Pedagogikk
Du har valgt: Fagdidaktikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

3 dager
Kurset som tilbys tar for seg fremmedspråkdidaktikk med de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving, muntlig, IKT og regning i fokus [+]
Fremmedspråksenteret har fått midler til å gjennomføre kortere, praksisnære etterutdanningskurs i fremmedspråkdidaktikk. Målgruppen er lærere i ungdomsskolen og videregående skole som underviser etter læreplanen for fremmedspråk nivå I og II. Kursene vil ta utgangspunkt i de grunnleggende ferdighetene med en halv dag på hver av disse.   Påmelding: http://www.hiof.no/index.php?ID=16813   Program: http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=16250 [-]
Les mer
2 år
På forespørsel
Studiet passer for studenter som ønsker en sterk faglig og fagdidaktisk kompetanse i matematikk med tanke på undervisningsstillinger. [+]
Studiet passer for studenter som ønsker en sterk faglig og fagdidaktisk kompetanse i matematikk med tanke på undervisningsstillinger. Studiet behandler matematikk sett i sammenheng med undervisning. Det går inn på temaer som læring, undervisning og formidling av matematikk på ulike nivåer i utdanningssystemet. Matematikkens historiske utvikling har også en viktig plass i studiet.   Studiet er delt i to modeller: Én for dem med allmennlærerbakgrunn og én for dem med bachelorbakgrunn.     Allemennlærerbakgrunn:   1. Studieår Lineær algebra (10) Matematikk i utvikling (10) Forskningsmetoder (5) Moderne teknologi (5) Læring og undervisning av matematikk (10) Statistikk 2 (10) Modellering og differensiallikninger (10)   2. StudieårAlgebra 2 (10) Modellering og differensiallikninger (10) Arbeidsmetoder i matematikkundervisningen (10) Masteroppgave (30)     Bachelorbakgrunn:   1. Studieår Matematikk i utvikling (10) Arbeidsmetoder i matematikkundervisningen (10) Forskningsmetoder (5) Moderne teknologi (5) Læring og undervisning av matematikk (10) Begreper i analyse (10) Masteroppgave (10)   2. Studieår Algebra 2 (10) Masteroppgave (50)   Behov for arbeidskraftDet er stort behov for godt kvalifiserte matematikklærere på alle nivå i utdanningssystemet. Omkring halvparten av kandidatene i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Agder arbeider nå med lærerutdanning på universiteter og høgskoler. Den andre halvparten arbeider i grunnskolen, den videregående skolen eller i privat næringsliv. Studiet kvalifiserer for stilling som lektor i skolen. [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
NIH sitt mål er å skape den gode læreren som inspirerer elevene, og gir dem et positivt møte med kroppsøving og fysisk aktivitet i skolen. [+]
Utdanningen integrerer det idrettsfaglige med både praktisk og teoretisk pedagogikk. I aktivitetslæren inngår lek, dans, idrett, friluftsliv, og selvvalgte idretter. De idrettslige basisfagene gir deg kunnskap om motorisk utvikling og læring, trenings- og bevegelseslære, og hvilken betydning idrett har i samfunnet. Du lærer å benytte denne kunnskapen til å vurdere elevers ulike forutsetninger for kroppsøving, utarbeide undervisningsopplegg og gjennomføre undervisning. I tillegg er det 12-14 uker praksis i grunn- og videregående skole. Basisår i idrettsvitenskap er første studieår. Programmet gir 180 studiepoeng og bachelorgrad. Bachelorprogrammet kvalifiserer for opptak til masterstudier. Organisering og arbeidsformerI undervisningen er det lagt opp til veksling mellom teoretiske og praktiske arbeidsformer med fokus på hvordan en lærer kan arbeide. En viktig del foregår i praksisskoler under veiledning av øvingslærere. Du får dermed et stort ansvar, og det stilles høye krav til frammøte og aktiv deltakelse. Det stilles også krav til dine samarbeidsevner med andre studenter. Samarbeidet kan være knyttet til gjennomføring av oppgaver, til framlegg i undervisningen, eller til planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i praksisskolene. Muligheter i arbeidslivetVed fullført 3-årig faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag kan du undervise i grunn- og videregående skole. [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Ønskjer du å utdanna deg til musikklærar og musikkformidlar? Er du opptatt av å læra meir om musikk, og å komponera, spela og syngja saman med andre? Vil du utvikla evnen... [+]
  I dette musikkstudiet legg me vekt på samanhengen mellom kunstnarisk utvikling som utøvar, lyttar og komponist, og det å formidla musikk på ein god måte. Eit viktig siktemål i studiet er difor å utvikla fagleg, kunstnarisk, pedagogisk og didaktisk kompetanse for arbeid med musikk i opplæring.   Arbeid med hovudinstrument, komponering/arrangering og pedagogiske emne er gjennomgåande i heile studiet. Som student blir du sett på som ein ressursperson som kan vera med å påverka studiet. Du får arbeida med både hovud- og biinstrument, og det vert arbeidd med samspel, leiing/direksjon komponering/ arrangering, ulike konsertproduksjonar, studioarbeid og liknande.   Gjennom rettleia praksis vil du også få prøva deg som lærar og instruktør i ulike samanhengar. Studiestad Stord har studio, konsertsal og gode øvingsrom. Du får ta del i våre internasjonale nettverk, og me dreg på studieturar til interessante musikkstader.   Som student ved HSH kan du ha eit opphald i utlandet i løpet av studietida. Etablerte program og samarbeidsavtalar gjer at opphaldet på tre til seks månader blir godkjent som del av ditt studium ved HSH, og du taper ikkje tid.   Vidare studium: Studieprogrammet gjev grunnlag for opptak til mastergrader, slik som vår eigen mastergrad IKT i læring, og vidare musikkstudium. Du kan òg bruka delar av bachelorutdanninga i musikk til å byggja opp ei allmennlærarutdanning. Slik kan du få både ei allmennlærarutdanning og faglærarutdanning i musikk på fem år.   Her får du jobb: Du får ein solid og unik kompetanse og blir kvalifisert for arbeid i grunnskule, vidaregåande skule og kulturskule. Andre moglege arbeidsstader er kor, korps, band, ensembleverksemd (arrangør, komponist, utøvar og dirigent) musikkorganisasjonar og musikkprosjekt av ulike slag. [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
1-årig praktisk pedagogisk utdanning (PPU) er et studium for deg som vil bli lærer og allerede har bachelor- eller mastergrad i idrettsfag. [+]
1-årig praktisk-pedagogisk utdanning gir deg kunnskap om praktisk og teoretisk pedagogikk. Gjennom fagdidaktikk i kroppsøving lærer du hvordan du kan formidle din idrettsfaglige kompetanse fra bachelorgrad til elever på ulike nivåer.Du lærer å vurdere elevers ulike forutsetninger for kroppsøving, utarbeide undervisningsopplegg og gjennomføre undervisning. I tillegg er det 12-14 ukers praksis i grunn- og videregående skole. Studiet gir 60 studiepoeng og må tas etter fullført grad - bachelor eller master. Organisering og arbeidsformerStudiet har forelesninger, praksis, problembasert læring, egenstudier og gruppearbeid med og uten veiledning. Du vil lære å planlegge, tilretteleggeog gjennomføre opplæring i kroppsøving gjennom praksisperiodene. Muligheter i arbeidslivetEtter fullført 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning kan du undervise i grunn- og videregående skole. Det er også andre arbeidsmuligheter i privat og offentlig sektor for deg som har en kombinasjon av pedagogisk og idrettsfaglig kompetanse. [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
Matematikk 3 inneholder emner i statistikk, funksjonslære og matematikkdidaktikk. [+]
Målet med studiene er å gi et solid faglig grunnlag for å undervise i matematikk i grunnskole og videregående skole. Det kan inngå praksis i skolen i studiene.   Matematikk 3 gis i vårsemesteret og inneholder emner i statistikk, funksjonslære og matematikkdidaktikk. Matematikk 2 gis i høstsemesteret og inneholder emner i geometri, tallære, algebra og matematikkdidaktikk. Matematikk 2 og 3 kan studeres uavhengig av hverandre.   Matematikk 2 og 3 er beregnet for dem som skal ta matematikk som del av allmennlærerstudiet, eller for lærere som ønsker videreutdanning i matematikk. Allmennlærere som tar matematikk 2 og 3, vil etter tredje år være kvalifisert for opptak til masterprogrammet i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Agder. [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
Kroppsøving 1 og 2 kan inngå som valg i allmennlærerutdanningen eller tas som tilleggsutdanning for lærere. [+]
Høst   Kroppsøving 1 og 2 kan inngå som valg i allmennlærerutdanningen eller tas som tilleggsutdanning for lærere.   Kroppsøving 1 kan tas som fordypning i førskolelærerutdanningen. Kroppsøving 1 er rettet mot kroppsøving i barnehage og barnetrinnet i grunnskolen.   Kroppsøving 2 er rettet mot kroppsøving på ungdomstrinnet i grunnskolen.   [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
Hovedemner er treningslære og arbeidsfysiologi, idrett og samfunn, pedagogikk og psykologi, metode og statistikk. [+]
Studiet er en videreføring av årsstudiet i idrett og vil sammen med dette dekke kravet til fordypning i en bachelorgrad. Studiet tilsvarer deler av det 3. året i bachelorprogrammet i idrett.   Hovedemner er treningslære og arbeidsfysiologi, idrett og samfunn, pedagogikk og psykologi, metode og statistikk. Utgifter til undervisning som er lagt utenfor universitetets arealer, må dekkes av studentene. Noe av undervisningen kan bli gitt på engelsk.   Studiet kvalifiserer for undervisning i kroppsøving i grunnskole og videregående skole når det inngår som del av allmennlærerutdanning eller det suppleres med andre fag og praktisk-pedagogisk utdanning. Studiet kvalifiserer også for arbeid med frivillig idrett.   [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
Matematikk 2 inneholder emner i geometri, tallære, algebra og matematikkdidaktikk. [+]
Målet med studiene er å gi et solid faglig grunnlag for å undervise i matematikk i grunnskole og videregående skole. Det kan inngå praksis i skolen i studiene.   Matematikk 2 gis i høstsemesteret og inneholder emner i geometri, tallære, algebra og matematikkdidaktikk. Matematikk 3 gis i vårsemesteret og inneholder emner i statistikk, funksjonslære og matematikkdidaktikk.   Matematikk 2 og 3 kan studeres uavhengig av hverandre.   Matematikk 2 og 3 er beregnet for dem som skal ta matematikk som del av allmennlærerstudiet, eller for lærere som ønsker videreutdanning i matematikk. Allmennlærere som tar matematikk 2 og 3, vil etter tredje år være kvalifisert for opptak til masterprogrammet i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Agder.   [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Ingen enkeltfaktor er mer avgjørende for kvaliteten i skolen enn læreren. En solid faglig kompetanse er grunnlaget for den pedagogiske virksomheten. [+]
Innledning Ingen enkeltfaktor er mer avgjørende for kvaliteten i skolen enn læreren. Den kvalifiserte læreren skal ha en allsidig kompetanse. En solid faglig kompetanse er grunnlaget for den pedagogiske virksomheten. Også oppgavene som kulturformidler, veileder, forbilde og inspirator tilsier at læreren trenger solid faglig kompetanse. Kjernen i den didaktiske kompetansen er å kunne legge til rette for at elevene skal lære å lære, slik at de kan utvikle sin personlige danning og bidra til fellesskapet på en meningsfylt måte. Læreryrket krever sosial kompetanse, det vil si evne til samhandling og kommunikasjon. Lærere trenger også endrings- og utviklingskompetanse når de skal fornye den pedagogiske virksomheten. I all sin virksomhet trenger læreren yrkesetisk kompetanse. Det innebærer å kunne se sammenhengen mellom allmenn moral og etikk og de særskilte kravene yrket stiller. De fem kompetanseområdene som er nevnt ovenfor, er alle aspekter ved lærerens mangfoldige yrkeskunnskap. De er kjernen i lærerens profesjonskunnskap.   Studieplanen bygger på "Rammeplan for Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag" fastsatt 3. april 2003 av Utdannings- og forskningsdepartementet. Studiet bygger på første år bachelor. Studiet er i andre og tredje år inndelt i fire hovedområder: pedagogikk, aktivitetslære, fagdidaktikk og basisfag. Praksisopplæringen til sammen 12 uker, er en integrert del av studiet.   Pedagogikk, fagdidaktikk og skolepraksis må gjennomføres i samme studieår.  Mål for utdanning Studentene skal etter endt utdanning: Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning, læring og oppdragelse. Kunne ta utgangspunkt i ulike forutsetninger hos elever og legge til rette opplæring i samsvar med målene i grunnutdanningen. Vise evne til personlig utvikling og yrkesetisk holdning. Ha evne til refleksjon og interesse for faglig og pedagogisk utviklingsarbeid som er relevant for arbeid i skolen. Forstå sammenhengen mellom læreryrket og opplæringssystemets funksjon i samfunnet. Ha faglige forutsetninger for opptak til et masterstudium ved NIH.   Organisering og arbeidsformer I lærerutdanningen foregår studiene med utgangspunkt i to læringsarenaer : NIH og skoleverket. Det legges vekt på aktiv bruk av begge læringsarenaer og integrering av kunnskap og ferdighet. Lærerutdanningen er lagt opp med en veksling mellom teoretiske og praktiske studier med fokus på lærerens arbeid. En viktig del av studiene foregår i øvingsskoler under veiledning av øvingslærere.   Lærerutdanningen er et praksisbasert og yrkesrettet studium der studenten på særskilt vis forplikter seg og tar ansvar. Det blir stilt høye krav til frammøte og aktiv deltakelse. Studentene skal, både i teori og praksis, samarbeide med medstudenter. Samarbeidet kan være knyttet til gjennomføring av oppgaver, til framlegg i undervisningen på NIH, eller til planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i praksisskolene. Det forventes at studentene viser evne til samarbeid, til veiledning av medstudenter, og til selv å ta i mot veiledning. Det stilles store krav til læreres evne til samarbeid med både elever, kollegaer, ledelse og foreldre, og det er vesentlig at lærerstudentene prøves i dette.   Timeplanene for ukene i studiet er lagt opp for å gi studentene tid, enkeltvis og i grupper, til å arbeide med avtalte temaer og problemstillinger før og etter undervisning og presentasjoner. Veien mot sluttmålene i hvert av emnene, som framgår av emneplanene, går følgelig via flere prosesser som krever aktiv medvirkning fra studentene underveis.  [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
Kroppsøving 1 og 2 kan inngå som valg i allmennlærerutdanningen eller tas som tilleggsutdanning for lærere. [+]
Kroppsøving 1 og 2 kan inngå som valg i allmennlærerutdanningen eller tas som tilleggsutdanning for lærere.   Kroppsøving 1 kan tas som fordypning i førskolelærerutdanningen. Kroppsøving 1 er rettet mot kroppsøving i barnehage og barnetrinnet i grunnskolen.   Kroppsøving 2 er rettet mot kroppsøving på ungdomstrinnet i grunnskolen   [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Dette er en forskerutdanning som består av en opplæringsdel og en forskningsoppgave, doktoravhandlingen. [+]
Dette er en forskerutdanning som består av en opplæringsdel og en forskningsoppgave, doktoravhandlingen.   Normalt tas dette studieprogrammet av studenter som har søkt og fått doktorgradsstipend.   Avhandlingene er ofte knyttet til større forskningsprosjekter ved fakultetet. Det er utviklet samarbeid med de andre nordiske og de baltiske landene gjennom den nordiske forskerskolen i matematikkdidaktikk. [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Studiet inneholder emner i kalkulus, algebra, geometri, statistikk, differensiallikninger og modellering. [+]
Målet for årsstudiet er å gi studentene en solid innføring i matematikk. Studiet inneholder emner i kalkulus, algebra, geometri, statistikk, differensiallikninger og modellering.   Studiet gir faglig grunnlag for å undervise i matematikk i grunnskole og i videregående skole. I skolen er det stort behov for lærere med godt grunnlag i matematikk.   Studiet er identisk med første året i bachelorstudiet i matematikk og fysikk og første året i femårig integrert masterprogram i matematikkdidaktikk.   [-]
Les mer
5 år
På forespørsel
Matematikkdidaktikk er en sterk faglig og fagdidaktisk kompetanse i matematikk med tanke på undervisningsstillinger. [+]
Det femårige integrerte masterprogrammet i matematikkdidaktikk er en utdanning der du ikke går veien om bachelorgraden, og der praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) er en del av studiet. Det er et tilbud til studenter som ønsker en sterk faglig og fagdidaktisk kompetanse i matematikk med tanke på undervisningsstillinger. I andre studieår kan du velge et annet skolefag som gir deg undervisningskompetanse også i dette faget. I studiet behandles matematikk sett i sammenheng med undervisning, blant annet læring, undervisning og formidling av matematikk på ulike nivåer i utdanningssystemet. Matematikkens historiske utvikling har også en viktig plass i studiet. Studiet kvalifiserer for stilling som lektor i skolen.   Oppbygging:  1. studieår Kalkulus 1 (10 ) Algebra (10) Geometri (10 ) Kalkulus 2 (10) Statistikk 1 (10 ) Modellering og differensiallikninger 1 (10 )  2. studieår Et annet skolefag (60 )  3. studieår Praktisk-pedagogisk utdanning (60 )  4. studieår Lineær Algebra (10) Matematikk i utvikling (10) Forskningsmetoder (5) Moderne teknologi (5) Læring og undervisning av matematikk (10) Statistikk 2 (10) Modellering og differensiallikninger (10)  5. Studieår: Algebra 2 (10) Modellering og differensiallikninger (10) Arbeidsmetoder i matematikkundervisningen (10) Masteroppgave (30) Tallene i parentes angir antall studiepoeng   Før studentene begynner på studiet, må de legge fram politiattest Det er også innført skikkethetsvurdering. For noen er det krav om tuberkuloseundersøkelse. Behov for arbeidskraftDet er stort behov for godt kvalifiserte matematikklærere på alle nivåer i utdanningssystemet. Omkring halvparten av kandidatene i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Agder arbeider nå med lærerutdanning på universiteter og høgskoler. Den andre halvparten arbeider i grunnskolen, den videregående skolen eller i privat næringsliv.   [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Doktorgradsstudiet i musikkpedagogikk gir et bredt grunnlag for å forstå og vurdere musikkundervisning og musikkformidling. [+]
Musikkpedagogikk og musikkterapi Både musikkpedagogikk og musikkterapi er tverrfaglige disipliner som krever et tverrfaglig program. Et slikt program tilbyr NMH, i samarbeid med andre norske og nordiske institusjoner.   I tillegg vil en viktig del av opplæringen knyttes til de kurs som arrangeres innenfor nordiske nettverk. Her er det to nettverk som begge har utdanningen av doktorstipendiater som sine hovedmål: Et nordisk nettverk for musikkterapeutisk forskning ble etablert i 1993. Det har sin hovedbase ved Aalborg Universitetet , og har gjennomført en rekke forskersymposier o.l.   Et lignende nettverk ble etablert for musikkpedagogisk forskning. Dette nettverket arrangerer årlige forskerkurs og gir ut årbøker med vitenskapelige artikler. Dokumentasjonen av arbeidet skal være en doktorgradsavhandling, og studiet avsluttes med en disputas.   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.