Administrasjon og HR
Kurs i HR og personalkurs
Sør-Trøndelag
Du har valgt: Trondheim
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Kurs/Workshop for å utvikle retningslinjer og prosedyrer for å forebygge konflikter, trakassering og mobbing https://www.deanpartner.no/prosedyrekurskurs [+]
Kurs/Workshop for å utvikle retningslinjer og prosedyrer for å forebygge konflikter, trakassering og mobbing https://www.deanpartner.no/prosedyrekurskurs [-]
Les mer
Nettstudier 1 600 kr
Et Webbasert jobbsøkerkurs. [+]
Kurset gir deg en innføring i hvordan - Bygge en god CV - Analysere stillingsannonser - Skrive søknad - Lage en god LinkedIn profil - Bruke nettverk og LinkedIn i markesføring av deg selv. - Forberede deg på intervju - mer   Et web- basert kurs kan gjennomføres hvor du vil og når du vil. Du har 6 uker på deg til å gjennomføre kurset.    Ta kontakt på post@hrvisjon.no for mer infomasjon og påmelding.     [-]
Les mer
3 dager 6 450 kr
Grunnkurs i arbeidsmiljø (40 timer) tilfredsstiller Arbeidsmiljølovens krav om 40-timers HMS-opplæring for verneombud [+]
Grunnkurs i arbeidsmiljø (40 timer) tilfredsstiller Arbeidsmiljølovens krav om 40-timers HMS-opplæring for verneombud og er obligatorisk for verneombud og medlemmer av virk somhetens AMU-utvalg. Viktig kunnskap: Er du leder, tillitsvalgt eller på annen måte involvert i HMS – arbeid, vil dette kurset gi deg større faglig innsikt i hvordan virksomheten best lykkes med systematisk HMS – arbeid. Fokus på HMS kan gi flere positive effekter for virksomheten som redusert sykefravær, høyere produktivitet og økt trivsel.Praktisk undervisning: Undervisningen veksler mellom teori og praktiske eksempler fra virkeligheten. Det er også god anledning til å diskutere aktuelle og relevante hendelser fra din virksomhet. Kurset er lagt opp til 3 dager felles undervisning og oppgaveløsning i tillegg til hjemmeoppgave. Du får nyttige råd og tips om samspillet mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og de tillitsvalgte og etter gjennomført kurs og bestått hjemmeoppgave vil du få tilsendt kursbevis. • Alt du trenger å vite om Arbeidsmiljøloven, HMS – forskriften og Vernetjenesten • Organiseringen av HMS-arbeidet – roller, ansvarsfordeling og saksgang • Få bedre grep på risikovurdering, internkontroll og kartlegging av arbeidsmiljøet • Fysiske miljøfaktorer • Psykososiale arbeidsmiljø• Ulykker og ulykkesforebyggende arbeid• Lær å lage en handlingsplan for HMS – arbeidet i din egen virksomhet • Praktiske verktøy for å redusere sykefraværet og øke helsenærværet i virksomheten Målgruppe for kurset Verneombud, medlemmer av AMU-utvalg, tillitsvalgte, ledere, personalansvarlige, involverte i kvalitetsarbeid og internkontroll. [-]
Les mer
1 semester
Å gi tid til de ansatte for å ta vare på seg selv er en investering i dine kollegaer eller ansattes totale helse og velvære. [+]
Forskning og erfaring viser at en arbeids pause er svært preventivt og at bedrifter som tilbyr dette for sine ansatte får mindre sykefravær, økt trivsel og livskvalitet. På Studio Nille tilbyr vi kurs dagtid som spesielt tar for seg stress og spenninger i rygg, nakke og skuldre, hvor du får en umiddelbar effekt i form av avspenning og glede, en viktig forebyggende effekt i forhold til både fysiske og mentale plager. Vi bruker den kunnskap og erfaring vi har til å gi dere noe unikt, enten dere ønsker å bruke vårt tilbud til bedriftens sykemeldte, forebygge sykefravær eller som tiltak for økt trivsel. 15% rabatt på ordinære kurs Har dere flere ansatte som er interessert i våre kurs? Vi tilbyr bedriftsrabatt på våre ordinære kurs, uansett om det er den ansatte eller bedriften som betaler.   Timeplan vårsemester 2018:   Flying Yoga Her kombineres styrketrening og yoga i en spesiell slynge som er festet i taket for en sterk og smidig kropp. Funksjonelle øvelser som bidrar til økt styrke i armer, skuldre og kjernemuskulatur, gode øvelser som avlaster ryggen og en skjønn avspenning til slutt. Når: Mandager kl 10.45-12.00 og tirsdager kl 11.00-12.15 Pedagog: Ann-Hege Yoga på stol Ulike øvelser sittende på en stol eller med stolen som støtte, perfekt for deg som trenger en pause i løpet av arbeidsdagen. Vi tøyer, strekker og stryker kroppen, jobber med pusten og har dyp avspenning til slutt. Når: Onsdager kl 11.15-12.15 Pedagog: Ann-Hege     Zumba Gold Perfekt for alle aktive som liker dans og rytmer. Dette er en skånsom og modifisert Zumba time som har fokus på koordinasjon, bevegelse og balanse. Gjør godt for kropp, sjel og humør!   Når: Torsdager kl 10.35-11.45 Pedagog: Cathrine   Workshop Vi skreddersyr opplevelser for deres bedrift. Det kan være en del av et seminar, en workshop eller et kurs med øvelser som er tilrettelagt for de ansatte.   Pris ordinære kurs inkl. 15% rabatt 15 uker kr 1500     Kontakt Gi bedriften og dine ansatte det lille ekstra. Send oss en mail med navn og kontaktinformasjon til de interesserte, så tar vi kontakt og anbefaler klasser og tidspunkt. E-post: ann-hege@studionille.no   [-]
Les mer
3 dager 2 990 kr
Deltakerne på et kurs i Sosial persepsjonstrening blir bevisste på menneskers ulike perspektiver, som kan være viktige for tolking av sosiale situasjoner i hverdagen. [+]
SOSIAL PERSEPSJONSTRENING (SPT) Utvikling av sosial kompetanse er i stor grad avhengig av hvordan vi tolker menneskene rundt oss. I dette programmet blir deltakerne bevisste på ulike perspektiver  som kan være viktige for tolking av en sosial situasjon. Disse omfatter blant annet tolking av følelser, forståelse av kulturelle forskjeller, kunnskap om uskrevne lover og regler i ulike situasjoner, empati og hvordan tanker og følelser om en gitt situasjon påvirker handlinger. Sosial kompetanse er knyttet til hvordan man kan ta i bruk ulike i ulike situasjoner. Den komplekse prosessen der man tolker informasjon og velger sine handlinger er derfor avgjørende. Uhensiktsmessige tolkninger kan hindre oss i å gjøre uhensiktsmessige valg. SPT er en kursrekke som setter deltakerne bedre i stand til å vurdere hvilke regler, intensjoner og muligheter som ligger i ulike hverdagslige situasjoner. Treningen egner seg godt som en forlengelse av AART eller som et selvstendig kurs. Tema som gjennomgås: Introduksjon til SPT Tolkning av følelser Åpne og skjulte regler i ulike situasjoner Kulturelle likheter og forskjeller Bakgrunnsvariabler/bakgrunnshendelser Forholdet mellom tanker, følelser, signaler og handling Tolkning av andres intensjon Tankefeller Timing (rett tid og sted) Forståelse av konsekvenser Kursholder: Knut K Gundersen Knut Kornelius Gundersen er Dosent Emeritus ved Vid Vitenskapelige Høgskole. Knut har utgitt 28 publikasjoner innen feltet sosial kompetanse, miljø- og nettverksarbeid. Knut er førsteforfatter for både SPT og AART bøkene og har i tillegg bidratt til en rekke vitenskapelige artikler innen temaområdet, blant annet I 3 effektstudier om (A)ART.  [-]
Les mer
Sluttpakke er en økonomisk kompensasjon for å frivillig fratre sin stilling i selskapet. Mange bedrifter tilbyr en sluttpakke for å gi den ansatte noe utover ren oppsigel... [+]
Innholdet i sluttpakkene varierer. Det er to former for trygghet som de fleste arbeidstakere ser etter: Økonomisk trygghet og hjelp til å komme seg raskt over i en ny stilling (aktiv sluttpakke). Hvis det klart fremgår at arbeidstakeren er overtallig uansett, slipper arbeidstakeren å miste dagpenger ved en sluttpakke.   En sluttpakke kan eksempelvis innholde:   - 3 til 6 måneders etterlønn i tillegg til oppsigelsestiden.   - Arbeidsfritak i oppsigelsestiden Hvis ikke annet avtales vil det ikke bli utbetalt feriepenger når en ikke utfører lønnet arbeis.   - Karriererådgiving De aller fleste har behov for å ha noen å snakke med etter at de av forskjellige grunner har sluttet. Her bygger vi selvtillig og profesjonaliserer jobbsøket.   - Økonomisk rådgiving Få en gjennomgang av hvilke økonomiske konsekvenser sluttpakken. Ikke glem at den også kan påvirke pensjonen.   - Beholde mobil, pc og forsikringer ut oppsigelsestiden Mange bedrifter lar de ansatte for kjøpe mobil og pc for en billig penge. Men vær forberedt på at de ønsker å rense den for firmainformasjon.   Det er selvfølgelig mange andre ting en sluttpakke kan innholde. Hver enkelt må vurdere sluttpakkens innhold nøye.   En vel planlagt og gjennomført nedbemanning sammen med en godt sammensatt sluttpakke, blir til en startpakke.   [-]
Les mer
7 timer 6 990 kr
De forsurer arbeidsplassen din. De tapper deg for krefter. De stiller ikke opp når det trengs. Går det likevel an å sette pris på en egoistisk surpomp? [+]
Lær deg å håndtere vanskelige kollegerDe forsurer arbeidsplassen din. De tapper deg for krefter. De stiller ikke opp når det trengs. Går det likevel an å sette pris på en egoistisk surpomp? Dette er et kurs om moderne motivasjonsteori som skaper bedre miljø på jobben. Om krevende kolleger. Tidstyven, møteplageren, ordgyteren, gledesdreperen, bedreviteren og solstrålen. Om konfliktene som oppstår mellom medarbeidere. Om frustrasjon på arbeidsplassen. Og hva gjør man med dem som rett og slett ikke vil la seg lede? Når arbeidet er et kall og når arbeidet ikke er et kall. Om yrkesstolthet og arbeidsglede. På dette kurset får du verktøy og arketypemodeller som skaper større forståelse på arbeidsplassen. Dette er kurset for alle som kjenner på de brysomme forskjellene som finnes på enhver arbeidsplass. Enten du er leder for noen få eller mange – eller bare rett og slett har lyst til å få en bedre arbeidshverdag. Med større innsikt og forståelse av de krevende medarbeiderne.   KursholderPer Henrik Stenstrøm (51) er en profilert foredragsholder og rådgiver innen kommunikasjon og ledelse. Han er tidligere journalist og redaktør, og har jobbet 30 år i media. Han har ledet en rekke kreative miljøer i en bransje full av primadonnaer og bedrevitere, programledere og journalister, kunstnere og artister. Han er mangeårig og prisbelønt kursholder for Confex og andre, med bred erfaring som formidler. Stenstrøm evner å begeistre med eksempler og egne erfaringer, og som foredragsholder er han et av de menneskene som virkelig stråler på scenen. Underholdende og til ettertanke!MER INFORMASJON OG PÅMELDING [-]
Les mer
4 timer 2 990 kr
Vi inviterer til et kurs der vi ser på grenser og arbeidsmiljø, men også konkrete prosedyrer og tiltak for å forebygge og håndtere seksuell trakassering i egen organ... [+]
Mange har i det siste stått frem i media og fortalt om seksuell trakassering på jobb. Saker som kan være vanskelige å si ifra om, og utfordrende å håndtere. Og omfanget synes å være stort: I Statens arbeidsmiljøinstitutts undersøkelse oppgir 123 000 norske arbeidstakere, både kvinner og menn, at de opplever seksuell trakassering flere ganger i måneden. Vi inviterer til et kurs der vi ser på grenser og arbeidsmiljø, men også konkrete prosedyrer og tiltak for å forebygge og håndtere slike uønskede hendelser i egen organisasjon. Noen temaer:  • Hvor går grensen for seksuell trakassering? • Når går trakasseringen fra å være personalsak til politisak? • Etiske retningslinjer og hvordan vi skal ha det på arbeidsplassen • Hva sier lovverket om arbeidsgivers og arbeidstakers ansvar? • Prosedyrer for rapportering og håndtering • Felles forståelse blant de ansatte og ledere som tar ansvar   Personalomsorg AS har utarbeidet praktiske prosedyrer for håndtering av seksuell trakassering på arbeidsplassen. Disse vil bli utdelt til kursdeltakerne.   Kurset passer for ledere med personalansvar, verneombud og tillitsvalgte.   KursholderTrygve Ebbesvik er daglig leder i Personalomsorg AS, og har utdanning som teolog, megler og innen organisasjon og ledelse. Han er ekspert på håndtering av kriser og konflikter, og har i snart 20 år jobbet som konsulent for næringslivet, forsvaret og offentlige virksomheter med konflikt- og krisehåndtering, arbeidsmiljø og utvikling av personalledere. Spesielt er han kjent for sin evne til å håndtere vanskelige situasjoner ved hjelp av en praktisk tilnærmingsmåte som ivaretar alle involverte. Trygve er anerkjent for sine konkrete og praktiske kurs, ispedd lun humor og stort engasjement. Deltakerne gir tilbakemeldinger om svært godt utbytte, og en inspirerende foredragsholder som gir mye av seg selv og sin lange erfaring.   MER INFORMASJON OG PÅMELDING   [-]
Les mer
Nettstudier 10 kr
Det å skulle ansatte rett person, på rett sted til rett tid er kanskje en av de vanskeligste oppgavene en leder kan ha. Kurset ‘Rekruttering og utvelgel... [+]
Det å skulle ansatte rett person, på rett sted til rett tid er kanskje en av de vanskeligste oppgavene en leder kan ha. Kurset ‘Rekruttering og utvelgelse i praksis’ omfatter hele ansettelsesprosessen fra A- Å, og inneholder verktøy, maler og hjelpemidler du kan ta i bruk når du rekrutterer for egen virksomhet eller hvis du skal støtte andre i prosessen som rådgiver. Kurset er godkjent av Det Norske Veritas (DNV GL), og kvalifiserer deg til å gå opp til sertifiseringseksamen hvis du ønsker det. Bestått eksamen gir deg DNV GL – sertifikatet som sertifisert rekrutterer. Dette er et kvalitetsstempel i markedet og dokumenterer dine relevante kunnskaper innenfor fagområdet. Kurset er utviklet i samarbeid med konsulentfirmaet Raad Gruppen AS     Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Rekruttering og utvelgelse i praksis - 5736E - 5367 Krav til deg   Studietid Du kan bruke inntil 6 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger 4 Eksamen Eksamen Avsluttende caseoppgave i kurset. Priser og finansiering Pris kontant Pris 10 300,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Nettkurs 4 100 kr
13 Nov
20 Nov
27 Nov
Høstens viktigste oppdateringer innenfor lønn og personal [+]
Vi ser på endringene  som har det kommet i lover og regler i 2019 som alle vil bli berørt av, og vi ser også på det vi vet om av viktige endringer i 2020. På årets Regeloppdatering får du oversikt over de nye reglene, endring i viktige prossesser for 2020.Få med deg høstens viktigste oppdateringer slik at du kan avslutte året korrekt, og bli best mulig forberedt til neste års utfordringer.  Du kan delta online på ulike datoer i november og desember.Ønsker du å treffe oss på "Regeloppdatering 2019" er vi i 19 ulike byer i samme periode. Online sending er et opptak fra 28. oktober 2019. Det vil være muligheter for å sende inn spørsmål som blir besvart senest innen to arbeidsdager. Ved online deltagelse mottar du et opptak av kurset i etterkant for repetisjon og oppslag. Du vil ha tilgang til opptaket i seks måneder. Agenda: Nyheter 2019 Varsling Pleiepenger - gradering Egenmelding Utvidet egenmeldingsordning Drøftningsplikt Ny rettspraksis som kan ha betydning for arbeidsgiver Foreslåtte endringer i sykelønnsordningen Foreldrepenger Nye beregningsregler fra 1. januar 2019 Fedrekvote- mødrekvote - fellesperioden 80 % dekningsgrad - hvilken betydning får dette? Prematurfødte barn - nye regler for stønadsperioden med foreldrepenger Digital inntektsmelding Permisjon A-melding Korrekt rapportering Nyheter 2019 - lønn/skatt Rabatter Personalrabatter Gaver i arbeidsforhold Andre endringer Satser og beløpsgrenser Reise og diett, vilkår for skattefri dekning ved: Dagsreiser Reiser med overnatting Riktig behandling av ansattes utlegg Reisekostnader Representasjon Velferdstiltak “Frynsegoder” Firmabil Elektronisk kommunikasjon Andre fordeler Hva må du tenke på ved årets slutt? Ferie Sykt barn Avspasering - tidskonto Personalmapper GDPR Helligdager – rett til lønn og fri “Gjengangere” ved kontroll fra skatteetaten Feil bruk av lønnsbeskrivelser eller sats/beløp Pendlere Lønn opptjent i utlandet Korreksjoner av lønn Når det er utbetalt for mye lønn/godtgjørelse Etterbetaling Forskuddstrekk Lønn og godtgjørelser opptjent i 2019 som utbetales i 2020 Med forbehold om endringer.   For deltagelse online Du følger kurset fra din arbeidsplass - du trenger kun egen PC og tilgang til internett. Du vil motta en lenke med tilgang til sendingen i forkant av kursdato, og en SMS med passord før kl 08.45 samme dag. Sendingen er et opptak fra 28. oktober 2019. Det vil være muligheter for å sende inn spørsmål som blir besvart senest innen to arbeidsdager.  Når du deltar online mottar du et opptak av kurset i etterkant for repetisjon og oppslag. Du vil ha tilgang til opptaket i seks måneder. Kursprisen inkluderer elektronisk kursdokumentasjon. Etter gjennomført kurs mottar du kursbevis og blir bedt om å gi din evaluering av kurset.         [-]
Les mer
Trondheim Og 20 andre steder 7 timer 4 600 kr
14 Oct
15 Oct
16 Oct
Høstens viktigste oppdateringer innenfor lønn og personal. [+]
Vi ser på endringene  som har det kommet i lover og regler i 2019 som alle vil bli berørt av, og vi ser også på det vi vet om av viktige endringer i 2020. På årets Regeloppdatering får du oversikt over de nye reglene, endring i viktige prossesser for 2020.Få med deg høstens viktigste oppdateringer slik at du kan avslutte året korrekt, og bli best mulig forberedt til neste års utfordringer.  Du treffer oss i 19 byer fra oktober til desember - du kan også delta online. Nyheter 2019 Varsling Pleiepenger - gradering Egenmelding Utvidet egenmeldingsordning Drøftningsplikt Ny rettspraksis som kan ha betydning for arbeidsgiver Foreslåtte endringer i sykelønnsordningen Foreldrepenger Nye beregningsregler fra 1. januar 2019 Fedrekvote- mødrekvote - fellesperioden 80 % dekningsgrad - hvilken betydning får dette? Prematurfødte barn - nye regler for stønadsperioden med foreldrepenger Digital inntektsmelding Permisjon A-melding Korrekt rapportering Nyheter 2019 - lønn/skatt Rabatter Personalrabatter Gaver i arbeidsforhold Andre endringer Satser og beløpsgrenser Reise og diett, vilkår for skattefri dekning ved: Dagsreiser Reiser med overnatting Riktig behandling av ansattes utlegg Reisekostnader Representasjon Velferdstiltak “Frynsegoder” Firmabil Elektronisk kommunikasjon Andre fordeler Hva må du tenke på ved årets slutt? Ferie Sykt barn Avspasering - tidskonto Personalmapper GDPR Helligdager – rett til lønn og fri “Gjengangere” ved kontroll fra skatteetaten Feil bruk av lønnsbeskrivelser eller sats/beløp Pendlere Lønn opptjent i utlandet Korreksjoner av lønn Når det er utbetalt for mye lønn/godtgjørelse Etterbetaling Forskuddstrekk Lønn og godtgjørelser opptjent i 2019 som utbetales i 2020 Med forbehold om endringer [-]
Les mer
Nettstudier 1 semester 14 000 kr
Denne utdanningen gir deg en praktisk kompetanse innen relasjonsledelse, konflikthåndtering, organisasjonsutvikling og prosjektarbeid. Det kvalifiserer deg til operative.... [+]
Denne utdanningen gir deg en praktisk kompetanse innen relasjonsledelse, konflikthåndtering, organisasjonsutvikling og prosjektarbeid. Det kvalifiserer deg til operative lederstillinger på mellomledernivå.   Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Praktisk personalledelse - 316 - 15 Krav til deg Krav til forkunnskaper/praksis Fullført videregående skole eller relevant erfaring i forbindelse med jobb, kurs, frivillig arbeid eller verv innen ulike organisasjoner. Det anbefales at du har yrkeserfaring som arbeids- eller mellomleder.   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger 3 Eksamen Eksamen Studiet har 2 eksamener og 1 prosjektoppgave som skal leveres Eksamen 1: 4 timers skriftlig eksamen som prøver dine kunnskaper i fagene Personalledelse og Konflikter på jobben. Eksamen 2: 4 timers skriftlig eksamen i faget Organisasjonsutvikling og relasjonsledelse. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 14 000,- Pris eksamen 2 eksamener á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Nettkurs 4 100 kr
23 Oct
06 Nov
20 Nov
Personalforum 2019 - oppdatering på nye regler innenfor personalområdet. [+]
Har du personalansvar eller jobber innen HR? Er du tillitsvalgt, leder eller mellomleder? Jobber du med revisjon, regnskap eller lønn? Da er det viktig at du har kjennskap til rammene for arbeidsgivers styringsrett, har en oversikt over arbeidstakers rettigheter og nye regler innenfor personalområdet. Det er mange nye regelendringer som berører personalområdet denne høsten. Endring i reglene for pleiepenger og foreldrepenger Praksisendringer for rapportering av fravær i A-melding Få svar på ofte stilte spørsmål om nye sykepengeregler.  Agenda: Regelnyheter på Personalområder GDPR ofte stilte spørsmål Varsling Endring i reglene for pleiepenger - gradering  Foreldrepenger - nye regler - prematurfødte barn Drøftningsplikt - egenmelding Arbeidstakere i ulike livsfaser Unge arbeidstakere -  arbeidstakere under 18 år Arbeidstid Pauser og fritid Nattarbeid Småbarnsforeldre Kort om foreldrepermisjon Sykt barn/barnepasser Redusert arbeidstid Tilvenning til barnehage/skolestart Fravær ifm omsorg og pleie av nærstående Terminalfase  Nødvendig omsorg  Eldre arbeidstakere Sykepenger  Ferie  Redusert arbeidstid Stillingsvern Ofte stilte spørsmål mht sykepengegrunnlaget Hvilken betydning får korte permisjoner uten lønn eller avspasering? Lønnsendring - når påvirker dette grunnlaget? Ferie - hvordan beregne grunnlaget når det ikke er utbetalt lønn? Hvordan kan avtaler om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden påvirke grunnlaget? Er det forskjell på grunnlaget ved egenmelding og sykmelding? Rapportering av fravær i A-melding Sluttdato for arbeidsforholdet Barns sykdom Rapportering av permisjoner Lange sykefravær Sykefravær- oppfølging og oppsigelse Arbeidstakers medvirkningsplikt  Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt  Oppfølging og dokumentasjon  Oppsigelse Delta i Oslo eller online Du kan delta online på ulike datoer i oktober til desember.Ønsker du å treffe oss på "Personalforum høst 2019" er vi i Oslo 25. september og 10. oktober 2019. Online sending er et opptak fra 10. oktober 2019. Det vil være muligheter for å sende inn spørsmål som blir besvart senest innen to arbeidsdager. Ved online deltagelse mottar du et opptak av kurset i etterkant for repetisjon og oppslag. Du vil ha tilgang til opptaket i seks måneder. På Personalforum møter du våre mest engasjerte og erfarne jurister som brenner for å dele sin kunnskap innenfor fagområdet. For deltagelse online Du følger kurset fra din arbeidsplass - du trenger kun egen PC og tilgang til internett. Du vil motta en lenke med tilgang til sendingen i forkant av kursdato, og en SMS med passord før kl 08.45 samme dag. Sendingen er et opptak fra 10. oktober 2019. Det vil være muligheter for å sende inn spørsmål som blir besvart senest innen to arbeidsdager.  Når du deltar online mottar du et opptak av kurset i etterkant for repetisjon og oppslag. Du vil ha tilgang til opptaket i seks måneder. Alle deltagere mottar elektronisk dokumentasjon i forkant av kurset. Etter gjennomført kurs mottar du kursbevis og blir bedt om å gi din evaluering av kurset. [-]
Les mer
4 timer
Det er svært viktig å kjenne det juridiske rammeverket for oppsigelser og stillingsvern. Dersom dere må nedbemanne eller omstille er dette kurset du bør gå på. [+]
Unngå saksbehandlingsfeil ved oppsigelser Kurset tar for seg det juridiske rammeverket rundt oppsigelser og endring av stilling. Hva skal til, hvordan går dere frem i prosessen, hvem skal ha informasjon, og når? Det er lett å trå feil, og det kan bli svært kostbart. I tillegg er det jo helt unødvendig, når det bare er å følge regleverket.   Kurset gir deg en oversikt over: saklighetsvurderingen begrunnelse i arbeidsgivers vs arbeidstakers forhold fremgangsmåte/saksbehandling utvelgelse medbestemmelse og drøftelse tillitsvalgtes rolle forhandlinger   Målsetningen er at bedriften skal kunne sitte igjen med gode forutsetninger for videre drift, og å unngå unødvendige konflikter. Man kommer veldig langt med å gjøre ting på riktig måte, og det vil vi bidra til med dette kurset. [-]
Les mer
Bedriftsintern
Vi bistår de involverte parter i å finne gode løsninger ved nedbemanning eller omstilling [+]
Briga AS tilbyr kursinstruktører med bred kompetanse og erfaring i kursledelse og opplæring. Vi har mange års erfaring med arbeid innenfor de fagområdene vi tilbyr kurs i, og får gode tilbakemeldinger fra våre kursdeltakere.   Hva får du som leder? Bistand til å gi dine ansatte tilstrekkelig informasjon og tett nok oppfølging, slik at arbeidstaker forstår hvorfor behovet for omstiling og eventuell nedbamanning er tilstede, og hvilke kriterier som benyttes i prosessen En uhildet tredjepart som kan opptre nøytralt i prosessen   Hva får dine berørte ansatte? De ansatte får hjelp til å se hvilke muligheter som ligger foran dem i den prosessen de er inne i. Videre får de: Individuell kartlegging av ståsted og videre karrieremuligheter fra kvalifiserte veiledere med god kjennskap til arbeidsmarkedet Hjelp til å utarbeide individuelle handlingsplaner, der fokus er på nye muligheter Bruk av anerkjentee karriereveiledningsverktøy En rask overgang til annet arbeid, i tråde med realistiske ønsker og kompetansen til den enkelte Veiledning ut fra individuelle behov   Et godt omdømme for bedriften Profesjonell og målrettet bistand til de ansatte gir bedriften et godt omdømme. En bedrift som ivaretar sine ansatte på tross av en utfordrende og vanskelig situasjon, beholder sitt gode navn og rykte [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.