Mote, velvære og skjønnhetskurs
Fashion og mote kurs
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

2 år
Kunne du tenke deg å jobbe med merkevarekommunikasjon for mote- og livsstilindustrien? Da er Fashion Brand Communication utdanningen for deg. [+]
Institusjonen ESMOD har utviklet seg i takt med mote- og livsstilsmarkedets behov i 180 år. I dag tilbyr ESMOD International to utdanningsløp som de kaller henholdsvis creation og business. Studiet Fashion Brand Communication bygger på sistnevnte. ESMOD Oslos toårige fagskoleutdanning Fashion Brand Communication er rettet mot mote- og livsstilindustrien, og tar for seg merkevarekommunikasjon i dette omfattende feltet. Fordi utdanningen inngår i ESMODs internasjonale utdanningsnettverk, vil perspektivet vi jobber ut fra også være internasjonalt. Gjennom utdanningen vil du få en grundig innføring i dagens praksis innen markedsføring og kommunikasjon i mote- og livsstilbransjen. Du vil lære å bygge kjennskap til en eksisterende merkevare, samt kommunisere produkter og tjenester mot spesifikke målgrupper. Videre vil du få kunnskap om hvordan man jobber med produktutvikling, for å bygge en bredere og mer bærekraftig merkevare, gjennom tilpasning og utvidelse av merkevarens sortiment med nye produktgrupper. Hva lærer du? Studieplanen er utarbeidet etter ESMOD Internationals pensum for utdanningen ESMOD Fashion Business. For å få en helhetlig forståelse for moteindustrien og alle aktørene i bransjen, vil du få en innføring i stilhistorie, trender, tendenser og segmenter. Dette danner et godt grunnlag for å lære om branding og merkevareutvidelse. Utdanningen består av følgende emner: Trender og livsstil  Merkevareutvidelse og tilpasning   Merkevarekommunikasjon   Profesjonalisering  Gjennom studiet vil du tilegne deg en god forståelse for bruk av sosiale medier og ulike kommunikasjonsplattformer, og hvordan du forfatter selgende tekster som engasjerer målgruppen. I tillegg vil du få en innføring i generelle prinsipper for foto- og bildebruk, samt for layout til ulike flater. Videre vil du lære å utarbeide presentasjoner og innsalgsmateriell for dine ideer, samt hvordan du planlegger og gjennomfører digitale kampanjer, og måler effekten av disse. ESMOD Oslo har et omfattende kontaktnett innen motebransjen, både nasjonalt og internasjonalt. Dette nettverket benyttes aktivt i utdanningen gjennom gjestelærere, sensorer/jurymedlemmer, bedriftsbesøk og prosjektoppgaver. Med kunnskapen og ferdighetene du sitter igjen med etter endt utdanning, vil du kunne definere en aktørs kommunikasjonsbehov og finne innovative løsninger på morgendagens markedsutfordringer. Du vil ha en inngående forståelse av mote- og livsstilindustrien, og hvilken rolle enhver profesjonell aktivitet har i merkevarekommunikasjonen. Jobbmuligheter: Etter fullført og bestått utdanning kan du jobbe innenfor mote- og livstilindustrien med:  Merkevareutvidelse Merkevaretilpasning Digital kommunikasjon Digital markedsføring Innholdsmarkedsføring Inbound marketing CRM (Customer relationship management) Community manager (etablere en "online community") VIP-influencing - Arbeid med sosiale medier Arbeid i PR-byrå Arbeid i agentur Arbeid i trendbyrå Arbeid med CMS (Content management system) Dersom du ønsker å studere videre kan du søke opptak til det tredje året ved ESMOD Paris’ utdanning ESMOD Fashion Business, på NKR-nivå 6. [-]
Les mer
2 år
Drømmer du om å bli motedesigner? Hvis du ønsker deg en fremtid innen mote og har lyst til å leve av din lidenskap, tilbyr ESMOD Oslo den eldste og mest prestisjetunge ut... [+]
Det internasjonale ESMOD-pensumet er treårig. Motedesigner og modellør tilsvarer de to siste årene. Våre studenter velger som regel å starte på vår ettårige fagskoleutdanning Motedesign- og modellismemedarbeider (60 studiepoeng), og deretter gå videre på vår toårige fagskoleutdanning (120 studiepoeng). Til sammen dekker disse to studiene hele ESMOD-pensumet. Etter fullført og bestått studium, kan du oppnå det prestisjetunge ESMOD-diplomet. Dette er internasjonalt anerkjent, og vil åpne mange dører for deg i motebransjen. Videre kan du bygge på med en master ved ESMOD Paris. En motedesigner og modellør skal ha oversikt over og selvstendig kunne utføre varierte arbeidsoppgaver innenfor hele produksjonsforløpet fra inspirasjon og idé, til design og ferdig plagg/prototype. I løpet av vårt toårige studium vil gi du få ferdigheter og kunnskap innen moteillustrasjon, farge- og tekstillære. Du vil du få erfaring med kolleksjonsoppbyggning for både dame, herre og barn innen ulike markedssegmenter. I tillegg får du inngående opplæring i digitale verktøy for tegning, bildebehandling og layout. Hva lærer du? Studiet er delt likt mellom fagområdene modellisme og design. Modellisme er oversettelsen av idè til ferdig produkt gjennom drapering, mønsterkonstruksjon, tilskjæring og søm, mens design omhandler den kreative prosessen. I modellisme vil du utvikle dine tekniske ferdigheter for å kunne gjøre dine kreative visjoner og ideer til ferdige produkter.  Du vil få en inngående opplæring i Adobe-programmene Photoshop, Illustrator og InDesign, samt mulighet til å sertifisere deg i disse programmene. En slik sertifisering vil gi deg et stort fortrinn ved jobbsøking.   I løpet av studietiden vil du få en innføring i følgende emner: Design og produktutvikling Yrkes- og bransjeteori Modellering og mønsterkonstruksjon Søm Din personlighet og identitet vil komme til uttrykk i avgangskolleksjonen, som du vil arbeide med store deler av det siste studieåret. Her kan du fordype deg i et valgfritt tema, målgruppe og markedssegment innen dame-, herre- eller barneklær.  Kolleksjonen presenteres for en bransjejury, samt en representant fra ESMOD Paris som vil vurdere din mulighet for å motta det prestisjetunge ESMOD-diplomet. Juryen deler også ut priser for de beste arbeidene. I løpet av studietiden vil du få delta i prosjekter med reelle bransjeaktører, dra på studietur til Kina og London, samt få mulighet til å utveksle til en av våre samarbeidsskoler i ESMOD-systemet. Skolens tette samarbeid med motebransjen gir deg en unik mulighet for nettverksbygging, både nasjonalt og internasjonalt. Det er kombinasjonen av disse elementene og ESMODs metoder, som gir deg både de kreative og tekniske ferdighetene som skal til for å lykkes i motebransjen. Jobbmuligheter Etter fullført og bestått utdanning i Motedesigner og modellør, vil du ha alle forutsetninger for en sukessfull karriere i motebransjen. Med det internasjonale ESMOD-diplomet vil du være blant eliten i moteverden.  Våre tidligere studenter jobber i dag for kjente designere som for eksempel Holzweiler, Acne, FWSS, Tom Wood og Cathrine Hammel. Flere har også etablert sine egne merker, blant annet Carla&Jade, Epilogue, Arne&Carlos, Sadoni Couture, IDEOM Oslo og EBEN. Mange jobber også for store bransjeaktører som Bik Bok, Carlings og Helly Hansen. Med en ESMOD-utdanning vil du kunne påta deg stillinger i motebransjen, både i Norge og internasjonalt, som blant annet: Designer Modellør Innkjøper Kolleksjonskoordinator Kostymør Moteskribent Stylist Produksjonskoordinator Produktutvikler Mønsterkonstruktør Vår 2-årige fagskoleutdanning gir deg den unike muligheten til å gå direkte fra fagskole til en internasjonal mastergrad. ESMOD Oslo er det eneste motestudiet i Norge som gir deg denne muligheten. Ved ESMOD Paris kan du ta en master med høy internasjonal prestisje. [-]
Les mer
2 år
Tidsriktig utdanning som fokuserer på motedesignerens rolle i skjæringspunktet mellom det kreative og det kommersielle. [+]
Motedesign er en spennende, yrkesrettet utdanning som vektlegger motedesignerens mange roller – fra kreativ til markedsorientert. Programmet undervises av både designere og andre aktører som alle har sitt profesjonelle virke i motebransjen. Som skole er vi opptatt av å være en levende og aktiv del av motemiljøet. Dette gir deg mulighet til å knytte viktige kontakter underveis i studietiden og bygge opp et solid nettverk.Etter fullført og bestått utdanning i Motedesign har du muligheten til å jobbe innen blant annet klesdesign, produksjon og innkjøp. Hovedfagene på denne linjen er Design og Konstruksjon. I Motedesign arbeider vi med digitale verktøy og studerer linjeføring, materialbruk og farger. I Konstruksjon fokuserer vi på mønster, søm og modellering.Fagene Produksjon & verdikjede, Produktutvalg & innkjøp samt Trend & Trend forecasting vil ruste deg til å forstå mote som et kommersielt produkt – og bransjen som et område i stadig utvikling. Bruk av Adobe-programmene Illustrator, Photoshop og Indesign er viktige redskap i veien mot et selvstendig arbeide som presenteres i studiets andre år. Dette vil komme til uttrykk både gjennom en portefølje og en minikolleksjon.I Motedesign og Konstruksjon lærer du å designe alt fra enkeltplagg til en hel kolleksjon, og får gjennom dette innsikt i sammenhengen mellom materielt og digitalt arbeid. I Produksjon får du innføring i teknikker som modellering, konstruksjon og mønsterutvikling. Det fokuseres også på moteklær som kommersielle produkt.I modulen Motedesign & kontekst tar vi for oss motehistorie og hvordan moten formidles, samt ser på visuell fremstilling av trender og gjennomgang av trendrapporter. Produktutvalg & innkjøp inngår også i denne modulen. Støttefag som blant annet Juridiske emner og Entreprenørskap gir deg innblikk i lovverk og forretningsplanutvikling. Møte med næringen bidrar med verdifull innsikt i ulike aktørers virksomhet innenfor den norske moteindustrien. Her ligger også mulighetene åpne for selv å knytte relevante kontakter innenfor det fagområdet du er mest interessert i.   [-]
Les mer
1 år
Interessert i mote? Med ESMOD Oslos 1-årige fagskoleutdanning som fundament, kan du påta deg mange ulike arbeidsoppgaver og stillinger i motebransjen. [+]
Det internasjonale ESMOD-pensumet er treårig. Motedesign-og modellismemedarbeider tilsvarer det første året. Våre studenter velger som regel å ta vår ettårige fagskoleutdanning (60 studiepoeng), og deretter gå videre på vår toårige fagskoleutdanning Motedesigner og modellør (120 studiepoeng). Til sammen dekker disse to studiene hele ESMOD-pensumet. Studiet motedesign- og modellismemedarbeider vil gi deg ferdigheter innen moteillustrasjon, farge- og tekstillære, samt den kreative prosessen fra idé til ferdig produkt. Som en del av studiet vil du også lære deg grunnleggende ferdigheter innen digitale verktøy for tegning, bildebehandling og layout.   Hva lærer du? Studiet er delt likt mellom fagområdene design og modellisme. Design omhandler den kreative prosessen, mens modellisme er oversettelsen av idè til ferdig produkt gjennom drapering, mønsterkonstruksjon, tilskjæring og søm. I modellisme er mønsterkonstruksjon og søm av produkter til dame hovedfokus.  Du vil få en grunnleggende opplæring i Adobe-programmene Photoshop, Illustrator og InDesign.   I løpet av studietiden vil du få en innføring i følgende emner: Design og produktutvikling Yrkes- og bransjeteori Modellering og mønsterkonstruksjon Søm Skolens tette samarbeid med motebransjen gir deg en unik mulighet for nettverksbygging, både nasjonalt og internasjonalt. I løpet av studietiden vil du få delta i prosjekter med reelle bransjeaktører og dra på studietur til Paris. Jobbmuligheter Etter fullført fagskoleutdanning i Motedesign- og modellismemedarbeider, kan du gå rett ut i jobb i kles- og testilbransjen som medarbeider for: Designere Modellører Innkjøpere Kolleksjonskoordinatorer Kostymemakere Motemagasin Stylister Produksjonskoordinatorer Produktutviklere Mønsterkonstruktører Dersom du ønsker å studere videre, kan du søke deg inn på vår 2-årige fagskoleutdanning Motedesigner og modellør. Ved fullført og bestått studium, kan du oppnå det prestisjetunge ESMOD-diplomet.   [-]
Les mer
2 semester 56 800 kr
Vil du jobbe innen mote? Motekonsulent er en kreativ og yrkesrettet utdanning som gjør studentene kvalifiserte til å kunne arbeide innenfor mange av de ulike områdene ... [+]
Motekonsulent Klær og tilbehør er image som forteller andre noe om hvem vi er, også på andre områder enn ytre framtoning. Klær brukes for å definere personlighet. En personlig stil er derfor viktig for mange. Førsteinntrykk teller i flere og flere sammenhenger, enten vi liker det eller ikke, og ikke minst innen business. Likedan har tidsklemmen funnet sin vei inn i våre hjem. At flere ønsker profesjonell hjelp og veiledning til styling og shopping er derfor en naturlig utvikling. Målsetting for utdanningen Målsettingen for SoFI er å tilby studentene en moderne, effektiv og fremtidsrettet grunnutdanning i motekonsulentvirksomhet. Kunnskap om farge og stil for ulike kroppsfasonger og personligheter, et oppdatert øye for trend samt ferdigheter innen salg og service, gjør studentene ved Utdanningshuset attraktive for næringslivet.   Vårt fokus er å utvikle motekonsulenter med god teoretisk og teknisk kunnskap, praktiske ferdigheter, samt evnen til å uttrykke seg visuelt. Den unike kombinasjonen av kreative- og merkantile fag er direkte kompetansebyggende. Undervisningen gjennomføres av kompetente faglærere som også vil være veiledere gjennom utdanningen, spesielt i forbindelse med tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekt. Workshops og foredrag fra ulike deler av motebransjen vil inspirere studentene og belyse veier for videre karriere. Ved endt utdanning vil et personlig vitnemål og portefølje hjelpe de nyutdannede med å ta de første skrittene ut i motejungelen.   Utdanningen fokuserer på motekonsulentens rolle i kryssilden mellom det personlig kreative og det kommersielle markedsorienterte. Juridisk kompetanse og grunnleggende kunnskap om økonomi og markedsføring knyttet til salg og forretningsvirksomhet, gir studentene en solid utdanning fundamentert til mote. Skolen gir opplæring i kreativteoretiske fag som blant annet motehistorie, figurforming, merkevarer og produktkunnskap. Innen merkantil fagretning blir det undervist i temaer som markedsføring, salg, bedriftsøkonomi og jus. Teori alene skaper imidlertid ikke en god motekonsulent. Praktisk arbeid med garderobeplanlegging, farge- og stilanalyser, fashionstyling og fotoshoots er nødvendige ingredienser for å utvikle selvstendige og profesjonelle motekonsulenter. Kunnskap om hvordan trender etableres og endres i samfunnet gir moten et dypere perspektiv. Kilder til inspirasjon eller oppdatering er viktig for å pirre kreativitet og evnen til hele tiden å ligge et skritt foran. For å utvikle et godt visuelt uttrykk undervises det i blant annet mood-boards, moteillustrasjon og eksponeringsdesign.  Jobbmuligheter Studiet egner seg best for personer som søker jobb som: Stylist -det være seg for privatpersoner og/eller næringslivet Butikkansatt - særlig eksklusive forretninger etterlyser butikkpersonell med profesjonell kompetanse innen klær og tilbehør Assistent eller medarbeider hos etablerte aktører innen motebransjen Personer med høyere utdanning innen andre fagretninger, med ønske om å arbeide i crossover-feltet tilknyttet moteindustrien Etter endt studie skal studentene ha en god praktisk kunnskap i det som vil være reelle arbeidsoppgaver for Motekonsulenten. Utdanningen fokuserer på evnen til å kunne kle opp ulike menneskekropper og personligheter på måter som gagner den enkelte, også med hensyn til alder, budsjett og anledning. Motekonsulenten skal være oppdatert innen både gatemote og haute coutur / Prêt-à-porter. Konkret kunnskap om forbrukeratferd, bedriftsøkonomi og kjøpslov er nødvendig for å kunne arbeide trygt og selvstendig i flere bransjer. Studentene vil også få erfaring med fashion-styling av profesjonelle modeller – fra idè til ferdig produkt – med fotoshoot. Studieinndeling   Studiet Motekonsulent er inndelt i fire hovedområder:   Kreativ fagdel Merkantil fagdel Praktisk fagdel (portefølje) Møte med bransjen og næringslivet   Denne firedelte kombinasjonen er unik i Norge i utdanningssammenheng og vil derfor tilføre arbeidsmarkedet en helt spesiell kompetanse. Behovet for den kunnskapen en ferdig utdannet Motekonsulent har tilegnet seg, er stor både blant bedrifter i næringslivet og privatpersoner. Kreativ fagdel Fargelære Studentene får grundig opplæring i fargelære. Kunnskap om farger er helt essensielt for en Motekonsulent. Særlig i sitt arbeid med privatkunder skal motekonsulenten kunne tilpasse fargene etter personlighet og utseende. I faget fokuseres det på analyse av kunden med hensyn til hud, hår og øyne ved hjelp av et koordinatorsystem. Meningen er å finne ut hva som kler kunden best. I tillegg benyttes fargehjulet og dets skalaer. Varme- og kalde farger, basefarger, forsterkningsfarger og kontrastfarger blir gjennomgått. I undervisningen vises det også hvordan fargerike assessoarer raskt kan sprite opp et klassisk antrekk. Som en naturlig del av faget inngår også fargepsykologi. Det fokuseres her på hvordan ulike farger påvirker og stimulerer oss psykisk i form av velvære og sinnsstemning.   Trender Gode kunnskaper om trender er en helt essensiell del av studiet. Motekonsulenten skal ha full oversikt over denne og neste sesongs trender. Herunder klær, assessoarer, makeup, hår, tekstiler, mønstre og farger. Kilder til oppdatering og inspirasjon blir gjennomgått både med hensyn til kommersielle trender og high fashion, streetwear og hva kjendiser til enhver tid kler seg i. Her inngår spesielt bruken av internett (style.com; vouge.co.uk; streetwear.co.uk; net-a-porter.com) som et nødvendig hjelpemiddel, men også viktige moteblader som Vouge, Elle, ID og Costume gjennomgås. Trendfaget har et viktig historisk perspektiv. Det blir en gjennomgang av kles- og motehistorien fra antikken og frem til i dag, med særlig fokus på 20. århundre. Det fokuseres på kunnskap om hvordan trender kommer og går, for så å hentes opp igjen. Det stilles krav til kunnskap om de store motehusene, designerne og merkene i vår samtid. I faget formidles også litt om semiotikk, hva moter og klær som språk formidler og hvilket budskap som blir signalisert. Sist, men ikke minst, blir det spennende foredrag om hvordan trender oppstår i samspill med kultur, historie, samfunnsliv og politikk.   Stil og styling Faget inndeles i to hovedområder. I den første delen gis opplæring i stilanalyse av kunden. De ulike kroppsfasonger og silhuetter gjennomgås, og ved hjelp av linjeoptikk vises det hvordan man går frem for å skjule eller fremheve diverse attributter. I stilanalysen inngår også hensyn til kundens personlighet, alder, ønsker og livsstil. Trender og stilarter inngår som en naturlig del av stylingsprosessen. I faget gis en grundig gjennomgang av ulike assessoarer (vesker, belter, sko og smykker), tekstiler og mønstre. Det fokuseres på hvordan kunnskap om ovennevnte samt farger, fasonger og snitt kan brukes aktivt av Motekonsulenten for å balansere ut eller fokusere inn ulike kroppsdeler. På denne måten vil Motekonsulenten påvirke kundens proporsjoner på en fordelaktig måte. Det blir også undervist i garderobeplanlegging for privatpersoner.   I fagets andre del skal studentene lære styling knyttet til profesjonelle modeller og high fashion. Her legges det enda større vekt på nåværende- og kommende trender samt unike ”it” sammensetninger av klær og assessoarer. Tilpasning med hensyn til modellens personlighet og utseende gjelder ikke i denne delen av faget. Her er det kun motene som rår, og modellen er et ”blankt lerret” til kreativ utfoldelse.Stil og styling er den viktigste kunnskapskilden for all praktisk oppgaveløsning.   Produktkunnskap Studentene får undervisning i tekstillære, hvordan de ulike tekstiler fremstilles og hva de inneholder. Det fokuseres på kvalitetssjekk av produkter. Søm vektlegges spesielt, men også hensyn til pris opp mot kvalitet. Likeledes blir behandling, oppbevaring og vaskbarhet gjennomgått.   I faget inngår også brukervennlighet. Hvilken event skal produktet passe til, eksempelvis casual, pyntet eller formell? Kunnskap vedrørende kundens livssituasjon, anledningen antrekket skal brukes i og kombinasjonsmuligheter med andre plagg, skal vektlegges av motekonsulenten når produkter velges.   Visuell fremstilling Faget Visuell fremstilling er viktig for motekonsulenten når han/hun skal formidle sitt budskap, for eksempel kombinasjoner av klær, videre til arbeidsgivere og kunder. Det undervises i moteillustrasjon med fokus på forskjellige tegneteknikker. Det legges vekt på å jobbe seg frem til et personlig uttrykk – studentens signatur.   I arbeidet med visuell fremstilling brukes også enkle fotografier. Motefotografer innhentes til undervisning vedrørende posering og plassering foran kamera. For fotoshoots og styling av modeller samarbeides det med studentene ved fra Bilder Nordic School of Photography.   I faget blir også kunnskap og fremstilling av mood-boards (stemningsplakater) trukket inn. Dette er en kreativ prosess, og det legges vekt på å formidle en ide/følelse med praktiske hjelpemidler.   I Eksponeringsdesign lærer studentene om produktplassering og sammensetning av varene i butikkens lokaler, for eksempel hvilke salgsbord som selger. Det visuelle som stil og fargesammensetning av produkter er også viktige elementer. Merkantil fagdel   Salg og markedsføring   Studentene får en innføring i salg og markedsføring. Faget dreier seg om gjennomføring av salgsprosesser basert på kunnskap om varer, tjenester og etiske normer for salgs- og markedsføringsarbeid. Sentralt står menneskekunnskap og måter å skape gode relasjoner på. Kommunikasjon, etikk og forståelse av kulturell identitet inngår som nødvendige elementer når det gjelder å forstå kundens behov og ønsker. Kunnskap om dette står sentralt for et godt samspill mellom kunde og selger, og er viktig for gjennomføring av salgsprosesser og serviceytelser. Motekonsulenten er bedriftens ansikt utad. En profesjonell opptreden som også innebærer å lytte til kundens ønsker og behov er derfor essensielt.       I arbeidet med kunden skal motekonsulenten håndtere ulike balanseganger. Som Motekonsulent skal du kunne formidle hva kunden kler ”objektivt sett”, oppfordre kunden til nytenkning og dermed kanskje utfordre hans/hennes egne antagelser og meninger. Dette samtidig med at kunden føler seg hørt og respektert.   I faget Salg og service inngår teorier og modeller innen etikk, kundebehandling, motivasjon og behovsanalyse. Budskapet skal nå frem til kunden - fagsjargong kan forvirre! Studentene skal trenes i å bruke et språk kunden forstår og visualisere med tegninger og bruk av prøverom.       Bedriftsøkonomi   En grunnleggende økonomisk forståelse er nødvendig for økonomistyring i varehandel og tjenesteyting. I faget inngår kvalitetskontroll, beregning av priser, budsjettering for både bedrift og kunde og vurdering av lønnsomhet. Det er viktig at motekonsulenten er resultatorientert med hensyn til salg av klær for bedriften, uten at dette går på bekostning av kundens behov og budsjett. Studenten skal kjenne til hvilke prisvurderinger som er viktige for bedriften, herunder hvilke varer som er lønnsomme og hva som selger. Studenten skal også ha kunnskap om kundens prisvurderinger, slik som kundens behov versus hva som er tilgjengelig på markedet.       Juridiske emner   Gjennom det juridiske faget får studenten kjennskap til de lovene som en motekonsulent vil ha behov for å kjenne til. Blant annet legges det vekt på både bedriftens og kundens rettigheter og plikter, og regelverk for kortbruk og kreditt. Motekonsulenten skal ha kunnskap om lover og regler knyttet til både kjøp og salg av varer/tjenester, samt markedsføring av de produkter som anses som nødvendig for motekonsulentens virke.   Porteføljeutvikling En god portefølje er det viktigste redskapet i videre karriere. Under hele studiet fokuserer skolen på produksjon av målrettede oppgaveløsninger som legges inn i studentens særegne portefølje. I disse tverrfaglige praktiske oppgavene skal studentene fremstille og sette sammen ulike antrekk. Oppgaveteksten skal opplyse om budsjettrammen og anledningen / eventen antrekket skal brukes i. I arbeidet med løsningen må studentene aktivt bruke sin kunnskap fra de teoretiske fagene, for eksempel Trender, Stil og styling og Fargelære. I løpet av studietiden løses flere oppgaver (det beregnes ca 20 timer egenarbeid til hver av disse). Den ene halvparten av oppgavene knyttes til arbeidet med motekonsultasjon av privatkunder, og den andre halvdelen rettes mot high fashion og styling av profesjonelle modeller.   Studentene treffer lærerne jevnlig under arbeidet med de praktiske oppgavene. I tillegg gis veiledning av motefotografer og det samarbeides med studentene ved Bilder Nordic School of Photography i forbindelse med fotoshoots av sluttproduktene. Alle oppgaveløsninger skal fremstilles visuelt ved hjelp av moteillustrasjon, foto og mood-boards.   De valgene og avgjørelsene som tas i arbeidet med oppgavene, skal begrunnes skriftlig i porteføljen. Slik reflekteres studentenes kunnskapsnivå med hensyn til de teoretiske fagdelene. For innhenting / lån av klær og tilbehør, er det opprettet samarbeid med diverse foretninger og PR-byråer. Møte med næringen   Foredrag og workshops   Utdanningshuset introduserer studenten for ledende profesjonelle aktører innen ulike deler av motebransjen gjennom foredrag og workshops. Eksempler på områder kan være designere, representanter fra diverse motehus/bedrifter, stylister, trendanalytikere, motejournalister, personal shoppers med mer. Hensikten er at studentene skal få en kort introduksjon til fagretningen og de ulike arbeidsområdene. Dette gir også studentene mulighet til å eksponere egne porteføljer ovenfor etablerte i bransjen. Foredrag og workshops er ment som inspirasjon og hjelp til å velge videre karriereretning.     [-]
Les mer
4 semester
Moteindustri utdanningen er en kreativ og yrkesrettet utdanning som gjør deg klare til å fylle mange roller i motenæringen. Du vil få en tverrfaglig utdannelse innen ... [+]
Vil du jobbe innen mote?  Motebransjen er mangfoldig og dekker et bredt spekter. Fra produktutvikling og produksjon, til hvordan varen blir markedsført og til slutt hvordan produktet blir mottatt av kunden og bransjen selv. Ved å studere moteindustri vil man kunne være med på å forme denne spennende industrien. Moteindustristudiet går over to år (fire semestre på dagtid) De fire modulene Utdanningen er delt inn i fire moduler, ved begynnelsen av det andre studieåret spesialiserer studenten seg innen en av disse modulene  for å oppnå spisskompetanse. Studiemodulene er: produksjon og produkt, Mote og  markedsføring, Motejournalistikk og PR, og Styling. Gjennom studiet får du en dyp forståelse for den kreative og merkantile delen av industrien, samt hvordan og hvorfor disse henger tett sammen. Du vil få kunnskap som omhandler designprosessen fra skissestadiet til ferdig produkt. Videre vil du forstå alle produksjonsprosesser frem til ferdigstillelse av produktet, men også prosessene som gjennomføres for å gjøre produktet kjent for forbruker. Vi ser også på produktets livsløp i markedet, også etter at forbruker har sluttet å bruke det - til destruksjon og eventuelt resirkulering av produktet. Det er en syv ukers utplasseringsperiode i løpet av utdanningen   Møte med næringen SoFI har en stort kontaktnettverk i bransjen som vi trekker inn i undervisningen. Moteindustriutdanningen inneholder også en praksisperiode på 7 uker i en relevant bedrift under studiets 3. Semester. Praksisperioden vil gi deg et direkte møte med bransjen og gi deg anledning til å bygge nettverk i en spennende bransje. Jobbmuligheter etter endt utdanning SoFI vil gjennom utdanningen moteindustri gi deg kunnskap, ferdigheter og egenskaper som kvalifiserer til arbeid innen mange deler av motenæringen som, produksjon og produktutvikling, innkjøp, motejournalistikk, og styling innenfor ulike arenaer.     [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Du vil lære å finne din egen stil, både innen klær og interiør! Lær om klimavennlig mote, og bli med på reise til motemekkaens New York. [+]
Ønsker du å designe for fremtiden med en personlig stil? Hos oss lærer du tradisjonelle håndverksteknikker, samt en rekke trender som skaper holdbart design. Som redesign, slow fashion, styling, etikk og estetikk. Håndtverk og kunnskap Du lærer om stil og trender, ideutvikling og materialkunnskap, farger og funksjon. Alle lærer å designe og sy egne klær enten ut fra omsøm og redesign, eller utfra å bruke metervarer som gardiner eller restestoff. Grunnleggende mønterbehandling og sømteknikker er for alle. I verkstedet arbeider vi med maling, patinering og enkel møbeltapetsering, og du lærer ulike trykkteknikker som kan brukes både på tekstil, tapeter og andre materialer. Kreativt miljø Linjen er preget av et kreativt miljø, hvor vi hjelper hverandre med gode ideer og lærer av hverandre. Linjen er for deg som har erfaring, så vel som for deg som er nybegynner på feltet. Holdbar mote Vi arbeider med hvordan vi kan følge moten og samtidig tenke på miljøet. Hva er holdbar mote og hva ligger det i begrepene reuse, reduse, recycle? I løpet av skoleåret arrangerer vi byttedag. Vi leser interiørblogg og moteblogg og setter oss inn i trender som slow fashion. Noen ganger velger vi å kjøpe nye ting og klær, hva skal vi da velge? Hvilke materialer og hvilket design kan være lurt å velge? Hva er estetisk mote? Vi arbeider med å style oss selv og interiørelementene som omgir oss. Bruker Oslo Vi drar på interiørmesser og fashion show i tillegg til butikker og showrom i Oslo. Vi reflekterer og finner de trender hver enkelt liker. Hvordan kan vi ta det videre med et bærekraftig perspektiv? Vi bruker forskjellige gjenbruksbutikker hvor vi finner mye råmateriale, og lærer om hvordan de arbeider hos for eksempel Fretex. Vi får besøk av eller drar på besøk til forskere på området. Klimasmart Når skoleåret er over har du trening i å velge deg nye smarte ting. Du kan leve uten å forbruke mye, samtidig som du får nye hippe ting og følger nye trender. Du har kanskje elementene klare til å innrede din første hybel ut fra din stil og ut fra en bærekraftig tankegang. [-]
Les mer