Varsling Endring i reglene for pleiepenger - gradering  Foreldrepenger - nye regler - prematurfødte barn Drøftningsplikt - egenmelding Arbeidstakere i ulike livsfaser Unge arbeidstakere -  arbeidstakere under 18 år Arbeidstid Pauser og fritid Nattarbeid Småbarnsforeldre Kort om foreldrepermisjon Sykt barn/barnepasser Redusert arbeidstid Tilvenning til barnehage/skolestart Fravær ifm omsorg og pleie av nærstående Terminalfase  Nødvendig omsorg  Eldre arbeidstakere Sykepenger  Ferie  Redusert arbeidstid Stillingsvern Ofte stilte spørsmål mht sykepengegrunnlaget Hvilken betydning får korte permisjoner uten lønn eller avspasering? Lønnsendring - når påvirker dette grunnlaget? Ferie - hvordan beregne grunnlaget når det ikke er utbetalt lønn? Hvordan kan avtaler om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden påvirke grunnlaget? Er det forskjell på grunnlaget ved egenmelding og sykmelding? Rapportering av fravær i A-melding Sluttdato for arbeidsforholdet Barns sykdom Rapportering av permisjoner Lange sykefravær Sykefravær- oppfølging og oppsigelse Arbeidstakers medvirkningsplikt  Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt  Oppfølging og dokumentasjon  Oppsigelse Delta i Oslo eller online Du kan delta online på ulike datoer i oktober til desember. Ønsker du å treffe oss på "Personalforum høst 2019" er vi i Oslo 25. september og 10. oktober 2019. Online sending er et opptak fra 10. oktober 2019. Det vil være muligheter for å sende inn spørsmål som blir besvart senest innen to arbeidsdager. Ved online deltagelse mottar du et opptak av kurset i etterkant for repetisjon og oppslag. Du vil ha tilgang til opptaket i seks måneder. På Personalforum møter du våre mest engasjerte og erfarne jurister som brenner for å dele sin kunnskap innenfor fagområdet. Alle deltagere mottar elektronisk dokumentasjon i forkant av kurset. Etter gjennomført kurs mottar du kursbevis og blir bedt om å gi din evaluering av kurset.   [-]
Les mer
2 dager 6 300 kr
Arbeidsmiljøsenteret arrangerer dette kurset som omhandler teknikker, metoder og verktøy for forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen. [+]
Kurset "Meglingsmetodikk tilpasset arbeidsplassen" gir deg svar på mange spørsmål. Kurset omhandler hvordan man kan forebygge og håndtere konflikter på arbeidsplassen. I tillegg til en teoretisk og metodisk innføring, består kurset av ulike praktiske øvelser.     Vi vil underveis i kurset bli kjent med ulike kommunikasjonsverktøy innen løsningsfokusert tilnærming (LØFT) og meglingsverktøy  for den vanskelige samtalen. Vi vil i kurset også vise til hva som er loven krav til arbeidsmiljøet, saksgang og rutiner for konflikthåndtering. . Kurset egner seg godt som bedriftsintern opplæring, det vil da bli tilpasset bedriftens ønsker og behov. Ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for tilbud og informasjon. Faglig innhold: Hva er god kommunikasjon på arbeidsplassen? Kan konflikter forebygges? Hva gjør vi når kommunikasjonen går feil? Konfliktdefinisjon og konflikthåndtering utfra et psykologisk og juridisk perspektiv Hvordan gjennomføre en «den vanskelige samtalen» Hva betyr det å være en upartisk 3. person i konflikter. Roller og rolleforståelse Når kan, og når kan ikke megling brukes?   Arbeidsmiljøsenteret ble stiftet i 1936 og har lang erfaring med å bistå virksomheter i arbeidet med å få et best mulig arbeidsmiljø. [-]
Les mer
Frogner 7 timer 5 510 kr
29 Oct
Bli bedre på konflikthåndtering og få teknikker for hvordan du kan beholde roen i møte med vanskelige personer og situasjoner. [+]
De fleste har møtt på utfordrende situasjoner der en må håndtere uenighet, konflikter og vanskelig adferd, det være seg i arbeidslivet eller på andre arenaer. På dette kurset lærer du hvordan du kan legge til rette for en god kommunikasjonskultur på arbeidsplassen, hvordan du kommuniserer med ulike personlighetstyper, samt strategier for å forebygge og håndtere konflikter. Delta på dette endagskurset og få noen skikkelig effektive verktøy og kanskje noen aha-opplevelser! Viktige tema på kurset: Praktiske kommunikasjonsverktøy for bedre kultur på arbeidsplassen Hvordan håndtere uenighet og konflikter Lær å beholde roen i møte med sinte og frustrerte mennesker Hvordan tilpasse din dialog til ulike personer og situasjoner Stemmebruk og kroppsspråk Hvordan skape felles forståelse på tvers av interesser Hvordan overkomme egne utfordringer i kommunikasjon med andre Kurset er praktisk lagt opp, og deltakerne får med seg verktøy til å håndtere utfordrende situasjoner de står oppe i. Kurset har et begrenset antall plasser da det er lagt opp til en del interaksjon mellom deltakere og kursholder. En kursdeltaker opplevde kurset slik: «Takk for kurset. Jeg har startet å snakke med den personen det gjelder for å løse opp i ting, og de teknikkene du gikk gjennom fungerer veldig bra! Det var et ordentlig bra kurs, jeg ble positivt overrasket! Det som var spesielt nyttig for meg, var det du sa om sak og prosess, det var en veldig mye tydeligere måte å forklare hva som er problemene i en konfliktsituasjon. Det at man må finne ut av prosessen, har jeg aldri før hørt noen andre sette fokus på. Tusen takk igjen!» [-]
Les mer
5 900 kr
Kurs i gjennomføring av oppsigelse og avskjed på en forsvarlig og riktig måte. Feil i opphør av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver! [+]
Kurs i gjennomføring av oppsigelse og avskjed på en forsvarlig og riktig måte.Feil i opphør av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver! Mange virksomheter må hvert år betale erstatning til medarbeidere fordi avslutningen av arbeidsforholdet ikke ble håndtert riktig. De fleste virksomheter opplever å måtte si opp en arbeidstaker en eller annen gang pga forhold hos den enkelte. Som eksempel kan nevnes: Manglende resultater fra medarbeideren, fravær, samarbeidsproblemer eller rusmisbruk. Uansett årsak må arbeidsgiver gjennomføre en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, - både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Den største utfordringen finner vi ofte der lederen ikke tar tak i utfordringen og stadig utsetter den "vanskelige" samtalen. Utbytte Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre oppsigelse og avskjed av arbeidstaker på en forsvarligmåte uten unødige kostnader og støy. Dette er viktig for den ansatte, deg som leder, arbeidsmiljøet og omdømme. Overblikk over kurset Arbeidsgivers plikter gjennom hele ansattreisen: ved rekruttering og mottak av nyansatte, opplæring og oppfølging samt oppsigelse Arbeidsgivers styringsrett: Omplassering, advarsel og suspensjon Ulike årsaker til oppsigelse – arbeidstakers forhold: Sykdom, alder, samarbeidsproblemer, manglende resultat, oa Grunnlaget for avskjed Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement Hvordan gjennomføre en god prosess: Formkrav, dokumentasjon, drøftelsesmøte og begrunnelse, skriftlighet.  Hvordan gjennomføre den "vanskelige samtalen" Forhandlinger og prosessuelle forhold Kursholder Advokat Ingrid Schønning, Virke og HR-ansvarlig Helen von Quillfeldt, Virke Kursform Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling. Målgruppe Ledere og personer med personalansvar.   Omtale - Praktisk og konkret kurs med stor nytteverdi- Svært nyttig kurs som tok for seg et bredt spekter med situasjoner som kan oppstå i aarbeidet. Hadde høye forventninger til kurset - som ble innfridd til det fulle.- Mye om nedbemanning.- Veldig godt fornøyd med kurset. God innføring i lover og regler, Spennende og viktig tema.- Veldig godt og matnyttig kurs. Det ble presentert enkelt og forståelig. Meget fornøyd med dagen. [-]
Les mer
9 timer 9 500 kr
Kurset gir innsikt i og forståelse for sentrale trekk i den norske ledelsesmodellen , og hvordan vi kan spille hverandre gode i et forpliktende samspill på jobben. [+]
Briga AS tilbyr kursinstruktører med bred kompetanse og erfaring i kursledelse og opplæring. Vi har mange års erfaring med arbeid innenfor de fagområdene vi tilbyr kurs i, og får gode tilbakemeldinger fra våre kursdeltakere. Hva vil kurset gi deg? På dette kurset får du bedre forståelse for sentrale trekk i den norske ledelsesmodellen – og hvordan vi alle – ledere og medarbeidere – kan spille hverandre gode i et forpliktende samspill på jobben.   «Jeg ble kjent med alle forskjeller mellom den norske arbeidslivsmodellen og den amerikanske som jeg er vant til. Dette har vært veldig nyttig kunnskap for meg som ny i Norge» Kursdeltaker                        «Jeg har lært mye om norske verdier på arbeidsplassen og om dette med tillit og relasjoner mellom alle ansatte, hvor viktig det er.» Kursdeltaker                                                                                    Målsetting Målsettingen med kurset er å øke samspill og samarbeid på arbeidsplassen, styrke trivsel og bidra til å skape en mer effektiv arbeidsplass med enda mer engasjerte medarbeidere.   Sentralt innhold Hvordan sikre det gode samspillet og samarbeidet på arbeidsplassen? Hvordan bli en bedre kollega, en bedre leder og en bedre fagperson på jobben?   Vi gjennomfører kurs på både dagtid og kveldstid Antall deltakere: 10-15 Minimum for gjennomføring av kurs: 10 påmeldte [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.