IT-kurs
Telemark
Du har valgt: Porsgrunn
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Porsgrunn ) i IT-kurs
 

Nettkurs 12 måneder 9 000 kr
ITIL® 4 Specialist: Drive Stakeholder Value dekker alle typer engasjement og interaksjon mellom en tjenesteleverandør og deres kunder, brukere, leverandører og partnere. [+]
Kurset fokuserer på konvertering av etterspørsel til verdi via IT-relaterte tjenester. Modulen dekker sentrale emner som SLA-design, styring av flere leverandører, kommunikasjon, relasjonsstyring, CX- og UX-design, kartlegging av kunder og mer. E-læringskurset inneholder 18 timer med undervisning, og er delt inn i 8 moduler. Les mer om ITIL® 4 på  AXELOS sine websider. Du vil motta en e-post med tilgang til e-læringen, sertifiseringsvoucher og digital bok fra Peoplecert. Du avtaler tid for sertifiseringen som beskrevet i e-posten fra Peoplecert. [-]
Les mer
Sentrum Hele landet 2 dager 9 800 kr
08 Oct
05 Dec
Har du jobbet litt med Adobe Photoshop, men ønsker å lære mer på et grunnleggende nivå? Da er dette grunnkurset perfekt for deg! [+]
Ønsker du en kjapp og smertefri introduksjon i verdens mest populære bildebehandlingsprogram? Kurset kan også spesialtilpasses og holdes bedriftsinternt i deres eller våre lokaler.   Kursinnhold:   Dag 1    Innføring Fargemodellene RGB og CMYK Beskjæring av bildet til trykk eller skjerm Utskriftsoppløsning og kameraoppløsning Forstå hvordan oppløsning fungerer Hva er de vanligste filformatene å jobbe i   Arbeidsmiljø Menyer og paletter. Hva inneholder disse, og hvordan får du fram det du ønsker? Tilpasse arbeidsmiljøet. Flytte på paletter og lagre egne oppsett tilpasset dine behov Navigering og zoom. Fokuser på det du jobber med, se helheten, og gjør dette raskt og effektivt Adobe Bridge. Introduksjon til programmet som organiserer og forhåndsviser filer og gjør det enklere for deg å jobbe Nytt dokument. Hvordan lage og tilpasse nye dokumenter med marger, spalter, sidevisning med mer?   Retusjering Bli kjent med retusjeringsverktøyene Se på hvilke muligheter du har i nyere utgave av Photoshop Fjerne uønskede elementer i bilder   Lag Bli kjent med lagpaletten Opprette, slette og organisere lag Transformering av lag Lagstiler og justeringslag   Markeringer Lær å bruke de forskjellige markeringsverktøyene Gjøre endringer på markerte områder Kombiner markeringsverktøy for å kun få tak i det du ønsker Opprett lag på bakgrunn av markeringer   Dag 2   Bildejusteringer Justere kontrast og tonalitet i et bilde Jobbe med å gjøre bilde lysere og mørkere Justere farger i et bilde Bytte ut én farge med en annen   Kombiner ulike verktøy for å utnytte mulighetene i Photoshop Jobbe med et bilde med ulike verktøy Markering og bildejustering Markering og fjerning av bakgrunnselementer Bruke smartere markedsverktøy   Lagring Lær om de ulike filformatene vi bør kjenne til Lagring til web og komprimering av bilder Lagring til trykk   Jobbe med flere bilder Klippe ut fra et bilde og lime inn i et annet Tekstverktøyet og tekstpalettene Tegneverktøy   4 gode grunner til å velge KnowledgeGroup 1. Best practice kursinnhold 2. Markedets beste instruktører 3. Små kursgrupper 4. Kvalitets- og startgaranti   [-]
Les mer
Sentrum Hele landet 1 dag 5 990 kr
17 Sep
03 Dec
På dette kurset går man igjennom alle Excels gode analysemuligheter, ikke minst Pivottabellen og Power Pivot. [+]
Excel Pivot kurs for deg som ønsker god oversikt over store datamengder. Gjennomgang av viktigheten av et korrekt grunnlag, for å kunne benytte de gode analysemulighetene som ligger i Excel. Det blir vist hvordan pivot kan brukes på forskjellige måter, og hvordan dette kan gjøres med dynamiske områder. Det vil også være rom for å demonstrere enkelte funksjoner som kan gjøre rapportering i Pivot bedre. Kurset kan også spesialtilpasses og holdes bedriftsinternt i deres eller våre lokaler.   Kursinnhold:   Utgangspunktet: listen Få de beste rådene angående listen du skal bruke.   Utgangspunktet: tabellen Se fordeler ved å bruke dynamisk tabell vs. statisk liste.   Pivottabell - begrepsavklaringer Hva er en Pivottabell: Forklaring gis på ord og uttrykk relevant for pivottabellen. Grunnlaget: Grunnlaget, tabellen, bør være bygd opp på en spesiell måte, vi forklarer hvordan. Konsolidering: Vi viser hvordan grunnlaget kan være ulike krysstabeller som sys sammen til en pivottabell. Power Pivot Separate pivotminner: Hvorfor bruke dette?   Oppdatere pivottabell Endring i datakilden: Oppdatering av pivottabellen er viktig å kjenne til. Utvidelse av datakilden: Hva skjer dersom listen utvides enten i bredden eller i høyden. Dynamisk navngiving er en effektiv løsning. En annen metode er å opprette pivottabellen på basis av en liste som er definert som en tabell. Datakilder: Lær hvordan du kan ha flere ulike kilder som basis for pivottabellen, og hvordan disse skal oppdateres ved behov.   Pivottabellutseende Endring av oppsett: Lær hvor enkelt det er å endre oppsette for pivottabellen. Autooppsett: Excel 2010 har mange ulike autoformat. Formatering: I tillegg til formatet på selve pivottabellen, gjennomgår vi også celleformateringen. Sortering: Sorter gjerne tall og eller tekst Filter: Se forskjell på den tradisjonelle måten å filtrere på eller slicer. Skjule/vise: Sentralt når du ønsker å fokusere på deler av en rapport. Gruppering: Tekst, tall eller datoer kan fint grupperes. Nyttig! Vise / skjule delsummer: Praktisk å kjenne til hvordan du aktiverer / deaktiverer delsummer   Beregninger i pivottabell Bestemme ulike sammendrag: I en pivottabell kan du utføre ulike sammendrag. Egendefinert beregninger: Lær hvordan du kan lage nye beregnende felt på basis av eksisterende felt i en pivottabell. Vise data på ulike måter: Feltene kan vises blant annet som prosenter av andre felt, eller tallavvik av andre felt.   Anvendelse av pivottabellen Hent data: vi viser deg ulike metoder for å hente data fra en pivottabell, for bruk i ”vanlige” celler i Excel. Diagram: Lær hvordan du kan lage ulike diagrammer basert på data i pivottabellen   Power Pivot Import av PowerPivot data: Du kan hente data til PowerPivot vindu på ulike måter og fra ulike kilder. Koble data: Lær å opprette relasjoner mellom tabeller Rapporter: Bygg opp pivotrapporter fra relaterte grunnlag Beregninger: Introduksjon til DAX språket 4 gode grunner til å velge KnowledgeGroup 1. Best practice kursinnhold 2. Markedets beste instruktører 3. Små kursgrupper 4. Kvalitets- og startgaranti     [-]
Les mer
Nettkurs 6 timer 349 kr
I dette kurset lærer du å bruke Adobe Premiere Pro på et profesjonelt nivå – og det kreves ingen forkunnskaper for å ta kurset. I begynnelsen av kurset lærer du å opprett... [+]
Bli en mester i videoredigering med Adobe Premiere Pro gjennom dette dyptgående kurset ledet av Espen Faugstad, en erfaren kursholder hos Utdannet.no. Dette kurset krever ingen forkunnskaper og tar deg med fra grunnleggende til avanserte teknikker i Premiere Pro. Det er ideelt for alle som ønsker å lære profesjonell videoredigering, enten for personlig bruk eller for å utvikle karrieren som klipper. Kurset dekker alt fra opprettelse av prosjekter, organisering av filer, redigering av video og lyd, til bruk av effekter, overganger, og fargekorrigering. Du vil også lære å opprette titler, teksting, og bruke animasjon for å gi dine videoer et profesjonelt uttrykk. Ved kursets slutt vil du ha opparbeidet deg all den kunnskapen som trengs for å jobbe som en profesjonell videoredigerer.   Innhold: Kapittel 1: Introduksjon Kapittel 2: Prosjekter Kapittel 3: Importere filer Kapittel 4: Redigere video Kapittel 5: Teknikker Kapittel 6: Redigere lyd Kapittel 7: Effekter og overganger Kapittel 8: Titler, grafikk og teksting Kapittel 9: Animere Kapittel 10: Fargekorrigere Kapittel 11: Eksportere Kapittel 12: Avslutning   Varighet: 6 timer og 5 minutter   Om Utdannet.no: Utdannet.no tilbyr noen av landets beste digitale nettkurs. Tjenesten fungerer på samme måte som strømmetjenester for musikk eller TV-serier. Våre kunder betaler en fast månedspris og får tilgang til alle kursene som er produsert så langt. Plattformen har hatt en god vekst de siste årene og kan skilte med 30.000 registrerte brukere og 1,5 millioner videoavspillinger. Vårt mål er å gjøre kompetanseutvikling moro, spennende og tilgjengelig for alle – og med oss har vi Innovasjon Norge og Forskningsrådet. [-]
Les mer
Nettkurs 5 timer 349 kr
Dette kurset passer for deg som har tatt vårt viderekommende kurs i Excel, og som nå ønsker å ta et steg videre. I kurset kommer Espen Faugstad til å lære deg å bruke ava... [+]
Utvid din Excel-kunnskap til et ekspertnivå med "Excel: Ekspert", et dyptgående kurs ledet av Espen Faugstad hos Utdannet.no. Dette kurset er ideelt for de som allerede har en solid forståelse av Excel gjennom tidligere kurs og ønsker å utvikle avanserte ferdigheter for å håndtere komplekse dataanalyser og problemstillinger. Kurset vil dekke avanserte teknikker og funksjoner i Excel, inkludert ulike variasjoner av HVIS-funksjonen, FINN.RAD, FINN.KOLONNE, tekstbehandlingsfunksjoner som SØK og DELTEKST, samt dato- og tidsfunksjoner. Du vil også lære om avanserte oppslagsfunksjoner, matematiske formler og statistiske analyser ved hjelp av Excel. I tillegg til å lære om avanserte formler, vil kurset veilede deg gjennom bruk av matrisefunksjoner og feilsøking i Excel. Ved kursets slutt vil du ha en omfattende forståelse av Excel på et ekspertnivå, noe som gjør deg i stand til å utføre sofistikerte dataanalyser og rapporteringer.   Innhold: Kapittel 1: Introduksjon Kapittel 2: Formelhåndtering Kapittel 3: HVIS Kapittel 4: GJØR.HVIS Kapittel 5: FINN Kapittel 6: Tekst Kapittel 7: Dato Kapittel 8: Oppslag Kapittel 9: Matematikk Kapittel 10: Statistikk Kapittel 11: Matrise Kapittel 12: Diverse Kapittel 13: Avslutning   Varighet: 4 timer   Om Utdannet.no: Utdannet.no tilbyr noen av landets beste digitale nettkurs. Tjenesten fungerer på samme måte som strømmetjenester for musikk eller TV-serier. Våre kunder betaler en fast månedspris og får tilgang til alle kursene som er produsert så langt. Plattformen har hatt en god vekst de siste årene og kan skilte med 30.000 registrerte brukere og 1,5 millioner videoavspillinger. Vårt mål er å gjøre kompetanseutvikling moro, spennende og tilgjengelig for alle – og med oss har vi Innovasjon Norge og Forskningsrådet. [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Nettstrukturer: LAN, VLAN, VPN, trådløst nett, virtuelle nett Nettutstyr: Svitsj, ruter, brannmur, basestasjon. Nettfunksjoner: Ruting, filtrering, tunnelering, port forw... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Kunnskaper om grunnleggende datakommunikasjon, tilsvarende faget "Datakommunikasjon". Innleveringer: 8 av 12 øvinger må være godkjent for å få gå opp til eksamen. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer.  Ansvarlig: Olav Skundberg Eksamensdato: 16.12.13         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan redegjøre for struktur og virkemåte for ulike typer lokale nettverk og nettverkskomponenter- kan redegjøre for kryptering og andre sikkerhetsmekanismer i kablet og trådløst nettverk- kan redegjøre for oversetting mellom interne og offentlige IP-adresser- kan redegjøre for nettverksadministrasjon og fjernpålogging på nettverksenheter FERDIGHETER:Kandidaten:- kan analysere pakketrafikk- kan konfigurere nettverk med virtuelle datamaskiner- kan administrere virtuelt nettverk og sette opp interne lukkede nettverk.- kan filtrere nettverkstrafikk i brannmur basert port, adresser og eksisterende forbindelser GENERELL KOMPETANSEKandidaten:- er bevisst på helhetlig samspill mellom de ulike teknologiene Innhold:Nettstrukturer: LAN, VLAN, VPN, trådløst nett, virtuelle nett Nettutstyr: Svitsj, ruter, brannmur, basestasjon. Nettfunksjoner: Ruting, filtrering, tunnelering, port forwarding, NAT, DHCP, IPv6. Nettadministrasjon: Fjernpålogging og trafikkanalyse.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Nettverksteknologi 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Oslo 5 dager 46 000 kr
16 Sep
23 Sep
23 Sep
https://www.glasspaper.no/kurs/sise-implementing-and-configuring-cisco-identity-services-engine/ [+]
SISE: Implementing and Configuring Cisco Identity Services Engine [-]
Les mer
Bedriftsintern 1 dag 11 000 kr
This course teaches Azure professionals about the core capabilities of Google Cloud in the four technology pillars: networking, compute, storage, and database. [+]
The course is designed for Azure system administrators, solutions architects, and SysOps administrators who are familiar with Azure features and setup and want to gain experience configuring Google Cloud products immediately.  This course uses lectures, demos, and hands-on labs to show you the similarities and differences between the two platforms and teach you about some basic tasks on Google Cloud. Objectives This course teaches participants the following skills: Identify Google Cloud counterparts for Azure IaaS, Azure PaaS, Azure SQL, Azure Blob Storage, Azure Application Insights, and Azure Data Lake Configure accounts, billing, projects, networks, subnets, firewalls, VMs, disks, auto-scaling, load balancing, storage, databases, IAM, and more Manage and monitor applications Explain feature and pricing model differences All courses will be delivered in partnership with ROI Training, Google Cloud Premier Partner, using a Google Authorized Trainer. Course Outline Module 1: Introducing Google Cloud -Explain the advantages of Google Cloud-Define the components of Google’s network infrastructure, including points of presence, data centers, regions, and zones-Understand the difference between Infrastructure-as-a-Service (IaaS) and Platform-as-a-Service (PaaS) Module 2: Getting Started with Google Cloud -Identify the purpose of projects on Google Cloud-Understand how Azure’s resource hierarchy differs from Google Cloud’s-Understand the purpose of and use cases for Identity and Access Management-Understand how Azure AD differs from Google Cloud IAM-List the methods of interacting with Google Cloud-Launch a solution using Cloud Marketplace Module 3: Virtual Machines in the Cloud -Identify the purpose and use cases for Google Compute Engine-Understand the basics of networking in Google Cloud-Understand how Azure VPC differs from Google VPC-Understand the similarities and differences between Azure VM and Google Compute Engine-Understand how typical approaches to load-balancing in Google Cloud differ from those in AzureDeploy applications using Google Compute Engine Module 4: Storage in the Cloud -Understand the purpose of and use cases for: Cloud Storage, Cloud SQL, Cloud Bigtable and Cloud Datastore-Understand how Azure Blob compares to Cloud Storage-Compare Google Cloud’s managed database services with Azure SQL-Learn how to choose among the various storage options on Google Cloud-Load data from Cloud Storage into BigQuery Module 5: Containers in the Cloud -Define the concept of a container and identify uses for containers-Identify the purpose of and use cases for Google Container Engine and Kubernetes-Understand how Azure Kubernetes Service differs from Google Kubernetes Engine-Provision a Kubernetes cluster using Kubernetes Engine-Deploy and manage Docker containers using kubectl Module 6: Applications in the Cloud -Understand the purpose of and use cases for Google App Engine-Contrast the App Engine Standard environment with the App Engine Flexible environment-Understand how App Engine differs from Azure App Service-Understand the purpose of and use cases for Google Cloud Endpoints Module 7: Developing, Deploying and Monitoring in the Cloud -Understand options for software developers to host their source code-Understand the purpose of template-based creation and management of resources-Understand how Cloud Deployment Manager differs from Azure Resource Manager-Understand the purpose of integrated monitoring, alerting, and debugging-Understand how Google Monitoring differs from Azure Application Insights and Azure Log Analytics-Create a Deployment Manager deployment-Update a Deployment Manager deployment-View the load on a VM instance using Google Monitoring Module 8: Big Data and Machine Learning in the Cloud -Understand the purpose of and use cases for the products and services in the Google Cloud big data and machine learning platforms-Understand how Google Cloud BigQuery differs from Azure Data Lake-Understand how Google Cloud Pub/Sub differs from Azure Event Hubs and Service Bus-Understand how Google Cloud’s machine-learning APIs differ from Azure’s-Load data into BigQuery from Cloud Storage-Perform queries using BigQuery to gain insight into data Module 9: Summary and Review -Review the products that make up Google Cloud and remember how to choose among them-Understand next steps for training and certification-Understand, at a high level, the process of migrating from Azure to Google Cloud [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Installasjon av tjenermaskin og tilkobling av arbeidsstasjoner med Windows 7/8. Brukeradministrasjon og hvordan sikkerheten i Windows 2008/2012 nettverk settes opp med br... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: God kjennskap til Windows XP/Windows 7/Windows 8 eller god generell kunnskap om andre operativsystemer. Innleveringer: Innleverte øvinger. Det blir gitt 12 øvinger og 8 må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen Personlig veileder: ja Vurderingsform: 3-timers individuell skriftlig eksamen Ansvarlig: Jostein Lund Eksamensdato: 05.12.13 / 08.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet Windows server for systemansvarlige skal studenten ha følgende læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- har innsikt i drift av nettverk basert på Windows Server, programvaredistribusjon, virtualisering og overvåking. FERDIGHETER:Kandidaten kan:- installere Windows Server med roller og tjenester- lage/opprette og konfigurere Active Directory- opprette brukere, grupper og tilgangskontroll- benytte Group Policy til utrulling av skrivere og programvare, implementere innloggings-script og sette passordpolicy- opprette og konfigurere lokale og vandrende (roaming) profiler- utvikle, tilpasse og implementere innloggingsscript for brukerne- sette opp og drifte lokale og delte skrivere- rulle ut operativsystemer og applikasjoner- opprette og administrere virtuelle maskiner og nettverk GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten har:- perspektiv og kompetanse i å velge riktige og tilpassete driftsløsninger- kompetanse i å formidle driftsterminologi, både muntlig og skriftlig Innhold:Installasjon av tjenermaskin og tilkobling av arbeidsstasjoner med Windows 7/8. Brukeradministrasjon og hvordan sikkerheten i Windows 2008/2012 nettverk settes opp med bruk av Active Directory, DNS, deling, NTFS, grupper, domener og Group Policy. Oppsett av profiler, loginscript for brukere, utskriftmiljøet, distribusjon av OS og programvare, fjerndrifting og virtualisering (server 2008/2012).Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Windows server for systemansvarlige 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig Bærum 2 dager 9 900 kr
15 Oct
Få forståelse av oppbygning av definerte mekaniske konstruksjoner med Inventors avanserte designverktøy som f.eks. rammegenerator. [+]
Fleksible kurs for fremtiden Ny kunnskap skal gi umiddelbar effekt, og samtidig være holdbar og bærekraftig på lang sikt. NTI AS har 30 års erfaring innen kurs og kompetanseheving, og utdanner årlig rundt 10.000 personer i Nord Europa innen CAD, BIM, industri, design og konstruksjon.   Best practice i Part og Assemblie, tips og triks Ulike metoder på Skjellett-modellering. (Derived VS Multibody) Hvordan bruke Parametere Frame generator Flere Assemblie-features, Design View/ Level of Detail En kjapp innføring i iLogic Kurset vil også i en viss grad bli styrt ut ifra deltagernes spørsmål og ønsker   Her er et utvalg av temaene du vil lære på kurset: Intelligente konstruksjoner Sammenstillingsfunksjoner Konstruksjonsverktøyer Etter endt kurs vil du ha kunnskap og forståelse for oppbygning av definerte mekaniske konstruksjoner med Inventors avanserte designverktøy som f.eks. rammegenerator.Dessuten oppnår du en grundig kunnskap om håndtering og oppbygning av skjelettmodeller med bruk av ”Multi Bodies”.Du lærer å utnytte funksjoner som kan effektivisere håndteringen av samlinger.   Tilpassete kurs for bedrifter Vi vil at kundene våre skal være best på det de gjør - hele tiden.  Derfor tenker vi langsiktig om kompetanseutvikling og ser regelmessig kunnskapsløft som en naturlig del av en virksomhet. Vårt kurskonsept bygger på et moderne sett av ulike læringsmiljøer, som gjør det enkelt å finne riktig løsning uansett behov. Ta kontakt med oss på telefon 483 12 300, epost: salg@nticad.no eller les mer på www.nticad.no [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 dager 12 100 kr
14 Oct
12 Nov
03 Dec
Kurset vil gi en grundig gjennomgang av hovedkommandoene i Inventor. Deltagerne vil også få nødvendig forståelse for prinsipper og arbeidsmetoder i programmet. [+]
Etter gjennomført kurs skal kursdeltagerne bla. kunne bruke Inventor til å:• Lage modeller• Generere tegninger ut i fra modell• Lage sammenstillinger• Utføre de vanligste tegne- og editeringsfunksjoner• Målsette og påføre tekstKursinnhold:• Grunnleggende begrep og arbeidsmetoder • Parametrisk part-modellering• Arbeide med skisser• Features• Arbeide med sammenstillinger• 2D-layout - oppsett og innstillinger• Generere 2D-tegninger fra modell• Målsetting og innsetting av stykklister [-]
Les mer
Oslo 3 dager 21 000 kr
ITIL® 4 Specialist: Monitor, Support and Fulfil [+]
ITIL® 4 Specialist: Monitor, Support and Fulfil [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 7 900 kr
I dagens digitaliserte verden øker mengden data med enorme størrelser hver eneste dag. Enten man jobber i store multinasjonale selskap eller i små bedrifter ser man behov... [+]
I dagens digitaliserte verden øker mengden data med enorme størrelser hver eneste dag. Enten man jobber i store multinasjonale selskap eller i små bedrifter ser man behovet for å dykke ned i data for å skaffe bedre innsikt. Veien dit vil variere fra sted til sted, men en fellesnevner er å bygge opp kompetanse rundt virksomheten sine data. Selvbetjening er en viktig bidragsyter for å bygge kompetansen og bli mer datadrevet. Begrepet kan defineres som en enkel form av styringsinformasjonssystemet, hvor brukeren har tilgang til relevant data og genererer rapporter og/eller analyser med hjelp av selvbetjeningsverktøy. Formålet er gi brukeren mulighet til å optimalisere og forenkle sine arbeidsoppgaver i tillegg til å frigjøre IT spesialister. Power BI er et verktøy som kan hjelpe dere på veien til å bli mer selvbetjent. Det er et kraftfullt analyse– og modelleringsverktøy som gjør at man kan kombinere data fra ulike kilder og sammenstille dem i rapporter og dashboards. Disse kan enkelt deles med andre i organisasjonen og tilgangsstyres i henhold til GDPR, personvern og teknisk kompetanse. Dette kurset gir en grunnleggende innføring i bruk av Power BI Desktop som selvbetjenings- og analyseverktøy for controllere, analytikere og de som jobber med virksomhetsrapportering. Deltakerne vil få en grunnleggende innføring i: Innlasting av data Datamodellering (best practice) Forhold mellom tabeller Power Query og datatransformasjoner DAX (kalkulerte mål og kolonner) Datavisualisering, formattering og rapportoppsett Filtrering, slicers og drillthrough funksjon Navigasjon og bokmerker Publisering av rapport til Power BI Service og overordnet modell for utrulling av Power BI i organisasjonen vil bli presentert i kurset, men disse tema vil ikke bli dekket i dybden. Ta med egen PC med nyeste versjon av Power BI. Du bør også ha signet opp med en 30-dagers gratislisens for Power BI Pro.   Kursinnhold Innlastning av data Kurset bygger på et datasett fra en fiktiv global leverandør av sykkelutstyr hvor data er fordelt på en fakta tabell med tilhørende dimensjonstabeller. Datasettet hentes fra en Excel-fil som er tilsendt før kurset, men denne fremgangsmåten kan enkelt overføres til andre strukturerte databaser. Datamodellering Når vi bruker data fra flere tabeller er det viktig å definere en datamodell som muliggjør analyser på tvers av tabellene. Dette kurset gjennomgår grunnleggende teori om datamodellering sammen med en praktisk gjennomgang av hvordan man oppretter relasjoner og bygger en datamodell i Power BI. Bruke Power Query til å transformere data Power Query er et utrolig kraftig verktøy til å skreddersy data før de lastes inn i Power BI (ETL). Dette kurset gjør deltakerne kjent med hvordan Power BI og Power Query samhandler, og det blir demonstrert enkelte funksjoner i Power Query. Herunder rydding i data via navngivning, sletting og formattering av kolonner. Opprettelsen av en betinget kolonne blir også gjennomgått i kurset. DAX (Kalkulerte mål og kolonner) DAX er språket som brukes til å utføre spesifikke kalkulasjoner på data i Power BI. Dette er et språk hvor man kan utføre ganske komplekse utregninger, og kurset gir en introduksjon til dette på et nybegynnernivå. Det vil si at vi i kurset utarbeider mål og kolonner ved bruk av funksjoner som SUM, COUNT og CALCULATE. Datavisualisering, formattering og rapport oppsett Kurset gjennomgår flere av de vanlige visualiseringstypene som søylediagram, hjuldiagram og tabeller, og det blir vist formateringsmuligheter som valg av farge, kantlinje og akseformattering. Kurset legger også vekt på samhandling mellom visualiseringene, og det opprettes en interaktiv rapport med filtreringsvalg, ikoner og egendefinerte overskrifter. Navigasjon og bokmerker Kurset vil gjennomgå måter å navigere i rapporten på, samt den populære funksjonaliteten bookmarks som kan brukes til blant annet navigasjon og fjerning av anvendte filtre for å gjøre brukeropplevelsen av rapporten bedre.      [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 dager 22 000 kr
This course provides IT Identity and Access Professional, along with IT Security Professional, with the knowledge and skills needed to implement identity management solut... [+]
. This course includes identity content for Azure AD, enterprise application registration, conditional access, identity governance, and other identity tools.   TARGET AUDIENCE This course is for the Identity and Access Administrators who are planning to take the associated certification exam, or who are performing identity and access administration tasks in their day-to-day job. This course would also be helpful to an administrator or engineer that wants to specialize in providing identity solutions and access management systems for Azure-based solutions; playing an integral role in protecting an organization. COURSE OBJECTIVES Implement an identity management solution Implement an authentication and access management solutions Implement access management for apps Plan and implement an identity governancy strategy COURSE CONTENT Module 1: Implement an identity management solution Learn to create and manage your initial Azure Active Directory (Azure AD) implementation and configure the users, groups, and external identities you will use to run your solution. Lessons M1 Implement Initial configuration of Azure AD Create, configure, and manage identities Implement and manage external identities Implement and manage hybrid identity Lab 1a: Manage user roles Lab 1b: Setting tenant-wide properties Lab 1c: Assign licenses to users Lab 1d: Restore or remove deleted users Lab 1e: Add groups in Azure AD Lab 1f: Change group license assignments Lab 1g: Change user license assignments Lab 1h: Configure external collaboration Lab 1i: Add guest users to the directory Lab 1j: Explore dynamic groups After completing module 1, students will be able to: Deploy an initail Azure AD with custom settings Manage both internal and external identities Implement a hybrid identity solution Module 2: Implement an authentication and access management solution Implement and administer your access management using Azure AD. Use MFA, conditional access, and identity protection to manager your identity solution. Lessons M2 Secure Azure AD user with MFA Manage user authentication Plan, implement, and administer conditional access Manage Azure AD identity protection Lab 2a: Enable Azure AD MFA Lab 2b: Configure and deploy self-service password reset (SSPR) Lab 2c: Work with security defaults Lab 2d: Implement conditional access policies, roles, and assignments Lab 2e: Configure authentication session controls Lab 2f: Manage Azure AD smart lockout values Lab 2g: Enable sign-in risk policy Lab 2h: Configure Azure AD MFA authentication registration policy After completing module 2, students will be able to: Configure and manage user authentication including MFA Control access to resources using conditional access Use Azure AD Identity Protection to protect your organization Module 3: Implement access management for Apps Explore how applications can and should be added to your identity and access solution with application registration in Azure AD. Lessons M3 Plan and design the integration of enterprise for SSO Implement and monitor the integration of enterprise apps for SSO Implement app registration Lab 3a: Implement access management for apps Lab 3b: Create a custom role to management app registration Lab 3c: Register an application Lab 3d: Grant tenant-wide admin consent to an application Lab 3e: Add app roles to applications and recieve tokens After completing module 3, students will be able to: Register a new application to your Azure AD Plan and implement SSO for enterprise application Monitor and maintain enterprise applications Module 4: Plan and implement an identity governancy strategy Design and implement identity governance for your identity solution using entitlement, access reviews, privileged access, and monitoring your Azure Active Directory (Azure AD). Lessons M4 Plan and implement entitlement management Plan, implement, and manage access reviews Plan and implement privileged access Monitor and maintain Azure AD Lab 4a: Creat and manage a resource catalog with Azure AD entitlement Lab 4b: Add terms of use acceptance report Lab 4c: Manage the lifecycle of external users with Azure AD identity governance Lab 4d: Create access reviews for groups and apps Lab 4e: Configure PIM for Azure AD roles Lab 4f: Assign Azure AD role in PIM Lab 4g: Assign Azure resource roles in PIM Lab 4h: Connect data from Azure AD to Azure Sentinel After completing module 4, students will be able to: Mange and maintain Azure AD from creation to solution Use access reviews to maintain your Azure AD Grant access to users with entitlement management [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 dager 13 500 kr
In this Workshop, we will use the current versions of Spring Boot, Spring Framework and Project Reactor to write Reactive code and will introduce RSocket, an application ... [+]
You’ll get hands-on experience with building a Reactive application to stream data leveraging the newly available Reactive data types, Spring WebFlux, Spring Data and Rsocket. Besides that, we will work with some new tools which make dealing with errors and blocking APIs visible. Agenda Introduction Reactive Streams, Publisher/Subscriber types and Reactor types Getting familiar with Project Reactor Using Reactive RabbitMQ with Spring Using Rsocket as a streaming message protocol Using Spring WebFlux Functional configuration API for Spring WebFlux Using Reactive Types with Thymeleaf Using Spring Security Reactive Using Spring Data MongoDB to reactively stream data Using Spring Data R2DBC Using Reactive Redis with Spring What’s next?  Target audience This workshop is targeted at developers and architects who are new to reactive programming and want to learn how to use the Spring ecosystem to get started. Requierments Participants should have some prior knowledge about Java and the Spring Framework/Ecosystem. The workshop will be held in English. In order to participate, you will need: A laptop with at enough spare disk space and RAM Java, Maven and your favourite IDE installed (Eclipse, Spring STS, IntelliJ, Netbeans) Docker for some demos [-]
Les mer