Pedagogikk
Du har valgt: Fagdidaktikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Ålesund 6 timer 1 890 kr
02 Mar
Hva er god undervisning i matematikk? [+]
De nye kjerneelementene i matematikk er: 1) Utforskning og problemløsning 2) Modellering og anvendelser3) Resonnering og argumentasjon4) Abstraksjon og generalisering 5) Matematiske kunnskapsområder  Hvordan kan vi matematikklærere gjennom bruk av rike, gode oppgaver møte de nye kjerneelementene i faget og ikke minst tilpasse undervisningen vår til et stort spekter av elever uten å måtte lage hundre ulike opplegg til hundre ulike elever? I dette kurset ser vi på samtalegrep for å ha en god og fruktbar matematisk dialog i klasserommet. Det vil bli vektlagt hvordan man kan bruke typiske feil elevene gjør på en konstruktiv og læringsfremmende måte. Kursinnhold Visualisering Konkretisering Bruk av digitale hjelpemidler Praktiske matematiske oppgaver knyttet til aktualitet Rike matematikkoppgaver Kursholder Hanan M. Abdelrahman har jobbet som lærer i 14 år, både på barneskole, ungdomsskole og i voksenopplæringen. I dag er Hanan høgskolelektor i matematikk og matematikkdidaktikk på høgskolen i Innlandet Campus Hamar og underviser MGLU 1.-7. + kurs. Hun er forfatter hos Kikora og gründer og eier av Firmaet Matematikkhjelperen. Hanan har bachelor i språk fra UiO (fransk m/ tilleggsspråk spansk og arabisk). Hun har også bachelor faglærerutdanning fra HIOA (Oslo Met). Hanan har en mastergrad i grunnskoledidaktikk med hovedfordypning i matematikkdidaktikk og tilleggsfordypning naturfagdidaktikk. Hanan har tolkeutdanning fra UiO. Hanan vant Holmboeprisen i matematikk i 2017 https://holmboeprisen.no/arkiv/2017 [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
07 Apr
16 Apr
Programmering blir en del av matematikk og naturfag høsten 2020. Er du forberedt? [+]
Dette kurset gir deg en myk innføring i hva programmering er, og vi tar utgangspunkt i hva de nye læreplanene sier om dette. Videre ser vi på, og prøver ut, ulike eksempler på hvordan man kan undervise i programmering og hvordan programmering kan brukes i undervisningen. I løpet at kurset blir du introdusert for python som kan benyttes på både PC og nettbrett, i tillegg til blokkbasert koding med micro:bit. Vi begynner med den grunnleggende programmeringsopplæringen og ser videre på hvordan man kan tilpasse oppgaver til ulike nivåer. En micro:bit er en liten datamaskin som er utviklet for skoleelever. Micro:biten er veldig enkel i bruk og man kan programmere alt fra spill og animasjoner til små servomotorer som beveger seg. Micro:biten inneholder ulike sensorer slik som temperatursensor og akselerometer og vi kan dermed bruke den til å undersøke naturfaglige fenomener. Den har også programmerbare utganger som kan kobles til andre elektriske komponenter slik som motorer, lysdioder eller andre sensorer.  Programmering er mer enn å lage dataspill! I matematikk kommer programmering inn som verktøy for å bygge opp elevenes algoritmiske tenkning. Algoritmisk tenkning er blant annet å dele opp store problem i mange små steg som da enkelt kan løses – en algoritmisk tenker er som kokken som lager sine egne oppskrifter på nye retter. I grenselandet mellom matematikk, naturfag og kunst og håndverk kan elevene lage gjenstander som kan bidra til å øke dybdelæringen og se sammenhenger mellom ulike fagområder. Dette kan for eksempel gjøres ved at elever bygger en enkel solfanger, måler temperaturstigning og lager en enkel matematisk modell. I løpet av kursdagen skal du... bli mer trygg på hva programmering er og hvordan du kan undervise i dette ha en oversikt over hva elevene dine (og du) skal kunne få noen konkrete eksempler på undervisningsaktiviteter som du kan bruke    med elevene dine få prøve ut micro:bits NB: Alle må ta med egen PC/MAC til kurset. Det er ikke obligatorisk å ha med egen micro:bit til kurset. Micro:bits lånes ut på kursdagen. Kursholder Ellen Egeland Flø har permisjon fra jobben som lektor i realfag ved Mailand VGS der hun også har vært ansvarlig for anskaffelse, drift og utvikling av skolens skaperverksted. Hun er for tiden prosjektleder for forskningsprosjektet ProSkap-SL i samarbeid med bl.a. UiO, OsloMet og NIFU. Hun er en future classroom lab (FCL) ambassadør på UDIRs invitasjon, ble tildelt Gullepleprisen 2018 for sitt arbeid med skaperverksted i skolesammenheng og er en hyppig brukt foredragsholder når det gjelder tilpasset opplæring og digitalisering. I 2019 ble hun tildelt Videnskapsakademiets lærerpris for uvanlig god faglig og pedagogisk innsats. Hun er forfatter av det tverrfaglige læreverket Kobling for programmering fra 5.trinn, til og med VGS, som utgis på GAN Aschehoug til fagfornyelsen 2020. [-]
Les mer
Sentrum 4 timer 1 290 kr
03 Feb
Har du snust litt på Cooperative Learnig, men ønsker å lære mer? Har du kommet litt i gang - men ikke helt forstått forskjellen på gruppearbeid og Cooperative Learning? [+]
Cooperative Learning er både en metodikk og en pedagogisk tilnærming som leder til inkludering, elevaktivitet, engasjement, læring og sosial utvikling.  I en klasse ønsker vi selvfølgelig at alle skal bli kjent med alle, og at alle skal kunne samarbeide med alle. Hvordan kan vi få elever med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger til å arbeide sammen som en effektiv gruppe? Hvordan kan vi sikre at alle blir sett, hørt - og at alle bidrar? Teambuilding legger grunnlaget for effektivt samarbeid. Teambulding, som vi kan oversette med lagbygging eller gruppebygging, er en prosess hvor ulike elever blir kjent med hverandre og lærer å stole på hverandre. Målet er at elevene respekterer hverandre og dermed makter å dra nytte av hverandres bidrag. Teambuilding skal styrke gruppene, altså teamene, og deres samarbeidsferdigheter. Når elevene blir godt kjent med dem de er på gruppe med, vil gruppemedlemmene støtte hverandre og respektere hverandre. De vil sette pris på forskjellene som er innad i en gruppe, og de vil utvikle hverandres styrker.  Denne kurskvelden inneholder forskningen og teoriene bak arbeidsmåten Cooperative Learning. Du vil få mange konkrete eksempler på teambuilding brukt i praksis. Du vil også få kunnskap om hvordan du som pedagog kan aktivere elevene, slik at de er den aktive part i klasserommet, med deg som tydelig klasseleder. Kursinnhold CL tankegangen Klassemiljøarbeid - hvordan skape en gruppe-identitet Samarbeid - en demokratisk prosess Livsmestring som en del av Cooperative Learning  Lærerens rolle Sosiale ferdigheter og CL-strukturer Tilpasset opplæring Tips om ulike typer oppgaver   Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag. Linda er også konsulent for GAN Aschehoug. [-]
Les mer
Nettkurs 3 290 kr
Kroppsøving Vg3 inngår i påbygging til generell studiekompetanse. Kurset følger læreplanen KRO1006 og fokuserer på aktivitet, friluftsliv, trening og livsstivsstil. [+]
Kroppsøving Vg3 inngår i Påbygging til generell studiekompetanse på NooA videregående skole. [-]
Les mer
3 dager
Kurset som tilbys tar for seg fremmedspråkdidaktikk med de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving, muntlig, IKT og regning i fokus [+]
Fremmedspråksenteret har fått midler til å gjennomføre kortere, praksisnære etterutdanningskurs i fremmedspråkdidaktikk. Målgruppen er lærere i ungdomsskolen og videregående skole som underviser etter læreplanen for fremmedspråk nivå I og II. Kursene vil ta utgangspunkt i de grunnleggende ferdighetene med en halv dag på hver av disse.   Påmelding: http://www.hiof.no/index.php?ID=16813   Program: http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=16250 [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Doktorgradsstudiet i musikkpedagogikk gir et bredt grunnlag for å forstå og vurdere musikkundervisning og musikkformidling. [+]
Musikkpedagogikk og musikkterapi Både musikkpedagogikk og musikkterapi er tverrfaglige disipliner som krever et tverrfaglig program. Et slikt program tilbyr NMH, i samarbeid med andre norske og nordiske institusjoner.   I tillegg vil en viktig del av opplæringen knyttes til de kurs som arrangeres innenfor nordiske nettverk. Her er det to nettverk som begge har utdanningen av doktorstipendiater som sine hovedmål: Et nordisk nettverk for musikkterapeutisk forskning ble etablert i 1993. Det har sin hovedbase ved Aalborg Universitetet , og har gjennomført en rekke forskersymposier o.l.   Et lignende nettverk ble etablert for musikkpedagogisk forskning. Dette nettverket arrangerer årlige forskerkurs og gir ut årbøker med vitenskapelige artikler. Dokumentasjonen av arbeidet skal være en doktorgradsavhandling, og studiet avsluttes med en disputas.   [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Ønskjer du å utdanna deg til musikklærar og musikkformidlar? Er du opptatt av å læra meir om musikk, og å komponera, spela og syngja saman med andre? Vil du utvikla evnen... [+]
  I dette musikkstudiet legg me vekt på samanhengen mellom kunstnarisk utvikling som utøvar, lyttar og komponist, og det å formidla musikk på ein god måte. Eit viktig siktemål i studiet er difor å utvikla fagleg, kunstnarisk, pedagogisk og didaktisk kompetanse for arbeid med musikk i opplæring.   Arbeid med hovudinstrument, komponering/arrangering og pedagogiske emne er gjennomgåande i heile studiet. Som student blir du sett på som ein ressursperson som kan vera med å påverka studiet. Du får arbeida med både hovud- og biinstrument, og det vert arbeidd med samspel, leiing/direksjon komponering/ arrangering, ulike konsertproduksjonar, studioarbeid og liknande.   Gjennom rettleia praksis vil du også få prøva deg som lærar og instruktør i ulike samanhengar. Studiestad Stord har studio, konsertsal og gode øvingsrom. Du får ta del i våre internasjonale nettverk, og me dreg på studieturar til interessante musikkstader.   Som student ved HSH kan du ha eit opphald i utlandet i løpet av studietida. Etablerte program og samarbeidsavtalar gjer at opphaldet på tre til seks månader blir godkjent som del av ditt studium ved HSH, og du taper ikkje tid.   Vidare studium: Studieprogrammet gjev grunnlag for opptak til mastergrader, slik som vår eigen mastergrad IKT i læring, og vidare musikkstudium. Du kan òg bruka delar av bachelorutdanninga i musikk til å byggja opp ei allmennlærarutdanning. Slik kan du få både ei allmennlærarutdanning og faglærarutdanning i musikk på fem år.   Her får du jobb: Du får ein solid og unik kompetanse og blir kvalifisert for arbeid i grunnskule, vidaregåande skule og kulturskule. Andre moglege arbeidsstader er kor, korps, band, ensembleverksemd (arrangør, komponist, utøvar og dirigent) musikkorganisasjonar og musikkprosjekt av ulike slag. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.