Administrasjon og HR
Kurs i HR og personalkurs
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettkurs 950 kr
I nettkurset Naturalytelser - skattefrie og skattepliktige får du en gjennomgang av reglene for utvalgte naturalytelser. [+]
Vi skiller på skattefrie og skattepliktige naturalytelser. Som lønningsansvarlig er det viktig å ha kontroll på hvilke naturalytelser som er skattepliktige og hvilke som er skattefrie. Ved å ta dette kurset skaffer du deg en god oversikt over regelverket. Vi ser blandt annet nærmere på: Utvalgte skattefrie naturalytelser Utvalgte skattepliktige naturalytelser Hvordan beregne den skattepliktige fordelen Reglene for arbeidsgiveravgift Rapportering i a-meldingen Etter dette nettkurset skal du være i stand til å håndtere de utvalgte naturalytelsesordningene, som for eksempel dekning av bomutgifter, elektronisk kommunikasjon, forsikringsordninger og dekning av treningsutgifter, på en korrekt måte.   Praktisk informasjon Kurset er delt inn to moduler, skattefrie- og skattepliktige naturalytelser. Ønsker du å kjøpe kun en av modulene kan du klikke på en av linkene over for å komme til den aktuelle modulen. Når vi har mottatt din bestilling vil du motta en e­-post med påloggingsinformasjon til ditt nettkurs. Du har tilgang til dette nettkurset i seks måneder. I nettkursportalen vil du finne oversikt over alle dine nettkurs, tilhørende dokumentasjon, mulighet for utskrift av kursbevis, samt status for gjennomføring av kurset. Presentasjonen som benyttes kan lastes ned.  Nettkurset inneholder en avsluttende test. For å skrive ut kursbevis må du gjennomføre og bestå testen med 80% riktig svar.  [-]
Les mer
7 timer 5 510 kr
Bli bedre på konflikthåndtering og få teknikker for hvordan du kan beholde roen i møte med vanskelige personer og situasjoner. [+]
De fleste har møtt på utfordrende situasjoner der en må håndtere uenighet, konflikter og vanskelig adferd, det være seg i arbeidslivet eller på andre arenaer. På dette kurset lærer du hvordan du kan legge til rette for en god kommunikasjonskultur på arbeidsplassen, hvordan du kommuniserer med ulike personlighetstyper, samt strategier for å forebygge og håndtere konflikter. Delta på dette endagskurset og få noen skikkelig effektive verktøy og kanskje noen aha-opplevelser! Viktige tema på kurset: Praktiske kommunikasjonsverktøy for bedre kultur på arbeidsplassen Hvordan håndtere uenighet og konflikter Lær å beholde roen i møte med sinte og frustrerte mennesker Hvordan tilpasse din dialog til ulike personer og situasjoner Stemmebruk og kroppsspråk Hvordan skape felles forståelse på tvers av interesser Hvordan overkomme egne utfordringer i kommunikasjon med andre Kurset er praktisk lagt opp, og deltakerne får med seg verktøy til å håndtere utfordrende situasjoner de står oppe i. Kurset har et begrenset antall plasser da det er lagt opp til en del interaksjon mellom deltakere og kursholder. En kursdeltaker opplevde kurset slik: «Takk for kurset. Jeg har startet å snakke med den personen det gjelder for å løse opp i ting, og de teknikkene du gikk gjennom fungerer veldig bra! Det var et ordentlig bra kurs, jeg ble positivt overrasket! Det som var spesielt nyttig for meg, var det du sa om sak og prosess, det var en veldig mye tydeligere måte å forklare hva som er problemene i en konfliktsituasjon. Det at man må finne ut av prosessen, har jeg aldri før hørt noen andre sette fokus på. Tusen takk igjen!» [-]
Les mer
Nettstudier 10 kr
Det å skulle ansatte rett person, på rett sted til rett tid er kanskje en av de vanskeligste oppgavene en leder kan ha. Kurset ‘Rekruttering og utvelgel... [+]
Det å skulle ansatte rett person, på rett sted til rett tid er kanskje en av de vanskeligste oppgavene en leder kan ha. Kurset ‘Rekruttering og utvelgelse i praksis’ omfatter hele ansettelsesprosessen fra A- Å, og inneholder verktøy, maler og hjelpemidler du kan ta i bruk når du rekrutterer for egen virksomhet eller hvis du skal støtte andre i prosessen som rådgiver. Kurset er godkjent av Det Norske Veritas (DNV GL), og kvalifiserer deg til å gå opp til sertifiseringseksamen hvis du ønsker det. Bestått eksamen gir deg DNV GL – sertifikatet som sertifisert rekrutterer. Dette er et kvalitetsstempel i markedet og dokumenterer dine relevante kunnskaper innenfor fagområdet. Kurset er utviklet i samarbeid med konsulentfirmaet Raad Gruppen AS     Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Rekruttering og utvelgelse i praksis - 5736E - 5367 Krav til deg   Studietid Du kan bruke inntil 6 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger 4 Eksamen Eksamen Avsluttende caseoppgave i kurset. Priser og finansiering Pris kontant Pris 10 300,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Sentrum 1 dag 5 750 kr
17 Feb
31 Mar
04 May
Kurset har en praktisk tilnærming til det å gjennomføre en utvelgelsesprosess. Vi har fokus på intervjumetoder og intervjuteknikker. Kurset vil gjøre deg raskt bed... [+]
UTDRAG AV KURSINNHOLD: FORBEREDELSER • Rollen som rekrutterer og betydningen av gjennomføring av profesjonelle prosesser• Hvorfor vi velger feil (psykologi og feilkilder)• Hvordan forbedre prosessen (strukturet kompetansebasert rekrutteringsmetodikk)• Utarbeidelse av stillingsanalysen• Kompetansebegrepet i rekrutteringsprosessen• Bruk av kompetansekravene til å velge rekrutteringsmetode• Rekrutteringsmetodikk UTVELGELSESPROSESSEN • Feilkilder og fallgruver i utvelgelsesprosessen• Ulike utvelgelsesmetoders egnethet (validitet og reliabilitet)• Bruk av kompetansekravene fra stillingsanalysen i utvelgelsesprosessen• Vurdering og kategorisering av søknader• Riktig og feil bruk av magefølelse/intuisjon i utvelgelsen• Bruk av bakgrunnssjekk INTRODUKSJON TIL BRUK AV TESTVERKTØY • Valg av testverktøy• Feilkilder ved bruk av tester• Betydning av validitet, reliabilitet, korrelasjon og normgrupper• Evnetester• Personlighetstester, BIG5/FFM INTERVJUET • Intervjutyper• Intervjuteknikk• Forberedelse til intervjuet• Gjennomføring av intervju• Dårlige spørsmålstyper i intervjuet• Gode spørsmålstyper i intervjuet• Oppbygging av spørsmålssekvens• Intervjueradferd• Uformelle intervju• Førstegangsintervju• Dybdeintervju• Strukturert kompetansebasert intervju• Kompetansebasert vurdering av kandidaten • Forberedelse og gjennomføring av referanseintervjuet KANDIDATSAMMENLIGNING OG UTVELGELSE • Vurdering og bruk av kompetanser i kandidatvurderingen• Sammenligning av kandidaters kompetanse• Betydning av kompetansegap• Valg av kandidat MÅLGRUPPE HR-medarbeidere som ønsker å bygge opp kompetanse innenfor rekruttering og utvelgelse Ledere som selv ønsker å gjennomføre gode utvelgelsesprosesser,  For deg som vurderer en karriere innenfor fagområdet rekruttering & utvelgelse. BEGERNSET ANTALL DELTAKEREDet er begrenset antall deltakere på hvert av disse kursene. Dette er for å sikre en optimal dialog og individuell tilpasning til den enkelte deltakers behov og situasjon gjennom kurset. METODEKurset gjennomføres med en kombinasjon av teori, forelesning, og individuelle oppgaver. Praktisk gjennomføring av en utvelgelsesprosess står i fokus. Vi gir deg verktøy, hjelpemidler og maler som du kan bruke med en gang i prosessen. KURSLEDEREAlle våre kursledere har lang og bred operativ erfaring fra ledende stillinger i næringslivet. Dette kurset ledes av en erfaren bedriftsrådgiver som arbeider med rekruttering, search og utvelgelse til daglig Ta kontakt hvis du ønsker tilbud på bedriftsinternt kurs. PRAKTISKE OPPLYSNINGERKurset gjennomføres i Raad Gruppens kurslokaler og går over 1 dag fra kl. 08.30-16.00. Kurset kan også gjennomføres som et bedriftsinternt kurs eller workshop. [-]
Les mer
1 450 kr
I Nettkurset Bilgodtgjørelse får du en gjennomgang av reglene for bilgodtgjørelse. [+]
Reglene for bilgodtgjørelse oppleves av mange arbeidsgivere som vanskelig og utfordrende, og det gjøres mye feil. Feil i reiseregninger kan få konsekvenser både for arbeidsgiver og for arbeidstaker. I kurset ser vi blandt annet nærmere på: Hva du kan kreve i henhold til Statens særavtaler Når du kan betale bilgodtgjørelse uten skattetrekk Hvordan du skal fylle ut en god nok reiseregning  Etter kurset skal du være i stand til å håndtere bilgodtgjørelse på korrekt måte. Agenda Generelt om bilgodtgjørelse  Avtaler om utbetaling av bilgodtgjørelse  Statens særavtaler  Trekkreglene  Reglene for arbeidsgiveravgift  Rapportering i a-meldingen  Praktisk informasjon Når vi har mottatt din bestilling vil du motta en e­post med påloggingsinformasjon til ditt nettkurs. Du har tilgang til dette nettkurset i seks måneder. I nettkursportalen vil du finne oversikt over alle dine nettkurs, tilhørende dokumentasjon, mulighet for utskrift av kursbevis, samt status for gjennomføring av kurset. Presentasjonen som benyttes kan lastes ned.  Kurset er delt inn i 27 korte videoer, og har varighet på ca. 1 time + test. Du har tilgang til dette nettkurset i seks måneder. Nettkurset inneholder en avsluttende test. For å skrive ut kursbevis må du gjennomføre og bestå testen med 80% riktig svar.  [-]
Les mer
Oslo 6 timer 6 950 kr
22 Apr
11 Jun
I en verden hvor rask endring, tilpasningsdyktighet og kreativitet er helt vesentlig for å lykkes, har det aldri vært viktigere å tiltrekke seg og holde på de beste hoden... [+]
Kurset ”Kulturbygging i bedriften” begynner med en innføring i moderne forskning som viser dokumenterte resultater på hvordan kultur er direkte knyttet til økt effektivitet, kreativitet og resultater. Deltakerne blir videre kjent med hvordan styret, daglig leder og ledergruppen kan og må sette grunnlaget for kulturen i bedriften, hvordan de kan og må involvere de ansatte og hvordan de kan og må følge opp i det daglige for å skape en varig kulturendring i bedriften. Kurset er både av teoretisk og praktisk art hvor deltakerne vil sitte igjen med ett rammeverk som kan implementeres direkte i din bedrift. Kurset består også av en rekke praktiske gruppeøvelser som sementerer arbeidsmåte, teknikker og en smidig implementering. ”Kulturbygging i bedriften” tar utgangspunkt i ”beste praksis” i en rekke utenlandske og nordiske bedrifter. Vi ser på hvilke suksessfaktorer som binder disse sammen og hvordan forskjellige typer bedrifter har greid å skape et miljø som tiltrekker seg talenter og utvikler enkeltpersonen og teamet, samtidig som det bygges en felles forståelse for hvordan hele organisasjonen kan fungere bedre sammen. Dette er ett praktisk ”hands on-kurs” med en rekke øvelser hvor målsetningen er at deltakerne vil være i stand til å iverksette et arbeid med kultur som kan endre organisasjonen i positiv retning, og som vil kunne ha en svært god effekt, både på arbeidsmiljøet og bunnlinjen.  Kurset ”Kulturbygging i bedriften” har som formål å gi ledere den nødvendige forståelse og en komplett verktøykasse for umiddelbart å kunne gå i gang med prosessen for å gjøre kulturen i bedriften til ett høyt prioritert satsningsområde. Deltakerne vil kunne presentere en komplett plan for styret og toppledelse, kunne presentere et opplegg og en fremgangsplan for ledergruppen, kunne involvere ansatte i planleggingsprosessen og sette i gang prosjektet. Videre vil deltakerne få et kompendium og et oppslagsverk som gir eksempler på en detaljert fremdriftsplan som setter bedriftens kultur på agendaen og sørger for at arbeidet med kultur ikke blir ett kortvarig blaff. Kursinnhold: Kultur bygging i bedriften-Viktigheten av god kultur i bedriften og dens effekt på trivsel, sykefravær og bunnlinje.-Hva kjennetegner god/dårlig kultur?-Lederens ansvar for kulturbygging i bedriften-Hvordan gjør vi kultur til en prioritets-sak i bedriften?-Bedriftspsykologi og kultur/personlighetstyper.-Case studies; gode og dårlige eksempler,-Gruppearbeid; hva skaper god kultur?-Implementering av kulturprosjektet i bedriften.-Oppfølging av kulturprosjektet i det daglige.-Gjennomgang av kompendium og oppslagsverk.-Hvordan starte en kulturrevolusjon? [-]
Les mer
2 dager 11 400 kr
Personvern for HR vil ta for seg arbeidsgiveres plikter, rettigheter og muligheter i den praktiske hverdagen. Kurset vil være basert på denne nye personopplysningsloven, ... [+]
Kurset vil gi deg en oversikt og praktisk innsikt i personvernreglene ved typiske prosesser som ansettelse, innsyn i e-post, helseundersøkelse, rusmiddeltesting, arbeidsmiljøundersøkelse, håndtering av varslinger og klager knyttet til arbeidsmiljøet, kameraovervåking, bruk av fødselsnummer, biometriske data og nettskytjenester. Typiske temaer vil blant annet være: Oversikt over forpliktelser og rettigheter etter personopplysningsloven 2018 og arbeidsmiljølovens regler om kontrolltiltak Arbeidsgivers adgang til å behandle arbeidstakeres personopplysninger, krav til samtykke og andre mulige grunnlag Arbeidsgivers adgang til å iverksette kontrolltiltak Arbeidsgivers adgang til å gjenbruke personopplysninger og utlevere til andre Personvernerklæringen Arbeidsgivers aktivitetsplikter ved kontrolltiltak og behandling av personopplysninger, herunder: Drøftings- og evalueringsplikt med tillitsvalgte, verneombud og AMU Krav til informasjon til arbeidstakere Inngåelse av databehandleravtaler og andre tiltak ved utlevering av opplysninger til andre og over landegrenser Lagring, arkivering og sletting Rett til innsyn, retting og sletting Plikt til å sørge for forsvarlig informasjonssikkerhet og internkontroll Mulige reaksjoner ved manglende etterlevelse av regelverket Personvern for HR gjennomføres med vekt på praktiske oppgaver som gir trening i bruken av gjeldende regelverk.  [-]
Les mer
Nettstudier 1 semester 14 000 kr
Denne utdanningen gir deg en praktisk kompetanse innen relasjonsledelse, konflikthåndtering, organisasjonsutvikling og prosjektarbeid. Det kvalifiserer deg til operative.... [+]
Denne utdanningen gir deg en praktisk kompetanse innen relasjonsledelse, konflikthåndtering, organisasjonsutvikling og prosjektarbeid. Det kvalifiserer deg til operative lederstillinger på mellomledernivå.   Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Praktisk personalledelse - 316 - 15 Krav til deg Krav til forkunnskaper/praksis Fullført videregående skole eller relevant erfaring i forbindelse med jobb, kurs, frivillig arbeid eller verv innen ulike organisasjoner. Det anbefales at du har yrkeserfaring som arbeids- eller mellomleder.   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger 3 Eksamen Eksamen Studiet har 2 eksamener og 1 prosjektoppgave som skal leveres Eksamen 1: 4 timers skriftlig eksamen som prøver dine kunnskaper i fagene Personalledelse og Konflikter på jobben. Eksamen 2: 4 timers skriftlig eksamen i faget Organisasjonsutvikling og relasjonsledelse. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 14 000,- Pris eksamen 2 eksamener á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
5 900 kr
Kurs i gjennomføring av oppsigelse og avskjed på en forsvarlig og riktig måte. Feil i opphør av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver! [+]
Kurs i gjennomføring av oppsigelse og avskjed på en forsvarlig og riktig måte.Feil i opphør av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver! Mange virksomheter må hvert år betale erstatning til medarbeidere fordi avslutningen av arbeidsforholdet ikke ble håndtert riktig. De fleste virksomheter opplever å måtte si opp en arbeidstaker en eller annen gang pga forhold hos den enkelte. Som eksempel kan nevnes: Manglende resultater fra medarbeideren, fravær, samarbeidsproblemer eller rusmisbruk. Uansett årsak må arbeidsgiver gjennomføre en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, - både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Den største utfordringen finner vi ofte der lederen ikke tar tak i utfordringen og stadig utsetter den "vanskelige" samtalen. Utbytte Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre oppsigelse og avskjed av arbeidstaker på en forsvarligmåte uten unødige kostnader og støy. Dette er viktig for den ansatte, deg som leder, arbeidsmiljøet og omdømme. Overblikk over kurset Arbeidsgivers plikter gjennom hele ansattreisen: ved rekruttering og mottak av nyansatte, opplæring og oppfølging samt oppsigelse Arbeidsgivers styringsrett: Omplassering, advarsel og suspensjon Ulike årsaker til oppsigelse – arbeidstakers forhold: Sykdom, alder, samarbeidsproblemer, manglende resultat, oa Grunnlaget for avskjed Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement Hvordan gjennomføre en god prosess: Formkrav, dokumentasjon, drøftelsesmøte og begrunnelse, skriftlighet.  Hvordan gjennomføre den "vanskelige samtalen" Forhandlinger og prosessuelle forhold Kursholder Advokat Ingrid Schønning, Virke og HR-ansvarlig Helen von Quillfeldt, Virke Kursform Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling. Målgruppe Ledere og personer med personalansvar.   Omtale - Praktisk og konkret kurs med stor nytteverdi- Svært nyttig kurs som tok for seg et bredt spekter med situasjoner som kan oppstå i aarbeidet. Hadde høye forventninger til kurset - som ble innfridd til det fulle.- Mye om nedbemanning.- Veldig godt fornøyd med kurset. God innføring i lover og regler, Spennende og viktig tema.- Veldig godt og matnyttig kurs. Det ble presentert enkelt og forståelig. Meget fornøyd med dagen. [-]
Les mer
1 dag 5 750 kr
Dette kurset er for ledere eller HR-medarbeidere som er ansvarlig for, eller deltar i, rekrutteringsprosesser, og som ønsker å utvikle sin kompetanse på området [+]
Mål for kurset Dette kurset er for ledere eller HR-medarbeidere som er ansvarlig for, eller deltar i, rekrutteringsprosesser. Det har som mål å bidra til kompetanseutvikling på en måte som gjør at kursdeltakerne kan gjennomføre rekrutteringsprosesser med høy kvalitet og treffsikkerhet. Med kurset får du blant annet kunnskap om…. - Hvordan lage bedre stillingsanalyser og unngå feilansettelser- Hvordan forberede og gjennomføre strukturerte intervju- Hvordan velge ut den beste kandidaten- Hvordan gjennomføre effektive prosesser som også bidrar positivt til virksomhetens  omdømme Det legges stor vekt på kompetansebasert metodikk i hele kurset, og vi benytter DNV Business Assuranse standard (ONO-2-5-Rekrutt-i1) til kompetansekrav for rekrutteringspersonell som referanse. Raad Gruppen er godkjent kursleverandør innenfor rekruttering og utvelgelse av DNV Business Assuranse (Det Norske Veritas). Kurset er i tillegg basert på godt utprøvet metodikk og verktøy som Raad Gruppen også benytter i egne rekrutteringsprosesser for våre oppdragsgivere. Kursinnholdet er vårt forslag til kursinnhold for et 1-dags kurs, men innholdet kan enkelt tilpasses med skreddersøm til din virksomhets situasjon og behov. Last ned kursbrosjyre fra : www.raad.no/kurs. KURSINNHOLD (kan tilpasses til virksomhetens behov og situasjon) Slik lager du en jobbanalyse* Beskrivelse av interne og eksterne rammebetingelser for stillingen* Forventede resultater på kort– og lang sikt* Ressurssituasjon for å nå resultatene* Hvilke oppgaver må utføres i stillingen for å nå resultatene * Kompetansemodellen* Beskrivelse av person– og kompetansekrav for å starte rekrutteringsprosessen Slik administrerer du søkere og søknadene profesjonelt* Søknadsmottak og registrering* Håndtering av henvendelser fra potensielle kandidater, pr. telefon og e-post.* Retningslinjer for profesjonell håndtering av kandidaten gjennom prosessen Innledende vurdering av søknadene* Vurdering av søknadsbrevet* Vurdering av CV og attester* Riktig og feil bruk av magefølelse og intuisjon iprosessen* Fallgruver ved den første vurderingen av søknadene Gjennomføring av 1. intervju* Gjennomføring av 1. intervju* Definisjon av formålet med det første intervjuet* Forberedelse av og planlegging av intervjuet* Gjennomføringen av intervjuet* Hvordan vurdere kandidaten på bakgrunn av intervjuet* Fallgruver i den første vurderingen av kandidaten Gjennomføring av dybdeintervju* Planlegging og forberedelse til dybdeintervju* Hvordan skape en god og trygg ramme* Utarbeidelse av kompetansebasert intervjuguide* Ulike tilnærminger til kandidaten* Spørreteknikker* Hva kan vi ikke spørre om, lover og regler ?* Fallgruver og feilkilder Slik sjekker du referanser* Målsetting ved referansesjekk* Hvem ønsker vi referanser fra* Referanseintervjuet* Utarbeidelse av intervjuguide* Gjennomføringen av referanseintervjuet* Hva skal vi alltid spørre om ?* Fallgruver og feilkilder Innføring i bruk av testverktøy* Innføring i psykologiske testverktøy, sertifisering* Evnetester* Personprofiltester* Andre testverktøy* Hvordan vektlegge testresultatene i utvelgelsen* Fallgruver og feilkilder ved bruk av testverktøy Hvem skal vi velge og hvorfor ?* Hvordan sammenligne kandidater* Hvordan forholde seg til kompetansegap Alle våre kursledere har lang og bred operativ erfaring fra ledende stillinger på ulike nivåer i næringslivet. Dette kurset ledes av en erfaren bedriftsrådgiver som arbeider med rekruttering og utvelgelse til daglig. [-]
Les mer
2 dager 11 995 kr
Flere og flere medarbeidere jobber hjemmefra, hvordan sikrer du at de gjør det som forventes? Det krever tydelig og inspirerende lederskap å utøve lederrollen på avstand. [+]
Dette kurset fokuserer på hvor du skal lede, motivere og skape resultater til tross for at det er geografiske avstander mellom deg og de du leder. Gjennom en bevisst og systematisk tilnærming til distanseledelse kan du skape det rette rammeverket for dine ansatte, og dermed sørge for at du skaper gode resultater og et godt arbeidsmiljø for alle. Distanseledelse i praksis: Å lede på avstand gir deg nye utfordringer som leder. Du kan ikke se hva som skjer, ikke være sikker på at jobben gjøres slik som ønsket. Du må utøve tillitsbasert ledelse og skape en relasjon som gjør at medarbeiderne vet hva som forventes og ikke minst vil jobbe for deg. Du må få de som ikke fysisk er tilstede til å føle seg like betydningsfulle som dem som sitter på kontoret. Men, konflikter og vanskelige samtaler forsvinner ikke selv om avstanden skiller deg og dine medarbeidere. På kurset får du; Verktøy som bevisstgjør hvordan du fyller rollen som leder på avstand Metoder som skaper tydelighet og sikrer kontroll uten daglig oppfølgning Etablert en struktur for god avstandsledelse Kommunikasjonsverktøy og tips Rammeverk for å forsterke team tilhørighet Beste praksis-deling og erfaringsutveksling Inspirasjon og faglig påfyll Din kursleder: Vigdis Austrheim har praktisert avstandsledelse i over 10 år, både i Norge og globalt. Hun deler hva du helt konkret kan gjøre for å lykkes enda bedre med dine medarbeidere og teamet du har geografisk spredt. Les mer om Vigdis her. Målgruppe: Kurset er tilpasset deg som leder andre uten å være tilstede 100% av tiden. Du leder for eksempel konsulenter som jobber ute hos kunder, medarbeidere på avdelingskontorer i inn- eller utland, geografisk spredte prosjektgrupper eller medarbeidere med mye hjemmekontor. [-]
Les mer
Vil du videreutvikle deg, starte for deg selv, finne ut hva som motiverer og inspirerer deg eller hvordan skal du skal markedsføre deg selv? Se hva CoachTeam - House of .... [+]
Karriereutvikling  -  karrierecoaching   Ønsker du: å gjøre noe nytt? å videreutvikle deg i jobben din? å starte for deg selv? å finne ut hva som gjør at du mistrives på jobb? å fokusere på det som motiverer og inspirerer deg? å være offensiv i omstillingsprosessen på jobb? å markedsføre og selge din kompetanse og unikhet? Da kan du med stor fordel benytte karrierecoaching. Hvis du er dyktig nok til å klare å leve av en jobb du mistrives eller er utrygg i, er du skarp nok til å klare det på annen måte. Du trenger ikke bli hvor du er og være ulykkelig. Dersom du gjør det bra på ett område, vil du gjøre det bedre i et arbeid du liker. Karrierecoaching hjelper deg til å finne din plass. Coaching setter fokus på nåtid og fremtid.Coaching er løsnings- og mulighetsorientert.Coaching har som grunntanke at det er deg selv som har ressursene.Coaching hjelper deg til å aktivisere og oppdage alle dine muligheter.Coaching gir deg nye handlemåter og bidrar til at du utnytter ditt fulle potensial   For at du skal oppnå et godt resultat setter karrierecoaching fokus på: Erkjennelse av nå-situasjonen Hva ønsker du, og hva hindrer deg i å nå dine ønsker? Hva er dine styrker og hvordan utnytte ditt fulle potensiale? Hva er din jobbmotivasjon? Hvordan utvikle mestringsstrategier for endring? Hva er mot og hvordan finne ditt mot? Hvordan finne dine verdier? Hvordan skape nok trygghet og utholdenhet i utrygt terreng til at endring er mulig? Hvordan finner du riktig posisjon – å være velgende kontra å være offer? Hvordan selge deg selv – skrive søknad – hva er viktig i intervjuet? Form: En- til –en coaching med gode spørsmål, øvelser, oppgaver. Varighet: 8 x a 1,5 time over ca 3-6 mnd. Ved behov: telefon- og mail kontakt mellom hver time. [-]
Les mer
2 dager 6 300 kr
Arbeidsmiljøsenteret arrangerer dette kurset som omhandler teknikker, metoder og verktøy for forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen. [+]
Kurset "Meglingsmetodikk tilpasset arbeidsplassen" gir deg svar på mange spørsmål. Kurset omhandler hvordan man kan forebygge og håndtere konflikter på arbeidsplassen. I tillegg til en teoretisk og metodisk innføring, består kurset av ulike praktiske øvelser.     Vi vil underveis i kurset bli kjent med ulike kommunikasjonsverktøy innen løsningsfokusert tilnærming (LØFT) og meglingsverktøy  for den vanskelige samtalen. Vi vil i kurset også vise til hva som er loven krav til arbeidsmiljøet, saksgang og rutiner for konflikthåndtering. . Kurset egner seg godt som bedriftsintern opplæring, det vil da bli tilpasset bedriftens ønsker og behov. Ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for tilbud og informasjon. Faglig innhold: Hva er god kommunikasjon på arbeidsplassen? Kan konflikter forebygges? Hva gjør vi når kommunikasjonen går feil? Konfliktdefinisjon og konflikthåndtering utfra et psykologisk og juridisk perspektiv Hvordan gjennomføre en «den vanskelige samtalen» Hva betyr det å være en upartisk 3. person i konflikter. Roller og rolleforståelse Når kan, og når kan ikke megling brukes?   Arbeidsmiljøsenteret ble stiftet i 1936 og har lang erfaring med å bistå virksomheter i arbeidet med å få et best mulig arbeidsmiljø. [-]
Les mer
Nettkurs 750 kr
I nettkurset Refusjon av ansattes utgifter får du god innsikt i regelverket for trekkfri refusjon av ansattes utgifter. [+]
Vi ser blant annet nærmere på: Hvilke ytelser kan refunderes trekkfritt Hovedreglene for trekkfri refusjon Aktuelle unntak Gode råd for håndtering av refusjoner i din bedrift Etter kurset vet du hva som skal til for at et refusjonskrav fra en ansatt kan utbetales trekkfritt. Agenda Hvilke merutgifter kan ansatte kreve dekket av arbeidsgiver Hva skiller refusjon fra andre måter å dekke utgifter på Hovedreglene for trekkfri refusjon, herunder hva som er godkjent som bilag Unntakene for offentlig transport og småutgifter Særskilte regler for refusjon av flybillett. Praktisk informasjon Når vi har mottatt din bestilling vil du motta en e­post med påloggingsinformasjon til ditt nettkurs. Du har tilgang til dette nettkurset i seks måneder. I nettkursportalen vil du finne oversikt over alle dine nettkurs, tilhørende dokumentasjon, mulighet for utskrift av kursbevis, samt status for gjennomføring av kurset. Presentasjonen som benyttes kan lastes ned.  Nettkurset inneholder en avsluttende test. For å skrive ut kursbevis må du gjennomføre og bestå testen med 80% riktig svar.  [-]
Les mer
Bedriftsintern
Opplæring i grunnleggende ferdigheter for medarbeidere med lite formell kompetanse. Kurset finansieres av staten. Briga AS søker midler og gjennomfører kurset hos dere. [+]
Briga AS tilbyr kursinstruktører med bred kompetanse og erfaring i kursledelse og opplæring. Vi har lang erfaring med å gjennomføre denne type kurs. Våre instuktører er faglig kompetense, og har erfaring med å gjennomføre kurs i både store og mindre bedrifter. Vi har gode referanser å vise til, og kan tilby kurs over hele landet. Her er hva våre kursdeltakere sier: "Jeg har fått flere venner på jobb, fordi jeg kan prate med andre i lunsjen" "Jeg hadde aldri trodd jeg skulle like å bruke PC"   Hva får du? Opplæring i grunnleggende ferdigheter - lesing, skriving, regning, digitale ferdigheter og grunnleggende norsk. Hevet kompetanse til å mestre kravene i arbeidslivet Kurs som er skreddersydd til bedriftens behov og rutiner   Vi tilbyr kompetansehevende kurs på følgende områder: Lesing og skriving Digitale ferdigheter Grunnleggende norsk Regning Forberedende løp mot fagbrev   Fordeler for arbeidsgiver Ingen kostnader for bedriften knyttet til gjennomføringen av kurs; Kurset finansieres av staten ved Kompetanse Norge. Briga AS søker midler og arrangerer kurset hos dere. Briga AS tar det hele ansvaret for KPA-kursene fra start til slutt Kvalifiserte kursinstruktører Briga AS sørger for alt av lærermateriell Du forholder deg til en kontaktperson i Briga AS gjennom hele prosessen Briga AS benytter bedriftens rutiner, prosesser, kvalitetssystemer i opplæringen. Slik blir læringen relevant for bedriftens virksomhet.  Tryggere og mer selvstendige medarbeidere   Fordeler for arbeidstaker Økte grunnlegende ferdigheter gir bedre yrkesutøvelse og kommunikasjon Trygghet på egne ferdigheter gir bedre forståelse i forhold til sikkerhetsinstrukser og rutiner Motivasjon til videre kompetanseheving - fagbrev, sertifikater eller andre kurs Økt mestring og dermes økt trivsel på jobb Økt motivasjon og trivsel gir mindre sykefravær [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.