Servicekurs - fagbrev
Hotell og reiseliv
Finnmark
Du har valgt: Alta
Nullstill
Filter
Ferdig

-

12 treff ( i Alta ) i Hotell og reiseliv
 

Nettstudie 17 900 kr
Reiselivsfaget er utviklet for voksne mennesker som vil ta fagbrev som praksiskandidat og bli reiselivsmedarbeider. [+]
Reiselivsfaget på NooA videregående skole består av de tre nettkursene: Service- og vertskapsrollen, Salg og markedsføring og Drift. Du kan gjennomføre studiet uansett hvor du bor og ta det samtidig som du er i full jobb. Du kan starte når du vil og ta kursene samlet eller hver for seg.   Arbeidsoppgaver Reiselivsmedarbeidere jobber med salg av forretnings- og feriereiser. De koordinerer transport, overnatting og utflukter. I tillegg beregner de priser for kunden. Vanlige arbeidsoppgaver for en reiselivsmedarbeider: gi råd og veiledning om reiser og reisemål ta imot bestillinger reservere billetter, overnatting og utflukter markedsføre bedriften planlegge og gjennomføre aktiviteter og opplevelser Reiselivsmedarbeidere er ofte bedriftens ansikt utad. De må yte god service og ha gode språkkunnskaper. Jobbmuligheter for reiselivsmedarbeidere Reiselivsmedarbeidere jobber i reise- og bookingbyråer, hos turoperatører, flyselskaper, jernbaneselskaper, event- og opplevelsesbedrifter, turistkontorer og cruiseselskaper. [-]
Les mer
Nettkurs 4 875 kr
Reiseleder er et av kursene på Reiselivsskolen. Kurset gir en praktisk innføring i de fleste oppgavene reiseledere kommer bort i og inneholder mange gode råd og tips for ... [+]
Kurset er laget for deg som har gode språkkunskaper og ønsker å arbeide som reiseleder i Norge eller utlandet. Som reiseleder bør du være servicebevisst, fleksibel, og flink til å organisere. Du bør også like høyt arbeidstempo. Kurset beskriver vanlige arbeidsoppgaver med fokus på forberedelse før avreise, manus, formidling av informasjon, innsjekking, dagsprogram, samarbeid med lokale guider og arbeidsoppgaver etter reisen. Reiseleder består av følgende 3 studieenheter: Vanlige arbeidsoppgaver Cruise og elvecruise Rundreiser og destinasjoner [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 40 timer 6 990 kr
Bli en god medarbeider på i reiselivsbransjen. Dette kurset gir deg en introduksjon til å jobbe innen reiseliv, og du får innsikt i ulike deler av det å jobbe med marke... [+]
      Emne 1: Introduksjon  Emne 2 : Lovverk i det norske arbeidslivet  Emne 3 : Lovverk/regler/føringer  relatert til yrket/praksisen  Emne 4 : Etikk/yrkesetikk   Emne 5: Kommunikasjon med brukere av tjenesten  Emne 6: Fagspesifikt tema - De 5 p'er i salg  Emne 7: Fagspesifikt tema - Ulike desitansjoner i Norge  Emne 8: Fagspesifikt tema - Planlegging av arrangement eller en guidet tur  Emne 9: Fagspesifikt tema - Markedsføring  Emne 10: Fagspesifikt tema og avslutning/oppsummering av kurset          Læringsmål for kurset Etter endt kurs skal kursdeltaker L1 -ha økt sin kompetanse på reiselivsbransjen og ulike interesseorganisasjoner L2 - kunne se og forstå kundens behov L3 - fått innsikt og kompetanse på kommunikasjon og hva som er viktig for å skape god kommunikasjon med kunder L4 - ha grunnleggende kompetanse om lover innen salg- og markedsføringsarbeid og ulike turistdestinasjoner i Norge L5 - ha innsikt i de 5 p'er L6 - ha økt kompetanse på hvordan markedsføring påvirker salg og budsjett L7 - kunne forstå og håndtere konflikter på best mulig måte L8 - kjennskap til lover og regler som arbeidsmiljøloven, HMS-regelverk og regelverk innen barnehage L9 - ha fått kunnskap om hvordan reiselivsbedrifter er organisert og se helheten i det økonomiske i bedriften     Omfang: 40 timer virtuelt klasserom.   Undervisningen foregår i virtuelt klasserom (kurset gjennomføres i sanntid/samtidig) med faglærere som har engasjement for faget. Vi benytter digital læringsplattformen Acampus, hvor det legges ut fagstoff, oppgaver og gis vurderinger. Påmeldte deltakere må ha pc med kamera og mikrofon, innlogging vil bli tilsendt. I tillegg må du påregne tid til egenstudier og oppgaveløsning. [-]
Les mer
Nettstudie 24 semester 76 500 kr
Drømmer du om en karriere der positive reiseopplevelser står i fokus og der hele verden er din arbeidsplass? Reiselivskoordinator gir deg kompetanse som gjør deg attrakti... [+]
Drømmer du om en karriere der positive reiseopplevelser står i fokus og der hele verden er din arbeidsplass? Reiselivskoordinator gir deg kompetanse som gjør deg attraktiv for det nye reiselivet.   Det legges spesielt vekt på kunnskaper og ferdigheter relatert til utvikling og markedsføring av konkurransedyktige og bærekraftige reiselivsprodukter, virksomheter og destinasjoner. Utdanningen har et sterkt fokus på viktigheten av bærekraftig utvikling, god opplevelsesdesign samt effektiv anvendelse av ny teknologi. Reiselivet er en viktig bidragsyter til verdiskaping og sysselsetting i Norge, og reiselivets betydning øker i takt med stadig større mobilitet blant verdens befolkning. Dette skjer samtidig som utfordringer knyttet til klimaendring, overturisme og smittevern øker. Reiselivet er derfor en spennende og dynamisk næring som vil ha stort behov for ny kompetanse og arbeidskraft i årene som kommer.   [-]
Les mer
Nettkurs 4 700 kr
Kurs og driftsveileder for bygdeturismeverter. Her får du kunnskapen og verktøyet du trenger for en gjennomgang og videreutvikling av egen bedrift. Målet med kurset ... [+]
Driftsveilederen tar for seg driftsmessige forhold, utfordringer og muligheter for bygdeturismeverter. Tema er bl.a. driftsrutiner, markedskunnskap og markedsføring, salg/booking, service/vertskapsrolle, kvalitetssikring og økonomi. Her får du kunnskap og verktøy til å analysere egen bedrift, som kan legge et godt grunnlag for den videre drift og eventuelt viderutvikling av bedriften.  Driftsveilederen inneholder: Hvordan står det til med bedriften? Hvordan er markedssituasjonen for bedriften? Ressurskartlegging - med fokus på muligheter  Produktutvikling gir konkurransefortrinn Markedsføring er en god investering Lønnsomhet gir større handlefrihet Gode driftsrutiner bidrar til øke kvaliteten Kvalitet sikrer framtida Vertskapet - det viktigste ved produktet Matopplevelsen Aktiviteter og opplevelser - en viktig del av totalopplevelsen Det er viktig å bo godt når en er på reise. I tillegg til veiledning i ulike deler av driften, får du også maler i word og exel, som du kan benytte i egen virksomhet. Maler som kan benyttes i planlegging, markedsplanlegging, i driftsrutiner, i informasjon mv. I regnearkene er det lagt inn formler for beregning, så det er bare å legge inn egne tall. Her kan du kalkulere priser og budsjettere. Nå kan du få god oversikt over virksomhetens økonomi, hva du tjener penger på eller ikke, samt kunne spørre regnskapsfører eller samarbeide med regnskapsfører for å få en bedre oversikt over økonomien i virksomheten. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 60 timer 5 950 kr
Kurset retter seg mot kursdeltakere som skal tilegne seg språklige ferdigheter som aktivt støtter opp om den enkeltes forståelse av arbeidsoppgaver på arbeidsstedet. [+]
Kurset består av 12 moduler: Om meg - bli kjent/gjennomgang av Teams Jeg jobber med reiseliv Planlegging av ulike turer i innland/utlandet Turistattraksjoner i innlandet/utlandet Norsk kultur og tradisjoner Kommunikasjon Arbeidsoppgaver Kvalitet og kvalitetssikring HMS i det norsk arbeidsliv - lover og regler i reiselivsbransjen Arbeidsplan, rapporter og internkontroll Les og skriv alle temaer Oppsummering - hva har jeg lært [-]
Les mer
Nettkurs 4 700 kr
Har du planer for etablering eller videreutvikling av aktiviteter, opplevelser, overnatting, servering eller hytter i eller ved vernede områder, bør du ta dette nettkur..... [+]
Kursledere: Norsk Turistutvikling AS (NTU) har utviklet kurset. NTU ble etablert i 1992 i Lillehammer, og har bred erfaring og kompetanse innen rådgivning og reiseliv i Norge. Se www.ntu-as.no. Kursledere er Torhild Jørgensen Solbakken og Anne Anmarkrud Lier fra NTU.   Studiebelastning: Estimert tidsbruk for lesing og gjennomgang av læringsstoffet er ca. 20-30 timer. I tillegg kommer tidsbruk for arbeid med egen forretningsplan. Kurset er åpent i 6 måneder. Læremidler som inngår i kursprisen: Alt kursinnhold er i nettkurset, veiledning, eksempler, linker til andre nyttige nettsteder mv og maler i word og excel som du kan laste ned på egen data og benytte i planleggingen, samt enkle oppgaver/quiz. Nettkurset er alltid tilgjengelig.  Læremidler som ikke inngår i kursprisen: I dette kurset trenger man ikke andre læremidler enn dem som inngår i kursprisen. Karakterer og kursbevis: For å få kursbevis kreves innsending av egen forretningsplan med karakteren bestått. Kursbeskrivelse: Alt kursinnhold er nettbasert, hvor det også er linket til andre nettsteder hvor du kan finne mer informasjon. For hvert kapittel er det noen spørsmål som du kan svare på eller tenke igjennom for din egen del. Du finner også maler i word og excel for hvert kapittel som du kan arbeide med samtidig som du tilegner deg stoffet.  Kapitlene i kurset er: Rammebetingelser (lover, forskrifter, typer vernestatus, sertifiseringsordninger) Muligheter for næringsutvikling Forretningsplan Markedsmuligheter Konsept- og produktutvikling Markedsføring Økonomi Aktiviteter og opplevelser Overnatting/servering Hyttebygging Målet er at du skal kunne utarbeide forretningsplan for egen virksomhet som gir gost grunnlag for lønnsom og bærekraftig bedrift.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 40 timer 6 990 kr
Bli en god medarbeider i reiselivsbransjen. Dette kurset gir deg en introduksjon til å jobbe innen reiseliv, og du får innsikt i ulike deler av det å jobbe med markes... [+]
    Kurs innhold;   Emne 1: Introduksjon  Emne 2 : Lovverk i det norske arbeidslivet  Emne 3 : Lovverk/regler/føringer  relatert til yrket/praksisen  Emne 4 : Etikk/yrkesetikk   Emne 5: Kommunikasjon med brukere av tjenesten  Emne 6: Fagspesifikt tema - De 5 p'er i salg  Emne 7: Fagspesifikt tema - Ulike desitansjoner i Norge  Emne 8: Fagspesifikt tema - Planlegging av arrangement eller en guidet tur  Emne 9: Fagspesifikt tema - Markedsføring  Emne 10: Fagspesifikt tema og avslutning/oppsummering av kurset            Etter endt kurs skal kursdeltaker ha økt sin kompetanse på reiselivsbransjen og ulike interesseorganisasjoner kunne se og forstå kundens behov fått innsikt og kompetanse på kommunikasjon og hva som er viktig for å skape god kommunikasjon med kunder ha grunnleggende kompetanse om lover innen salg- og markedsføringsarbeid og ulike turistdestinasjoner i Norge ha innsikt i de 5 p'er ha økt kompetanse på hvordan markedsføring påvirker salg og budsjett kunne forstå og håndtere konflikter på best mulig måte kjennskap til lover og regler som arbeidsmiljøloven, HMS-regelverk og regelverk innen reiseliv. ha fått kunnskap om hvordan reiselivsbedrifter er organisert og se helheten i det økonomiske i bedriften         Omfang: 40 timer klasseromsundervisning enten i virtuelt klasserom. Tirsdager fra kl 17 -21 i virtuelt klasserom i 10 uker. Undervisningen foregår i virtuelt klasserom (kurset gjennomføres i sanntid/samtidig) med faglærere som har engasjement for faget. Vi benytter digital læringsplattformen Acampus, hvor det legges ut fagstoff, oppgaver og gis vurderinger. Påmeldte deltakere må ha pc med kamera og mikrofon, innlogging vil bli tilsendt. I tillegg må du påregne tid til egenstudier og oppgaveløsning.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 40 timer 6 990 kr
Kurset er for deg som ønsker å jobbe innen reiseliv, men har ingen erfaring fra før. Undervisning en kveld i uken i 10 uker. [+]
Kursdeltaker skal gjennom kurset få innsikt på følgende temaer:   Emne 1: Introduksjon og organisering av sektoren   Emne 2 : Lovverk i det norske arbeidslivet   Emne 3 : Lovverk/regler/føringer relatert til yrket/praksisen   Emne 4 : Etikk/yrkesetikk    Emne 5: Kommunikasjon med brukere av tjenesten   Emne 6: Fagspesifikt tema - De 5 p'er i salg   Emne 7: Fagspesifikt tema - Ulike desitansjoner i Norge   Emne 8: Fagspesifikt tema - Planlegging av arrangement eller en guidet tur   Emne 9: Fagspesifikt tema - Markedsføring   Emne 10: Fagspesifikt tema og avslutning/oppsummering av kurset     Omfang 40 timer (10 økter a 4 timer) [-]
Les mer
Nettkurs 990 kr
Praktisk og nyttig kurs i universell utforming som øker markedsmulighetene og styrker konkurranseevnen i reiselivet! [+]
Praktisk og nyttig kurs i universell utforming som øker markedsmulighetene og gir konkuransefortrinn for reiselivet! Kurset i reiseliv gir forståelse av mange gjesters behov, og hvor viktig dette er for markedsmulighetene og konkurransekraften til reiselivs- og opplevelsesnæringen. Det er viktig å kunne gi gode opplevelser til de fleste gjester/besøkende, enten de har nedsatt syn, hørsel, bevegelse, astma, allergi, og til alle eldre, barnefamilier mv. Kurset i universell utforming gir reiselivs- og opplevelsesbedrifter kompetanse og veiledning til å vektlegge mer universell utforming for; kvalitetsheving, økt markeds- og inntektsmuligheter, økt konkurransefortrinn, bærekraftig utvikling, å gi gode opplevelser til de fleste! Se blogginnlegg om inntekstmuligheter med vektlegging av universell utforming.   Markedet 20% av den norske befolkningen har nedsatt funksjon i bevegelse, syn, hørsel og på grunn av astma og allergi. I tillegg kommer eldre og alle som har nedsatt funksjonsevne i deler av livet. 2025 har 1 mill. nordmenn behov for hørseltekniske hjelpemidler.   27% av befolkningen i Europa vil få bedre opplevelser og kan reise mer med universell utforming i reiselivet.  Se blogginnlegg om noen myter om universell utforming [-]
Les mer
Nettkurs 2 300 kr
Lær deg å sette så riktige priser som mulig i ulike perioder for å få en mer lønnsom reiselivsbedrift! Kunnskap om priskalkulasjon og prissetting er grunnleggende ... [+]
Kunnskap om priskalkulasjon og prissetting er grunnleggende og avgjørende for lønnsomheten i bedriften. Kurset gir kunnskap om hvordan du kan beregne priser på et opphold eller arrangementer, slik at du oppnår lønnsomhet og tjener penger på det du tilbyr. Ofte ser vi på nabobedriftene når prisen til gjestene fastsettes. Eller så bruker vi bare prisen som vi brukte i fjor og årene før der, kanskje bare justert noen kroner eller prosent år for år. Men vet vi egentlig om prisen er riktig? Tjener vi penger på de ulike produkte vi tilbyr? Hvor langt ned i pris kan vi gå når vi skal levere et tilbud? Dette er spørsmål som du vil være bedre i stand til å svare på etter å ha gjennomgått kurset. Kurset skal innledningsvis gi en innføring i noe teori om temaet. Du vil bl.a. lære om prissetting gjennom bidrag- og selvkostkalkyler, og etterkalkyler for å kontrollere lønnsomheten på ulike produkter, tjenester og arrangement. Videre legges det opp til en praktisk tilnærming gjennom bruk av en eksempelbedrift som viser hvordan kalkulasjon foregår som et samspill mellom regnskap og kalkyler. Avslutningsvis er det noen oppgaver som du kan få prøve deg på.   [-]
Les mer
Nettkurs 1 990 kr
Vektlegging av universell utforming øker markeds- og inntjeningsmulighetene - til hotell, fjellstue, gjestegård, gårdshotell, turisthytte, mv. Et praktisk og nytt... [+]
Få forståelse av mange gjesters behov, og hvor viktig dette er for markedsmulighetene til overnattingsbedriften.  Det er viktig å kunne gi gode opplevelser til "alle" gjester, enten de har nedsatt syn, hørsel, bevegelse, astma, allergi, og til alle eldre, barnefamilier mv.   Her får du kunnskapen! Kurset tar en gjennomgang av hele bedriften og du vil fort se at det er mange små tiltak som ikke koster noe for å gjøre bedriften bedre til langt flere gjester. Kanskje er bedriften bedre enn du tror! Du får tips til å markedsføre bedriftens sterke sider til de ulike grupper. Kurset/veiledningen inneholder; Hvorfor er tilgjengelighet viktig for overnattingsbedrifter Hva er viktig for de ulike grupper - nyttig kunnskap for alle ansatte Markedsfør tilgjengelighet og få flere gjester - viktig å informere om tilgjengelighet for å få flere gjester Hvordan få bedre tilgjengelighet for langt flere gjester -  krav, tiltak, råd og tips Hva er viktig å tenke på i den daglige drift  - ansattes kompetanse er viktig I tillegg kan du stille spørsmål, dele erfaringer, få nyheter mv. gjennom et eget forum for overnattingsbedrifter og kontakte kursleder.  Se blogginnlegg om inntekstmuligheter med vektlegging av universell utforming.   Markedet 20% av den norske befolkningen har nedsatt funksjon i bevegelse, syn, hørsel og på grunn av astma og allergi. I tillegg kommer eldre og alle som har nedsatt funksjonsevne i deler av livet. 2025 har 1 mill. nordmenn behov for hørseltekniske hjelpemidler.   27% av befolkningen i Europa vil få bedre opplevelser og kan reise mer med universell utforming i reiselivet.  Se blogginnlegg om noen myter om universell utforming [-]
Les mer