Pedagogikk
Du har valgt: Lærerutvikling
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Sentrum 6 timer 1 890 kr
27 Apr
Fra "Robinson Crusoe" og "Den afrikanske farm" til "Tante Ulrikkes vei". [+]
Fagfornyelsen for norsk legger vekt på at elevene skal få estetiske opplevelser, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Tekstene de leser kan knyttes både til kulturhistorisk kontekst og elevenes egen samtid. Elevene skal gis innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge. For engelskfaget gjelder det å oppøve en utforskende tilnærming til andre språk, samfunn, levesett, tenkemåter, kommunikasjonsformer og kulturelle uttrykksformer som åpner for nye perspektiver på verden og oss selv.  Men hvordan gjør man det? Dette kurset tar utgangpunkt i norsk og oversatt litteratur, og viser hvordan eldre og nyere litteratur gir innganger nettopp til å stille spørsmål til sin egen plass i en større verden, og i et Norge som er grunnleggende preget av mangfold. Litterære eksempler hentes både fra den skandinaviske litteraturen, fra Karen Blixen, Ivo de Figueiredo og Zeshan Shakar, og fra oversatt litteratur, som Robinson Crusoe, Meursault-saken og Vide Sargasso. Det er et poeng i kurset å vise hvordan skjønnlitteraturen gir perspektiver på identitet, kanon og migrasjon, som kan brukes i undervisning. Gjennom kursdagen diskuterer vi emner som litteraturens behandling av nasjonal identitet og rasisme, kulturarv og kulturkræsj, kjønn og klimakrise.  Kurset gir også en grunnleggende oversikt i teoriretninger som postkolonialisme og økokritikk. Kursholder Tonje Vold er førsteamanuensis i litteratur- og kulturformidling ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet, og har undervist i norsk og oversatt samtidslitteratur i en årrekke. Hun har skrevet boka «Å lese verden. Fra imperieblikk og postkolonialisme til verdenslitteratur og økokritikk» (2019), og arbeider med afrikansk litteratur, norsk samtidslitteratur, etiske spørsmål i litteraturen, litteratur og etikk og litteratursosiologi. [-]
Les mer
Sentrum Tromsø Og 1 annet sted 6 timer 1 890 kr
17 Mar
31 Mar
23 Apr
Escape room - kompetanser for det 21. århundret. [+]
Escape room er en metode som kan brukes i undervisningen i alle fag på alle nivåer! Aktiviteten er kjennetegnet av at en gruppe mennesker blir stengt inne i et rom der de må løse forskjellige oppgaver for å kunne komme seg ut innen en tidsfrist (vanligvis 60 minutter). I rommet er det et mylder av ledetråder, som gruppen må sette sammen. Det er kasser og bokser låst med kodelåser med nye ledetråder, som i et spill. Kompetanser for det 21. århundret – kreativitet, samarbeid, kommunikasjon og kritisk tenkning – får praktisk anvendelse i et escape room, og de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen egner seg godt som utgangspunkt for oppgavene. Escape room kan også knyttes mot det som heter «Phenomenon-based learning and teaching”. Elever og ansatte kan jobbe praktisk og teoretisk sammen med å lage escape rooms. For elevene er dette trening i entreprenørskap, sosiale og faglige ferdigheter, kreativitet og produksjon av materiell. Elevstemmen blir hørt og det de lager blir synlig. Dette er spennende, utfordrende og motiverende. For kollegiet er dette profesjonsutvikling gjennom utviklingsarbeid, som fører til læring og forbedret praksis. Kursinnhold Hva er escape room? Målgrupper og kompetansemål Idédugnad på tema og design Hva trenger du? Escape box "Fenomenbasert læring og undervisning" Det blir praktiske øvelser på hvordan ulike typer oppgaver blir brukt i escape rooms.   Kursholder Eric Torsøe jobber som lærer ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik, og har vært escape room-lærer siden august 2018. Han underviser er engelsk, historie, religion og etikk, samt medier og kommunikasjon. Han begynte først som lærer i 2010 og har mange erfaringer utenfra skolen som han bruker i arbeidet; både fra praktiske jobber som baker, vaktmester og lastebilsjåfør, til mer teoretiske og menneskeorienterte yrker som pastor og markedssjef i et solenergiselskap. Eric er opptatt av motivasjon og elevenes medvirkning. [-]
Les mer
Sentrum 4 timer 1 290 kr
19 Mar
Cooperative Learning er både en metodikk og en pedagogisk tilnærming som leder til inkludering, elevaktivitet, engasjement, læring og sosial utvikling. [+]
Har du snust litt på Cooperative Learnig, men ønsker å lære mer? Har du kommet i gang - eller vet du egentlig ikke helt hvor du skal starte?  Classbuilding, eller klassebygging som vi kan oversette det til på norsk, er et viktig sted å begynne. Gjennom klassebyggingsaktiviteter trener vi elevene i å gjensidig støtte hverandre, slik at det skapes en positiv kontekst for læring innad i gruppa. Målet med classbuilding er at elevene skal bli kjent med hverandre, at det skal skapes en klasse-identitet og at elevene skal føle støtte og styrke fra klassekamerater. Dette igjen fører til at barna respekterer de ulikhetene som er, fordi inkludering er i fokus. Gjennom samarbeidslæring bygger elevene videre på hverandres bidrag.  Classbuilding er aktiviteter som gjør at alle bidrar på lik linje. At alle er inkludert styrker fellesskapet, hjelper til med å utvikle toleranse og legger grunnlag for konstruktiv samhandling. Dessuten er det morsomt!  Denne kurskvelden inneholder teoriene bak arbeidsmåten, forskning og mange konkrete eksempler på classbuilding brukt i praksis. Du få kunnskap om hvordan du som pedagog kan aktivere elevene, slik at de er den aktive part i klasserommet, med deg som tydelig klasseleder. Kursinnhold CL-tankegangen Klassemiljøarbeid - hvordan skape en klasse-identitet Livsmestring som en del av Cooperative Learning  Lærerens rolle Sosiale ferdigheter og CL-strukturer; hvordan fremme toleranse, respekt og samarbeidsvilje? Tilpasset opplæring Tips om ulike typer oppgaver Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag. Linda er også konsulent for GAN Aschehoug. [-]
Les mer
Sentrum Kvadraturen 6 timer 1 890 kr
12 Mar
17 Mar
Hva er "nytt" i kunst og håndverk, og hva har det å si for undervisningen i faget? [+]
Evnen til undring, eksperimentering frem mot nye løsninger, mot og utholdenhet vektlegges i den nye læreplanen. Hva er "nytt" i kunst og håndverk, og hva har det å si for undervisningen i faget? Dybdelæring skal stå sentralt, men hva betyr egentlig det?  På dette kurset vil du få en innføring i arbeidet med designprosess som metode. Kursholder vil legge frem ulike strategier for å utvikle ideer og uttrykk.  Kurset er todelt og omfatter en teoretisk del og en praktisk workshop. Kursinnhold Fagfornyelsen og de tverrfaglige temaene Forklare begreper og teoretisk bakgrunn Praktiske samarbeidsoppgaver Designprosess som arbeidsverktøy Hvordan tilrettelegge og nivådifferensiere for elevene? Underveisvurdering i prosessen Elevenes egenvurdering og lærerens tilbakemelding Tips og erfaringsdeling Kursholder Leikny Astrup Hinkel er faglærer i kunst og håndverk ved Brannfjell skole i Oslo, og har lang undervisningserfaring fra ungdomsskolen. Hun er også utdannet dramalærer og har bakgrunn fra teater og improvisasjon. Leikny har videreutdanning som veileder, er praksislærer for faglærerstudenter fra Oslo Met. Leikny samarbeider med Ungt Entreprenørskap, og underviser i dette som fag, og ble i 2016 kåret til "årets entreprenørskapslærer". Hun er aktiv i skoleutvikling på Brannfjell og har blant annet vært resurslærer for regning i alle fag. Leikny sitter i Udirs nettverksgruppe for å videreutvikle den nye læreplanen i Kunst og håndverk. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
17 Apr
Hvordan kan man inkludere elevene mer i forståelsen av oppgaver, kriterier og vurdering? [+]
Er det mulig å få elevene til å finne en indre motivasjon for å utvikle seg? Hvordan legger man til rette for, og følger opp, vurderinger i prosess framfor sluttprodukt? I dette kurset blir du presentert for en rekke praktiske tips som du selv kan prøve ut i ditt eget klasserom. Du vil få konkrete forslag på hvordan du kan jobbe med vurdering av tekster og muntlige ferdigheter i engelsk, samt vurdering og loggføring av læring i praktisk estetiske fag. Kurset viser måter man kan utforme oppgaver på slik at elevene lettere kan forstå hvor de skal, og hvordan de kan komme seg dit.  Motivasjon for læring står sentralt i dette kurset. Samtidig legger kurset opp til konkrete forslag på hvordan du som lærer kan skape unike relasjoner med elevene slik at de jobber sammen med deg mot læring og mestring. Kursinnhold Bli kjent med elevens sterke sider, motivasjon og mål Vurdering av tekster med eleven og læring i sentrum Læringslogg – hva, hvordan og hvorfor? Elevinvolvert undervisning og vurdering Kursholder Fredrik Skalstad har lang erfaring som kontaktlærer på ungdomsskolen. Han underviser i fagene engelsk, musikk og kroppsøving, og hovedansvar for svømmeopplæringen. Fredrik har også 30 studiepoeng i veiledning fra UiO. Fredrik er en energisk lærer med et brennende engasjement for elevenes læring. Han byr på seg selv i klasserommet og jobber med å se potensiale i alle elever, samt å nullstille seg til hver time. [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
22 Apr
Opplever du at elever fra "generasjon prestasjon" er stresset, og at dette gir seg utslag i vegring mot å holde presentasjoner foran klassen? [+]
For mange er det å snakke foran en forsamling noe av det mest angstskapende de kan tenke seg. Samtidig er evnen til å vise kompetanse muntlig viktig i skolen. I dette kurset lærer du hvordan du som lærer kan jobbe med presentasjonsteknikk med de stressede elevene.  Kurset inneholder praktiske og konkrete øvelser innenfor tema som pust, kroppsspråk, stressmestring,læring og memorering av tekst, og kognitive teknikker for å snu frykt til entusiasme. Å bli trygg foran klassen handler om å jobbe med elevenes selvfølelse og selvbilde, å gi mot til å gjøre seg synlig foran andre, trygget til å la sin stemme høres. Muntlige presentasjoner er ett av stedene hvor krysningspunktet mellom fagkompetanse og livsmestring er svært synlig. [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
23 Mar
Film og TV i historiefaget. [+]
Tema for dette kurset er hvordan man bruker sekvenser fra film, TV, musikkvideoer og dataspill til å engasjere i stedet for å passivisere. Som utgangspunkt og pådriver for den læringsreisen som må til hvis man skal få til dybdelæring. Det meste av læring inneholder et element av opplevelse. Man kan mobilisere elevers nysgjerrighet rent intellektuelt, men straks man klarer å engasjere følelsene er veien mye kortere til ordentlig innsikt. Innsikt i hvordan det er å tilhøre en annen tid, stå i en annen livssituasjon, oppleve andre trusler og muligheter enn det man gjør selv. Med det som utgangspunkt starter også de mest skjellsettende læringsreisene: Målet må være å få eleven til å tenke: "Jeg skjønner at jeg ikke skjønner, lær meg mer!". Det er med andre ord den induktive læringsmodellen som benyttes her. I takt med datamaskinenes og prosjektorenes inntog i klasserommet har det åpnet seg utrolig mange muligheter for å engasjere med film, TV og andre populærkulturelle medier. Men det krever en gjennomtenkt pedagogikk å bruke dem riktig. Å se hele spillefilmer er det bare unntaksvis tid til, og denne metoden kan fort bli passiviserende. Vi skal gå gjennom mange eksempler i løpet av dagen. På kurset er det også rom for erfaringsdeling, du som deltaker vil få anledning til å treffe likesinnede, samt gi og få tips.  Kursholder Nils Håkon Nordberg jobber som lektor ved Drammen videregående skole, og har 15 års erfaring i skolen. Han har også bakgrunn som journalist, forfatter, forlagsredaktør og brettspillutvikler. Nils Håkons fag er først og fremst engelsk og historie, og det brukes eksempler herfra. Han tok master i IKT-støttet læring ved Oslo Met i 2015, med fokus på vurdering for læring. Han har jobbet prøveløst de siste fire årene, etter å ha innsett at egne tilbakemeldinger etter prøver ikke var nyttige for elevene frem mot neste prøve. [-]
Les mer
Sentrum Bergenhus Og 1 annet sted 6 timer 1 890 kr
27 May
05 Jun
12 Jun
Førsteklasselæreren er en ny og viktig person i både skolestartens og foreldrenes liv. Hvordan kan læreren skape trygge rammer som gir rom for lek, læring og mestring? [+]
Velkommen til et kurs spesialtilpasset deg som skal jobbe i førsteklasse. Kanskje er du førsteklasselærer for aller første gang, eller kanskje det er lenge siden sist? Kanskje trenger du bare ny giv og oppdaterte tips?   Kursinnhold Tips og ideer til god skolestart Kontaktlærerrollen Den første lese og skrive opplæringen Begreper i matematikk Klassemiljø Foreldresamarbeid Klasseromsideer I løpet av kurset vil du få masse praktiske eksempler, tips om organisering, lister med tips og noen enkle undervisningsopplegg som du kan ta i bruk de første skoleukene. Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag. Linda er også konsulent for GAN Aschehoug. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
28 Apr
Har du lyst til å prøve spill i undervisningen din? Det trenger ikke være veldig komplisert, og det er heller ikke nødvendig med kompliserte og ... [+]
Har du lyst til å prøve spill i undervisningen din? Det trenger ikke være veldig komplisert, og det er heller ikke nødvendig med kompliserte og dyre tekniske løsninger. Det har aldri før vært så populært å spille som det er nå. To tredeler av folk under 20 år spiller dataspill hver dag. I tillegg spiller mange brettspill, rollespill og kortspill.  Spill kan også brukes i undervisning, og dette kurset tar for seg grunnleggende teori om læring med spill, og hvordan denne tilnærmingen kan brukes på en meningsfull måte og kobles på resten av undervisningen. Et sentralt element er hvordan spill kan brukes til å kombinere fagstoff og trening på ferdigheter som kommunikasjon, problemløsning og kritisk tenkning. Kursholder viser hvordan undervisningsinnhold kan kobles med spillelementer: Det lages en situasjon hvor den som lærer får muligheten til å ta valg, vurdere og reagere på tilbakemelding og tilpasse seg konsekvensene av det som skjer. Dette er en form for klasseromspraksis som gir elevene konkrete opplevelser som de kan bruke for å knytte sammen den røde tråden i sammensatte tema. I dette kurset ser vi på hvordan vi kan bruke det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling som utgangspunkt for spillet.  Kurset tar utgangspunkt i analoge aktiviteter som kort/brettspill og rollespill, men muligheter ved bruk av dataspill vil også bli omtalt. Kursinnhold Hva er spillbasert læring? Hvordan gjøre spillbasert læring meningsfullt? Spill som tverrfaglig undervisning om bærekraftig utvikling «Resirkulering» av spill elevene (kanskje) kjenner fra før Transversale ferdigheter – spill og ferdigheter som kommunikasjon, problemløsning og samarbeid Debriefing – strukturert etterarbeid Kursholder Jørn Weines er utdannet historiker. Han drev med rolle- og brettspill lenge før det ble kult, men syntes det er flott at så mange andre nå har oppdaget spillverdenens muligheter. Jørn jobber ved Norges fiskerihøgskole/UiT Norges Arktiske Universitet, hvor han i tillegg til å undervise studenter på SimFish-prosjektet holder på med en doktorgrad i spillbasert undervisning. Ved å bruke nye undervisningsmetoder, som spillbasert læring, skal SimFish-prosjektet fremme studiekvalitet og øke læringsutbyttet. [-]
Les mer
Skien Sentrum 6 timer 1 890 kr
26 Mar
02 Apr
Nye læreplaner, nye metoder, dybde og bredde og helt menneske. Hvordan i huleste takle den såkalte «Fremtidens skole», og ikke henge igjen i gamle mønstre? [+]
Hvordan vekke engasjement hos elevene? Hvordan bygge en god relasjon til ungdommer i sin mest «uspiselige» alder? Hvordan trylle med retorikk og nye rammer, samt lage kreative oppgaver hvor elevene er godt plassert i fagets nye kjerneelementer?  Og sist – men ikke minst – hvordan benytte enkel og god nok vurdering, som er nyttig for eleven, og som forebygger kollaps hos læreren? I dette kurset vil disse problemstillingene tas opp. Det vil settes spørsmålstegn ved nytteverdien av utdaterte didaktiske metoder som tentamensdager og prøver. Det vil bli gitt konkrete eksempler på gode alternativer, som fagdager, med mye læring, «check» på flere læringsmål, samt enkel vurdering. Målet med dette kurset er at du ved dagens slutt har fått ny lærergnist, og at du tar med deg hjem flere konkrete undervisningstips, også tverrfaglige, og vurderingsmetoder. Kurset er høyst relevant inn mot fagfornyelsen og nye læreplaner i 2020.  Kursinnhold Relasjonskompetanse Dybdelæring og tverrfaglighet Konkrete undervisningstips Vurdering Kursholder Elin Normand jobber som adjunkt ved Hoppensprett ungdomsskole, og har 15 års erfaring i ungdomsskolen. Fra august 2019 er hun ansatt som lærerspesialist samme sted og hun tar parallelt masterutdanning som lærerspesialist i norsk. Elin tar også masterfag i veiledning, og har erfaring fra teater og revy. Hun ser med skråblikk og humor på lærerens rolle, og skoleverdenens mange klisjéer. Fagene hennes er først og fremst norsk og KRLE, og hun vil i hovedsak benytte eksempler fra disse fagene. Overskriften i hennes arbeid som lærer, er at en god relasjon til elevene er nøkkelen til all god læring. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
03 Jun
Skolen skal være en inkluderende skole for alle. En forutsetning for å lykkes med det, er at alle skolens ansatte ser på forskjellighet og mangfold som en verdi, styrke o... [+]
Flerkulturalitet og flerspråklighet er en viktig og spennende del av dette mangfoldet. Hvordan kan den enkelte læreren drive inkluderende språkopplæring i helt ordinære klasserom? Barn lærer hverdagsspråket best gjennom lek og læring med andre barn. Hvordan kan alle lærere tilpasse undervisningen slik at flerspråklige elever med vedtak om særskilt norskopplæring får utbytte av den? Skolen skal sikre kartlegging av elevens språkutvikling. Hvordan kan dette gjøres på en god måte? Denne kursdagen vil ha fokus på både skolen, hjem-skolesamarbeid og det enkelte klasserom som viktige områder for å lykkes med en inkluderende praksis.   Kursinnhold En skole for likeverd og inkludering Inkluderende språkopplæring i praksis Særskilt norskopplæring etter §2-8 i Opplæringsloven Lærer som regissør av tilpasset opplæring og samhandling Samarbeidslæring Forhåndslæring Foreldreinvolvering Medelever som «de kompetente andre» Effektiv språkopplæring gjennom aktiviteter Kartlegging, vedtak, progresjon og vurdering Språkperm og dokumentasjon Kursholder Bente Hugo er lærer og koordinator for flerkulturelt arbeid ved Fagerlund skole i Ringsaker kommune. Hun er utdannet førskolelærer med videreutdanning i småskolepedagogikk og spesialpedagogikk. Bente har en master i Tilpasset Opplæring med fokus på samarbeid med minoritetsspråklige foreldre. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
31 Mar
Hvordan styrke elevenes forståelse i matematikk? [+]
Læreplanen i matematikk (LK20) vektlegger at elevene skal jobbe mer med metoder og tenkemåter slik at de får større forståelse for faget. Det poengteres at elevene skal bli gode problemløsere og oppdage sammenhenger, og at vi som lærere derfor må legge til rette for at elevene skal utforske matematikken og kommunisere om den. Dette kurset i matematikk for lærere på 1. – 4. trinn viser med konkrete eksempler og praktiske tilnærminger hvordan vi som lærere kan angripe denne krevende oppgaven Kursinnhold Kritiske faktorer for begrepslæring og tallforståelse Utprøving av ulike regnestrategier Utforskende oppgaver i praksis Systematisk bruk av sentrale problemløsingsstrategier Oppgaver med lav inngangstreskel og stor takhøyde Læring gjennom lek, spill og musikk Matematikk i tre akter Lærerens rolle for å beherske utforsking og problembasert læring  Utprøving og refleksjon rundt praktiske aktiviteter  [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
22 Apr
Hvordan legge til rette for utforskende naturfagstimer på småtrinnet? [+]
Kurset InSPIRErende naturfag viser ulike tilnærmingsmetoder til naturfaglige temaer og hvordan man kan jobbe tverrfaglig med dette. Sammen skal vi gjøre konkrete, morsomme og enkle forsøk og arbeidsoppgaver. Det hele knyttes opp mot kjerneelementer, kompetansemål og dybdelæring i den nye læreplanen. Vi vil også se på hvordan den nye læreplanen i naturfag er utarbeidet og oppbygd og hvordan den henger sammen med læreplaner i andre fag. Kursholder Gro Wollebæk er allmennlærer med fordypning i både naturfag, K&H og matematikk. Hun har bred erfaring med praktisk tilnærming, tverrfaglighet og formidling av naturfag i klasserommet. Gro har sittet i læreplangruppen i naturfag med Fagfornyelsen- nye lærerplaner 2020. Hun er ressurslærer i Nysgjerrigper, Norges Forskningsråd. Videre er hun forfatter av bøkene Spire - naturfag for småskolen 1-4. [-]
Les mer
Evenskjer 3 dager 6 000 kr
17 Apr
17 Apr
17 Apr
Bruk av materiell i undervisningen er en svært viktig del av det å jobbe som voksen på en Montessoriskole. Dette kurset tar sikte på å vise bruk av materiell for nye- og ... [+]
Etter oppfordring fra mange av våre medlemmer inviterer vi nå til MATERIELLKURS FOR MELLOMTRINNET. Dette er kurs 2 og en fortsettelse av del 1 som var i januar. Bruk av materiell i undervisningen er en svært viktig del av det å jobbe som voksen på en Montessoriskole. Dette kurset tar sikte på å vise bruk av materiell for nye- og friske opp materiell kunnskaper for etablerte Montessoripedagoger. Montessorimateriellet: Når man kommer inn i et montessorigrupperom, legger man raskt merke til montessorimateriellet som befinner seg i hyllene. Maria Montessori utviklet dette materiellet gjennom mange års arbeid med barn, og hennes etterfølgere videreutviklet det, spesielt grunnskolemateriellet. Materiellet kan karakteriseres som “konkretiserte abstraksjoner” heller enn konkretiseringsmateriell. Man har analysert et område og funnet vesentlige regler eller abstraksjoner, og gjort disse synlige gjennom materiellet. Arbeidet med materiellet leder barnet fra konkret virkelighet, gjennom en gradvis abstraksjonsprosess, til å kunne gjøre generaliseringer, forstå sammenhenger og sette opp regler. Materiellet skal tjene både de faglige, personlige og sosiale målsettinger ved skolen. Det skal gi nøkler til forståelse, klargjøre begreper og sammenhenger, analysere vanskeligheter i et fag og stimulere til videre arbeid. Mye av materiellet vil være likt over hele verden. (Kilde: montessorinorge.no) Program kommer i løpet av desember 2019. [-]
Les mer
Stavanger 6 timer 1 890 kr
16 Mar
En helhetlig leseopplæring hvor leseglede og tidlig innsats er satt i system gir elevene et solid grunnlag for videre læring. [+]
Helhetlig leseopplæring setter fokus på viktige spørsmål som: Hvordan kan undervisningen organiseres slik at elevene blir sett, hørt og fulgt opp i lese- og skriveutvikling? Hvorfor er det viktig at lese- og læringskulturen på skolen preges av leseglede? Og hvordan kan man sette tidlig innsats i system i den ordinære opplæringen?Metodevalg, materiell, organiseringsformer og ressursfordeling kan forsterke kvaliteten på opplæringen – og kursholder viser deg hvordan dette kan gjøres i praksis, uavhengig av læreverk. Spangereid skole i Lindesnes kommune har i en årrekke arbeidet med en helhetlig leseopplæring, og resultatene er oppsiktsvekkende gode. Skolen har redusert andelen spesialundervisning til tilnærmet lik null. Kursinnhold Hvorfor er leseglede og tidlig innsats viktig i begynneropplæringen? Hva sier teori og forskning? Metodevalg, materiell, organiseringsformer og ressursfordeling Gjennomgang av fokusområdene: lyd- og bokstavinnlæring, veiledet lesing, språkleker, høytlesing, tekstproduksjon, skolebibliotek og egenlesing. Tidlig innsats satt i system - hva betyr det i praksis? KursholderLine Hansen Hjellup er lærer og lærerspesialist i begynneropplæring. Line er også skolebibliotekar på Spangereid skole og pedagogisk veileder i språk, lesing og skriving på Kompetansesenter Sør. Hun har gitt ut boka Helhetlig leseopplæring – leseglede og tidlig innsats (Pedlex 2014) og Skolebiblioteket – læring og leseglede i grunnskolen (Cappelen Damm 2018). Hun er en ettertraktet foredragsholder i skolebibliotek-Norge. I region Sør har hun hatt årlige kursrekker for lærere som skal ha lese- og skriveopplæring på 1. trinn. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.