Ledelse og strategi
Du har valgt: Digital ledelse
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Oslo 2 dager 11 500 kr
16 Sep
31 Oct
11 Dec
Å håndtere den digitale omstillingen krever ledelse. Det krever kompetanse om digitalisering, og kunnskap om hva som skal til og hvordan man.... [+]
  Den digitale omstillingen er en langsiktig prosess som krever en helhetlig tilnærming. Denne prosessen kan ikke bare ha fokus på teknologien. Suksessfaktoren ligger i å samtidig fokusere på hjertet til virksomheten; menneskene, hjernen til virksomheten; strategien og hendene til virksomheten; prosessene. Som leder av en digital endringsprosess møter du en rekke utfordringer: Hvordan lykkes med effektive og autonome team? Hvordan klarer vi å effektivisere innovasjonsprosessene og integrere det i daglig driftsorganisasjon for å henge med på utviklingen? Hvordan lede selvstendige og fleksible individ? Hvordan sikrer vi at medarbeiderne henger med på den digitale utviklingen? Tempoet i den teknologiske utviklingen kan beskrives ved hjelp av VUCA. Begrepet ble introdusert av U.S. Army College på slutten av 1990 tallet, og det beskrive hvordan vi opplever at verden er mer flyktig (Volatile), usikker (Uncertainty), kompleks (Complexity) og tvetydig (Ambiguity). Begrepet er dekkende for det radikale skiftet som preger og vil prege arbeidslivet. Skiftet påvirker hvordan vi skaper mening sammen, hvordan vi designer arbeidsprosessene våre, hvordan vi samhandler i og strukturerer organisasjonene våre og hvordan vi definerer kunder og kundesegment. Skiftet vil trolig også være en faktor som bidrar til å redefinere konsept som for eksempel markedsføring, strategi, ansatte og ledelse totalt. Dette vil blant annet få konsekvenser for hvilke beslutninger som tas, hvilke planer som legges, risikovurderinger, endringsstrategier og problemløsning. Kurset er tilpasset to ulike målgrupper: Ledere som er nysgjerrig på digitale omstillinger, men er usikker både på hvorfor, hvem og hva og hvordan de skal starte Ledere som allerede er involvert i digitale omstillinger i organisasjonen, men som trenger inspirasjon, påfyll og trening i teori, metode og verktøy Etter kurset skal deltakerne ha økt bevissthet og kunnskap om: Hva digitalisering og digital strategi er Ha bevissthet rundt hva organisasjonen trenger av kapasitet og verktøy til å utvikle kapasiteten. Kapasitet inneholder blant annet lederkompetanse og egenskaper, medarbeiderkompetanse og egenskaper, kulturelle faktorer, holdninger og verdisett og strukturelle faktorer og arbeidsprosesser og rutiner. Ha forståelse for hva det innebærer for organisasjonen å transformere fra tradisjonell til digital Hvilke konsekvenser digitalisering har for ledelse i organisasjonen Være tryggere på hvordan de skal angripe og håndtere digitale omstillinger Ha et sett med verktøy og metoder de kan bruke  Innhold og tema: Hvorfor digitalisere? Hva, hvem og hvordan? Digitale strategier og forretningsmodeller Digitalt mind-set og kultur Innovasjon og gevinstrealisering Nye organisasjonsstrukturer Smidige arbeidsprosesser Kompetanser og egenskaper hos medarbeidere og ledelse i digitale organisasjoner Implementering av digitale strategier: transformasjonsledelse og endringsledelse For å sikre god læring vil kurset bestå av forelesning og inspirasjonsforedrag, og du vil få eksempler fra vellykkede omstillinger, fra både private og statlige organisasjoner. Kurset vil også bestå av erfaringsdeling internt i gruppen, samt trening på egen case gjennom øvelser og dialog.  [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.