Administrasjon og HR
Sør-Trøndelag
Du har valgt: Trondheim
Nullstill
Filter
Ferdig
Uppsala Majorstuen Og 3 andre steder 6 timer 1 kr
24 Jan
31 Jan
31 Jan
Ønsker du en kjapp og smertefri introduksjon i verdens mest populære bildebehandlingsprogram Adobe Photoshop? [+]
Kursinnhold Digital bildebehandling er en viktig del av nesten alle arbeidsoppgaver. Vil du få bedre og mer effektiv kommunikasjon med dine til nettbruk, brosjyrer og presentasjoner, er dette kurset for deg. På vårt kurs i Photoshop lærer du raskt og effektivt å utnytte kvaliteten i bildene dine, å holde orden på dine bilder så du raskt kan finne dem igjen. Her får du også en innføring i størrelser, filformat, og alle grunnleggende verktøy i digital bildebehandling. Kurstema Filer og formater Bilde og media arkivering og organisering med Bridge Rask arbeidsflyt med Camera Raw Markeringer og justeringer Lag og komposisjoner Verktøy og muligheter i Photoshop Farger, lys og korrigeringer Komposisjon til sosiale media Lagre for web og trykk Deltagere tar med egen PC med Adobe CC eller Creative Suite installert  [-]
Les mer
Trondheim Og 4 andre steder 4 600 kr
05 Mar
14 Mar
02 Apr
Personalforum 2018 - årets oppdatering innenfor personalområdet. [+]
Har du personalansvar eller jobber innen HR? Er du tillitsvalgt, leder eller mellomleder? Jobber du med revisjon, regnskap eller lønn? Da er det viktig at du har kjennskap til rammene for arbeidsgivers styringsrett, har en oversikt over arbeidstakers rettigheter og nye regler innenfor personalområdet. På Personalforum møter du våre mest engasjerte og erfarne jurister som brenner for å dele sin kunnskap innenfor fagområdet. På Personalforum Vår 2019 får du blant annet en gjennomgang av: Nye og aktuelle regler i 2019 innenfor fagområdet Erfaring med GDPR Ansettelse Oppdater Personalhåndboken Mer innhold kommer. [-]
Les mer
Trondheim Og 6 andre steder 1 dag 4 600 kr
28 Jan
29 Jan
06 Feb
Reglene om beregning av sykepenger endres 01.01.2019. Dette er en stor endring som vil påvirke alle arbeidsgivere i Norge. [+]
Reglene om beregning av sykepenger endres 01.01.2019. Dette er en stor endring som vil påvirke alle arbeidsgivere i Norge. I tillegg kommer nå den digitale inntektsmeldingen og stadig mer av prosessen rundt sykepenger og sykefravær digitaliseres. Vi har satt sammen et heldagskurs som gir deg en grundig innføring i de nye reglene for sykepenger. Vi gir deg også en nødvendig oppdatering på hva som skjer i den digitale prosessen, blant annet hvordan den nye inntekstmeldingen kommer til å se ut. På kurset får du en grundig gjennomgang av folketrygdlovens bestemmelser om arbeidsgivers og arbeidstakers rettigheter og plikter ved sykdom, herunder reglene om arbeidsgiverperiode, egenmelding, oppfølging av sykmeldte og ferieavvikling ved sykdom.Alle temaer blir belyst med praktiske eksempler. Agenda Nye regler - Beregning og utbetaling av sykepenger Nye regler for beregning av sykepenger - hvordan skal dette gjøres? Korrekt innrapportering av inntekt i a-meldingen - hvorfor blir dette viktigere nå?Korrigering ved feil innrapportering i a-melding Ny digital inntektsmelding Hva blir nytt? Hvordan fylle ut korrekt?   Status - Hva er digitalisert og hva blir digitalisert? Tilganger i altinn Sykmelding Hvordan endre leder? Feil på søknaden om sykepenger - hvordan korrigere? Inntektsmelding Trekkopplysninger Refusjoner Hvordan ha oversikten? Rutiner for varsling Grunnvilkår for rett til sykepenger Hvordan skal sykefraværet dokumenteres for å ha rett til sykepenger? Egenmelding Sykmelding   Fastsettelse av arbeidsgiverperioden Flere korte sykefravær - når slås de sammen til en arbeidsgiverperiode? Når blir det ny arbeidsgiverperiode? Fritak fra arbeidsgiverperioden Arbeidsgivers styringsrett Hvordan skal en gradert sykmelding avvikles i praksis? Hvilke arbeidsoppgaver har den ansatte krav på?   Oppfølgingsplan og dialogmøter i forbindelse med sykefravær Digital oppfølging av sykmeldte Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt og arbeidstakers aktivitetsplikt   Ferie og sykdom Når har arbeidstaker rett til å utsette ferien? Rett til sykepenger?   Kurset har elektronisk dokumentasjon. [-]
Les mer
1 semester 59 800 kr
Utdanningen er for deg som vil jobbe med juridisk rettede kontorfaglige arbeidsoppgaver og kundekontakt ved advokatkontorer, i offentlig eller privat sektor. [+]
Juridisk kontormedarbeider Utdanningen Juridisk kontormedarbeider er for deg som vil jobbe med juridisk rettede kontorfaglige arbeidsoppgaver og kundekontakt ved advokatkontorer, i offentlig eller privat sektor. Her får du en grunnleggende kompetanse i kontorfag og IT-verktøy, noe som vil gjøre deg til en ettertraktet ressurs ved de fleste kontorer. Jobbmuligheter En juridisk kontormedarbeider får jobbtilbud hos advokater, i rettsinstansene, i juridiske avdelinger i bank, forsikring og finansselskaper og som sekretær i ulike bransjer og organisasjoner. Som juridisk kontormedarbeider jobber du med korrespondanse og kundekontakt. Hvis du jobber på et advokatkontor er hovedoppgaven din å avlaste advokaten og få kontoret til å fungere på best mulig måte. Utdanningen tar sikte på å gi deg den kompetansen som er nødvendig for å yte profesjonelt arbeid. Vi tar derfor i bruk både IT-verktøy, språk, diktafon og tradisjonell jus i undervisningen. Privat rett I emnet privat rett ser vi nærmere på samfunnet og dets lover, normer og regler. Vi starter med å gå gjennom sentrale rettsområder en advokat jobber med. Du vil få en innføring i privatrett som for eksempel familie-, kontrakts- og forbrukerrett. Du vil også lære å bruke Lovdata Pro på en profesjonell måte. Offentlig rett Offentlig rett er den delen av jussen som omhandler det rettslige forholdet mellom individet og staten, og det rettslige forholdet mellom de ulike statsmaktene; Stortinget, regjeringen og domstolene. Emnet offentlig rett gir deg kunnskap om strafferett og kriminologi. Hvem vi straffer og hva vi straffer for er viktige emner å kjenne til. I offentlig rett vil også forvaltningsretten stå sterkt i fokus i tillegg til offentlighetsloven. Vi jobber i tillegg med domstolsordningen, herunder også et sideblikk til internasjonale domstoler. Du skal også tilegne deg kunnskap om viktigheten av, og reglene knyttet til, service, taushetsplikt og inhabilitet. Videre gis det en gjennomgang av advokatetiske regler, advokatskikk og advokatens generelle retningslinjer i klientbehandlingen. Juridisk korrespondanse Hensikten med emnet er å sikre at du kan fremstille korrekt juridisk korrespondanse. Du får kompetanse på generell dokumentforståelse både mht. utseende og innhold, samt regler for opprettelse og skriving av juridiske dokumenter. Du lærer videre bruken av, forståelsen for, og reglene rundt en rekke dokumenter som gjeldsbrev, betalingsoppfordring, tvangsforretninger, pantobligasjoner etc. Du vil få god kjennskap til juridisk korrespondanse ved intern og ekstern kommunikasjon, diktafon og IT-baserte støtteverktøy som Akelius og Advisor. Engelsk forretningskorrespondanse I dette emnet legger vi vekt på både på skriftlig og muntlig engelsk. Du vil jobbe med engelsk juridisk korrespondanse som brev, e-post og skjema, og kunne betjene engelskspråklige personer per telefon eller i direkte møte. Regnskap I regnskap får du innføring i grunnleggende regnskapslære og regnskapsføring, lønns- og timeregistrering, fakturahåndtering og føring av klientmidler. Undervisning i Excel vil gjennomføres i tilknytning til dette faget. Prosjekt I prosjektoppgaven skal du belyse et fritt valgt, men relevant tema. Du får undervisning i prosjektteori og innsikt i gruppedynamikk. Formålet er at du skal lære å planlegge, gjennomføre og ferdigstille et prosjekt samt fordype deg i et tema eller en problemstilling. Hver gruppe skal til slutt presentere sitt prosjekt for klassen. [-]
Les mer
1 dag 6 500 kr
Dette er kurset for deg som jobber med salg, kundeservice, sentralbord eller resepsjon. Kurset tar for seg alle aspekter ved å betjene selve inngangsporten til din bedrif... [+]
Dette er kurset for deg som jobber med salg, kundeservice, sentralbord og resepsjon. Kurset tar for seg alle aspekter ved å betjene selve inngangsporten til din bedrift og fokuserer bl.a. på kundekontakt og service, og hvordan man kan motivere seg til å yte forventet service til en hver tid, og i en hver situasjon. Videre arbeider vi med endringer i rollen som kundeservicearbeider og jobber med det viktige førsteintrykket både på telefon og ”over disk”.    NÅR KUNNE DU SIST SKRYTE AV GOD SERVICE? Kundeservice-kurset Legendary Service®  lærer ledere og virksomhetens ansikt utad hvordan du konsekvent kan levere ideell service som vil holde på dine interne og eksterne kunder og skape et konkurransefortrinn for din virksomhet.   VERDIEN AV EN SERVICE-KULTUR Kunder skaper business . Bedrifter som gir god kundeservice, vet at deres medarbeidere og forholdene de bygger med sine kunder er virksomhetens viktigste eiendeler. De bygger en service-kultur, og anerkjenner at kundeservicen starter med hvordan ansatte behandler hverandre internt og hvordan dette tas videre til eksterne kunder. De gir de ansatte mulighet til å ta initiativ, løse problemer og overgå kundens forventninger, noe som resulterer i økt kundeloyalitet, engasjement, innovasjon og salg.   ØK KUNDELOJALITETEN Tilfredse kunder kommer tilbake for å kjøpe mer og anbefaler virksomheten til sine venner og familie.   REDUSER KOSTNADENE FOR SALG Å forstå kundens behov og ønsker kan resultere i betydelige besparelser ved å skaffe seg og beholde glade kunder.   SKAP HENVISNINGER Engasjerte kunder blir dine største fans og genererer veldig god muntlig eller "ordet sprer seg" reklame, spesielt med dagens sosiale medier.   TILBAKEMELDINGER OG INNOVASJON Kunder er din største kilde til tilbakemeldinger for å bidra til forbedringer og generere innovative løsninger for å dekke deres behov.   GI LEGENDARISK KUNDESERVICE Vi vet at å levere god kundeservice er viktig for suksessen til virksomheten din, men å skape en service-kultur kan være en utfordring. Vårt Legendary Service-treningsprogram lærer dine medarbeidere hvordan du konsekvent leverer eksepsjonell service som gjør at du beholder kundene dine og skaper et reell konkurransefortrinn for virksomheten din.   Kursavgiften inkluderer: - Kursmateriell - Lunsj - Kaffe/te /frukt gjennom dagen     [-]
Les mer
Trondheim 60 timer 19 950 kr
26 Feb
09 Apr
Gjennom kurset vil du lære alt som er relevant iht. lovverket og de krav som stilles av det offentlige. Vi er også innom de grunnleggende områder innen regnskapsføring. [+]
Lønnskurs over 60 timer fordelt på 3 dager pr. uke a 5 timer Kursstart: Tirsdag 14. januar 2019 i Trondheim Dette kurset gjør deg klar til å jobbe innen faget lønn. Gjennom kurset vil du lære alt som er relevant iht. lovverket og de krav som stilles av det offentlige. Vi er innom de grunnleggende områder innen regnskapsføring og de ulike avgiftsreglene. Rapporteringspliktene innen skatter og avgifter er også sentralt i kurset. Du lærer å kjøre lønn innen et økonomisystem. Kurset egner seg også godt for deg som jobber daglig med problemstillinger rundt regnskap, skatt og merverdiavgift.   Gjennomgang av de viktigste regelendringer som fins innen lønn: Gjennomgang av de vanligste lønns- og naturalytelsene Nye skatteregler for diett og særavtaler for reiser Regler om foreldrepenger/foreldrepermisjon Naturalytelser, reiseregninger og refusjoner Avstemming, kontroll og sammenstillingsoppgaver   Eksempler på kursinnholdet Utgifter tilknyttet til kundepleie og forretningsforbindelser (kalles ofte representasjon): • Hvordan dokumenteres alle kostander • Hvordan behandle fradrag for skatt og merverdiavgift, og ev. lønnsrapportering • Eksempler på bevertningsutgifter, øl, vin, middag, turer, gaver og reklamegjenstanderUtgifter til velferdstiltak: • Hvordan dokumentere kostnadene. • Hvordan behandle fradrag for skatt og merverdiavgift, og ev. lønnsrapportering • Eksempler er trening, firmaturer, sponsing, bil, firmahytter o.l.Avstemming av lønn mot regnskap:• Avstemming av lønn mot regnskapet, A-meldingen og ligningspapirer • Praktisk eksempel • Tips for gode rutiner og frister         Videre berører alle disse temaer med egne skjemaer under kurset. Se neste side for tabell. Gjennom kurset vil det være praktiske lønns- og regnskapsoppgaver. Vi fører fullstendig regnskap for en periode og kjører lønn for en tenkt stor bedrift, som har mye reisevirksomhet i inn- og utland. Dertil årsoppgjør og klargjøring for et nytt regnskapsår. Eksamen: Kurset avsluttes med en eksamen. Du får vitnemål med karakter – et viktig dokument om du skal søke ny jobb. Sted: Sirkus Shopping 4. etasje Næring. Trondheim,   Pris: kr 19 950,- i dette inkluderer lærebok og låne-PC (bærbar PC med all nødvendig programvare inkl. økonomiprogram med lønnsmodul). [-]
Les mer
1 semester 59 800 kr
Saksbehandling er en utdanning innen saksbehandling og juridiske emner knyttet til offentlig forvaltning og privat næringsliv. [+]
Saksbehandler Med denne utdanningen får du en sterk fagkombinasjon med vekt på de juridiske aspektene ved saksbehandling samt metoder og teknikker i saksbehandlingsprosesser. Vi tar utgangspunkt i lovfestede og ulovfestede saksbehandlingsregler i forvaltningen, samtidig som vi drar paralleller til tilsvarende prosesser i det private næringsliv. Jobbmuligheter Alle bedrifter som har kontakt med omverdenen har behov for saksbehandlere. Arbeidsgivers krav til forsvarlig saksbehandling er de samme i offentlig forvaltning som i privat næringsliv. Utdanningen Saksbehandler gir deg en god plattform for å søke på et bredt utvalg av stillinger i et arbeidsmarked som aldri forsvinner. Som saksbehandler kan du være ansatt i stat, kommune/fylkeskommune, direktorater og etater (som for eksempel NAV), men også i private foretak som bank, forsikring og inkasso. Dagens arbeidsmarked endrer seg i takt med utviklingen i samfunnet. Vi ser at IT-baserte verktøy blir brukt i stadig større grad i kontakt med kunder, klienter og brukere. Når kontakt med forvaltningen og næringslivet kun er noen tastetrykk unna, øker pågangen av henvendelser. Og når mengden saker øker, blir det også større etterspørsel etter dyktige og selvstendige saksbehandlere. Juridiske emner Du vil få kunnskap om hvilke regler som regulerer forvaltningen. Her vil vi legge spesielt vekt på forvaltningsloven med forskrifter, offentlighetsloven og personvernlovgivningen. Du vil få innsikt i hvordan lover og forskrifter anvendes i praksis innenfor utvalgte juridiske emner, som for eksempel avtalerett, erstatningsrett, strafferett og arbeidsrett. Du vil aktivt benytte Lovdata Pro. Videre vil du lære om ulovfestede prinsipper som styrer saksbehandling i offentlig forvaltning. Arkiv og prosessverktøy Du vil få kunnskap om hvilke prinsipper og regler som gjelder for arkivering, og hvorfor det er så viktig at saksbehandler følger virksomhetens arkivrutiner. Du vil få teoretiske og praktiske utfordringer gjennom bruk av arkivsystemet Public 360. Forvaltningens oppbygging Du vil få kunnskap om hvordan det politiske system fungerer, hvordan det er organisert og hvilke lover, regler, fullmakter og oppgaver som regulerer forvaltningen. Vi skal jobbe med grensesnittet mellom stat og kommune/fylkeskommune og hvilke organer, utvalg, styrer og funksjoner som finnes og hvor de hører hjemme. Ulike saksbehandlingsprosesser vil bli presentert, og du vil få innsikt i beslutningsprosessene, budsjettering, hvordan vedtak fattes, iverksetting og implementering, rapportering, evaluering og kontroll. Kommunikasjon Emnet gir deg viktig og relevant kunnskap om muntlig og skriftlig kommunikasjon, både de mellommenneskelige prosessene som påvirker kvaliteten mellom saksbehandler og publikum, og hvordan forvaltningen er pålagt krav til kommunikasjon med brukerne. Saksbehandlers etikk og holdninger vil være i fokus. Vi fokuserer også på bruk av godt språk tilpasset den situasjonen saksbehandler skal håndtere. Kontoradministrasjonssystemet Advisor brukes til organisering av kunder/klienter, dokumenthåndtering, lagring av maler og arkivering av saker, og dette systemet vil du benytte til praktisk oppgaveløsning. Forvaltning og saksgang Hensikten med faget er å sikre at studentene skal kjenne prinsippene for saksbehandlerrollen, gjeldende lover, rettspraksis og saksbehandlingsregler. For offentlig sektor gjelder spesielle prinsipper som for eksempel legalitetsprinsippet, likebehandlingsprinsippet og offentlighetsprinsippet Prosjekt I prosjektoppgaven skal du belyse saksbehandlingsregler for et fritt valgt, men relevant tema. Du får undervisning i prosjektteori og innsikt i gruppedynamikk. Formålet er at du skal lære å planlegge, gjennomføre og ferdigstille et prosjekt samt fordype deg i et tema eller en problemstilling. Hver gruppe skal til slutt presentere sitt prosjekt for klassen. [-]
Les mer
7 timer 6 990 kr
De forsurer arbeidsplassen din. De tapper deg for krefter. De stiller ikke opp når det trengs. Går det likevel an å sette pris på en egoistisk surpomp? [+]
Lær deg å håndtere vanskelige kollegerDe forsurer arbeidsplassen din. De tapper deg for krefter. De stiller ikke opp når det trengs. Går det likevel an å sette pris på en egoistisk surpomp? Dette er et kurs om moderne motivasjonsteori som skaper bedre miljø på jobben. Om krevende kolleger. Tidstyven, møteplageren, ordgyteren, gledesdreperen, bedreviteren og solstrålen. Om konfliktene som oppstår mellom medarbeidere. Om frustrasjon på arbeidsplassen. Og hva gjør man med dem som rett og slett ikke vil la seg lede? Når arbeidet er et kall og når arbeidet ikke er et kall. Om yrkesstolthet og arbeidsglede. På dette kurset får du verktøy og arketypemodeller som skaper større forståelse på arbeidsplassen. Dette er kurset for alle som kjenner på de brysomme forskjellene som finnes på enhver arbeidsplass. Enten du er leder for noen få eller mange – eller bare rett og slett har lyst til å få en bedre arbeidshverdag. Med større innsikt og forståelse av de krevende medarbeiderne.   KursholderPer Henrik Stenstrøm (51) er en profilert foredragsholder og rådgiver innen kommunikasjon og ledelse. Han er tidligere journalist og redaktør, og har jobbet 30 år i media. Han har ledet en rekke kreative miljøer i en bransje full av primadonnaer og bedrevitere, programledere og journalister, kunstnere og artister. Han er mangeårig og prisbelønt kursholder for Confex og andre, med bred erfaring som formidler. Stenstrøm evner å begeistre med eksempler og egne erfaringer, og som foredragsholder er han et av de menneskene som virkelig stråler på scenen. Underholdende og til ettertanke!MER INFORMASJON OG PÅMELDING [-]
Les mer
4 timer 2 990 kr
Vi inviterer til et kurs der vi ser på grenser og arbeidsmiljø, men også konkrete prosedyrer og tiltak for å forebygge og håndtere seksuell trakassering i egen organ... [+]
Mange har i det siste stått frem i media og fortalt om seksuell trakassering på jobb. Saker som kan være vanskelige å si ifra om, og utfordrende å håndtere. Og omfanget synes å være stort: I Statens arbeidsmiljøinstitutts undersøkelse oppgir 123 000 norske arbeidstakere, både kvinner og menn, at de opplever seksuell trakassering flere ganger i måneden. Vi inviterer til et kurs der vi ser på grenser og arbeidsmiljø, men også konkrete prosedyrer og tiltak for å forebygge og håndtere slike uønskede hendelser i egen organisasjon. Noen temaer:  • Hvor går grensen for seksuell trakassering? • Når går trakasseringen fra å være personalsak til politisak? • Etiske retningslinjer og hvordan vi skal ha det på arbeidsplassen • Hva sier lovverket om arbeidsgivers og arbeidstakers ansvar? • Prosedyrer for rapportering og håndtering • Felles forståelse blant de ansatte og ledere som tar ansvar   Personalomsorg AS har utarbeidet praktiske prosedyrer for håndtering av seksuell trakassering på arbeidsplassen. Disse vil bli utdelt til kursdeltakerne.   Kurset passer for ledere med personalansvar, verneombud og tillitsvalgte.   KursholderTrygve Ebbesvik er daglig leder i Personalomsorg AS, og har utdanning som teolog, megler og innen organisasjon og ledelse. Han er ekspert på håndtering av kriser og konflikter, og har i snart 20 år jobbet som konsulent for næringslivet, forsvaret og offentlige virksomheter med konflikt- og krisehåndtering, arbeidsmiljø og utvikling av personalledere. Spesielt er han kjent for sin evne til å håndtere vanskelige situasjoner ved hjelp av en praktisk tilnærmingsmåte som ivaretar alle involverte. Trygve er anerkjent for sine konkrete og praktiske kurs, ispedd lun humor og stort engasjement. Deltakerne gir tilbakemeldinger om svært godt utbytte, og en inspirerende foredragsholder som gir mye av seg selv og sin lange erfaring.   MER INFORMASJON OG PÅMELDING   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.